Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:39 |
Een topic over Nimitz-klasse aircraft carriers "The Policeman of the world" Wordt een carrier battle group (CBG) ook wel genoemd. Van de carrier Typeaanduiding: CVN - Hoeft nooit te stoppen om olie te bunkeren (al gebeurd dit wel op zee) Een carrier gaat ongeveer 50 jaar mee en de reactorkern hoeft meer 1x Doel van het schip Een nimitz-klasse vliegdekschip wordt door de Amerikanen gebruikt om hun macht ter wereld te laten zien. 4,5 hectare van souverein Amerikaans grondgebied kan worden gebruikt. Hierdoor zijn ze minder afhankelijk van andere landen. In de 1e golfoorlog lagen er bijv. 5 vliegdekschepen in de golf. Hiervan konden ongeveer 75 vliegtuigen per schip opstijgen. Filmpje van Dwight D Eisenhower Wat statistieken van de USS Nimitz Te zien is dat het gigantische apparaten zijn. Maar wat vervoeren ze nu Er was al gesproken over de Carrier Battle Group. Carriers kunnen zichzelf goed beschermen, echter er is veel meer voor nodig om vrijwel volledig veilig te zijn. Er zijn altijd support-schepen en 2 kernonderzeeërs om de Carrier te beschermen.Deze groep bestaat uit destroyers, cruisers om alle mogelijk aanvallen af te wenden (luchtaanvallen, raketten, onderzeeërs). Internationale verhoudingen Leven aan boord toekomst nog meer?? Indien je vind dat er nog meer bij moet, laat het weten. Dit is snel in elkaar geflanst, maar ik hoor graag meer | |
wjschreuder | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:49 |
Europa zou eens de Europese Defensie Unie (of iets ![]() europa heeft totaal maar 2 vliegdekschepen (en allebij kleiner dan degene van de us)... | |
Inquistor87 | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:50 |
Gister discovery gekeken? ![]() | |
yup | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:52 |
Interessante schepen! Alleen wat ik me afvraag is, stel die kernreactor is "op", wat doen ze met die "oppe" kernreactor? Dumpen ze dat gewoon of? | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:54 |
quote:eh nee? Was er weer een programma over Carriers. Ach, die zal ik weleens gezien hebben ![]() | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:55 |
quote:schip gaat 50 jaar mee ongeveer. Ik denk dat ze daarna de reactor eruit halen en veilig opbergen. Net zoals al het andere kernafval, je kan er verder toch weinig mee ![]() | |
chocolatemoeze | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:55 |
Vet topic ![]() Kun je me wat meer vertellen over een typische moderne samenstelling van zo'n vloot (type destroyers, cruisers etcetera?)? | |
yup | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:57 |
quote: ![]() Maar ja, tenminste gaat het 50 jaar mee... Ze zijn wel efficienter dan diesel-motoren | |
Inquistor87 | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:58 |
quote:De Nimitz vaart in het midden, omringt door 2 battlecruisers aan de flanken, en voor en achter de carrier ook nog 2 grote schepen. Ver voor dit convoy "varen" nog 2 duikboten. | |
Disorder | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:04 |
Kun je met één exocet zo'n schip niet redelijk eenvoudig uitschakelen? Zijn ze niet juist erg kwetsbaar? | |
Inquistor87 | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:08 |
quote:Er varen altijd een paar schepen omheen, dus die zullen wel afweer hebben? | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:14 |
Ik zal een poging doen. Ik moet wel vermelden dat er geen eenduidige definitie is van een CBG. Er zijn verschillende samenstellingen mogelijk dien constant kunnen veranderen. Hier een voorbeeld: Carrier Ticonderoga-class cruiser Arleigh-Burge class destroyer Spruance-class destroyers
Los Angeles-class onderzeeër Supplyboot formatie
En als laatste. De CBG's hebben ook kernwapens aan boord. Deze zitten diep in een carrier en zijn dikbeschermd | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:15 |
quote:In principe niet. Zijn diverse schepen die hier speciaal voor zijn uitgerust. Ook een carrier zelf kan dit detecteren. Het gevaarlijkste is nog een duikboot of onderzeeër. | |
Pumatje | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:20 |
Jammer dat die grote artillerie schepen niet meer in het spelletje zitten. Die waren geweldig imposant. | |
chocolatemoeze | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:22 |
Ik vind die cruiser helemaal niet zo imposant als die battle-cruisers uit de woII ! Of horen die niet in zo'n carrier-formatie? Overigens, die phalanx die ik overal zie, lijkt verdacht veel op die Hollandse versie (goalkeeper?) of is het hetzelfde? | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:22 |
quote:Je bedoelt de Iowa-class battleships. Yeps, zeer bekend van Under Siege 1. Helaas liggen ze inderdaad in de mottenballen. Maar goed, iconen uit de tijd van de 2e wereldoorlog. Nu door de enorme raketten e.d. hebben ze relatief weinig nut? Topicje openen? ![]() | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:23 |
quote:zeker niet dezelfde. Wel hetzelfde idee. Overigens waren de battleships al uit de roulatie hoor. Die hebben eigenlijk nooit in CBG's gevaren. Heeft geen nut. Ik maak er wel een topicje over! [Dit bericht is gewijzigd door Nimitz op 24-01-2004 13:24] | |
chocolatemoeze | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:23 |
quote:Neem je meteen de Bismarck ff mee? | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:35 |
quote:sorry, interesser me alleen voor Amerikaanse versies ![]() | |
Vision | zaterdag 24 januari 2004 @ 13:59 |
wat voor bewapening heeft een carrier zelf eigenlijk? | |
rosstek | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:02 |
quote: ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Soeverein En dat houdt dus in dat niemand het recht heeft om de politieman van de wereld te spelen. | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:03 |
quote:Two or three (depending on modification) NATO Sea Sparrow launchers, 20mm Phalanx CIWS mounts: (3 on Nimitz and Dwight D. Eisenhower and 4 on Vinson and later ships of the class.) Feitelijk een beetje onzinnig aangezien er supportschepen zijn en een hele armada aan vliegtuigen. Maar ja, je laat natuurlijk geen oorlogsschip zonder bewapening varen | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:04 |
quote:Hohoh. Het schip heeft een oppervlakte van 4,5 ha. En dat schip is van de Amerikanen dus souverein grondgebied! Hetzelfde idee als met een ambassade. Dat is ook een stuk grond dat wordt opgegeven aan een andere staat. | |
Pumatje | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:04 |
quote:jaaaa ![]() heb me altijd afgevraagd hoe een schip er uit zou zien na een barrage van zon schip. | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:05 |
quote:Iowa Battleships u vraagt wij draaien | |
ToXiCitY | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:21 |
De Phalanx en de Goalkeeper zijn allebei wapens van het type CIWS, oftewel Close In Weapon System. Deze systemen zijn bedoeld om op het laatste moment inkomende missiles met een regen van granaten uit de lucht te schieten. Het verschil zit hem in het kaliber, de Phalanx is 20mm, de Goalkeeper 30mm. De precieze werking van de Phalanx weet ik niet, over de Goalkeeper weet ik wel iets meer. De Goalkeeper heeft 7 lopen en een theoretische vuursnelheid van 4200 granaten per minuut (hij schiet alleen nooit een minuut achter elkaar door). De Goalkeeper is voorzien van zijn eigen doelaanwijsradar, en kan geheel zelfstandig alle inkomende dreigingen uitschakelen. Voornamelijk bedoeld als laatste redmiddel tegen missiles, maar ook fighters of go-fasts kan hij tot gatenkaas omtoveren. Phalanx: Goalkeeper: Als zo`n ding vlakbij het helikopterdek van een schip staat volgt hij ook automatisch de helikopter als die opstijgt en wegvliegt, nooit vergeten om hem even stil te houden als je gaat vliegen dus. | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:24 |
quote: ![]() Zo wordt het een informatief topique | |
ToXiCitY | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:27 |
quote:Aangezien ik bij de Marine werk weet ik wel het een en ander over dit soort dingen. ![]() | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:28 |
quote:bruut! Maarreh, dat ding volgt dus automatisch doelen. Wanneer wordt dan besloten om hem "armed" te zetten? Waarom zetten ze hem dan niet gewoon stil? | |
ToXiCitY | zaterdag 24 januari 2004 @ 14:46 |
quote:Je kan hem in verschillende 'modes' zetten, het volgen en aanwijzen van de doelen doet hij geheel zelfstandig, maar voordat hij daadwerkelijk schiet moet daarvoor eerst het commando uit de comandocentrale komen. Dan zijn er ook nog een reeks veiligheidsmaatregelen, en hij moet natuurlijk wel geladen zijn. Als er echt een missile aankomt wordt er eerst gepoogd deze met Sea Sparrows uit de lucht te schieten, en pas als de missile heel dicht bij het schip is wordt er vanuit de commandocentrale tegen de Goalkeeper gezegd dat hij daadwerkelijk mag vuren. Hij is ook zelf te besturen vanuit de commandocentrale, dan worden de doelen dus al voor hem uitgezocht, bijvoorbeeld voor zeedoelschietoefeningen ofzo. | |
Dr_Crouton | zaterdag 24 januari 2004 @ 16:18 |
quote:Neerlands trots. ![]() | |
pAin | zaterdag 24 januari 2004 @ 17:48 |
Die dingen blijven imposant ![]() ![]() Trouwens, kopen?? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2454839870&category=26432 | |
Nimitz | zaterdag 24 januari 2004 @ 17:48 |
quote:Yep, ik las een tijd geleden op fok! geloof ik dat de Goalkeeper het een stuk beter doet dan de Phalanx | |
RonaldV | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:25 |
quote:Is ie nou alweer te koop? Vorige maand ook al! | |
MazeNL | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:56 |
ik zag laatst op discovery iets over een soort lasers die missiles uit de lucht konden knallen van isreal en die zouden ook op vliegdek schepen komen dus dat verdedigt nog makkelijker ![]() | |
CrazyCavia | zondag 25 januari 2004 @ 00:16 |
Je zegt onder je kopje Toekomst dat de George Washington ook nog gemaakt gaat worden, maar de George Washington (CVN 73) vaart al. Je bedoelt zeker de George H.W. Bush (CVN 77). | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 02:54 |
quote:das inderdaad een hele grove fout van mij. Ik bedoelde inderdaad de George Washington, de laatste echte Nimitz-klasse. Hierna komt een ander model. Excuus. | |
Blackheart | zondag 25 januari 2004 @ 03:24 |
Het prijskaartje verbonden aan zo'n carrier, en de bijhorende vliegtuigen maken het tot een uitstekend doel van een aanval met 1 kernbommetje. Plof verdampte cariier en vele miljarden extra hardware. Daarentegenover, als zo'n stukje soeverein VS zijn furie loslaat , dan kan dit van een serieus land op een uur of 3 een rokende puinhoop maken.Ibndien men beslist het conflict nucleair te laten gaan. Ook hebben de VS zich kwetsbaar laten blijken . Een groter type fregat( de Cole als ik het goed heb) heeft zich laten verrassen door een rubberbootje vol met explosieven.Dus dezelfde truk met een atoombommetje(desnoods gepikt vand e russen), en BOEM, dag CBG.inclusief onderzeeers. Wat betreft de opmerking, dat een CBG slagkruisers zou bevatten.. zeer twijfelachtig ,daar de Russen de enige zijn met schepen die naam waardig(Zie de Iowa topic) Fregatten, nep kruisers, 2 688 klasse onderzeers,een Carrier(is het nu een CV of een CVN)en wat ondersteunende schepen(een drijvend bordeel zal er wel bijhoren), dat maakt een CBG.
| |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 03:32 |
quote:Het probleem blijft natuurlijk, hoe breng je een atoombom binnen een CBG? (geld ook voor je ander topic) Raket? neuh, kan makkelijk onderschept worden Maar goed, het blijven prachtige dingen | |
Blackheart | zondag 25 januari 2004 @ 09:23 |
Een atoombom moet niet raak zijn om schepen te kelderen. Een kilometertje of 5 ernaast is nog raak. En een raket ondercheppen is nu net niet gemakkelijk als het lijkt. Ja op korte afstand is een goalkeeper/Phalanx een optie,maar voor een atoomkop, nope. Ook kan je combineren. Een grootschalige aanval van vliegtuigen. Een Carrier heeft er maar 50tal bij die effectief een actief verdedigende taak kunnen vervullen.En dan een hoogvliegende bommenwerper. Oftewel, er staat nog steeds een enorm doelwit op het vliegdek geschilderd. | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 12:03 |
quote:Idd, dus ik denk dat het risico van een nucleaire nekslag voor een carrier zeer klein is. Het is onwaarschijnlijk dat een van deze grootmachten de supermacht zou willen aanvallen (ze zouden daarna onmidellijk worden platgegooid). En een grootscheepse aanval? Tja, ze zien ze al van verre komen, er zijn meerdere schepen die zelf kunnen verdedigen en natuurlijk nog de vliegtuigen van de carriers. Ik denk dat de carriers het meeste hebben te vrezen van een onderzeeër of een terroristische aanval. Waarbij dit laatste zeer onwaarschijnlijk is aangezien een vliegdekschip geen ander land zal bezoeken bij mijn weten en een rubberbootje op openzee is ook niet waarschijnlijk. | |
KGBBeria | zondag 25 januari 2004 @ 12:23 |
Even een correctie, de laatste Nimitz klasse zal de USS George HW Bush zijn, geen George Washington, die is namelijk laatst naar Irak vertrokken ![]()
| |
-_Tommy_- | zondag 25 januari 2004 @ 13:03 |
quote:tja dan moet je dit boek maar eens lezen\ quote:staat dat dus in beschreven | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 14:08 |
quote:Haha, mag jij raden wat hier op de boekenplank staat ![]() | |
-_Tommy_- | zondag 25 januari 2004 @ 14:56 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 15:01 |
quote:och, het houd zich bezig met de marine ![]() | |
-_Tommy_- | zondag 25 januari 2004 @ 15:05 |
quote:yeps ![]() is eigenlijk het vervolg | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 15:25 |
quote:en het is dus een vervolg van Kilo-klasse? Interessant.. kijken hoe Arnold Morgan zich verder ontwikkeld ![]() | |
Thrawn | zondag 25 januari 2004 @ 15:32 |
lalalalalala even ter info: http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/ships/carriers/powerhouse/cvbg.html The United States Navy First, it is important to note that there really is no real definition of a strike group. Strike groups are formed and disestablished on an as needed basis, and one may be different from another. However, they all are comprised of similar types of ships. Typically a carrier strike group might have: a carrier The carrier provides a wide range of options to the U.S. government from simply showing the flag to attacks on airborne, afloat and ashore targets. Because carriers operate in international waters, its aircraft do not need to secure landing rights on foreign soil. These ships also engage in sustained operations in support of other forces. a guided missile destroyer multi-mission suface combatant, used primarily for anti-air warfare (AAW) a destroyer primarily for anti-submarine warfare (ASW) a frigate primarily for anti-submarine warfare (ASW) two attack submarines in a direct support role seeking out and destroying hostile surface ships and submarines a combined ammunition, oiler, and supply ship provides logistic support enabling the Navy's forward presence: on station, ready to respond The Carrier Strike Group (CSG) could be employed in a variety of roles, all of which would involve the gaining and maintenance of sea control: Protection of economic and/or military shipping. | |
-_Tommy_- | zondag 25 januari 2004 @ 15:33 |
quote:toffe kerel ![]() en jah het is idd vervolg | |
Nimitz | zondag 25 januari 2004 @ 15:45 |
Nog wat foto's ![]() | |
Thrawn | zondag 25 januari 2004 @ 16:13 |
![]() en http://www.cpf.navy.mil/rimpac2000/images/battlegroup1.jpg | |
Furby | zondag 25 januari 2004 @ 16:18 |
Ik vraag me altijd af hoe die command structuur gaat. Zouden al die schippers opzij kijken en denken "mijn volgende reis is op die boot als captain" ? Hoeveel trips (van een half jaar normaal) maakt een figuur als baas op zo'n carrier ? | |
RonaldV | zondag 25 januari 2004 @ 18:21 |
quote:De commandant van een Carrier is een ex-piloot, meestal een ex-fighter piloot. Een piloot loopt eerst door de rangen tot squadron commandant, daarna wordt hij CAG (Comander Air Group), en daarna (als alles goed gaat) wordt hij Carrier commandant. Overigens: De USS Ronald Reagan (CVN-76) is op dit moment de laatste Nimitz klasse Hier kun je zien hoe de verschillende marineschepen (met de carriers en hun air wing apart genoemd) eruitzien, en wat hun capaciteiten zijn. [Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 25-01-2004 18:30] | |
Nimitz | dinsdag 27 januari 2004 @ 12:17 |
quote:De George Bush dus (z'n papa ![]() Formidabel wat die carriers kunnen uitrichten. De luchtmacht aan boord is al sterker dan wat 70% van andere landen in de wereld kunnen opbrengen (en dat is dan 1 carrier). | |
StefanP | donderdag 29 januari 2004 @ 20:23 |
Ik zou zo'n ding echt wel eens sky high willen vliegen. Drie dozijn anti-ship raketten tegelijk, daar zie ik zo'n CBG niets tegen doen. Net als in WOII, gewoon met dertig of meer vliegtuigen een carrier aanvallen. Of nog leuker, ik zag laatst op TV dat de russen torpedo's hebben waarmee je met slechts eentje een hele carrier doet verdampen. En dan hebben we het dus niet over een atoomwapen, maar 'normale' explosieven. Ik zou wel een bak geld neerleggen om zoiets te zien, met één torpedo zo'n gigantisch schip vernietigen. Dus geen lullig gaatje waardoor hij zinkt, maar een hele carrier die het water uit wordt geblazen Bovendien heb ik mijn twijfels bij die zogenaamde 'ongenaakbaarheid' van zo'n groep, ik denk dat ze veel kwetsbaarder zijn dan men doet geloven. Bij wargames zal het best vaak voorkomen dat een 'vijandelijke' onderzeeer binnen torpedo afstand komt, en dat soort berichten brengen ze natuurlijk niet naar buiten. Stefan, liefhebber van grote explosies. | |
RonaldV | donderdag 29 januari 2004 @ 21:17 |
quote:Als ik de verhalen moet geloven die ik over militaire vliegtuigen uit de voorm. Sovjet Unie heb gehord dan vallen ze qua prestaties een beetje tegen, ze zijn iig niet zo gevaarlijk als ooit gedacht werd. Zelfs de doorontwikkelde prototypes zijn (alhoewel geavanceerd) op zijn best gelijkwaardig aan wat er in het Westen is. En dan laat ik training en tactieken nog maar even buiten beschouwing. Ik heb zo maar het idee dat hetzelfde geldt voor wat de Russische Marine presteert. Dus een russisch gebouwde SS(N) in een CBG lijkt me vrij sterk. Daar staat tegenover dat het de Europese marines regelmatig WEL lukt, met hun fluisterstille electro-dieselsubs. | |
nietzman | donderdag 29 januari 2004 @ 21:24 |
quote:De Amerikanen hebben testen gedaan met oude warships waaruit blijkt dat het in de praktijk echt een peuleschilletje is om een schip naar de kelder te krijgen, het is gewoon een kwestie van een explosie onder de romp te creeren, waardoor het schip omhoog word getilt en in tweeen breekt. Natuurlijk is dit met een Carrier ietsjes lastiger, omdat het scheepje nou eenmaal wat groter is, maar hetzelfde principe zou in ieder geval moeten werken. Maargoed, een torpedo onder een Carrier krijgen is natuurlijk ook niet zo moeilijk bij een oud, leeg, scheepje dat zich verdedigd.... | |
Piro | donderdag 29 januari 2004 @ 21:36 |
quote:De vliegtuigen uit de voormalige USSR kennen een aantal voordelen : ze zijn absoluut superieur in dogfighting vanwege hun zeer goede wendbaarheid, hierbij moet verteld worden dat periodiek onderhoud natuurlijk wel een must is. Plus : door geldgebrek zit er niet zo veel electronische rotzooi in die gejammed kan worden, een vloek en een zegen. Edit : die torpedo is de Type 65, 66 centimeter lang en 15 kiloton kracht, iets minder dan Fat Man en Little Boy. | |
Napalm | donderdag 29 januari 2004 @ 22:19 |
quote:1* Charles De Gaulle Nuclear Powered Aircraft Carrier, France 2* Invincible Class Aircraft Carriers, United Kingdom 1* Principe de Asturias Aircraft Carrier, Spain In totaal 4 stuks in de EU. Het zou me trouwens niks verbazen als de Charles de Gaulle het modernste vliegdekschip ter wereld is. | |
Nimitz | donderdag 29 januari 2004 @ 23:31 |
Dat zijn dus maar 4 stuks. Maar stuk voor stuk zijn ze kleiner dan welke Nimitz-klasse dan ook. Op zich beschamend. Europa is een stuk groter dan Amerika. | |
StefanP | donderdag 29 januari 2004 @ 23:44 |
Ja, maar Europa is vele landen en Amerika is er één... | |
GiSH | donderdag 29 januari 2004 @ 23:53 |
Ik heb de Truman wel eens gezien voor de kust van Rhodos, tering wat is zo'n groot. Pas toen ze weg waren hoorde ik dat we een bezoek konnen brengen. wel tuig aanboord van zo'n schip.. als gaan stappen | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 00:00 |
quote:tja 6000 man aan boord. En veel komen volgens mij weinig aan dek. Dus dan wil je wel. Join the Navy, it's an adventure | |
ThaFreak | vrijdag 30 januari 2004 @ 00:01 |
damm wat een ding ![]() | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 00:04 |
quote:Veel van deze platen kun je makkelijk als wallpaper gebruiken check ook de website van de bijv. de nimitz (zie mijn sig) en je krijgt een photo gallery. De foto's hier zijn van zeer hoge kwaliteit en goed bruikbaar als achtergrond | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 01:14 |
quote:Europa of de EU? De EU is namelijk kleiner. En sommige landen hebben geen kustlijn. ![]() | |
GiSH | vrijdag 30 januari 2004 @ 12:34 |
waarom zie je in films veel de Harry Truman heeft dat een rede? | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 12:41 |
quote:Hehe, IDD. Ach, het varende houden van zo'n enorm schip is gewoon een moeilijke taak en een dure. Kleinere landen vallen sowieso af (wij hebben geloof ik 120 F16's en een Carrier zoals die van de Amerikanen kan 75 vliegtuigen herbergen (diverse typen). | |
Hagedis | vrijdag 30 januari 2004 @ 13:52 |
quote:Ah, jij hebt toevallig 50 miljard euro in je broekzak? Nee, laat de Amerikanen maar lekker vliegdekschepen bouwen en de supermacht uithangen, dan zijn wij de lachende derde ![]() | |
Fostar82 | vrijdag 30 januari 2004 @ 14:08 |
Het grootste probleem zou een CBG krijgen met meerdere anti ballistische raketten. Afhankelijk van het type kunnen deze met snelheden tot wel 5000m/s de dampkring in komen boven de CBG. Deze komen dan onder een hoek van tussen de 80 en 90 graden naar beneden en dat is niet de hoek waar normale RADAR systemen heen kijken. Voordat ze worden opgemerkt is er nog zo'n 25 seconden over om maatregelen te treffen. Dit lukt dan ook niet. Beiden de goalkeeper en de phalanx zijn te langzaam om de rakket kapot te schieten. De goalkeeper (de superieure van de twee Het probleem met anti ballistische rakketten is dat ze niet zo nauwkeurig zijn, en daarom is de CBG niet zo makkelijk te raken. Nou is het slechts een kwestie van tijd tot de nauwkeurigheid wordt verbeterd en daarom heeft de nederlandse marine ook opdracht gegeven aan Thales Naval Nederland een modus voor het oppermachtige SMART-L (radius 400 km) te ontwikkelen waar deze alleen zoekt tussen de 80 en 90 graden naar inkomende anti ballistische missiles. Met deze modus is het theoretisch mogelijk een anti rakket de anti ballistische rakket op tijd te onderscheppen. Mits natuurlijk de mensen aan boord snel genoeg beslissingen nemen. De amerikanen zitten nog met een probleem omdat die in principe geen buitenlands spul (bijv nl) willen kopen, maar ja de huidige systemen van Thales zoals de SMART-L en de APAR kunnen ze wel proberen te kopieren maar dat heeft in het verleden ook al tot een aantal pijnlijke ontwerpfouten geleid De Amerikanen superieur in materieel? Kijk eens naar Hollandse glorie zoals de LCF De Zeven Provincien. !!! | |
ThaFreak | vrijdag 30 januari 2004 @ 14:21 |
quote:thanxz, machtig schip en machtige foto's! | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 14:50 |
quote:Je maakt alleen een foutje. Een ABM is een raket die bedoeld is om een IRBM uit te schakelen, wat jij denk ik bedoelt is een MIRV-ICBM Multiple Indipendantly Targetable (re entry) Vehicles-InterContinental Ballistic Missile Stel een SS-18 wordt richting een CBG gelanceerd, even wegnemen dat het een kernwapen is, maargoed. Die draagt aan boord 10 kernkoppen van 10 megaton als ik het goed heb. Als ie dan op kruissnelheid is dan gaan de MIRVs (kernkoppen) uit de ICBM en zoeken dan ieder hun eigen doeltje, zo is het in principe mogelijk een gebied zo groot als west europa flink radioactief te maken met een kernraket. Dat je die raket niet zou kunnen onderscheppen heb je deels gelijk in, een goalkeeper kun je namelijk handmatig besturen, en het gebeurt zelden dat een goalkeeper een doel van de zij of achterkant moet tracen, omdat ie op zijn eigen schip afkomt. | |
Blackheart | vrijdag 30 januari 2004 @ 15:40 |
Bof, Mirv ICBM's zijn niet het wapen dat je tegen een bewegend doel zal inzetten. ook is de 10 megaton Veels te zwaar gekeken voor een Mirv. 10 en 20 megaton waren de Russische citybusters.Per doel hadden ze er 3 voorzien,omdat ze wel eens misten.Met meer dan 30 km. Een mirv kernkop is op zijn best 200 kiloton.Nog steeds voldoende om een Carrier te doen zinken met een misser van een kilometer of 8. Ver buiten het bruikbare bereik van een Goalkeeper of Falanx. Stel men lanceerd een Kernkop op ene beschikbaar doel.Een CBG? Pak'm beet 20 minuten na lancering heeft het doel zich al 18 kilometer kunnen verplaatsen. En volgens mij, als een CBG weet dat er een kernraket onderweg is, dan geven ze wat meer gas, steken ze de roeiriemen uit ,en gaat de rest mee duwen.En gaan ze effe niet kijken op motorschade, en kunnen ze tot 20km weg geraken. Dan krijg je die nog niet tot zinken met een 10 megaton kernbom.Ze gaan er niet lekker van zijn, en de 2 begeleidende onderzeers hun overlevingskans is redelijk klein als ze onder water blijven. Zelfs een Tomahawk kruisraket is bedoeld om statische doelen te grazen te nemen, en alleen de laatste versies met continue update vanuit GPS en satelietcontrole hebben een kans om een eskader op zee terug te vinden.En die zijn dan weer lekker kwetsbaar voor radar en radio jamming.Maar deze zijn weer lekker afknalbaar met een Goalkeeper/Phalanx. Neen, om op schepen te knallen gebruiken we nog steeds kortere afstandswapens(nou ja, tot een 300 km) zoals de Russische Granit raket.Desnoods met 15 kiloton kernkop met full guidance.Of de torpedotegenhanger, ook gemeen, maar in veel gevallen zelfmoord voor de lancerende onderzeer. De schokgolf van een kernkop op of onder water is 800 keer erger en sneller dan dezelfde kracht aan explosie als luchtexplosie. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 16:41 |
quote:Een SS-18 is dé zwaarste MIRV die er gebouwd is. En het hele eieren eten van een mirv is dat de projectielen op elk gewenste moment losgelaten kunnen worden als de geschikte hoogte is bereikt, dus doel is niet relevant, ben het wel met je eens dat je met een kanon op een mug aan het schieten bent als je een CBG met een ICBM bestookt. Dat van die nucleare torpedo is wel interessant, bron/link? | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 17:55 |
Overigens wordt er nu veel gepraat over nucleaire raketten maar welke landen hebben deze raketten nou? En de 2e vraag is dan: hoeveel landen kunnen hem op een bewegend voorwerp van een bepaalde grote laten neerkomen? Denk er weinig. En van nucleaire torpedo's of gewone torpedo's. Welke landen zijn in staat om deze goed te besturen of hebben ze?? Ik denk persoonlijk weinig landen die de Amerikanen slecht gezind zijn. Terroristen zullen niet snel over dit soort zaken beschikken omdat ze slecht te verstoppen zijn en in geval van een duikboot moet je een thuishaven hebben. | |
Megumi | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:00 |
quote:Een paar kleine kernonderzeeers met atoom torpedo's en tactische kernraketten zijn goedkoper. En blazen zo een floot binnen een fraktie van een seconde naar de hel als het moet. Een idee voor Frankrijk en Duitsland denk ik. | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:14 |
quote:Probleem is alleen dat je met veel kernonderzeers niet veel doet. Ze nu nog aankopen heeft weinig nut voor landen als Duitsland en Frankrijk. De koude oorlog is over, tegen terroristen hebben ze relatief weinig nut. Carrier-groepen zijn wat dat betreft "handiger" zeker als je 75 vliegtuigen kunt krijgen waar je ze hebben wilt. En een battle group aanvallen kan, maar het is zeker niet makkelijk. | |
Blackheart | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:19 |
Ik zou zo zeggen Piro, voor een Bron, probeer eens Google. Ik weet dat ik in mijn Encyclopedie van de belangrijkste oorlogsschepen de nodige verwijzingen staan heb over de nucleaire bewapening van onderzeers; En niet alleen de Polaris van de VS/Uk strategische onderzeers, maar ook voor kernkoppen voor kruisraketten en torpedo's. Jane's warships is ook een grote bron van verwijzingen. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:34 |
quote:Ik wist niet meer dat Jane's nog bestond? Thx, zal eens even kijken. ![]() | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:36 |
quote:Zie post boven je. De SS18 en de Type 65 zijn beide wapens uit de voormalige USSR, en zoals je weet gaan die naar de hoogste bieder, in Istanbul kun je zo al aan zware wapens komen, van een PPK tot een LAW, dus als jij genoeg geld kan laten zien dan is er vast wel een groepje soldaten dat zich over laat halen een SS18 ergens vandaan te rijden, als je bedenkt hoeveel wapens Rusland jaarlijks 'kwijt' is, acht ik dat zeker geen fabeltje. | |
chocolatemoeze | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:37 |
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het een hoge prioriteit heeft om strategiën/middelen te ontwerpen om carriers uit te schakelen. Eerder gaat het er om een millitair overwicht te krijgen, zoals in de Koude Oorlog. Nu die laatste is afgelopen, is een discussie over het tot zinken brengen van een carrier een vruchteloos onderwerp m.i. | |
Blackheart | vrijdag 30 januari 2004 @ 18:47 |
Het tot zinken brengen of het beschadigen van een Nimitz of Forrestal Klasse zou de VS een enorme deuk in het ego bezorgen. Daar zou Al Quada wel wat moeite in durven steken. Alleen is het lastig een Boeing op een goed beschermd schip laten neer te storten.En een rubberbootje vol TNT doet de job ook niet echt. Als ik zo'n actie zou laten doen, een paar duikers springladingen laten aan brengen aan de tanker die de vliegtuigbrandstof gaat leveren. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:25 |
quote:Een rubberbootje vol met tnt wordt uit het water geschoten, aangezien die dingen nooit in territoriale wateren varen van buitenlandse mogendheden als ik het goed heb valt een bootje in het midden van de oceaan wel op. Een boeing valt al helemaal op, en waar wou je die duikers vandaan laten duiken in het midden van de oceaan? Je zou toch echt of iets dermate snels moeten maken zodat de verdedigingssystemen niet kunnen reageren of dit te laat moeten doen, of een aantal T65 torpedo's achterover drukken op Kamchatka, een 'kleine' onderzeeër, dus geen Akula ofzo, of een extreem stille, en dan dat ding afschieten. @ chocolatemoeze : niet miepen, theorieën zijn altijd okay | |
GiSH | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:37 |
er vaart altijd altijd een vliegdekschip in de middelandse zee. Vakantie eilanden genoeg dus ook boeings in de buurt, evenals slecht beveiligde vliegvelden.. dus als ze willen niet zo moeilijk lijkt me. | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:43 |
quote:Maar neem van mij aan dat een boeing niet in de buurt of zelfs over een vliegdekschep mag vliegen. Dat ding wordt vrijwel zeker uit de lucht geknald. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:48 |
quote:Erover mag wel, wat gaat dat ding op 10 km hoogte doen, passagiers eruit tiefen en hopen dat ze een kritiek instrument beschadigen door de impact? | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:53 |
quote:Precies. Neem aan dat als ze naar beneden vliegen en erop willen "landen" er wel wat Surface-to-air-missiles heengaan ![]() | |
Napalm | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:53 |
quote:Maar waarom zou groot beter moeten zijn. Ik ben erg gecharmeerd van het Invinsible-principe met harrier-achtige vliegtuigen. Het voordeel is dat ze goedkoop zijn. Misshcien kan je er wel 2 bouwen voor de prijs van 1 nimitz. Dan kan je tegelijkertijd Syrie als Noord-Korea van de kaart vegen voor dezelfde prijs als waarvoor 1 Nimitz slechts 1 van die 2 landen kan "pakken" | |
GiSH | vrijdag 30 januari 2004 @ 19:58 |
quote:welles op rhodos geweest??? toen ik daar was lag de harry truman op nog geen 10km hemels breed van de het vliegveld..en in geval van calimiteiten op het vliegveld ligt hij in de zone voor de vliegtuigen om te blijven cirkelen... (dit was voor 11 sep dat ik daar geweest ben, dus misschien liggen de deze nu ergens anders..) | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 20:02 |
quote:ze hoeven net perse zo groot te zijn. Maar om het aan te duiden bedoel ik. 1 Carrier heeft meer firepower dan een kleinere. En inderdaad, binnen de Navy heeft men het er nu ook over dat het een stuk kleiner moet. De kosten voor deze grote jongens is in principe niet meer op te brengen. Ze zullen dus mogelijk wat kleiner worden (iig stapt men van de Nimitz-klasse af). Toch bevat de invincible veel minder vliegtuigen dan een nimitz-klasse. En Harriers zijn niet hetzelfde als een complete armada F-18's F14's A6's etc. | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 20:04 |
quote:Dat wist ik niet. ![]() | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 20:13 |
quote:Sea Harriers zijn langzaam, maar hoe groot is de kans nog dat je in een hedendaagse situatie nog dogfighten moet, dogfighten verliest ie geheid, maar om bommetjes te smijten en gronddoelen aan te vallen kan een harrier nog van een M fregat opstijgen, gewoon die helipad aan de achterkant van het schip, groot = niet beter. 2 kleine met elk 30 vliegtuigen zijn bijvoorbeeld veel beter. Groot is beter is een WW2 principe, waar de Bismarck in europa en de IJN Yamato in Japan hebben huisgehouden. | |
GiSH | vrijdag 30 januari 2004 @ 20:17 |
quote:Ik hoop het ook niet.. de terroristen hebben met 11 sep iets laten zien wat niemand voormogelijk hield. In amerika zijn de veiligheidseisen op vliegvelden flink omhoog geschroevd, en over de veiligheids eisen in het middelandse zee gebied heb ik m'n twijfels. CIA heeft nog steeds aanwijzingen dat er op de 11 sep manier aanslagen gepleegd kunnen worden. Die lui zullen alles goed regelen van te voren. voorbeeld: zomer hoogseizoen terroristen laten een vliegtuig een noodlanding maken op vliegveld vliegveld kan niet direct gebruikt worden er zijn diverse vliegtuigen die moeten gaan cirkelen toren vliegdekschip zal ongetwijfeld te horen krijgen wat er gebeurd is dus ze zullen minder snel een boeing uit de lucht knallen. en op dat moment slaan ze toe.. dit had ik samen met wat collega's zitten brainwaven na 11 sep.. wat er allemaal mogelijk was.. want die lui zijn echt goed ziek..dus ik sta nergens meer van te kijken.. | |
Nimitz | vrijdag 30 januari 2004 @ 20:30 |
quote:Nou, een harrier kan inderdaad opstijgen vanaf een helipad, maar niet met volledige bewapening en brandstof. Daarom gebruiken ze juist een aanloopje met die bekende schans. En ik zou niet willen beweren dat groot = beter. We hebben het hier over een carrier met veel vliegtuigen. Dat lijkt me beter dan een carrier met weinig vliegtuigen. De battleships die zo groot zijn gingen in gevecht met elkaar en dan kan het idd een nadeel zijn. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 21:36 |
quote:Veel vliegtuigen is automatisch een joekel van een schip. Maar twee kleine vliegdekschepen met elk bijvoorbeeld 40 vliegtuigen lijkt mij een betere keuze. Het schip zelf kan namelijk zeer weinig hebben, een carriers macht ligt toch echt bij het fladdertuig wat ie aan boord heeft, en bij iets groots als een nimitz is een bom zo gesmeten, leg hem op de landings en opstijgbaan en er gaat helemaal NIKS meer weg, als een van de twee kleinere carriers geraakt wordt dan kan men alsnog zoveel mogelijk vliegtuigen de lucht in werken, en dan alles op de andere carrier laten landen bijvoorbeeld, het wordt een krappe boel, en waarschijnlijk zijn je mogelijkheden beperkt, maar je behoudt alsnog een tweede basis. ![]() | |
Napalm | vrijdag 30 januari 2004 @ 22:31 |
quote:Hoho, voordeel van de harrierachtigevliegtuigen is juist dat ze lekker wendbaar zijn. In een "dogfight" is grote snelheid ook niet van belang; je kan dan niet wenden. Luchtgevechten spelen zich af bij relatief lage snelheden.Harriers deden het ook prima in de Falklandoorlog tegen Argentijse jager die vanaf normale vliegvelden waren opgestegen. Vraag is natuurlijk wat wil je doen met de vliegtuigen op je vliegdekschip? Landdoelen bombaderen? De vloot beschermen tegen vliegtuigen? Andere schepen aanvallen? Ik denk dat in de meeste gevallen sneller dan mach 1 is irrelevant voor een dergelijk vliegtuig. Overigens, de de Gaulle kan maximaal 40 vliegtuigen meesjouwen. Dan spreek je al niet meer over ene klein vliegdekschip. Als je de invinsible als klein beschouwd moet je dus denken aan max 10 vliegtuigen. | |
Captain_Chaos | vrijdag 30 januari 2004 @ 22:41 |
Aardig wel dat het Oostblok volgens verdragen geen aircraftcarriers mocht bezitten. Dat hebben ze opgelost door een iets te volgevreten helikcoptercarrier te bouwen; de zogenaamde Kiev-class. Hier de ADMIRAL GORSHKOV Displacement: 44,500.0 (Tons) (Fully Loaded) -------------------------------------------------------------------------------- DETECTION SYSTEMS -------------------------------------------------------------------------------- ARMAMENT -------------------------------------------------------------------------------- AIRCRAFT | |
Napalm | vrijdag 30 januari 2004 @ 22:53 |
quote:Dat lijkt me niet te kloppen.. 1) Ik weet niets van het verhaal dat het Oostblok geen vliegdekschepen zou mogen hebben. Sowieso een vreemde regel want Rusland was natuurlijk geen verliezer van de oorlog. Wel was er zo`n sooort regel voor Japan. Wellicht ook voor de DDR? 2) De Kiev had weliswaar een hoop heli`s aan boord maar vliegtuigen dus ook. Lijkt me niet stroken met je bewering. Is de Gorshkov ondertussen al verkocht aan India? Dat waren de plannen dacht ik want ze lag al ruim 10 jaar stil. | |
Piro | vrijdag 30 januari 2004 @ 23:15 |
quote:Wees voorzichtig met die bewering, een Su 27 wint het op zijn sokken van een Sea Harrier, een Harrier is namelijk absoluut niet gebouwd op het doen van dogfights, en dan bedoel ik dus echt toe to toe machinegun en zeer dichtbij missile fights, dus geen kijk mij mijn sidewinder vanaf 3.2 kilometer ver afschieten gevechten, want dan kan een harrier nog redelijk vervelend zijn. En zegmaar 2 de Gaulle's, dat is 80 vliegtuigen, 5 meer dan een enterprise, ik weet wel op welke groep ik mijn geld inzet. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 01:49 |
quote:Niet helemaal correct. De voormalige SovjetUnie mocht gewoon carriers hebben. Het probleem was alleen dat de enige werf waar ze die dingen konden bouwen (relatief goed weer, en altijd een open haven) aan de Zwarte Zee ligt, en hun marine havens (Vladiwostok en Moermansk) vanaf die haven alleen bereikbaar zijn via Istanboel. De zee-engte daar is ingevolge een verdrag (ik weet niet welk) verboden gebied voor carriers. De oplossing leek de Kiev, maar aangezien de (V)STOL toestellen van de Russische marine (Yak-38 Forger) teleurstelden, bleek dit toch niet de oplossing. De Russen zijn toen gaan werken aan een oplossing, wat de Admiraal Kutznetsov (voorheen de Tblisi en haar geplande zusterschepen) werden. Dit zijn vliegdekschepen, maar ze hebben om politieke redenen (het verdrag dus) een andere benaming gekregen, net zoals de Britten gedaan hebben met de 3 (en niet 2, zoals ik hier ergens las) Invincible-klasse Through-Deck Cruisers. De britten hebben in de tweede helft van de jaren 70 de politieke beslissing genomen om niet meer met carriers te opereren, en noemden de veel kleinere opvolgers dus maar Vliegdekkruisers. Van de geplande russiche carriers is er bij mijn weten één verkocht aan China, en één aan India (om met Sea Harriers uitgerust te worden, ter vervanging van INS Viraat). De Kutznetsov is als enige Russische carrier wel in de vaart, maar de inzetbaarheid is twijfelachtig. De Amerikaanse carriers: De kiel is gelegd voor de laatste Nimitz klasse. Eigenlijk wordt dit geen Nimitz, maar een hybride schip, waarin veel van de technologie van de toekomstige klasse carriers in zal worden verwerkt. De Amerikanen hebben in de late jaren 70 op papier ge-expirimenteerd met het SCS concept, een soort kleine carrier ŕ la de HMS Invincible. Het hele project is gecancelled, en vervolgens opgepakt door de Spaanse marine, die het concept gebruikte voor hun carrier. Het Italiaanse vliegdekschip is op dezelfde leest geschoeid. Alhoewel de huidige generatie carriers van de VS zeer kostbaar is, zowel qua bouw als gebruik, zijn er afaik geen serieuze plannen om kleiner te gaan. De Amerikanen zijn heel content met het feit dat ze met één enkel schip een luchtvloot bij een land kunnen brengen die groter en meer capabel is dan wat meer dan de helft van de landen in de wereld in de lucht kan brengen. De Royal Navy is wel weer bezig met serieuze plannen om met echte carriers te gaan werken. De huidige 3 TDCs (waarvan er altijd één in onderhoud/opgelegd is) zouden vervangen moeten worden door 2 carriers die iets groter zijn dan de Charles de Gaulle (die in de praktijk toch net even te klein blijkt te zijn). De Charles de Gaulle gaat waarschijnlijk een zusterschip krijgen, maar dan wel één die groter is dan de huidige carrier. Toen de Aeronavale E-2C radarvliegtuigen had gekocht, en de bemanningen ervoor hun opleiding kregen bij de USNavy, spraken de Amerikaanse vliegers hun bewondering uit voor hun franse collega's. Ze moesten wel heel grote ballen hebben om op dat kleine dek te landen met zo'n grote kist. Wat bleek? De landingsstrip was zo kort dat een E-2C pas op 2 meter van de rand tot stilstand zou komen. Het vliegdek werd prompt met enige meters verlengd. Het tweede schip zal dus vanaf de bouw al meer ruimte krijgen. Ik zou graag linken, ware het niet dat ik alles de afgelopen jaren van papier heb gehaald | |
Nimitz | zaterdag 31 januari 2004 @ 02:01 |
Goed, de conclusie is inderdaad duidelijk. De george washington is de laatste "echte" nimitz klasse hetzij een overgangsmodel. Maar we zijn nog lang niet van de grote carriers af. Tot 2057 zullen ze rondvaren. De eerste, de uss nimitz zal pas in 2028 ofzo uit de vaart worden genomen. De nieuwere zullen inderdaad kleiner worden. Waarschijnlijk hangt dit ook samen met bijv. de JSF die meerdere taken kan vervullen. Bijv. een F-18 en F-14 samen. Zowel aanval als verdediging dus. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 02:09 |
quote:De George Washington (CVN-73) is bij lange na niet de laatste. Erna kwamen nog de Stennis (CVN-74) en de Truman (CVN75). Onlangs is de USS Ronald Reagan (CVN-76) in dienst genomen, en de laatste (hybride) Nimitz-class carrier die in dienst zal komen is de George Bush (CVN-77) link met links ![]() | |
Napalm | zaterdag 31 januari 2004 @ 02:40 |
quote:Su-27 is natuurlijk een schitterend vliegtuig wat geen spat heel laat van een Harrier. Echter, vergeet niet dat deze kwa technologie ook veel nieuwer is waardoor het een vergelijking met een Harrier niet echt eerlijk is. Ik bedoelde het dan ook meer als het VSTOL vliegtuigconcept vs een land gelanceerde jager. Maar de kern van de vraag blijft voor mij: wat wil je met je vliegdekschip?In welke situatie wil je deze gaan inzetten? Als je naar de laatste 15 jaar kijkt lijkt het bestoken van landdoelen voor de EU vele malen belangrijker dan het voeren van luchtgevechten of het aanvallen/ verdedigen van schepen. | |
Piro | zaterdag 31 januari 2004 @ 02:50 |
quote: ![]() Deze kist heb ik het over, een vliegtuig dat nog van de USSR stamt, ongeveer halverwege de jaren 80 in gebruik genomen. Ik weet niet hoe oud de sea harrier is, maar getuige dat de USMC hem nu nog gebruikt geeft wel aan dat ie redelijk nieuw is. Anyway. Vergelijk de bouw van deze Su27 met een Harrier. Een harrier is kort, dik, en een beetje lomp. Dit ding is een raket met vleugels. Een harrier zal dit ding nooit verslaan omdat hij niet wendbaar genoeg is, de Su27 draait hem er gewoon uit, een VSTOL levert in qua snelheid en wendbaarheid, maar kan werkelijk overal opstijgen, dus je blijft conventionele vliegtuigen als de Su27, F14, MiG 29 en F18 behouden om vliegtuigen uit de lucht te paffen. | |
Blackheart | zaterdag 31 januari 2004 @ 05:32 |
Hmmm, iemand twijfelt over mijn inlevingsgeest en kennis van zeevaart. Duikers die springladingen aan een tanker bevestigen kunnen dat zonder enig probleem doen in de haven waar die schepen hun lading kerosine inslaan. Niemand zegt dat die onmiddelijk voor de aanslag gemonteerd moeten worden. Wat betreft schieten op passagierstoestellen. Een Phalanx is korte afstand, en op langere afstand gaat geen enkel oorlogsschip schieten op een vliegtuig dat met burgers aan boord mayday's aan het uitzenden is. kans is zelfs redelijk groot dat de "airspacecontrolers" moeite doen om het toestel zo kort mogelijk te laten buiklanden op zee. Ook als voorbeeld het rubberbootje en het VS fregat de Cole. Dat was voor de kust van Jemen, voor de haven van Aden. Rubberbootjes genoeg in die omgeving. Je kan toch moeilijk op alles wat drijft beginnen knallen. | |
chocolatemoeze | zaterdag 31 januari 2004 @ 10:31 |
quote:Instant CAP en Air Superiority uiteraard! | |
Nimitz | zaterdag 31 januari 2004 @ 12:02 |
quote:Maak ik verdomme voor de 2e keer deze fout in dit topic. Zodra ik george wil gaan typen komt e rmeteeen Washington achter ipv Bush. Die Navy fact file kan ik bijna dromen dus het is een ongelooflijk domme fout. Naja, misschien heb ik wat tegen de familie Bush ![]() | |
Fostar82 | zaterdag 31 januari 2004 @ 14:09 |
Aircraftcarriers zijn nog niet uitgespeeld, nee. Ook de britten zijn bezig twee nieuwe 50.000 ton aircraft carriers te bouwen met nogal wat in NL gebouwde apparatuur erop. Enkele radar systemen, waarschijnlijk enkele goalkeepers en het Tacticos combat systeem. | |
Fostar82 | zaterdag 31 januari 2004 @ 14:21 |
quote:Als de phalanx al op automaat zou staan, dan nog zou deze niet op de 747 schieten. De phalanx mag nogal wat problemen hebben aangezien het een matige rip van de goalkeeper is die veel te snel inelkaar is gezet, en met matige software werkt, dan nog lijkt zon 747 bij lange na niet op een fighter of raket qua radar profiel en snelheid om hem zonder pardon af te schieten. Nou wordt de auto mode bijna nooit gebruikt omdat het te gevaarlijk is. Wanneer een van je eigen jager een flyby zou doen zonder de friend or foe indicatie aan wordt ie zo uit de lucht geschoten. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 14:50 |
quote:Je verwart twee, of eigenlijk drie vliegtuigen. De oorspronkelijke Harrier, bij de RAF GR.1 en GR.3 genaamd, bij het USMC de AV-8A en AV-8C, stamt nog uit de jaren 60. De Sea Harrier FRS.1 (kortweg de SHAR) stamt uit midden jaren 70, maar is feitelijk een gewone RAF harrier met een verhoogde cockpit en radar. Terwijl de Royal Navy koos voor het upgraden van hun oude FRS.1 naar F/A.2 configuratie (met een paar nieuw gebouwde airframes erbij), kozen het USMC en de RAF voor geheel nieuw ontwikkelde Harriers (resp de AV-8B en de GR.5/7). Deze toestellen hebben alleen hun uiterlijk gemeen met de oorspronkelijke Harrier, en zijn verder geheel nieuwe toestellen.. Deze stammen uit de jaren 80, en betekenden technologisch een enorme stap vooruit. In de jaren 90 heeft het USMC er bovendien nog de radar van de F/A-18 aan toegevoegd, waardoor het nu complete fighters zijn geworden. Zowel de F/A.2 van de Royal Navy als de USMC AV-8B zijn in staat om radar of IR geleide lucht-lucht raketten af te vuren. Het gebrek aan snelheid (relatief, want een Harrier kan in een flauwe duik supersonisch) wordt meer dan gecompenseerd door hun wendbaarheid. In een 2v2 dogfight (het meest voorkomende scenario) is de uitkomst lang niet zeker. Een Harrier beschikt namelijk over een kunstje dat geen enkel ander vliegtuig kan: VIFF (Vectoring in Forward Flight). Door de straalpijpen in de vlucht naar beneden te draaien kan een Harrier in een oogwenk een behoorlijk aantal meters uit de oorspronkelijke baan gebracht worden. Op een boordradar van een aanvallend vliegtuig heeft dat hetzelfde resultaat als de "cobra" die een Su-27 kan maken: de "lock" wordt verbroken, en een al in de lucht zijnde missile zal waarschijnlijk verloren gaan. Een STOVL platform als de Harrier is prima in staat om luchtoverwicht te behalen. De Falklandoorlog werd vrijwel uitsluitend gewonnen dankzij het luchtoverwicht dat behaald werd met de SHAR. Luchtoverwicht behaal je al decennia niet meer op snelheid (luchtgevechten vinden ALTIJD plaats onder de geluidssnelheid), maar op basis van training en je gevechtsystemen. Hoe eerder je een positieve identificatie kunt doen, hoe eerder je je raketten kunt afschieten. Het neerschieten van een Amerikaanse Blackhawk helicopter door een F-15 in Noord Irak een paar jaar geleden laat zien dat er nog altijd niet 100% vertrouwd kan worden op radar. Het bereik van de radar van de Su-27 is indrukwekkend, maar dus niet zaligmakend. | |
Piro | zaterdag 31 januari 2004 @ 15:22 |
quote:Dat incident met het rubberbootje is me bekend, en je hebt gelijk ![]() Wat bedoel je alleen hier mee? | |
Piro | zaterdag 31 januari 2004 @ 15:27 |
quote:Training speelt mee, maar het neemt niet weg dat het gehele concept en de ontwerpfilosofie van een Harrier nooit bedoeld is om puur als interceptor te functioneren, de harrier is een manusje van alles maar zal door vliegtuigen die specifiek gemaakt zijn voor het doel altijd overtroffen worden. Vergelijk het met een F1 auto vs een jeep. | |
Black_Jack | zaterdag 31 januari 2004 @ 15:52 |
quote:De Admiral Gorshkov, die voor India bestemt is, wordt omgebouwd tot een fullsize-carrier. Hij zal worden uitgerust met Mig-29K vliegtuigen. Rond 2008 krijgt India hem, als de INS Viraat uit dienst genomen wordt. | |
Blackheart | zaterdag 31 januari 2004 @ 16:16 |
quote:Dat een US carrier even kwetsbaar is voor een terroristische aanslag die even pijn doet als eenzelfde aanval op een Fregat. Eigenlijk komt het erop neer dat een oorlogsschip goed is om oorlog mee te voeren,maar tegenover een terroristengroep eigenlijk even nuttig is als een bazooka tegenover een mug. | |
Nimitz | zaterdag 31 januari 2004 @ 16:18 |
quote:verschil is dat een fregat wel in een vreemde haven gaat liggen, maar het lijkt me sterk dat men carriers laat aanmeren in vreemde havens (en zeker niet in het midden-oosten). Reken maar dat men van de USS Cole heeft geleerd. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 16:54 |
quote:De primaire taak van de SHAR is luchtverdediging. Het toestel is qua bewapening gelijkwaardig aan de F-16 en F-18. Het enige waar het tekort komt is op snelheid. Nogmaals: snelheid is al sinds de late jaren 60 niet meer zaligmakend. Luchtgevechten worden gehouden onder de geluidssnelheid. Als jouw logica opging dan was de F-104 nog steeds de beste luchtverdedigings jager, die elke Su of MiG uit de lucht kon blazen. In werkelijkheid staan de F-104s in Italië alleen nog maar als bewapende "last minute" raket op Alert, en wordt luchtverdediging uitgevoerd met de veel tragere, maar wendbaardere F-16s. De Mach2+ F-14 wordt bij de US Navy vervangen door de veel tragere F/A-18E/F. Zelfs bommenwerpers worden trager en niet sneller. En Purebred Luchtverdedigers bestaan ook al niet meer: De F-14 en F-15 worden meer ingezet als aanvalsvliegtuig dan als interceptor (met uitzondering van de F-15C, maar die komt ook steeds minder aan de bak), de F-22 heet tegenwoordig F/A-22, en de Su-27 en afgeleiden worden ook al uitgerust met grondaanvalswapens. Keyword bij moderne platformen is swingrole, een concept bedacht door de Nederlandse luchtmacht, waarbij je bij de tasking er al vanuit gaat dat je luchtverdediging EN luchtsteun gaat verlenen. Moderne wapenplatformen moeten een verscheidenheid aan missies kunnen uitvoeren, liefst tijdens één sortie, met de mogelijkheid om in de lucht al te re-tasken. Snelheid is daarbij niet zozeer belangrijk, wapensystemen daarentegen wel. | |
Piro | zaterdag 31 januari 2004 @ 17:23 |
quote:De F104 is leuk, totdat ie bochtjes moet draaien. ![]() Dat ding pleurt zo uit de lucht. Wat 'tegenwoordig' zo is dat telt eigenlijk niet, bij het ontwerp van de Su27 is vooral rekening gehouden met een beestachtige wendbaarheid en een goed antivliegtuig design, botweg gezegd is hij nooit vanaf de grond zo opgebouwd om als multi role fighter te worden ingezet, wat bij de F16 wel zo is, en bij de Harrier ook, en dus nu ook bij de F22. Dat je met airframes en andere latere verbeteringen een toestel toch nog redelijk geschikt kan maken is natuurlijk wel zo, maar neemt niet weg dat een toestel wat al voor die taak gebouwd is het er beter af zal brengen. Zo is een harrier ontworpen om vanaf een compact platform op te kunnen stijgen, maar levert daar op andere vlakken weer in. Elk vliegtuig heeft zijn eigen zwakte. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 18:49 |
quote:Dat was de strekking van mijn betoog dus ja.. quote:Onzin. Redelijk geschikt is iets dat opging tot in de jaren 60. Sindsdien is redelijk geschikt geen optie meer. Toestellen in het westen zijn zo gebouwd dat ze alleskunners zijn geworden. De F-16 en F/A-18 werden gebouwd als lichtgewicht jachtbommenwerper, en behoren nu tot de beste luchtverdedigers (de F-16 heeft wereldwijd meer kills op zijn naam dan welk modern vliegtuig ook), verkenners en jachtbommenwerpers. De Harrier werd ontworpen als testvliegtuig voor STOVL en V-STOL operatien, en groeide uit tot multi-role jachtvliegtuig. De F-15 werd ontworpen als pure luchtoverwichtsjager, en groeide uit tot 's-werelds beste multi-role platform. Allemaal zijn ze bewezen de besten in hun klasse. De purebred Su-27 heeft nog geen schot afgevuurd. Toegegeven: hij is potentieel indrukwekkend, maar heeft nog geen punten gescoord, en daar gaat het nu juist om. quote: Shows how much you know... (tip: zoek eens op Tornado F.3). De Tornado is in verschillende varianten beschikbaar: bommenwerper, wild weasel en jager. quote:Een Harrier doet (behalve op luchtshows) nooit een vertical take-off, maar altijd een short takeoff. Bij de Royal Navy hebben ze daarnaast nog de ski-jump bedacht, om hem een zetje mee te geven. Er zou geen geld in het concept gestoken zijn als het verspilde moeite was geweest. Het geld voor de Harrier is goed besteed, en er is een geloofwaardig multi-role platform uitgekomen, veel beter dan wat de Sovjets daar tegenover konden stellen (de Yak-38 Forger, en de gecancelde Yak-141 Freestyle). Het tekort aan snelheid is gecompenseerd door een (naar verhouding) zware wapenlast, en goede avionics. Het is leuk om alles en iedereen te kunnen onderscheppen, maar als je vervolgens niets hebt om er iets mee te kunnen doen, dan is het verspilde moeite. You cannot impress people out of the sky. Edit: verneukte quotes [Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 31-01-2004 22:36] | |
Nimitz | zaterdag 31 januari 2004 @ 19:01 |
Artikel over de nieuwste carriers Hier kun je lezen wat de plannen zijn voor nieuwere vliegdekschepen na de USS George Bush (eindelijk goed). Wat ik eruit opmaak is dat de nieuwe carriers nog wel het ontwerp van de Nimitz-klasse behouden (dus de grootte) maar dat de technologie compleet anders is. Dat is trouwens al het geval bij de Ronald Reagan. | |
Piro | zaterdag 31 januari 2004 @ 19:07 |
quote:Een Harrier doet (behalve op luchtshows) nooit een vertical take-off, maar altijd een short takeoff. Bij de Royal Navy hebben ze daarnaast nog de ski-jump bedacht, om hem een zetje mee te geven. Er zou geen geld in het concept gestoken zijn als het verspilde moeite was geweest. Het geld voor de Harrier is goed besteed, en er is een geloofwaardig multi-role platform uitgekomen, veel beter dan wat de Sovjets daar tegenover konden stellen (de Yak-38 Forger, en de gecancelde Yak-141 Freestyle). Het tekort aan snelheid is gecompenseerd door een (naar verhouding) zware wapenlast, en goede avionics. Het is leuk om alles en iedereen te kunnen onderscheppen, maar als je vervolgens niets hebt om er iets mee te kunnen doen, dan is het verspilde moeite. You cannot impress people out of the sky. [/quote] Wat je zelf zegt, ze zijn gebouwd voor een bepaald doel, dat ze nu andere rollen vervullen dan waar ze voor gebouwd zijn zegt niks over een eventueel veel beter vliegtuig wat ze nu zouden bouwen wat er wel specifiek voor geschikt is. En met redelijk geschikt bedoel ik dat ie zijn taak naar behoren vervult en geen steekjes laat vallen, edoch nooit zo goed als een vliegtuig wat met de eisen en wensen in mind daarvoor gebouwd is. Zoiets als een A10A vs een F16 Waar zie je mij trouwens zeggen dat ie perse een VTOL doet, een korte sprong heeft ie alsnog een andere soort layout nodig dan een F16, een F16 doet de landing van een Harrier niet na, maar wat een Harrier niet of minder goed kan zal een F16 weer beter kunnen. En dat de sovjets geen vergelijkbaar harrier concept bouwden is omdat ze in zoiets geen heil zagen, en een geldtekort aanwezig was, wat de sovjets op papier hebben gezet zag er goed uit, maar is wegens geldtekort of stomme beslissingen van het bevel nooit afgebouwd, opzich wel jammer eigenlijk, misschien was er wel iets beters uitgerold, who knows. Wat je met de Tornado wil bewijzen is precies wat ik zeg, die 3 zijn niet identiek, allemaal zullen ze aanpassingen hebben die ze voor hun eigen rol beter geschikt maakt dan een ander vliegtuig wat on the fly is aangepast en grotendeels hetzelfde is gebleven. | |
RonaldV | zaterdag 31 januari 2004 @ 23:11 |
quote:Specifieke rollen bouwen is iets dat voor jachtvliegtuigen nauwelijks nog gebeurt. Hooguit wordt een andere bedrading en wat avionics ingebouwd om een bepaalde rol uit te kunnen voeren, te denken valt hierbij aan de komende EF-18G Growler, wat gewoon een F-18F is, met extra kabels en instrumenten om de jampods van de EA-6B te kunnen gebruiken. Iets soortgelijks zien we bij bepaalde subtypes van de F-16C/D. In theorie is het beter om voor één doel te ontwerpen, maar de kosten voor een nieuw platform lopen tegenwoordig zo belachelijk op dat dat niet meer te betalen is. Daarom zijn er ook zoveel verschillende subtypes van de Su-27 in ontwikkeling, alhoewel de meesten nooit zullen verkopen. In plaats daarvan wordt de Su-27 geschikt gemaakt voor het afvuren van grondaanvalswapens, net zoals dat bij de F-15 gebeurd is. quote:De reden dat de A-10 er nog steeds is heeft te maken met performance, maar niet zoals jij denkt. De A-10 kan enorm lang on station blijven zonder bij te tanken. Daarbij is hij langzaam genoeg om bij low intensity conflicten op zijn gemak de situatie te kunnen beoordelen en daar heel gericht actie op te ondernemen. Dat is een politieke keuze. Militair is er geen enkele noodzaak voor, want een F-16 schakelt een dergelijk doel veel sneller, en met minder moeite uit. Alleen beperk je de schade dan niet tot enkele meters. Dat is de reden dat de A-10 er nog is: het voorkomen van collateral damage, en de bijbehorende beelden op de TV. quote:Dat geldt voor alle vliegtuigen, ze zijn allemaal aangepast om andere taken te kunnen uitvoeren. De F.3 is wel extreem aangepast, met zijn langere romp, maar in het overgrote deel beperken aanpassingen zich tot onderhuidse zaken, of in ieder geval minder opvallende. Jij beweerde dat een dedicated ontwerp beter was dan een aangepast ontwerp trouwens, ik beweerde dat een aangepaste net zo goed was. Lees maar terug. ![]() De A-4 Skyhawk is zo'n 50 jaar geleden gebouwd als aanvalsjager. Tot een paar jaar geleden gaven de piloten van deze toestelletjes de US Navy F-14 en F18 piloten dagelijks stevig oppositie. Tijdens Maple Flag in Canada doen ze dat nog steeds. F-15 en F-16 piloten krijgen daar soms behoorlijk op hun donder van een kistje dat subsonisch is, en zeker 30 jaar ouder dan waar zij in vliegen. Op andere plaatsen in de wereld doet de F-5 (ietsje minder oud dan de A-4) hetzelfde. Beide toestellen worden als inferieur beschouwd aan de F-'teen' series. En nu weer terug naar carriers... | |
Pumatje | zondag 1 februari 2004 @ 14:56 |
quote:wat heb jij een slecht beeld van de wereld vandaag zeg.
hoeveel landen hebben nuclaire torpedo's.
| |
Nimitz | zondag 1 februari 2004 @ 15:23 |
quote:Ik heb geen slecht beeld hoor. Maar het hebben van bommen (waarvan ik denk dat er wel heel wat landen er eentje hebben) is nog geen garantie om een carrier op te blazen. En nucleaire torpedo's?? No way dat dat er 100 zijn. Na goed, denk dat jij je facts op moet zoeken. Maar het hebben van zulke dingen is geen garantie tot succes. daar moet je wel een behoorlijke ploeg mensen voor hebben en daar scheelt het veel landen aan. | |
Blackheart | zondag 1 februari 2004 @ 16:05 |
De grootmachten die atoomkoppen hebben zijn: De VS de UK Rusland(in theorie hebben ze nog steeds controle over het kernarsenaal in de nu losse satelietstaten) China Frankrijk India Pakistan De vermoedelijken De landen die de Know How in huis hebben. Dus zowat alles waar een beetje doorgedreven educatie mogelijk is. De enigen die officieel de capaciteit hebben om nucleaire wapens in te zetten tegen bewegende doelen met enige accuraatheid. De 5 eersten eigenlijk. | |
RonaldV | zondag 1 februari 2004 @ 20:59 |
quote:Zuid Afrika mag je van je lijstje halen. Die hebben 10 jaar geleden publiekelijk geroepen dat ze hem hadden, en hebben als eerste (en tot nog toe enige) in de wereld hun kernwapenarsenaal opgegeven. Israel heeft, alhoewel nog nooit officieel toegegeven, enige tientallen kernwapens, daar is de hele wereld het wel over eens. Libië durft het niet, ze zijn veel te bang om weer een squadron bommenwerpers boven Tripoli te krijgen als het uitlekt. Chemische wapens is één, maar nukes... Blijven Iran (ik betwijfel het) en Korea (vrijwel zeker maximaal 10 stuks) over... | |
_UnderCover_ | zondag 1 februari 2004 @ 22:31 |
Hier wat meer over de Carrier Strike Group http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/ships/carriers/powerhouse/cvbg.html | |
Blackheart | zondag 1 februari 2004 @ 22:51 |
Zuid Afrika haal ik niet van het lijstje.. een paar atoombommetjes maken en die dan terug ontmantelen, terwijl je geen wapen inspecteur over de vloer hebt gekregen. Ik zou eerder opteren om die effe te verbergen dan. Politici blank of zwart zijn machtgeil. En militairen die een speelgoedje moeten afgeven.. ja hoor.
Iran heeft de Israëli's over de vloer gehad, dus die zijn een stuk voorzichtiger, maar dan nog, eenmaal je U235 of zelfs Pu 239 hebt.... niet moeilijk meer. | |
RonaldV | zondag 1 februari 2004 @ 22:58 |
quote:De Zuidafrikaanse nukes zijn ontmanteld onder Nelson Mandela. Ik heb het niet op politici, maar dat is nou net de man die ik wel vertrouw als hij zegt dat ze wegzijn. En ze hadden een goede reden om het te doen: Zuid-Afrika moest van de sancties af van het Apartheidsregime. Atoomwapens zouden ze langer onder sancties hebben gehouden. En vergeet niet: officieel hadden ze niks, dus ook geen reden om inspecteurs te sturen. De aankondiging dat ze ontmanteld waren kwam als een komplete verrassing: Zuid-Afrika gaf toe ze te hebben gehad, en deed ze nog voor het toegeven weer weg! | |
Nimitz | dinsdag 3 februari 2004 @ 15:46 |
iemand nog wat aan toe te voegen? | |
-_Tommy_- | dinsdag 3 februari 2004 @ 19:09 |
quote:jah ![]() over het beperken van de doorvaart in de Bosporus --> Het verdrag van Montreux (20 juli 1936) | |
RonaldV | dinsdag 3 februari 2004 @ 20:46 |
quote: ![]() | |
Thrawn | dinsdag 10 februari 2004 @ 00:37 |
quote:Niet echt. De afrikaanse nukes zijn al ontmanteld onder De Klerk, die al aan zag komen dat de val van het apartheidsregime nabij was. De gedachte dat nucleaire wapens in handen van een zwarte regering zouden vallen stond ze echter totaal niet aan. Daarom hebben ze de kernwapens ontmateld, nog voordat mandela aan de macht kwam. | |
RonaldV | dinsdag 10 februari 2004 @ 12:13 |
quote:Lijkt me een nog betere reden om aan te nemen dat ze die nukes niet meer hebben. Is er toch nog iets goeds uit de Apartheid gekomen. ![]() | |
Blackheart | dinsdag 10 februari 2004 @ 12:54 |
Ze hebben de nukes ontmanteld(of verstopt/verkocht), maar hebben ze de machines die nodig zijn ook ontmanteld. Deze zijn namelijk dezelfde als voor de productie van kernbrandstof. Of hebben ze de mensen die het programma hebben verwezelijkt, zijn die ontmanteld of begraven? | |
Napalm | dinsdag 10 februari 2004 @ 18:02 |
quote:Volgens mij geen carriers maar gewoon schepen boven een bepaald tonnage. En Turkije als NAVO lid ging natuurlijk geen uitzonderingen maken voor de Sovjets. Bovendien was een vliegdekschip in de Middelandse zee voor de Sovjets nog niet echt super; - kwetsbaar voor aanvallen vanaf het land - je kan alleen via Suez of bij Spanje eruit | |
RonaldV | woensdag 11 februari 2004 @ 21:41 |
Super-Abe ![]() | |
StaleFish | maandag 16 februari 2004 @ 12:18 |
quote:Een nucleair wapen is idd de grootste dreiging voor een Carrier. Maar niet door een raket of LGB (laser guided bomb). Een nucleair wapen dient namelijk gedetoneerd worden. Wanneer een raket of LGB neergeschoten wordt zal deze zonder te exploderen in zee vallen. Het wapen explodeert dan namelijk voortijdig en er kan dus geen kettingreactie plaats vinden. Even kort de werking van een kettingreactie: De U-236 vervalt tot twee andere elementen, daarnaast schieten er neutronen weg, en die treffen nieuwe U-235 atomen. Die U-235 atomen worden U-236, en dus instabiel De U-236-ers vervallen weer en neutronen schieten weer tegen een steeds groter aantal U-235 isotopen aan. Die worden op hun beurt weer U-236, erg instabiel dus De kettingreactie wordt steeds groter en groter, totdat alle atomen vervallen zijn. Deze stappen gebeuren snel achter mekaar, in een paar picoseconden is het al weer gebeurd. (1 picoseconde is 0,000000000001 seconde)
Tegenwoordig hebben de nucleair geladen torpedo's een flexibel in te stellen kernkop. De torpedo kan op 4 krachtniveaus worden ingesteld varierend tussen de 0,3 en de 170 kiloton.
| |
Blackheart | maandag 16 februari 2004 @ 13:52 |
Kan een Phalanx/Goalkeeper accuraat en effectief werken op 5 km afstand? Oftewel ,aanvallen van bovenaf, desnoods met een conventioneel vrij vallende bom blijven een optie. | |
RonaldV | maandag 16 februari 2004 @ 16:17 |
quote:Om boven een carrier te kunnen komen zul je vanuit de ruimte moeten komen. Een carrier beheerst een gebied met een straal van minstens 250NM om zich heen, vanaf zeeniveau tot aan de rand van de ruimte. Alleen onder water is hij kwetsbaar, NL dieselsubs (veel stiller dan nucleaire boten) bewijzen dat met enige regelmaat. | |
ToXiCitY | dinsdag 17 februari 2004 @ 21:50 |
*kickjequote:5 km afstand is wel ver weg voor een Goalkeeper/Phalanx, ze zijn juist bedoeld voor zeer korte afstand als laatste redmiddel. quote:Zo ver kunnen de Amerikanen niet kijken, die mogen al blij zijn als ze een vliegtuig op 100 mijl zien aankomen. Nederlandse fregatten die uitgerust zijn met de Signaal LW-08 luchtwaarschuwingsradar zien in een vlootverband vaak vliegtuigen als eerste aankomen, en bij 150 mijl houdt het zicht op. En dat is nog in de lucht, aan de oppervlakte zie je met een simpele India band naviagatieradar al meer, ongeveer tot 25 mijl. Dat onderzeeboten zo moeilijk op te sporen zijn komt doordat het bereik van een sonar (zowel actief als passief) in gunstige omstandigheden hooguit 6 mijl is. Dus dat carriers alles om zich heen beheersen is ietwat overdreven. Btw, de USS Cole is ook weer operationeel, hij behoort momenteel tot de Carrier Battle Group van de USS Enterprise. | |
RonaldV | woensdag 18 februari 2004 @ 21:53 |
quote:Het exacte bereik van de radar op een carrier ken ik niet, dus daar doe ik geen uitspraken over. Maar er zit altijd minstens één AEGIS-kruiser in een CBG, en die heeft dat bereik wel. Daarbij zitten er ook nog E-2C Hawkeyes op een carrier, en die hebben zelfs een nog groter bereik. Afhankelijk van waar je opereert kun je ook nog linken met E-3 Sentry's, en mogelijk met aan land gestationeerde eenheden als NATO CRCs of US TACS. Met link-11 en/of link-16 zijn die allemaal aan elkaar gehangen tot een integraal luchtbeeld. Die 256NM haal je wel. Ik heb het gedaan in de Adriatische zee en het werkte prima, we keken tot in Hongarije ![]() Overigens werken Sonars vele malen verder, het bereik van een torpedo is al verder. hoe wou je die op de plaats van bestemming krijgen als je niet weet waar je doel is? | |
Napalm | woensdag 12 mei 2004 @ 16:38 |
^^ | |
ToXiCitY | zondag 30 januari 2005 @ 16:29 |
Voor de aardigheid, een vergelijking van een Nederlands fregat naast een Nimitz carrier: De Hr.Ms. Tjerk Hiddes langszij de USS Harry S. Truman in de Perzische Golf Om hier nog even op terug te komen: quote:Een actieve sonar (pingen) heeft hooguit een bereik van een mijl of 6, een passieve sonar kan in de juiste omstandigheden 40 mijl verderop nog schepen ontdekken. Een torpedo vanaf een oppervlakteschip word met behulp van de actieve sonar afgevuurd, zodra die weg is kan je hem ook niet meer besturen. Vanaf een sub worden torpedo`s op visuele peilingen (met de periscoop dus) afgevuurd, en veelal zijn topedo`s op subs ook wire guided, dus nog te besturen. [ Bericht 1% gewijzigd door ToXiCitY op 30-01-2005 18:15:56 ] | |
Pumatje | zondag 30 januari 2005 @ 16:45 |
wat ik me afvraag als ik zo dat plaatje zie van die carriers, met een dek VOLgepropt met vliegtuigen. 1 ontsabiele rol van dat schip en ze wiebelen er af ( sommige staan echt tegen de dekrand af ) niet? | |
Blackheart | zondag 30 januari 2005 @ 18:48 |
Puma, zo'n Nimitz klasse schip weegt een kleine 100 000 ton, en is voorzien van allerlei stabiliteitsvoozieningen, actief als passief. Als je met een carferry meereist worden de wagens pas vastgesjord as de windsnelheid boven de 9 beaufort uitkomt . Als een simpele auto al kan blijven staan in een veel simpeler, kleiner en voornamelijker goedkoper gebouwd schip, wat helemaal niet zo stabiel moet zijn, dan zal een vliegtuig ook wel blijven staan op een varende landingsbaan. De trukken die ik zo voor het oog kan halen om de boel een beetje rustiger laten te varen. kimkielen- een Tjalk heeft zijn zwaarden, zowat alle grote schepen hebben een vervangend iets, een kimkiel dus.Die wel onder water blijven. Actieve trusters. Eigenlijk boegschroeven, maar dan op meer plekken. Balasttanks en bijhorende pompen. In oorlogsschepen nog belangrijker dan je denkt. Je wil niet kapseizen omdat er een compartiment of 5 aan 1 zijde opgeblazen zijn, dus ga je ballasttanks legen aan de geraakte zijde en aan de andere kant volgooien. Dit systeem kan ook gebruikt worden om deining een beetje te compenseren. Maar uiteindelijk, die vliegtuigen worden of vastgesjord met haken en trekbanden indien ze niet onmiddelijk in de hangar kunnen.Indien de weersomstandigheden dat nopen. Anders staan ze er alleen maar met de blokken aan de wielen. | |
Pumatje | zondag 30 januari 2005 @ 18:52 |
nou ja, van afstand ziet het er allemaal zeer lego achtig uit vandaar ![]() | |
ToXiCitY | zondag 30 januari 2005 @ 19:04 |
Die vliegtuigen worden trouwens razendsnel van de landingsbaan af geplukt door de dekploegen nadat ze geland zijn. Ze kunnen in minder dan een minuut na elkaar op hetzelfde stukje landingsbaan landen. Bij vliegoperaties (zowel starten als landen) is er altijd een SH-60 Seahawk in de lucht, en vaart er kort achter de carrier een fregat of jager als plane guard. Dat is wel gaaf om te doen, als er weer een wave binnenkomt cirkelen hoopjes F-14`s, F-18`s, Vikings, Prowlers en Hawkeyes laag rond je schip. De snelheid van de carrier is meestal gelimiteerd aan zijn plane guard, een nucleaire carrier kan dan wel 40 knopen, een fregat verstookt op zo`n dag tonnen brandstof om de hele tijd 25 te kunnen varen. Een S-3B Viking in actie: ![]() | |
Napalm | donderdag 3 februari 2005 @ 11:56 |
- [ Bericht 99% gewijzigd door Napalm op 03-02-2005 11:58:06 (reactie op oude post) ] | |
Hyperdude | vrijdag 16 juni 2006 @ 10:27 |
En maar weer eens plaatjes van een vliegdekschip ![]() Oriskany; artificial Reef http://www.irishmansoftware.com/Oriskany.htm | |
dubidub | vrijdag 16 juni 2006 @ 14:20 |
Tof topic verkapte tvp Ik zag nog een keer een heel klein stukje over een goalkeeper op Discovery Channel. Het ging over aircraft carriers, en de defence ervan kwam ook aan de orde. Prachtig materiaal ![]() | |
Pumatje | zondag 18 juni 2006 @ 13:28 |
quote:euhm, misschien ligt dit aan mijn Nederlandschheid maar weet je hoeveel dat ijzer/staal nog waard is gek , ![]() | |
PNG | zondag 18 juni 2006 @ 14:04 |
Waarschijnlijk een stuk minder dan dat dit aan toerisme op gaat leveren, duikuitrustingen huren, hotelletjes, hapje eten 's avonds etc. Ik ben op paar van die carriers geweest o.a. voor de kust van Cannes, Marseille en Portsmouth, nucleaire mogen alleen buitengaats, dus ga je er met de speedboot naartoe, kunnen alleen wel 300 man op zo'n speedboat. Leggen ze een ponton achter de carrier, mag je paar trappen op, en zie daar uw gids. Heel leuk. Gids is ook altijd blij alssie geen uren hoeft rond te denderen met je, nee vliegtuigen zien, is zo'n man ook na een uur vrij voor die dag. Bv bij Cannes is het niet normaal, elk hoerenhuis heeft "Lady Charlotte welcomes the USN" vlaggen buitenhangen. Die CBGs liggen bij zo'n bezoek over 500 km verspreid voor anker in havens. Dus bv de carrier ligt in Marseille, dan liggen de destroyers verspreid van Italie tot Spanje en zelfs de UK voor anker. Toegang gaat met kleuren. 6000 man op zo'n schip ieder heeft een 'kleur' welke bepaald op welke verdiepingen je toegang hebt. Bv zelfs de Airboss mag niet op laagste niveaus komen. | |
PNG | zondag 18 juni 2006 @ 14:11 |
En als ze de Phalanx moeten gebruiken op een Carrier, dan is het wel heeel erg misgegaan qua verdedigingsringen. Paar jaar geleden bij een oefening is een Zweedse onderzeeer er dwars doorheen gekomen en heeft een 'kill' gescoord. Sindsdien wordt de Zweedse Marine elk jaar 1 of 2 keer gevraagt om de USN te trainen. Overigens al in 1993 ofzo hebben de toenmalige ik meen VF-14 Tomcats tegen Nederlandse F-16s getraind. (Tomcat is trouwens buiten dienst sinds paar maanden, boehoe) op Sigonella, waarbij de eerste dagen de Volkel F-16s ze inmaakten, USN wist niet wat ze overkwam met toen 200 km Phoenix tegen 40 km Sparrow en Sidewinder. Later is er tegenbezoek gebracht op Volkel met 3 Hornets en 3 Tomcats. Grappige offtopic sidenote. | |
Napalm | zondag 18 juni 2006 @ 16:42 |
quote: ![]() http://picserver.student.utwente.nl/i/T2VRX50RTP36/730w Onze Tjerk Hiddes naast de Nimitz. Edit: pic fix [ Bericht 20% gewijzigd door Napalm op 19-06-2006 21:12:55 ] | |
uncle_sjohie | maandag 19 juni 2006 @ 15:02 |
quote:Was dat niet de hms Bruinvis tijdens een oefening bij de kust van florida? | |
speedrock | maandag 19 juni 2006 @ 18:29 |
quote:wow wat is die Nimitz fucking groot, dat realiseer ik me nu pas nu ik hem ergens mee kan vergelijken, de Tjerk Hiddes is al een boot waar je u tegen zegt. | |
uncle_sjohie | dinsdag 20 juni 2006 @ 10:28 |
quote:Jah, zo'n ding is een aardige klont staal. Maar laten we eerlijk wezen, de Ttjerk Hiddes is "nog maar" een fregat, je hebt als tussenmaat ook nog destroyers en kruisers voordat je bij zoiets aankomt. Alleen heeft nederland die laatste 2 ook niet in het arsenaal. |