quote:ik heb hier idd een linux bakje staan acher @home 15 kb's upload..
Op vrijdag 23 januari 2004 00:44 schreef Lucille het volgende:
@innovation:
Je plan ziet er ongeveer uit zoals ik dat ook had gedacht. De testserver is linux zie ik. Heb jij een testserver staan? Hoe moet ik me dat voorstellen? PC via ADSL verbinding of zo?
Zit er mySQL op die machine?
Sessions is ook waar ik zelf aan zat te denken.
quote:user info? Wat moet ik daar onder verstaan?
Op donderdag 22 januari 2004 18:33 schreef innovation het volgende:[..]
persoonlijk denk ik dat het best moet lukken. als je goed in grafiks bent lukt dat ook wel.. als je namelijk iets kan bedenken kan ik het wel om zetten en zeggen wat ik dan weer nodig heb.
Lucille : Manager, db
Pharkus : flash, as, db, server, protocol
Innovation : php, html, js
Flyingfox : usericons (leverren)
Quasar_de_Duif : graphics
Fretti : user infodat is zo als ik het nu zie..
sorry als ik iemand vergeten ben
graag comment op dit of bevestigging.
quote:geen idde
Op vrijdag 23 januari 2004 07:46 schreef Troel het volgende:[..]
user info? Wat moet ik daar onder verstaan?
quote:Ow koel
Op vrijdag 23 januari 2004 07:47 schreef innovation het volgende:[..]
geen idde
denk de stukjes die wat informatie geven over de user op de kaart van het memmory spel
quote:Pcies, de ditjes en datjes van een user bij de memory kaart. Als extra info, zodat ze ook weten wie er achter een icoontje schuil gaat.
Op vrijdag 23 januari 2004 07:47 schreef innovation het volgende:[..]
geen idde
denk de stukjes die wat informatie geven over de user op de kaart van het memmory spel
quote:Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt leuk namelijk
Op vrijdag 23 januari 2004 09:27 schreef Lucille het volgende:[..]
Pcies, de ditjes en datjes van een user bij de memory kaart. Als extra info, zodat ze ook weten wie er achter een icoontje schuil gaat.
quote:Weet ik nog niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als je een matching pair gevonden hebt dat er dan in een window onder de lijst met deelnemers deze info komt te staan in een aparte textbox.
Op vrijdag 23 januari 2004 13:19 schreef mamamiep het volgende:[..]
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt leuk namelijk
.
Wat ik bedoel: komt die op het memory kaartje terecht of hoe willen jullie dat gaan doen?
quote:Of een klein vraagteken-icoontje rechtsbovenaan het kaartje, waarmee je als je er met de muis op klikt of overheen gaat je een uitklaplaag ziet met de info.
Op vrijdag 23 januari 2004 13:30 schreef Lucille het volgende:[..]
Weet ik nog niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als je een matching pair gevonden hebt dat er dan in een window onder de lijst met deelnemers deze info komt te staan in een aparte textbox.
quote:Ook dat is een mogelijkheid. Alleen krijg je dan wel heel veel van die vraagtekentjes in beeld. Weet niet of dat er dan storend uit gaat zien.
Op vrijdag 23 januari 2004 13:33 schreef haaahaha het volgende:[..]
Of een klein vraagteken-icoontje rechtsbovenaan het kaartje, waarmee je als je er met de muis op klikt of overheen gaat je een uitklaplaag ziet met de info.
quote:Ik denk dat het het makkelijkste is om een aparte pagina te hebben waar je naar kan linken om daar de userinfo op te zetten... Want ik neem toch niet aan dat alle fokkers in het memoryspel komen...
Op vrijdag 23 januari 2004 13:37 schreef Lucille het volgende:[..]
Ook dat is een mogelijkheid. Alleen krijg je dan wel heel veel van die vraagtekentjes in beeld. Weet niet of dat er dan storend uit gaat zien.
quote:ik denk dt er twee dingetjes zijn
Op vrijdag 23 januari 2004 13:30 schreef Lucille het volgende:[..]
Weet ik nog niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat als je een matching pair gevonden hebt dat er dan in een window onder de lijst met deelnemers deze info komt te staan in een aparte textbox.
quote:Ik zie dit idee wel zitten.
Op vrijdag 23 januari 2004 14:22 schreef innovation het volgende:[..]
ik denk dt er twee dingetjes zijn
1 is dat je gewoon van af de main page alle usericons kunt bekijken met info. of zo iets..
2 onder aan hou je klijn beetje ruimte.. zo draa je matchhebt.. word die ruimte gevuld met info over die match.
bij volgende match verdwijnt dat weer. (dit geld wel alleen voor de de kaarten die je zelf vind)
quote:Nee, niet alle Fok!kers komen in het spel te zitten. Stel je voor zeg.
Op vrijdag 23 januari 2004 14:13 schreef Troel het volgende:[..]
Ik denk dat het het makkelijkste is om een aparte pagina te hebben waar je naar kan linken om daar de userinfo op te zetten... Want ik neem toch niet aan dat alle fokkers in het memoryspel komen...
quote:er is altijd een mogelijk heid om meer users er aan toete voegen.
Op vrijdag 23 januari 2004 14:41 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee, niet alle Fok!kers komen in het spel te zitten. Stel je voor zeg.
quote:Dat klopt, maar voorlopig houden we het op een stuk of 50. Dat is al veel, iemand moet hiervoor de user info gaan inkloppen.
Op vrijdag 23 januari 2004 14:52 schreef innovation het volgende:[..]
er is altijd een mogelijk heid om meer users er aan toete voegen.
alleen ff een vraagje
database abstractielaag
wat bedoelje er mee.
en mail hem maar.
quote:'k Wil hier wel mee helpen anders...
Op vrijdag 23 januari 2004 14:55 schreef Lucille het volgende:[..]
Dat klopt, maar voorlopig houden we het op een stuk of 50. Dat is al veel, iemand moet hiervoor de user info gaan inkloppen.
quote:De manier waarop je een database aanspreekt is voor elk type database net iets anders in PHP. Zaken als mysql_fetch_array werken natuurlijk alleen op een mqSQL database. Deze calls kan je in principe database onafhankelijk maken. Bovendien is het zo dat de meeste PHP scripts telkens weer precies hetzelfde verhaal bevatten voor het ophalen van de data bij een query. Dit heb ik een keer opgelost door een aparte library in PHP te schrijven die op een eenduidige manier voor allerlei databases aangeroepen kan worden. Hierdoor is het voor de programmeur ook niet meer van belang of er nu een mySQL database achterhangt of iets anders zoals Oracle of zelfs LDAP (hoewel in het laatste geval de query syntax net wat anders is, omdat LDAP geen relationele database is).
Op vrijdag 23 januari 2004 15:34 schreef innovation het volgende:
database abstractielaag
wat bedoelje er mee.
en mail hem maar.
Waar het op neer komt is dat de programmeur ook helemaal niet hoeft te weten waar de database staat, wat de username/password combinatie is en meer van dat soort dingen. Het enige wat de programmeur hoeft te weten is wat de symbolische naam van de database is (bijvoorbeeld: fokmemory) en dan doe je het volgende:
php:De variable $entries is dan niets anders dan je complete RecordSet waar je dan doorheen kunt loopen. Klinkt misschien nog allemaal een beetje vaag, mijn collega's waren ook een beetje sceptisch toen ik het idee naar voeren bracht, maar nu zijn ze waanzinnig enthousiast.<?
dbInit("fokmemory");
dbOpen();
$queryString = "SELECT user_info FROM users WHERE user_id=10";
$entries = dbQuery($queryString);
dbClose();
?>
Zoals je kunt zien zit er geen één stuk mySQL meer in het PHP stukje, alleen de SQL query zelf. Ik zal vanavond wel wat mailen.
quote:Dat is prima. Heb je enig idee wat je moet doen of moet er meer uitleg komen? We moeten in ieder geval even een lijstje hebben van de users die we er voorlopig in doen (check de plaatjes dus).
Op vrijdag 23 januari 2004 15:48 schreef Troel het volgende:[..]
'k Wil hier wel mee helpen anders...
quote:Ik neem aan dat er over de users iets verteld moet worden...
Op vrijdag 23 januari 2004 16:19 schreef Lucille het volgende:[..]
Dat is prima. Heb je enig idee wat je moet doen of moet er meer uitleg komen? We moeten in ieder geval even een lijstje hebben van de users die we er voorlopig in doen (check de plaatjes dus).
Wat ze doen : moderator/user e.d. als het kan een clickable linkje naar profiel enzo
misschien de ondertitel (maar dit verandert vrij vaak in principe)
quote:aha nee ik denk dat ik nut er wel van snap en dat fijn gata werken..
Op vrijdag 23 januari 2004 16:17 schreef Lucille het volgende:[..]
De manier waarop je een database aanspreekt is voor elk type database net iets anders in PHP. Zaken als mysql_fetch_array werken natuurlijk alleen op een mqSQL database. Deze calls kan je in principe database onafhankelijk maken. Bovendien is het zo dat de meeste PHP scripts telkens weer precies hetzelfde verhaal bevatten voor het ophalen van de data bij een query. Dit heb ik een keer opgelost door een aparte library in PHP te schrijven die op een eenduidige manier voor allerlei databases aangeroepen kan worden. Hierdoor is het voor de programmeur ook niet meer van belang of er nu een mySQL database achterhangt of iets anders zoals Oracle of zelfs LDAP (hoewel in het laatste geval de query syntax net wat anders is, omdat LDAP geen relationele database is).
Waar het op neer komt is dat de programmeur ook helemaal niet hoeft te weten waar de database staat, wat de username/password combinatie is en meer van dat soort dingen. Het enige wat de programmeur hoeft te weten is wat de symbolische naam van de database is (bijvoorbeeld: fokmemory) en dan doe je het volgende:
php:De variable $entries is dan niets anders dan je complete RecordSet waar je dan doorheen kunt loopen. Klinkt misschien nog allemaal een beetje vaag, mijn collega's waren ook een beetje sceptisch toen ik het idee naar voeren bracht, maar nu zijn ze waanzinnig enthousiast.<?
dbInit("fokmemory");
dbOpen();
$queryString = "SELECT user_info FROM users WHERE user_id=10";
$entries = dbQuery($queryString);
dbClose();
?>Zoals je kunt zien zit er geen één stuk mySQL meer in het PHP stukje, alleen de SQL query zelf. Ik zal vanavond wel wat mailen.
quote:we meoten ook maar eens een list met beta testers gaan maken..
Op vrijdag 23 januari 2004 16:20 schreef Burning_RefleX het volgende:
Kan ik me opgeven als beta tester? lijkt me wel leuk om zoiets te doen
* Burning_RefleX is ook beetje PHP devver
* Burning_RefleX heeft nog server staan..
quote:Meer een beetje een algemeen verhaal. Die linkjes kunnen namelijk on the fly vanuit PHP mbv de database gemaakt worden (daar is namelijk de user_id bekend). Voorbeeldjes: Aernout die van babyvet houdt en eigenlijk alleen maar aan aziatische meisjes denkt, Yvonne die eeuwig 38 is en van Leffe kan genieten, van dat soort ditjes en datjes. Een persoonsomschijving dus. En als iemand een goed onderschrift heeft mag je dat natuurlijk ook vermelden. Het gaat er om dat een user die aan het spel gaat deelnemen een beetje een beeld krijgt van wie er achter zo'n icon schuilgaat.
Op vrijdag 23 januari 2004 16:23 schreef Troel het volgende:[..]
Ik neem aan dat er over de users iets verteld moet worden...
Wat ze doen : moderator/user e.d. als het kan een clickable linkje naar profiel enzo
misschien de ondertitel (maar dit verandert vrij vaak in principe)
quote:Die komen in een aparte Config file te staan, waarin alle database gegevens staan (type database, locatie, poortnummer, username, password). Wordt vanavond allemaal duidelijk (hopelijk).
Op vrijdag 23 januari 2004 16:24 schreef innovation het volgende:
aha nee ik denk dat ik nut er wel van snap en dat fijn gata werken..
1 probleem waar komt pw en zo dan te staan.
das dan de vraag oor mij rest snap ik
quote:Testers zijn natuurlijd altijd welkom. Overigens, ook voor een beetje goede beta test is het wel handig om netjes te omschrijven hoe je bepaalde fouten hebt kunnen opwekken. Ofwel, net als in alle DIG topics zal ook hier gelden "omschrijf precies hoe iets fout gaat". Dit moeten de testers dus wel weten, anders wordt het een chaos. Het is daarom handig om in de eerste fase niet te veel testers te hebben. Maar een stel testers is altijd handig.
we meoten ook maar eens een list met beta testers gaan maken..
quote:Daarom, geef ik me vrijwillig op, moet zelf ook enorm veel testen omdat ik ook doe aan programmeren/scripten, daarom weet ik aardig hoe het gaat met beta tests..
Op vrijdag 23 januari 2004 16:34 schreef Lucille het volgende:
Testers zijn natuurlijd altijd welkom. Overigens, ook voor een beetje goede beta test is het wel handig om netjes te omschrijven hoe je bepaalde fouten hebt kunnen opwekken. Ofwel, net als in alle DIG topics zal ook hier gelden "omschrijf precies hoe iets fout gaat". Dit moeten de testers dus wel weten, anders wordt het een chaos. Het is daarom handig om in de eerste fase niet te veel testers te hebben. Maar een stel testers is altijd handig.
quote:php files...
Op vrijdag 23 januari 2004 21:48 schreef Lucille het volgende:
Ondertussen heb ik de PHP routines van de database abastractie laag gemailt aan innovation. Ik hoop dat de uitleg in de mail duidelijk is.
....
ik zie geen attachments
quote:Sorry
Op zaterdag 24 januari 2004 00:54 schreef innovation het volgende:[..]
php files...
leuk maar uhm ja hoe zeg je dat nou he ...
....ik zie geen attachments
You've got mail
quote:JavaScript is idd niet geschikt. JAVA daarintegen wel. Zover ik heb mee gelezen, zie ik geen features die JAVA niet zou kunnen. Overigens allowed jullie db layout dubbel nicks.
Op donderdag 22 januari 2004 16:14 schreef Lucille het volgende:[..]
Ten eerste is zoiets groots als een spel maken in JavaScript erg lastig. En voor zover wij weten heeft JavaScript niet de mogelijkheid om met sockets te werken voor de communicatie die wij willen. De vraag was al eerder naar bovengekomen in deel 1 en we kwamen tot de conclusie dat een Flash module beter was, ook grafisch gezien, om het speelveld te maken en de cummunicatie te doen met de server.
Als iemand PHP hulp nodig is moeten ze dat maar vertellen.
quote:Je zou het ook in Java kunnen maken. Redenen om het niet in Java te doen zijn a) onze ontwikkelclub had wel de expertise om het te doen in Flash en niet in Java, b) Java draait iets langzamer in de browser, c) kost meer resources. Maar technisch zijn er geen beperkingen, dat klopt.
Op zaterdag 24 januari 2004 15:52 schreef existenz het volgende:[..]
JavaScript is idd niet geschikt. JAVA daarintegen wel. Zover ik heb mee gelezen, zie ik geen features die JAVA niet zou kunnen. Overigens allowed jullie db layout dubbel nicks.
quote:Hoe kan ik deze files inlezen?
Op zaterdag 24 januari 2004 15:22 schreef FlyingFox het volgende:
http://members.lycos.nl/vliegendevos/structuur.ai
http://members.lycos.nl/vliegendevos/structuur2.ai
http://members.lycos.nl/vliegendevos/structuur3.ai
http://members.lycos.nl/vliegendevos/structuur4.ai
quote:ik krijg ze ook niet echt geopend
Op zaterdag 24 januari 2004 17:44 schreef Lucille het volgende:[..]
Hoe kan ik deze files inlezen?
quote:fotoshop. 7.0
Op zaterdag 24 januari 2004 17:46 schreef innovation het volgende:[..]
ik krijg ze ook niet echt geopend
quote:Adobe Illustrator 10.
Op zaterdag 24 januari 2004 17:48 schreef innovation het volgende:[..]
fotoshop. 7.0
quote:* tazmanian wil wel wat ruimte en bandbreedte afstaan om de betatest te laten draaien hoor
Op vrijdag 23 januari 2004 06:48 schreef innovation het volgende:[..]
ik heb hier idd een linux bakje staan acher @home 15 kb's upload..
het is niet veel als goed is word het verdubbeld.
maar ja het is goed om te testen..
ook linux redhat met alles erop en eraan
edit 64Kb upload meer dan genoeg dus
quote:Vraagje, hoe kunnen wij dan de files op de server zetten en een database aanmaken? FTP en phpMyAdmin? Stel er gaat iets mis met de socket sever en er blijft een proces hangen, is er toegang tot een shell? Het aanbod klinkt namelijk goed, ik wil alleen ff weten wat de mogelijkheden zijn.
Op zaterdag 24 januari 2004 21:29 schreef tazmanian het volgende:[..]
* tazmanian wil wel wat ruimte en bandbreedte afstaan om de betatest te laten draaien hoor
ook linux redhat met alles erop en eraan
edit 64Kb upload meer dan genoeg dus
quote:jij hebt belooft mij te helpen ik wil dit project steunen
Op zaterdag 24 januari 2004 21:35 schreef Lucille het volgende:[..]
Vraagje, hoe kunnen wij dan de files op de server zetten en een database aanmaken? FTP en phpMyAdmin? Stel er gaat iets mis met de socket sever en er blijft een proces hangen, is er toegang tot een shell? Het aanbod klinkt namelijk goed, ik wil alleen ff weten wat de mogelijkheden zijn.
er zal een account aangemaakt moeten worden waardoor de creators toegang hebben tot de server
Ik vertrouw op de eerlijkheid dat er geen misbruik wordt gemaakt en wil dan ook uitteraard dat deze gegevens niet publiekelijk bekend worden.
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 21:40 schreef tazmanian het volgende:[..]
jij hebt belooft mij te helpen ik wil dit project steunen
er zal een account aangemaakt moeten worden waardoor de creators toegang hebben tot de server
Ik vertrouw op de eerlijkheid dat er geen misbruik wordt gemaakt en wil dan ook uitteraard dat deze gegevens niet publiekelijk bekend worden.
Wat we kunnen doen is 1 of 2 personen toegang geven. Op die manier wordt het geen groot groepsaccount waar iedereen in gaat zitten frutten. Ik kan je bezorgdheid hiervoor heel goed begrijpen. ![]()
Het meest veilige is natuurlijk mij het account geven
maar aangezien de twee belangrijkste devvers Pharkus en innovation zijn, denk ik dat die twee toegang moeten krijgen en niemand anders. Toeleveranciers van content en plaatjes kan altijd via hen lopen, ze zullen het toch al in hun PHP en Flash moeten inbouwen, dus dat moet geen problemen gaan opleveren.
Alvast bedankt dus voor het aanbod.
quote:het is een graag gedaanhoor
Op zaterdag 24 januari 2004 21:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Wat we kunnen doen is 1 of 2 personen toegang geven. Op die manier wordt het geen groot groepsaccount waar iedereen in gaat zitten frutten. Ik kan je bezorgdheid hiervoor heel goed begrijpen.
Het meest veilige is natuurlijk mij het account gevenmaar aangezien de twee belangrijkste devvers Pharkus en innovation zijn, denk ik dat die twee toegang moeten krijgen en niemand anders. Toeleveranciers van content en plaatjes kan altijd via hen lopen, ze zullen het toch al in hun PHP en Flash moeten inbouwen, dus dat moet geen problemen gaan opleveren.
Alvast bedankt dus voor het aanbod.
wat ik wel moet weten is het soort account wat er gegeven moet worden (ik geef namelijk niet graag het root wachtwoord) en of er al een www is geregged of dat er gewoonweg een subje bij mij bij komt.
quote:Wat we nodig hebben is in eerste instantie webruimte (ik zou bijna zeggen dat 1MB al voldoende moet zijn), maar laten we zeggen 10 MB is zeker genoeg. Het zullen wat PHP scripts zijn, een rits plaatjes en de Flash file(s). Een domain reggen lijkt mij op dit moment niet nodig, een subdomain of zelfs een bestaand domain met subdirectory is voldoende. Het gaat in principe alleen om een bereikbare URL, wat deze ook moge zijn.
Op zaterdag 24 januari 2004 21:49 schreef tazmanian het volgende:[..]
het is een graag gedaanhoor
wat ik wel moet weten is het soort account wat er gegeven moet worden (ik geef namelijk niet graag het root wachtwoord) en of er al een www is geregged of dat er gewoonweg een subje bij mij bij komt.
Verder is toegang tot mySQL nodig om de database te draaien. Toegang tot mySQL zou via phpMySQL kunnen, geen idee of je dit hebt of een andere/betere oplossing hebt. Qua rechten denk ik dan dat je zelf de admin zou moeten zijn die de database maakt en dat je 1 user toegang tot de database geeft die tabellen mag maken binnen deze database, wissen, en dergelijke. Meer rechten zijn niet nodig voor deze user.
Root password is helemaal niet nodig denk ik. Geen idee of de kans gaat bestaan dat een script blijft hangen en gekilled moet worden. Stel dat dit gebeurd, wat is de implicatie hier van voor de rest van je server, zitten er klanten op die straks gaan klagen?
Misschien dat een normale account met shell (toegang via ssh of zo) wel handig is, om in ieder geval op de server te kijken of er processen zijn die blijven hangen (dan sturen we je wel een mailtje
). Bovendien kunnen we dan ook de serverload bekijken en meer van dit soort dingen.
quote:Deze server doet alleen maar onze domeinen behandelen op dit moment
Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef Lucille het volgende:[..]
heel verhaal
Je kent ongeveer mijn linux kennis en dit wil ik niet alleen doen.
de ruimte, en domeinen zijn er ook de bandbreedte is geen probleem nu alleen nog de controle op de server
durf je dat aan Lucille?
quote:Dat ziet er goed uit dus.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:15 schreef tazmanian het volgende:
-verhaal over specs-
quote:Ok prima. Als je niet zeker van je zaak bent kan ik dat goed begrijpen. Bij deze dan de afspraak mijnerzijds dat ik de enige ben die via het account toegang heeft. Maar hoe kan ik dan een account maken? Ik moet dan immers eerst toegang hebben. Het muntje valt nog niet bij mij.
waar ik een beetje meezit is dat er toegan mogelijk is via ssh maar ik niet zeker weet of alle services wel goed geinstalled zijn
daarom wil ik dat stukje aan jouw over laten lucille ook het aanmaken van een account daarvoor
De vraag is dan nog wel of er een tweede account moet worden gemaakt (zonder shell toegang) om zo de andere twee devvers via FTP toegang te geven tot het systeem. Aangezien deze account dan geen loginshell heeft kunnen ze via deze account ook niet klooien op het systeem, alleen wat files neerzetten in de webtree. Desnoods doen we dit samen even.
quote:*met bibberende stem*
Je kent ongeveer mijn linux kennis en dit wil ik niet alleen doen.de ruimte, en domeinen zijn er ook de bandbreedte is geen probleem nu alleen nog de controle op de server
durf je dat aan Lucille?
Ja hoor.
quote:De softwarefabrikanten staan al drie rijen dik voor de deur.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:09 schreef Vampier het volgende:
zeg werkt het al?
We zijn dus bezig met het leggen van de fundering. Het gebouw staat er nog niet, maar de grond is gekocht en wordt nu bouwrijp gemaakt. ![]()
Architect heeft al de bouwtekening gemaakt en bij de poort staan de bouwvakkers klaar.
jij kan dan bepalen wat er eventueel moet worden geinstalled (na overleg)
en wie er nog meer toegang moet krijgen met een aparte usernaam daarvoor aangemaakt.
dus nadat je toegang hebt maken we een dir aan waar de andere 2 devvvers toegang toe hebben
mee eens?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |