Doen jullie dat graag? Ik zou het het liefst helemaal niet doen, ik vind het niet meer dan logisch dat dat inbegrepen is... maar toch is het nog steeds de gewoonte om het te doen, toch?
En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening. .
quote:Ja, ik doe het dus ook wel, maar ik doe het echt helemaal niet graag.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:48 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik geef altijd fooi, tenzij de bediening echt kut is..
Ik doe het niet graag of zo, maar ik doe het wel...
Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...
quote:Geweldige scene!!
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef sweek het volgende:Eigenlijk moet ik hier even een stukje uit Reservoir Dogs plaatsen...
[Dit bericht is gewijzigd door doemaardrie op 23-01-2004 20:31]
quote:Precies, goede bedienig, ambiance, 10% zoals het hoort.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:50 schreef golfer het volgende:
Tenzij de bediening erg slecht was, geef ik altijd ca. 10% fooi.
Maar in US of A verdienen ze minder dan het minumum, dus volgens mij moeten ze het echt hebben van de tips!
quote:Je hebt je zeker niet ingelezen?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:41 schreef sweek het volgende:En hoeveel geven jullie? Ik was laatst in New York en daar is het de gewoonte 15-20% te geven... dat vind ik wel erg veel. Sommige restaurants namen de fooi, zonder dat dat ergens vermeld stond, gewoon al mee in de rekening.
.
Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.
Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos .
Ik geef niet graag veel fooi, maar wel graag fooi. Vooral bij mooie dames .
quote:Je hebt een plan?
Op vrijdag 23 januari 2004 20:36 schreef sweek het volgende:
Als je hun ook gewoon geen fooi meer geeft, moet er wel iets veranderen.
Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
quote:Ja, dan nog met een zuur gezicht fooi geven, want het hoort zo...
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:
Je hebt een plan?Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
Lang leven de horeca in Nederland, met zijn VEEL te dure prijzen...
quote:Ik denk het ook, maar ik denk ook dat de restauranthouders gewoon wat moeten inleveren van hun winst.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:40 schreef the-O het volgende:[..]
Je hebt een plan?
Ik denk dat de prijzen verhoogd worden.
quote:Weer naar Mr. Jacks geweest?
Op vrijdag 23 januari 2004 20:34 schreef Fliepke het volgende:[..]
Je hebt je zeker niet ingelezen?
Daar leeft de bediening van...Ik geef ook meestal zo'n 10 procent fooi, maar als de bediening me niet bevalt krijgen ze uiteraard niks.
Gisteren was ook weer fraai, ik was met mn vriendin bij een griek. Dus wij bestellen, en we wilden graag van die kleine broodjes vooraf. Maar die hadden ze dus niet meer.
Nou ja, wij gegeten, betaald en we liepen de zaak uit. Kijk ik naast me zitten daar een paar mensen wel met van die broodjes. Grrrrr, als ik dat eerder had gezien had ze geen fooi gekregen, de doos.
Toen werkte ik nog voor dat lullige horeca-tientje (gelukkig later meer gevraagd en gekregen) en was het een welkome aanvulling op m'n salaris.
Maar fooi verwachten heb ik nooit gehad, het was gewoon extra, geen standaard.
In de VS krijgt het bedienend personeel een erg mager minimumloon. De rest van hun inkomsten halen ze uit fooi of uit de service charges. Restaurants die "inclusief bediening" afrekenen garanderen zo op een voor hun goedkope wijze een hoger loon voor het personeel.
Het Nederlandse salaris-systeem werkt echter niet zo. Hier krijg je gewoon een goed salaris volgens de CAO en alle fooien mag je zelf verdelen. Wanneer het personeel zelf de fooien verdeelt niets aan de hand. Is er een officieel beleid, dan wil de fiscus er ook een deel van zien (dan is het namelijk loon).
Ergo, De Yanks in Nederland zien de service charges als een extra bijdrage van de gast in hun personeelskosten.
Dus blijf maar lekker overtip geven, dan ben ik ook weer blij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |