abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:06:38 #51
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_16539682
Mensen jullie kunnen beter voor de alaska gaan van de macro....
heeft als enigste broden van 1250 gram
en een hoog bakblik en de meeste keuze aan programma's en is ook nog es de goedkoopste.... mn zus heeft die princess en die is toch minder, beetje klein enzo .. mn moeder heeft weer een andere en die heeft te weinig programma's, dus geloof me wij hebben ervaring... die alaska van de macro is Tha BOm!!!!
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_16539703
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 08:00 schreef Flamey het volgende:
Ik ga er ook eentje halen. Bij de Makro is de Princess 1935 silver in de aanbieding voor ¤ 77,35 (bij de Kijkshop is diezelfde ¤ 89,99).
Water loopt me al in de mond als ik aan dat verse brood denk met zo'n lekkere knapperige korst...hmmmm

Deze dus!
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Die princess hebben wij ook. Wij hebben de broodbakmachine vooral gekocht om brood te bakken maar deze ziet er ook gewoon nog eens gaaf uit. Niet zo een saaie witte doos.

We hebben hem sinds september en bakken 1 tot 2 broden per week ermee. In 3,5 uur heb je vers brood. Verder ben ik lid geworden van de soezie club, van het merk soezie kun je de all-in-mixen kopen. Is alleen 500 gram mix en wat water, en bakken maar, lekker makkelijk. Zo kan mijn man ook zelf brood bakken. Verder hebben ze ook gewone mixen. Ik vind brood met pitten erg lekker. Staan ook veel recepten op de site. Ga morgen proberen een suikerbrood te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Randa_v op 24-01-2004 11:12]

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:10:37 #53
56951 Najra
---------------
pi_16539753
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 21:16 schreef method21 het volgende:

[..]

Hmm ...alweer zon rare post ...? net ook al iemand bij een topique iover verkrachting ...

topic
This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:12:00 #54
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16539768
Wie heeft er ervaring met het bakken met allemaal losse ingredienten?

Ik probeer nu ongeveer een week zelf brood te maken, met losse ingredienten dus, en het brood wil maar niet goed rijzen.

Ik gebruik 500 gr volkoren meel, 330 ml lauw water, 5 gr zout en 13 gr gist ( korrelgist van baukje) de gist los ik eerst op in een beetje lauw water voor het erbij gaat.
(Ivm een aangepast dieet kan ik geen kant en klaar pak gebruiken van koopmans oid)

edit machine is van tomado

Alle tips zijn welkom!!

pi_16539830
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:12 schreef Lautie het volgende:
Wie heeft er ervaring met het bakken met allemaal losse ingredienten?

Ik probeer nu ongeveer een week zelf brood te maken, met losse ingredienten dus, en het brood wil maar niet goed rijzen.

Ik gebruik 500 gr volkoren meel, 330 ml lauw water, 5 gr zout en 13 gr gist ( korrelgist van baukje) de gist los ik eerst op in een beetje lauw water voor het erbij gaat.
(Ivm een aangepast dieet kan ik geen kant en klaar pak gebruiken van koopmans oid)

edit machine is van tomado

Alle tips zijn welkom!!

De gist juist niet in contact laten komen met water en zout. Misschien dat het helpt, zit er geen recepten bij de broodbakmachine?
pi_16539884
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:12 schreef Lautie het volgende:
Mag je ook geen suiker? Gist leeft van suiker namelijk. Er zorgen dat het gist niet in contact komt met het zout!
pi_16539897
Gist, ook gedroogde gist (gebruik ik ook) mag niet in contact komen met water, omdat de gist zodra ze het contact maakt al gaat werken. Dat is te vroeg.
  † In Memoriam † zaterdag 24 januari 2004 @ 11:23:50 #58
7074 moussy
kuttekop
pi_16539943
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:23:59 #59
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16539946
mag idd ook geen suiker en in t boekje staat juist dat ik de gist eerst op moet lossen in water, het komt niet in de buurt van het zout

zal t zo even overtypen wat mijn boekje zegt...

heb nog voor een brood meel in huis dan probeer ik t zo eens zonder de gist op te lossen

† In Memoriam † zaterdag 24 januari 2004 @ 11:29:42 #60
7074 moussy
kuttekop
pi_16540035
Mag je ook niet van dat natrena of zo?

Ik hoor hier van mijn man (bakker geweest) gebruik anders eens verse gist bij de bakker vandaan, misschien dat het dan beter gaat.

Eerst een papje maken zou niet uitmaken volgens hem, omdat je het ding meteen aanzet, of je moet hem op de timer stand zetten..

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:36:39 #61
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16540166
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:08 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Die princess hebben wij ook. Wij hebben de broodbakmachine vooral gekocht om brood te bakken maar deze ziet er ook gewoon nog eens gaaf uit. Niet zo een saaie witte doos.

We hebben hem sinds september en bakken 1 tot 2 broden per week ermee. In 3,5 uur heb je vers brood. Verder ben ik lid geworden van de soezie club, van het merk soezie kun je de all-in-mixen kopen. Is alleen 500 gram mix en wat water, en bakken maar, lekker makkelijk. Zo kan mijn man ook zelf brood bakken. Verder hebben ze ook gewone mixen. Ik vind brood met pitten erg lekker. Staan ook veel recepten op de site. Ga morgen proberen een suikerbrood te maken.

over het algemeen kook ik beter dan jij hoor dus niet doen alsof ik niets anders kan dan brood bakken
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:39:58 #62
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16540229
boekje zegt niets over wel of niet oplossen van gist, dit staat er achterop het pak meel:

Bereiding; gist oplossen in een deel van het water en in een kuiltje gieten in het volkoren meel. Zout aan buitenkant over het meel strooien en niet in aanmerking laten komen met gist. De rest van het water al roerend in het kuiltje toevoegen. beslag 10 min kneden.

ik kieper de ingredienten er in deze volgorde in (volgens boekje)
- water
- zout
- meel
- gistpapje in kuiltje van het meel

probeer het zometeen zonder de gist op te lossen, wanneer doen jullie de gist er dan bij?

† In Memoriam † zaterdag 24 januari 2004 @ 11:45:15 #63
7074 moussy
kuttekop
pi_16540338
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:39 schreef Lautie het volgende:

probeer het zometeen zonder de gist op te lossen, wanneer doen jullie de gist er dan bij?

Als ik hem niet op de timer zet mik ik gewoon alles klakkeloos in het bakblik.

De timer gebruiken wij trouwens niet zo vaak, omdat ik dan al een uur met een rommelende maag in mijn bed lig te wachten tot het brood klaar is

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:46:26 #64
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16540370
de bakker hier waar ik verse gist zou kunnen kopen heeft verleden week brand gehad en gaat voorlopig nog niet open. Als het net uit de machine komt ruikt en smaakt het goed (na afkoelen) ik mis de suiker dus niet qwa smaak, het is alleen zo'n massieve klomp, zou dat door (gebrek aan) suiker komen dan, moussy?

voorlopig mag ik ook even geen zoetstoffen

[Dit bericht is gewijzigd door Lautie op 24-01-2004 11:48]

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:47:00 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16540380
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:29 schreef moussy het volgende:
Mag je ook niet van dat natrena of zo?
Nooit Natrena gebruiken bij het bakken van brood. Suiker dient om de gisten een handje te helpen, natrena smaakt alleen maar zoet, maar is een chemische verbinding. Je kan prima gist oplossen in water, als je dan te timer niet gebruikt. Maar moderne droge gist kan het prima zonder dat je het oplost (heb hier goedkope zakjes van Bela Bak) en als je brood niet voldoende rijst, dan warmer water gebruiken, en wat meer gist (water moet natuurlijk niet heet zijn)
Gewoon een beetje experimenteren met hoeveel heden gist en temp van het water. Wat voor een meel gebruik je trouwens?
Je zou als je roggemeel ofzo gebruikt ook Zuurdesem kunnen gebruiken ipv gist.
een andere truuk is behalve een zakje gist ook een zakje bakpoeder te gebruiken.

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 24-01-2004 11:52]

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_16540388
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:39 schreef Lautie het volgende:
boekje zegt niets over wel of niet oplossen van gist, dit staat er achterop het pak meel:

Bereiding; gist oplossen in een deel van het water en in een kuiltje gieten in het volkoren meel. Zout aan buitenkant over het meel strooien en niet in aanmerking laten komen met gist. De rest van het water al roerend in het kuiltje toevoegen. beslag 10 min kneden.

ik kieper de ingredienten er in deze volgorde in (volgens boekje)
- water
- zout
- meel
- gistpapje in kuiltje van het meel

Bij mij in het boekje, ik heb de princess zie boven, staat:

"Let op dat de gist niet in contactmet het zout of de vloeistof komt."

De volgorde volgens mijn gebruiksaanwijzing is:

- Water/melk
- bloem/meel
- boter/magarine
- zout
- gist

En de rest doet hij zelf en bij mij rijst het brood goed.

Succes.

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:52:16 #67
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16540515
bedankt voor al jullie snelle reacties, ik ga het zo nog een keer proberen en laat jullie natuurlijk weten of het is gelukt. (Hoop t wel, want het brood wat ik nu moet eten is , is van speciale bakker)

ik blijf dit topic nog wel even volgen

timer heb ik nog niet gebruikt

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:55:19 #68
45206 Pietverdriet
pi_16540597
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:52 schreef Lautie het volgende:
bedankt voor al jullie snelle reacties, ik ga het zo nog een keer proberen en laat jullie natuurlijk weten of het is gelukt. (Hoop t wel, want het brood wat ik nu moet eten is , is van speciale bakker)

ik blijf dit topic nog wel even volgen

timer heb ik nog niet gebruikt

Wat voor een speciaal brood moet je eten?
Zonder gluten?
dat zou de stevigheid verklaren want gluten zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de stevigheid van de belletjes in het brood. Probeer meer gist, en eventueel gist en bakpoeder
pi_16543573
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:23 schreef Lautie het volgende:
mag idd ook geen suiker en in t boekje staat juist dat ik de gist eerst op moet lossen in water, het komt niet in de buurt van het zout

zal t zo even overtypen wat mijn boekje zegt...

heb nog voor een brood meel in huis dan probeer ik t zo eens zonder de gist op te lossen

Owke, ik heb even met mamma-de-brood-expert gepraat;
Heeft het brood aan de bovenkant een "deuk" met bobbels/blazen? Dan gebruik je té veel gist (dan krijg je overrijs, dan rijst het zo hard dat de luchtbellen te groot worden en dat kunnen de gluten in het brood niet aan)
Is het brood "plat" met een lichte bolling bovenop? Dan gebruik je te weinig gist en moet je dus wat meer gebruiken.
Is het brood een baksteen (plat, zonder bolling) dan is hij helemaal niet gerezen en is er dus iets mis met je gist.

Verder moet je niet te veel water gebruiken (zo'n 60% van het meel/bloem).

Overigens vond ze 13 gr gist ontzettend veel. Wij gebruiken zeker de helft minder.

Verder staan er op www.bakkerswereld.org heel veel tips! Is een speciaale site voor brood bakken, niet zozeer alleen in de broodbakmachine.

weet je zeker dat je korrelgist gebruikt, volgens mij moeder bestaat dat al een behoorlijk tijdje niet meer?!

zaterdag 24 januari 2004 @ 14:16:25 #70
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16543687
fout

[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 24-01-2004 14:23]

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:42:34 #71
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16548546
Ik heb net het brood uit de oven gehaald en meteen maar een paar foto's gemaakt voor de duidelijkheid. Na de foto's aangesneden en een sneetje gegeten. Het smaakt prima zolang het nog warm is, maar zodra het is afgekoeld is het niet meer weg te kauwen zo hard is het.

Het bakblik van de machine is zeker twee keer zo hoog als het brood is, plek zat dus.

Ik moet op "natuurbrood" overstappen en/of zelfgemaakt brood.
(bij de gewone bakker word brood met te veel haast gemaakt zeg maar, natuurbrood krijgt meer tijd om te rijzen enzo. De machine doet er ong 3,5 uur over, dat is ook oke volgens de dietiste)

Ik mag wel gluten en dergelijke geen suiker, geen melk en melkprodukten, geen witbrood en ook geen witte rijst maar alles volkoren en geen E-nummers, dit in verband met een schimmelinfectie.

(Hopen dat dit aanslaat anders moeten ook alle gistprodukten het veld ruimen en helaas vind ik zuurdesembrood heel erg smerig)

Ik gebruik instant gist van baukje en dat zijn hele kleine korreltjes, vandaar misschien mijn typ-verwarring.

ter vergelijking de hand van mijn man ernaast
(zit nu onder zijn naam te typen, kreeg mezelf niet ingelogd)
Een echte baksteen is het niet, er zit wel wat lucht in. Het brood is iets gebold aan de bovenkant maar heeft geen mooie gladde korst.

Bij eerdere pogingen heb ik ong 6 gram gist gebruikt op 500 gram meel en werd het brood net zo hoog als dit brood op de foto.
Op advies van de verkoper van het meel heb ik de laatste 2 keer 13 gram gist gebruikt op 500 gram meel.
Ben net nog even snel nieuw meel gaan halen en heb nu speltmeel meegekregen, dat zou vanzichzelf al wat luchtiger zijn (en het gewone volkoren-tarwe was op. Moet toch een keertje lukken)

zaterdag 24 januari 2004 @ 17:44:34 #72
45206 Pietverdriet
pi_16548596
Hoe warm is het water wat je gebruikt?
Hoe lang laat je het rijzen?
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:45:19 #73
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16548612
*noteert bakpoeder*
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:46:55 #74
45206 Pietverdriet
pi_16548649
Wat je ook eens moet proberen is een beetje vitamine c aan je deeg toevoegen. een half tabletje op 500 gram meel, dat verbetert de structuur aanmerkelijk.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 17:48:46 #75
19742 Lautie
Trotse pappa van Tobias
pi_16548699
water is handwarm, warmer dan lauw
ik heb geen flauw idee hoe lang het rijst, dat doet de machine voor me. Morgen nog een dagje vrij dan ga ik t maar eens helemaal met de hand proberen en dan afbakken in de machine...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')