quote:Ik heb inderdaad ook beide kanten gelezen. Toen ik het voor het eerst zag twijfelde ik enorm aan de verhalen die bepaalde sites gaven. Want als men naar de normale kaarten kijkt is deze strook ook enigszins zichtbaar.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:26 schreef VAK het volgende:[..]
Toen ik dat nieuws voor de eerste keer zag ben ik gaan zoeken op de NASA-site om te kijken of het echt waar was.
- De foto's zijn echt, die stond ook op de NASA site
- er staat niet op de NASA-site dat het door mensenhanden is gemaaktIk weet niet veel van geologie af, maar volgens mij is het best mogelijk dat er door verschuiving van Sri Lanka van India af zo'n 'restantje' is overgebleven van de verbinding. In de Ramayana kan het dan best zijn dat men dit stuk heeft gebruikt om een brug te bouwen, die inmiddels wel vergaan is.
Het ziet er mij in ieder geval enigszins natuurlijk uit. Je ziet aan beide kanten eerst een verbreding die steeds smaller wordt.
[edit]
Even gezocht weer, dit zegt NASA erover:
[..]
Staat er trouwens hierover iets in de Veda's?
quote:Nou ja, een conflict dat zich dan 1,5 miljoen jaar geleden afspeelde.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:17 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Is het weer pais en vree tussen die twee gebieden?
Mijn kennis van de Indiase geschiedenis is nog niet optimaal, maar volgens was er lange tijd een conflict gaande tussen die twee gebieden.
Of moet dit worden gezien als een daad van verzoening?
Het gaat erom dat er op sommige Indiase websites en nieuwssites berichten verschenen dat op NASA-satellietfoto's 'Rama's brug' was gevonden. Rama (van de Ramayana) liet die brug bouwen om Sri Lanka binnen te vallen.
Over de recente geschiedenis:Tussen Sri Lanka en India was enige tijd spanning (jaren '80 geloof ik) omdat er in Sri Lanka gevechten waren tussen de Sinhalezen en de Tamil-minderheid. Omdat er in India veel Tamil's woonden was er veel sympathie voor hun. De Tamil Tigers werden soms ook met wapens gesteund vanuit India. Uiteindelijk stuurde India een vredesmissie met soldaten naar Sri Lanka. Uiteindelijk zouden de Tamil Tigers ontwapend worden, maar toen begon de LTTE (Tamil Tigers) zich tegen de Indiase troepen te keren. In die "oorlog" tussen de LTTE en het Indiaas leger vielen honderden(/duizenden?) Indiase doden.
India trok zich uiteindelijk terug. De LTTE heeft later ook nog Rajiv Gandhi opgeblazen. India heeft zich later zo min mogelijk bemoeid met de strijd daar alhoewel men nog steeds de leider van de LTTE wil berechten voor de moord op Rajiv Gandhi.
Dit is voor zover ik weet wat er zich in enigszins recente tijden heeft afgespeeld tussen India en Sri Lanka. Misschien kan iemand nog wat dingen verbeteren of aanvullen. Maar dit heeft dus niks met die brug van hierboven te maken.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 23-01-2004 16:52]
quote:Ok, dit was hetgene wat volgens mij zo begin jaren ' 90 veel in het nieuws was.Uit dat conflict kwamen ook weer Tamil-vluchtelingen naar Nederland meen ik me te herinneren.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:44 schreef VAK het volgende:<uitleg>
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 23-01-2004 17:54]
quote:Hmm, ik heb geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat er iets staat over de grenzen van Aryavarta (van toen) in Manu Smriti, maar die reiken niet tot Sri Lanka.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:39 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Ik heb inderdaad ook beide kanten gelezen. Toen ik het voor het eerst zag twijfelde ik enorm aan de verhalen die bepaalde sites gaven. Want als men naar de normale kaarten kijkt is deze strook ook enigszins zichtbaar.
Staat er trouwens hierover iets in de Veda's?
quote:
Q. What are the boundaries of Aryavarta?A.~ "It is bounded on the North by the Himalayas, on the South by the Vindyachal mountains, on the East and West by the sea. It has also on its West the Sarasvati River (Sindh or Attock) and on the East the Dhrisvati river also called the Brahmaputra which rises from the mountain east of Nepal, and passing down to the east of Assam and the west of Burma, falls into the Bay of Bengal in the Southern Sea (Indian Ocean). All the countries included between the Himalaya on the North and Vindhyachal mountains on the south as far as Rameshwar are called Aryavarta, because they were colonized and inhabited by Devas (the learned) and Aryas - the good and the noble." Manu 2: 22, 17.
quote:He Bharaath
Op vrijdag 23 januari 2004 17:52 schreef Bhaarath het volgende:
Ik meld me weer.
Voor alle duidelijkheid. Iedereen is hier welkom. Wij zijn geen gesloten club. En of er een dreiging van ons uit gaat?????
Ik geloof dat wij overal in de wereld een bescheiden minderheid zijn.
Hindoes zijn nog nooit een ander land binnen gevallen.
Wij zijn echt geen clubje onder elkaar.
Misschien dat TS zijn openingspost nog kan aanpassen en hetgene wat jij al schreef (dat iedereen kan meepraten in dit topic) erin zet.Sommigen hebben zo'n instructie toch nodig, anders is het weer een reden om nonsense te schrijven. Maar goed, zoals al 2 delen eerder bleek, uiteindelijk kunnen we weer ontopic verder.
quote:Het uiterste zuiden van India is altijd al een beetje apart geweest, vooral de Tamil-gebieden. Tijdens de Maurya-dynastie verenigde Chandragupta in ong.200 v.Chr. al de verschillende staten bijelkaar. Maar in het uiterste zuiden bleven de Pandyan, Cheran, en Cholan koninkrijken apart. Mosliminvallers zijn wel diep in het zuiden doorgedrongen en hebben zelfs de tempels van Madurai kunnen vernietigen, maar ze zijn er nooit gebleven om er te blijven heersen.
Op vrijdag 23 januari 2004 17:08 schreef VAK het volgende:Hmm, ik heb geen idee eigenlijk. Ik weet wel dat er iets staat over de grenzen van Aryavarta (van toen) in Manu Smriti, maar die reiken niet tot Sri Lanka.
quote:Waarom hadden de Tamils een streepje voor op de Indïers? Was het voor de Britten niet één pot nat?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:22 schreef Bhaarath het volgende:Tijdens de Britten werden de Tamils duidelijk voor getrokken. Ze kregen de betere banen.
quote:Niet in India, maar in Srilanka. Dit wil niet zeggen dat de Engelsen de Tamils zo leuk vonden. Ze hadden een bepaalde strategie.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:25 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Waarom hadden de Tamils een streepje voor op de Indïers? Was het voor de Britten niet één pot nat?
In India deden de Engelsen hetzelfde. In de jaren twintig / dertig van de vorige eeuw werd het Indian National Congress, dat streef naar totale onafhanklijkheid steeds sterker. Als tegenwicht hebben de Britten de Moslim League opgericht. De moslimsleiders begonnen de Britten te steunen en het Congress tegen te werken. De Engelsen begonnen het Urdu als taal te propageren in plaats van Hindi in het noorden.
In het Hindi zegt men: "phuT Daalo, raaj karo".
quote:Die Shankaracharya had toch het boeddhisme en jainisme in India in India teruggebracht? Kom je trouwens ook van het platteland of uit de stad juist?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:13 schreef Bhaarath het volgende:
Ik weet niet zo veel van geschiedenis.
(...)
Daarbij heb ik de film "Adi Shankaracharya". besteld. De enigste film die geheel in het Sanskrit is gemaakt. Heel realistisch. De beelden van het platteland van Zuid-India maken me emotioneel. Totaal iets anders dan Bollywood, Kollywood of Sandalwood. Dit zijn echte bewaarDVD's.
quote:Maar vroeger was er toch wel sympathie voor de LTTE bij de Tamils?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:22 schreef Bhaarath het volgende:
Om even terug te komen op VAK over SriLanka.
Ja, zo is het gegaan. Ik wil eraan toevoegen dat de LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) geen steun hebben bij de Tamils in India. (...)
quote:Weet jij hoe het komt dat er zoiezo veel meer christenen zijn in Tamil Nadu en Kerala dan in de wat noordelijke (muv het noord-oosten) gebieden? Komt het doordat de koloniale machten daar eerder actief worden, of wordt het Noord-Zuid verschil gebruikt? In Kerala waren we in Periyar bijvoorbeeld, bij de grens bij Tamil Nadu. Echt alles was christelijk daar, veel kerken, namen van personen etc., terwijl dat echt in het binnenland ligt.
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef Bhaarath het volgende:
(...)
Een ander feit is dat de missie en zending op Srilanka meer succes had bij de Tamils.
quote:"Maak 't kapot, regeer"?
(...)
quote:Heb al flink bijgeleerd middels deze topics !
Op vrijdag 23 januari 2004 20:17 schreef VAK het volgende:
"Maak 't kapot, regeer"?
Mijn Hindi is niet zo goed en SKMBeat's Hindi is nog minder goed, dus
quote:Het Boeddisme was al in verval. Shankaracharya bracht de Vedanta terug door commentaren op verschillende Upanishads te schrijven.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:17 schreef VAK het volgende:Die Shankaracharya had toch het boeddhisme en jainisme in India in India teruggebracht?
quote:Platteland. Kustgebied van Karnataka, onder Goa. Tropisch paradijs.
Kom je trouwens ook van het platteland of uit de stad juist?
quote:Nee, alleen bij enkele fanatieke DMK (Dravida munetra kazahagam)aanhangers. Die menen dat vroeger heel India Tamil is geweest.
Maar vroeger was er toch wel sympathie voor de LTTE bij de Tamils?
quote:Alleen in Kerala zijn veel christenen. De missionering en zending is actiever geweest in het zuiden. Waarom weet ik niet. In het Noorden en ook al in Mumbai zijn christenen halve Engelsen.
Weet jij hoe het komt dat er zoiezo veel meer christenen zijn in Tamil Nadu en Kerala dan in de wat noordelijke (muv het noord-oosten) gebieden? Komt het doordat de koloniale machten daar eerder actief worden, of wordt het Noord-Zuid verschil gebruikt? In Kerala waren we in Periyar bijvoorbeeld, bij de grens bij Tamil Nadu. Echt alles was christelijk daar, veel kerken, namen van personen etc., terwijl dat echt in het binnenland ligt.
quote:Verdeel en heers.Mijn Hindi is ook niet zo goed hoor.
"Maak 't kapot, regeer"?
Mijn Hindi is niet zo goed en SKMBeat's Hindi is nog minder goed, dus
Vak, ik merk aan heel veel dat je duidelijk Arya-samaaji bent. Dat vind ik ok hoor. In Delhi heb ik veel contact gehad met Arya-samaj. Ze zijn daar heel actief op Sanskrit gebied. In Zuid-India is de Arya Samaj zo goed als afwezig.
Trouwens de serie van Chanakya is ook "aarsha", om in Arya-Samaj termen te blijven.
quote:PhuT is zelfstandignaamwoord. PhoRna is doen breken, van een pot of zo. PhuTna is intransitief. Eigenlijk hadden de Britten het niet van zich zelf. Er is een spreuk in het Latijn "Divida et impera". De Romeinen kenden het al.
Op vrijdag 23 januari 2004 20:42 schreef SKMbeat het volgende:
Heb al flink bijgeleerd middels deze topics !
quote:Zo fanatiek ben ik niet. Mijn aadja was wel pandit, maar die heb ik nooit gekend. M'n vader heeft zich nooit echt verdiept in de inhoud, maar ik heb wel veel meegekregen op die manier. Ik ben mij nu erin aan 't verdiepen dus misschien kom ik wat fanatieker over dan ik eigenlijk ben.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:40 schreef Bhaarath het volgende:
(...)
Vak, ik merk aan heel veel dat je duidelijk Arya-samaaji bent. Dat vind ik ok hoor. In Delhi heb ik veel contact gehad met Arya-samaj. Ze zijn daar heel actief op Sanskrit gebied. In Zuid-India is de Arya Samaj zo goed als afwezig.
Trouwens de serie van Chanakya is ook "aarsha", om in Arya-Samaj termen te blijven.
"Aarsha" ken ik niet, wat betekent dat?
[edit]Gegoogled, "afkomstig van de rishi's" blijkbaar, daar wordt inderdaad vrij veel nadruk op gelegd.
quote:Als je je ergens in verdiept hoef je niet fanatiek te zijn. Vaak is het het tegenovergestelde. Het zijn juist de fanatici die zich nergens in verdiepen en altijd al een oordeel klaar hebben.
Op vrijdag 23 januari 2004 21:59 schreef VAK het volgende:[..]
Zo fanatiek ben ik niet. Mijn aadja was wel pandit, maar die heb ik nooit gekend. M'n vader heeft zich nooit echt verdiept in de inhoud, maar ik heb wel veel meegekregen op die manier. Ik ben mij nu erin aan 't verdiepen dus misschien kom ik wat fanatieker over dan ik eigenlijk ben.
"Aarsha" ken ik niet, wat betekent dat?
[edit]Gegoogled, "afkomstig van de rishi's" blijkbaar, daar wordt inderdaad vrij veel nadruk op gelegd.
aarSha / arsh is een bijvoegelijk naamwoord van Rishi. In de Arya Samaj wordt dat gebruikt om iets aan te duiden dat het aanvaardbaar is volgens de Arya Samaj. Hoewel ik het niet met alles eens ben van de Arya Samaj, moet ik erkennen dat de Arya Samaj heel veel goed werk heeft verricht.
quote:* Internationalist ook benieuwd is
Op vrijdag 23 januari 2004 22:23 schreef Asha het volgende:
Misschien hebben jullie het al eens eerder verteld. Maar was de preciese rede dat de Arya Samaj is opgericht? Ik heb 2 verschillende theorieen gehoord.
quote:Weet je zeker dat dit het is?
Op vrijdag 23 januari 2004 19:49 schreef Bhaarath het volgende:.
Ik zou anders zeggen: "Alag karo, raaj karo"
Maar op den duur komt het allemaal op het zelfde neer.
ff nog een opmerking over Shankaracharya.
Hij heeft het hindoeisme weer vaste grond gegeven. In zijn tijd was het hindoeisme en boeddhisme aan het versplinteren en men vergat de ware filosofie van de Veda's. Veel mensen begrepen niets van die oude wijsheden en daarom besloot hij om dit voor hen ook begrijpbaar te maken.Om het land te verenigen heeft hij 4 spirituele plaatsen 'benoemd' om de vedanta te verspreiden.
[Dit bericht is gewijzigd door Lone_Gunman op 23-01-2004 23:47]
quote:Oke
Op vrijdag 23 januari 2004 22:30 schreef Bhaarath het volgende:
Hoi, Asha. Laat VAK maar eerst antwoorden.
quote:Bedoel je echt de oprichting van de Arya Samaj als organisatie of waarin de ideeën van Swami Dayanand verschillen met die van anderen?
Op vrijdag 23 januari 2004 22:23 schreef Asha het volgende:
Misschien hebben jullie het al eens eerder verteld. Maar was de preciese rede dat de Arya Samaj is opgericht? Ik heb 2 verschillende theorieen gehoord.
Voor zover ik weet had de oprichting van de Arya Samaj had als belangrijkste doel om de Vaidik Dharm (Vedische religie) weer verder te doen herleven. Swami Dayanand had ook niet het eeuwige leven en hij wilde niet dat na z'n dood iedereen weer naar de "orthodoxie" zou terugkeren.
De 10 principes van de Arya Samaj zijn:
quote:
1. God is de oorzaak van alle ware kennis en van de zaken die hierdoor gekend worden.
2. Het opperwezen is Waar, Intelligent, Heilig, Gelukkig, Almachtig, Rechtvaardig, Barmhartig, Zonder gelijke. Hij is de onderhouder van het heelal, de Albeheerser, de Aldoordringer, Alwetend, zonder vrees. Hij is zonder Begin, Ongeboren, Oneindig, Onveranderlijk, Eeuwig, Onverouderbaar, Onsterfelijk en Onlichamelijk. Hij is de Maker van het heelal. Slechts Hem komt aanbidding toe.
3. De veda’s zijn de boeken der ware kennis. Het is de voornaamste plicht van de Ariërs om te lezen, te onderwijzen, te horen en voor te dragen.
4. Ieder zal steeds bereid zijn de waarheid aan te nemen en onwaarheid te verwerpen.
5. Alle daden dienen deugdzaam te zijn, d.w.z. zij moeten gesteld worden na de overweging van hunne toelaatbaarheid of slechtheid.
6. Het hoofddoel van de Arya Samaj is het welzijn der wereld, d.i. de bevordering van alle lichamelijke, geestelijke en sociale belangen.
7. Ieder zal overeenkomstig zijn verdiensten met liefde en rechtvaardigheid behandeld worden.
8. Onkunde moet uitgeroeid en kennis verspreid worden.
9. Niemand zal tevreden zijn met eigen welzijn, maar ieder beschouwt zijn eigen welzijn als ondergeschikt aan dat van allen.
10. Allen dienen zich te onderwerpen aan de wetten, die heilzaam zijn voor de ganse gemeenschap. In persoonlijke aangelegenheden mag echter naar goedvinden gehandeld worden.
quote:Alag karo is apart zetten. "PhuT Daalo, raaj karo" is een vaste uitdrukking, een soort spreekwoord.
Op vrijdag 23 januari 2004 22:34 schreef Lone_Gunman het volgende:
Weet je zeker dat dit het is?
Ik zou anders zeggen: "Alag karo, raaj karo"
Maar op den duur komt het allemaal op het zelfde neer.
quote:Hier heb ik niets aan toe te voegen. Ja, Shankaracharya is bijna onbekend in het Noorden.Waarom weet ik niet.
ff nog een opmerking over Shankaracharya.
Hij heeft het hindoeisme weer vaste grond gegeven. In zijn tijd was het hindoeisme en boeddhisme aan het versplinteren en men vergat de ware filosofie van de Veda's. Veel mensen begrepen niets van die ouwde wijsheden en daarom besloot hij om dit voor hen ook begrijpbaar te maken.Om het land te verenigen heeft hij 4 spirituele plaatsen 'benoemd' om de vedanta te verspreiden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |