abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 11:40:32 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21420025
Sja, Ik heb gewoon een vooroordeel tegen "thema´s" in restaurants, dan denk ik, je moet het dus niet van het eten hebben. Ja, het is een vooroordeel, maar de ellende met vooroordelen is dat ze zo vaak bevestigd worden.
Maar goed, ben wel benieuwd, want een goed belgisch restaurant waar ik niet voor naar Belgie hoef is een aanwinst!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21423191
Leuke tip;

Ga eens in XO eten, in Haarlem. Leuke (beetje yuppige) sfeer, vlotte bediening (in werk en omgang), geniaal eten voor een zeer nette prijs. Verder lekkere loungemuziek, en een zeer mooie inrichting!

http://www.xo-haarlem.nl/

Overigens werk ik zelf al jaren in de horeca.. en ben mede daardoor ZEER kritisch..
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 14:23:53 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21423278
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 14:19 schreef Oksel het volgende:
Leuke tip;

Ga eens in XO eten, in Haarlem. Leuke (beetje yuppige) sfeer, vlotte bediening (in werk en omgang), geniaal eten voor een zeer nette prijs. Verder lekkere loungemuziek, en een zeer mooie inrichting!

http://www.xo-haarlem.nl/
Ziet er aardig uit, gaan we waarschijnlijk binnenkort een keer proberen.
Bedankt voor de tip.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_21425191
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 14:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Ziet er aardig uit, gaan we waarschijnlijk binnenkort een keer proberen.
Bedankt voor de tip.
In mijn ervaring was het eten er nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. Standaard semihip restaurant eten met een vlakke smaak. Maar misschien is het ondertussen al wel weer veranderd.

Ik heb er wel een keertje een mooie bruiloftsreceptie meegemaakt
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  zondag 22 augustus 2004 @ 13:47:41 #185
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21463534
Hier is ie dan weer: onze recensie van restaurant Dendermonde in Utrecht.

http://www.dendermonde.nl/

En dinnersite....

http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=3162&lng=nl

entourage
Bij binnenkomst waan je jezelf in een doorsnee Belgisch huis: kitscherig behang aan de muren, voorzien van jachttrofeeën zoals hertenkoppen en fazanten. Een koekoeksklok ontbreekt natuurlijk niet evenals wat jaren-60 canapé’s .
Je wordt door de bediening ontvangen en eerst naar een wachtruimte begeleid, alwaar je je eerste aperitiefje kunt bestellen en ook een amuse krijgt: vandaag een borrelglaasje met koude paprikasoep.
Vervolgens word je geacht een keuze te maken uit de diverse “sferen” waarin het restaurant werkt: Gastronomisch, Barok of Huiskamer.
Wanneer je uiteindelijk je keuze hebt gemaakt zorgt de bediening er voor dat er een tafel wordt gedekt in de sfeer van je keuze.
Als je het Huiskamersfeer-menu besteld hebt verschijnt er een kanten tafelkleedje op tafel met daarop een truttig schemerlampje, een begonia, boerenbontborden en een servet van geruite theedoek.

Bij het Baroksfeer-menu eet je samen vanaf een ronde houten tableau, met verschillende verdiepingen in het midden van de tafel en zijn de stoelen inderdaad in barokstijl en wordt het glaswerk en servies ook aangepast.

Wanneer je kiest voor het Gastronomischesfeer-menu wordt er een strakke (moderne) tafel voor je gedekt in zwart/wit, met echt tafellinnen waarop een zwarte houten plank wordt neergelegd met daarop 3 mooie grote wijnkelken, 3 setjes bestek en daarnaast een strak chromen kandelaar en zoutstrooier en een plexiglas pepermolen.

Wat overigens wel opvallend was is dat voor welke sfeer je ook kiest, je steeds in het menu kunt kiezen uit dezelfde menu-kaart, het verschil zit hem uiteindelijk alleen in het aantal gerechten en de manier van opdienen en presenteren.
De menukaart bestaat uit verzonnen, grappig bedoelde namen voor de diverse gerechten. Gelukkig ontbreekt een normale beschrijving van het gerecht niet.

Bluezz en ik hebben uiteindelijk gekozen voor de Gastronomische sfeer, waarbij je de keuze hebt voor een koud voorgerecht, een soep, twee warme gerechten en 1 dessert.
Daarbij kozen we voor een bijpassen wijnarragement.
Overigens moet je voor een avondje eten bij Dendermonde wel ruimschoots de tijd nemen.
Na ruim 1 uur kwam het voorgerecht op tafel en uiteindelijk hebben we 4 ½ uur over de maaltijd gedaan.

Voorgerechten
Bluezz had gekozen voor TWEE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP:
Twee soorten pastrami: zalm en rund met een groene mosterddressing.
Als wijn erbij een glas Pinot Blanc Alsace, Cave d'Obernai, 2001

Het bleek te bestaan uit wat zalmsnippers en plakjes rosbief met wat sla erbij en inderdaad een wel lekkere mosterddressing. Haar cijfer: een 6.

Golfer koos voor GEMARMERD KALF EN KALKOEN:
Een terrine in laagjes van kalf en gerookte kalkoen met Belgische groenten in het zuur.
Als wijn erbij voor hem een glas Steen, Wildebosch, 2002.

Op zichzelf een goede terrine van kalfsvlees en kalkoenvlees op een bedje van piccalilly.
Smakelijk en eenvoudig.
Golfer zijn cijfer: een 7.

Soep

Allebei kozen we voor de RAUWE BOUILLON:
Runderbouillon met Ardennerham en een vleugje cognac.

De bouillon was een beetje te lauw en de combinatie van runderbouillon met Ardennerham (varkensvlees) was in onze ogen wat overbodig en vreemd.
Daarbij had de kok de pepermolen ietwat te enthousiast gehanteerd en was er van de cognac geen enkel vleugje te ontdekken.

Cijfer soep: een 5.

Warme gerechten

Bluezz had als eerste warme gerecht gekozen voor Botervis gemarineerd in balsamicoazijn en sereh met komkommersalade.
Tot haar grote schrik kwam er een klein vierkant klompje drooggebraden vis op een bordje met alleen wat komkommerstukjes erbij. Geen saus of andere smaakmaker erbij.
Van de marinade of de sereh geen spoor.
Eenmaal bekomen van de schrik heeft golfer zich met twee ferme happen ontfermt over dit gerecht en lag Bluezz daarna nog zeker 5 minuten in een slappe lachstuip.

Als wijn kreeg Bluezz hierbij een glas Chardonnay/Semillion, Snake Creek, 2003.

Golfer koos als eerste warme gerecht voor de gebakken tarbotfilet met een Rodenbachbier-bearnaise.
Prima tarbotfilet in een evenzeer erg lekkere saus.

Als verrassende wijn kreeg golfer daarbij niet een witte, maar een glas rode Californische Zinfandel, Cedar Wood, 2001.

Als tweede warme gerecht koos Bluezz voor Papardelle (brede lintpasta) met zalm, gamba, gepofte knoflook en knoflookolie.
Een diep bord te droge pasta (te lang laten staan voordat het opgediend werd?) waarbij Bluezz nu nog op zoek is naar de knoflookolie en de gepofte knoflook.
Verder geen buil aan te vallen: stukjes zalm erbij en 1 gamba.

Bluezz besloot het bij een glas van dezelfde wijn als van haar vorig gerecht te houden, omdat die Australische kreek uitstekend smaakte.

Golfer nam als tweede warme gerecht iets buiten de kaart om: Zeeduivel in het Groen.
Dat is een variatie op het bekende Paling in het groen.

Prima stukje zeeduivel in een lekkere groenige saus van gemalen groentes en kruiden.
Ook hij ging bij deze gang over op een glas Australische kreek.

Cijfer warme gerechten: 6,5

Dessert
Unaniem kozen Bluezz en golfer voor drie smaken vruchtensorbetijs op een krokant koekje.
Daar kan op zichzelf niet veel mis mee gaan, dachten wij, maar uiteindelijk bleek het ijs te koud te zijn bewaard, waardoor er zich ijskristallen in de bolletjes vruchtensorbetijs bevonden.
Qua smaak verder prima.

Helaas vergat de bediening ons te vragen welke dessertwijn we daarbij wilden nuttigen, zodat we die nooit gekregen hebben en later dan ook van de rekening van ons wijnarrangement hebben laten aftrekken.

Cijfer dessert: 7

Daarna bestelden we nog onze traditionele koffie’s met Sambuca, waarbij de Sambuca eerst op tafel kwam en na lang aandringen uiteindelijk 10 minuten later onze koffie ook verscheen.

Na heel lang wachten op de rekening i.v.m. de correctie die ze daarop moesten aanbrengen waren we voor dit geheel uiteindelijk € 96,85 kwijt.

Algemeen oordeel

Leuk bedacht, die sferen, maar het komt de kwaliteit van de keuken niet ten goede.
De bediening is soms erg warrig en verstrooid en doordat men geen “eigen” tafels heeft worden er fouten gemaakt.

Eindcijfer voor Dendermonde:
Helaas kunnen we voor dit restaurant niet hoger dan een 6 geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 22-08-2004 18:19:34 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_21468670
Ik vind een 6 nog mild, wat een stelletje prutsers daar.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  zondag 22 augustus 2004 @ 18:23:55 #187
45206 Pietverdriet
pi_21469109
4 gangen 2 personen met wijn niet geweldig eten voor 100 euro, als je dat dan vergelijkt met 9 gangen voor 110 euro pp, in een 3 michelin sterren restaurant ( eten bij een sterrenrestaurant!! ) is dat laatste helemaal niet overdreven duur, zelfs relatief voordelig. (zeker als je kijkt wat je in Frankrijk of VS in een 3 sterrentent betaald)
Enne, wat ik al zei, de ellende met vooroordelen...
  zondag 22 augustus 2004 @ 18:51:22 #188
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21469640
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
4 gangen 2 personen met wijn niet geweldig eten voor 100 euro, als je dat dan vergelijkt met 9 gangen voor 110 euro pp
Dit was 96 euro voor 2 personen bij elkaar met alle drank erbij. Toch natuurlijk wel een verschil met 110 pp exclusief drank, wat het waarschijnlijk op 200 pp laat uitkomen.

Maar inderdaad, voor dit "Belgische" restaurant Dendermonde hoef je niet om te rijden.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 22 augustus 2004 @ 19:18:39 #189
45206 Pietverdriet
pi_21470175
je ligt daar niet verkeerd denk ik met 200 pp a 250 pp namelijk 4 a 5 keer zo zoveel in prijs, eet je in een van de beste restaurants in Duitsland en wel 9 gangen.
pi_21519314
Maar wat doen jullie dan? Als het allemaal behoorlijk tegenvalt? Zeg je daar iets van? Of laat je het erbij?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_21520387
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 21:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
Maar wat doen jullie dan? Als het allemaal behoorlijk tegenvalt? Zeg je daar iets van? Of laat je het erbij?
Als er naar gevraagd wordt, hoe het smaakte, of alles naar 'wens' was dan vertellen we tegenwoordig steeds meer dat er dingen niet ok waren.
Het blijft moeilijk vind ik hoor, er wordt vaak toch erg hard gewerkt, dus je wil niet al te negatief overkomen omdat je weet dat het vaak de boventoon gaat voeren, niet alleen in je beoordeling, maar ook in de benadering van het personeel naar jou toe.
pi_21520889
Ik heb het met veel moeite wel gedaan....
Die gefrituurde, met kaas gevulde pepers die nog koud waren van binnen...
Die veel te zoute, ws ingekookte pindasaus bij de sate....
IMHO ligt het eraan hoe je het brengt.
'Hoort die kaas in de pepers bevroren?'
'Ik vond de sate lekker, jammer dat de saus zo zout was'
Ik heb echt een hekel aan klagen, maar als het echt niet in orde is, zeg ik het dus wel.
Zoals ik het doe, nooit gezeik gehad met de bediening, alleen maar dat je of een nieuwe portie krijgt, of, als het te laat is, een voorstel van een drankje van het huis.

Oh ja, en ik zeg het omdat het in het algemeen restaurants zijn waar het me wel bevalt. Anders zeg ik niks en ik kom nooit meer terug.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_21521101
Zoals je hier beschrijft is helemaal niet verkeerd. Als ik kook gaat er natuurlijk ook vaak genoeg iets fout. Mensen die echter tegen de ober echt negatief overkomen, worden vaak minder serieus genomen. Wel vraag ik aan het einde van de avond aan de bediening of er nog op en aanmerkingen waren. Krijg je dan te horen dat alles naar tevredenheid was, maar dat er enkele opmerkingen waren (bijvoorbeeld te zoute pindasaus), dan pik je dat toch op... Kijk, een koude biefstuk is gewoon een blunder en moet direct gecorrigeerd worden. Iemand die enorm zeikt over een zoute pindasaus zal wel overdrijven, maar krijg je er af en toe een opmerking over, dan pas je toch de receptuur aan. Heel stom, maar ik vind het af en toe moeilijk om te proeven voor de gast. Ik hou zelf van zout, maar moet natuurlijk rekening houden met de gast. Net als met gaarheid vlees (ik eet graag tegen rauw aan) bijvoorbeeld.
Kortom, normale opmerking worden altijd gewaardeerd door een kok die ermee bezig is. Als het hem niet interesseert is het zijn probleem...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:29:50 #194
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521138
Ik ben wat dat betreft wat assertiever dan Bluezz en stuur regelmatig gerechten of vuile glazen wijn terug als het niet goed is en als men mij vraagt of het naar wens was ben ik gewoon eerlijk als het niet goed was.

Opvallend trouwens hoe slecht de bediening vaak luistert naar mijn antwoord, want ze zijn dat helemaal niet gewend na die standaard vraag.
9 van de 10 keer horen ze: "ja het was goed."

Als je dus zegt : "nee, het was niet naar wens" is het mij al een paar keer overkomen dat ze toch wegliepen in eerste instantie om dan plotseling zich te realiseren dat ze niet het standaard antwoord kregen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21521177
En wat gasten niet moeten vergeten is dat je meteen moet zeggen wat er aan de hand is.
Dus na 1 hap eigenlijk... dan kan het nog verholpen worden.
Dit is voor de keuken ook meteen merkbaar i.p.v. naderhand klagen.
pi_21521196
maar waarom geven jullie cijfers? zijn jullie professionals? en met wat vergelijken jullie zoiets dan?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:33:04 #197
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521225
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:31 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
maar waarom geven jullie cijfers? zijn jullie professionals? en met wat vergelijken jullie zoiets dan?
Wij geven cijfers omdat we dat leuk vinden en wij zijn lekkerbekken met vrij veel uit-etenervaring.
We vergelijken het dus met onze eigen ervaringen.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:34:17 #198
45206 Pietverdriet
pi_21521260
Zijn die cijfers trouwens absoluut, of prijs/kwaliteits verbonden?
pi_21521285
geheel subjectief dus?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:35:18 #200
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521292
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn die cijfers trouwens absoluut, of prijs/kwaliteits verbonden?
Prijs/kwaliteits verhouding.
Je kunt een sterrenrestaurant nou eenmaal niet vergelijken met een bistro.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:36:21 #201
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521315
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:35 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
geheel subjectief dus?
Ja, zoals elke recensie subjectief is.
Ook die van Johannes van Dam in Het Parool is subjectyief, want ZIJN oordeel.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21521317
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:31 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
Nee, we zijn zeker geen profs
In het begin gingen we af op wat dinnersite over de restaurants voor beoordeling gaven.
Maar door de 'ervaring' en het toetsen aan ons eigen oordeel wat gewoon voor de normale restaurant bezoeker zou moeten gelden.. (want het is niet echt goedkoop allemaal) en het leuke om het hier op fok te plaatsen, doen we dit.
pi_21521473
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:36 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, zoals elke recensie subjectief is.
Ook die van Johannes van Dam in Het Parool is subjectyief, want ZIJN oordeel.
ja maar dat soort mensen hebben er verstand van, die weten waar ze op moeten letten.
pi_21521522
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:41 schreef aardappelmoestuintje het volgende:

ja maar dat soort mensen hebben er verstand van, die weten waar ze op moeten letten.
Ok, wij niet misschien, maar wij doen het op onze/deze manier, anders zouden we het niet hier posten en misschien wel een kookboek geschreven hebben
  woensdag 25 augustus 2004 @ 00:20:33 #205
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_21524284
quote:

[..]

Is een gerecht wat technisch in orde is, maar gewoon niet te vreten is, meer waard dan? Omdat je weet waar je op moet letten?

En dan nog, er zijn jongetjes van 16 zat, die vrouwen cijfers geven, terwijl ze d'r nog nooit een hebben aangeraakt. Dat wil niet zeggen dat ze er het fout hebben
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  woensdag 25 augustus 2004 @ 00:27:11 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21524433
quote:

Wij letten met onze recensies op ONZE manier op zaken waar wij op willen letten. We hebben niet de pretensies om er mee in de publiciteit (buiten FOK! dan) mee te komen. We doen dit als hobby en niet als beroepswinning.

Wij laten ons ook niet door iemand betalen om uit eten te gaan en betalen alles zelf.

En wat Johannes, mijn collega bij mijn krantje, er mee doet als broodwinning moet hij weten. Dat kan je niet vergelijken met ons.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21525542
LOL, ik denk dat de Fok! mensen niet zo denken als Johannes....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 augustus 2004 @ 01:33:41 #208
45206 Pietverdriet
pi_21525573
quote:

[..]

J van Dam, dat is ook gewoon een mens die van Febo kroketten houd...
pi_21525905
Ik zou iets willen nuanceren Piet, de febo???
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_21528076
quote:

[..]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')