Tja, daar kan niks tegenop.
Zuurkool, boerenkool(voetbal), zuurkool, stamppot andijvie, hutspot.
Ik kan er even niet meer bedenken maar er zijn er vast meer. 't Is in ieder geval mijn favoriete eten: Simpel, voedzaam en overheerlijk.
Morgen is het hutspot, met extra prei (jaja) en spekkies, beetje jus, niet teveel.
Waarschijnlijk vind jij stamppot zuurkool de lekkerste?
Ingrediënten:
1,5 kg aardappelen
zout
500 gr zure appels
250 gr zoete appels
azijn
250 gr doorregen rookspek
2 kleine uien
Bereiding:
De aardappelen gaar koken in 2 dl water met zout.
De appels schillen, in vieren delen en de klokhuizen verwijderen. Elk stuk weer in vieren delen.
Als de aardappelen 20 minuten koken, de appels erbij doen. Alles nog 10 minuten laten koken. Het vocht afgieten en bewaren.
Aardappels en appels met een pollepel goed omroeren.
Op smaak brengen met azijn.
Het rookspek uitbakken.
De in ringen gesneden ui in het spekvet goudgeel bakken.
Spek en uien op de hete bliksem leggen
Eenvoudige versie, die je zelf nog helemaal naar wens kan aankleden.
quote:Dat werd bij ons thuis stampot rauwe sla met spekjes genoemd...
Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef xXx-Fenneke-xXx het volgende:stamppot rauwe andijvie met spekjes
3 lastige kids die geen andijvie luste...
Maar heb het jaren gegeten... Die mams toch....
Alleen hutspot vind ik wat minder.
quote:Hutspot is lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op zaterdag 24 januari 2004 22:21 schreef Unknown_Drunk het volgende:
Zuurkool schotel is lekker.
Alleen hutspot vind ik wat minder.
quote:Spruitjesstampot met kaas
Op zaterdag 24 januari 2004 22:00 schreef popolon het volgende:Zuurkool, boerenkool(voetbal), zuurkool, stamppot andijvie, hutspot.
Ik kan er even niet meer bedenken maar er zijn er vast meer. 't Is in ieder geval mijn favoriete eten: Simpel, voedzaam en overheerlijk.
Iemand hier die dat wel eens maakt?
Heel vroeger at ik het wel eens, toen ik nog een klein shmoopje was en heb het daarna nooit meer gegeten, maar vond het echt heerlijk.
Wat moet daarbij, qua vlees of worst?
quote:Wat is dat?? of ben ik nu zo stom?
Op zaterdag 24 januari 2004 22:41 schreef shmoopy het volgende:
En postelijn/postelein?Iemand hier die dat wel eens maakt?
Heel vroeger at ik het wel eens, toen ik nog een klein shmoopje was en heb het daarna nooit meer gegeten, maar vond het echt heerlijk.
Wat moet daarbij, qua vlees of worst?
quote:Nee, hoor, het is een nogal ouderwetse groente geloof ik.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:43 schreef AKnynke het volgende:[..]
Wat is dat?? of ben ik nu zo stom?
quote:gelukkig. Ik dacht al. Zal mijn mams eens vragen binnenkort!
Op zaterdag 24 januari 2004 22:45 schreef shmoopy het volgende:[..]
Nee, hoor, het is een nogal ouderwetse groente geloof ik.
Het heeft kleine groene blaadjes, dacht ik, ik zou het niet herkennen als ik het bij de groenteboer zou zien liggen.
In de verschillende verpleeghuizen waar ik heb gewerkt, werd het veel gemaakt voor de bewoners, die het heerlijk vonden en ook goed kenden.
Gek eigenlijk dat wij het niet meer kennen.
Ik was het eerlijk gezegd helemaal vergeten deze groente.
En schorseneren, venkel, koolraap lijken ook niet meer van deze tijd?
Ook gevonden voor de liefhebbers:
quote:
Stamppotten de nieuwe keuken van Anne Scheepmaker bevat geweldige recepten voor de meest verrukkelijke stamppotten! Zo vind je er zalige vleesstamppotten zoals stamppot van rauwe spinazie met lente-uitjes en lamworstjes. Overheerlijke visstamppotten zoals stamppot met gerookte zalm en courgette. Vegetarische stamppotten, zoals stamppot met waterkers en geitenkaas, en een groot aantal verrassende internationale stampotten. Van frisse zomerstamppotjes als stamppot met rucola, groene asperges en kerstomaatjes tot zware winterkost als stamppot rodekool met gebakken appel en foie gras. Je vindt er altijd iets van je gading!Maar behalve de smakelijke recepten bevat Stamppotten de nieuwe keuken ook een uitgebreide inleiding hoe je de allerbeste stamppotpuree kunt maken. Want daar hebben beroemde koks en culinair journalisten zo hun eigen ideëen over. Ook kun je talloze raadgevingen lezen over de benodigdheden (zoals de meest geschikte aardappelrassen) en de apparatuur. Handig!
Anne Scheepmaker schrijft al vijftien jaar over koken en eten in NRC Handelsblad. Zij publiceerde talrijke kookboeken en culinair-historische kookboeken, waaronder het NRC Handelsblad Kookboek (vier delen), Nachthonger en Vingervlug vegetarisch. Anne heeft ook de succesvolle herziening van het Wannée Kookboek verzorgd.
Stampotten de nieuwe keuken is overzichtelijk, duidelijk, erg mooi vormgegeven en bovenal een must voor iedere stamppotliefhebber!
Stamppotten de nieuwe keuken , auteur:Anne Scheepmaker, ISBN: 90 230 1124 1, uitgever: J.H. Gottmer
Niet van tafel voor dat je je bord leeg had gegeten, heerlijk toch.
Ik zou er nou een moord voor doen
quote:Daar ga je dus verkeerd: Een stamppot, wat het ook is, koop je niet daar.
Op zaterdag 24 januari 2004 23:19 schreef AKnynke het volgende:
ohhh...maar dat ken ik wel! dat heb ik idd ook wel eens gehad. Volgens mij kun je het zo bij appie kopen, maar dat weet ik ook niet!
Die maak je écht zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |