abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16539704
Inkt tanken in de Koestraat
Pieternel Kellenaers
Maastricht - Maastricht kent nog veel karakteristieke en speciale winkels. Wekelijks licht de stadsredactie er een uit voor de serie Etalaazj. Vandaag deel 5: Inkstation aan de Koestraat.
De eerste klanten van Udo Schmitz (35) uit Aken en Ioannis Dalezius uit Vaals reageren nog wat onwennig op het idee dat ze de inktcartridges uit hun printer kunnen (laten) bijvullen. Printerfabrikanten waarschuwen hun klanten er namelijk altijd in de gebruikshandleiding van het apparaat voor niet zelf de inkt bij te vullen. Maar dat is gewoon onzin, weet Schmitz. Alle merken cartridges, de inktpatronen voor een printer, kan hij zonder probleem bijvullen. De toonders uit grote laserprinters kunnen alleen met zwarte inkt worden bijgevuld. Zeker tien keer kan een omhulsel worden bijgevuld, die van Canon bijvoorbeeld zelfs wel twintig keer.

Klanten kunnen zelf kiezen of ze de cartridge in de winkel laten bijvullen of zelf thuis aan het klussen gaan. Een set inkt om zelf het inktpatroon bij te vullen is net zo duur als een nieuwe cartridge. Verschil is alleen dat met die set de cartridge zeker tien keer kan worden bijgevuld, veel goedkoper dus. Wie zo'n set koopt kan er ook voor kiezen de patronen in de winkel te laten schoonmaken en bijvullen. Die service is gratis. De meeste klanten kiezen er dan ook voor de cartridges in de winkel te laten bijtanken.

Met een speciaal apparaat wordt met ultrahoge geluidsgolven de printkop schoongemaakt. Het kan zijn dat mensen de cartridge te lang hebben gebruikt of hebben laten uitdrogen. Dan kan het schoonmaken van het inktpatroon wat langer duren. Klaar terwijl u wacht gaat dan niet meer op, maar meer dan een uur heeft Udo Schmitz meestal niet nodig.

Dat printerfabrikanten niet blij zijn met de opkomst van winkels als deze moge duidelijk zijn. Tot drie keer toe vocht een printerfabrikant deze bijtankmogelijkheid aan bij de Europese commissie, vertelt Schmitz. Maar zonder succes, grinnikt hij. De klachten werden afgewezen omdat het bijvullen van de cartridges een milieuvriendelijk alternatief is. De lege cartridges belanden op deze manier immers niet meteen bij het afval. Toch doen de fabrikanten er alles aan het bijvullen van inkt zo moeilijk mogelijk te maken. Zo is het nieuwste inktpatroon van Epson voorzien van een chip. Wie aan de cartridge gaat sleutelen om inkt bij te tanken, krijgt dan de melding van de printer dat er een nieuw patroon in moet. Maar daar hebben de pompbedienden van inkstation iets op gevonden. Met een zogenoemde 'chipresetter' wordt de code van de chip veranderd zodat de printer het bijgevulde patroon herkent als een nieuwe cartridge. Ook plakken fabrikanten stickers op de inktpatronen waar de kleuren in de verkeerde volgorde op vermeld staan. De meeste van deze trucs zijn bekend bij de inkstations. Zo niet, dan wordt snel een oplossing bedacht.

Nederlands eerste inktstation zit nu sinds tien dagen in Maastricht. De afgelopen week bezochten bijna driehonderd klanten hun winkel. Udo Schmitz en Ioannis Dalezius hebben de franchiserechten voor Nederland en België. Als de zaken hier goed lopen, willen ze rond mei in Eindhoven hun tweede filiaal openen. De eerste winkel van de Duitse onderneming werd een jaar geleden in Aken geopend. Daarvoor werd de inkt Refill 24 drie jaar lang via het internet (http://www.druckertankstellen.de) verkocht. De zaken gaan uitstekend, binnenkort zijn er honderd zaken in Europa. Wie meer informatie wil over het inkstation in Maastricht, surft naar http://www.inkstation.nl.

Bron

Dat gaat me heel wat geld besparen! .

[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 24-01-2004 11:16]

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16539807
klinkt handig, maar berichtje ruikt naar spam
pi_16539856
Jeetje, wat denken mensen tegenwoordig snel dat iets spam is...
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16539931
Ik en mijn baas zijn heel blij met de hervulde toner cartridges

Het repareren van kapotte lasers door het gebruik van navulrommel brengt veel geld in het laadje !

pi_16539985
Klinkt wel OK. Iemand al heen geweest?
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:27:39 #6
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_16539998
Misschien ben ik goedgelovig en trap ik snel in marketingverhalen hoor, maar zover ik weet zit die chip van Epson erop om het mogelijk te maken om tussentijds te wisselen.

Stel, je magenta is bijna op en je moet een bladvullend A4 printen, waarin veel magenta gebruikt wordt, patroon wisselen voor een nieuwe en printen. Daarna weer die andere erin voor de kleinere dingen. Wat je dat doet met die andere...? Geen idee.. uit laten drogen?? Hmm.. misschien toch niet zo'n goed idee. Nouja, destijds klonk het leuk van Epson.

* Fallen heeft het hoe-dan-ook niet zo op refill-inkt.

He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
pi_16540044
Tijd voor een bierstation!
pi_16540058
Vinden jullie trouwens dat deze beter in DIG past misschien...? Ik twijfelde...
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16540077
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:15 schreef markie112 het volgende:
klinkt handig, maar berichtje ruikt naar spam
pi_16540086
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:31 schreef sweek het volgende:
Vinden jullie trouwens dat deze beter in DIG past misschien...? Ik twijfelde...
ja, ik vind van wel

Grappig initiatief btw.

pi_16540123
Nou, DIG dan maar. .
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:34:35 #12
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_16540124
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:30 schreef GewoonPim het volgende:
Tijd voor een bierstation!
zoiets heet een cafe.
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
pi_16543049
Pas hier maar mee op. De garantie vervalt indien blijkt dat er inkt van derde partijen is gebruikt.
pi_16557953
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:34 schreef Fallen het volgende:

[..]

zoiets heet een cafe.

sja maar dan 10 keer zo goedkoop
pi_16568096
handig of nie ?
046
Dank aan Yeahinho
  zondag 25 januari 2004 @ 15:15:28 #16
60702 kramer65
vs. Kramer65
pi_16568214
Ja ik ben er al geweest. Ik ben zijn overbuurman namenlijk
Het is wel een aardige gast en het hervullen gaat inderdaad redelijk snel. Bij mij deed ie t weer als een toeter.
pi_16568243
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 13:51 schreef FortunaHome het volgende:
Pas hier maar mee op. De garantie vervalt indien blijkt dat er inkt van derde partijen is gebruikt.
en als je printer nou al een jaar oud is ofzo...

Dit bericht komt precies op het goede moment, volgens mij houden mijn cartridges het niet lang meer uit. Mij kunnen ze daar binnenkort verwachten.

Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_16568441
In heerlen bied de dynabyte of de vobis dit al lang aan (ik gooi die twee altijd door elkaar). Daar hebben ze een speciale hoek in de winkel waar de cartridges worden bijgevuld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')