abonnement Unibet Coolblue
pi_16525954
Als eerste het goede nieuws.....
[NASA herstelt contact met Spirit]

Al zijn er nog grote problemen ..Maar de contact is er weer.
Ze gaan nu alles weer testen.
1 van de problemen was dat Spirrit "aan" bleef staan s'nachts


En dan nu verder met deel 3 alweer

MARS - de missies DEEL 1
[CENTRAAL} MARS - de missies DEEL 2

GEEN gelul over Marspiramides en over VALSE kleuren enzo...
Daarvoor ga je maar naar [The Truth is in Here...]

[HIER] vind je een Perskit in PDF
[HIER] vind je een handige Marstijd Aplicatie
[HIER] voor Info over de Spirit
[HIER] voor Foto's
[HIER] voor Live Stream..... en klik dan op NASA TV.
[HIER] voor de die hards onder ons een fijn proggie....(thnx arnout109 voor de link)
[HIER] nog een site (met dank aan MrLunk]

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 24-01-2004 04:20]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_16526093
Zondag 25 januari om 7:12 Nederlandse tijd landt de Opportunity op mars!!
Spannend!
pi_16526486
Even het plaatje zoals ie moet zijn

pi_16526844
Following Spirit's Tracks on Landing

As Spirit descended onto Mars' surface on Jan. 3, it performed a series of entry, descent and landing actions, leaving visible marks on the surface of Mars. This "path" of Spirit's descent can be seen labeled in this image. This image is a composite of images taken by the camera on Mars Global Surveyor and Spirit's descent image motion estimation system camera. (Jan. 23, 10 am PST)

  † In Memoriam † vrijdag 23 januari 2004 @ 20:12:26 #5
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16527351
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 17:54 schreef Aegirsson het volgende:

"Crater" Martian highlands (wmv)
"Canyonlands" Valles Marineris (wmv)

http://www.esa.int/


Even deze nog quoten. Die 3D 'filmpjes' zijn toch best bijzonder vind ik.
pi_16527366

Mooi dat het contact hersteld is.

Wat is dat groene op deze pas releasede foto van ESA?

It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_16527696
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:13 schreef Keromane69 het volgende:
[afbeelding]

Mooi dat het contact hersteld is.

Wat is dat groene op deze pas releasede foto van ESA?


Mischien algen !?!
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_16527739
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:13 schreef Keromane69 het volgende:
[afbeelding]

Mooi dat het contact hersteld is.

Wat is dat groene op deze pas releasede foto van ESA?


Whow dit is echt een super plaat als je er op klikt zie je inderdaad veel groen, nu hopen we natuurlijk allemaal dat dat algen zijn maar het zullen wel bepaalde mineralen zijn (koperoxide bijv.)
pi_16527914
De site van de ESA is momenteel trouwens hier niet vooruit te branden pfff.
Ik denk dat ze nog wel wat mooie plaatjes releasen als net bekend is dat opportunity geland is, om de aandacht een beetje richting ESA te trekken
pi_16531045
marslander van boven:

en nog een keer de stuitervlucht:

  vrijdag 23 januari 2004 @ 23:27:25 #11
46511 Linz
held der helden
pi_16533381
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16535399
Nu er definitief water is, zullen nieuwe missies op korte termijn weer gaan plaatsvinden?

Ik vind het mooi dat ze zo ver zijn gekomen. Toch nog iets positiefs voor de ESA.

  zaterdag 24 januari 2004 @ 01:10:01 #13
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16535864
mooi topic.

Wel handig dat er water is, hoeven ze dat niet mee te nemen als bush zo doorgaat

Powered by Garmin Etrex Legend
  zaterdag 24 januari 2004 @ 02:14:55 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16536796
High-res foto van het (oppervlakte)water. (Tenminste, dat hoop ik. )

Zijn dit nou daadwerkelijk de eerste foto's van water op Mars? Dus niet van ijs, of ondergrondse scans

Ik ga naar huis.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 02:16:09 #15
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16536810
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:38 schreef Lynx666 het volgende:
Even het plaatje zoals ie moet zijn

[afbeelding]


Dat vraag ik me dus af, ga anders eens op nasa.gov kijken wat de kleuren van het nasa-logo zijn.
Ik ga naar huis.
  zaterdag 24 januari 2004 @ 03:34:04 #16
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16537673
Goed, nu ben ik het beu! Al die suffe speculatie over de kleuren ....de fokkers blijven er maar over door gaan en door gaan en doorgaan.....

1) De fotos zijn 99% CORRECT qua kleur (laat dat even duidelijk wezen van nu af aan)
2) Alle theorieen die ik tot nu toe gezien heb - en dat zijn er nog al wat - zijn allemaal gebaseerd op GEBREKKIGE kennis van kleur, kleuerbewerking en vooral (digitale) fotografie (hardware)
3) Kort : De kleurtjes op de sundialer zijn niet bedoeld om correct te lijken voor het menselijk oog, maar zijn uit pigmenten samengesteld die JUIST voor de pancam er heel intens gaan uitzien . Hoe intenser de kleur, hoe meer dat iets verteld voor de PANCAM software - en op deze manier kan NASA dus correct calibreren. Het L2 filter dat nasa gebruikt is een semi-infrarood filter, GEEN normaal rood-filter ....en daardoor krijg je dus ook een ANDER beeld van de sundialer. Dit betekend NIET dat fotos roder worden - Door de verschuiving van normaal rood naar L2-rood krijg je zelfs _minder_ rode totaalfotos (R-G-B als resultaat wordt dus nu "INFRA-G-B" en enige basiskennis van de golflengtes van licht leert je dat fotos genomen met het L4 filter dan NOG wat roder zouden zijn)
4) Dit is allemaal enorm goed gedocumenteerd door 1 specifiek iemand, die rechtstreekse quotes, reacties en aanwijzingen heeft gekregen van diverse NASA medewerkers + buitenstaanders met kennis op dit gebied.

Link :

http://www.atsnn.com/story/30048.html

Ik hoop hier mee voor eens en voor ALTIJD dat geneuzel over de kleurechtheid van de NASA fotos uit de wereld te helpen. Elk bericht, elke foto wordt door honderden mensen op de frontpage aangegrepen om kwakkeloos maar de "en hier de kleur echte versie" theorie weer in iedereens mik te schuiven.

Op een persoonlijke noot : ik heb vele jaren ervaring met het postprocessen van fotos, en ik kan vrij snel zien wat er veranderd is aan een foto wat er niet in thuis hoort - zowel qua kleuren, helderheid en andere modificaties.
Ik heb de high-res TIFF's van de nasa site, en de RAWS bekeken, en heb al vanaf de eerste paar dagen gezegd dat de kleurrendering van NASA wellicht niet PERFECT is, maar op zn minst tegen het correcte aanleund en er niet veel meer zal veranderen aan de tonaliteit van de fotos. Als mensen de moeite nemen om mijn eerdere gepost-proceste fotos te bekijken en deze af te zetten tegen die de NASA nu presenteerd zie je dat de kleuren vrij goed overeen komen.

En laat ik hier niets meer over horen - Zoja, dan heb je het artikel wat ik gepost heb NIET volledig gelezen en/of niet begrepen!

Zo. dat moest er ff uit.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16537835
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 03:34 schreef majic het volgende:
<heel lap tekst>
Waarom heeft nasa al meerdere keren een rood versie en blauw versie van dezelfde foto uitgebracht?

Dat is het bewijs dat ze zelf met de kleuren zitten te klooien

  † In Memoriam † zaterdag 24 januari 2004 @ 03:58:10 #18
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16537868
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 03:34 schreef majic het volgende:

[...]


Ja sorry, maar je hele verhaal (inclusief dat mooie technische praatje in de link) gaat niet op omdat er van sommige foto's meerdere versies zijn gepubliceerd waarbij de ene een lichtbruin oppervlak met blauwe lucht toonde (JPL versie) en de andere een knalrood oppervlak met dito rode lucht (Nasa versie).

Dan is het toch heel duidelijk dat maar een van de twee de meest juiste weergave kan zijn?

Verder mag je het vervelend vinden dat het blijft terugkomen, maar het duveltje is nu eenmaal uit het doosje wat dat betreft. Je zou het bijvoorbeeld ook kunnen toejuigen dat mensen blijkbaar toch nog kritisch zijn over iets 'dat een vaststaand feit' is.

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 24-01-2004 04:03]

  zaterdag 24 januari 2004 @ 04:08:47 #19
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_16537916
hmm mss niets mee te maken maaruh..
stereoscopische foto's toch?
* ATuin-hek komt een vaag brilletje met een rood en groen glas voor de geest
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_16537919
ik heb nul komma nul kennis van fotografie en ruimtevaart...

maar ik sluit me volledig aan bij majic..al dat complot-gezeik.....
erg jammer....er zitten zulke mooie foto's tussen...maar nee hoor, men moet het weer afkraken.....

nasa maakt de foto's expres rood...stel je voor zeg, dat aardbewoners de echte kleur van mars te zien zouden krijgem

kom op zeg....blijf nou een beetje rationeel nadenken....natuurlijk is het leuk om te fantaseren, en daar is ook zat ruimte voor op dit forum...maar hou jezelf niet voor de gek.

Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_16537929
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 03:34 schreef majic het volgende:
Goed, nu ben ik het beu! Al die suffe speculatie over de kleuren ....de fokkers blijven er maar over door gaan en door gaan en doorgaan.....
Nou dan zou ik zegge hou erover op en laten we gewoon gaan genieten van de foto'die gaan komen........
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16537951
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 04:11 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Nou dan zou ik zegge hou erover op en laten we gewoon gaan genieten van de foto'die gaan komen........


precies
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  zaterdag 24 januari 2004 @ 04:21:45 #23
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16537964
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 03:58 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ja sorry, maar je hele verhaal (inclusief dat mooie technische praatje in de link) gaat niet op omdat er van sommige foto's meerdere versies zijn gepubliceerd waarbij de ene een lichtbruin oppervlak met blauwe lucht toonde (JPL versie) en de andere een knalrood oppervlak met dito rode lucht (Nasa versie).

Dan is het toch heel duidelijk dat maar een van de twee de meest juiste weergave kan zijn?

Verder mag je het vervelend vinden dat het blijft terugkomen, maar het duveltje is nu eenmaal uit het doosje wat dat betreft. Je zou het bijvoorbeeld ook kunnen toejuigen dat mensen blijkbaar toch nog kritisch zijn over iets 'dat een vaststaant feit' is.


We hebben het nu over 2 hele verschillende dingen - Ik baseer mezelf alleen op hoe de raw TIFF's er uit zien, en niet op wat NASA thumbs (jpg's op hun website ) ...deze zijn haastig in elkaar geflanst, snel gepostprocessed, en natuurlijk niet accuraat te noemen - En dat zeggen ze zelf ook...willen jullie IETS meteen, of bijna perfect maar dan mag je 48 uur wachten...

Zodra de TIFF's er zijn, high-res, zie je dat de kleur altijd overeenkomt en dat er een goede (en technisch verantwoorde) balans is in de distributie van licht tussen 't land en de lucht.

Ik heb ook hier zelf mn kritiek geuit op de brakke JPG postprocessing van NASA zelf ...en daarom heb ik ook de TIFFS onder handen genomen om te laten zien dat het heel goed mogelijk is de fotos er beter (mooier) uit te laten zien zonder iets aan de kleur te veranderen (Lees : contrast/helderheids verbetering bijv. - efficient en waarheidsgetrouw gebruik van curves).

Alles komt neer op kleurcalibratie en dat gebeurd achteraf - en is niet iets van 1 of 2 klikjes maar een vrij lang en intensief process gebaseerd op de intensiteit van de 4 kleurvlakjes op de sundialer, en de grijze en witte/zwarte ringen.


De kleuren (en vooral helderheid) van de colordialer (en andere felgekleurde delen op de lander) zijn niet correct, en dat volledig volgens verwachtings patroon als je met een 750nm filter gaat werken ipv het reguliere roodfilter. (welke 600nm is) ivm de pigmenten gebruikt in de kleurtjes die je ziet. Wij hebben geen ogen die infrarood licht kunnen waarnemen (enkele uitzonderingen daargelaten) . Er wordt niet MINDER informatie gerecord, maar MEER dan ons oog kan zien - en wat we niet zien, wordt niet gebruikt in de uiteindelijke fotos, maar wel ter calibratie.

Verders wou ik nogmaals benadrukken dat ik het net zo storend vind als jij dat de postprocessors van de NASA website zo lukratief maar wat aankloten met de helderheid, tinting en contrasten van fotos - iig zo lijkt het - maar we vergeten dus wel steeds dat de site een paar miljoen visits per uur krijgt op bep. tijdstippen, en er wereldwijd dus miljoenen mensen zitten te wachten op IETS ......en fotos die gepostprocessed zijn door pro's met pro software, dat zit er even niet in op de korte termijn (al denk ik dat die meteen aan de slag gaan zodra de RAW data + calibratie informatie binnen is).

Verders komt de pure calibratiedata over een niet al te lange tijd ook online, en kan je zelf thuis je fotos een tintje geven - 100% waarheidsgetrouw, met informatie recht uit een $15 miljoen kostende digicam + backend.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16538082
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 04:21 schreef majic het volgende:

[..]

We hebben het nu over 2 hele verschillende dingen - Ik baseer mezelf alleen op hoe de raw TIFF's er uit zien, en niet op wat NASA thumbs (jpg's op hun website ) ...deze zijn haastig in elkaar geflanst, snel gepostprocessed, en natuurlijk niet accuraat te noemen - En dat zeggen ze zelf ook...willen jullie IETS meteen, of bijna perfect maar dan mag je 48 uur wachten...

Zodra de TIFF's er zijn, high-res, zie je dat de kleur altijd overeenkomt en dat er een goede (en technisch verantwoorde) balans is in de distributie van licht tussen 't land en de lucht.

Ik heb ook hier zelf mn kritiek geuit op de brakke JPG postprocessing van NASA zelf ...en daarom heb ik ook de TIFFS onder handen genomen om te laten zien dat het heel goed mogelijk is de fotos er beter (mooier) uit te laten zien zonder iets aan de kleur te veranderen (Lees : contrast/helderheids verbetering bijv. - efficient en waarheidsgetrouw gebruik van curves).

Alles komt neer op kleurcalibratie en dat gebeurd achteraf - en is niet iets van 1 of 2 klikjes maar een vrij lang en intensief process gebaseerd op de intensiteit van de 4 kleurvlakjes op de sundialer, en de grijze en witte/zwarte ringen.


De kleuren (en vooral helderheid) van de colordialer (en andere felgekleurde delen op de lander) zijn niet correct, en dat volledig volgens verwachtings patroon als je met een 750nm filter gaat werken ipv het reguliere roodfilter. (welke 600nm is) ivm de pigmenten gebruikt in de kleurtjes die je ziet. Wij hebben geen ogen die infrarood licht kunnen waarnemen (enkele uitzonderingen daargelaten) . Er wordt niet MINDER informatie gerecord, maar MEER dan ons oog kan zien - en wat we niet zien, wordt niet gebruikt in de uiteindelijke fotos, maar wel ter calibratie.

Verders wou ik nogmaals benadrukken dat ik het net zo storend vind als jij dat de postprocessors van de NASA website zo lukratief maar wat aankloten met de helderheid, tinting en contrasten van fotos - iig zo lijkt het - maar we vergeten dus wel steeds dat de site een paar miljoen visits per uur krijgt op bep. tijdstippen, en er wereldwijd dus miljoenen mensen zitten te wachten op IETS ......en fotos die gepostprocessed zijn door pro's met pro software, dat zit er even niet in op de korte termijn (al denk ik dat die meteen aan de slag gaan zodra de RAW data + calibratie informatie binnen is).

Verders komt de pure calibratiedata over een niet al te lange tijd ook online, en kan je zelf thuis je fotos een tintje geven - 100% waarheidsgetrouw, met informatie recht uit een $15 miljoen kostende digicam + backend.


flinke lap
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  zaterdag 24 januari 2004 @ 04:59:56 #25
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16538117
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 04:53 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

flinke lap


En ik heb em nog wel met 50% ingekort
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16538192
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 04:21 schreef majic het volgende:
<blabla>
1)
Kleine verschillen in fotos die gereleased worden kan logisch zijn, maar om van knalrood naar hemelsblauw te gaan moet je wel de grootste malloten in dienst hebben

2)
Nasa heeft niet van elke foto het origineel uitgebracht

3)
De officiele presentatie van Nasa van de Spirit had foto's met een blauwe lucht. Hoe verklaar je dit? Te weinig tijd in die presentatie gestoken met foto's?

  zaterdag 24 januari 2004 @ 09:31:19 #27
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16538845
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 05:37 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

1)
Kleine verschillen in fotos die gereleased worden kan logisch zijn, maar om van knalrood naar hemelsblauw te gaan moet je wel de grootste malloten in dienst hebben

2)
Nasa heeft niet van elke foto het origineel uitgebracht

3)
De officiele presentatie van Nasa van de Spirit had foto's met een blauwe lucht. Hoe verklaar je dit? Te weinig tijd in die presentatie gestoken met foto's?


De luchten en tinten op mars kunnen even veel verschillen als op aarde - En ook op aarde heb ik 1001 luchten gezien ...van knalgeel tot paars tot oranje rood blauw wit grijs enz ... Ik zeg niet dat blauwe luchten onmogelijk zijn, maar de kleur van het landschap, DAAR heb ik vooral geen moeite mee - Vergelijk de gemiddelde mars-satteliet foto eens met de fotos die de spirit released - ik durf ze wel naast elkaar te leggen en te colormatchen hoor...scheelt verdomd weinig (En dat is ook te verwachten).

Of doet de ESA ook mee aan het "complot" ?

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16539659
zo, goedemorgen...

ik las zojuist dat spirit zichzelf de afgelopen tijd +/- 60 x heeft ge-reboot...

Hmmm lijkt me niet echt gezond. Maarum ik lees weer ff verder voor volgende details

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16539765
quote:
OPPORTUNITY UPDATE:
Plans for Opportunity's entry, descent, and landing are also underway. The spacecraft is on a correct course for its landing Saturday night, around 9:05 pm PST (Sunday, 5:05 am UTC).
oh ps is er ergens een live stream te volgen als Opportunity om 6:05 CET (onze tijd dus...) land???
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  zaterdag 24 januari 2004 @ 11:32:45 #30
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16540091
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:11 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

oh ps is er ergens een live stream te volgen als Opportunity om 6:05 CET (onze tijd dus...) land???


http://www1.nasa.gov/multimedia/nasatv/MM_NTV_Breaking.html !

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 24-01-2004 12:33]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16540149
thanx
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16546387
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 09:31 schreef majic het volgende:

[..]

De luchten en tinten op mars kunnen even veel verschillen als op aarde - En ook op aarde heb ik 1001 luchten gezien ...van knalgeel tot paars tot oranje rood blauw wit grijs enz ... Ik zeg niet dat blauwe luchten onmogelijk zijn, maar de kleur van het landschap, DAAR heb ik vooral geen moeite mee - Vergelijk de gemiddelde mars-satteliet foto eens met de fotos die de spirit released - ik durf ze wel naast elkaar te leggen en te colormatchen hoor...scheelt verdomd weinig (En dat is ook te verwachten).

Of doet de ESA ook mee aan het "complot" ?


Ik heb het over verschillende kleuren lucht van precies dezelfde foto.

Op de presentatie zag het landschap er ook niet meer rood uit, meer donkerbruin.

Als je de laatste 2 foto's van ESA hebt gezien , zie je veel meer kleur variatie van dichtbij.

  zondag 25 januari 2004 @ 01:17:42 #33
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_16559401
Klopt het dat die oppertunity lander vannacht ergens gaat landen
  zondag 25 januari 2004 @ 01:28:00 #34
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_16559556
en kan iemanddeze tijden vertalen naar nedelandse tijd ?

Around 9:05 pm PST (Sunday, 5:05 am UTC)

Dat zijn de tijden waarop het op nasa tv streams interressant word...

tnx!

  zondag 25 januari 2004 @ 01:45:56 #35
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16559908
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:05 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
ik las zojuist dat spirit zichzelf de afgelopen tijd +/- 60 x heeft ge-reboot...
Microsoft zeker
Is weer een bewijs dat er leven op mars is. Wie drukt er anders op Ctrl Alt Del ?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  zondag 25 januari 2004 @ 01:56:33 #36
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16560078
quote:
Op zondag 25 januari 2004 01:28 schreef MrLunk het volgende:
en kan iemanddeze tijden vertalen naar nedelandse tijd ?

Around 9:05 pm PST (Sunday, 5:05 am UTC)

Dat zijn de tijden waarop het op nasa tv streams interressant word...

tnx!


6 uur 's ochtends, het staat notabene vijf posts boven je.
Ik ga naar huis.
  zondag 25 januari 2004 @ 03:17:46 #37
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16561264
Ik zou nu wel eens willen weten waarom iedereen zo graag naar mars wil.
-Is er leven of niet? Lekker belangrijk. Wat wil je met die informatie? Het is toch overduidelijk dat ergens in dit oneindige heelal wel ergens leven zal zijn maar waarom daar zoveel geld insteken? Mischien zijn de Aarde en Mars wel de enigste 2 planeten in het hele heelal waar leven is ontstaan, ben je nog steeds even ver.
-Is er water of niet? Natuurlijk is er water, kometen en meteorieten bevatten water, heb je mars wel eens goed bekeken, het is een gatenkaas, wat verder bewijs is dat er geen water stroomt, de inslagen zouden allang geerodeerd zijn?
Kunnen er mensen landen? Ja natuurlijk kun je er landen maar het probleem is om er weer weg te komen, de ideeen die ik tot nu toe gezien heb zijn gewoon lachwekkend.
-Kunnen we het koloniseren? Waarom, om op vakantie te gaan of om er te werken? Werken als wat? Alles wat je op Mars kan doen kun je op de Maan beter, sneller en goedkoper.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_16561819
[NASA: conditie Spirit is verbeterd]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deze ochtend zal de tweelingbroer van de Spirit, de Opportunity, aan de andere kant van Mars landen. Volgens de projectmanager is dit apparaat in goede conditie, maar wordt de landing door de andere landingsplaats minder gemakkelijk. Daarbij staat Mars nu verder van de aarde af, waardoor de communicatietijd wordt verlengd. Ook zal de Opportunity via een andere hoek landen, waardoor het tijdens de afdaling naar de planeet voor korte of lange tijd het contact met de aarde kwijt kan raken.

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16561918
Opportunitys turn to entry has bin completed

Nog 59 minuten tot EDL

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 25-01-2004 05:02]

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zondag 25 januari 2004 @ 05:53:24 #40
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562017
- edit - spam

[Dit bericht is gewijzigd door Schorpioen op 25-01-2004 12:08]

De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 05:57:53 #41
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562031
Kijken of het weer goedgaat.
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:00:01 #42
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562038
Entering Martian Atmosphere
pi_16562039
06:00 Opportunitys EDL is begonnen
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zondag 25 januari 2004 @ 06:01:57 #44
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562042
Spannend
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:04:20 #45
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562048
Chutes are out!
pi_16562049
Shutes are out
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:05:55 #47
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562054
Airbags deployed! Retrorockets fired!

Boink ... boink ... boink!!

  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:07:38 #48
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562061
Opportunity is alive!
pi_16562062
Hebben ze toch het signaal kunnen houden
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zondag 25 januari 2004 @ 06:10:31 #50
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562067
Idd, doen ze goed. Wel een heel kort signaalverlies aan het begin, maar niets om zorgen over te maken.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_16562073
Opportunity rolt nog
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16562075
kunnen ze met zn tweetjes die beagle sandwichen
  zondag 25 januari 2004 @ 06:20:46 #53
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562076
Fijn.... Door de drukte loopt mijn site nu vast
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:23:33 #54
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562078
Ja het signaal gaat nog steeds op en neer

dus beweegt het nog.

Verder is alles wel in orde geloof ik.

  zondag 25 januari 2004 @ 06:25:16 #55
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562080
quote:
Op zondag 25 januari 2004 06:23 schreef NorthernStar het volgende:
Ja het signaal gaat nog steeds op en neer

[afbeelding]

dus beweegt het nog.

Verder is alles wel in orde geloof ik.


Volgens mij is hij nu gestopt. Hij gaf enkele minuten een signaal dat alles oke was gegaan tijdens het rollen.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
  zondag 25 januari 2004 @ 06:25:37 #56
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562081
Initial indication is being received that the rover has landed on the +Y petal down.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_16562084
quote:
Op zondag 25 januari 2004 06:23 schreef NorthernStar het volgende:
Ja het signaal gaat nog steeds op en neer

[afbeelding]

dus beweegt het nog.

Verder is alles wel in orde geloof ik.


Mischien waait het daar wel.

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 25-01-2004 06:39]

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16562096
dubbel
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16562115
quote:
Op zondag 25 januari 2004 06:38 schreef -CRASH- het volgende:
dubbel
Ja, ze hebben nu 2 robots.. of was je bericht ook dubbel?
Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
  † In Memoriam † zondag 25 januari 2004 @ 06:50:22 #60
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16562116
Uitzending is afgelopen.

Ik heb niet gehoord dat die slinger in het signaal nu ook afgelopen was, maar op een bepaald moment hoorde ik wel iemand zeggen dat hij "a hard time believing" had dat de lander nog steeds rolde. Zal misschien een andere oorzaak hebben dan.

Maar goed, Opportunity staat op Mars.

Twee uit twee, dat is toch een prestatie van die yanks.

  zondag 25 januari 2004 @ 07:10:07 #61
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_16562131
25 jan - 06:56

Straks om half 8 (07:30 Nederlandse tijd) zal er meer informatie gegeven worden. Dan zal er een soort persconferentie of een 'briefing' gegeven worden.

-----------------

25 jan - 06:52

De NASA rover Opportunity is om 06:06 Nederlandse tijd succesvol geland op de rode planeet. Spirit landde drie weken geleden, maar heeft momenteel problemen.

"We're on Mars everybody," aldus missie wetenschapper Wayne Lee terwijl er werd geklapt bij NASA's Jet Propulsion Laboratory.

Tijdens de afdaling van de eerste Mars Exploration Rover Spirit ontstonden al vrij vroeg problemen. Zo kon er geen signaal meer worden ontvangen. De zes-minuten durende afdaling met de Opportunity ging zonder problemen en er werd constant contact gehouden.

Zoals geplanned rolde de rover in de airbags over Mars. Het stuiteren begon om 06:05, om 06:10 rolde hij en tenslotte om 16:19 kwam de rover tot stilstand.

NASA wacht momenteel op verdere signale en communicatie met de Opportunity, waaronder plaatjes van de landingsplaats.

Er werden geen foute tonen gehoord en dus gaat men er vanuit dat de rover in een goede conditie is.

Opportunity is een exacte replica van de Spirit, maar is geprogrammeerd om 6.600 mijl (10.620) verder op te landen. Daar bevind zich een gebied dat Meridiani Planum wordt genoemd. Het is de enigste plek op Mars waar hematieten zijn gevonden, een mineraal dat gevormd wordt door water.

Opportunity is an exact replica of Spirit but was programmed to land about 6,600 miles (10,620 km) away on the opposite side of the planet, in an area known as the Meridiani Planum -- a smooth plain near Mars' equator, believed to be full of iron-bearing hematite.

Verslagen per minuut zijn hieronder en hierboven te lezen.

-----------------

25 jan - 06:35

Ingineurs bevestigen dat de rover op zijn zijkant is geland. Maar hij kan uit zichzelf weer goed op het oppervlak komen.

25 jan - 06:32

Vroege data toont dat de uiteindelijke landing op de planeet 2 a 3 g was.

25 jan - 06:28

Zodadelijk worden de airbags geopend als een soort bloem. De Opportunity zal dan rusten op een landingsplatform.

25 jan - 06:27

Data van de Mars Global Surveyor komt momenteel binnen bij Mission Control. Het is data over de Opportunity tijdens de landing.

25 jan - 06:25

Een sterk signaal wordt momenteel ontvangen bij Mission Control van de Opportunity. 20 minuten na de landing.

25 jan - 06:22

Opportunity geeft een signaal door dat er geen fouten zijn ontstaan tijdens het rollen. Alles is momenteel in perfecte staat.

25 jan - 06:19

Opportunity is nog heel langzaam aan het rollen. -> Sorry voor de tijdelijke uitval van AstroStart. Dit kwam door de drukte.

25 jan - 06:16

Nog steeds aan het rollen!

25 jan - 06:12

Bekende mensen feliciteren mensen bij Mission Control, waaronder Arnold Swarzenegger en voormalig vice-president Al Gore.

25 jan - 06:10

Opportunity is aan het rollen op de Rode planeet in de airbags!

25 jan - 06:08

Complete vreugde en tranen bij Mission Control nu Opportunity is geland in de Meridiana Planum.

25 jan - 06:08

Een goed signaal is nu ontvangen! Tijdens de Spirit was er een kort signaalverlies, maar bij de Opportunity is daar geen sprake van!

25 jan - 06:06

Na een kort signaalverlies, komt nu een sterk signaal binnen dat Opportunity op Mars is.

25 jan - 06:05

Signaal ontvangen! OPPORTUNITY STUITERT NU OP MARS!

25 jan - 06:05

De remmen zijn geactiveerd! De rover is nu geland op Mars en stuitert momenteel! Een aaneenschakeling van gejuich bij Mission Control.

25 jan - 06:04

De parachute is uitgeworpen! Ook het hitte schild is gejettinoseerd! Er klinkt gejuich bij Mission Control!

25 jan - 06:03

Decleratie is nu 1 g en de rover heeft een snelheid van 1.000 mijl per uur.

25 jan - 06:02

Maximale decleratie is bereikt tussen de 6 en 7 g's.

25 jan - 06:00

De rover is ongeveer 73 mijl boven de planeet en zit 441 mijl van de landingsplaats af. Hij reist met een snelheid van 12.187 mijl per uur.

25 jan - 06:00

Opportunity vliegt nu in de atmosfeer van Mars! De zes minuten van terror zijn begnonnen. Nu zal de rover afremmen van 12.000 mijl per uur naar 0 mijl per uur.

25 jan - 05:57

Twee minuten voor de intreding in de atmosfeer.

25 jan - 05:55

Opportunity zit nu 382 mijl boven de planeet en heeft een snelheid van 11.592 mijl per uur.

25 jan - 05:55

De temperatuur in de Meridiana Planum is -15 graden. De windsnelheid is 8 knopen met rukken wind van 30 knopen er tussen door.

25 jan - 05:54

Vijf minuten voor de afdaling in de atmosfeer. De snelheid van de rover is nu 11.400 mijl per uur.

25 jan - 05:54

Er is genoeg snelheid om perfect de atmosfeer te betreden, aldus Mission Control.

25 jan - 05:50

Opportunity is bezig met het zenden van korte tonen die informatie geven over de gezondheid van de rover.

25 jan - 05:48

Er was even contact verlies met de Opportunity, maar dat is nu weer volledig hersteld.

25 jan - 05:47

Opportunity bevindt zich 1.264 boven de planeet en reist met een snelheid van 10.329 mijl per uur. De landing is over 18 minuten.

25 jan - 05:45

Opportunity is niet meer in de cruise stage, maar heeft zich afgescheden van de Opportunity descent module. Nog 13 minuten tot de aanraking met de atmosfeer.

De sfeer is goed bij Mission Control. Ik hoor dat er geklapt wordt, omdat de Opportunity nu los is van de descent module.

25 jan - 05:45

Er is nu een kalibratie signaal ontvangen. Tijdens de afdaling zal er nu dus daadwerkelijk geluisterd kunnen worden.

25 jan - 05:40

Opportunity bevindt zich momenteel 2.183 mijl van Mars en reist met een snelheid van 9.400 mijl per uur.

25 jan - 05:31

Opportunity bevindt zich momenteel 3.334 mijl van Mars en reist met een snelheid van 8.817 mijl per uur. De rover zal over een half uur de atmosfeer van Mars betreden.

Mission Control bevestigt dat de gas generators verwarmers zijn geactiveerd.

24 jan - 22:05

8 uur voor de landing en de condities op de Meridiani Planum zien er goed uit. "We are in great shape," aldus Opportunity mission manager Jim Erickson.

24 jan - 22:05

De status van de Spirit is geupdated van 'kritisch' naar 'serieus.' Dit betekend dat het er iets zonniger uit ziet. Wetenschappers hebben een idee waar de fout zit en werken er momenteel aan. De fout zit waarschijnlijk in de vlieg software en het flashgeheugen.

Bron: AstroStart.nl

De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_16562183
  zondag 25 januari 2004 @ 08:59:41 #63
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16562233

heb het allemaal live gezien op NASATV op m'n tv. Erg leuk dat het allemaal zo goed te volgen was.
Nu maar hopen dat het hele openvouwen goed verloopt.

Overigens zeiden ze volgens mij dat ze de eerste foto's rond 1:00 am pst verwachten, dat is dus 10 uur NL tijd. Ben erg benieuwd!

(medman original posting)
pi_16562274
Gisteren heeft de NASA een oplossing gevonden voor het probleem van de Spirit. Nu kan de Spirit weer commandos opvolgen en terug communiceren.

"Dit is erg goed nieuws," aldus projectmanager Pete Theisinger. Hij liet weten dat het voertuig mogelijk drie weken niet zal kunnen rijden, terwijl technici de overige problemen onderzoeken en ook deze proberen op te lossen.

Het probleem zit hem in het flash geheugen. Deze zit in het proces van de communicatie van de vlieg software. Als er fouten inzitten dan start de Spirit opnieuw op. De technici hebben dit geheugen met een serie complexe commando's omzeild, waardoor de Spirit nu op RAM-geheugen draait en inmiddels een uur waardevolle data naar de NASA heeft verzonden.

Nu kan de Spirit dus weer door met zijn missie. Laten we hopen dat het hier bij blijft.

Lees Hier meer over de landing van de Opportunity.

[url=http://www.spacesecrets.com][b]Spacesecrets.com[/b][/url]
  zondag 25 januari 2004 @ 09:31:12 #65
46511 Linz
held der helden
pi_16562343
het ziet er allemaal weer wat positiever uit

als beagle nog een teken van leven zou geven dan zou dat helemaal fantastisch zijn

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  zondag 25 januari 2004 @ 11:40:33 #66
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16563589

lijkt wel modder hehe

(dit is een foto van het 2e wagentje)

Powered by Garmin Etrex Legend
pi_16564417
Spirit niet meer in kritieke fase

Gisteren heeft de NASA een oplossing gevonden voor het probleem van de Spirit. Nu kan de Spirit weer commandos opvolgen en terug communiceren.

"Dit is erg goed nieuws," aldus projectmanager Pete Theisinger. Hij liet weten dat het voertuig mogelijk drie weken niet zal kunnen rijden, terwijl technici de overige problemen onderzoeken en ook deze proberen op te lossen.

Het probleem zit hem in het flash geheugen. Deze zit in het proces van de communicatie van de vlieg software. Als er fouten inzitten dan start de Spirit opnieuw op. De technici hebben dit geheugen met een serie complexe commando's omzeild, waardoor de Spirit nu op RAM-geheugen draait en inmiddels een uur waardevolle data naar de NASA heeft verzonden.

Nu kan de Spirit dus weer door met zijn missie. Laten we hopen dat het hier bij blijft.

[url=http://www.spacesecrets.com][b]Spacesecrets.com[/b][/url]
pi_16564558
1e kleurenplaatje:

En even wat minder rood gemaakt door mij:

  zondag 25 januari 2004 @ 12:35:14 #69
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16564588
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:33 schreef G-spotter2001 het volgende:
1e kleurenplaatje:
[afbeelding]

En even wat minder rood gemaakt door mij:
[afbeelding]


dat stomme rood gezeur!!!!!!!
kijk dan naar mars vanaf de aarde zie je dat hij rood is!!!!!!
Powered by Garmin Etrex Legend
pi_16564917
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:35 schreef drelletje het volgende:

[..]

dat stomme rood gezeur!!!!!!!
kijk dan naar mars vanaf de aarde zie je dat hij rood is!!!!!!


ik zeg d'r verder niets over, maar de niet-rode versie geeft mij meer detail...
  zondag 25 januari 2004 @ 13:05:14 #71
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16565188
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:35 schreef drelletje het volgende:
dat stomme rood gezeur!!!!!!!
kijk dan naar mars vanaf de aarde zie je dat hij rood is!!!!!!
Dus dat verklaart waarom bij ons de atmosfeer groen is!
Ik ga naar huis.
  zondag 25 januari 2004 @ 13:06:49 #72
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16565224
Ohja, na alle Aliens leek deze me wel leuk:

Ik ga naar huis.
  zondag 25 januari 2004 @ 13:11:24 #73
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_16565326
Wat een ontzettend wazig geouwehoer op CNN zeg, overal kringetjes omheen zetten enzo "Kijk, dit is de horizon", nee dat konden we echt zelf niet begrijpen

"Kijk al die kabels hier" *kringetje* ja lekker boeiend.

Waarom zijn al die fotos bij CNN eigenlijk in zwart-wit? Moeten ze dat nog Photoshoppen ofzo

The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  zondag 25 januari 2004 @ 13:13:38 #74
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_16565381
quote:
Op zondag 25 januari 2004 12:35 schreef drelletje het volgende:
dat stomme rood gezeur!!!!!!!
kijk dan naar mars vanaf de aarde zie je dat hij rood is!!!!!!
Volgens de ESA fotos is hij geel.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  zondag 25 januari 2004 @ 13:15:03 #75
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16565416
quote:
Op zondag 25 januari 2004 13:11 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Waarom zijn al die fotos bij CNN eigenlijk in zwart-wit? Moeten ze dat nog Photoshoppen ofzo
Is al een paar keer langsgekomen, dat doen ze omdat ze nu eerst alleen maar willen navigeren en kijken waar ze staan, en daar zijn zwartwitfoto's goed genoeg voor.

Kleurenfoto's komen later, dat was met de Spirit ook zo.

Ik ga naar huis.
  zondag 25 januari 2004 @ 13:43:45 #77
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16566066
quote:
Op zondag 25 januari 2004 13:05 schreef nietzman het volgende:

[..]

Dus dat verklaart waarom bij ons de atmosfeer groen is!


Nou...niet helemaal ....

Rara...afrika is grotendeels bruin/zandkleurig...en wat zie je hier? juist. En oceanen zijn blauw (de noordzee is bruin/grijs ) ...en rara? Die zien er vanuit de ruimte dan ook overwegend blauw uit !

En tellen we nu 1 + 2 op dan kunnen we veilig stellen dat de algemene kleurtendens voor mars tussen zanderig geel tot en met rooig geel neigt ...en dat zijn precies de kleuren die de NASA ons in de mik schuift met de landschapsfotos ....:/

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16566349
Ik denk dat de ESA foto's geloofwaardiger zijn, de ESA doet t voor de wetenschap terwijl de NASA t doet om te patsen. Volgens mij staat dat ding gewoon ergens in een woestijn op aarde..
  zondag 25 januari 2004 @ 14:14:47 #79
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16566725
quote:
Op zondag 25 januari 2004 13:57 schreef InsaneM666 het volgende:
Ik denk dat de ESA foto's geloofwaardiger zijn, de ESA doet t voor de wetenschap terwijl de NASA t doet om te patsen. Volgens mij staat dat ding gewoon ergens in een woestijn op aarde..
serieus wat een hypocriet gezeur man we zitten hier niet in TRU okay.
die dingen rijden daar als je het niet geloofd jammer dan. Plato had het er nog over je weet wel die vergelijking van de grot...
Powered by Garmin Etrex Legend
  zondag 25 januari 2004 @ 15:03:36 #80
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16567923
Prachtige filmpjes!!!!
Zijn er nog meer?

Op de site gekeken geen nieuwe filmpjes helaas... Hoe heb je het omzeild?? (voor volgende filmpjes meschien..)

[Dit bericht is gewijzigd door drelletje op 25-01-2004 15:24]

Powered by Garmin Etrex Legend
  zondag 25 januari 2004 @ 15:54:39 #81
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16569187
*schaamteloze terugvindpost*
'Nuff said
pi_16571787
gewoon gezocht naar een werkende amerikaanse proxy
en zo de filmpjes binnengehaald
pi_16581547


Nog even wat plaatjes van vlak voor de landing

pi_16584647
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16585054
pi_16585532



&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  maandag 26 januari 2004 @ 06:49:13 #87
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16587153
Erg boeiende plaatjes, not. Hoe lang kan iemand gefacineerd blijven door zand en een paar stenen?
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_16587437
quote:
Op maandag 26 januari 2004 06:49 schreef Pinobot het volgende:
Erg boeiende plaatjes, not. Hoe lang kan iemand gefacineerd blijven door zand en een paar stenen?
Het is wel de eerste keer dat mensen dit stukje zand zien, ik vind het fasinerend gezien de afstand naar mars.
pi_16587509
quote:
Op zondag 25 januari 2004 01:45 schreef Pinobot het volgende:

[..]

Microsoft zeker
Is weer een bewijs dat er leven op mars is. Wie drukt er anders op Ctrl Alt Del ?


LOL
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 08:58:13 #90
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16587746
quote:
Op maandag 26 januari 2004 06:49 schreef Pinobot het volgende:
Erg boeiende plaatjes, not. Hoe lang kan iemand gefacineerd blijven door zand en een paar stenen?
Hangt af van hoeveel er zich in het algemeen tussen de oren van [betreffende persoon] afspeelt.
quote:
Op maandag 26 januari 2004 01:24 schreef AIRmichael het volgende:
[afbeelding]
Dit is echt een weirde formatie! Daar wil ik erg graag een hoge resolutie kleurenfoto van zien!
pi_16589011
quote:
Op zondag 25 januari 2004 13:43 schreef majic het volgende:

[..]

Nou...niet helemaal ....

[afbeelding]

Rara...afrika is grotendeels bruin/zandkleurig...en wat zie je hier? juist. En oceanen zijn blauw (de noordzee is bruin/grijs ) ...en rara? Die zien er vanuit de ruimte dan ook overwegend blauw uit !

En tellen we nu 1 + 2 op dan kunnen we veilig stellen dat de algemene kleurtendens voor mars tussen zanderig geel tot en met rooig geel neigt ...en dat zijn precies de kleuren die de NASA ons in de mik schuift met de landschapsfotos ....:/


Nu maak je dus een fout.
Want de lucht in afrika is dus niet bruin/zandkleurig!
Dus het oppervlak van mars kan heel goed (en is ook wel te zien op alle soorten foto's) redelijk veel rood bevatten, maar de lucht hoeft dat natuurlijk niet te zijn!
Je kijkt namelijk toch wel redelijk door lucht heen ()... Dus zie je wat daaronder ligt, en dat is het rode oppervlak van mars, en niet de lucht!
pi_16589062
RE: NorthernStar

Yep, Jij & NASA. Dat is ook een van de eerste targets die nasa wil gaan bekijken... tis namelijk de eerste plek op mars waar een (werkende) lander in de buurt is van "bedrock" = basis materiaal van mars (net zoiets als lavagrond op aade)...

PS was er voor de idioten die blaten over kleurverschil niet een "eigen forum"

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  maandag 26 januari 2004 @ 14:24:29 #93
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16595573
quote:
Op maandag 26 januari 2004 08:13 schreef BazP het volgende:

[..]

Het is wel de eerste keer dat mensen dit stukje zand zien, ik vind het fasinerend gezien de afstand naar mars.


Ja hoor, de eerste keer.
http://www.planet.nl/planet/show/id=78873/contentid=431354/sc=3e1b6a
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  maandag 26 januari 2004 @ 14:32:25 #94
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16595787
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:24 schreef Pinobot het volgende:
Ja hoor, de eerste keer.
http://www.planet.nl/planet/show/id=78873/contentid=431354/sc=3e1b6a
Welk gedeelte van "dit stukje zand" snap je niet helemaal?
Ik ga naar huis.
  maandag 26 januari 2004 @ 14:34:41 #95
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16595857
Als je nu naar het stand gaat zie je ook een stuk zand dat nog nooit iemand heeft gezien.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_16595895
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:34 schreef Pinobot het volgende:
Als je nu naar het stand gaat zie je ook een stuk zand dat nog nooit iemand heeft gezien.
  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 14:37:41 #97
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16595934
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:34 schreef Pinobot het volgende:
Als je nu naar het stand gaat zie je ook een stuk zand dat nog nooit iemand heeft gezien.
Kom je hier nu alleen om negatief te zeiken? Of heb je nog iets dat verder gaat dan uitingen van je persoonlijke desinteresse?
pi_16596198
dit wist ik nog niet ..

Mars-oppervlak gevisualiseerd door Nvidia-tech

Nividia heeft bekend gemaakt dat de NASA technologie van Nividia gebruikt om het Mars-oppervlak te visualiseren aan de hand van data die door de Mars-rover Spirit naar de aarde is teruggestuurd. De Spirit landde op 3 januari op Mars.
Met de technologie kan een fotorealistische virtuele omgeving van Mars worden geconstrueerd dat gebruikt kan worden om toekomstige scenario's voor de Spirit te plannen en te oefenen. Volgens Laurence Edwards, Mars teamleider voor 3D visualisatie en oppervlakte herkenning van NASA Ames Researsch Centre, is het voor de onderzoekers mogelijk om 'interactief meerdere perspectieven - voor, achter en zijwaarts - te bestuderen van elk object dat de Mars-wagentjes onderzoekt, om alles opties in kaart te brengen voor rover-routes en experimenten'.

Volgens Edwards simuleert de nieuwe technologie de belichtings- en oppervlaktecondities op Mars waardoor bijvoorbeeld een interessant onderzoeksgebied gemaskeerd door de schaduw van een steen, eerder opgemerkt wordt. Edwards ziet in de toekomst wetenschappers in een 3D-display zitten waar ze commando's aan de rovers kunnen geven of expirimenten kunnen laten uitvoeren met spraak of via een touchscreen.

In principe is deze nieuwe technologie een kruising tussen directe besturing en kunstmatige intelligentie. Omdat commando's van directe besturing veel te lang duren vanwege de grote afstand tussen Aarde en Mars, kan men zo eerst routes virtueel uitvoeren, waarna deze 'batch' van commando's met een gerust hart naar de rover gestuurd kunnen worden waar hij ze in het echt uitvoert. Het voordeel is dat de rover zélf niet zo intelligent hoeven te zijn en dus dat simpeler, minder energie verbruikende chips gebruikt kunnen worden.

Uiteraard is dit een enorme opsteker voor Nvidia dat vanwege benchmarkcheats in hun drivers flink wat kritiek heeft gekregen een paar maanden terug.

Bron: GameSpot

pi_16601810
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:32 schreef nietzman het volgende:

[..]

Welk gedeelte van "dit stukje zand" snap je niet helemaal?


Denk alles...
en zichzelf ook niet....
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16603239

The interior of a crater surrounding the Mars Exploration Rover Opportunity at Meridiani Planum on Mars can be seen in this color image from the rover's panoramic camera. This is the darkest landing site ever visited by a spacecraft on mars. The rim of the crater is approximately 10 meters (32 feet) from the rover. The crater is estimated to be 20 meters (65 feet) in diameter. Scientists are intrigued by the abundance of rock outcrops dispersed throughout the crater, as well as the crater's soil, which appears to be a mixture of coarse gray grains and fine reddish grains. Data taken from the camera's near-infrared, green and blue filters were combined to create this approximate true color picture, taken on the first day of Opportunity's journey. The view is to the west-southwest of the rover.


This polar projection of an image from the navigation camera on the Mars Exploration Rover Opportunity shows an overhead perspective of the rover. Opportunity's view of the martian horizon can also be seen in this image, taken shortly after the rover touched down at Meridiani Planum, Mars at 9:05 p.m. PST on Saturday, Jan. 24.

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 26-01-2004 18:36]

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  maandag 26 januari 2004 @ 19:43:16 #101
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16606012
quote:
Op maandag 26 januari 2004 14:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Kom je hier nu alleen om negatief te zeiken? Of heb je nog iets dat verder gaat dan uitingen van je persoonlijke desinteresse?


Dit gaat verder dan persoonlijke desinteresse, die plaatjes zagen we 28 jaar geleden al, we worden een poot uitgetrokken en iedereen vind het blijkbaar geweldig. Wanneer gaan we voor een paar miljard euros op de maan fotos maken?

[Dit bericht is gewijzigd door Pinobot op 26-01-2004 19:45]

Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
  maandag 26 januari 2004 @ 19:43:56 #102
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16606026
quote:
Op maandag 26 januari 2004 10:19 schreef G-spotter2001 het volgende:

[..]

Nu maak je dus een fout.
Want de lucht in afrika is dus niet bruin/zandkleurig!
Dus het oppervlak van mars kan heel goed (en is ook wel te zien op alle soorten foto's) redelijk veel rood bevatten, maar de lucht hoeft dat natuurlijk niet te zijn!
Je kijkt namelijk toch wel redelijk door lucht heen ()... Dus zie je wat daaronder ligt, en dat is het rode oppervlak van mars, en nie
t de lucht!


gspotter, dit is precies wat ik bedoel met "gebrekkige kennis van cameras/fotobewerking" .... nog 1 keer dan :

1) De kleuren die we zien bij satteliet/telescoopfotos van mars zijn geel-oranje-bruin-rood
2) De kleuren die de NASA spirit/opportunity fotos laten zien, zijn eveens tinten geel-oranje-bruin-rood
3) We kunnen dus stellen dat de kleur van het land min of meer correct is aangezien waarnemingen gedaan door sattelieten van NASA, ESA _en_ telescopen deze bevestigen.
4) Er is geen fotografisch bewijs te vinden dat de luchten apart bewerkt zijn, wat de enige overgebleven discussie zou kunnen zijn. (aangezien alle mensen die claimen dat de luchten niet kloppen, fotos laten zien die "gecorrigeerd" zijn waar het land grijs-blauwig is...erg realistisch hoor!) Mocht nasa inderdaad de luchten apart bewerkt hebben zie ik daar a) het nut niet van in (mooi rood land met een blauwe lucht is marketingtechnisch even interessant..) en b) het is voorzover ik, als ervaren fotobewerker, niet heb kunnen constateren van noch de RAW noch de high-res fotos van de NASA.

Er is 1 foto waar de lucht kunstmatig lijkt te zijn ingeplakt, en dit is wel heel erg duidelijk - de foto besloeg een dusdanig gebied (360 panorama) dat deze door belichtingsverschillen voor de helft wit was geweest - iets wat marketingtechnisch niet mooi staat (zelfde probleem op aarde), en daar heeft de NASA dus _wel_ de lucht er achteraf in "geplakt" (duidelijk te zien ook).

Dus please, verdiep je in de materie, voor je claims gaat maken dat dingen niet kloppen...critisch zijn is leuk, maar mee doen aan een ongefundeerde geruchten machine is iets anders

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  maandag 26 januari 2004 @ 19:44:44 #103
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16606048
quote:
Op maandag 26 januari 2004 19:43 schreef Pinobot het volgende:

[..]

Dit gaat verder dan prsoonlijke desinteresse, die platjes zagen we 28 jaar geleden al, we worden een poot uitgetrokken en iedereen vind het blijkbaar geweldig. Wanneer gaan we voor een paar miljard euros op de maan fotos maken?


Ter informatie, dit is een topic voor mensen die WEL interesse hebben in MARS, mars fotos, mars informatie, mars discussies. Jij hebt dat duidelijk niet, ga dan alsjeblieft ergens anders je mening verkondigen, dank je!
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  maandag 26 januari 2004 @ 20:10:17 #104
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_16606711
Ik wist niet dat dit topic alleen voor gelovigen was, ik wil alleen weten wat de fascinatie is voor nieuwe informatie die al lang bekend is.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_16607503
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:10 schreef Pinobot het volgende:
Ik wist niet dat dit topic alleen voor gelovigen was, ik wil alleen weten wat de fascinatie is voor nieuwe informatie die al lang bekend is.
Dat kun je toch ook normaal doen. Want zo wordt je alleen maar gignoreerd... En vooral als N00b zijnde
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  maandag 26 januari 2004 @ 20:38:47 #106
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16607670
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:10 schreef Pinobot het volgende:
Ik wist niet dat dit topic alleen voor gelovigen was, ik wil alleen weten wat de fascinatie is voor nieuwe informatie die al lang bekend is.
Ga dan weg!!!! naar je eigen subforum! TRU oid.

Ik vin deze foto's prachtig!
Ik ben blij dat de amerikanen weer positief in het nieuws komen... alleen hoor ik nu niet de amerikanen hebben dat goed gedaan... maarja.
(frustraties van al een jaar lang verantiamerikasering van de maatschappij)

Powered by Garmin Etrex Legend
pi_16607741
Pfffff, niet zo zeuren, dit is gewoon een leuk topic waar we de nieuwe feitjes en foto's kunnen posten en lezen.
Als je het niet leuk vind ga je lekker ergens anders heen. Discussies over of een missie naar mars nut heeft wordt maar ergens anders gevoerd.
pi_16607952
quote:
Op maandag 26 januari 2004 19:43 schreef majic het volgende:

[..]

gspotter, dit is precies wat ik bedoel met "gebrekkige kennis van cameras/fotobewerking" .... nog 1 keer dan :

1) De kleuren die we zien bij satteliet/telescoopfotos van mars zijn geel-oranje-bruin-rood
2) De kleuren die de NASA spirit/opportunity fotos laten zien, zijn eveens tinten geel-oranje-bruin-rood
3) We kunnen dus stellen dat de kleur van het land min of meer correct is aangezien waarnemingen gedaan door sattelieten van NASA, ESA _en_ telescopen deze bevestigen.
4) Er is geen fotografisch bewijs te vinden dat de luchten apart bewerkt zijn, wat de enige overgebleven discussie zou kunnen zijn. (aangezien alle mensen die claimen dat de luchten niet kloppen, fotos laten zien die "gecorrigeerd" zijn waar het land grijs-blauwig is...erg realistisch hoor!) Mocht nasa inderdaad de luchten apart bewerkt hebben zie ik daar a) het nut niet van in (mooi rood land met een blauwe lucht is marketingtechnisch even interessant..) en b) het is voorzover ik, als ervaren fotobewerker, niet heb kunnen constateren van noch de RAW noch de high-res fotos van de NASA.

Er is 1 foto waar de lucht kunstmatig lijkt te zijn ingeplakt, en dit is wel heel erg duidelijk - de foto besloeg een dusdanig gebied (360 panorama) dat deze door belichtingsverschillen voor de helft wit was geweest - iets wat marketingtechnisch niet mooi staat (zelfde probleem op aarde), en daar heeft de NASA dus _wel_ de lucht er achteraf in "geplakt" (duidelijk te zien ook).

Dus please, verdiep je in de materie, voor je claims gaat maken dat dingen niet kloppen...critisch zijn is leuk, maar mee doen aan een ongefundeerde geruchten machine is iets anders


Je zegt dus dat deze fotos niet bestaan


pi_16609260
De ESA heeft nog steeds de hoop niet opgegeven dat de Marssonde Beagle 2 intact op de planeet is geland. Britse wetenschappers hebben ontdekt dat de robot op Mars wellicht een gecorrumpeerd softwaresysteem heeft. Ze zijn nu van plan de computer van de Beagle te rebooten.

Colling Pillinger, teamleider van het Beagle 2 programma zegt dat de Mars Express twee keer over de landingssite gevlogen is, maar niets gehoord heeft. Pillinger zegt dat ze de NASA gevraagd hebben met hun Mars Odyssey een commando naar de Beagle te sturen om de computer te rebooten en de software te herladen.

Als deze poging niet geholpen schijnt te hebben, gaat de Mars Express op 2 februari proberen de computer van de sonde te resetten. Wellicht geeft de onderzoeksrobot op Mars dan een signaal.

pi_16612155
quote:
Op maandag 26 januari 2004 21:22 schreef BazP het volgende:
[...]
Meanwhile, the academia-industry 'Tiger Team' at the National Space Centre in Leicester is beginning to concentrate on detailed analysis of the possible causes for failure of the mission and the lessons that can be learned for future missions.

The analysis of the mission now under way includes an assessment of the landing site ellipse from orbital images, reanalysis of atmospheric conditions during the entry into the Martian atmosphere on 25 December, examination of the separation from Mars Express and of the cruise phase preceding arrival at Mars.

One extremely useful piece of evidence could be provided by an image of the lander. The team is hoping that the High Resolution Stereo Camera on Mars Express or the camera on board Mars Global Surveyor may eventually be able to capture an image that reveals its location on the Martian surface.

  dinsdag 27 januari 2004 @ 02:08:40 #111
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16616293
quote:
Op maandag 26 januari 2004 20:46 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Je zegt dus dat deze fotos niet bestaan

[afbeelding]
[afbeelding]


Ik ben bekend met allebei de fotos ;-)

Je moet voor de uitleg van de 1ste foto maar eens je oranje theekop onder tl licht houden, of onder gelig licht, en dan met je digicammetje beetje met de witbalans experimenteren. He? Die oranje kop krijgt alle kleuren van de regenboog, afhankelijk van waar de witbalans op de camera op staat!
De camera van de journalist is gecalibreerd op het licht wat op de crew valt, en deze moeten er normaal uit zien - het scherm er achter met zijn eigen lichtwarmte (Kelvin) zal dan heel erg brak uitkomen - and it shows.

Verders vraag ik je of je wel eens fotos gezien hebt met de gemiddeld afgestelde projector - de kleur daar van is om te beginnen al niet al te best.

Laten we dus gewoon de OFFICIEELE gecalibreerde fotos als basis aanhouden, niet een shapshot van een journalist, van een projectie...

Verders zeg ik niet dat de mars luchten (en landschappen dus) _nooit_ blauwig zijn, ik denk dat de kleur van de zonsopgangen/ondergangen even vaak veranderd als die op aarde - alleen dat de "dominant color" niet blauwig is zoals hier, maar roze/geel.

De 2de foto is een klassiek voorbeeld van verkeerde witbalancing - Deze is gemaakt met de Hubble telescoop, en stamt uit 1995. Dat is dus net voor er geavanceerde sattelieten naar mars werden gestuurd die beschikten over modernere electronica en sensors, o.a. voor imaging...
De blauwige waas over het plaatje, en het poolijs wat hier duidelijk lichtblauw is laten meteen zien dat we met een verkeerde witbalans te maken hebben.

Pre 1997 was er dus weinig tot geen kennis beschikbaar over zaken zoals kleur, en was ook nog eens de digitale nabewerking op een amateurisch niveau ivm tegenwoordig.

In november 96 is de Global surveyor gestuurd welke als primaire taak had om beelden vast te leggen (dit was geen primaire job van eerdere sattelieten of landers) . In 97' is de pathfinder geland, en vervolgens is de Mars Odyssey in 2001 gestuurd. Een hoop sattelieten, ervaring en kennis, dit terwijl er al meer dan 20 jaar in de voorgaande tijd geen significante missies waren naar Mars - en de kennis van de exacte kleur van mars dus ook niets voorsteld ivm tegenwoordig.

Je kan de preciese progressie van kleurcalibratie dan ook heel goed bekijken door gewoon bij google eens een imagesearch te doen ... ( mars hubble 95 / 96 / 2001 enz)

In het jaar pre-95 vinden we allemaal beetje vale, blauwig aandoende mars-fotos...96 al niet veel beter. Vervolgens 97 ..het jaar waarin er een satteliet is gestuurd sinds jaren....en voila...97 fotos hebben een beduidend rodere kleur. We kijken naar 98, 99 enz? Hmm blijft rood-achtig ...en vervolgens kijken we naar 2001 - het jaar van de odyssey, en voila, de ons bekendere geel-rode mars fotos, nog steeds van de Hubble telescoop.

Voorbeelden van ontwikkeling van kleurcalibratie over de afgelopen decennia :

1991 :

1995 :

1997 :

2001 :

2003 :

En even ter referentie de 2004 ESA image :

We kunnen dus gerust stellen dat de kleur van mars, vooral in de regionen waar de spirit is geland, gewoon rood/bruin/geel is, wat ook PRECIES is zoals we zien op alle fotos. Een verkeerd gecalibreerde her en der in de haast daargelaten, kan ik me niet druk om maken, ik kijk liever naar feiten dan naar fouten.

Ik ga er van uit dat je niet bewust de 95 foto hebt opgezocht omdat deze blauwer was en beter uitkwam, maar dat we hier gewoon te maken hebben met het resultaat van een niet geinformeerde bron - iets wat iedereen overkomt, vroeg of laat...er is zoveel informatie aanwezig op het internet, en het grootste deel wordt klakkeloos overgenomen als "waarheid"...daar moeten we voorzichtig mee zijn, bewijzen dit soort dingen.

Het internet werkt als een geweldige geruchtenversterkende bron - het vuurtje gaat sneller rond dan het ooit gedaan heeft, en je moet vaak goed zoeken om dit soort dingen te ontkrachten. Critisch blijven, naar ALLE informatie die je krijgt, is dus het devies.

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 27-01-2004 04:15]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16617048
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 02:08 schreef majic het volgende:

<tekst>


ziet er nog steeds blauw uit...


(nieuwe fotos)

dit ziet er ook blauw uit...

en dit groen...

En bij officiele presentaties wordt er ook geen afwijkende lichten gebruikt omdat juist de presentatie de dupe van de belichting kan worden. Dus wit licht wordt over het algemeen gebruikt. En dan hoef je echt niet je camera opnieuw te calibreren

Zelfs als het terug getransformeerd wordt met een (zelfs voor jou) te rode landschap, zie je dat de lucht blauw blijft.

  dinsdag 27 januari 2004 @ 05:30:15 #113
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16617187
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 04:27 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

[afbeelding]

ziet er nog steeds blauw uit...


(nieuwe fotos)

[afbeelding]

dit ziet er ook blauw uit...

[afbeelding]

en dit groen...

En bij officiele presentaties wordt er ook geen afwijkende lichten gebruikt omdat juist de presentatie de dupe van de belichting kan worden. Dus wit licht wordt over het algemeen gebruikt. En dan hoef je echt niet je camera opnieuw te calibreren

Zelfs als het terug getransformeerd wordt met een (zelfs voor jou) te rode landschap, zie je dat de lucht blauw blijft.

[afbeelding]


Nog een keer :

Elke camera moet gecalibreerd worden (intern) voor een bep. type licht.
Een journalist die zet zn digitale SLR (waarschijnlijk een D100, 10D, 1D, 1Ds, D1x, S2 of DCS14n) op of "AUTO" whitebalance (erg onwaarschijnlijk), OF op een bepaalde preset die hij selecteerd vanuit een menu.

Dan kiest hij bijv. "Incandescant - Tungsten" of "Bulb" of "Overcast".
Dat kan/moet zelfs bij de simpelste digicam van 150 euro die kan kopen, en dat zelfde principe geld net zo hard voor elke camera die er bestaat.

Hij kan ook in RAW hebben geschoten, en achteraf de whitebalance zelf hebben ingesteld op een waarde waarop de gezichten er correct uit zien (rode/blauwige gezichten is niet wenselijk voor publicatie doeleinden, kan ik je als fotograaf uit eigen ervaring mededelen)

Het licht uit een projector is van een andere kelvin waarde (andere kleurtemperatuur) dan het licht wat gebruikt wordt om presentatieruimtes mee te belichten, en is variabel (afhankelijk van projector type, tussen de 3200 and 10,000 kelvin). Lamplicht kan ook weer totaal verschillen, tussen de 2900 en de 6500, afhankelijk van type lampen gebruikt op die betreffende locatie.

Verders is de kleur van de muur ook een variabele - Wellicht is een projectiescherm gebruikt, maar ook dit, van type tot type, bevat kleurnuances (blauwzweem bijv. zijn niet uncommon) - zelden "perfect" wit.

Er is derhalve geen enkele valide conclusie te trekken over de kleuren van het geprojecteerde plaatje - teveel ZEER variabele factoren.

Buiten dat is het stukje foto wat je laat zien er een wat op de originele TIFF op de JPL website de atmosfeer ook nagenoeg WIT is - dit komt doordat de zon recht boven de heuvels hing, en er dus inderdaad weinig kleur in zal zitten.

De 1ste foto van de ESA (blauwe kanaal), is waarschijnlijk een plek geweest waar vroeger water heeft gestroomd. Dit laat sedimenten achter, in de vorm van mineralen. Met straling gebombardeerd Sodium/Halite (oftewel ZOUT!) is blauw, dit is al aangegeven in de laatste ESA presentatie waar ook dit stukje (genaamd Reull Vallis) wordt genoemd. De dunner atmosfeer van mars houd geen/weinig straling tegen en derhalve verkleurd het mineraal veel sneller dan op Aarde.

De 2de foto (groenige tint), zou best zomaar eens een vorm van plantaardige groei kunnen zijn, maar daar gaat deze discussie niet over (en ik snap ook niet dat je het plaatje dus als "bewijs" aanvoerd?) . Ik ben echter iemand die graag feiten opzoekt, dus om je alvast even af te koelen : Ook hier kan een bep. soort vrij veelvoorkomend oppervlaktemineraal de veroorzaker zijn van de kleur ...Peridotite, een magnesium silicaat, welke bestend staat om zn groenige tint.

Op de betreffende foto van mars in zijn geheel zie je 2 dingen :

1) de atmosfeer van mars
2) de kleur van het land

De kleur van het land komt overeen met de kleur zoals je die tegenkomt op fotos van de Spirit/Opportunity, welke allebei in de middelste regionen rond de evenaar zijn geland (en niet in de donkere polar-regions welke een uit beduidend donkerder gesteente lijken te bestaan).

De kleur van de atmosfeer die je ziet op de foto is inderdaad BLAUW.
Deze is in te delen in een aantal lagen, zoals dat ook op aarde kan (Van hoogste naar laagste : Exosfeer, Ionosfeer, Thermosfeer, Mesosfeer Stratosfeer en de onderste laag : Troposfeer) . Waarschijnlijk zijn enkele regionen minder dik, of niet aanwezig.

De atmosfeer op mars is zo'n 1/3de van de dikte van die op Aarde : 100 km.
De onderste laag daar van, de troposfeer, is die waarin de Spirit zijn fotos heeft gemaakt. De hogere lagen, en zeker in de ijle atmosfeer van mars, zijn niet krachtig genoeg om stofdeeltjes zoals die in de onderste 20-30 km voor komen te dragen, en zijn dan ook HELDER - precies zoals de foto laat zien, een mooie schone (dunne) atmosfeer.

De reden dat de onderste regionen van de martiaanse atmosfeer zoveel stof vervoeren en derhalve een wat rossig uiterlijk hebben, kijkend vanaf grond niveau, is de chronisch lage luchtvochtigheid en nagenoeg absentie van vocht op grondniveau. De bovenste lagen bestaan niet uit sediment - zoals op aarde, gevormd door waterafezettingen en plantaardige/bacteriele groei, maar uit enorm, super-fijn stof, eonen lang gepolijst en verfijnd door de in en in droge wind. Dit soort stof kan dan ook, zoals je ook in mildere vorm in de Australische en Midden afrikaanse woestijnen, zich makkelijk aan de zwaartekracht onttrekken en rondstuiven in de lagere atmosfeerlagen.

Tot op het niveau dat we in frankrijk "oranje dagen" hadden waar complete luchten oranje-bruin gekleurd waren door de hoeveelheid sarahstof in de wolken, dit regende vervolgens duizende kilometers van de sahara weer neer en je had millimeters dikke lagen oranje-bruin slib op de franse wegen liggen.

Het is goed mogelijk dat de fotos genomen vanaf de poolcircel beduidend helderder zijn en voorzien van een blauwere troposfeer - de lucht is daar vochtiger, en het gedeeltelijk uit waterijs bestaande poolijs vormt een absorberend oppervlak voor stof.

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 27-01-2004 05:59]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16617238
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 05:30 schreef majic het volgende:

<tekst>


Dus met andere woorden, je zegt dus dat ze bij NASA nogeneens een foto kunnen maken met de presentatie EN de mensen met de juiste kleuren
Een ECHTE fotograaf weet heus wel hoe hij de juiste kleuren bewaard.
quote:
De kleur van de atmosfeer die je ziet op de foto is inderdaad BLAUW.
Deze is in te delen in een aantal lagen, zoals dat ook op aarde kan (Van hoogste naar laagste : Exosfeer, Ionosfeer, Thermosfeer, Mesosfeer Stratosfeer en de onderste laag : Troposfeer) . Waarschijnlijk zijn enkele regionen minder dik, of niet aanwezig.
Contradictie

Verder leg je alleen uit waarom op foto's een rode lucht aanwezig is. Wat je niet bewezen hebt is waarom er op andere foto's een blauwe lucht aanwezig is. (Ander "bewijs" dan dat je zegt dat de camera niet goed is ingestelt )

Het feit dat de randen blauw eruit zien heeft niks met de hoogte te maken. Volgens jou kijk je alleen naar de bovendste atmosfeer van mars, waardoor het blauw is. Het feit dat alles een stuk blauwer is aan de randen van de planeet is omdat het rond is. Er zit zoveel km "atmosfeer" achter de randen, waardoor het effect sterker wordt. (Concentratie).

Vergelijk het blauwe aan de bovenkant maar aan de onderkant, dat zou betekenen dat de atmosfeer aan de bovenkant 5x zo "hoog" is. Je ziet duidelijk dat het blauwe versterkt is door de concentratie.

  dinsdag 27 januari 2004 @ 06:58:27 #115
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16617289
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 06:26 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Dus met andere woorden, je zegt dus dat ze bij NASA nogeneens een foto kunnen maken met de presentatie EN de mensen met de juiste kleuren
Een ECHTE fotograaf weet heus wel hoe hij de juiste kleuren bewaard.
[..]

Contradictie

[afbeelding]

Verder leg je alleen uit waarom op foto's een rode lucht aanwezig is. Wat je niet bewezen hebt is waarom er op andere foto's een blauwe lucht aanwezig is. (Ander "bewijs" dan dat je zegt dat de camera niet goed is ingestelt )

Het feit dat de randen blauw eruit zien heeft niks met de hoogte te maken. Volgens jou kijk je alleen naar de bovendste atmosfeer van mars, waardoor het blauw is. Het feit dat alles een stuk blauwer is aan de randen van de planeet is omdat het rond is. Er zit zoveel km "atmosfeer" achter de randen, waardoor het effect sterker wordt. (Concentratie).

Vergelijk het blauwe aan de bovenkant maar aan de onderkant, dat zou betekenen dat de atmosfeer aan de bovenkant 5x zo "hoog" is. Je ziet duidelijk dat het blauwe versterkt is door de concentratie.


1) Ik ben bedrijfsmatig fotograaf en heb jaren voor Canon gewerkt, ga me alsjeblieft niet vertellen wat moderne cameras die journalisten gebruiken wel en niet kunnen (doe je huiswerk zelf eens en zoek "what is whitebalance" ?)
Verders is die foto niet gemaakt door de NASA maar door een willekeurige journalist.

2) Dat is precies wat ik je probeer te vertellen - De onderste (DUNNE) laag van de atmosfeer, genaamd troposfeer (op mars zo'n 4 a 6 km hoog) is niet significant van invloed op de kleur, het rode stof bevind zich niet in hogere regionen, en op fotos gemaakt door de hubble zie je dan dus ook de delen van de atmosfeer die het grootste deel uitmaken van de dikte - en de troposfeer, de ONDERSTE dunne laag, beslaat slechts zo'n 1/20ste . (De andere 1/19de bestaat dus uit BLAUWE, schone lucht - en dat is dan ook wat je ziet op fotos die niet vanaf het mars oppervlak gemaakt zijn, lijkt me vrij logisch maar blijkbaar kan je dat niet uit mn eerdere text extrapoleren)

Verders heb ik al MEERMALEN in dit topic vermeld dat ik juist _WEL_ denk dat blauwe luchten niet onmogelijk zijn op mars, alleen fotos waarin luchten blauwig zijn gemaakt door mensen en het landschap opeens grijs-blauw is geworden dat is onzin - door de correcte kleur van het landschap vast te stellen mbv satteliet en hubble telescoop fotos, kunnen we kijken of de ALGEHELE witbalans van fotos correct is - de kleur van de lucht die klopt dan ook (tenzij NASA alle luchten _apart_ van het land gekleurd heeft, dat zal jij wel weer geloven )

Kom alsjeblieft niet met ongegronde meningen maar doe gewoon wat basic research, pak er feiten bij, dat doe ik ook (pak www.google.nl er bij en zoek eens dingen uit voor je ze hier post en jezelf voor schut zet - bijv. dat gebazel over die camera...witbalans is een verhaaltje wat je bij de meest basic digitale camera al moet instellen, dat je de werking daar niet van begrijpt is vervelend, maar dat je daar ook nog een conclusie mee gaat trekken over een foto en dan dat als "bewijs" aanvoeren is ronduit lachwekkend..)

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 27-01-2004 07:04]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  dinsdag 27 januari 2004 @ 10:08:51 #116
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16619027
Majic, voor je dappere pogingen sommige heikneuters tevreden te stellen, maar als het nu nog niet duidelijk is, wil iemand gewoon iets niet begrijpen. Dank iig voor je uitleg - ik heb er veel van geleerd!
'Nuff said
pi_16622120
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 10:08 schreef Doffy het volgende:
Majic, voor je dappere pogingen sommige heikneuters tevreden te stellen, maar als het nu nog niet duidelijk is, wil iemand gewoon iets niet begrijpen. Dank iig voor je uitleg - ik heb er veel van geleerd!
Inderdaad HELD , ps ik begin dat gezever over de kleur echt iritant te vinden terwijl daar allang een eigen forum over roeleert... En al zou (ik zeg ABSOLUUT NIET DAT HET ZO IS maar al zou) nasa de kleurinstellingen ietwat verdraaien zodat ze er beter uit zien... SO WHAT... I don't care... Het blijft gewoon een geweldige prestatie waarvan heel veel wetenschappelijke data teugkeert naar aarde -JEE- ik = tevreden...

Vraag: ik hoorde dat Bush wellicht naar de maan wil ivm Helium3; nu zijn daar al mooie boeken over geschreven maar is dit slechts een gerucht (zoals zoveel) of is hier meer info over te vinden? PS2 Is op Mars nu ook veel Helium3 voorradig of niet??

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16623802

Klik op thumbnail om te vergroten.

Wow

[repeat]
Vraag: ik hoorde dat Bush wellicht naar de maan wil ivm Helium3; nu zijn daar al mooie boeken over geschreven maar is dit slechts een gerucht (zoals zoveel) of is hier meer info over te vinden? PS2 Is op Mars nu ook veel Helium3 voorradig of niet??
[repeat]

[Dit bericht is gewijzigd door Tom_Tom- op 27-01-2004 13:48]

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 27 januari 2004 @ 13:41:43 #119
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16624349
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 13:24 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[afbeelding]

Wow

[repeat]
Vraag: ik hoorde dat Bush wellicht naar de maan wil ivm Helium3; nu zijn daar al mooie boeken over geschreven maar is dit slechts een gerucht (zoals zoveel) of is hier meer info over te vinden? PS2 Is op Mars nu ook veel Helium3 voorradig of niet??
[repeat]


Moet dat nou, josti? Dat is een plaatje van fucking 15 MB. Laten we de highres plaatjes eventjes als linkjes? Het is dat ik een vlotte verbinding heb, maar ik wil niet weten hoeveel modemers nu over de zeik zijn.

En over dat Helium3: Kijk wat vaker naar Discovery.

Ik zou het alleen maar toejuigen dat ze naar mineralen gaan zoeken daar, het is namelijk de enige manier om ruimtevaart rendabel te krijgen.

-edit-
My gawd. Het plaatje cached hier niet eens.

Ik ga naar huis.
pi_16624615
Ik heb even je plaatje een beetje () verkleind, Marvin-The-Martain, dit was zo nogal moeilijk om te laden. .
pi_16624671
xcuses voor het big as plaatje, zal voortaan links plaatsen...

maarum ik kijkveel (zeer veel) Discovery channel (incl Disc. science) idem national geographic alleen is mij dit feitje ontgaan... en is het nu zo dat het er wel in veelvoud voorkomt of niet...

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 27 januari 2004 @ 14:27:56 #122
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16625704
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 13:51 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
maarum ik kijkveel (zeer veel) Discovery channel (incl Disc. science) idem national geographic alleen is mij dit feitje ontgaan... en is het nu zo dat het er wel in veelvoud voorkomt of niet...
Researchers and space enthusiasts see helium-3 as the perfect fuel source.
Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2004 @ 14:47:10 #123
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16626368
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 13:24 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[afbeelding]
Klik op thumbnail om te vergroten.

Wow


Nu weten we ook waarom er zo lang beweging werd waargenomen. Rondom die kuil waar ie in is terechtgekomen zie je allemaal stuiterplekjes en langs de rand rolsporen.

Zie daar de keuze voor vlakke landschappen. Iets diepere kuil of smallere randen en hij had zich niet kunnen ontvouwen of omdraaien als hij op zijn kop lag. Dat is wel een nadeel van deze landingstechniek. Beetje eenzijdig beeld van Mars zo.

pi_16626461
nogmaals thanx; en het antwoord is dus Nope...
quote:
Indeed for now, the economics of extracting and transporting helium 3 from the moon are also problematic. Even if scientists solved the physics of helium 3 fusion, "it would be economically unfeasible", "Unless I'm mistaken, you'd have to strip-mine large surfaces of the moon."

While it's true that to produce roughly 70 tons of helium 3, for example, a million tons of lunar soil would need to be heated to 1,470 degrees Fahrenheit (800 degrees Celsius) to liberate the gas, proponents say lunar strip mining is not the goal. "There's enough in the Mare Tranquillitatis alone to last for several hundred years," Schmitt said. The moon would be a stepping stone to other helium 3-rich sources, such as the atmospheres of Saturn and Uranus.

Besides the helium, a mining process would produce water and oxygen as by-products, he says.


"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16629303
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 06:58 schreef majic het volgende:

<tekst>


1)
Als je voor de pers werkt weet je ook heus wel hoe je een presentatie en mensen NORMAAL op een foto kunt krijgen. Dat jij dat niet kunt, is een ander verhaal...

Je kunt mensen met een gezond verstand niet wijsmaken dat iemand die voor de pers werkt niet zoiets met de juiste kleuren kan fotograveren.

quote:
De kleur van de atmosfeer die je ziet op de foto is inderdaad BLAUW.
Deze is in te delen in een aantal lagen, zoals dat ook op aarde kan (Van hoogste naar laagste : Exosfeer, Ionosfeer, Thermosfeer, Mesosfeer Stratosfeer en de onderste laag : Troposfeer) . Waarschijnlijk zijn enkele regionen minder dik, of niet aanwezig.

Dat is precies wat ik je probeer te vertellen - De onderste (DUNNE) laag van de atmosfeer, genaamd troposfeer (op mars zo'n 4 a 6 km hoog) is niet significant van invloed op de kleur, het rode stof bevind zich niet in hogere regionen, en op fotos gemaakt door de hubble zie je dan dus ook de delen van de atmosfeer die het grootste deel uitmaken van de dikte - en de troposfeer, de ONDERSTE dunne laag, beslaat slechts zo'n 1/20ste . (De andere 1/19de bestaat dus uit BLAUWE, schone lucht - en dat is dan ook wat je ziet op fotos die niet vanaf het mars oppervlak gemaakt zijn, lijkt me vrij logisch maar blijkbaar kan je dat niet uit mn eerdere text extrapoleren)


2)

Je zegt dus dat de hoeveelheid blauw "zwaarder" weegt dan de hoeveelheid stof. (Anders zie je niet dat de lucht blauw is van bovenaf). Als dat zo is, dan moet het OMGEDRAAID ook zo zijn. Zou je op mars zitten, dan zou het blauwe lucht boven je "zwaarder" wegen dan het bruine stof. Dat zou betekenen dat je toch nog een blauwe lucht moet zien als je naar boven kijkt.

Verder zou er anders TE WEINIG zonlicht op de zonnecellen komen, waardoor het opladen veels te lang zou duren.


3)

Wat je nog NIET verteld hebt, is waarom een plaatje GROEN is.

[Dit bericht is gewijzigd door AIRmichael op 27-01-2004 16:11]

pi_16629331
  † In Memoriam † dinsdag 27 januari 2004 @ 16:39:59 #127
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16630256
Maak anders even een ander topic aan waar iedereen kan beargumenteren hoe juist de foto's van Nasa zijn qua kleurweergave.

Dan kunnen we hier afspreken dat we 'agree to disagree' op dit punt.

Staan weer wat nieuwe (z/w) foto's op de site. -> Panoramic Camera :: Sol 002

pi_16630512
Is er nog steeds met beide landers contact? Of is het met de Spirit nog steeds niet goed?
pi_16631201
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 16:47 schreef _Flea_ het volgende:
Is er nog steeds met beide landers contact? Of is het met de Spirit nog steeds niet goed?
Er is gelukkig nog contact met de Spirit, alleen zijn ze nog wat probleempjes aan het oplossen.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 17:09:20 #130
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16631218
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 16:47 schreef _Flea_ het volgende:
Is er nog steeds met beide landers contact? Of is het met de Spirit nog steeds niet goed?
Er is met beide landers contact, maar het kan nog wel weken duren voordat de Spirit daadwerkelijk weer op onderzoek uitgaat.
Ik ga naar huis.
pi_16631234
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 17:08 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Er is gelukkig nog contact met de Spirit, alleen zijn ze nog wat probleempjes aan het oplossen.


Ah, das mooi. Ik kijk al weer uit naar de nieuwe beelden van de Spirit.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 17:11:55 #132
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16631284

. Lego. .

Ik ga naar huis.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 17:31:21 #133
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_16631886
Volgens mij is de atmosfeer van Mars niet echt stoffig, anders zou het zicht niet zo helder zijn als dat het nu is. Het zicht ziet er hetzelfde uit als op aarde op een vrij heldere dag.
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 21:58:11 #134
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16640141
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 17:31 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Volgens mij is de atmosfeer van Mars niet echt stoffig, anders zou het zicht niet zo helder zijn als dat het nu is. Het zicht ziet er hetzelfde uit als op aarde op een vrij heldere dag.
Jongens, ALSJEBLIEFT! Verdiep je eerst in basis principes fotografie en gebruik wat relativerend vermogen of zoek dingen op op google voor je dit soort dingen gaat plaatsen in serieuze threads ...

Airmichael : Je wordt nu hilarisch met je claims, ik ga er niet meer serieus op reageren. Wellicht ben je nog erg jong, of heb je gewoonweg de intelligentie niet om zulke simpele dingen als dit te begrijpen, maar ik ga me niet meer inzetten om jou uit je fantasiewereld te halen en je feiten uit te leggen - als jij in fabels wil geloven, moet je dat gewoon doen!

Voor lamer_deluxe :

Deze foto mag je van raden op welk tijdstip van de dag hij gemaakt is :

Ik kan je vertellen dat dit MIDDEN IN DE NACHT, in het _pikke_ donker was.
Cameras kunnen hun sluiter langer of korten open laten en daardoor meer of minder licht op de CCD/Film laten vallen, en hierdoor kan je ook snachts of bij schemering, fotos even licht als daglicht krijgen. De foto hier is een extreem voorbeeld, met een sluitertijd van 2 minuten.

De helderheid van de fotos op mars zegt dus _niets_ over hoe helder het menselijk oog ze zou zien, misschien maar t zelfde als bij ons om 8:00 sochtends in de winter! De sluitertijden kunnen dus 1/500ste overdag zijn, en 1 seconde sochtends, en de fotos zien er dan bijna identiek uit qua helderheid..

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16642846
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 21:58 schreef majic het volgende:

[...]

Foto

Ik kan je vertellen dat dit MIDDEN IN DE NACHT, in het _pikke_ donker was.
Cameras kunnen hun sluiter langer of korten open laten en daardoor meer of minder licht op de CCD/Film laten vallen, en hierdoor kan je ook snachts of bij schemering, fotos even licht als daglicht krijgen. De foto hier is een extreem voorbeeld, met een sluitertijd van 2 minuten.

[...]


majic, ik ben het met jou eens wat betreft de kleuren, want me echter aan deze foto opvalt dat er geen sterren te zien zijn, als ik een foto van 2 minuten maak zijn de sterren duidelijk te zien.
pi_16643349
ARARARAGHHFGDHGAAGAGAARARAHHAHGHAG

* Marvin-THE-MARTiAN = AAN HET SCHUIMBEKKEN OVER DIE KLEURINSTELLLINGEN

OEPS CAPSlock stond nog aan....

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16645775
[oftopic]

lancering Spirit/Opporunity

--> duurt +/- 1min:14sec
[oftopic]

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 28 januari 2004 @ 01:44:56 #138
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_16646596
Zééééér vet filmpie van de reis van de rovers...

http://www.maasdigital.com/mervideo-large.html

in nederland gemaakt !

  woensdag 28 januari 2004 @ 02:27:43 #139
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16647011
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 23:14 schreef BazP het volgende:

[..]

majic, ik ben het met jou eens wat betreft de kleuren, want me echter aan deze foto opvalt dat er geen sterren te zien zijn, als ik een foto van 2 minuten maak zijn de sterren duidelijk te zien.


Ik had express een foto gezocht waarop de sterren niet goed zichtbaar waren (enorm geresized + enorme jpg compressie vermoedelijk) ..had een prachtige palmboom in wat leek dachtlicht met blauwe lucht en sterren..maar ik was bang dat ze dan weer complete andere richting in gingen slaan "ja maar op mars zie je geen sterren en hier wel dus dit kan nooit lange sluitertijd zijn yada yada'' ...of iets anders gestoords :/
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16647490
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 21:58 schreef majic het volgende:
Airmichael : Je wordt nu hilarisch met je claims, ik ga er niet meer serieus op reageren. Wellicht ben je nog erg jong, of heb je gewoonweg de intelligentie niet om zulke simpele dingen als dit te begrijpen, maar ik ga me niet meer inzetten om jou uit je fantasiewereld te halen en je feiten uit te leggen - als jij in fabels wil geloven, moet je dat gewoon doen!
Je hebt dus geen tegenargumenten meer, en offensief reageren is een vorm van zwakte.

Sorry dit moest ff

quote:
dachtlicht
En dan zeg je dat ik dom ben???

BTW Spirit had zich 77 x gereset, en het was opeens het jaar 2053. Mogelijke reden: (7x7) + 2004 = 2053.

[Dit bericht is gewijzigd door AIRmichael op 28-01-2004 04:09]

pi_16647491
Trouwens, niet alle sites die je via google vind zijn objectief, en om dingen nou lekkerlijk over te nemen


Ik vind het nog steeds ongelooflijk grappig dat jij beweerd dat de PERS nogeneens de JUISTE kleuren van een presentatie tegelijk kunnen vastleggen met MENSEN met de juiste kleuren

[Dit bericht is gewijzigd door AIRmichael op 28-01-2004 04:14]

  woensdag 28 januari 2004 @ 04:34:21 #142
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16647572
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 04:04 schreef AIRmichael het volgende:
Trouwens, niet alle sites die je via google vind zijn objectief, en om dingen nou lekkerlijk over te nemen


Ik vind het nog steeds ongelooflijk grappig dat jij beweerd dat de PERS nogeneens de JUISTE kleuren van een presentatie tegelijk kunnen vastleggen met MENSEN met de juiste kleuren


Airmichael, je bent waarschijnlijk nog pas een jaar of 12 a 13, en daarom zal ik toch mn excuses aanbieden dat ik je zo hoog heb ingeschat - ik ging er van uit met een volwassen iemand van doen te hebben dus dan verwacht ik ook enige intelligentie. In iedergeval, ik help graag mensen, en wellicht dat de volgende simpel uitgelegde sites je kunnen helpen om witbalans/fotografie iets beter te snappen! :

http://www.experience.epson.com.au/help/understandingcolour/COL_G/0304_5.htm

http://www.ephotozine.com/techniques/viewtechnique.cfm?recid=321

En iets moeilijker ! (misschien kan je broer of je vader je helpen?)
http://www.usefilm.com/photo_articles/13/Basic_Color_Theory.html

http://www.nikon.co.jp/main/eng/photo_world/kumon_dsc/kd03_e.htm#3.1.2

Nou, toch weer wat geleerd vandaag, ik ben trots op je!

Verders heb ik nog de moeite genomen een plaatje te maken dat uitlegt waarom de mars atmosfeer blauw is vanuit de ruimte gezien (telescoop) en dat je toch op de grond een bruine lucht kan hebben - hopelijk snap je dit simpele plaatje wel, het is in het engels, dat is moeilijk ik weet het, maar kijk maar naar de kleurtjes!

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16647657
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 04:34 schreef majic het volgende:

[..]

Airmichael, je bent waarschijnlijk nog pas een jaar of 12 a 13, en daarom zal ik toch mn excuses aanbieden dat ik je zo hoog heb ingeschat - ik ging er van uit met een volwassen iemand van doen te hebben dus dan verwacht ik ook enige intelligentie. In iedergeval, ik help graag mensen, en wellicht dat de volgende simpel uitgelegde sites je kunnen helpen om witbalans/fotografie iets beter te snappen! :

http://www.experience.epson.com.au/help/understandingcolour/COL_G/0304_5.htm

http://www.ephotozine.com/techniques/viewtechnique.cfm?recid=321

En iets moeilijker ! (misschien kan je broer of je vader je helpen?)
http://www.usefilm.com/photo_articles/13/Basic_Color_Theory.html

http://www.nikon.co.jp/main/eng/photo_world/kumon_dsc/kd03_e.htm#3.1.2

Nou, toch weer wat geleerd vandaag, ik ben trots op je!

Verders heb ik nog de moeite genomen een plaatje te maken dat uitlegt waarom de mars atmosfeer blauw is vanuit de ruimte gezien (telescoop) en dat je toch op de grond een bruine lucht kan hebben - hopelijk snap je dit simpele plaatje wel, het is in het engels, dat is moeilijk ik weet het, maar kijk maar naar de kleurtjes!

[afbeelding]


Jouw plaatje legt alleen uit waarom de lucht er blauw uit ziet van bovenaf, en niet dat het omgedraaid ook zo zou kunnen zijn. Je draaid er gewoon omheen met je google plaatje.

En jammer, dat je zegt dat de PERS dit niet goed heeft vastgelegt:

Je zegt dus eigenlijk dat de presentatie en de mensen NIET goed vast gelegt kunnen worden met de juiste kleuren. Geef dat toe, en ga er niet OMHEEN DRAAIEN en uitleg geven over het wit balans. Dus nu de hoofdvraag:

KAN volgens jou de presentatie en de mensen met de juiste kleuren op de zelfde foto gefotograveerd worden?

  woensdag 28 januari 2004 @ 05:29:21 #144
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16647733
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 05:01 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Jouw plaatje legt alleen uit waarom de lucht er blauw uit ziet van bovenaf, en niet dat het omgedraaid ook zo zou kunnen zijn. Je draaid er gewoon omheen met je google plaatje.

En jammer, dat je zegt dat de PERS dit niet goed heeft vastgelegt: [afbeelding]

Je zegt dus eigenlijk dat de presentatie en de mensen NIET goed vast gelegt kunnen worden met de juiste kleuren. Geef dat toe, en ga er niet OMHEEN DRAAIEN en uitleg geven over het wit balans. Dus nu de hoofdvraag:

KAN volgens jou de presentatie en de mensen met de juiste kleuren op de zelfde foto gefotograveerd worden?


Juist, het begint tot je door te dringen.
Het is niet mogelijk om de witbalans ("correcte kleur") voor 2 verschillende soorten licht binnen 1 foto goed weer te geven, ongeacht hoe duur je camera is (Bijv. mijn camera kost 2000 euro, die kan het net zo goed niet en is een van de proffessioneelste cameras die er op dit moment zijn...)

Omdat ik ergens anders bezig men met een grote "alle feiten over kleuren op mars op tafel" (engelstalig) heb ik nog een aantal voorbeeld fotos gemaakt thuis, met een monitor in gloeilamplicht, waarbij ik de camera heb laten kiezen voor witbalans op de monitor afstellen, en op de gloeilamp. Er tussen in zal je uiteraard "iets er tussen in" krijgen (allebei verkeerd, ipv 1 goed 1 slecht) .

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16647811
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 05:29 schreef majic het volgende:

<Tekst>


Het vage is dat de kleur "mars" alleen vervaagd is, en niet plotseling blauw achtig is geworden, wat bij de presentatie wel het geval is.

Dit was trouwens een instinkertje, ik heb je eigen manier van bewijsvoering gebruikt als tegenargument

  woensdag 28 januari 2004 @ 06:11:31 #146
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16647818
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 06:06 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Het vage is dat de kleur "mars" alleen vervaagd is, en niet plotseling blauw achtig is geworden, wat bij de presentatie wel het geval is.


Dat hangt dan ook af van :

a) het soort lampen dat in de presentatieruimte gebruikt werden (in t ergste geval misschien wel meerdere soorten lampen - gericht op de presentators en "hoofdlicht" voor de rest van de ruimte, niet ongebruikelijk bij presentaties, vaak wordt er wat geliger licht op de presentators geschenen om deze een warm en menselijke aanblik te geven. Normaal koel licht van bijv. TL buizen is leuk om onder te zitten maar je ziet er niet uit als je moet presenteren.
b) het type lamp wat in de beamer zit
c) het type scherm/achtergrond waar op geprojecteerd is
d) welke bron is het vanaf geimporteerd? ook dit is niet te achterhalen
e) type camera en instellingen van de camera (belangrijk!)
f) de foto zelf is niet eens kloppend - er zit dusdanig weinig rood in de hele foto dat de gezichten een beetje blekerig aan doen, zo zien die mensen er op TV niet uit kan ik je vertellen (Stuk bruiner, en dat shirtje in het midden was roze-rood, niet vaal)

Dan wil ik nog niet eens beginnen over of de betreffende journalist een MAC gebruiker is want dat doet ook weer allemaal ellendige dingen met de helderheid als je de foto op een PC gaat bekijken ;/ maar dat gaat MIJ zelfs te ver haha..

kortom, case dismissed.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  woensdag 28 januari 2004 @ 10:18:40 #147
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16649853
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 06:11 schreef majic het volgende:
kortom, case dismissed.
Und jetzt ist's schluss mit dass!
'Nuff said
  woensdag 28 januari 2004 @ 11:43:14 #148
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16651838
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 01:44 schreef MrLunk het volgende:
Zééééér vet filmpie van de reis van de rovers...

http://www.maasdigital.com/mervideo-large.html

in nederland gemaakt !


Nee.... Niet weer dat zielige filmpje.... *jankt*

Need input...

Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † woensdag 28 januari 2004 @ 14:32:52 #149
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16656651
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 06:11 schreef majic het volgende:

[..]

kortom, case dismissed.


Niks case dismissed. Even voor de goede orde, jij wilt er niet over discussieren hier (ik ook niet) maar ik ben het er niet mee eens. Mijn standpunt is dat de weergave van de kleuren niet juist is. Tevens geloof ik dat de hightech camera's op dat ding zonder probleem een goede foto kunnen maken dus wie of waarom blijft een open vraag.

Case adjourned.

  woensdag 28 januari 2004 @ 15:02:57 #150
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16657618
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 14:32 schreef NorthernStar het volgende:


Case adjourned.


Kan het niet ergens anders dan. Ik wordt er zo zat van als een specialist 300 x iets aan een stel stijfkoppen moet uitleggen. Er is een speciaal forum voor fotografie, misschien dat dat een betere plek is.
pi_16658100
mensen ik heb de topic niet doorgelezen, dus sorry als die vraag is gesteld: maar waarom kloppen de kleuren bij de presentatie niet met wat er op aarde is toegezonden in "raw" formaat?
pi_16658134
oops, sorry, vraag beantwoord
pi_16658859
White paper on Space
quote:
Brussels, 11th November 2003

EU space policy ready for lift-off: European Commission adopts Space Action Plan

A policy paper on Space: A New European Frontier for an Expanding Union has been presented by the European Commission in Brussels today. Space technologies are set to play a key role in helping the Union achieve its main objectives: faster economic growth, job creation and industrial competitiveness, enlargement and cohesion, sustainable development and security and defence. The policy paper was developed in close co-operation with the European Space Agency (ESA) and calls for substantial additional spending on space. It also recommends action to ensure Europes independent access to space, to enhance space technology, promote space exploration, attract more young people into careers in science and strengthen European excellence in space science. European Space Policy will be implemented through a new multi-annual European Space Programme. It will identify priorities, on a five-year basis, for research, infrastructure development, services and technology. Applications might include satellite broadband telecommunications to tackle the digital divide, and earth observation, communication and positioning systems.


hmm ik zocht al at langer maar heeft iemand nu toevalig een site/link/overzicht over wat europa wil met de ruimtevaart in de toekomst? Zoals de link hierboven laat zien wordt erover nagedacht maar er zal toch wel ergens een lek zijn met de eerste ideeen???

* Marvin-THE-MARTiAN = benieuwd...

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  woensdag 28 januari 2004 @ 16:37:19 #154
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16660456
quote:
hmm ik zocht al at langer maar heeft iemand nu toevalig een site/link/overzicht over wat europa wil met de ruimtevaart in de toekomst? zijn met de eerste ideeen???
Misschien is dit wat:
http://europa.eu.int/comm/space/whitepaper/greenpaper/greenpaper_en.html

http://www.esa.int/export/esaCP/SEMLCTWO4HD_Benefits_2.html

(medman original posting)
  † In Memoriam † woensdag 28 januari 2004 @ 17:36:45 #155
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16662208
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 15:02 schreef pfaf het volgende:

[..]

Kan het niet ergens anders dan. Ik wordt er zo zat van als een specialist 300 x iets aan een stel stijfkoppen moet uitleggen. [afbeelding] Er is een speciaal forum voor fotografie, misschien dat dat een betere plek is.


Dat heb ik ook al tig keer voorgesteld, alleen telt dat dan natuurlijk ook voor "de specialisten" die aan de hand van (imo) gemanipuleerde data willen aantonen dat er niet mee gemanipuleerd is geworden.

En negatieve smilies en beledigingen (idioten, gestoorden, stijfkoppen etc.) is ook niet nodig.

  woensdag 28 januari 2004 @ 18:52:28 #156
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16664865
Ik hou er ook over op. Het blijft een vraag, en er is eenmaal een tekort aan informatie.
pi_16669272
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 16:37 schreef medman het volgende:

[..]

Misschien is dit wat:
http://europa.eu.int/comm/space/whitepaper/greenpaper/greenpaper_en.html

http://www.esa.int/export/esaCP/SEMLCTWO4HD_Benefits_2.html


thanx voor de link ik had deze idd al gezien; ik had meer gehoopt dat iemand iets van slechts "1 a 2 A4'tjes" had gehad over ESA's toekomstige planning... ipv die lappen tekst die daar nu gepost worden. (ps ik heb ze nog wel ff "gelezen")...
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16670267
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 21:25 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

thanx voor de link ik had deze idd al gezien; ik had meer gehoopt dat iemand iets van slechts "1 a 2 A4'tjes" had gehad over ESA's toekomstige planning... ipv die lappen tekst die daar nu gepost worden. (ps ik heb ze nog wel ff "gelezen")...


Jij wel?? Moooi, kun je het samenvatten??
  woensdag 28 januari 2004 @ 22:25:33 #160
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16671399
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 19:11 schreef AIRmichael het volgende:
Ik hou er ook over op. Het blijft een vraag, en er is eenmaal een tekort aan informatie.
De lucht op mars kan zowel rood als blauw zijn. Daarnaast zijn de foto's die gepubliceerd zijn op de planetary photojournal te rood gemaakt, waarschijnlijk omdat men dacht dat het grote publiek zou aanspreken.
Bovendien druk ik je op het hart dat, wil je het oordeel van een expert als leek in twijfel trekken, je minimaal valide argumenten moet aandragen, welke zijn conclusies minimaal in twijfel trekken. Opboksen tegen 'star-trek' kennis is namenlijk nogal vermoeiend.

Overigens valt het me ook op dat om de 'complotten' te bewijzen er ook veel niet-NASA foto's worden gebruikt. Gefeliciteerd mensen .

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  woensdag 28 januari 2004 @ 22:35:25 #161
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16671719
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 14:32 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Niks case dismissed. Even voor de goede orde, jij wilt er niet over discussieren hier (ik ook niet) maar ik ben het er niet mee eens. Mijn standpunt is dat de weergave van de kleuren niet juist is. Tevens geloof ik dat de hightech camera's op dat ding zonder probleem een goede foto kunnen maken dus wie of waarom blijft een open vraag.

Case adjourned.


Ignorance is bliss ... of denk je dat de wereld ook plat is? De feiten genoemd zijn even bewijsbaar en vastgesteld als 1+1 = 2 ...dat jij dat niet wil geloven moet je zelf weten - wellicht leg ik het niet duidelijk genoeg uit.

Ik zou zeggen kom hier verder discussieren, I dare you Kom eens met wat wetenschappelijk bewijs. (geld voor iedereen die in dit topic steeds replied met een mening ipv feiten)
http://www.badastronomy.com/phpBB/viewtopic.php?t=10795&highlight=

Verders om het toch nog even ontopic te houden, hier staat nog een interessante link over de samenstelling van de atmosfeer van mars waar ik op gestuit was bij mijn research :

http://www.adlerplanetarium.org/learn/planets/mars/atmosphere.ssi

Verders op diezelfde website een algemene mars-section vol weetjes :
http://www.adlerplanetarium.org/learn/planets/mars/

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16676919
Iemand zei er laatst iets over ......

http://marsmod.com./

In celebration of the landing on Mars, Mars Mod would like to announce their selection of the UT2004 engine for the upcoming manned mission to mars simulation. Below are a few pictures and screenshots from the development work done so far. If you have any skills in mod making, animating, modeling, graphic arts, texturing or UT mod making give us a ring.

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16677104
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 22:35 schreef majic het volgende:

[..]

Ignorance is bliss ... of denk je dat de wereld ook plat is? De feiten genoemd zijn even bewijsbaar en vastgesteld als 1+1 = 2 ...dat jij dat niet wil geloven moet je zelf weten - wellicht leg ik het niet duidelijk genoeg uit.

Ik zou zeggen kom hier verder discussieren, I dare you Kom eens met wat wetenschappelijk bewijs. (geld voor iedereen die in dit topic steeds replied met een mening ipv feiten)
http://www.badastronomy.com/phpBB/viewtopic.php?t=10795&highlight=

Verders om het toch nog even ontopic te houden, hier staat nog een interessante link over de samenstelling van de atmosfeer van mars waar ik op gestuit was bij mijn research :

http://www.adlerplanetarium.org/learn/planets/mars/atmosphere.ssi

Verders op diezelfde website een algemene mars-section vol weetjes :
http://www.adlerplanetarium.org/learn/planets/mars/


Begint hij weer hoor

Ik kan trouwens met mijn webcam mijn beeldscherm + omgeving met ongeveer de juiste kleuren vastleggen met verschillende soorten lampen zonder dat rood blauw wordt

  donderdag 29 januari 2004 @ 10:37:23 #164
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16679649
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 04:57 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Begint hij weer hoor

Ik kan trouwens met mijn webcam mijn beeldscherm + omgeving met ongeveer de juiste kleuren vastleggen met verschillende soorten lampen zonder dat rood blauw wordt


Ik zou zeggen, kom je resultaten eens plaatsen op het bad astronomy forum waarvan ik de link zojuist gepost heb, kan niet wachten ;-)
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16680341
quote:
Op woensdag 28 januari 2004 21:51 schreef BazP het volgende:

[..]

Jij wel?? Moooi, kun je het samenvatten??


Ok, in twee regels: Green paper: Bla bla bla gut moeten we iets gaan doen??? White paper: hmm ja dus, wat gaan we gezamelijk doen??? aaarrgh

staat bol met algemene afspraken en mooie woorden... NIX concreets...

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16687227

Airbag Tracks on Mars
The circular shapes seen in these images are "footprints" left by Opportunity's airbags during landing. Scientists are studying the prints for more clues about the makeup of martian soil.
pi_16687272

This high-resolution image captured by the Mars Exploration Rover Opportunity's panoramic camera highlights the puzzling rock outcropping that scientists eagerly wait to investigate. These layered rocks measure only 10 centimeters (4 inches) tall and are thought to be either volcanic ash deposits or sediments carried by water or wind.
pi_16687296

Recovering Spirit Sends a New Picture

NASA's Mars Exploration Rover Spirit took and returned this image on January 28, 2004, the first picture from Spirit since problems with communications began a week earlier. The image from the rover's front hazard identification camera shows the robotic arm extended to the rock called Adirondack. As it had been instructed a week earlier, the Moessbauer spectrometer, an instrument for identifying the minerals in rocks and soils, is still placed against the rock. Engineers are working to restore Spirit to working order so that the rover can resume the scientific exploration of its landing area.

pi_16688395
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 10:37 schreef majic het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kom je resultaten eens plaatsen op het bad astronomy forum waarvan ik de link zojuist gepost heb, kan niet wachten ;-)


OMG ik dacht al dat je zoiets zou zeggen. Ik heb wel wat beters te doen hoor. Bij mij vervaagd het ook, maar veranderd rood niet in blauw. Maar ik ben niet achterlijk om daar een foto collage van te maken. Heb jij geen sociaal leven

Laat jij maar zien hoe je met een speciale lamp rood licht op je beeldscherm in blauw veranderd

  donderdag 29 januari 2004 @ 16:14:11 #170
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16688757
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:01 schreef AIRmichael het volgende:
Laat jij maar zien hoe je met een speciale lamp rood licht op je beeldscherm in blauw veranderd
Rot eens op naar een ander topic!
'Nuff said
pi_16695785
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:14 schreef Doffy het volgende:

[..]

Rot eens op naar een ander topic!


JA ga ergens anders verder...
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  donderdag 29 januari 2004 @ 20:59:31 #172
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16696985
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 16:01 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

OMG ik dacht al dat je zoiets zou zeggen. Ik heb wel wat beters te doen hoor. Bij mij vervaagd het ook, maar veranderd rood niet in blauw. Maar ik ben niet achterlijk om daar een foto collage van te maken. Heb jij geen sociaal leven

Laat jij maar zien hoe je met een speciale lamp rood licht op je beeldscherm in blauw veranderd


"ik kan de toekomst voorspellen"
"doe eens voor"
"nee, hier kan ik me niet concentreren"
"dan nemen we het op waar je je kunt concentreren"
"nee, ik weiger mijn krachten voor kapitaal te gebruiken" (oid)

Bovenstaande is precies hetzelfde. Je claim is waardeloos als je hem niet wilt bewijzen. Bovendien maak je jezelf ook nog eens behoorlijk ongeloofwaardig ivm "ik heb een leven" opmerkingen. Dit is misschien een schok voor je, maar voor sommigen is dit hun baan en interreseren ze zich daadwerkelijk in de waarheid.

Maw. bewijs je claim of pleur op, ik heb genoeg van dit gezeur. Ik durf te wedden dat je niet eens hebt gedaan wat je beweerd.

Kutkinderen...

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 29 januari 2004 @ 23:51:11 #173
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16703262
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:21 schreef BazP het volgende:
[afbeelding]
Recovering Spirit Sends a New Picture

*knip*


Ik hoop dat ze die Spirit een beetje vlot weer aan de gang hebben... Dit is natuurlijk wel kostbare onderzoekstijd.


Heeft iemand een update over wanneer de Opportunity van zijn platform rijdt? (Hij staat al wel!)

Ik ga naar huis.
  vrijdag 30 januari 2004 @ 00:18:38 #174
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16704063
quote:
Op donderdag 29 januari 2004 15:20 schreef BazP het volgende:
[afbeelding]
This high-resolution image captured by the Mars Exploration Rover Opportunity's panoramic camera highlights the puzzling rock outcropping that scientists eagerly wait to investigate. These layered rocks measure only 10 centimeters (4 inches) tall and are thought to be either volcanic ash deposits or sediments carried by water or wind.
Niet om hypocriet over te komen maar ik vind dat deze foto toch wel substantieel te rood is ;-) Even afwachten hoe de TIFF er uit ziet, hopelijk heeft die wel "non-commerciele" kleuren zoals de meeste TIFF's consistente kleuren hebben gehad ondanks de lollie-JPG's...of de foto is genomen in avondlicht, kunnen we ergens de tijd van de dag nakijken?
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  vrijdag 30 januari 2004 @ 00:21:54 #175
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16704149
Definitief, double-checked bewijs van fossiel leven in een 4 miljard jaar oude mars-meteoriet.

Mogelijkerwijs is het leven op aarde ontstaan door bacteriele levensvormen van mars in het verleden welke mbv meteorieten deze kant op gelift zijn, wat het al een stuk plausibeler maakt dat we leven gaan vinden op Mars - en ook nog in een vorm die herkenbaar is en misschien even taai als op aarde (In geisers, onder de poolkap...).

Ik druk me licht uit als ik zeg dat ik dit een "breakthrough" ontdekking is!

http://dailytelegraph.news.com.au/story.jsp?sectionid=1260&storyid=816517

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 30-01-2004 00:44]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  vrijdag 30 januari 2004 @ 00:36:40 #176
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16704543
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 00:18 schreef majic het volgende:

[..]

Niet om hypocriet over te komen maar ik vind dat deze foto toch wel substantieel te rood is ;-) Even afwachten hoe de TIFF er uit ziet, hopelijk heeft die wel "non-commerciele" kleuren zoals de meeste TIFF's consistente kleuren hebben gehad ondanks de lollie-JPG's...of de foto is genomen in avondlicht, kunnen we ergens de tijd van de dag nakijken?


Als het goed is staat de info in de TIFF lijkt me zo.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 30 januari 2004 @ 00:42:24 #177
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16704682
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 00:36 schreef kingmob het volgende:

[..]

Als het goed is staat de info in de TIFF lijkt me zo.


hmm hebben die tiffs een standaard exif ?
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  vrijdag 30 januari 2004 @ 00:59:41 #178
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16705022
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 00:42 schreef majic het volgende:

[..]

hmm hebben die tiffs een standaard exif ?


Ik heb geen ervaring met deze bestanden, maar de bestanden van bijvoorbeeld de hubble geven wel altijd de hele mikmak mee (tijd, positie, +het hele rijtje aan foto-info).
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † vrijdag 30 januari 2004 @ 04:31:45 #179
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16706889
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 00:18 schreef majic het volgende:

[..]

Niet om hypocriet over te komen maar ik vind dat deze foto toch wel substantieel te rood is


Dit stond er vandaag over in de The Telegraph
quote:
Nasa accused of painting Mars red

The American space agency Nasa has been accused of doctoring its pictures of Mars to make the Martian surface conform to our impression of the famously red planet.

Nasa has been accused of digitally "tweaking" drab brown scenery to make it redder. It has even been suggested that Nasa removed green patches to hide evidence of life.

The theories gained credence after Nasa told New Scientist that "getting the colours right is a surprisingly difficult and subjective job", the magazine reports today.

Most of the pictures have been taken through green, blue and infra-red filters - instead of green, blue and standard red filters, which would have produced more accurate colours.

Dr Jim Bell, who worked with Nasa on the Mars rovers' cameras, said infrared filters were used because they helped geologists to distinguish rock types.

In reality, Mars appears red largely because of the dust in its atmosphere.


Begint er toch iets van door te sijpelen in de mainstream media.

De roodbruine kleur van de lucht wordt in dit artikel geweten aan de stofdeeltjes in de atmosfeer. Dat is juist. Als de lucht gekleurd is moet dat door het stof komen. Een heldere Mars atmosfeer is blauw.

Na een stofstorm op aarde is de lucht hoogstens een paar uur troebel. Daarna is het meeste stof vanwege de zwaartekracht weer neergedaald.
Hoe kan dan dat op Mars -met een veel dunnere atmosfeer- dan minimaal al vier weken na een storm (want het stormt niet op de Spirit site) nog steeds stof in de atmosfeer omhoog wordt gehouden? Zitten er vleugeltjes aan de zandkorreltjes of zo?

De vraag die opkomt is of de atmosfeer op Mars niet dikker is dan werd aangenomen. Bij de landing van de Spirit viel op dat hij sneller afremde dan gedacht en vlak voordat het koord werd losgelaten en de Spirit op zijn airbags zou vallen werd de hele zwikje opzij geblazen door de wind. Een correctie door de stuurraketjes tot gevolg. JPL had het over een 'plaatselijk hogedrukgebied'.

Tevens was zelfs JPL nogal verbaast over hoe ver de parachute, nadat de Spirit was losgelaten, weg was gezweeft. De Spirit werd op een hoogte van plusminus 10 meter losgelaten, de parachute hing dus op ongeveer 20-25 meter. De parachute zweefde daarna nog zo'n 300+ meter verder. Dat is zelfs op aarde een hele afstand vanaf zo'n geringe hoogte.

Voor sommigen zal dit wel weer TRU-achtig klinken, voor mij klinken mensen die vinden dat je aan 'de feiten' niet mag twijfelen EO-achtig.

pi_16707414
Hier iets belangrijkers dan dat gezeik over kleuren.

www.cnn.com
NASA: Second Mars rover having problems

Power glitch crops up on Opportunity
Wednesday, January 28, 2004 Posted: 10:18 AM EST (1518 GMT)

LOS ANGELES, California (Reuters) -- As NASA scientists pored over striking new photos from Mars revealing finely layered formations of ancient bedrock, engineers labored on Tuesday to diagnose problems with two robotic rovers on opposite sides of the red planet.

Besides a serious malfunction that has idled the first rover, Spirit, since last Wednesday, mission controllers at NASA's Jet Propulsion Laboratory said they are now contending with a power drain on Spirit's newly arrived twin, Opportunity.

Mission manager Jim Erickson told reporters said the power loss appeared to be from one of the craft's heating units that keeps turning itself on and running overnight without receiving commands from NASA to do so.

While engineers do not believe the faulty thermostat will overheat the vehicle, the long-term consequences of the glitch and whether it can be fixed are not yet known, Erickson said.

"I'd like to have a little more information on what we're seeing from the vehicle before we make any judgments there," he said.

Otherwise, the rover was "in pretty good shape" as a new martian day, its fourth, dawned over Opportunity's landing site on a wide, flat plain known as the Meridiani Planum.

The area is of interest to scientists because it is believed to contain large deposits of an iron-bearing crystalline mineral called hematite, which on Earth usually forms in the presence of liquid water.

Both Opportunity and Spirit are equipped with a mobile laboratory of geologic tools designed to search for evidence that the barren martian surface was once wetter, and possibly more hospitable to life, than it is now.

Seeing rock layers
The first three-dimensional, panoramic images beamed back from Opportunity showed an intriguing outcrop of exposed bedrock "in exquisite detail," said principal science investigator Steve Squyres of Cornell University.

The nearby bedrock formation, the first ever found on Mars, consists of fine layers, some no thicker than a finger, that are believed to be billions of years old, Squyres said. Also visible is a feature believed to be cross-bedding, in which the mineral layers lie at angles to the horizontal stack, which can form from cyclical patterns of sediments that build up, then partially erode away, then rebuild again.

"It's going to be fascinating beyond words to get up close" to the bedrock, he said. "We're going to drive up to this rock outcropping and beat on it with everything we've got."

Andrew Knoll, a science team leader from Harvard University, said the rock layers either originated from ash spewed by volcanic activity early in Mars' history, or from sediments deposited there by wind or water. Closer examination should answer those questions, he said.

Opportunity's "high-gain" antenna, the one used for high-speed communications directly with Earth, has been moved into position, and engineers plan to lift the folded rover off its belly during the day and stretch out its front wheels, Erickson said.

He added that Opportunity was probably still a week away from being ready to roll off its landing platform and onto the floor of the small, shallow crater where the spacecraft is resting. Spirit rolled onto the martian surface 12 days after it landed January 3 in a giant, Connecticut-sized basin known as Gusev Crater, half a planet away.

Spirit still idle
JPL controllers say they are proceeding cautiously with Opportunity in hopes of avoiding a repeat of the difficulties that have left Spirit crippled since last week.

Mission manager Jennifer Trosper said engineers are exploring several scenarios for what may have caused problems with Spirit's onboard computer memory, including an overload from the buildup of data files during the spacecraft's eight-month voyage to Mars.

Another possibility is a burst of charged particles from a solar flare that could have bombarded the rover at a vulnerable point during its communications with Earth.

Project managers have said they hope to understand and overcome their problems with Spirit and return the rover to service in the next few weeks.

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  vrijdag 30 januari 2004 @ 13:12:34 #181
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16713247
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 04:31 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dit stond er vandaag over in de The Telegraph
[..]

Begint er toch iets van door te sijpelen in de mainstream media.

De roodbruine kleur van de lucht wordt in dit artikel geweten aan de stofdeeltjes in de atmosfeer. Dat is juist. Als de lucht gekleurd is moet dat door het stof komen. Een heldere Mars atmosfeer is blauw.

Na een stofstorm op aarde is de lucht hoogstens een paar uur troebel. Daarna is het meeste stof vanwege de zwaartekracht weer neergedaald.
Hoe kan dan dat op Mars -met een veel dunnere atmosfeer- dan minimaal al vier weken na een storm (want het stormt niet op de Spirit site) nog steeds stof in de atmosfeer omhoog wordt gehouden? Zitten er vleugeltjes aan de zandkorreltjes of zo?

De vraag die opkomt is of de atmosfeer op Mars niet dikker is dan werd aangenomen. Bij de landing van de Spirit viel op dat hij sneller afremde dan gedacht en vlak voordat het koord werd losgelaten en de Spirit op zijn airbags zou vallen werd de hele zwikje opzij geblazen door de wind. Een correctie door de stuurraketjes tot gevolg. JPL had het over een 'plaatselijk hogedrukgebied'.

Tevens was zelfs JPL nogal verbaast over hoe ver de parachute, nadat de Spirit was losgelaten, weg was gezweeft. De Spirit werd op een hoogte van plusminus 10 meter losgelaten, de parachute hing dus op ongeveer 20-25 meter. De parachute zweefde daarna nog zo'n 300+ meter verder. Dat is zelfs op aarde een hele afstand vanaf zo'n geringe hoogte.

Voor sommigen zal dit wel weer TRU-achtig klinken, voor mij klinken mensen die vinden dat je aan 'de feiten' niet mag twijfelen EO-achtig.


Nou ik vind je theorie best wel plausibel - ik ben helemaal de verkeerdste niet om "radicale" dingen te overwegen op dit gebied, alleen dan wel voorzien van een goed aantal feiten, en ik zie in de punten die je noemt zeker een bepaalde controleerbare waarheid - wellicht is de atmosfeer inderdaad dikker, dit is niet alleen interessant maar ook spannend Waarom? Waar?

Er is wel vast gesteld dat door het smelten van de icecaps (een process wat dusdanig in gang is gezet dat de lijn die nu gezet wordt er voor zorgt dat binnen een paar honderd jaar 1/3de van de totale kappen verdwenen zal zijn - en de atmosfeer op mars dan 30 tot 40 mbar aan druk bezit ipv 6 mbar nu! - dit is in het verleden ook al het geval geweest, een cyclus dus) invloed heeft op de luchtdichtheid, wellicht is dit process sneller dan men in eerste instantie aannam ...

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16713917
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 08:05 schreef -CRASH- het volgende:
Hier iets belangrijkers dan dat gezeik over kleuren.

www.cnn.com
NASA: Second Mars rover having problems

Power glitch crops up on Opportunity
Wednesday, January 28, 2004 Posted: 10:18 AM EST (1518 GMT)


owjee een glitch in de matrix!
  zaterdag 31 januari 2004 @ 00:08:20 #183
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16729680
quote:
Op vrijdag 30 januari 2004 04:31 schreef NorthernStar het volgende:
In reality, Mars appears red largely because of the dust in its atmosphere.
Vreemde uitspraak, want dit is simpelweg niet waar . Stof heeft relatief weinig 'last' van golflengte en draagt zodoende niet echt bij aan een verkleuring. Stof zorgt er met name gewoon voor dat je het zicht wordt ontnomen. De kleinere deeltjes in de atmosfeer, welke redelijk gelijk blijven gedurende dit soort periodes, zijn echter sterk golflengte afhankelijk, dit kan oplopen tot ~lambda^4. Deze verstrooing selecteert dus wel kleuren, en kan met je de juiste lichtval dus een rode atmosfeer veroorzaken.
De reflectie van stofwolken zou eventueel wel een rode kleur kunnen veroorzaken, aangezien het stof zelf rood is, maar dat is meer een rode gloed dan een rode atmosfeer. Ik denk dat dit zich op een andere (en vooral veel zwakkere) manier zal uiten.

Kijk, uiteindelijk weet ik het ook niet wat nu de werkelijke kleur is, maar een dergelijke simplificatie is gewoonweg niet waar en het is daarom ook jammer dat zulke verkeerde berichten steeds weer de media in gebracht worden.
Mensen willen daarnaast nogal eens vergeten dat de kleur van de aardatmosfeer ook variabel is, afhanklijk van de lichtinval.
Ik blijf er zelf bij dat de atmosfeer van mars door zijn samenstelling waarschijnlijk 'eerder' rood wordt en dat daarnaast stoffige omstandigheden bij oude foto's plus het duidelijke rode oppervlak, voor het idee van de rode atmosfeer hebben gezorgd. Dit terwijl de eerste foto's ook al blauwe atmosferen toonden, dit is echter gewoon niet opgevallen bij het publiek, het rode is onthouden.

Samenvatting, het stof kan voor een rode kleur zorgen, maar dit is zeker niet de belangrijkste oorzaak.

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zaterdag 31 januari 2004 @ 05:27:10 #184
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16734237
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 00:08 schreef kingmob het volgende:

[..]

Vreemde uitspraak, want dit is simpelweg niet waar . Stof heeft relatief weinig 'last' van golflengte en draagt zodoende niet echt bij aan een verkleuring. Stof zorgt er met name gewoon voor dat je het zicht wordt ontnomen. De kleinere deeltjes in de atmosfeer, welke redelijk gelijk blijven gedurende dit soort periodes, zijn echter sterk golflengte afhankelijk, dit kan oplopen tot ~lambda^4. Deze verstrooing selecteert dus wel kleuren, en kan met je de juiste lichtval dus een rode atmosfeer veroorzaken.
De reflectie van stofwolken zou eventueel wel een rode kleur kunnen veroorzaken, aangezien het stof zelf rood is, maar dat is meer een rode gloed dan een rode atmosfeer. Ik denk dat dit zich op een andere (en vooral veel zwakkere) manier zal uiten.

Kijk, uiteindelijk weet ik het ook niet wat nu de werkelijke kleur is, maar een dergelijke simplificatie is gewoonweg niet waar en het is daarom ook jammer dat zulke verkeerde berichten steeds weer de media in gebracht worden.
Mensen willen daarnaast nogal eens vergeten dat de kleur van de aardatmosfeer ook variabel is, afhanklijk van de lichtinval.
Ik blijf er zelf bij dat de atmosfeer van mars door zijn samenstelling waarschijnlijk 'eerder' rood wordt en dat daarnaast stoffige omstandigheden bij oude foto's plus het duidelijke rode oppervlak, voor het idee van de rode atmosfeer hebben gezorgd. Dit terwijl de eerste foto's ook al blauwe atmosferen toonden, dit is echter gewoon niet opgevallen bij het publiek, het rode is onthouden.

Samenvatting, het stof kan voor een rode kleur zorgen, maar dit is zeker niet de belangrijkste oorzaak.


Een kleine mini-hypothese van mij is overigens, dat omdat de viking landers niet bij de evenaar zijn geland maar dichter naar de polen toe, ze minder last hebben gehad van stof in de lucht, en dus een minder roze atmosfeer/rendering van de omgeving hebben waargenomen.

Dit komt doordat de lucht bij de polen er relatief "schone" lucht binnen stroomt, en dit bij de evenaar juist lucht is die al heel lang over het oppervlak heeft gestoven en dus vol zit met ultra-fijne stofdeeltjes, zoals je die op aarde niet zal tegen komen. Deze blijven dan ook veel langer in de atmosfeer aanwezig dan hier op aarde.

De ultra-fijne stofdeeltjes bestaan omdat deze puur door wind gepolijst zijn, en niet door water, wat een samenklonterend effect heeft . De luchtvochtigheid is ook extreem laag, waardoor er geen reden is voor ultra-lichte stofdeeltjes om zomaar omlaag te vallen door diverse luchtlagen heen.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  zaterdag 31 januari 2004 @ 07:18:42 #185
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16734448
Lijkt er op dat we enige duidelijkheid krijgen over e.e.a :
Een foto geschoten met reguliere L4 filter ipv L2 filter, en de meting dat de hoeveelheid stof in de atmosfeer begint af te nemen (er zijn in december stormen geweest, aldus NASA). Dit strookt overigens ook met mijn bovenstaande hypothese - deze "circulatie" filtert de lucht van stofdeeltjes, na een storm.

"In the upper left is a color image of the panoramic camera calibration target, also known as the martian sundial. The color panel of the calibration target looks almost exactly like it did on Earth, indicating that the color shown of Mars, though approximated, is close to true color.

The monochrome image in the upper right shows the sun, magnified five times. This image was acquired by the panoramic camera as part of a routine sequence of images designed to monitor the dust abundance in the martian atmosphere. The dust abundance appears to be decreasing slowly with time, consistent with the atmosphere continuing to clear after the large dust storm of last December."

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16738566
En Oppotunity is ook onderweg

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zaterdag 31 januari 2004 @ 13:27:55 #187
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16738668
wow vette platen, thansk for the update crash
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  zaterdag 31 januari 2004 @ 14:48:08 #188
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16740669
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 13:23 schreef -CRASH- het volgende:
En Oppotunity is ook onderweg
[afbeelding]
[afbeelding]
lijkt me nog redelijk tricky aangezien hij er zo schuin af is gereden... zomenteen dondert die nog om ook
Powered by Garmin Etrex Legend
pi_16744369
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 14:48 schreef drelletje het volgende:

[..]

lijkt me nog redelijk tricky aangezien hij er zo schuin af is gereden... zomenteen dondert die nog om ook


Inderdaad, hij is niet midden van het scheve dingetje afgereden. Als ie om was gevallen, dan had niemand hem ff recht kunnen zetten
  zaterdag 31 januari 2004 @ 22:46:13 #190
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16753126
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 17:08 schreef BazP het volgende:

[..]

Inderdaad, hij is niet midden van het scheve dingetje afgereden. Als ie om was gevallen, dan had niemand hem ff recht kunnen zetten


Leg dat dan maar eens uit op de persconferentie .

Overigens is dat gebeurt met een maanlander van de russen, vlak voordat de apollo 11 op de maan zou landen. Een niet zo handige vorm robot, die bij het landen gekanteld is en daardoor onbruikbaar was . En daar gingen de amerikanen met alle faam .

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 1 februari 2004 @ 15:43:48 #191
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16777891
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 22:46 schreef kingmob het volgende:

[..]

Leg dat dan maar eens uit op de persconferentie .

Overigens is dat gebeurt met een maanlander van de russen, vlak voordat de apollo 11 op de maan zou landen. Een niet zo handige vorm robot, die bij het landen gekanteld is en daardoor onbruikbaar was . En daar gingen de amerikanen met alle faam .


GODVERDOMSKI!!

Dat was weer 1 kameraad die in siberie eens zn robot-design-skills mocht gaan verfijnen - indefenitly

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16780047
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 22:46 schreef kingmob het volgende:

[..]

Leg dat dan maar eens uit op de persconferentie .

Overigens is dat gebeurt met een maanlander van de russen, vlak voordat de apollo 11 op de maan zou landen. Een niet zo handige vorm robot, die bij het landen gekanteld is en daardoor onbruikbaar was . En daar gingen de amerikanen met alle faam .


Je zult wel de Lunachod bedoelen
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16780435
quote:
Op zaterdag 31 januari 2004 14:48 schreef drelletje het volgende:

[..]

lijkt me nog redelijk tricky aangezien hij er zo schuin af is gereden... zomenteen dondert die nog om ook


De MERs kunnen hun wielen toch onafhankelijk van elkaar
bewegen....
Dus dat ie eraf kon kieperen was minimaal...
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16808500
Wierd ....... sinds 31 Jan geen foto's meer.
Zullen er weer problemen zijn
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  maandag 2 februari 2004 @ 10:06:18 #195
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16808534
quote:
Op maandag 2 februari 2004 10:04 schreef -CRASH- het volgende:
Wierd ....... sinds 31 Jan geen foto's meer.
Zullen er weer problemen zijn
Vanochtend in het radionieuws: ook Opportunity heeft nu problemen. Spirit is pas net weer 'on his feet', dus dat verklaart het gebrek aan nieuwe foto's
'Nuff said
  maandag 2 februari 2004 @ 16:30:34 #196
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16818907
Must....have.....pictures.....
Can't....hold....on....much.....longer.....aaaarggghhhhhh
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16819107
quote:
Op maandag 2 februari 2004 16:30 schreef kingmob het volgende:
Must....have.....pictures.....
Can't....hold....on....much.....longer.....aaaarggghhhhhh
http://www.msss.com/mars_images/moc/index.html

The Mars Global Surveyor (MGS) Mars Orbiter Camera (MOC) first acquired images of Mars during its approach to the red planet in mid-1997. The spacecraft began orbiting Mars in September 1997. Following a period of aerobraking to achieve a nearly-circular, nearly-polar orbit, MGS began systematic mapping operations in March 1999. The primary mission was conducted for one Mars year, through January 2001. An extended mission phase followed. The current plan is to keep the spacecraft and MOC experiment operational through September 2004.

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16819693
2004 News Releases

Mars Rover Spirit Restored to Health
February 1, 2004

NASA's Mars Exploration Rover Spirit is healthy again, the result of recovery work by mission engineers since the robot developed computer-memory and communications problems 10 days ago.

Lees de rest op http://www.jpl.nasa.gov/releases/2004/48.cfm

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16828102
Hup weer een foto

En nog een

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  dinsdag 3 februari 2004 @ 00:10:54 #200
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_16835548
Heeft iemand een verklaring voor dit "ding" op de foto?

Het steekt iig uit want het heeft schaduw.

het is op deze foto te vinden ongeveer 2/5 van rechts, onderaan. (pas op foto is 9mb)

Deze ruimte niet beschrijven
pi_16836149
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 00:10 schreef bosgorilla het volgende:
Heeft iemand een verklaring voor dit "ding" op de foto?

[afbeelding]

Het steekt iig uit want het heeft schaduw.

het is op deze foto te vinden ongeveer 2/5 van rechts, onderaan. (pas op foto is 9mb)


Als je verder zoekt zie je nog meer spul liggen...
Komt waarschijnlijk van het platvorm af...


[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 03-02-2004 10:59]

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16862351
I smell a fake of cover-up. Ik heb de raw images van Opportunity even nader bekeken (Sol 007, Navigation Camera) en de genoemde "schedel" staat daar helemaal niet op. Weird.

Zie de foto's hieronder. Ik heb de foto's over elkaar gelegd en de raw image gedraaid zodat het er een beetje overheen valt om het beter te illustreren.

De foto's van NASA:
------------------------------------------------------------
Panorama (met "schedel")
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/opportunity/20040202a/MSPan_B1_2x-B009R1.jpg
------------------------------------------------------------
Raw image Sol 7 Navigation Camera (zonder "schedel"):
http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/all/1/n/007/1N128820163EFF0215P1515R0M1.JPG
------------------------------------------------------------

Hieronder mijn layered compilatie:

[Dit bericht is gewijzigd door mloman op 03-02-2004 22:25]

  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:59:10 #203
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16862527
KAPPE NU OKEE! GA NAAR TRU!

Er lopen geen fucking geiten op mars klaar stomme bos gorilla fuckin' een FP gebeuren.... ziekelijk slaat echt nergens op, hoe dom kan je zijn...

Powered by Garmin Etrex Legend
  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:11:25 #204
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_16862944
Hold your horses gast, ik vraag of iemand weet wat het is, verder niets. om dat FP bericht heb ik trouwens niet gevraagd, en de poster heeft mij niet vermeld.

en sla svp eens een beetje normale taal uit.

Deze ruimte niet beschrijven
  † In Memoriam † dinsdag 3 februari 2004 @ 22:13:41 #205
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16863020
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:11 schreef bosgorilla het volgende:
Hold your horses gast, ik vraag of iemand weet wat het is, verder niets. om dat FP bericht heb ik trouwens niet gevraagd, en de poster heeft mij niet vermeld
Heb je de links naar de foto's ook? Waar ze staan op de JPL of Nasa site?

Wil het zelf ook even bekijken.

Ik kan ze zo snel niet vinden.

  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:14:10 #206
38963 drelletje
BRITISH SEA POWER!!!
pi_16863036
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:11 schreef bosgorilla het volgende:
Hold your horses gast, ik vraag of iemand weet wat het is, verder niets. om dat FP bericht heb ik trouwens niet gevraagd, en de poster heeft mij niet vermeld.

en sla svp eens een beetje normale taal uit.


okee je hebt gelijk....
Maar ik word een betje gek van die mensen die eeuwig zeuren over de kleur enz. enz. en dat NASA alles verkeerd doen enzo... maarja
Powered by Garmin Etrex Legend
  dinsdag 3 februari 2004 @ 22:19:52 #207
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_16863240
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:13 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Heb je de links naar de foto's ook? Waar ze staan op de JPL of Nasa site?

Wil het zelf ook even bekijken.

Ik kan ze zo snel niet vinden.


Euhhh ja, in mijn originele post op de vorige pagina!


Edit: hier!

Deze ruimte niet beschrijven
  † In Memoriam † dinsdag 3 februari 2004 @ 22:58:21 #208
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16864591
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 22:19 schreef bosgorilla het volgende:

[..]

Euhhh ja, in mijn originele post op de vorige pagina!


Edit: hier!


Ze zijn niet precies over elkaar heen te leggen omdat het perspectief verschilt en de zwartwit foto is wat boller, maar volgens mij heb je gewoon gelijk. Whatever het is, op die zwartwitfoto zou het ook te zien moeten zijn.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 23:02:50 #209
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16864748
Het zou natuurlijk ook weggewaaid kunnen zijn.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16867015
jullie kijken alleen maar naar dat ene stukje...
kijk eens wat verder naar rechts daar ligt nog iets.
En er moet nog wat ergens liggen.
lijken me allemaal onderdelen te zijn.
DL de grote TIF foto en ga eens zoeken wat er
allemaal ligt.
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_16869004
Wat wisten jullie dat nog niet; tis al jaren bekend dat er geiten rondlopen op mars staat zelfs een uitgebrijd artikel vn op de nasa site...
Nee de "echte" rede om naar mars te gaan is niet om water aantetonen en daaruit eventueel microscopisch bewijs aantetreffen van eerder leven maar om de mensheid te herenspoelen met extra rood gemaakte foto's. klik -hier- voor de link waar op de site van de CIA dit complot al staat gepost sinds het aantreden van Bush... Echt waar
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16876329
Ik heb leven gevonden op de foto!
Hier is mijn Zandman! Ik heb er een stukje uitgeknipt.
http://www.streamable.tv/snip/life!.JPG

dit geen truukfoto.

[Dit bericht is gewijzigd door Terracide op 04-02-2004 12:37]

  woensdag 4 februari 2004 @ 12:38:48 #213
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16876676
Een zandman? Shit, Moslims op Mars!
Ik ga naar huis.
  woensdag 4 februari 2004 @ 14:22:28 #214
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16880143
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 12:25 schreef Terracide het volgende:
Ik heb leven gevonden op de foto!
Hier is mijn Zandman! Ik heb er een stukje uitgeknipt.
http://www.streamable.tv/snip/life!.JPG

dit geen truukfoto.


Ziet er uit alsof ie een enorme lul heeft ...of een slurf ...en dat voor zo'n klein mannetje, ocharme..!
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16880841
Of ze hebben de foto's op aarde gemaakt en die hele missie is fake
  woensdag 4 februari 2004 @ 19:37:46 #216
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16889368
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 14:43 schreef Mastertje het volgende:
Of ze hebben de foto's op aarde gemaakt en die hele missie is fake
NEP! Dat is niet waar ..ER IS LEVEN OP MARS EN ZE KOMEN ER AAN

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  woensdag 4 februari 2004 @ 20:33:25 #217
79312 Knoxville1985
U-235 ---> U-236
pi_16891133
Waar is de foto van rond 50 Mb?
- - - Speedcars - - -
  woensdag 4 februari 2004 @ 20:56:15 #218
79312 Knoxville1985
U-235 ---> U-236
pi_16891881
Zie je nou op de foto van rond 8,5 Mb ongeveer helemaal rechtsonderaan een soort afgebroken gedeelte van de Opportunity ofzo?
- - - Speedcars - - -
  woensdag 4 februari 2004 @ 21:07:48 #219
79312 Knoxville1985
U-235 ---> U-236
pi_16892480
- - - Speedcars - - -
  woensdag 4 februari 2004 @ 21:19:30 #220
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16893195
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 19:37 schreef majic het volgende:

[..]

NEP! Dat is niet waar ..ER IS LEVEN OP MARS EN ZE KOMEN ER AAN

[afbeelding]



Ge-ni-aal
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † woensdag 4 februari 2004 @ 21:28:53 #221
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16893691
Grappig hoor.

En dit is omdat de onderwerpen die (op een serieuze manier) aangedragen worden jullie niet zinnen?

Gaan we anderen verwijten maken en het topic zelf verbaggeren.

Way to go!

  donderdag 5 februari 2004 @ 00:14:23 #222
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16899554
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 21:28 schreef NorthernStar het volgende:
Grappig hoor.

En dit is omdat de onderwerpen die (op een serieuze manier) aangedragen worden jullie niet zinnen?

Gaan we anderen verwijten maken en het topic zelf verbaggeren.

Way to go!


De bedoeling is serieus, de onderbouwing vaak waardeloos. Dit zie je blijkbaar alleen als je voldoende van de onderwerpen afweet. Ik weet wel beter dan proberen deze mensen te overtuigen (al kan ik het regelmatig niet laten), dit houd mij niet tegen om er de humor van in te zien.

Mensen zijn echt way out of their league, maar hebben het gewoonweg niet door. In elke misplaatste zandkorrel wordt wel wat gezien door een of andere average joe die wel eens een digitale foto op z'n telefoon heeft genomen. er zijn genoeg mensen op fok die er de meest debiele theorien over lichtsnelheid op nahouden, zonder ook maar iets van de relativiteitstheorie te snappen. Moet ik die ook allemaal serieus nemen?

Ik merk wel dat mensen steeds beter beginnen te onderbouwen gelukkig, maar de 'verkeerde' richting op. Dwz, goede links etc. maar nog steeds niet voldoende informatie over hoe de vork daadwerkelijk in de stil zit, of domweg niet lang genoeg nagedacht.

Bovendien is het als de brandweer. Als men 100 keer voor een neppe brand belt, geloof je het de 101ste keer niet, terwijl het dan waar kan zijn. Dus mits het echt de pan uit rijst, zal alles wat van het 'normale' afwijkt toch echt richting truth moeten gaan, omdat het niet in WFL past. Hoe je het ook went of keert staat dit topic nu telkens in het teken van het verkeerde, wat niet echt de bedoeling is.
Kijk, als iemand nu vragen heeft, van 'hoe kan dit?', dan is er geen probleem. En als niemand het weet kun je daar leuk over discussiëren. Maar de toon waarop al deze onzin wordt gebracht is toch altijd van het "KIJK WAT IK NU TOCH HEB ONTDEKT!!!! niveau.

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16903887

This map of a portion of the small crater currently encircling the Mars Exploration Rover Opportunity shows where crystalline hematite resides. Red and orange patches indicate high levels of the iron-bearing mineral, while blue and green denote low levels. The northeastern rock outcropping lining the rim of the crater does not appear to contain much hematite. Also lacking hematite are the rover's airbag bounce marks. This image consists of data from Opportunity's miniature thermal emission spectrometer superimposed on an image taken by the rover's panoramic camera.
pi_16903972
Zou NASA eventueel info achterhouden? Stel dat ze een grootse ontdekking doen, dan lijkt het me niet dat ze het direct naar buiten brengen.
Hoeveel afstand leggen die Mars landers nu eigenlijk af in die tijd?
  donderdag 5 februari 2004 @ 10:51:55 #225
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16905556
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 09:30 schreef _Flea_ het volgende:
Zou NASA eventueel info achterhouden? Stel dat ze een grootse ontdekking doen, dan lijkt het me niet dat ze het direct naar buiten brengen.
Hoeveel afstand leggen die Mars landers nu eigenlijk af in die tijd?
Ligt aan de grootsheid denk ik. het bewijs voor marsleven zouden ze denk ik wel een paar dagen willen nachecken alvorens ze dat uitbrengen. Een fout op dat gebied is niet te veroorloven namenlijk.
Vergeet echter niet dat de NASA flink gebaat is bij goede publiciteit. Alles zal openbaar worden gemaakt, al was het alleen al om die reden. (en bovendien bekommerd de gemiddelde wetenschapper zich niet zo om politiek).

De afstand dat zo'n rovertje kan afleggen is maximaal 40 meter per dag, maar dat zal meestal een stuk lager liggen.

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 5 februari 2004 @ 11:43:27 #226
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16906804
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 10:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ligt aan de grootsheid denk ik. het bewijs voor marsleven zouden ze denk ik wel een paar dagen willen nachecken alvorens ze dat uitbrengen. Een fout op dat gebied is niet te veroorloven namenlijk.
Vergeet echter niet dat de NASA flink gebaat is bij goede publiciteit. Alles zal openbaar worden gemaakt, al was het alleen al om die reden. (en bovendien bekommerd de gemiddelde wetenschapper zich niet zo om politiek).

De afstand dat zo'n rovertje kan afleggen is maximaal 40 meter per dag, maar dat zal meestal een stuk lager liggen.


Het bewijs voor leven is al gewoon beschikbaar - sattelietfotos en statistiek zijn een goede combinatie.... meer hierover zodra ik een volledige en complete theorie / analyse op poten heb kunnen zetten (kan nog wel enkele weken of maanden duren).
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:06:14 #227
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16914599
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:43 schreef majic het volgende:

[..]

Het bewijs voor leven is al gewoon beschikbaar - sattelietfotos en statistiek zijn een goede combinatie.... meer hierover zodra ik een volledige en complete theorie / analyse op poten heb kunnen zetten (kan nog wel enkele weken of maanden duren).


indirect bewijs zal nooit geaccepteerd worden, tenzij het gevonden leven zeer veel op aards leven lijkt. Op mars zou dat nog wel mogelijk zijn, maar op ieder andere planeet/maan wordt dit zeer onwaarschijnlijk. Je weet in principe niet waar je naar moet zoeken, wat de reden is dat er zoveel naar water wordt gezocht. Dan weten we immers waar we mee te maken hebben.
Maar ik ben benieuwd. Ik zou iniedergeval niet weten wat je met satelietfoto's en statistiek wil beginnen .
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 5 februari 2004 @ 16:58:43 #228
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16916282
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 16:06 schreef kingmob het volgende:

[..]

indirect bewijs zal nooit geaccepteerd worden, tenzij het gevonden leven zeer veel op aards leven lijkt. Op mars zou dat nog wel mogelijk zijn, maar op ieder andere planeet/maan wordt dit zeer onwaarschijnlijk. Je weet in principe niet waar je naar moet zoeken, wat de reden is dat er zoveel naar water wordt gezocht. Dan weten we immers waar we mee te maken hebben.
Maar ik ben benieuwd. Ik zou iniedergeval niet weten wat je met satelietfoto's en statistiek wil beginnen .


Laat ik het zo zeggen - als bepaalde omgevingsfactoren die cruciaal zijn voor het laten bestaan van "leven" gedefineerd op bep. plekken wel en niet voor komen (en dit gewoon ruimschoots gedocumenteerd is, deze "factor"), en je vervolgens aan de slag gaat om deze gemeten waarden op een kaart uit te zetten t.o.v. "spottings" van bepaalde typen "anomalies" (vreemdigheden - bijv. je hebt de "spiders" , je hebt de "spots", "staircases" en meer dingen), en je ziet vervolgens dat een of meerdere van deze typen anomalies altijd _binnen_ de eerder genoemde cruciale omgevingsfactor (niet water!) zich bevinden en _nooit_ er buiten, en je hebt een stuk of 80+ aparte sightings gecombineerd mars-wijd, dan kom je ergens ...ik wil graag 200+ aparte sightings en met name eigen onderzoek naar bep. patronen in "verwachtingsgebieden" - e.g. waar ik nog niets van heb gehoord, maar waar ik VERWACHT dat ik bep. patronen wederom ga aantreffen.

Je hoort nog van me

[Dit bericht is gewijzigd door majic op 05-02-2004 16:59]

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  donderdag 5 februari 2004 @ 17:40:06 #229
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16917918
misschien heb je wat aan de Drake Equation. Als ik het goed begrijp wil je zoiets maken voor aardse omstandigheden, om zo de kans op leven te bepalen? Nu heeft de Drake equation een andere (numerieke) oorsprong, maar hetzelfde idee ten grondslag. In principe verteld de drake equation ons, dat als het leven op aarde niet door een hogere macht is gecreeerd, wij vrijwel zeker niet alleen zijn in het heelal.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  donderdag 5 februari 2004 @ 18:47:10 #230
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16920070
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 17:40 schreef kingmob het volgende:
misschien heb je wat aan de Drake Equation. Als ik het goed begrijp wil je zoiets maken voor aardse omstandigheden, om zo de kans op leven te bepalen? Nu heeft de Drake equation een andere (numerieke) oorsprong, maar hetzelfde idee ten grondslag. In principe verteld de drake equation ons, dat als het leven op aarde niet door een hogere macht is gecreeerd, wij vrijwel zeker niet alleen zijn in het heelal.
Nee, iets minder stoffig, iets directer bewijs voor "leven" - maar dan op planetaire schaal, niet gebaseerd op "oh zo ziet dat ene patroontje er op op die foto" maar op een all-in schaal. Kan helaas nog niet meer vertellen, is vrij revolutionair maar ik beloof je dat het de moeite waard wordt - nergens op internet is er iets gepubliceerd of zelfs maar gefilosofeerd over hetgeen ik & een mede-bedenker opgezet hebben.

Heb jij trouwens ICQ/MSN? Lijkt me leuk om over algemene mars-related zaken eens een woordje te wisselen in het nederlands!

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16931591
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:43 schreef majic het volgende:

[..]

Het bewijs voor leven is al gewoon beschikbaar - sattelietfotos en statistiek zijn een goede combinatie.... meer hierover zodra ik een volledige en complete theorie / analyse op poten heb kunnen zetten (kan nog wel enkele weken of maanden duren).


Statistiek = kansbereking; en om te bewijzen dat leven buiten aarde bestaat moet je het (tastbaar) aantonen met meer dan 1 "bewijs/vermoeden". De structuren op de foto's zouden ook door bijzondere atmosferische omstandigheden kunnen worden gevormd...

Echter ik zie waar je heenwil en sta 100% achter je onderzoek ; ben benieuwd naar de verdere gedachte achter de relatie tussen de gevonde structuren op alleen voor leven mogelijke locaties... Ben idd ervan overtuigd dat leven niet alleen voorbehouden is voor aarde en dat het "overal" voorkomt...

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_16935231
Ik wacht iniedergaval vol spanning af
pi_16935241

Opportunity Passes Her Driver's Test!

Just like you would want to perfect your parallel parking abilities before trying to make it to an appointment on a tight schedule in a big city, engineers tested Opportunity's ability to maneuver on Mars on sol 12, which ended Thursday. She passed with flying colors!" reported Mark Powell, Science Downlink Coordinator. Engineers commanded Opportunity to do a little dance, making three arcs -- two to the left and one to the right. Opportunity then did a 30-degree turn in place where you can see the most radical track curves in the image. For its grand finale drive, Opportunity proceeded straight for 1.8 meters (5.9 feet), completing a total traverse of 3.54 meters (10.6 feet).

The plan for sol 13 is to do a 1.1 meter (3.6 feet) drive straight toward the outcrop and take some more pancam and mini-TES instrument images of the outcrop area.

Scientists have decided to wait to trench for a few days until they can drive to an area with a higher concentration of hematite.

pi_16935248
Spirit Rover Status: Spirit's Surgery Successful!
Spirit woke up earlier than normal today at 6 a.m. local Mars time to the tune of Surfari's "Wipe Out" in order to prepare for its memory "surgery." Engineers ended the memory overload problem today by erasing and reformatting the flash file system. The operation was a success, and the patient is doing very well. Spirit is scheduled to brush off any loose dust on the rock Adirondack tomorrow to prepare for the first exciting grinding event with the rock abrasion tool this weekend, which may reveal historical clues about the rock's formation and the past environment on Mars.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 12:08:39 #235
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16939452
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 08:26 schreef BazP het volgende:
-knip-
Hahaha , whats next? Hellingproef?
  vrijdag 6 februari 2004 @ 12:50:36 #236
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16940543
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 18:47 schreef majic het volgende:
Heb jij trouwens ICQ/MSN? Lijkt me leuk om over algemene mars-related zaken eens een woordje te wisselen in het nederlands!
s_ophof@hotmail.com
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 13:26:11 #237
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16941542
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 12:50 schreef kingmob het volgende:

[..]

s_ophof@hotmail.com


Hehe ok ...zet ie het niet in zn got info maar post het wel voluit op het forum zelf rare jongens die kingmobs..
Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  vrijdag 6 februari 2004 @ 17:34:53 #238
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16949422
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 13:26 schreef majic het volgende:

[..]

Hehe ok ...zet ie het niet in zn got info maar post het wel voluit op het forum zelf rare jongens die kingmobs..


Ik heb niet zo'n probleem met m'n hotmail op fok erlijk gezegd . (het is dat je het niet als email kan zetten).
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16976174
Over dat gezeik van dat schedel:
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=38233&

Op dit plaatje zie je dat ze wat anders onderzoeken :
[afbeelding]
Sol 9 at approximately 13:52:21 Mars local solar time
En op dit plaatje zie de resultaten:
[afbeelding]
Sol 9 at approximately 15:24:36 Mars local solar time
Kijk dan gewoon bij de rough images..
verder zie je Hier het eerste plaatje voor vertrek van de 3.5 m lange tocht:
[afbeelding]
Het was een interessant object, maar gezien de afstanden op de foto's kan het niet groter dan 1 a 2 cm geweest zijn. Het is of weggeblazen, of de rover is er overheen gereden en dan zou het witte op dit plaatje de restanten zijn:
[afbeelding]
in dat geval was het niet interssant want een fossiel zou niet zo verstuiven met druk erop. Dan zou het gewoon een leuke kalkvorming zijn ofzo...Andere mogelijkheid is dat het weggewaaid is want ik denk niet dat de bestuurder van opportunity even uitgestapt is en m in een zakje heeft gedaan :S

pi_16978629
quote:
Op zaterdag 7 februari 2004 18:08 schreef -Pepe- het volgende:

-knip-

in dat geval was het niet interssant want een fossiel zou niet zo verstuiven met druk erop. Dan zou het gewoon een leuke kalkvorming zijn ofzo...Andere mogelijkheid is dat het weggewaaid is want ik denk niet dat de bestuurder van opportunity even uitgestapt is en m in een zakje heeft gedaan :S


Waar niemand meer aan denkt is dat de rover(s) vastzaten met draden (12) die 1 voor 1 met kleine explosieven losgemaakt werden. En dat daardoor ook wel eens wat van de airbags is beschadigd en door de explosiedruk voor de rover is terecht gekomen....

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 07-02-2004 19:38]

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_17007268

The round, shallow depression in this image resulted from history's first grinding of a rock on Mars. The rock abrasion tool on NASA's Spirit rover ground off the surface of a patch 45.5 millimeters (1.8 inches) in diameter on a rock called Adirondack during Spirit's 34th sol on Mars, Feb. 6, 2004. The hole is 2.65 millimeters (0.1 inch) deep, exposing fresh interior material of the rock for close inspection with the rover's microscopic imager and two spectrometers on the robotic arm. This image was taken by Spirit's panoramic camera, providing a quick visual check of the success of the grinding. The rock abrasion tools on both Mars Exploration Rovers were supplied by Honeybee Robotics, New York, N.Y.
pi_17047020
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_17099009
Nieuw van de ESA:

Mars Express ziet het topje van de Olympus Mons



Op het nieuwe plaatje door ESA's Mars Express is het topje van de vulkaan Olympus Mons te zien. Olympus Mons is de grootste vulkaan in ons zonnestelsel.

De Olympus Mons ligt net iets boven de evenaar, op het noordelijk halfrond dus. Met een professionele telescoop lijkt hij op een zwarte vlek, die boven de roze wolken uitsteekt. Logisch dat hij er bovenuit steekt, want de Olympus Mons is 24 kilometer hoog. Dat is dus 3 Himalaya's op elkaar, wat ongelooflijk hoog is. Verder is de Olympus Mons ongelooflijk breed. Hij zou bijna heel Nederland kunnen bedekken.

De Olympus Mons ligt samen met nog meer dode vulkanen in een bergachtig gebied rond de evenaar, genaamd het Tharsis en het Elysum, dat een stuk kleiner is. Het ziet er naar uit dat de Olympus Mons altijd blijft bestaan. Het oppervlak van Mars evolueert niet zoveel, zodat het eeuwenlang hetzelfde kan blijven.

Op het plaatje is het topje te zien met daarbij de beroemde caldera (= rondvormige krater gevormd door vulkanische activiteit). De caldera is maar liefst 3 kilometer diep. Dit is tevens het eerst hoge-resolutie kleurenplaatje van de volledige caldera van de Olympus Mons.

Het plaatje is op een hoogte van 273 kilometer genomen door de High Resolution Stereo Camera (HRSC) aan boord van de Mars Express op 21 januari 2004. Vandaag werd het plaatje gepubliceerd. Het plaatje toont een gebied met een doorsnee van 102 kilometer en heeft een resolutie van 12 meter per pixel. Het zuiden zit boven aan
Bron: www.astrostart.nl

pi_17099090
Mars Express maakt een plaatje van Valles Marineris

De Europese Mars Express heeft een gedetailleerd plaatje weten te maken van het gebied Valles Marineris op Mars. De sonde van ESA bevond zich op een hoogte van 275 kilometer. De vormen te zien op het plaatje zijn waarschijnlijk zo gekomen door erosie, waarschijnlijk veroorzaakt door water. Hieronder het plaatje.
www.astrostart.nl

pi_17099246
pi_17099521
Plaatjes van de Opportunity gemaakt door de Mars Global Surveyor

pi_17104042

-just cruising-

"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_17109387
Wat mooi!
- - - Speedcars - - -
pi_17110392
Wat gaaf allemaal zeg!
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:30:07 #250
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_17111504
Ik ga naar huis.
  donderdag 12 februari 2004 @ 11:28:19 #251
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17112696
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:30 schreef nietzman het volgende:
Te goed gewoon... Te goed...
LOL

'Nuff said
  † In Memoriam † donderdag 12 februari 2004 @ 19:50:50 #252
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17125549
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:30 schreef nietzman het volgende:
Te goed gewoon... Te goed...
tering!!

pi_17126707
quote:
Historical Mars Missions
Mission, Country, Launch Date, Purpose, Results

[Unnamed], USSR, 10/10/60, Mars flyby, did not reach Earth orbit
[Unnamed], USSR, 10/14/60, Mars flyby, did not reach Earth orbit
[Unnamed], USSR, 10/24/62, Mars flyby, achieved Earth orbit only
Mars 1, USSR, 11/1/62, Mars flyby, radio failed at 106 million km (65.9 million miles)
[Unnamed], USSR, 11/4/62, Mars flyby, achieved Earth orbit only
Mariner 3, U.S., 11/5/64, Mars flyby, shroud failed to jettison
Mariner 4, U.S. 11/28/64, first successful Mars flyby 7/14/65, returned 21 photos
Zond 2, USSR, 11/30/64, Mars flyby, passed Mars but radio failed, returned no planetary data
Mariner 6, U.S., 2/24/69, Mars flyby 7/31/69, returned 75 photos
Mariner 7, U.S., 3/27/69, Mars flyby 8/5/69, returned 126 photos
Mariner 8, U.S., 5/8/71, Mars orbiter, failed during launch
Kosmos 419, USSR, 5/10/71, Mars lander, achieved Earth orbit only
Mars 2, USSR, 5/19/71, Mars orbiter/lander arrived 11/27/71, no useful data, lander burned up due to steep entry
Mars 3, USSR, 5/28/71, Mars orbiter/lander, arrived 12/3/71, lander operated on surface for 20 seconds before failing
Mariner 9, U.S., 5/30/71, Mars orbiter, in orbit 11/13/71 to 10/27/72, returned 7,329 photos
Mars 4, USSR, 7/21/73, failed Mars orbiter, flew past Mars 2/10/74
Mars 5, USSR, 7/25/73, Mars orbiter, arrived 2/12/74, lasted a few days
Mars 6, USSR, 8/5/73, Mars flyby module and lander, arrived 3/12/74, lander failed due to fast impact
Mars 7, USSR, 8/9/73, Mars flyby module and lander, arrived 3/9/74, lander missed the planet
Viking 1, U.S., 8/20/75, Mars orbiter/lander, orbit 6/19/76-1980, lander 7/20/76-1982
Viking 2, U.S., 9/9/75, Mars orbiter/lander, orbit 8/7/76-1987, lander 9/3/76-1980; combined,
the Viking orbiters and landers returned 50,000+ photos
Phobos 1, USSR, 7/7/88, Mars/Phobos orbiter/lander, lost 8/88 en route to Mars
Phobos 2, USSR, 7/12/88, Mars/Phobos orbiter/lander, lost 3/89 near Phobos
Mars Observer, U.S., 9/25/92, lost just before Mars arrival 8/21/93
Mars Global Surveyor, U.S., 11/7/96, Mars orbiter, arrived 9/12/97, high-detail mapping through
1/00, now conducting second extended mission through fall 2004
Mars 96, Russia, 11/16/96, orbiter and landers, launch vehicle failed
Mars Pathfinder, U.S., 12/4/96, Mars lander and rover, landed 7/4/97, last transmission 9/27/97
Nozomi, Japan, 7/4/98, Mars orbiter, currently in orbit around the Sun; Mars arrival delayed to
12/13/03 due to propulsion problem
Mars Climate Orbiter, U.S., 12/11/98, lost upon arrival 9/23/99
Mars Polar Lander/Deep Space 2, U.S., 1/3/99, lander and soil probes, lost on arrival 12/3/99
Mars Odyssey, U.S., 3/7/01, Mars orbiter, arrived 10/24/01, currently conducting prime mission studying global composition, ground ice, thermal imaging
Mars Express/Beagle 2, European Space Agency, 6/2/03, Mars orbiter/lander, due to enter orbit 12/25/03, landing 12/25/03 (evening of 12/24/03 in U.S. time zones)


wow ik wist dat het een en ander gelanceerd (en gecrached) was maar deze hoeveelheid RESPECT voor al die doorzetters!!!
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_17133459
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 20:26 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

wow ik wist dat het een en ander gelanceerd (en gecrached) was maar deze hoeveelheid RESPECT voor al die doorzetters!!!


Kun je es zien wat ze in 44 jaar alleen
al naar Mars verschoten hebben.
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_17134910
http://robotics.nasa.gov/mer/screensaver.htm

Every time your screen saver is activated, the latest daily status reports and image updates will be brought automatically to your computer. Every day you'll read status reports prepared by the mission control team and see a new picture relating to a story of interest for each rover.

Inform - With the Mars Exploration Rovers Screen Saver you will see the complete historical timeline of Mars missions by the United States, the former Soviet Union, Russia, Japan, and the European Space Agency, as well as a brief description of each attempt.


Inspire - In addition to the great informative features, the Mars Exploration Rovers Screen Saver will treat you to statements made by a diverse group of rover and science team members about the past, present, and future of Mars exploration by NASA -- displayed against inspiring backdrops of Mars and Earth.

There are also over 30 images and photographs in the screen saver of rover prototypes, mission facilities, and Mars. Among these are striking orbital images of sand dunes and rock layers taken by the Mars Global Surveyor and Mars Odyssey orbiters, plus photographs from the final assemblies of Spirit and Opportunity at Kennedy Space Center in Florida shortly before their launches in June and July of 2003.

&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
pi_17134930
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')