1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
2. Gewoon rijzen met een vochtige theedoek eroverheen, deden de ambachtelijke bakkers vroeger ook. Geeft het beste resultaat.
3. Bakken in een goede getefloniseerde broodpan in een vloeroven. Door het bakken op de metalen vloer wordt de warmte veel beter van onder af verdeeld en barst het brood open, wat de lekker en karakteristieke korst geeft GEEN heteluchtoven (die droogt het brood te veel uit).
quote:We hebben het hier over broodbakmachines
Op vrijdag 30 januari 2004 07:59 schreef Robert_Jensen het volgende:
Als je echt lekker brood wilt, moet je een aantal dingen doen:1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
2. Gewoon rijzen met een vochtige theedoek eroverheen, deden de ambachtelijke bakkers vroeger ook. Geeft het beste resultaat.
3. Bakken in een goede getefloniseerde broodpan in een vloeroven. Door het bakken op de metalen vloer wordt de warmte veel beter van onder af verdeeld en barst het brood open, wat de lekker en karakteristieke korst geeft GEEN heteluchtoven (die droogt het brood te veel uit).
quote:Klopt!!! Maar niet iedereen heeft natuurlijk een broodbakker.
Op vrijdag 30 januari 2004 08:34 schreef Magneet het volgende:[..]
We hebben het hier over broodbakmachines
niet met een aparte oven enzo.
[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 30-01-2004 09:06]
quote:Ik heb die mix ook, maar hij lukt bij mij wel met de hoeveelheid water in de gebruiksaanwijzing. 300ml. Ik doe eerst het water en dan het meel erin. Ik neem aan dat je dat ook doet. Maar je zou het kunnen proberen.
Op vrijdag 30 januari 2004 07:38 schreef Flamey het volgende:
Ik heb nu dat het brood na het rijzen in het midden een beetje inzakt, dus als het gebakken is zit in het midden een deuk zeg maar. Het rijst wel mooi, dit gebeurt dus pas tijdens het bakken. Zou het helpen als ik er wat minder water bij doe? Ik gebruik een all-in-mix van Soezie (meergranen)
Het jammere van de all-in-mexen vind ik dat je ze eigenlijk niet kunt gebruiken als je de timer wil gebruiken. Het kan dan namelijk van te voren al gaan rijzen zeiden ze bij de molen.
quote:Mja, je kan beter zelf een broodpannetje kopen, als je dan een normale oven hebt kan je veel lekkerder brood maken dan met die broodbakmachines. Die dingen kunnen niet eens kneden plus ze zijn niet geschikt voor goed rijzen.
Op vrijdag 30 januari 2004 08:34 schreef Magneet het volgende:[..]
We hebben het hier over broodbakmachines
niet met een aparte oven enzo.
quote:Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
Op vrijdag 30 januari 2004 09:05 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb die mix ook, maar hij lukt bij mij wel met de hoeveelheid water in de gebruiksaanwijzing. 300ml. Ik doe eerst het water en dan het meel erin. Ik neem aan dat je dat ook doet. Maar je zou het kunnen proberen.Het jammere van de all-in-mexen vind ik dat je ze eigenlijk niet kunt gebruiken als je de timer wil gebruiken. Het kan dan namelijk van te voren al gaan rijzen zeiden ze bij de molen.
quote:Toch is dit off-topic.
Op vrijdag 30 januari 2004 09:37 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Mja, je kan beter zelf een broodpannetje kopen, als je dan een normale oven hebt kan je veel lekkerder brood maken dan met die broodbakmachines. Die dingen kunnen niet eens kneden plus ze zijn niet geschikt voor goed rijzen.
quote:volgens mij kan het ook nog komen door te veel suiker.. maar dat weet ik niet zeker.. en ik vindt niet dat je te veel suiker gebruikt. Staat de machine toevallig op een tochtige plek? (deuren open en dicht?) Misschien dat ie niet helemaal goed afsluit en dat dat daar dan invloed op heeft
Op vrijdag 30 januari 2004 10:45 schreef Flamey het volgende:[..]
Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
quote:Raar, wij hebben ook die princess 1935. Maar bij ons rijst hij toch gelijkmatig. Waar het dan aan ligt?
Op vrijdag 30 januari 2004 10:45 schreef Flamey het volgende:[..]
Ja, ik doe ook eerst het water erin en dan het meel. Hij is nu aan de gang met 500 gr mix en 280 ml water, ik heb er dus 20 ml minder ingedaan, kijken of dat helpt. Gisteren had ik een witbrood gemaakt met 500 gr. meel (soezie), 290 ml water (dus al 10 ml minder gebruikt), 4 gr. droog gist, 10 gr. suiker en 15 gr. boter. Tijdens het rijzen kwam het brood tegen het kijkvenster aan dus ik denk: mooi zo! Maar toen ie klaar was met bakken was het in het midden toch weer ingezakt... Misschien ligt het aan mijn machine? Ik heb de Princess 1935. Maar als het brood zo mooi rijst zou het toch eigenlijk goed moeten zijn...
Ben net weer naar de molen geweest, ga morgen of misschien vanavond nog een chocolade brood maken. Zal dadelijk het recept even posten.
500 g Boerenluxe (soezie)
250 ml water
8 g verse gist of 4 g droge gist
40 g boter
5 g zout
of all-in-mix voor luxebrood
100 à 150 g bakvaste chocoladedruppels
Doe alle ingrediënten behalve de chocoladedruppels in de broodmachine. Selecteer het programma voor wit brood en bepaal
de hardheid van de korst. Start de broodmachine. Voeg de
chocoladedruppels toe bij de beeptoon.
Dit recept heb ik weer uit het soezie-receptenboek gehaald.
Ben benieuwd. Ik zou hem nu wel al willen maken, maar ik wil wachten tot mijn man ook thuis is. Warm brood is zo lekker!!
Ik moet nog even leren recht te zagen...
Vanmiddag na het slaapje van mijn dochter ga ik denk ik even naar zo'n soeziezaakje voor meel. Ik wil nu wel echt lekkere broodjes gaan bakken!!
quote:Het ziet er mooi uit.
Op vrijdag 30 januari 2004 14:46 schreef melonovy het volgende:
Mijn eerste broodje met de broodbkmachine is gelukt, het was het allersimpelste brood wat je kan verzinnen, maar daar moet je mee beginnen.Ik moet nog even leren recht te zagen...
![]()
Vanmiddag na het slaapje van mijn dochter ga ik denk ik even naar zo'n soeziezaakje voor meel. Ik wil nu wel echt lekkere broodjes gaan bakken!!
quote:En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
Op vrijdag 30 januari 2004 11:49 schreef Flamey het volgende:
Klinkt lekker, moet ik zeker proberen! Nog een half uurtje en mijn laatste creatie is klaar, kijken of ie nu wel goed gelukt is met 20 ml minder water...
quote:Overrijs, minder gist gebruiken.
Op vrijdag 30 januari 2004 15:36 schreef Flamey het volgende:[..]
En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
Ik kan geen exacter advies geven en ik ga niet weer mijn moeder uit d'r bed halen, want de vorige keer werd er ook niet geluisterd.
quote:Overrijs is mogelijk, maar ook wanneer je dingen extra toevoegd zoals eieren, moet je dat volume aftrekken van de hoeveelheid water die erbij gaat anders is het geheel te nat en krijg je inzakken van het deeg tijdens het bakken.
En wéér ingezakt... ik weet het niet meer. Iemand nog tips? Ik heb de all-in mix van Soezie gebruikt en al 20 ml minder water gebruikt dan op de verpakking staat maar het resultaat is precies hetzelfde... Het brood is wel lekker maar alleen bovenop in het midden ingezakt en zacht terwijl de rest van de korst lekker knapperig is. Bij het volgende brood maak ik een foto, kunnen jullie zien wat ik precies bedoel.
quote:wat bedoel je met een spiraalkneder, zoiets als een Hobart, panasonic of een Kitchenaid?
Op vrijdag 30 januari 2004 07:59 schreef Robert_Jensen het volgende:
Als je echt lekker brood wilt, moet je een aantal dingen doen:1. Ipv een mixer een spiraalkneder kopen, die kneedt met een ander principe, maar dat is wel veel beter voor het deeg. Ik zie hier alleen maar planetaire mixers, die zijn niet geschikt voor brooddeeg maar voor beslag.
quote:deeghaken??
Op vrijdag 30 januari 2004 19:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
wat bedoel je met een spiraalkneder, zoiets als een Hobart, panasonic of een Kitchenaid?
quote:De gist zit al in de mix verwerkt de enige toevoeging is water. Heb je hem al een andere plaats gegeven??
Op vrijdag 30 januari 2004 19:07 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Overrijs, minder gist gebruiken.
Ik kan geen exacter advies geven en ik ga niet weer mijn moeder uit d'r bed halen, want de vorige keer werd er ook niet geluisterd.
quote:Dat zou er aan de hand kunnen zijn, misschien te vochtig/te warm weggezet, waardoor de gist in kwaliteit is teruggelopen.
Op vrijdag 30 januari 2004 19:52 schreef Randa_v het volgende:[..]
De gist zit al in de mix verwerkt de enige toevoeging is water. Heb je hem al een andere plaats gegeven??
quote:Ik bewaa het meel in een afsluitbare box. Daar staat het donker, droog en kan het niet vochtig worden. Flamey, probeer dit eens. En heeft de broodbakmachine al een andere plaats gekregen om te bakken kan het ook zijn.
Op vrijdag 30 januari 2004 19:57 schreef _joepie_ het volgende:[..]
Dat zou er aan de hand kunnen zijn, misschien te vochtig/te warm weggezet, waardoor de gist in kwaliteit is teruggelopen.
Ik moet zeggen dat het brood bij ons ook niet altijd knapperig is maar ik zet hem ook nooit op de hoogste kleurstand ofzo. Verder heb ik het liever ook niet te knapperig. Daarom heb ik er geen moeite mee. Maar jij zegt dat hij inzakt??
Volgende keer ben ik benieuwd naar de foto's van wat je bedoeld.
quote:Ik heb ook een Princess en heb vandaag dan eindelijk m'n eerste witbrood gebakken, dus niet echt veel ervaring wat dat betreft. Ik vond het wel een redelijk goed gelukt exemplaar, maar de korst bovenop kon zeker wel beter. Ik had de machine ook verkeerd ingesteld, dus morgen weer een poging.
Heb je het venster al afgeplakt met alu folie? Zo kan er geen warmte ontsnappen, waardoor het rijzingsproces beter zou gaan. Verder staan hier http://www.bakkerswereld.org/forum/index.php?act=idx nog wat tips mbt de Princess.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |