mvdlubbe | woensdag 21 januari 2004 @ 08:31 |
Werkelijk fantastisch natuurlijk. Deze wereldberoemde man schreef 13 opera'squote:En een enorme hoeveelheid andere muziek. Ik vind het persoonlijk over het algemeen niet om aan te horen en mijn kat is er ook minder blij mee. Maar soms zet ik toch even de Walkure aan. En dan niet alleen een nummertje. NEE. De hele 4 cd's. Richard Wagners muziek moet je niet luisteren maar beleven! Naast het componeren van een paar muziekstukjes hield deze meneer zich ook bezig met het schrijven van boeken en artikelen. En hij schijnt ongeveer 10.000 brieven te hebben geschreven. Hulde aan deze Grote Duitser. quote: | |
U-lerZzZ | woensdag 21 januari 2004 @ 08:35 |
Kutmuziek. | |
mvdlubbe | woensdag 21 januari 2004 @ 08:37 |
quote:Het gaat hier om de man achter deze muziek. Niet over de muziek zelf. | |
U-lerZzZ | woensdag 21 januari 2004 @ 08:39 |
-edit- Let op je woorden. [Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 22-01-2004 13:24] | |
mvdlubbe | woensdag 21 januari 2004 @ 08:40 |
quote:Het gaat hier over de mens achter deze Duitser, niet zozeer om het Duitse zelf. [Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 22-01-2004 13:24] | |
yvonne | woensdag 21 januari 2004 @ 09:00 |
Wagner: verliefd, verslaafd, veroordeeld? [Michiel Leenaars] Woensdag 3 september hield het aan de Universiteit van Tilburg verbonden instituut Nexus een groots opgezet congres met als titel 'Het proces Richard Wagner'. Een keur aan intellectuelen, schrijvers en filosofen, met name afkomstig uit de VS en Duitsland discussieerde een dag lang over wat nu precies met de culturele erfenis van deze musicus moet gebeuren. De zelfs voor zijn tijd zwaar anti-Semitische Wagner was de favoriete musicus van Adolf Hitler. Joseph Goebbels benoemde hem tot 'de meest Duitse aller Duitser', en gebruikte zijn muziek bij massa- evenementen. De familie Wagner heeft de jonge Hitler in de jaren twintig onder haar hoede genomen, en is dan ook deels verantwoordelijk te noemen voor diens uiteindelijke politieke succes. De vraag is natuurlijk of het werk van Wagner van dit alles los te koppelen is. Het ruim aanwezige publiek zou de jury zijn in deze kwestie, hoewel er niet echt een sanctie richting de verdachte voorop bleek te staan - een voorbeeld van een dergelijke strafmaatregel zou bijvoorbeeld het symbolisch sluiten van de waanzinnig populaire Bayreuther Festspielhaus kunnen zijn - het Graceland van de Wagnerianen in de vorm van een meerdaags operafestival ter grootte van Pinkpop, waar zoveel belangstelling voor is dat het festival zo'n slordige 600 keer per jaar vaker gehouden zou kunnen worden. Jaarlijks wordt de aanvraag van enkele miljoenen mensen niet gehonoreerd wegens gebrek aan capaciteit van het door Wagner in 1876 zelf gebouwde Festspielhaus. Zoals de Canadese historicus publicist Michael Ignatieff in de afsluitende discussie van de dag al opmerkte, leek het wel of er twee verschillende processen werden gehouden: een Engelstalig en een Duitstalig. De Engelstaligen vertegenwoordigen de zijde van de aanklager. De meest eloquente en uitgebreide analyse was van de hand van openingsspreker Bernard Williams. Diens betoog kwam neer op drie denkstappen: Wagner's werk is klaarblijkelijk de moeite waard om over te discussiëren. De Duitse zijde was meer die van de verdediging, of beter gezegd van de ontwijking. Nike Wagner (historica, en achterkleindochter van) hield een betoog over het ontstaan en geschiedenis van de Festspiele. De ruim anderhalve eeuw oude geschiedenis van de BV Wagner werd in vogelvlucht nagelopen, waarbij het compromisloze opportunisme van de componist zich duidelijk aftekent. Dieptepunt na Wagner's dood zijn de oorlogsjaren, waarin de opvoeringen van de Ring als amorele oppepper werden voorgeschreven aan de invaliden en andere gedesillusioneerden die van het slagveld kwamen. Nike Wagner sloot af met een vlammende kritiek op de saaiheid van de huidige Festspiele. Friedrich Dieckmann gaf ad lib een marxistisch getinte analyse van het werk van Wagner, gelardeerd met veel bijbelse analogieën. De opera Das Rheingold moet volgens deze kunstcriticus en schrijver gelezen worden als een nieuwe zondeval, ditmaal van de macht en het kapitaal. Nexus- oudgediende Rüdiger Safranski bleek zich onbewust lijnrecht tegenover Dieckmann te positioneren met zijn statement dat Wagner willens en wetens een nieuwe mythologie wilde schrijven, om de onttovering door het rationalisme tegen te gaan. Hij greep hierbij terug op uitspraken van Wagner zelf, en van illustere voorgangers als Hölderlin en Hegel. Hierbij trok hij een aardige analogie met moderne mythes als de recente Prinses Di- verheerlijking, om te illustreren dat de behoefte aan dergelijke verhalen nog steeds actueel is. Later op de dag zou hij zijn gevoel voor actualiteit niet onfeilbaar blijken, toen hij in een interpellatie aangaf dat het voornaamste gevaar van Wagner hetzelfde opruiende karakter omhelsde dat 'tegenwoordig' bands als Pink Floyd en The Doors hebben. Voor Safranski staat het 'religieuze' aspect in het werk van Wagner centraal, waarbij religie niet als confessioneel moet worden geïnterpreteerd. Aan de hand van Nietzsche kan hij de bevrijdingsmythologie van de Wagneriaanse mens beschrijven als een terugnemen van de religie. De uiteindelijke dood van de goden in het laatste deel van de Ring, Gotterdämmerung is een herwinning van de macht van het individu. In Wagner's woorden: ' Daar waar religie kunst wordt, is het aan de kunst gegeven om de kern van de religie te behouden'. Safranski eindigde met de constatering dat de wil tot kunst bij Wagner aan de grenzen van het enkel esthetische staat. De negentiende-eeuwse Duitse schrijver Hoffmann had dit al aangegeven: de kunstenaar kan uit liefde voor de kunst zichzelf in mensenhaat verliezen. De kunst is de doornenkroon van de martelaar die de kunstenaar in zichzelf wil zoeken. Een aardig intermezzo vormde het kringgesprek tussen uitvoerende artiesten, die betrokken zijn bij de Nederlandse opvoering van de integrale Ring tussen nu en het jaar 2000: dirigent Hartmut Haenchen, regisseur Pierre Audi en zanger/acteur Graham Clark. Met name de poëticale verschillen werden door de joyeuze gespreksleidster naar boven gebracht, maar er was ook genoeg ruimte voor een aantal aardige illustraties uit het werk van Wagner en de dagelijkse praktijk van het invullen van een rol. Ronduit informeel, maar misschien daarom wel zo effectief waren anekdotes over de rol van een Albert-Heijn-tas in Audi's Rheingold, en het levensverhaal van Clark. Even succesvol waren de zeer ironische bewerkingen van Wagner die pianisten Julian Reynolds en Peter Lockwood als afsluiting van het daggedeelte ten gehore gaven. Na een uitgebreide lunch konden de deelnemers aan het congres nog genieten van een interessante paneldiscussie, waarin met name ook het publiek veel ruimte kreeg. De discussie nam een onverwachte wending, doordat de denkbeelden van de conservatieve filosoof Roger Scruton niet in de lijn van de dag bleken te liggen. Emeritus- hoogleraar Scruton gaf een wat naievige interpretatie van Wagner als bevrijder van het individu. Hij werd bovendien door de Amerikaanse Lydia Goehr wat in verlegenheid werd gebracht toen zij een informele opmerking van Scruton ('Jodenhaat? Enkele van mijn beste vrienden haten joden') naar voren bracht. Volgens Scruton is Wagner het slachtoffer van anti-rechts intellectualisme: iemand als Bertold Brecht of Adorno heeft, zo stelt Scruton, minstens zoveel bloed aan zijn handen. Brecht en de Frankfurter Schule krijgen echter klaarblijkelijk vergeving, omdat hij 'links' en dus 'in' is. Uiteindelijk bleek deze vergelijking geen stand te houden. De dag eindigde met een opvoering door het NedPho- ensemble van onder meer de Siegfriedidyll. In de informele discussie in de foyer achteraf bleek het tijdens de plenaire zitting uitgestelde oordeel over Wagner uiteindelijk nog steeds niet definitief te vellen. De discussie over Wagner is misschien ook wel een discussie die niet afgesloten moet of kan worden, behalve wanneer men bereid is om Wagner's werk te censureren. Deze optie lijkt niet echt beschikbaar, wat deels te verklaren is uit eigenbelang, en deels een gevolg is van de sociale onwenselijkheid van censuur an sich. Anderzijds moet het werk in een zeker licht bekeken worden om zonder vervelende maatschappelijke gevolgen te blijven. De discussie heeft een signaalfunctie, die nimmer mag verdwijnen. Het Proces Richard Wagner was dus op voorhand al een zinvolle toevoeging: zolang de kist van de componist in de beklaagdenbank staat, kan men zijn denkbeelden en lijkgeuren tenminste niet klakkeloos ventileren. Het is de verdienste van de mensen achter Nexus dat het proces ook nog eens bijzonder aangenaam was om bij te wonen. | |
yvonne | woensdag 21 januari 2004 @ 09:03 |
-------------------------------------------------------------------------------- DE GROENE AMSTERDAMMER | 24 augustus 2002
Het feuilleton Wagner De Bayreuther Festspiele zijn onder leiding van Wolfgang Wagner een economisch zeer rendabel bedrijf geworden. Spannende producties zie je er echter niet meer. Nu familieleden Wolfgang van zijn troon willen stoten, speelt het echte drama zich af in de coulissen. Een klucht, meent de een. Een soap opera, stelt de ander. «Feuilleton» is misschien beter op zijn plaats.
«Ademloos zijn wij getuige van de smartelijkste aller monologen uit de muziekdramatische geschiedenis. Vastgenageld zitten wij op de door de componist om artistieke redenen voorgeschreven houten stoeltjes. Behalve die ene, oude man die zich halverwege de vorstelijke jammerklacht abrupt van zijn zetel verheft. Stommelend, her en der een knikje uitdelend, begeeft hij zich naar de uitgang van de zaal. Het is Wolfgang Wagner. Hij heeft gezien dat het goed was en vindt het nu blijkbaar wel mooi geweest. Morgen Siegfried, die, weet hij al een leven lang, niet driemaal vijf kwartier, maar vijf volle uren duren gaat. Terwijl de Gotterdämmerung, over drie dagen... Dus vanavond maar vroeg naar bed.» (Uit: Zweten in Bayreuth, De Groene Amsterdammer, 1994
Verschillende familieleden hebben ondertussen de aanval ingezet om Wolfgang van zijn troon te stoten. Dat gaat er vaak zo hard aan toe dat de internationale pers unaniem constateert dat het echte drama zich tegenwoordig in de coulissen van het Festspielhaus afspeelt en niet op de bühne, waar steeds bloedelozer regies te zien zijn. Een klucht, meent de een. Een soap opera, stelt de ander. Gezien het slepende karakter van het conflict is «een feuilleton» beter op zijn plaats. Aanvankelijk leefde de hoop dat «der alte Fuchs» in 1999 bij zijn tachtigste verjaardag zou terugtreden. Vervolgens verwachtte men dat hij in 2001, het jaar waarin Wolfgang vijftig jaar de scepter zou hebben gezwaaid, de eer aan zichzelf zou houden. Maar niets is minder waar. Het enige afscheid dat Wolfgang deze zomer heeft genomen, is van zijn functie als regisseur, nadat zijn Parsifal dertien seizoenen achtereen op het programma had gestaan. Ondertussen proberen vooral dochter Eva en nicht Nike aan de stoelpoten van Wolfgang, kleinzoon van de «echte» Wagner, te zagen. Nike Wagner (56), die in 1982 promoveerde op de Weense satiricus Karl Kraus, heeft de scherpste tong van de twee. Zij noemt haar oom een «meester in hooghartigheid en slinksheid» onder wie het festival is «verkalkt en verkrampt» tot een rite van «massale volgzaamheid». In 1966 heeft zij gebroken met de familie, maar toch ambieert ze de post van artistiek leider omdat ze zich ondanks alles een Wagner in hart en nieren voelt. Zo zei ze ooit in een interview: «De geschiedenis van Wagners theater is zo sprookjesachtig en wreed, met die gekke koning Ludwig, die euforische nazi Winifred en die slopende broedertwisten. Ik hoor bij deze geschiedenis en ik hoor bij deze theaterfamilie die familietheater maakt. De familie Wagner hangt van ruzies en vetes aan elkaar. Dit conflict over de opvolging van Wolfgang is de zoveelste affaire in de 126-jarige geschiedenis van de Groene Heuvel. Het heetste hangijzer was uiteraard de innige band tussen schoondochter Winifred Wagner en Adolf Hitler, die door haar met grote gastvrijheid in Huize Wahnfried werd binnengehaald met in zijn kielzog Goebbels, Dietrich, Ley Streicher, Von Ribbentrop, Bormann, Seyss-Inquart, Goering en Speer. Getrouwd met de homoseksuele Siegfried maakte Winifred geen geheim van de aantrekkingskracht die zij voelde voor Hitler. Deze hele bibliotheek van de familie Wagner ten spijt is het laatste woord over de geschiedenis nog altijd niet gezegd. Deze zomer verscheen een studie van de Weense historicus Brigitte Hamann Winifred Wagner oder Hitlers Bayreuth waarin zij tot veler verbijstering zelfs het hoofd van de enige sympathieke Wagner op het hakblok legt: Wieland Wagner. In haar onderzoek waarvoor zij overigens geen toegang kreeg tot de bronnen van het Festspielhaus en de zogenaamde Dokumentenschrank van Winifred onthult zij dat Wieland niet alleen het lievelingetje was van Onkel Wolf, maar ook tijdens de oorlog fungeerde als plaatsvervangend hoofd van het concentratiekamp Flossenburg.
| |
U-lerZzZ | woensdag 21 januari 2004 @ 09:07 |
quote:Oh, dan is hij wel okay. | |
yvonne | woensdag 21 januari 2004 @ 09:11 |
Welja ![]() Hitler was weg van de componist Wagner. Deze componist was een occultist. Wagner gebruikte ook Noordse mythe in zijn opera's. Zijn opera Parcival (Arthur-romans een van de ridders van koning Arthur en hoofdfiguur in de Graalsage) verheerlijkt het pure bloed, wat een inspiratie werd voor Hitler. Het gaat over de Heilige Graal die heilig bloed bevatte en wie ervan zou drinken, zou buitenaardse krachten krijgen. Men dacht dat de Graal alleen kan worden gevonden dor reine ridders. Wagner voegde in zijn opera het medelijden toe voor alle Ariërs. Hitlers religie moest op Parcival gebaseerd worden en sinds die tijd werd Hitler afgebeeld als die reine ridder op een schilderij: een graalridder. bron: http://www.faq-online.nl/Verslagen/occultisme/samenzwering_god.htm | |
CANARIS | woensdag 21 januari 2004 @ 10:10 |
excuses als Yvonne het al heeft gezegd. Haar stukjes waren een beetje te land om gedetailleerd te lezen , maar ...............
Een antisemiet 1.Rang. Richard Wagner Himself heeft er alles aan gedaan om de musikalisch niet minder begaafde Medelsohn financieel, sociaal en psychisch kapot te maken. En dat alleen omdat Mendelsohn Bartholdie een Jood was.
| |
yvonne | donderdag 22 januari 2004 @ 09:39 |
De man zal idd een vreemd gedachtengoed hebben gehad, maar zn muziek is magistraal ![]() | |
thePiano | zaterdag 24 januari 2004 @ 12:55 |
quote:Precies. Vreemd dat over die geschiedenis niets in de openingstopic stond. Heel het nazi-tijdperk werd bedropen onder de muziek van Wagner. Elke openbare toespraak van Hitler begon met zijn muziek. Zelfs Himmler, de rechterhand van Hitler was bezeten van occultisme en Parsifal en de Heilige Graal. Himmler op Speurtocht naar de Heilige Graal | |
pro_jeex | maandag 26 januari 2004 @ 18:55 |
Richard Wagner, een echte held. 1 van m'n favoriete componisten ![]() | |
SportsIllustrated | maandag 26 januari 2004 @ 22:03 |
Sommige stukken zijn vrij goed (Gotterdammerung 1 en 2, ja ik weet dat er een trema op moet maar de alternatieve spelling is zo lelijk), maar hij is veeleer een talent dan een genie. Zeker niet iets dat de hele mensheid aangaat. | |
Sigurd | woensdag 3 mei 2006 @ 18:21 |
rijkelijk laat, maar ik ben pro-Wagner. Voor alle duidelijkheid: bij Wagner moet je altijd even erbij melden dat je dan de muziek bedoelt, niet zijn persoon. Anders wordt je rap in het hokje anti-semiet gepropt. Ik vind het wel zeker een genie. Als er ooit een talent tot bloei is gekomen, dan moet hij het wel zijn. Hij verkeert in het illustere gezelschap van Bach, Mozart, Beethoven, dat soort types | |
Lord_Vetinari | woensdag 3 mei 2006 @ 18:45 |
Zetje naar TTK... | |
LXIV | woensdag 3 mei 2006 @ 21:30 |
Om Wagner nu een nazi avant la lettre te noemen gaat wel erg ver. Het is bekend dat hij enigzins antisemitische ideeën had, maar die moet je ook in het licht van zijn tijd beschouwen. Anders kun je Goethe, Schopenhauer en Voltaire ook wel nazi's gaan noemen. De reden echter dat Wagner buitengewoon vaak met het nationaal-socialisme geassocieerd wordt is dat de nazi's zelf zo begeesterd waren van zijn muziek. (En dat zijn nakomelingen natuurlijk dicht tegen Hitler aangeschurkt hebben). Wanneer je zijn werken bestudeert, vind je geen antisemitisme terug. Voor mij zijn zijn thema's liefde, vrijheid en verlossing. Geen jodenhaat in ieder geval. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Shakespeare's Shylock, dat wel antisemitisch te noemen is! Een dergelijke aftekening van de Jood vind ik bij Wagner in ieder geval nergens terug. Net als bij Nietzsche is zijn werk gebruikt door de nazi's, maar er zeker niet voor gemaakt. Wij noemen de uitvinder van de radio toch ook geen antisemiet omdat Hitler daar graag zijn toespraken over uitzond? | |
Sigurd | vrijdag 5 mei 2006 @ 12:45 |
@LXIV: mee eens. Wagner was zeker een anti-semiet, maar om hem een nazi avant la lettre te noemen is hilarisch. Nationaal-socialisme is een allegaartje van o.a. nationalisme, socialisme, een verheerlijking van de agrarische samenleving en antisemitisme. Hert antisemitisme is slechts 1 element daarvan (hoewel een wezenlijk onderdeel). Maar laten we ons concentreren op zijn geestesvruchten, zijn opera's. Belangwekkende, prachtige en imposante werken. Daarin vind ik net als LXIV geen antisemitisme. | |
Soul79 | vrijdag 5 mei 2006 @ 13:41 |
Hey, een van mijn favoriete componisten toch wel. De onderwerpen en teksten van zijn opera's boeien me niet en vind ik meestal potsierlijk en van-dik-hout-zaagt-men-planken, maar goed dat is bij de meeste opera's het geval. De muziek is iig ontzettend fascinerend: enerzijds romantisch tot op het bot, anderzijds ontzettend modern. Dus enerzijds heel betoverend en lyrisch, anderzijds heel veel chromatiek, dissonanten, mineur, tot atonaliteit aan toe, waardoor het heel wrang en stekelig expressief kan zijn. Het beste van twee werelden zeg maar en dat is behalve Bach en Beethoven wat mij betreft niemand anders gelukt ![]() ![]() Edit: en het slot van Die Walküre is mijn all-time favoriete fragment ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Soul79 op 05-05-2006 13:49:31 ] | |
LXIV | zaterdag 6 mei 2006 @ 21:06 |
quote:Zo te lezen ben jij erg muzikaal ingesteld. Toch denk ik dat je, ook wanneer je de muziek wilt begrijpen, je moet verdiepen in de teksten erachter. Zonder die teksten wordt het wel erg moeilijk om precies te begrijpen wát Wagner nu uit wil drukken. Iemand die wat minder ontwikkeld is iop het gebied van de muziek zal Wagner's muziek ook potsierlijk en van-dik-hout-zaagt-men-planken kunnen noemen. Zelf vind ik Siegfried's trauermarsch heel erg mooi. Maar om die in al zijn complexiteit te kunnen bevatten is het ook nodig dat ik weet hoe en waarom Siegfried gedood is. En hoe zijn relatie tot Brünhilde was, en hoe Hagen met list en bedrog zijn valstrik heeft uitgezet. Of het Leitmotiv van Fafner en Fasolt. Je moet toch weten dat dit logge, dommige maar toch sluwe reuzen zijn voordat je precies ziet hoe geniaal Wagner dit in muziek heeft weten te vatten. Zelf ben ik meer op tekst ingesteld. De muziek draagt en ondersteunt voor mij het verhaal dat door de teksten gegeven wordt. Bij sommige stukken, bijvoorbeeld wanneer Wotan woedend achter Brünhilde aankomt, en de overige Walküren daarop in paniek uiteenstuiven, is de muziek zo goed dat ik dat beeld van Wotan, Brünhilde en de andere Walküren op een verre dennenheuvel gewoon voor me kan zien. Zonder de begeleidende tekst zal mij dat niet lukken. Of geniet jij gewoon van de muziek zonder dat je het hele verhaal voor je ziet ontvouwen? | |
Soul79 | zaterdag 6 mei 2006 @ 21:51 |
quote:Ik heb me wel in de teksten verdiept, want anders kun je inderdaad Wagners muziek niet goed begrijpen, bijvoorbeeld de modulaties. En ik kan ook zeker heel erg waarderen hoe Wagner de teksten op muziek zet, maar die teksten zelf, en de onderwerpen, vind ik gewoon niet interessant. Ze zijn ook weinig subtiel, maar goed daar is het opera voor. Wat je zegt over iemand die minder muzikaal is ingesteld, dat die Wagners muziek van-dik-hout-zaagt-men-planken zou kunnen vinden, dat lijkt me niet. Wagner is juist erg subtiel, maar het punt is dat die subtiliteit bij hem niet in het verhaal zit, maar in de muziek: de orkestratie, de keuze van toonsoorten, etc. Dat wordt dan wel door de tekst 'gestuurd' en kennis van de tekst is onmisbaar om de muziek te begrijpen, maar die tekst zelf wordt er (wat mij betreft) niet interessanter door. Neem nou de passages van Amfortas in Parsifal. Je moet wel weten waar het over gaat, wil je begrijpen waarom die muziek daar soms zo wrang klinkt. Maar daar blijft het voor mij bij - ik vind die muziek geweldig, wil het ook gelijk muzikaal gaan ontleden en kijken hoe hij dat voor elkaar krijgt. Maar ik ben inderdaad niet zo op de tekst en het verhaal gesteld dat ik er zo in op kan gaan dat ik de pijn van Amfortas er sterker door voel ofzo, zoals jij misschien wel hebt als je meer op de tekst bent gesteld. De verhouding tussen tekst en muziek vind ik sowieso altijd problematisch. De kerkmuziek van Bach bijvoorbeeld is onovertroffen, maar als je dan gaat kijken wat er gezongen wordt....... dat doet gewoon pijn aan je ogen ![]() | |
Kolkus | zondag 7 mei 2006 @ 18:20 |
Ik heb toevallig gistermiddag onder het genot van een biertje op mijn balkon maar eens Wagner opgezet. Ik ben dus zo goed als onbekend met 's mans werk. Wat mij met name opviel (het was trouwens Parsifal) is de afwisseling in de muziek. Dit van de bekende, ahum, Wagneriaanse bombast, tot zeer intieme, gevoelige intermezzo's, wat mij wel verraste. Meer luisterbeurten gaan volgen. |