abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_1147106
quote:
Automobilist moet aandoening melden

Algemeen Dagblad

Den Haag - Automobilisten met een aandoening, zoals hartklachten of slechte ogen, moeten worden verplicht hun gebrek te melden bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Een medische test dient vervolgens te bepalen of ze nog zonder gevaar aan het verkeer kunnen deelnemen. Dat schrijft de Gezondheidsraad in een advies aan minister Netelenbos (Verkeer).

Ook oppert de raad de verplichte medische test voor automobilisten van 70 jaar en ouder omlaag te brengen naar 60 jaar. Netelenbos liet eerder weten dat te ingrijpend te vinden. Mensen met een ernstige aandoening zijn nu nog niet verplicht een medische test te ondergaan. Daarom moet dat volgens de Gezondheidsraad in de wet worden vastgelegd. Jaarlijks melden 2000 à 3000 automobilisten zich vrijwillig bij het CBR voor een test.

,,Volgens onze inschatting missen we nu per jaar tienduizenden mensen die zouden moeten worden getest'', zegt H. Fontein van het CBR. ,,We zijn dan ook voor beide maatregelen die de Gezondheidsraad voorstelt. Dat mensen zich niet melden komt omdat ze bang zijn dat ze nooit meer mogen rijden. Maar wij doen er juist alles aan mensen zolang mogelijk aan het verkeer te laten deelnemen.''

Het CBR denkt dat een meldingsplicht, gekoppeld aan een adviesplicht voor huisartsen, goed werkt. De arts waarschuwt zijn patiënt dat hij de aandoening moet melden. Doet de arts dat niet, dan wordt hij in gebreke gesteld. Slaat de patiënt de waarschuwing in de wind, dan riskeert hij een boete.

De meldingsplicht is gunstig voor mensen met een hersentumor of een afwijking aan een bloedvat in de hersenen. Die mogen nu alleen rijden, als ze een operatie hebben ondergaan. Volgens de Gezondheidsraad is dat achterhaald door het voortschrijden van de wetenschap. Een medische test zal in veel gevallen afdoende zijn.

Heb nooit begrepen waarop dit soort dingen zich toespitsen op voornamelijk "de oudere mensen" .

Mensen onder invloed van medicijnen (meestal tijdelijk gebruik op advies van een arts), mensen die last hebben van toevallen, mensen met een verminderd zicht die zonder bril achter het stuur zitten, mensen die drugs gebruiken.

Waarom die groep niet eens aangepakt gaat worden is mij een raadsel.

Toch niet zoveel moeite om iets op te zetten waarbij bijvoorbeeld artsen kunnen melden wie (tijdelijk) een recpetje mee naar huis heeft gekregen? En om d.m.v een klein testje mensen die staande worden gehouden op grond van "vermoedelijk drugsgebruik,medicijnengebruik' ect meer te kunnen nemen en te onderzoeken?

(ben trouwens ook voor een rijverbod van minimaal 5 jaar voor mensen met drank op achter het stuur)

Als zou blijken dat mensen "vergeten: zijn om hun "aandoening" te melden zie ik dat als fraude met daarbijkomend ook nog het gevaar voor de omgeving als diegene , terwijl ie weet dat het problemen op kan leveren achter het stuur kruipt, hoppa, ook direct een sanctie van een jaar .

"Yes I do know the difference between good and evil, I just chose to ignore it."
  donderdag 5 juli 2001 @ 09:23:50 #2
11974 Brupje
Nu 10% gratis!
pi_1147146
Ik denk dat ouderen vaker zich niet bewust ervan zijn dat ze eigenlijk niet meer kunnen rijden, omdat zer heel geleidelijk achteruit zijn gegeaan.
We, the unwilling, let by the unqualified are accomplishing the impossible for the ungrateful
Mijn software: http://www.snidesoft.eu
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 5 juli 2001 @ 09:29:25 #3
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_1147173
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 09:23 schreef Brupje het volgende:
Ik denk dat ouderen vaker zich niet bewust ervan zijn dat ze eigenlijk niet meer kunnen rijden, omdat zer heel geleidelijk achteruit zijn gegeaan.
en omdat ze vinden dat ze perfect rijden, want ze rijden al jaaaaren veilig. Ze weten alleen niet dat ze vaak zo voorzichtig rijden dat het irritatie opwekt bij anderen, wat weer tot onveilige situaties kan leiden.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  donderdag 5 juli 2001 @ 09:39:57 #4
3358 pluisje
Mevrouw Mans
pi_1147206
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 09:09 schreef Xamira het volgende:

Toch niet zoveel moeite om iets op te zetten waarbij bijvoorbeeld artsen kunnen melden wie (tijdelijk) een recpetje mee naar huis heeft gekregen?

Op zich goed, maar een deel van die medicijnen, met name pijnstillers zijn ook gewoon te koop bij de drogist, en dus lastig te registreren.
pi_1147229
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 09:09 schreef Xamira het volgende:

......Als zou blijken dat mensen "vergeten: zijn om hun "aandoening" te melden zie ik dat als fraude met daarbijkomend ook nog het gevaar voor de omgeving als diegene , terwijl ie weet dat het problemen op kan leveren achter het stuur kruipt, hoppa, ook direct een sanctie van een jaar .

Ik ga heel binnenkort afrijden, tegenwoordig moet je daarvoor eerst een medische verklaring invullen.
Eén van de vragen is: Gebruikt u of heeft u in het verleden weleens drugs gebruikt en bent u daar momenteel of bent u in het verleden daarvoor onder behandeling geweest?
Kijk de tegenwoordige tijd kan ik me wel iets bij voorstellen, maar hoezo moeten ze het ook weten als zoeits in het verleden heeft plaats gevonden?

Oke ik heb in het verleden drugs gebruikt en ben daarvoor onder behandeling geweest, maar no way dat ik dat ga invullen. Zo'n verklaring is niet echt anoniem ofzo, je moet het eerst aan je rij-instucteur geven en meenemen naar het examen en aan de examinator laten zien. Ik heb daar helemaal geen zin in dat die mensen lezen wat ik in mijn verleden heb gedaan.
Vind je dit dan ook fraude waar een jaar sanctie op staat? of valt dit erbuiten?

donderdag 5 juli 2001 @ 12:52:04 #6
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1148364
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 09:48 schreef Barsine het volgende:

[..]

Ik ga heel binnenkort afrijden, tegenwoordig moet je daarvoor eerst een medische verklaring invullen.
Eén van de vragen is: Gebruikt u of heeft u in het verleden weleens drugs gebruikt en bent u daar momenteel of bent u in het verleden daarvoor onder behandeling geweest?
Kijk de tegenwoordige tijd kan ik me wel iets bij voorstellen, maar hoezo moeten ze het ook weten als zoeits in het verleden heeft plaats gevonden?

Oke ik heb in het verleden drugs gebruikt en ben daarvoor onder behandeling geweest, maar no way dat ik dat ga invullen. Zo'n verklaring is niet echt anoniem ofzo, je moet het eerst aan je rij-instucteur geven en meenemen naar het examen en aan de examinator laten zien. Ik heb daar helemaal geen zin in dat die mensen lezen wat ik in mijn verleden heb gedaan.
Vind je dit dan ook fraude waar een jaar sanctie op staat? of valt dit erbuiten?

Zijn dingen die ze helemaal nix aangaan vind ik.

What is next?
Op je rijbewijs een stempel met "ex-drugs gebruiker", "drugsgebruiker", "brillie", "intelligentie beneden gemiddeld", etc...

Leuk als je je een keer ergens moet legitimeren met je rijbewijs

[Dit bericht is gewijzigd door HighPriority op 05-07-2001 12:52]

pi_1148366
quote:

[..]

Natuurlijk is dat fraude, je tekent voor de juistheid van de verklaring. En je argument dat de verklaring 'niet anoniem' is, is te gek voor woorden. Natuurlijk is een verklaring die van belang is voor het afgeven van een rijbewijs niet anoniem.
  donderdag 5 juli 2001 @ 12:57:58 #8
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1148402
Wat ik bedoel, is dat je straks in een wereldje leeft waar alles maar dan ook ECHT alles van je vastligt.

Nu liggen er al zoveel gegevens van je vast in databases... je moet toch ergens de grens trekken vind ik.
Straks heb je als mens helemaal geen privé leven/geheimen meer.

donderdag 5 juli 2001 @ 13:02:29 #9
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1148435
quote:

[..]

Hmm, dit is onzin
Mogen ze helemaal niet vragen---> Wet op de privacy

Mij hebben ze dat ook gesteld, maar ik heb ook nee gezegd hoor
En nu heb ik al jaren me rijbewijs

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  donderdag 5 juli 2001 @ 13:11:29 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1148486
Ik vond het al zo vreemd dat toen ik met mijn roodwitte stok bij het CBR kwam, ze mijn rijbewijs niet wilden verlengen.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 5 juli 2001 @ 13:26:23 #11
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_1148568
God wat ben ik blij dat ik geen rijbewijs heb...wat een onzin allemaal...
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_1148948
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 12:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Natuurlijk is dat fraude, je tekent voor de juistheid van de verklaring. En je argument dat de verklaring 'niet anoniem' is, is te gek voor woorden. Natuurlijk is een verklaring die van belang is voor het afgeven van een rijbewijs niet anoniem.

Nee, ik snap wel waarom die verklaring niet anoniem is, maar juist omdat de verklaring niet anoniem is wil ik die vraag niet beantwoorden.
Ook begrijp ik niet waarom het van belang is voor het afgeven van een rijbewijs??
Ik bedoel wat moeten ze met die informatie? Als ik in de toekomst bijv. tegen een lantaarnpaal aan rijdt, gaan ze me dan voorhouden, ja maar....jij hebt in 1992 veel te veel XTC geslikt?!! Wat een onzin!
Wat ik eigenlijk nog erger vond was dat ik nog 40 gulden moest neertellen ook voor die verklaring
pi_1149385
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 12:57 schreef HighPriority het volgende:

Nu liggen er al zoveel gegevens van je vast in databases... je moet toch ergens de grens trekken vind ik.

In dit geval gaat het (vind ik) even niet om het individu maar om de veiligheid van je medemens.

De eerste reacties in dit topic bijten zich vast op de "ouderen" die niet weten wat veilig en niet veilig is en denken dat zij nog uitstekend in staat zijn deel te nemen aan het snelverkeer.

Maar wat ik juist probeerde aan te kaarten is dat men altijd kijkt naar dié groep ( is natuurlijk lekker ver weg voor de gemiddelde Foklezer, dus dan overkomt het jou niet dat je de kans loopt dat ze je rijbewijs afnemen)

"Yes I do know the difference between good and evil, I just chose to ignore it."
pi_1149394
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 13:11 schreef golfer het volgende:
Ik vond het al zo vreemd dat toen ik met mijn roodwitte stok bij het CBR kwam, ze mijn rijbewijs niet wilden verlengen.

Leuk he, lachen om jezelf:?

Kun je niet aan een onzinmoderator vragen of je van functie kan ruilen ?

donderdag 5 juli 2001 @ 15:31:02 #15
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_1149416
Ik word niet goed van die hitte, krijg ik subsidie voor het inbouwen van een airco?
The Internets, I needs it..
  donderdag 5 juli 2001 @ 15:34:07 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_1149431
quote:
Op donderdag 05 juli 2001 15:25 schreef Xamira het volgende:

[..]

Leuk he, lachen om jezelf:?

Kun je niet aan een onzinmoderator vragen of je van functie kan ruilen ?

Ach gut...
jouw kwinkslagen mogen tussendoor wel in andermans topics, maar nu jij er zelf eentje hebt geopend mag een klein grapje tussendoor niet?
Maar ik zal mijn uiterst serieuze gezicht weer opzetten en verder alleen nog maar streng en ontopic reageren.

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')