abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16526551
Of in een cafe, natuurlijk...

Doen jullie dat graag? Ik zou het het liefst helemaal niet doen, ik vind het niet meer dan logisch dat dat inbegrepen is... maar toch is het nog steeds de gewoonte om het te doen, toch?
En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening. .

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16526725
Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt kut is..
Ik doe het niet graag of zo, maar ik doe het wel.. .
-
pi_16526759
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:48 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt kut is..
Ik doe het niet graag of zo, maar ik doe het wel.. .
Ja, ik doe het dus ook wel, maar ik doe het echt helemaal niet graag.
Er staat normaalgezien ook bij "Btw en tax inbegrepen"... en toch doen we het.

Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...

Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 19:50:30 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16526776
Tenzij de bediening erg slecht was, geef ik altijd ca. 10% fooi.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_16526831
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef sweek het volgende:

Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...

Geweldige scene!! .
Maar goed, hoe krom het ook klinkt, je gaat er meestal van uit.. En ik vind het ook niet vreemd op zich, een fooi is niets anders als een blijk van waardering..
Toen ik in de bediening werkte en geen fooi kreeg had ik ook altijd zo iets van; wat heb ik fout gedaan. .
-
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:29:50 #6
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_16527908
Ik geef altijd wel een beetje fooi, anders voel ik me altijd zo schuldig.
The Most Incredible, Baby
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:31:20 #7
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_16527948
Ik geef nooit fooi. Niemand heeft mijn reden daarvoor ooit mooier verwoord dan mr Pink in Reservoir Dogs

[Dit bericht is gewijzigd door doemaardrie op 23-01-2004 20:31]

Admin vrijdag 23 januari 2004 @ 20:31:21 #8
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16527949
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:50 schreef golfer het volgende:
Tenzij de bediening erg slecht was, geef ik altijd ca. 10% fooi.
Precies, goede bedienig, ambiance, 10% zoals het hoort.
Bediening inbegrepen op de bon komt bijna nooit als extraatje bij het personeel terecht.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_16527980
Goede en vriendelijke service---> Goede tip!
Slechte en onvriendelijke service------> Slechte tip...

Maar in US of A verdienen ze minder dan het minumum, dus volgens mij moeten ze het echt hebben van de tips!

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:34:03 #10
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_16528025
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:41 schreef sweek het volgende:

En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening. .

Je hebt je zeker niet ingelezen?
Daar leeft de bediening van...

Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.

Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos .

pi_16528052
Eigenlijk is het natuurlijk dikke onzin. Er valt weinig meer over te zeggen dan dat het een opgelegde gewoonte is zonder enig nut. Maar ja, ik doe het toch maar, tenzij de bediening kut is.
It is much easier to be critical than to be correct.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:36:53 #12
9689 RedGuy
I'll Smash Glasses
pi_16528122
Ik moet wel zeggen dat ik natuurlijk wel altijd fooi geef in de tenten waar ik vaak naar toe ga, en bij andere café's of restaurants doe ik het soms ook niet. Maar opzich is dat natuurlijk logisch.
The Most Incredible, Baby
pi_16528124
Ik weet hoe schandalig weinig het personeel daar verdient ja, maar ik vind dat je dan de oorzaak daarvan moet aanpakken en niet proberen het op die manier te compenseren. Als je hun ook gewoon geen fooi meer geeft, moet er wel iets veranderen.
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16528152
Lijkt wel een crewtopic hier zeg .

Ik geef niet graag veel fooi, maar wel graag fooi. Vooral bij mooie dames .

https://gulden.com/nl/ - Hoe gulden jouw vermogen laat groeien!
pi_16528245
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:36 schreef sweek het volgende:
Als je hun ook gewoon geen fooi meer geeft, moet er wel iets veranderen.
Je hebt een plan?

Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_16528309
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:
Je hebt een plan?

Ja, dan nog met een zuur gezicht fooi geven, want het hoort zo...

Lang leven de horeca in Nederland, met zijn VEEL te dure prijzen...

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_16528342
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:

[..]

Je hebt een plan?

Ik denk het ook, maar ik denk ook dat de restauranthouders gewoon wat moeten inleveren van hun winst.
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:45:39 #18
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_16528409
10% Tot een bepaald punt, soms iets meer. Als het verband tussen prijs en kwaliteit weg is, gaat het percentage hard naar beneden.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:45:57 #19
71074 Freeloader
Amor Omnia Vincit
pi_16528425
Ik geef alleen fooi in restaurants als ze het verdient hebben, maar daar voldoen ze meestal wel aan.
In cafe's waar ik bekent ben en vaker kom geeft ik meestal wel standaard wat fooi.
To be, or what?
pi_16528454
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:34 schreef Fliepke het volgende:

[..]

Je hebt je zeker niet ingelezen?
Daar leeft de bediening van...

Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.

Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos .

Weer naar Mr. Jacks geweest?
pi_16528579
Hmm, ik was altijd erg blij met mijn fooi, hoor.

Toen werkte ik nog voor dat lullige horeca-tientje (gelukkig later meer gevraagd en gekregen) en was het een welkome aanvulling op m'n salaris.

Maar fooi verwachten heb ik nooit gehad, het was gewoon extra, geen standaard.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 23 januari 2004 @ 20:50:23 #22
81660 SirWacko
Nu in voorarrest
pi_16528590
fooi.... tis niet verplicht dus ik doe t ook niet....
*Zucht* waarom nou toch?
Ik mis je lieverd, tot over een paar weken.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 januari 2004 @ 21:14:37 #23
862 Arcee
Look closer
pi_16529227
Gewoon (ruim) naar boven afronden tot een handig bedrag afhankelijk van het aantal personen met wie je bent.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_16529324
Zodra gratuity als verplichte % op de rekening staat, gelijk eraf trekken...
Dit hoort altijd een vrijblijvend iets te zijn aan de hand waarvan je de service af kan zien.
Houdt altijd in je achterhood dat je NOOIT verplicht bent dit te betalen.
Nu heb ik er zeker in de USA geen problemen mee omdat daar de service over het algemeen meer dan prima is, maar zodra men het een vanzelfsprekend iets gaat vinden is er een grens.
pi_16529343
Bediening inbegrepen dat is in Nederland geen fooi. Maar meer een variant die sommige Amerikaanse ketens wereldwijd toepassen. Holiday Inn is er zo eentje, daar staat er zelfs expliciet op de bon dat je geen fooi moet geven, maar service is inbegrepen. De filosofie hierachter is de volgende:

In de VS krijgt het bedienend personeel een erg mager minimumloon. De rest van hun inkomsten halen ze uit fooi of uit de service charges. Restaurants die "inclusief bediening" afrekenen garanderen zo op een voor hun goedkope wijze een hoger loon voor het personeel.

Het Nederlandse salaris-systeem werkt echter niet zo. Hier krijg je gewoon een goed salaris volgens de CAO en alle fooien mag je zelf verdelen. Wanneer het personeel zelf de fooien verdeelt niets aan de hand. Is er een officieel beleid, dan wil de fiscus er ook een deel van zien (dan is het namelijk loon).

Ergo, De Yanks in Nederland zien de service charges als een extra bijdrage van de gast in hun personeelskosten.

Dus blijf maar lekker overtip geven, dan ben ik ook weer blij.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')