Mijn laatste bezoek was aan het met een Michelinster onderscheiden restaurant Wilhelminapark in Utrecht.
Alles klopte en was op elkaar ingesteld. Van inrichting tot bestek en bediening.
Persoonlijk vond ik het zeer moderne, strakke interieur weinig gezelligheid uitstralen. De bediening die in smoking liep was vlekkeloos.
Het eten was tot in elk puntje goed verzorgd en de wijnkaart was zeer uitgebreid.
Enige kleine minpuntje: de wijn werd op een centraal punt bewaakt en de bediening schonk dus bij als een glas leeg was, maar liet uiteindelijk wel nog een klein glaasje dure witte wijn in de fles zitten, die wij dus niet meer uitgeschonken kregen.
Tweede minpuntje, maar dat weet je als je naar een sterrenrestaurant gaat: de absurde prijs van sommige gerechten.
Uiteindelijk waren wij, met 2 personen, 166 euro kwijt voor dit culinaire avondje.
Cijfer: 9,5
Morgenavond volgt de recensie van het restaurant waar we al vaker zijn geweest en waar we morgen weer gaan eten, maar die elke 2 maanden de menukaart wisselt:
Restaurant Specktakel in Haarlem.
quote:Inderdaad beetje opgelet bij het bestellen.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:47 schreef sammyd118 het volgende:
166¤ is niks voor sterrenkwaliteit je hebt het dan aardig rustig gehouden hoor!
Recensie volgt later, eerst maar even uitbuiken.
Om op zaterdagavond te kunnen eten moet je uiterlijk donderdag reserveren.
In het weekend hanteert men een ploegensysteem: de eerste ploeg kan eten van 18.00 tot 20.15, de tweede ploeg vanaf 20.15 tot sluitingstijd.
Het is een zogenaamde wereldse keuken, hetgeen inhoudt dat er gerechten uit allerlei werelddelen op de kaart staan.
De entourage is goed verzorgd. Aan de muur kunst uit de diverse werelddelen en op een verhoginkje staan allerlei kookboeken uit diverse streken en landen ter inzage. (leuk om tussen de gerechten door even door te bladeren)
De tafeltjes staan een beetje te dicht op elkaar, waardoor je de gesprekken van je mede-eters ongewild makkelijk kunt volgen, ook al omdat er geen muziek wordt gespeeld in het restaurant.
Het bestek en het servies zien er bij elk gerecht bijzonder mooi uit, met voor elk gerecht een apart, bijpassend diep of plat vierkant bord.
De presentatie en de bediening is zeer attent.
Tip: als je reserveert probeer dan een tafel in het wat bredere deel of in de ovedekte wintertuin te krijgen, want anders zit je steeds in de loop van de ingang naar de keuken toe en bij elke nieuwe gast die binnenkomt krijg je een stuk tocht in je nek.
Driegangen menu is standaard ¤ 25,-- p.p.
Voorgerechten
Bluezz nam als voorgerecht de Zuid Afrikaanse carpaccio; dungesneden gerookte struisvogel, crostini's met struisvogelpaté en blauwbessie dressing.
De carpaccio was mooi dun gesneden en zeer smakelijk, de crostini's met struisvogelpaté waren iets minder lekker. De paté was aan de bittere kant.
Ikzelf had als voorgerecht Australische hapjes; presentatie van kingcrabrolls, sugar cured kangaroo, camel roastbeef en pepper prawns (kostte ¤ 2,50 extra).
Zeer smakelijk, vooral de gepeperde gamba, op een dressing van zeewier. De wat gezoete kangaroe had een indringende smaak waar je van moet houden.
Hoofdgerechten
Bluezz haar keuze viel op de Marokkaanse rode mul; Mediterraanse visfilet met tomaten cous-cous, chermoula en gegrilde bloedsinaasappel.
Zeer smakelijke rode mul. In mijn ogen iets te droog, maar volgens Bluezz niet. De cous-cous vond ze bijzonder lekker en de gegrilde sinaasappels waren ook erg lekker volgens haar.
Ikzelf nam als hoofdgerecht Japanse beef & gamba shabu-shabu; ribeye-rolletjes gevuld met shi-take, bosui, knoflookchips en grote garnalen (extra kosten ¤ 4,50).
De ribeye-rolletjes werden geserveerd in een goeiend heet gietijzeren pannetje (soort tipan-gerecht). Helaas zaten in het pannetje, behalve de ribeye-rolletjes met de garnalen ook doodgewone Hollandse champignons, waar ik oesterzwammen of Japanse paddestoelen beter op zijn plek had gezien.
De noodles met groentes die het geheel begeleide waren uitstekend. Helaas lastig te eten met de bijgeleverde eet-stokjes.
Het begeleidende sausje om de rolletjes in te dippen was erg lekker. Combinatie van scherp met zoet.
nagerecht
Zowel Bluezz als ik kozen voor de Caribische granita's; tropische presentatie van grof sorbetijs van papaya, watermeloen en passievrucht.
Zag er qua presentatie prachtig uit, want werd geserveerd in een halve kokosnoot.
De vruchten waren heerlijk, helaas had het ijs te lang in de vriezer gestaan, waardoor er zich in het smakelijke sorbetijs ijskristallen hadden gevormd, die pijn deden aan de vullingen van de kiezen.
Jammer dat de koks dit te ver van te voren hadden klaargenaakt en te diepgevroren hadden.
Dranken
Als begeleidende drank hebben we een fles witte huiswijn genomen, een uitstekende Australische droge witte wijn:
Jacob's Creek Chardonnay 'Barossa Valley'.
Heerlijke fruitige wijn, die goed op temperatuur was.
Na afloop nam Bluezz een cappucino en ik een dubbele expresso, allebei vergezeld door een glaasje Sambuca.
Prima geklopte melk op de cappucino en de expresso werd, zoals het hoort vergezeld door een glaasje water.
De rekening
Uiteindelijk waren wij voor alles bij elkaar samen ¤ 88,50 kwijt, hetgeen uitstekend in verhouding staat tot het gebodene.
Natuurlijk netjes nog een fooi erbij gegeven.
eindoordeel
Leuke ongedwongen sfeer, goede kwaliteit/prijsverhouding.
Aanrader om eens met wat vrienden naartoe te gaan.
Cijfer: 8-
Maar even een kleine kanttekening: je kan wel een beetje duur gaan lopen doen dat je bij een sterrenrestaurant hebt gegeten maar dat waren gewoon de sterren aan de hemel . Wilheminapark heeft (nog) geen ster. Of je moet al meer info hebben want morgen worden pas de nieuwe sterren uitgereikt. http://www.dinnersite.nl/a/michelin.php
Het zou ook wat snel zijn. Wilhelminapark is nog niet zo lang open: de tent is overgenomen door Jon Sistermans die eerst de Marienhof in Amersfoort leidde. Lees vooral deze recensie van Johannes van Dam in het Parool, hij deelde een nog hoger cijfer uit (maar noemt de eigenaar volgens mij per abuis Ben). http://www.parool.nl/redactie/etendrinken/proefwerk/1059715314137.html
quote:Vertel eens SCH, waar jullie gegeten hebben, wat, en hoe je het vond, en wie de rekening betaalde?
Op zondag 25 januari 2004 08:30 schreef SCH het volgende:
-knipperdeknip-
Maar hier zelden of nooit eens een regionaal nederlands gerecht, en dat is nooit omdat de koks het niet kunnen of willen, maar we willen het schijnbaar niet eten.
Waarom niet? Schamen we ons voor onze keuken, of kennen we hem gewoonweg niet?
Zelfs de vlamingen zijn ons daar mijlenwijd voor.
Jammer, heel jammer..
quote:gaat OT daarom Nederlandse eetcultuur
Op zondag 25 januari 2004 15:37 schreef sammyd118 het volgende:
Hebben we in Nederland dan een eetcultuur?
quote:De Librije in Zwolle van Jonnie Boer heeft 2 sterren en staat genomineerd om een derde ster te krijgen, maar daar wordt wel degelijk met vrijwel uitsluitend regionale produkten gekookt.
Op zondag 25 januari 2004 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
wat mij altijd irriteert aan de betere restaurants is dat ze zo vreselijk moeilijk lopen doen over eten.
Struisvogel hatseflats, kangeroo huppelduif, Kreeft in kaviaar lulverhaal,
Zelden of nooit kom je in Nederland in een sterren tent een echt bord eten tegen, het is altijd gefroebel met dure ingredienten.
Als ik in frankrijk, of Italie, of duitsland in een beter restaurant kom hebben ze hun traditionele regionale gerecht op de kaart staan. Een top restaurant in Duitsland schaamt zich niet voor een Sauerbraten, in de toskane hebben ze ook gewoon een stuk wildzwijn met polenta, en in de procincie in frankrijk eet je ook gewoon een confit de canard.Maar hier zelden of nooit eens een regionaal nederlands gerecht, en dat is nooit omdat de koks het niet kunnen of willen, maar we willen het schijnbaar niet eten.
Waarom niet? Schamen we ons voor onze keuken, of kennen we hem gewoonweg niet?
Zelfs de vlamingen zijn ons daar mijlenwijd voor.
Jammer, heel jammer..
quote:en je weet ook dat hij een van de weinige is.
Op zondag 25 januari 2004 17:15 schreef golfer het volgende:[..]
De Librije in Zwolle van Jonnie Boer heeft 2 sterren en staat genomineerd om een derde ster te krijgen, maar daar wordt wel degelijk met vrijwel uitsluitend regionale produkten gekookt.
Snoekbaars uit de Overijsselse Vecht, boerenkool uit de eigen groententuin, maar dan wel op een heel speciale manier klaargemaakt: eerst de chlorofyl eruit gehaald, dan er een mouse van maken die gebruikt wordt bij zeetongetjes die in gerookte boter zijn gegaard.
Lammetjes uit Giethoorn enzovoort.
quote:Dat staat hij al een jaar of vier..
Op zondag 25 januari 2004 17:15 schreef golfer het volgende:
en staat genomineerd om een derde ster te krijgen
Maar misschien lukt het dit keer wel.
quote:In natura lieverd, in natura
Op zondag 25 januari 2004 14:55 schreef Bluezz het volgende:[..]
Vertel eens SCH, waar jullie gegeten hebben, wat, en hoe je het vond, en wie de rekening betaalde?
Het werd restaurant Mas omdat we dit opkomende restaurantje in de Schalkwijkstraat nog maar 1 x gefrequenteerd hadden en dat is toch een beetje raar als je er een steen op het dak kan gooien.
Het is wat aan de prijs maar de kwaliteit en sfeer zijn goed. Ik doe geen uitgebreide recensie in Golfers topicje, hij moet er zelf maar eens gaan smikkelen. (N. was niet super tevreden over de lamsschouder, ik had twee voorgerechten waarvan de Bisque (vissoep) in de buurt van een cijfer kwamd at ik vroeger altijd voor Nederlands haalde).
quote:Een 4- zo te zien?
Op zondag 25 januari 2004 17:31 schreef SCH het volgende:...ik had twee voorgerechten waarvan de Bisque (vissoep) in de buurt van een cijfer kwamd at ik vroeger altijd voor Nederlands haalde).
Nog nooit geweest, we gaan het zeker een keer proberen
Alleen is dan het eten ook sjiek, da's wat minder...
quote:Wilhelminapark heb ik een paar keer fantastisch gegeten, dat was net voordat ze een ster kregen en Van Dam een 10- gaf aan de zaak. Zeer goede tent!
Op vrijdag 23 januari 2004 17:50 schreef golfer het volgende:
Ik zal proberen van mijn vele restaurantbezoeken elke keer een verslagje te maken.Mijn laatste bezoek was aan het met een Michelinster onderscheiden restaurant Wilhelminapark in Utrecht.
Alles klopte en was op elkaar ingesteld. Van inrichting tot bestek en bediening.
Persoonlijk vond ik het zeer moderne, strakke interieur weinig gezelligheid uitstralen. De bediening die in smoking liep was vlekkeloos.Het eten was tot in elk puntje goed verzorgd en de wijnkaart was zeer uitgebreid.
Enige kleine minpuntje: de wijn werd op een centraal punt bewaakt en de bediening schonk dus bij als een glas leeg was, maar liet uiteindelijk wel nog een klein glaasje dure witte wijn in de fles zitten, die wij dus niet meer uitgeschonken kregen.
Tweede minpuntje, maar dat weet je als je naar een sterrenrestaurant gaat: de absurde prijs van sommige gerechten.
Uiteindelijk waren wij, met 2 personen, 166 euro kwijt voor dit culinaire avondje.
Cijfer: 9,5
Om als Amsterdammer met Utregtse wortels hier wat bij aan te sluiten:
Laatst gegeten bij Castellum Novum in De Meern (gemeente Utrecht)
site: Castellum Novum
Als je van eten houdt van rond de Middellandse Zee dan is hier meestal wel wat te vinden. Zuideuropees georienteerde kaart die per seizoen wisselt.
Ben er nu een paar keer geweest, en ze varieren de kaart erg goed. De gerechten worden (zeer) goed bereid.
Wat ik erg mooi vind is de geur van het houtskoolvuur als je binnenkomt. Op dat houtskoolvuur worden ook flink wat gerechten bereid!
Ik geef ze een 8,5
quote:Geen ster, misschien morgen.
Op zondag 25 januari 2004 23:34 schreef Againzender het volgende:
dat was net voordat ze een ster kregen
Als het op culinesse aankomt, ken ik twee adresjes. Leuk topic dit.
Recent bezocht, Herberg Molecaten in de bossen tussen Hattem en Heerde. Nu zo'n halfjaar aan de gang en een voordelige keus om verfijnd te eten In de keuken is chef-kok Martijn Veltman heer. Nadeel was wel dat ze in de eerste maanden nog 'jong' personeel hadden lopen. Keurig gekleed, maar niet bekend met het soep-uitserveer ritueel, terwijl andere kneepjes op de vakschool duidelijk wel waren opgepikt. De wijn ging daarbij nog redelijk al kreeg een serveerster het voor elkaar te morsen. Het eten maakte dat wel goed. Voor voorgerechten en de hoofdgang kun je hier goed kiezen. De dessertkaart was niet speciaal, maar met een crème brulee kom ik er altijd wel uit. Uiteindelijk oordeel is erg positief, bezoekend publiek was wisselend, stijf is het er niet
Minder recent, Het Koetshuis van de de familie Löhr, in de bossen ten oosten van Bennekom. De kaart is gevarieerd te noemen, van alles wat. Het is zeer mooi gelegen en dat voegt iets toe aan de maaltijd. Er is een intieme sfeer en de bediening is kundig en net. Het mooie aan de kaart is dat je er voor elke prijs uitkomt. Het is niet top-of-the-bill, er zitten wel verrassende keuzes tussen. Al met al een zeer toegangkelijk restaurant, waar het goed dineren is
culinair eten is vooral durven, kiezen is echter zo duivels lastig
Maar eens zien of het hoge cijfer op dinnersite klopt.
http://www.dinnersite.nl/restaurant/beoordelencijfer.php?RN=2612&lng=nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |