De notaris heeft toen een nieuwe datum gepland voor transport begin januari. Met voorwaarde van het betalen van de wettelijke rente over de koopsom. Op deze datum is er gewoon niemand verschenen. We hadden al het idee dat kopende partij sloom was.
De notaris heeft toen een laatste datum gepland afgelopen week. Met een termijn van 8 dagen. En vermeld indien er niemand komt transporteren de koop ontbonden zal worden tegen 10% boete van de koopsom (conform koopovereenkomst).
Dus weer niemand, geen bankgarantie dus ik moet die 10% nu gaan claimen. De notaris zal voor mij een akte opstellen van Non Comparitie.
vraag 1)
Wat is hier nu de beste manier voor, direct een deurwaarder inschhakelen dacht ik. Maar van andere hoor ik dat dit eerst via de rechtsbijstand moet. Ik weet het niet.
vraag 2)
Wie betaald in dit geval de kosten die de notaris maakt. Het was Kosten koper.
Ik zit dus flink te balen. Mijn bank wil mijn overbruggingslening ook afgelost zien. Dus die moet ik weer om uitstel vragen.
quote:Ik zou contact opnemen met een rechtswinkel... Heb je het via een makelaar verkocht of niet? Dat kan ik niet teruglezen... Maar het klinkt behoorlijk lullig voor je, jij was natuurlijk blij dat je huis verkocht was en dan nu dit
Op vrijdag 23 januari 2004 15:52 schreef Hezhi het volgende:
Vorig jaar heb ik mijn huis en bijbehorend kantoor verkocht. Het transport zou al eind december zijn. De kopers gaven aan nog niet klaar te zijn met hun financiering. (Tevens dus ook geen bankgarantie binnen)De notaris heeft toen een nieuwe datum gepland voor transport begin januari. Met voorwaarde van het betalen van de wettelijke rente over de koopsom. Op deze datum is er gewoon niemand verschenen. We hadden al het idee dat kopende partij sloom was.
De notaris heeft toen een laatste datum gepland afgelopen week. Met een termijn van 8 dagen. En vermeld indien er niemand komt transporteren de koop ontbonden zal worden tegen 10% boete van de koopsom (conform koopovereenkomst).
Dus weer niemand, geen bankgarantie dus ik moet die 10% nu gaan claimen. De notaris zal voor mij een akte opstellen van Non Comparitie.vraag 1)
Wat is hier nu de beste manier voor, direct een deurwaarder inschhakelen dacht ik. Maar van andere hoor ik dat dit eerst via de rechtsbijstand moet. Ik weet het niet.vraag 2)
Wie betaald in dit geval de kosten die de notaris maakt. Het was Kosten koper.Ik zit dus flink te balen. Mijn bank wil mijn overbruggingslening ook afgelost zien. Dus die moet ik weer om uitstel vragen.
![]()
Je rechtsbijstand regelt dan weer een deurwaarder....
Ik zou meteen naar een deurwaarder gaan, omdat de kosten van de deurwaarder toch voor rekening zijn voor de tegenpartij.
Zo gauw mogelijk doen, voordat er op slinkse wijze misschien wel een failliet wordt aangevraagd door de tegenpartij.
Als je gauw belt.......
Succes
p.s. Wel kut....denk je je huis te hebben verkocht.......
Omdat er juist in de koopovereenkomst een termijn gesteld is.
En indien er niet binnen deze termijn gekocht is de koper in gebreke is en de koopovereenkomst rechtswege al ontbonden is.
Mijn makelaar stelt dat er geen advocaat of rechter nodig is om het geld via de deurwaarder te innen. Iemand anders verteld mij dat een advocaat hem eerst nogmaals in gebreke moet stellen.
zorgen dat je snel die 10% binnen krijgt dan kan je direct je overbrugging binnen halen. Als het goed is kan een makelaar en notaris je hierbij adviseren anders inderdaad naar een advocaat. Lijkt me wel de moeite hier even geld in te stoppen. Ook de bank zal deze situatie wel begrijpene en inzien dat er echt wel geld jou kant op komt. Stel dat die mensen als nog kopen dan moet je wel die 10 % innen, niet leif doen of zo. Verder kan je het beste je aandacht richten op nieuwe kopers
succes
quote:Er is geen advocaat nodig. Dat staat letterlijk in de voorlopige koopovereenkomst.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:00 schreef Hezhi het volgende:
Ik begreep juist (daarom dat ik dit ook post):
(en niet zeker weet)Omdat er juist in de koopovereenkomst een termijn gesteld is.
En indien er niet binnen deze termijn gekocht is de koper in gebreke is en de koopovereenkomst rechtswege al ontbonden is.
Mijn makelaar stelt dat er geen advocaat of rechter nodig is om het geld via de deurwaarder te innen. Iemand anders verteld mij dat een advocaat hem eerst nogmaals in gebreke moet stellen.
Een briefje sturen met daarin alle feiten en dat je hen aansprakelijk stelt, moet voldoende zijn.
Anders bel je even met een deurwaarder, die weet daar meer van en kan je misschien verder helpen.
succes
quote:Ik denk zelfs niet dat je er geld hoeft in te stoppen, omdat advocaten e.d. toch wel weten dat het geld bij een ander gehaald moet worden.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:02 schreef robbert_eijk het volgende:
Lijkt me wel de moeite hier even geld in te stoppen. Ook de bank zal deze situatie wel begrijpene en inzien dat er echt wel geld jou kant op komt. Stel dat die mensen als nog kopen dan moet je wel die 10 % innen, niet leif doen of zo.
En idd die 10% sowieso eisen als boete voor gemaakte kosten e.d.
quote:feitenlijk is het mijn notaris niet, maar die van de kopers. Na het weekend is het de eerste die ik weer bel.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:11 schreef Furby het volgende:
Komt het niet in je op om dat aan je notaris te vragen ???
quote:In zo'n overeenkomst is er geen notaris van jou of van de kopers. Er is er maar 1.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:17 schreef Hezhi het volgende:[..]
feitenlijk is het mijn notaris niet, maar die van de kopers. Na het weekend is het de eerste die ik weer bel.
quote:ja inderdaad
Op vrijdag 23 januari 2004 16:38 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
In zo'n overeenkomst is er geen notaris van jou of van de kopers. Er is er maar 1.
quote:dus???
Op vrijdag 23 januari 2004 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Had je het gedaan zonder makelaar?
ben niet zo'n fan van makelaars
quote:ben bang dat de makelaar geen reet voor je doet... verkoopt alleen je woning..
Op vrijdag 23 januari 2004 19:13 schreef BarBaar het volgende:
Ik zou je makelaar eens voor z'n luie reet schoppen en vertellen dat hij erachteraan moet.. Doet ie ook eens wat voor het dure geld dat jij betaald...ben niet zo'n fan van makelaars
Het zit jou écht niet mee. Je keuken, dit gezeur... Gelukkig heb je recht op 10%, alleen als er geen bankgarantie is, dan moet je nog maar zien dat je het krijgt. Kale kip en plukken en zo. Ga in elk geval met je bank om de tafel (dan klinkt grappig) om te voorkomen dat jij straks met de gebakken peren zit.
Heel veel sterkte!
quote:En daarom had ik ook geen makelaar toen ik mijn huis kocht...
Op vrijdag 23 januari 2004 19:16 schreef GiSH het volgende:[..]
ben bang dat de makelaar geen reet voor je doet... verkoopt alleen je woning..
Is ook de rede dat ik woning 2 jaar geleden zelf heb verkocht...1,68% verdient.. en kon ik wel 10 x een rechtsbijstand verzekering van betalen...
Maargoed, je eerste zin is een redelijke samenvatting van wat een makelaar doet
quote:ik had met de verkoop van mijn woning dat de tegenpartij 10% bij de notaris moest storten..zodat er ingeval van niet betalen ik van 10% verzekered was.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:16 schreef ElisaB het volgende:
Deze simpele ziel denkt: de notaris is jouw pakkie an niet, want het is de notaris van de tegenpartij. En verder zou ik (persoonlijk) even Vereniging Eigen Huis bellen. Die hebben er vást verstand van.Het zit jou écht niet mee. Je keuken, dit gezeur... Gelukkig heb je recht op 10%, alleen als er geen bankgarantie is, dan moet je nog maar zien dat je het krijgt. Kale kip en plukken en zo. Ga in elk geval met je bank om de tafel (dan klinkt grappig) om te voorkomen dat jij straks met de gebakken peren zit.
Heel veel sterkte!
quote:Lees jij ooit wel eens topics
Op vrijdag 23 januari 2004 19:16 schreef ElisaB het volgende:
Deze simpele ziel denkt: de notaris is jouw pakkie an niet, want het is de notaris van de tegenpartij.
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 19:18 schreef BarBaar het volgende:[..]
En daarom had ik ook geen makelaar toen ik mijn huis kocht...
Maargoed, je eerste zin is een redelijke samenvatting van wat een makelaar doet
quote:en 10% eisen bij de vorige koper
Op vrijdag 23 januari 2004 19:46 schreef xxl het volgende:
lijkt me niet echt een probleem? juridisch gezien, de koopakte is getekend. Je zal alleen naar een andere koper moeten zoeken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |