abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 februari 2004 @ 21:24:57 #51
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16861366
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:20 schreef Ymke het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?

Je ziet inderdaad structuur aan de lichtere kant, maar aan de schaduwkant zijn de noten ondoortekend zwart, net als de achtergrond. Mooier is in dat geval die schaduw heel voorzichtig een ietsie in te vullen, waardoor de schaduwkant niet in de achtergrond opgaat. De kunst is om die doortekening minimaal te houden.
Toegegeven, makkelijk is anders, maar je hebt tegenwoordig dan nog het geluk dat je geen kilometers film hoeft te verschieten om het kunstje onder de knie te krijgen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:25:33 #52
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16861390
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:20 schreef Ymke het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?

maar niet in de schaduw-vlakken...die zijn helemaal zwart...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:26:00 #53
79550 Ymke
your ghost
pi_16861395
Ah , ik snap hem
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:26:39 #54
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16861420
ziet er leuk uit....ga er ook wel wat mee experimenteren binnenkort
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:34:24 #55
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_16861657
hmmm....even wat oude foto's teruggebladerd...

telt dit als low key, of is het nog te licht in de omgeving...

Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 3 februari 2004 @ 21:55:30 #56
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_16862369
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:34 schreef Abbadon het volgende:
hmmm....even wat oude foto's teruggebladerd...

telt dit als low key, of is het nog te licht in de omgeving...

[afbeelding]

Het komt in de richting .

Wat deze opname mist is de vormtekening die je bij low-key vaak ziet, en die sterk ondersteund wordt door het lichtzoompje dat op de contouren van je onderwerp zit.

Huiswerk:

Kijk de komende tijd eens in tijdschriften, folders of andere dingen met veel reclamefoto's. Kijk dan eens hoe vaak je de hier besproken stijlfiguren of delen daarvan terugvindt.
Als je ze eenmaal hebt gevonden kijk dan ook eens naar het doel van de high- of lowkeyverlichting, of het voor de sfeer van de opname wordt gebruikt of voor het benadrukken van vormen en strukturen.

Suc6 en plezier

pi_17006631
Hier nog twee van vandaag: high en low-key. Met statief gaat dat toch beter .

voor mijn (inmiddels erg oude) foto's...click!
mijn nieuwere foto's staan hier maar alle links werken nog niet...
  zondag 8 februari 2004 @ 19:10:31 #58
79550 Ymke
your ghost
pi_17007288
Die bovenste is erg mooi !!!!!!
  zondag 8 februari 2004 @ 19:31:33 #59
84215 sinemet
Never give up hope....
pi_17007864
Zekers
  zondag 8 februari 2004 @ 19:38:06 #60
84215 sinemet
Never give up hope....
pi_17008070
Maar die onderste heeft ook wel wat hoor.
  zondag 8 februari 2004 @ 19:50:01 #61
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_17008428
Die roos is echt heel mooi geworden zeg.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_17020682
Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen . Ik heb van iemand een statief kunnen lenen en ik moet zeggen dat dat toch wel heel fijn werken is. Als je dan een klein diafragma nodig hebt (en dus een lange sluiterijd, zoals bijvoorbeeld die low-key foto, die was 2 seconde @ f/20) dan kan dat gewoon. Echt fantastisch hoe drie van die simpele stokken kunnen helpen, ik ga er denk ik ook maar eens een bestellen . Alleen nog even de euros bij elkaar schrapen...
pi_17023004
quote:
Op zondag 8 februari 2004 18:51 schreef luap het volgende:
Hier nog twee van vandaag: high en low-key. Met statief gaat dat toch beter .
[afbeelding]

[afbeelding]

De roos is goed gelukt als hi key,

De low key is een mooie foto, alleen niet echt een low key. Te veel lichte vlakken

pi_17035885
quote:
Op maandag 9 februari 2004 11:31 schreef fr.oos het volgende:

[..]

De roos is goed gelukt als hi key,

De low key is een mooie foto, alleen niet echt een low key. Te veel lichte vlakken

Het zou goed kunnen, ik weet alleen wat ik hier lees over dit onderwerp. Je bedoelt denk ik dat witte van die bloemen, een beetje teveel? Zouden dat alleen witte randjes moeten zijn? Hmm das lastig die waren nl behoorlijk doorzichtig. Nou ja dan noem ik het geen low-key foto, . Gelukkig bestaat hier een edit functie
pi_17056214
quote:
Op maandag 9 februari 2004 19:18 schreef luap het volgende:

[..]

Het zou goed kunnen, ik weet alleen wat ik hier lees over dit onderwerp. Je bedoelt denk ik dat witte van die bloemen, een beetje teveel? Zouden dat alleen witte randjes moeten zijn? Hmm das lastig die waren nl behoorlijk doorzichtig. Nou ja dan noem ik het geen low-key foto, . Gelukkig bestaat hier een edit functie

Dat bedoel ik inderdaad, neemt niet weg dat het een goede foto is, beetje moeilijk onderwerp voor een low-key
  dinsdag 10 februari 2004 @ 13:26:13 #66
79550 Ymke
your ghost
pi_17057029
Hee fr.oos , ga eens foto's mken voor de wedstrijd
pi_17060314
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:26 schreef Ymke het volgende:
Hee fr.oos , ga eens foto's mken voor de wedstrijd
Een mooie low key?
  zaterdag 14 februari 2004 @ 16:06:27 #68
52657 pea4fun
pi_17172482
Ik ben aan het expirimenteren geweest met hi-key en low-key, wel moeilijk hoor, met de instrcties hier kwam ik tot dit:

Hi-key

en low-key

Vooral bij het hi-key vind ik het moeilijk wat nu gewoon overbelicht is en wat hi-key.

zaterdag 14 februari 2004 @ 16:56:47 #69
15985 huiz
Man in Black
pi_17173725
Ik heb me in dit onderwerp nog niet echt verdiept maar ik heb eens gezocht op de definities. Ik las iets over contrastrijke foto's (waarbij de tinten zich in de uiteinden van de schaal bevinden) en als de tinten voornamelijk aan de witte kant bevinden dan is het een high-key, als de foto voornamelijk zwarte tinten heeft dan is het een low-key. Hier wordt trouwens gesproken over zwart-wit fotografie maar is natuurlijk ook van toepassing op kleur fotografie.

Ergens anders wordt weer simpelweg gesproken van "donkere tinten" en "lichte tinten" met voorbeelden van portretfoto's.

Ik vraag me af waar de meest algemeen geaccepteerde beschrijving staat van high-key en low-key. Ik kreeg eerst uit dit topic de indruk dat er in een low-key foto geen enkele lichte tint mag voorkomen behalve heel vaag om de contouren aan te geven en met high-key vice versa.

Voor zover ik begrijp uit wat ik op internet of in fotoboeken tegenkom mag je dus best gedeeltelijk met lichte tinten werken in een low-key en met donkere tinten in een high-key.

En pas als je het onderwerp niet meer kunt onderscheiden of als je de foto foeilelijk vindt dan noem je 'm gewoon over- of onderbelicht

Scope Pure Colombia BV
  zondag 15 februari 2004 @ 18:34:00 #70
79550 Ymke
your ghost
pi_17200985
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 16:06 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben aan het expirimenteren geweest met hi-key en low-key, wel moeilijk hoor, met de instrcties hier kwam ik tot dit:

Hi-key

[afbeelding]

ha mevrouw

Volgens mij voldoet de tweede toch al aardig aan de criteria, knap en gedurfd dat je ze plaatst , zover ben ik echt nog niet , ik lurk hier alleen maar

[afbeelding]

en low-key

[afbeelding]

Vooral bij het hi-key vind ik het moeilijk wat nu gewoon overbelicht is en wat hi-key.

zondag 15 februari 2004 @ 18:36:44 #71
79550 Ymke
your ghost
pi_17201062
hmz , slechte quote . sorry
  zondag 15 februari 2004 @ 18:40:04 #72
52657 pea4fun
pi_17201147
Ik plaats ze om er een beetje wijzer van te worden. Iedere kritiek/tip is de moeite waard. Als je ze niet laat zien kan ook niemand zeggen wat je verkeerd doet toch?

Ow en voldoen aan de criteria is nog niet een mooie foto....smile...maar dat komt nog wel.

Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2004 @ 19:35:45 #73
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17202645
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 16:06 schreef pea4fun het volgende:

Hi-key

[afbeelding]

[afbeelding]

en low-key

[afbeelding]

Die wattenstaafjes voldoen helemaal aan de highkey-norm voor zover die bestaat. De toonzetting klopt helemaal Het verbeterpunt is ook hier de weergave van de wattenstructuur. Daar zit ook gelijk het probleem in bij high-key, het moet helemaal uit het onderwerp en de verlichting komen. Aan de belichting mag je in principe niet teveel sleutelen om het effect erin te branden.
De tweede foto is qua weergave van vorm en structuren goed in orde, alleen lijkt het onderwerp al te donker voor een 'echte' high-key.

Het lowkey-object heeft kennelijk toch nog licht van voren gehad. In het ideale geval verlicht je een lowkey-object van achteren om die fraaie lichtzoom te maken. Van voren doe je niet meer dan een ietsepietsie invullen zodat er net doortekening in zit, maar het geheel nog wel in de donkere zones blijft.

Dit is trouwens wel de manier om het verlichten onder de knie te krijgen, gewoon oefenen met dingetjes die je in huis voor het grijpen hebt en vooral goed onthouden hoe je onderwerp reageert op de verschillende verlichtingswijzen. Heb je dan één keer onder de knie hoe je een donkere of lichte boventoon in je foto zet kun je ook sleutelen aan de sfeer in je opnamen, of het nou portretjes, tabletops of wat dan ook zijn, en daar was het volgens mij allemaal om begonnen in deze tak van sport .
Na wat oefening zou je je dus eens aan een portretsessie kunnen wagen waarbij je bewust probeert om je opnamen een dromerig/romantisch of een sombere/hardere sfeer mee te geven. Of het dan high- of low-key volgens de 'regeltjes' wordt doet er niet zoveel meer toe.

zondag 15 februari 2004 @ 19:41:56 #74
79550 Ymke
your ghost
pi_17202810
quote:
Op zondag 15 februari 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die wattenstaafjes voldoen helemaal aan de highkey-norm voor zover die bestaat. De toonzetting klopt helemaal Het verbeterpunt is ook hier de weergave van de wattenstructuur. Daar zit ook gelijk het probleem in bij high-key, het moet helemaal uit het onderwerp en de verlichting komen. Aan de belichting mag je in principe niet teveel sleutelen om het effect erin te branden.
De tweede foto is qua weergave van vorm en structuren goed in orde, alleen lijkt het onderwerp al te donker voor een 'echte' high-key.

Het lowkey-object heeft kennelijk toch nog licht van voren gehad. In het ideale geval verlicht je een lowkey-object van achteren om die fraaie lichtzoom te maken. Van voren doe je niet meer dan een ietsepietsie invullen zodat er net doortekening in zit, maar het geheel nog wel in de donkere zones blijft.

Dit is trouwens wel de manier om het verlichten onder de knie te krijgen, gewoon oefenen met dingetjes die je in huis voor het grijpen hebt en vooral goed onthouden hoe je onderwerp reageert op de verschillende verlichtingswijzen. Heb je dan één keer onder de knie hoe je een donkere of lichte boventoon in je foto zet kun je ook sleutelen aan de sfeer in je opnamen, of het nou portretjes, tabletops of wat dan ook zijn, en daar was het volgens mij allemaal om begonnen in deze tak van sport .
Na wat oefening zou je je dus eens aan een portretsessie kunnen wagen waarbij je bewust probeert om je opnamen een dromerig/romantisch of een sombere/hardere sfeer mee te geven. Of het dan high- of low-key volgens de 'regeltjes' wordt doet er niet zoveel meer toe.

Maar ouwe sok,,,, aan de eerste foto , die van die wattenstokjes is niet zoveel te zien , je ziet een hoop wit en meer niet , je moet je ogen samenknijpen om de contouren van de fotote zien, de tweede foto , die van dat schedeltje.. das toch veel duidelijker???

Of snap ik het nu nog steeds niet???

Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 15 februari 2004 @ 19:53:28 #75
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17203176
De wattenstokjes zijn inderdaad erg licht geworden en daarom is er ook een beetje tekort aan struktuurweergave. Wanneer de opname een tikkie meer dekking zou hebben zou die struktuur terug zijn maar het geheel zich nog wel in de lichte tinten afspelen. Hij zit dus wel in de goeie richting.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')