Zal ik maar beginnen met een recept voor notentaart dan? Hij komt uit de Tip Culinair van februari.
Zwitserse notentaart
Gebak of dessert (12 punten)
300 g bloem
150 g zachte boter of margarine
150 g suiker
1 ei
snufje zout
Voor de vulling
300 g suiker
50 g boter of margarine
2 dl slagroom
250 g walnoten, grof gehakt
Extra nodig springvorm van 24 cm doorsnede, ingevet en bestoven met bloem
Bereiding:
Kneed alle ingredienten voor het deeg tot een samenhangend geheel. Rol tweederde van het deeg op een dun met bloem bestoven werkblad tot een ronde lap, ong. 3 cm groter dan de taartvorm.
Bekleed de springvorm met het deeg. Rol van de rest een ronde lap iets groter dan de vorm. Zet beide minstens 30 minuten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Smelt voor de vulling de suiker met de boter in een pan met dikke bodem en laat op matig vuur karameliseren. Neem de pan van het vuur en roer de noten erdoor. Voeg al roerend de room toe. Pas op, nu wordt het een harde klont. Zet de pan weer terug op het vuur en laat het mengsel al roerend zachtjes weer smelten.
Laat de vulling iets afkoelen en schenk deze in de taartvorm. Dek de taart af met de lap deeg. Druk de randen van het deeg goed samen en snij ze netjes bij.
Bak de taart in het midden van de oven in 20-25 minuten gaar. Laat de taart afkoelen, haal de rand voorzichtig los en snij de taart in 12 punten (de taart is erg machtig!). U kunt de taart zeker een week koel bewaren.
------------------------------------
Dit wordt mijn toetje voor morgen
[Dit bericht is gewijzigd door Sharkdoggie op 23-01-2004 21:42]
quote:Digicamfoto van het plaatje in de Tip:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:42 schreef Sharkdoggie het volgende:
Heb je toevallig ook een foto erbij?
(be nieuwsgierig hoe het eruit ziet zonder zelf te maken of Tip Culinair erbij te pakken)
quote:Geen idee eigenlijk
Op vrijdag 23 januari 2004 21:47 schreef Ils het volgende:
tja ik heb genoeg kookboeken hier liggen met taarten en koekjes enzo, als ik de bron erbij zet is dat dan voldoende?
hm stomme vraag vast weer
quote:Ik zag dat Koopmans (of een van die andere merken) pakken worteltaartmix verkopen. Net als appeltaartmix, maar dan voor worteltaart.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:48 schreef shmoopy het volgende:
Weet je misschien een eenvoudig recept voor worteltaart?
Dat is zooo lekker en wil ik al tijden maken, maar de recepten die ik daarvan tegenkom bevatten allemaal zoveel ingredienten dat het bijna niet leuk meer is.
quote:Hmm, ik wil het het liefst helemaal zelf maken, maar deze ga ik toch eens proberen, tnx.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:49 schreef Spindizzy het volgende:[..]
Ik zag dat Koopmans (of een van die andere merken) pakken worteltaartmix verkopen. Net als appeltaartmix, maar dan voor worteltaart.
quote:Dan ga ik ffies voor je op zoek naar receptje
Op vrijdag 23 januari 2004 22:04 schreef shmoopy het volgende:[..]
Hmm, ik wil het het liefst helemaal zelf maken, maar deze ga ik toch eens proberen, tnx.
250 gram pure chocolade in kleine stukjes
150 gram witte chocolade in kleine stukjes
250 gram boter
3 eieren
1.5 cup suiker
200 gram bloem
50 gram zelfrijzend bakmeel
Pure chocolade met boter smelten in pan (op laag vuur) of in de magnetron (ondertussen paar keer roeren).
Eieren in een kom met de suiker kloppen tot het lichtgekleurd is en schuimt.
De bloem en zelfrijzend bakmeel bij elkaar zeven.
Chocolademengsel met eiermengsel en meel in een kom mengen.
Witte chocoladebrokken erbij en in een ingevette bakvorm (ongeveer 23 x 23 cm) gieten.
30 minuten op 180 graden.
Af laten koelen en in kleine stukjes snijden.
En smullen maar
Zoete worteltaart
Ingrediënten:
Deeg
250 gr. Bioculinair witte bakmix
100 gr. Bioculinair maïsmeel
350 gr. Suiker
350 gr. Boter
½ zakje ( glutenvrije!) bakpoeder
7 eieren (op kamer temperatuur)
snufje zout
vulling
¾ kg. Wortelen
2,5 pakjes margarine
3 kopjes suiker
1 ei
2 eetlepels citroensap
bereiding:
Meng meel en zout en snijd hierin de koude boter tot kruimels.
Voeg honing en de eierdooier toe en kneed hiervan een deeg. Laat het enige tijd in de koelkast opstijven.
Snijd ondertussen de geschraapte wortels in stukjes, kook ze goed gaar en stamp ze dan fijn of wrijf ze door een zeef. Roer de boter, de suiker en het citroensap door de puree. Breek een ei en roer de dooier door de puree. Het eiwit in een kom opkloppen tot het stijf is en ook voorzichtig door de puree mengen.
Rol het deeg uit op een met glutenvrij meel bestrooide werkplank. Bekleed de ingevette springvorm met het deeg en verdeel de wortelmoes gelijkmatig over de bodem. Zet daarna in een voorverwarmde oven ( 180°C ) en bak in ongeveer 1 uur gaar.
( hm heb de bron er bij gemikt, als t niet mag haal t maar weer weg )
Dat glutenvrije bakpoeder zal wel zijn omdat het op een glutenvrije macrobiotische site staat, neem ik aan?
Dit recept is zeker te doen.
Dit vind ik echt een aanrader!
Ook leuk voor speciaal om hem gewoon in een ronde vorm te maken en dan in vijf lagen te snijden. Even werk maar je hebt echt wat!
Ingrediënten:
175. gram boter
175. gram suiker
3 stuks eieren
3 eetl. melk
150 gram zelfrijzend bakmeel
40 gram cacaopoeder
250 gram magere franse kwark
200 gram mascarpone
300 gram ontpitte kersen
1 eetl. poedersuiker
10 stuks kersen met steeltjes voor garnering
Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C als de cake niet in de magnetron bereid wordt. Vet een hoge ovenschaal (bijv. een glazen soufflévorm) met een doorsnede van 18 cm in. Vet de vorm licht in en leg op de bodem een stukje vetvrij bakpapier. Klop de boter en de suiker schuimig. Voeg de eieren en de melk toe en klop deze erdoor. Spatel zelfrijzend bakmeel en cacaopoeder door het beslag. Schep het beslag in de vorm en bak de taart onafgedekt 8 minuten in de magnetron op 800 Watt of 35 minuten in het midden van de oven. Meng intussen voor de vulling de kwark met de mascarpone en schep de kersen erdoor. Keer de cake en snijd deze twee of drie keer overlangs door. Schep de vulling op de cakelagen, stapel ze.
Suggestie:
Deze cake kan ook in een lange vorm worden gebakken. Serveer de cake met een scheutje crème de cassis
Wijnadvies:
Zoete sherry of witte port zijn hier de juiste keuze, beide zullen het smaakgeweld van chocolade het beste pareren.
Bron: www.boodschappen.nl
Edit: Oh ja het is chocoladecake met kersen...
[Dit bericht is gewijzigd door Luchtbel op 23-01-2004 22:13]
quote:Haha ja klopt, heb t via een andere site
Op vrijdag 23 januari 2004 22:10 schreef shmoopy het volgende:
Dank je, Ils!Dat glutenvrije bakpoeder zal wel zijn omdat het op een glutenvrije macrobiotische site staat, neem ik aan?
Dit recept is zeker te doen.
oja, het is 3/4 kg wortelen
The Ultimate Chocolate Seduction. ( !!!! )
Zal 'm eens opzoeken.
quote:Kom maar op
Op vrijdag 23 januari 2004 23:09 schreef MUUS het volgende:
Ohhhhhhh, ik heb een recept liggen waar je he-le-maal bang van wordt. Ik heb het nog nooit gemaakt, omdat ik weet dat er dan nooit meer een weg terug is..
The Ultimate Chocolate Seduction. (
!!!! )
Zal 'm eens opzoeken.
quote:Maakte die Rudolph van Veen dat niet in Life & Cooking ofzo
Op vrijdag 23 januari 2004 23:09 schreef MUUS het volgende:
Ohhhhhhh, ik heb een recept liggen waar je he-le-maal bang van wordt. Ik heb het nog nooit gemaakt, omdat ik weet dat er dan nooit meer een weg terug is..
The Ultimate Chocolate Seduction. (
!!!! )
Zal 'm eens opzoeken.
o nee, dat was met ijs en koekjes zooi ( zoek m maar op op de site )
Ingredienten:
De basis :
Breng de melk aan de kook. Klop intussen de eidooiers los met de suiker en giet voorzichtig, al roerende, de melk erbij.
Giet het terug in de pan en zet op een laag vuurtje. Blijf roeren tot de eidooiers gaan binden en het eruit ziet als licht gebonden crème.
Neem de pan van het vuur, strooi de fijngehakte chocolade erin en roer alles goed door tot een gladde crème. Laat de crème afkoelen.
Klop de slagroom luchtig, maar niet te stijf en spatel het door de crème.
Zet deze chocolademousse minstens 1 uur in de koelkast.
Pak een grote, diepe kom en haal even rustig adem.
*tromgeroffel*
Wissel de zelfgemaakte choco-mousse af met laagjes cake, cookies, en slagroom. (om en om dus)
Doe bovenop wat bollen roomijs en giet er choco-saus overheen.
Ja hallo, als je dat gegeten hebt, kun je toch gelukkig sterven? .
quote:Ik heb geen idee meer waar ik dit recept vandaan heb.
Op vrijdag 23 januari 2004 23:20 schreef Ils het volgende:[..]
Maakte die Rudolph van Veen dat niet in Life & Cooking ofzo
o nee, dat was met ijs en koekjes zooi ( zoek m maar op op de site
)
quote:Juaa dat issem
Op vrijdag 23 januari 2004 23:28 schreef MUUS het volgende:[..]
Ik heb geen idee meer waar ik dit recept vandaan heb.
quote:Je slibt compleet dicht en hoeft wsl. een week niet meer te eten, maar word je er niet blij van?
Op vrijdag 23 januari 2004 23:30 schreef Spindizzy het volgende:
Kolere, das een complete maaltijd op zich...Wel 6 maaltijden op zich..
![]()
![]()
quote:300 kilo wegen heeft nog nooit zo heerlijk geklonken
Op vrijdag 23 januari 2004 23:33 schreef MUUS het volgende:[..]
Je slibt compleet dicht en hoeft wsl. een week niet meer te eten, maar word je er niet blij van?
.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |