quote:Ik heb zelfkennis, dat wist ik al
Op donderdag 5 februari 2004 11:19 schreef tong80 het volgende:
Ja je bent een zeikerd.
En nu hou ik op met off-topic kletsen, want dat maakt het topic er ook niet beter op.
quote:Misschien heb je gelijk.
Op donderdag 5 februari 2004 11:22 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ik heb zelfkennis, dat wist ik al
Maar ik vind het oprecht leuker als in dit (speciaal genaamd "Golfer's restaurant-recensies) topic alleen zijn recensies staan en niet iedereen gaat roepen "BlahDeBlah was ook een erg goed restaurant, want..."
En nu hou ik op met off-topic kletsen, want dat maakt het topic er ook niet beter op.
Maar hoe vaak gaat golfer naar een restaurant ?
quote:Restauranttips in binnen- en buitenland
Op donderdag 5 februari 2004 11:18 schreef Isabeau het volgende:
ik ben misschien een zeikerd (ja, isabeau), maar ik zou het leuker vinden als dit topic alleen recensies van Golfer zou bevatten....kan een ander recensies in een centraal topic of zo schrijven
quote:Als ik (lees de portemonnee) hem niet afrem wel ja
Op donderdag 5 februari 2004 11:26 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij ieder weekend...
Maar normaal eens in de 2 of 3 weken.
dat offtopic geleuter krijg je toch.
quote:Oké, daar komt ie dan.
Op donderdag 5 februari 2004 01:47 schreef golfer het volgende:
Aanstaande zaterdag staat Restaurant Caquelon in Haarlem op de agenda.
Belgisch restaurant met Franse keuken.Maar eens zien of het hoge cijfer op dinnersite klopt.
http://www.dinnersite.nl/restaurant/beoordelencijfer.php?RN=2612&lng=nl
Restaurant Caquelon, Ridderstraat 24 te Haarlem
ambiance/inrichting
Gesitueerd in een klein straatje en in een middeleeuws pandje uit 1497.
In die tijd was het een onderdeel van een mannenklooster, bestaande uit drie panden: Hoop, Geloof en Liefde.
Het pandje waarin dit restaurant nu zit is het voormalige kapelletje van dat klooster en luistert dus nog naar de naam Geloof.
Binnenkomend ontwaar je allerlei middeleeuwse attributen, zoals een harnas in een klein, huiskamerachtig, sfeervol met oog voor details ingericht restaurant met een gezellige open haard en plaats voor maximaal ca. 40 gasten.
Je wordt begroet door de eigenaar en zijn vrouw, Willem en Hanneke, die op een uiterst persoonlijke wijze het restaurant runnen: Willem doet de bediening en geeft je adviezen over de voedselkeuze, Hanneke, een tengere Indische vrouw van onbestemde leeftijd, tovert in de, gedeeltelijk open kleine keuken die op haar kleine postuur is gebouwd met alle gerechten om ze te bereiden.
Daarnaast word je afgeleid door hun huisdieren, een parkiet, een lobbes van een boxerhond die aangelijnd in de buurt van de spoelkeuken ligt en luistert naar de naam Sukkel en de hoofdattraktie: een roodstaart-papegaai die Jacco heet en een heel repertoire van geluiden gedurende de avond in voorraad heeft, als side-kick naast de niet al te hard staande achtergrondmuziek.
Jacco fluit als een bouwvakker die Honingdropje nafluit , praat, doet een kat na en roept soms de hond Sukkel erbij, om daarna dat te laten volgen door kreet "pas maar op" en gaat dan weer kikker en fluitgeluiden maken.
Heel amusant en regelmatig werd hij door Willem en Hanneke toegesproken om wat te dimmen.
ambiance: 9+
De kaart:
Het is een Belgisch/Frans georiėnteerde keuken die Hanneke voert, hetgeen inhoudt dat het wat bourgondischer en soms wat romiger, qua sauzen, is dan de Franse keuken.
De kaart is qua aantal gerechten een beetje beperkt, maar er is toch voldoende keuze om het een ieder naar de zin te maken.
Er zijn 2 vijf-gangenmenu's:
Het menu Caquelon, dat voornamelijk uit vlees/gevogeltegerechten bestaat en
het menu Provence, voornamelijk visgerechten, waar ik voor heb gekozen.
Bluezz wilde a la carte een 3 gangen maaltijd uitkiezen om te eten, en werd door de zaak meteen aangeboden om mijn tussengerechtjes gratis ook te nemen, zodat ze mooi kon bijblijven bij mijn menu.
kaart/keuzemogelijkheden: 7
voorgerechten:
Voor Bluezz bestond haar voorgerecht uit escargots (slakjes), die dit keer niet bestonden uit de standaard 6 in huisjes zittende exemplaren, maar ca. 15 onthuisde beestjes op een eigengemaakt nestje van bladerdeeg, vergezeld door een saus van knoflook en tijm.
Mijn voorgerecht was een enorme hoeveelheid rivierkreeftenstaartjes in met knoflook gekruide olijfolie.
voorgerechten: 8
tussengerechten
Wij kregen dus allebei eerst een runderbouillon met tuinkruiden met een dekseltje van bladerdeeg.
Smakelijke bouillon, bladerdeeg-dekseltje leuk voor de presentatie maar iets te vet en nogal machtig.
Tweede tussen gerecht voor ons beiden:
Een sorbetje van poire (peer) in perenlikeur.
Lekker fris en smaakopwekkend na die wat machtige bladerdeeg ervoor.
tussengerechten: 7+
Hoofdgerechten
Bluezz had uit de beperkte visgerechtenkaart gekozen voor de krokant gebakken Pieterman, een giftige vis als je er in de Middellandse Zee in aanraking komt, maar prima, ongevaarlijk en bovendien graatloos gefileerd opgediend in een roomsaus met Hollandse garnalen.
Ik had op mijn menu een op de huid gegrilde Dorade staan. Prima bereid en vergezeld door een extraatje in de vorm van 2 op een spiesje gegrilde cocquilles Saint-Jaques met een limoen-roomsaus.
De hoofdgerechten werden vergezeld door kruidige gebakken aardappels, een, in onze ogen overbodig bakje met minifrietjes en van nogal veel knoflook voorziene, geroerbakte groentes met champignons.
Als extraatje kregen wij nog van de pit ontdane pruimen in een sausje van jeune fromage blanc (jonge Franse kaas) met een vleugje stroop. Heel erg apart en lekker.
Overigens leuk detail: tijdens het hoofdgerecht kwam Hanneke, de kok, bij iedere tafel even vragen of het allemaal naar wens was en een praatje maken met de gasten.
Hoofdgerechten: 9+
Nagerecht
Bluezz koos uit de desertkaart voor het kaneelijs:
Drie bolletjes op een mooi bord opgemaakt met frambozen, maar na deze voorgaande gangen is drie bolletjes eigenlijk teveel. Twee hadden beter volstaan.
Ik kreeg van het menu 2 profiterols. Heerlijk zelfgemaakt met een toefje slagroom erbij, maar ook in mijn geval had men kunnen volstaan met slechts 1 exemplaar. Net even teveel van het goede.
De smaak van de nagerechten was prima, de hoeveelheid, kan na zo'n diner net iets teruggebracht worden
Nagerechten: smaak 8, hoeveelheid 6
Traditioneel namen wij na afloop nog een dubbele espresso en een gewone koffie (bij gebrek aan verse melk om cappuccino te maken), vergezeld door een lekker sambucaatje, waarna we de rekening vroegen.
de begeleidende wijn
Zoals altijd kiezen wij voor de droge (witte) huiswijn.
In dit geval bleek dat een fles heerlijke, op goede temperatuur gebrachte, Cevage Colombard uit de Cote de Cascoigne (Pyreneeėn-gebied) te zijn. Heerlijk droog en fruitig.
de rekening
Uiteindelijk waren wij na 3,5 uur genieten van al dit lekkers en de prima sfeer voor deze traktatie ¤ 109,90 kwijt.
Uiteraard hebben wij Willem en Hanneke voorzien van een ruime fooi en nadat wij van de beide eigenaars al handenschuddend en voorzien van wat pepermuntjes afscheid hadden genomen, stonden wij laat op de avond, zeer gevuld en nog nagenietend van een aantal smaaksensaties weer op straat.
Overall cijfer
Bijzonder leuk en sfeervol restaurant, waar je niet even een snelle hap moet denken te doen. Prima geschikt voor intiem en huiselijk aandoend etentje.
Het cijfer van dinnersite.nl (8,7 overall) klopt wat ons betreft zeker en wij gaan zeker nog een keer terug.
8,7
AANRADER!!!
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 08-02-2004 04:15]
subtiel schopje, we zijn niet voor niets de hele nacht aan het tiepen geweest
quote:Ik blijf het veel geld vinden hoor, en nee, gelukkig is het niet p.p.
Op maandag 9 februari 2004 00:04 schreef Pietverdriet het volgende:
109 euro is niet duur voor een etentje als dit. (ik neem aan dat dit niet per persoon is)
Ik zelf ga geregeld ook uit eten maar weet een jaar later vaak niet meer wat ik daar had gegeten en of het eten nou goed was en wat voor algehele indruk ik ervan had. Wat me wel helder bij is gebleven is eten bij De Librije vorig jaar, maar ja dat mag ook wel aangezien ze sterretjes zien.
Keep up the good work.
quote:Thanx.
Op maandag 9 februari 2004 00:27 schreef navvy het volgende:
Goed idee om rescensies te schrijven over de restaurants die jullie bezoeken. Leuk om te lezen.Ik zelf ga geregeld ook uit eten maar weet een jaar later vaak niet meer wat ik daar had gegeten en of het eten nou goed was en wat voor algehele indruk ik ervan had. Wat me wel helder bij is gebleven is eten bij De Librije vorig jaar, maar ja dat mag ook wel aangezien ze sterretjes zien.
Keep up the good work.
We hebben voor over twee weken alweer een, voor ons nieuw, Italiaans reastaurantje in gedachten.
quote:Volgende keer nemen we een klein onopvallend blocnootje mee, we hadden heel even wat moeite om wat dingetjes goed te onthouden
Ik zelf ga geregeld ook uit eten maar weet een jaar later vaak niet meer wat ik daar had gegeten en of het eten nou goed was en wat voor algehele indruk ik ervan had. Wat me wel helder bij is gebleven is eten bij De Librije vorig jaar, maar ja dat mag ook wel aangezien ze sterretjes zien.
quote:Een laptop is wat te opzichtig
Op maandag 9 februari 2004 00:35 schreef Bluezz het volgende:[..]
Volgende keer nemen we een klein onopvallend blocnootje mee, we hadden heel even wat moeite om wat dingetjes goed te onthouden
Maarre ik denk dat ik vanaf nu ook maar alles bij ga houden zoals jullie doen. Leuk om later terug te lezen. Alvast eet smakelijk toegewenst over 2 weken
quote:Meestal vraag ik, na afloop en met uitleg waarom, om een exemplaar van de menukaart om mee te mogen nemen, maar dit keer had de eigenaar geen extra exemplaren, dus moesten we het allemaal achteraf uit ons hoofd doen.
quote:Als jij, als inwoner van Zwolle, over ca. een halfjaar even aan Ronnie Boer wilt vragen wanneer we eens bij hem terecht kunnen in zijn Librije aan de keukentafel, dan schrijf ik daar ook nog eens een recensie over.
Op maandag 9 februari 2004 00:44 schreef navvy het volgende:Een laptop is wat te opzichtig
![]()
Maarre ik denk dat ik vanaf nu ook maar alles bij ga houden zoals jullie doen. Leuk om later terug te lezen. Alvast eet smakelijk toegewenst over 2 weken
quote:Correctie: Jonnie Boer (net even opgezocht hoe je z'n naam nou schrijft).
Op maandag 9 februari 2004 00:50 schreef golfer het volgende:[..]
Als jij, als inwoner van Zwolle, over ca. een halfjaar even aan Ronnie Boer wilt vragen wanneer we eens bij hem terecht kunnen in zijn Librije aan de keukentafel, dan schrijf ik daar ook nog eens een recensie over.
Hij is op vrijdag en zaterdag het komende jaar volgeboekt. Door de week een wachtijd van een half jaar. Als je op korte termijn daar wil eten is de enige mogelijkheid een lunch.Ik ga binnenkort een donderdagavond reserveren (half jaartje wachten maar ja tis 't waard).
Prijskaartje vond ik persoonlijk meevallen; 90 euro p.p. Maar dan zit je daar ook van 19.00 uur tot 0.30 uur.
quote:Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Op maandag 9 februari 2004 00:57 schreef navvy het volgende:Correctie: Jonnie Boer (net even opgezocht hoe je z'n naam nou schrijft).
quote:
Hij is op vrijdag en zaterdag het komende jaar volgeboekt.
quote:Ik heb andere prijzen gezien en gehoord bij hem.
Prijskaartje vond ik persoonlijk meevallen; 90 euro p.p. Maar dan zit je daar ook van 19.00 uur tot 0.30 uur.
quote:Gelijk heb je, er zijn genoeg kleine erg goeie restaurants. Recensies van sterrenrestaurants zijn er genoeg.
Op maandag 9 februari 2004 01:02 schreef golfer het volgende:
Ik heb andere prijzen gezien en gehoord bij hem.
Enfin, eigenlijk vind in het leuker om wat minder bekende restaurantjes te recenseren en oh ja, binnenkort staat bij mij in de buurt ook nog weer eens de 2 sterren-Bokkendoorns op het programma.
Wat de prijs betreft; je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk.
En recensies schrijven/ lezen over onbekende restaurants is natuurlijk leuker.
Hebben ze dat hier nog, ben benieuwdquote:Op maandag 23 februari 2004 23:39 schreef golfer het volgende:
Ik ben overigens van plan volgende keer weer iets in Utrecht uit te zoeken om te recenseren.![]()
Genoeg wat we nog niet kennenquote:Op dinsdag 24 februari 2004 09:23 schreef okee6 het volgende:
Hebben ze dat hier nog, ben benieuwd
Ondanks dat we er al eens in het verleden geweest zijn staat, wat mij betreft, binnenkort Restaurant 't Winterhuis in Utrecht op de nominatie om mijn uiterst kritische recensie te verkrijgen.quote:Op woensdag 25 februari 2004 16:44 schreef Bluezz het volgende:
Genoeg wat we nog niet kennen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |