abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16539387
uit het AD
quote:
Jamai: Idols misbruikt kandidaten
Door Stefan Raatgever

Idols 2, de opvolger van de tv-talentenjacht Idols, maakt ernstig misbruik van de kandidaten. De 'minder getalenteerden' worden veel te hard aangepakt, te veel afgekraakt en bespot, veel meer dan in de eerste editie, vindt Jamai Loman (17), winnaar van Idols 1.

Jamai: ,,Ik kom uit Schoonhoven en in zo'n dorpje is homoseksualiteit nog steeds gewoonweg taboe.''

,,Lager kun je niet gaan als programmamaker'', zegt hij in een interview op onze website. ,,Er is geen grens meer. Het is tegen het absurde aan. Je moet mensen in hun waarde laten. Maar omdat de kijker slechte deelnemers leuk vindt, maakt het programma misbruik van hen.''

Zo liet Idols 2 de allerslechtste kandidaten voor een verbijsterd publiek optreden in een voetbalstadion. ,,Puur leedvermaak'', zegt Jamai. ,,Dit is hetzelfde als een gehandicapte in een circus zetten en door een hoepel laten springen. En dan maar lachen. Die deelnemers doen het vrijwillig, wordt dan gezegd. Onzin. Die mensen wisten niet wat ze deden.''

De nieuwe afleveringen van Idols - waarvan het aantal kijkers sinds de eerste uitzending met een miljoen is teruggelopen tot 2,2 miljoen - bekijkt Jamai nauwelijks. Het 'wij-gevoel' is er niet meer, vertelt hij. ,,Ik vind het programma niet meer leuk. Ze willen het nóg groter maken dan vorig jaar. Maar dat lukt toch niet. De tweede keer is altijd minder goed.''

Holland Media House, dat het programma produceert voor RTL 4, betreurt de uitspraken van Jamai. ,,Jammer dat hij dit via de krant kenbaar maakt'', zegt Mark de Vink, uitvoerend producent van Idols 2. ,,Zijn kritiek klopt niet. Kennelijk heeft hij vorig jaar zelf niet gekeken, want alles is precies hetzelfde gebleven. En de deelnemers die in het stadion zongen, waren daar zelf laaiend enthousiast over.''

Mja die deelnemers stonden daar ook uit vrije wil. Het was niet zo dat Henk daar met een geweer stond en ze onder schot hield.

En vorig jaar is ook een videoclip gemaakt met de grootste losers van de auditie. Dus zo'n verschil is dat niet vind ik.

En in het interview vervolgde met:

quote:
'Vertellen dat je homo bent, kan ook slecht uitpakken voor je carrière, werd er gezegd'

Jamai is blij met de waarheid
Door Stefan Raatgever

Zijn manager adviseerde hem er over te zwijgen. Jamai Loman (17), winnaar van de tv-talentenjacht Idols, ervoer dat als een loden last. ,,Bij alles wat ik deed, dacht ik: Kom ik niet te homo-achtig over? Is mijn stem niet te hoog?''

Jamai: ,,Ik kom uit Schoonhoven en in zo'n dorpje is homoseksualiteit nog steeds gewoonweg taboe.''

Nu weet de hele buitenwereld het: Jamai valt op jongens. De opluchting is groot bij de zanger, die het programma Idols niet meer leuk vindt. ,,Ze maken misbruik van de deelnemers.''

Even aarzelde hij en keek opzij naar zijn manager, Edwin Jansen. Toen die niet meteen ingreep, vertelde hij het. Jamai Loman had lang genoeg gezwegen, vond hij. En resoluut beantwoordde hij de vraag van radiopresentator Ruud de Wild of Jamai nu homoseksueel was of niet, met 'ja'. 'Ik kan er wel om liegen, maar daar hebben we geen tijd voor', voegde hij eraan toe.

Hij had het er, vertelt Jamai nu, al maanden erg moeilijk mee gehad. Eerst twijfelde hij aan zichzelf, daarna aan de reactie van de buitenwereld. Hét idool van 2003 homoseksueel, kon dat wel? Ja, besloot hij eind december. ,,Zo opgelucht heb ik me nog nooit gevoeld. Ik wilde het per se zelf vertellen. Het mocht niet via via naar buiten komen. Nu ben ik eindelijk mezelf en voel ik me stukken beter.''

Hoewel bijna iedereen thuis voor de televisie al vermoedde dat Jamai meer voor jongens dan voor meisjes voelde, vocht de jonge zanger een tijd lang een zware innerlijke strijd uit. Hij had net Nederlands grootste tv-hype in jaren gewonnen en wist alle ogen van publiek en media op zich gericht. De voormalige vmbo-leerling was binnen enkele maanden uitgegroeid tot nationale ster en werd volkomen geleefd door zijn omgeving.

Zong hij 's middags zijn hit Step right up in een sporthal in Assen, dan stond hij enkele uren later alweer in een Hilversumse televisiestudio, om de dag vervolgens laat op de bühne van een Brabantse discotheek af te sluiten. En dat dag in dag uit, terwijl zijn fans hem overal bleven volgen.

,,Ik heb lang met mijn gevoelens geworsteld'', zegt Jamai. ,,Omdat iedereen elke stap die ik zette volgde, was het moeilijk om mezelf te vinden. Ja, daar was ik al veel langer mee bezig. Al ver voor Idols merkte ik dat ik jongens leuk vond. Maar ja, ik kom uit Schoonhoven en in zo'n dorpje is homoseksualiteit nog steeds gewoonweg taboe. Toen ik na mijn Idols-zege vaker in Amsterdam kwam, zag ik hoe makkelijk er daar met homoseksualiteit werd omgegaan.

Ik ging praten met jongens en vroeg hen naar hun relatie. 'Ja, ik heb al tijden een vriend', vertelden ze, alsof het doodnormaal was. Zo kan het dus ook, dacht ik. Vorig jaar juni wist ik het zeker: ik ben ook zo.''

Zijn ouders en zusje vertelde Jamai het als eerste. Ze reageerden nuchter: ze hadden het al wel verwacht. Vervolgens vertelde hij 't zijn manager, Idols-jurylid Edwin Jansen. Maar hoewel Jamai voor zichzelf inmiddels zekerheid had, was vrijelijk uitkomen voor zijn geaardheid niet makkelijk. Ook in de showbizz, zegt Jamai, bleek homoseksualiteit lastig te liggen.

,,Niemand wist waar ik goed aan deed. Het vertellen kan ook slecht uitpakken voor je carrière, werd er gezegd. En: je kunt nooit weten hoe je fans reageren. Mijn manager Edwin adviseerde: 'Wees voorzichtig. Je bent nog zo jong. Denk er nog wat langer over na en vertel het pas als je het echt zeker weet'.''

Deze afspraak om voorlopig te zwijgen, ervoer het jonge idool als een loden last. ,,Bij alles wat ik deed, dacht ik er aan. Kom ik niet te homo-achtig over? Pak ik dat glas wel mannelijk genoeg beet? Is mijn stem niet te hoog? Man, daar word je echt gek van. En ik moest ook nog eens 24 uur per dag keihard werken. Daarom heb ik, zonder met iemand te overleggen, zelf besloten om het de buitenwereld te vertellen. Toen Ruud de Wild zijn vraag stelde, keek ik Edwin wel eerst even aan. Maar voor hij iets kon zeggen, antwoordde ik: ja.''

En met dat ene woordje werd Jamai voor de zoveelste keer landelijk nieuws. Tot zijn grote verbazing. ,,De Telegraaf had het zelfs op de voorpagina! Zó overdreven. Ik dacht nog wel dat homoseksualiteit zo bijzonder niet meer was. Toch ben ik erg blij met mijn stap. Ik ben wie ik ben. En gelukkig heeft iedereen in mijn omgeving heel positief gereageerd.''

Toch is Jamai nu wederom het doelwit van de roddelbladen. Werd zijn eerdere relatie met collega-idool Dewi al breed uitgemeten, toen hij werd gesignaleerd met Boris, een danser uit de videoclip van Step right up, sloeg de roddelpers helemaal op tilt. ,,We stonden alleen maar even te praten op een feestje toen overal fototoestellen klikten.'' En inderdaad: deze week stonden 'de bladen' vol met foto's van de twee.

Maar is Boris inderdaad Jamai's vriendje? Hij aarzelt. ,,Hmmm, ik vind hem in elk geval erg leuk. Boris is heel lief, maar een relatie hebben we niet. We kunnen het goed vinden. Ik weet alleen niet of hij mij ook leuk vindt.''

Over de grote aandacht voor zijn liefdesleven komt geen kwaad woord over Jamai's lippen. ,,Die hoort erbij''. Bovendien: hij is de voortdurende belangstelling, die bij de finale van Idols begon, inmiddels wel gewend. ,,Het was zó vreemd. Na de uitzending en het feest moest ik onder politiebegeleiding naar huis. Jezus, wat is dit, dacht ik. Maar toen ik 's ochtends vroeg wakker werd van de schreeuwende fans, wist ik écht niet wat ik meemaakte. Het hele grasveld voor ons huis stond vol. Politie-agenten hielden de menigte in bedwang. We konden de deur niet uit. Er staan nu nog nagels van fans die probeerden binnen te komen in het behang van de gang. M'n ouders, zusje en ik zijn toen een week ondergedoken in een huisje in het bos bij Eerbeek. Maar ook daar kwamen op het laatst hordes fans.

,,De dag dat ik won, betekende echt het afscheid van een deel van mijn leven. Alles werd anders. Ik sliep een keer naast Dewi in een hotelbed. 's Ochtends riep ze: 'Je hebt de hele nacht in je slaap over Idols gepraat!' Bleek ik bijvoorbeeld vragen die de pers me overdag stelde, in m'n slaap nog eens te beantwoorden. Ik moest zoveel nieuwe dingen in één keer verwerken, maar daarvoor was geen tijd. Het was alleen maar gaan, gaan, gaan.''

Niet dat Jamai ook maar ergens spijt van heeft. Van zijn slopende agenda, zegt hij nog steeds te genieten. ,,Zodra ik dat niet doe, stop ik er meteen mee. En dat meen ik.'' Maar de geborgenheid en vriendschap die hij ervoer tijdens de Idols-uitzendingen, is wel verdwenen. ,,Het was alleen maar lol trappen. Een heerlijk ritme. Overdag deed ik met Jim leuke dingen. Winkelen of spelen met onze bekendheid. Gingen we, terwijl dat eigenlijk niet mocht, de Kalverstraat in. Daar wachtten we op de eerste gillende meiden. Pas vlak voor de liveshows werden we weer serieus.''

De nieuwe afleveringen van Idols bekijkt Jamai nauwelijks. Het 'wij-gevoel' is er niet meer, vertelt hij nadat hij uit een grote koffer vol brillen een nieuw ('Die andere zat niet lekker') montuur heeft gepakt. ,,Ik vind het programma niet meer leuk. Ze willen het nóg groter maken dan vorig jaar. Maar dat lukt toch niet. De tweede keer is altijd minder goed.''

[knip]

Het steekt Jamai ook dat het bij de kandidaten meer leek te draaien om het handig manipuleren van de regisseur dan om hun eigen kwaliteit. ,,Die discussies met de jury! Dat doen ze alleen om de aandacht van de pers te trekken.''

Denkt Jamai zelf dan wel vanwege zijn sterke zang te zijn uitgekozen? ,,Nee, bij Idols gaat het om de persoon achter de stem. Die moet de sympathie van de kijker winnen. Als er bij ons iemand door de jury werd afgezeken, kreeg die extra stemmen. Nee, dat is niet slecht. De tien finalisten konden wel allemaal goed zingen. Daarna spelen andere factoren mee.

,,Ik ben er inmiddels achter dat kunnen zingen in de muziek bijzaak is. Het gaat om de deals die je sluit en aan welke mensen je bent gekoppeld. Het is allemaal marketing. De hitlijsten van tegenwoordig hebben niets met goede muziek te maken. Iedereen die het slim aanpakt, kan op nummer één komen. Ik ken heel veel goede, onbekende artiesten. Maar je denkt toch niet dat die een kans maken tegen artiesten die grote sponsors achter zich hebben?''

Jamai staat er met zijn brillencontract in die zin goed voor. Maar was zijn laatste plaats bij de recente World Idol-verkiezing geen knauw voor zijn loopbaan? ,,Welnee. We hebben daar alleen maar gelachen. Wat kon ons de uitslag schelen? Het magische Idols-gevoel ontbrak, doordat je de deelnemers niet uitzendingen lang kon volgen. Toen Kurt Nilsen won, zag je ook nergens de emotie die mijn overwinning wel teweegbracht. Jammer dat er niet meer live-shows waren, maar de producers wilden waarschijnlijk gewoon even snel geld innen.''

Momenteel kijkt Jamai ontspannen uit naar het verschijnen van zijn nieuwe single Wango tango, eind februari. Een lied dat goed bij 'm past, vindt hij. ,,Het is een feestnummer. Mensen zien mij als een sfeermaker. Over het mogelijke succes maak ik me niet nerveus. Ik hoop dat mensen het leuk vinden, maar van de hitlijsten lig ik echt niet wakker.''

Is hij niet bang door de nieuwe lading Idols-sterren te worden overvleugeld? ,,Nee, het programma is dit jaar niet meer het gesprek van de dag. De aandacht voor de finalisten zal minder zijn. We zijn ook niet te vergelijken. Ik ben zo veel stappen verder dan zij. Wat ik de afgelopen maanden niet gezien en geleerd heb! Nee, Nederland is nog lang niet van me af.''

Hij is wel opvallend kritisch op het programma dat hem zijn sterrenstatus heeft gegeven! Leuk om te zien dat dat gewoon kan
  zaterdag 24 januari 2004 @ 10:44:54 #2
79784 VrolijkeJofel
WareRevolutionair
pi_16539409
Ja, zoals eerder bleek is hij wel een rare. Moet hij weten. Staat ook op FP btw.
"...Without ego I can say that this is my finest sword........................................[br]..............................................................if on your journey, you encounter God, God will be cut.."
pi_16539416
Zo interesant is idols ook weer niet... tenminste heb er niet voor over om zon lange tekst te lezen
  zaterdag 24 januari 2004 @ 10:58:04 #4
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_16539549
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 10:45 schreef Boozeman het volgende:
Zo interesant is idols ook weer niet... tenminste heb er niet voor over om zon lange tekst te lezen
Ga je dan weer weg?
The Most Incredible, Baby
pi_16539739
Ik vind het vreemd dat Jamai dit zo allemaal zegt. Ik bedoel, het lijkt me nou niet echt iets dat Henkjan, Eric, Jerney en Edwin nu staan te juichen om z'n eerlijkheid.
En wat heeft Idols met zijn homoseksualiteit te maken? Hij is er toch echt zelf voor uit gekomen.
pi_16540064
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:09 schreef Tom_Tom- het volgende:
Ik vind het vreemd dat Jamai dit zo allemaal zegt. Ik bedoel, het lijkt me nou niet echt iets dat Henkjan, Eric, Jerney en Edwin nu staan te juichen om z'n eerlijkheid.
Ik denk niet dat ze blij zijn met wat die zegt, maar het wel goed vinden dat die het durft te zeggen.
quote:
En wat heeft Idols met zijn homoseksualiteit te maken? Hij is er toch echt zelf voor uit gekomen.
Mja, maar zonder Idols zou er niemand wakker van hebben gelegen en er groot nieuws van hebben gemaakt dat die het bekend maakte.
pi_16540099
enne... iemand een foto van die Boris?
pi_16540183
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:31 schreef calvobbes het volgende:
Mja, maar zonder Idols zou er niemand wakker van hebben gelegen en er groot nieuws van hebben gemaakt dat die het bekend maakte.
Maar dan zou het toch wel in Schoonhoven bekend zijn geweest. Power to the King Kong enzo!
pi_16540235
Hij bekijkt de nieuwe serie nauwelijks maar weet wel precies hoe slecht het er aan toe gaat?

Rare kwiebus...

pi_16540510
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:40 schreef Maasgod het volgende:
Hij bekijkt de nieuwe serie nauwelijks maar weet wel precies hoe slecht het er aan toe gaat?
Ik neem aan dat die de eerste paar afleveringen wel gekeken heeft. En is afgehaakt na de aflevering met dat stadion zingen.
Anders kun je idd geen goed oordeel geven.
pi_16540598
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:33 schreef De_Warme_bakker het volgende:
enne... iemand een foto van die Boris?
Ik heb hem gezien
  zaterdag 24 januari 2004 @ 12:02:09 #12
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_16540743
verbaast me nix. Decadente media-crap.
Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
  zaterdag 24 januari 2004 @ 12:32:48 #13
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_16541361
Ik geef hem gelijk. Ze proberen het groter te maken dan vorig jaar. Nog snellere montage, nog hardere kritiek, de losers nog meer voor lul zetten...

En dan halen ze alle spraakmakende kandidaten eruit
Geen hippe griet met lippiercing, geen dik Yuli type, geen Roger type dit keer.

Nee, dit jaar is het eenheidsworst, nog meer gefocused op snelle montage en nog minder zang.

Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_16547171
Jamai moet niet zo zeuren. Die mensen staan d'r uit vrije wil, en weten zeker wel dat ze voor lul komen te gaan als ze uitgezonden worden.
Strawberry Flavour..
pi_16549867
Dat is zometeen een item bij het Jeugdjournaal.
HenkJan Smits is daar zometeen zag ik net toevallig en ze gaan het er zo over hebben
Screw them.
We're going home.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 19:18:19 #16
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_16550728
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 18:45 schreef CarOnline het volgende:
Dat is zometeen een item bij het Jeugdjournaal.
HenkJan Smits is daar zometeen zag ik net toevallig en ze gaan het er zo over hebben
Ja, de reactie van HenkJan kwam er eigenlijk op neer dat Jamai jaloers is dat het niet zijn programma meer is. Als ik het goed begrepen heb
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_16552768
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 10:41 schreef calvobbes het volgende:
,,Ik ben er inmiddels achter dat kunnen zingen in de muziek bijzaak is. Het gaat om de deals die je sluit en aan welke mensen je bent gekoppeld. Het is allemaal marketing. De hitlijsten van tegenwoordig hebben niets met goede muziek te maken. Iedereen die het slim aanpakt, kan op nummer één komen. Ik ken heel veel goede, onbekende artiesten. Maar je denkt toch niet dat die een kans maken tegen artiesten die grote sponsors achter zich hebben?''

Jamai staat er met zijn brillencontract in die zin goed voor. Maar was zijn laatste plaats bij de recente World Idol-verkiezing geen knauw voor zijn loopbaan? ,,Welnee. We hebben daar alleen maar gelachen. Wat kon ons de uitslag schelen? Het magische Idols-gevoel ontbrak, doordat je de deelnemers niet uitzendingen lang kon volgen. Toen Kurt Nilsen won, zag je ook nergens de emotie die mijn overwinning wel teweegbracht. Jammer dat er niet meer live-shows waren, maar de producers wilden waarschijnlijk gewoon even snel geld innen.''

Dat zijn toch goeie, rake uitspraken, het is ook gewoon 1 grote kutbusiness
pi_16564422
Jamai: Step right up / fall right down
(kapsones-idol)
pi_16596754
Vanmorgen was Henkjan bij Stenders Vroeg en hij vertelde dat de uitspraken uit hun verband waren gerukt. Jamai had het vooral over het optreden bij die voetbalwedstrijd, dat hij dat laag vond. Verder bedoelde hij het allemaal niet zo.
pi_16596851
quote:
Op maandag 26 januari 2004 15:06 schreef Tom_Tom- het volgende:
Vanmorgen was Henkjan bij Stenders Vroeg en hij vertelde dat de uitspraken uit hun verband waren gerukt. Jamai had het vooral over het optreden bij die voetbalwedstrijd, dat hij dat laag vond. Verder bedoelde hij het allemaal niet zo.
Die HJ blijft Jamai toch maar onophoudelijk steunen he, ik snap het niet..
  maandag 26 januari 2004 @ 15:10:55 #21
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_16596952
Is Jamai een homo?
Hamelen
  maandag 26 januari 2004 @ 17:45:18 #22
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_16602637
nou ja ik vond 't in ieder geval een beetje triest voor die mensen die in dat stadion stonden, alhoewel de helft nie eens door had hoe zeer ze voor lul stonden.
pi_16603057
Ik ben het er ook wel mee eens, ik vond dat er dit jaar veel te veel aandacht was voor mensen die het niet goed deden, de mensen die door waren zag je op het eind even snel voorbij komen.

Ik heb ook nog een band liggen met een aflevering van vorig jaar en als er toen iemand werd afgewezen, werd dat voor mijn gevoel ook veel beter onderbouwd. Dat vond ik ook interessanter, leuker dan dat gekat van dit jaar.

In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  maandag 26 januari 2004 @ 20:06:40 #24
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_16606575
Net bij shownieuws reageerde het AD nogal verbaast op de terugtrekkende beweging van Jamai hij heeft namelijk het interview van voor tot achter mogen lezen en heeft er geen weizigingen in aangebracht.
pi_16607028
Mooi gedaan van jamai
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')