quote:Zoals sommigen wel eens zeggen wanneer bepaalde groepen allochtonen over het koloniale verleden van Nederland beginnen: "je kan niet altijd in het verleden blijven hangen..."
Op donderdag 22 januari 2004 17:15 schreef vdo28 het volgende:[..]
Omdat de Frieze taal een heel andere geschiedenis heeft, en btw ooit was heel Nederland Fries en lag de hoofdstad van Friesland "dorestad" n waar nu Wijk bij duurstede ligt.
Maar Dorestad is een keer belegerd en helemaal verbrand.Wow hbo geschiedenis does pay off.
quote:Doe eens een steekproef en bel eens met de kleine gemeentes in Friesland
Op donderdag 22 januari 2004 15:11 schreef kamstra het volgende:[..]
Geen nederlands willen spreken aan de telefoon slaat nergens op natuurlijk. In ieder geval niet als degene die belt van buiten Friesland belt
quote:Daar heb je gelijk in maar ik beantwoorde alleen maar de "vraag" waarom de Frieze taal anders wordt bekeken dan de andere dialecten in Nederland.
Op donderdag 22 januari 2004 17:20 schreef KreKkeR het volgende:[..]
Zoals sommigen wel eens zeggen wanneer bepaalde groepen allochtonen over het koloniale verleden van Nederland beginnen: "je kan niet altijd in het verleden blijven hangen..."
Maar goed ik snap niet waarom mensen zich altijd zo druk maken om het feit dat de friezen fries praten en dergelijke.
Laat ze toch lekker, het heeft zo zijn charme. En dat geldt niet alleen voor Friesland maar voor alle provincies. Het is toch ook leuk dat Amsterdammers met zo'n mooi accent praten???
Wie van jullie spreekt dat ook?
Wie is er dan achtergesteld qua taal?
quote:Mijn vriendin komt uit Friesland, en die spreekt vloeiend nederlands... ligt er gwoon aan uit welk deel van Friesland ze komen... de grote stad of zo'n boerendorp...
Op donderdag 22 januari 2004 14:51 schreef Mondo_Generator het volgende:[..]
Ik ken geen Fries die geen Nederlands ken praten, jij wel?
quote:Zelfs dat hoeft niet uit te maken, een neef van me komt uit een erg klein boerendorp maar praat zelf ook vloeiend Nederlands. Maar hij kan ook weer vloeiend Fries praten als hij dat wil.
Op donderdag 22 januari 2004 19:19 schreef SirWacko het volgende:[..]
Mijn vriendin komt uit Friesland, en die spreekt vloeiend nederlands... ligt er gwoon aan uit welk deel van Friesland ze komen... de grote stad of zo'n boerendorp...
Binnenkort weer en prijsverhoging in het openbaar vervoer? Tenslotte moet de rekening voor deze hobby op gemeenschapskosten toch ergens gedeponeerd worden...
quote:170 jaar geleden dacht men in België: "La Belgique sera latine ou elle ne sera pas.". In de praktijk kwam dit neer op het ontkennen van het recht van een deel van de bevolking om zich in hun landsdeel van hun taal* te bedienen wanneer ze spraken met iemand van de dominante taalgroep.
Op donderdag 22 januari 2004 14:39 schreef borro het volgende:
Gewoon onzin. je moet friezen verplichten in het openbaar Nederlands te praten. Zijn er geen misverstanden
Je weet wat er in België gebeurt is, en ik zie niet in waarom de Friezen er geen recht op hebben (ok, de Vlamingen zijn talrijker dan de Walen en Vlaanderen is economisch het zwaartepunt van België, maar van dat soort factoren mag het recht om in je eigen taalgebied en in de hoofdstad van je land in je eigen taal bediend te worden niet afhangen).
(*: Het Nederlands, niet het Vlaams. "Vlaams" geen taal maar een benaming die de bourgeoisie gaf aan het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken werd, aangezien Vlaanderen een economische dwerg was en "flamand" dus nóg lager was dan "néerlandais".)
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 24-01-2004 04:08]
En dat geldt ook voor friezen.
quote:Die vergelijking gaat dus niet op, juist vanwege het feit dat Frysk een officiele taal is binnen Nederland (en dan met name Fryslan).
Op donderdag 22 januari 2004 17:16 schreef KreKkeR het volgende:Jouw vergelijking gaat dus totaal niet op. Een vergelijking die wel op zou gaan (op het officiele taal aspect na), is het vergelijken van deze eis met een eis dat buschauffeurs die door bepaalde buurten van Amsterdam rijden, Turks of Marokkaans zouden moeten leren spreken. Iets wat natuurlijk een belachelijke eis zou zijn.
quote:Deze gizmo ook
Op donderdag 22 januari 2004 19:09 schreef GizartFRL het volgende:
* GizartFRL spreek Frysk en Nederlands.Wie van jullie spreekt dat ook?
Wie is er dan achtergesteld qua taal?
Imho een belachelijk actie om die maatregel in te voeren
.
Maar ook zeer trieste reacties in dit topic. Er zijn een tig debiele beleidsmakers hier die tot over de oren fries zijn en dan meteen de hele provincie over 1 kam scheren
.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |