quote:dan is met de temperatuur weinig mis, lijkt me.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:48 schreef Lautie het volgende:
water is handwarm, warmer dan lauw
ik heb geen flauw idee hoe lang het rijst, dat doet de machine voor me. Morgen nog een dagje vrij dan ga ik t maar eens helemaal met de hand proberen en dan afbakken in de machine...
quote:Ja, of poeder kopen
Op zaterdag 24 januari 2004 17:50 schreef Lautie het volgende:
vitamine-c tablet dan eerst helemaal fijn maken zeker?
(blond)
quote:Klink mij erg esotheries zweverig, is het dat ook?
Op zaterdag 24 januari 2004 17:51 schreef Lautie het volgende:
ik loop sinds kort bij een orthomoleculair dietiste, op haar advies dus
pietverdriet heb jij nooit problemen met brood bakken?
(ik geef de hoop nog niet op, dit was pas brood nr 6 )
(en nog veel meer dingen maar ik kreeg zoveel info in 1,5 uur dat t me een beetje duizelde aan t eind)
quote:Brood bakken is niet makkelijk, das zeker waar, daarom is een broodbak machine erg handig als je kant en klaar mixen gebruikt, en als je zelff gaat mengen is het een kwestie van experimenteren.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:54 schreef Lautie het volgende:
heb een megapot pillen in huis, zonde van dat poeder dan.pietverdriet heb jij nooit problemen met brood bakken?
(ik geef de hoop nog niet op, dit was pas brood nr 6
)
quote:gebruik je kant en klaar bakmixen?
Op zaterdag 24 januari 2004 18:07 schreef Lautie het volgende:
ik experimenteer voorlopig nog wel even door. Ik zal al blij zijn als mijn brood nog te eten is als het een uurtje oud is, daarna gaan we wel verbeteren
quote:Jup, baksteen dus
Op zaterdag 24 januari 2004 17:42 schreef Lautie het volgende:
Ik heb net het brood uit de oven gehaald en meteen maar een paar foto's gemaakt voor de duidelijkheid. Na de foto's aangesneden en een sneetje gegeten. Het smaakt prima zolang het nog warm is, maar zodra het is afgekoeld is het niet meer weg te kauwen zo hard is het.Het bakblik van de machine is zeker twee keer zo hoog als het brood is, plek zat dus.
Ik moet op "natuurbrood" overstappen en/of zelfgemaakt brood.
(bij de gewone bakker word brood met te veel haast gemaakt zeg maar, natuurbrood krijgt meer tijd om te rijzen enzo. De machine doet er ong 3,5 uur over, dat is ook oke volgens de dietiste)Ik mag wel gluten en dergelijke geen suiker, geen melk en melkprodukten, geen witbrood en ook geen witte rijst maar alles volkoren en geen E-nummers, dit in verband met een schimmelinfectie.
(Hopen dat dit aanslaat anders moeten ook alle gistprodukten het veld ruimen en helaas vind ik zuurdesembrood heel erg smerig)
Ik gebruik instant gist van baukje en dat zijn hele kleine korreltjes, vandaar misschien mijn typ-verwarring.
ter vergelijking de hand van mijn man ernaast
(zit nu onder zijn naam te typen, kreeg mezelf niet ingelogd)
Een echte baksteen is het niet, er zit wel wat lucht in. Het brood is iets gebold aan de bovenkant maar heeft geen mooie gladde korst.Bij eerdere pogingen heb ik ong 6 gram gist gebruikt op 500 gram meel en werd het brood net zo hoog als dit brood op de foto.
Op advies van de verkoper van het meel heb ik de laatste 2 keer 13 gram gist gebruikt op 500 gram meel.
Ben net nog even snel nieuw meel gaan halen en heb nu speltmeel meegekregen, dat zou vanzichzelf al wat luchtiger zijn (en het gewone volkoren-tarwe was op. Moet toch een keertje lukken)
*roept mamma*
Owke, hou je vast
Fermipan (instant gist dus, typo onder voorbehoudt ) mag je NOOIT oplossen. Daar gaat het van kapot!
In een machine mag nooit lauwwarm water (gewoon koud houden dus)
Mijn moeder adviseert volgend recept (voor een "bakkers"volkorenbrood);
400 gr volkoren meel
100 gr bloem
330 gr koud water
10 gr zout
7 gr gist (niet oplossen dus!)
Verder zei ze dat Tomado machines lastige machines zijn die slecht tegen de tocht en de kou kunnen!
Ow en als je Vit.C gaat toevoegen, onthoudt dat die ook een E-nummer heeft! Ik neem aan dat dat niet zo'n probleem is, maar dat je het maar weet
Ik heb met mijn eerste bbm ook heel wat baksteentjes gebakken, tot ik dat ding in de woonkamer had gezet.
quote:Ja, daarom vond ik de opmerking over e-nummers ook zo raar, E nummers staan gewoon voor allerhand zaken als bakpoeders, vitamines, verdikkings middelen als Johannisbrood meel, agar agar, gelatine, doodgewone dingen. Er zijn daar slechts een paar van die zaken zijn als conserveermiddelen. Als je niet dringend allergisch bent voor bepaalde dingen, dan is daar niks mis mee.
Op zaterdag 24 januari 2004 19:08 schreef Evil-Cherry het volgende:[..]
Jup, baksteen dus
*roept mamma*
Owke, hou je vast
Fermipan (instant gist dus, typo onder voorbehoudt
) mag je NOOIT oplossen. Daar gaat het van kapot!
In een machine mag nooit lauwwarm water (gewoon koud houden dus)
Mijn moeder adviseert volgend recept (voor een "bakkers"volkorenbrood);
400 gr volkoren meel
100 gr bloem
330 gr koud water
10 gr zout
7 gr gist (niet oplossen dus!)Verder zei ze dat Tomado machines lastige machines zijn die slecht tegen de tocht en de kou kunnen!
Ow en als je Vit.C gaat toevoegen, onthoudt dat die ook een E-nummer heeft! Ik neem aan dat dat niet zo'n probleem is, maar dat je het maar weet
geloof me, deze middelen zijn heel streng onderzocht, en hiervan is volstrekt duidelijk wat ze doen enzo, itt homeopatische middelen, waarvan we het maar moeten geloven.
quote:uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Op zaterdag 24 januari 2004 08:00 schreef Flamey het volgende:
Ik ga er ook eentje halen. Bij de Makro is de Princess 1935 silver in de aanbieding voor ¤ 77,35 (bij de Kijkshop is diezelfde ¤ 89,99).
Water loopt me al in de mond als ik aan dat verse brood denk met zo'n lekkere knapperige korst...hmmmmDeze dus!
[afbeelding]
quote:Hier staat dus ook een Princess momenteel broodlucht te verspreiden.
Op zaterdag 24 januari 2004 08:00 schreef Flamey het volgende:
Ik ga er ook eentje halen. Bij de Makro is de Princess 1935 silver in de aanbieding voor ¤ 77,35 (bij de Kijkshop is diezelfde ¤ 89,99).
Water loopt me al in de mond als ik aan dat verse brood denk met zo'n lekkere knapperige korst...hmmmmDeze dus!
[afbeelding]
Een toepassing die ik hier nog niet heb gezien is glutenvrij brood, en sinds enige tijd is mijn wederhelft glutenvrij verklaard.
Haal je dat glutenvrije brood bij de bakker dan betaal je je scheel voor een minimaal broodje dat nergens naar smaakt .
De oplossing was de Princess waar we na enig experimenteren brood mee bakken uit boekweit, wheatex en rijstmeel. En dat brood wordt wel groot , en dat brood heeft nog wel structuur
en dat brood vertoont nog wel smaak
.
Meel halen we bij de Wageningse molen:
Zo her en der wordt er voor de rest van het gezin ook wel eens een broodje in gebakken
Het bakken duurt dus altijd 3.5 uur met zo'n ding?
En waar halen jullie de broodmixen vandaan? De supermarkt heeft er volgens mij maar 2 namelijk.
En is het nou ook écht lekkerder dan bakkersbrood?
Etc.
quote:Een test wil niet veel zeggen. Bij de consumenten bond hebben ze in oktober broodbakkers getest en dat waren die saaie witte dozen die ze testte. Bij ons werkt het prima. Het brood is heerlijk. Als je een nieuwe koopt maak je dan geen zorgen de eerste mislukt vrijwel altijd. Dat kreeg ik te horen bij de molen.
Op zondag 25 januari 2004 00:45 schreef rubinio het volgende:[..]
uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Bij ons in het dorp staat een molen waar je allerhande mixen van soezie maar ok gewoon meel kan halen.
Hier staan ook recepten:
Lijkt precies op die van de aldi, het merk is AFK (waar ik nooit eerder van gehoord heb).
Niet kopen dus
quote:Bij de Lidl in Duitsland
Op zondag 25 januari 2004 09:51 schreef BlaatschaaP het volgende:En waar halen jullie de broodmixen vandaan? De supermarkt heeft er volgens mij maar 2 namelijk.
Maar da's misschien een beetje ver fietsen voor je
quote:Bij ons doet hij het perfect, geen problemen mee.
Op zondag 25 januari 2004 09:56 schreef Conflict het volgende:
Mijn zus heeft die princess en die doet het bar slecht. Zelfs zo slecht dat ze 'm hier ingeleverd heeft om te kijken of wij er een fatsoenlijk brood mee konden bakken, wat niet het geval is.Niet kopen dus
Zelf ga ik altijd naar de molen om meel te halen. Als ik mixen gebruik vind ik de broden niet lekkerder dan die van de bakker.
quote:Vreemd eigenlijk dat er bij de Consumentenbond altijd dingen slecht uit een test komen waarbij je tegelijk van gebruikers alleen maar positieve dingen hoort
Op zondag 25 januari 2004 00:45 schreef rubinio het volgende:
uuuuuh ja, er is ook een test geweest van die dingen en daar kwam deze Princess niet al te best uit geloof ik
Ik heb ook geen enkel probleem met de Princess.
Het beste gebruik je in broodbakmachines broodmixen die je in de molenwinkels kunt kopen, waar je alleen maar gist en water bij hoeft te doen. Door te spelen met de diverse instellingen leer je vanzelf binnen een aantal broden hoe je je bakmix samenstelt en met welk programma je het beste bakt.
Glutenvrij op een standaardprogramma wordt bijvoorbeeld een ramp, dat moet op een programma waarbij zo snel mogelijk het kneed- en rijswerk achter de rug is (gluten houden de struktuur in het brood vast, bij geen gluten en lange rijstijd stort je brood in)
Bij andere mixen moet er juist weer zo lang mogelijk gerezen en gekneed worden wil de boel luchtig worden.
Waar je even aan moet wennen ten opzichte van brood uit de winkel is dat eigengebakken brood veel meer massa heeft.
Als nadeel van eigengebakken brood geldt dat het minder houdbaar is dan 'winkelbrood' . Gelukkig zijn de broden korter en door de betere smaak krijgt het de tijd niet om oud te worden .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |