quote:Je ziet inderdaad structuur aan de lichtere kant, maar aan de schaduwkant zijn de noten ondoortekend zwart, net als de achtergrond. Mooier is in dat geval die schaduw heel voorzichtig een ietsie in te vullen, waardoor de schaduwkant niet in de achtergrond opgaat. De kunst is om die doortekening minimaal te houden.
Op dinsdag 3 februari 2004 21:20 schreef Ymke het volgende:[..]
Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?
quote:maar niet in de schaduw-vlakken...die zijn helemaal zwart...
Op dinsdag 3 februari 2004 21:20 schreef Ymke het volgende:[..]
Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?
telt dit als low key, of is het nog te licht in de omgeving...
quote:Het komt in de richting
Op dinsdag 3 februari 2004 21:34 schreef Abbadon het volgende:
hmmm....even wat oude foto's teruggebladerd...telt dit als low key, of is het nog te licht in de omgeving...
Wat deze opname mist is de vormtekening die je bij low-key vaak ziet, en die sterk ondersteund wordt door het lichtzoompje dat op de contouren van je onderwerp zit.
Huiswerk:
Kijk de komende tijd eens in tijdschriften, folders of andere dingen met veel reclamefoto's. Kijk dan eens hoe vaak je de hier besproken stijlfiguren of delen daarvan terugvindt.
Als je ze eenmaal hebt gevonden kijk dan ook eens naar het doel van de high- of lowkeyverlichting, of het voor de sfeer van de opname wordt gebruikt of voor het benadrukken van vormen en strukturen.
Suc6 en plezier
quote:De roos is goed gelukt als hi key,
Op zondag 8 februari 2004 18:51 schreef luap het volgende:
Hier nog twee van vandaag: high en low-key. Met statief gaat dat toch beter.
[afbeelding]
De low key is een mooie foto, alleen niet echt een low key. Te veel lichte vlakken
quote:Het zou goed kunnen, ik weet alleen wat ik hier lees over dit onderwerp. Je bedoelt denk ik dat witte van die bloemen, een beetje teveel? Zouden dat alleen witte randjes moeten zijn? Hmm das lastig die waren nl behoorlijk doorzichtig. Nou ja dan noem ik het geen low-key foto,
Op maandag 9 februari 2004 11:31 schreef fr.oos het volgende:[..]
De roos is goed gelukt als hi key,
De low key is een mooie foto, alleen niet echt een low key. Te veel lichte vlakken
quote:Dat bedoel ik inderdaad, neemt niet weg dat het een goede foto is, beetje moeilijk onderwerp voor een low-key
Op maandag 9 februari 2004 19:18 schreef luap het volgende:[..]
Het zou goed kunnen, ik weet alleen wat ik hier lees over dit onderwerp. Je bedoelt denk ik dat witte van die bloemen, een beetje teveel? Zouden dat alleen witte randjes moeten zijn? Hmm das lastig die waren nl behoorlijk doorzichtig. Nou ja dan noem ik het geen low-key foto,
. Gelukkig bestaat hier een edit functie
quote:Een mooie low key?
Op dinsdag 10 februari 2004 13:26 schreef Ymke het volgende:
Hee fr.oos , ga eens foto's mken voor de wedstrijd
Hi-key
en low-key
Vooral bij het hi-key vind ik het moeilijk wat nu gewoon overbelicht is en wat hi-key.
Ergens anders wordt weer simpelweg gesproken van "donkere tinten" en "lichte tinten" met voorbeelden van portretfoto's.
Ik vraag me af waar de meest algemeen geaccepteerde beschrijving staat van high-key en low-key. Ik kreeg eerst uit dit topic de indruk dat er in een low-key foto geen enkele lichte tint mag voorkomen behalve heel vaag om de contouren aan te geven en met high-key vice versa.
Voor zover ik begrijp uit wat ik op internet of in fotoboeken tegenkom mag je dus best gedeeltelijk met lichte tinten werken in een low-key en met donkere tinten in een high-key.
En pas als je het onderwerp niet meer kunt onderscheiden of als je de foto foeilelijk vindt dan noem je 'm gewoon over- of onderbelicht
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 16:06 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben aan het expirimenteren geweest met hi-key en low-key, wel moeilijk hoor, met de instrcties hier kwam ik tot dit:Hi-key
ha mevrouw
Volgens mij voldoet de tweede toch al aardig aan de criteria, knap en gedurfd dat je ze plaatst , zover ben ik echt nog niet , ik lurk hier alleen maar
en low-key
Vooral bij het hi-key vind ik het moeilijk wat nu gewoon overbelicht is en wat hi-key.
Ow en voldoen aan de criteria is nog niet een mooie foto....smile...maar dat komt nog wel.
quote:Die wattenstaafjes voldoen helemaal aan de highkey-norm voor zover die bestaat. De toonzetting klopt helemaal
Op zaterdag 14 februari 2004 16:06 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben aan het expirimenteren geweest met hi-key en low-key, wel moeilijk hoor, met de instrcties hier kwam ik tot dit:Hi-key
en low-key
Het lowkey-object heeft kennelijk toch nog licht van voren gehad. In het ideale geval verlicht je een lowkey-object van achteren om die fraaie lichtzoom te maken. Van voren doe je niet meer dan een ietsepietsie invullen zodat er net doortekening in zit, maar het geheel nog wel in de donkere zones blijft.
Dit is trouwens wel de manier om het verlichten onder de knie te krijgen, gewoon oefenen met dingetjes die je in huis voor het grijpen hebt en vooral goed onthouden hoe je onderwerp reageert op de verschillende verlichtingswijzen. Heb je dan één keer onder de knie hoe je een donkere of lichte boventoon in je foto zet kun je ook sleutelen aan de sfeer in je opnamen, of het nou portretjes, tabletops of wat dan ook zijn, en daar was het volgens mij allemaal om begonnen in deze tak van sport .
Na wat oefening zou je je dus eens aan een portretsessie kunnen wagen waarbij je bewust probeert om je opnamen een dromerig/romantisch of een sombere/hardere sfeer mee te geven. Of het dan high- of low-key volgens de 'regeltjes' wordt doet er niet zoveel meer toe.
quote:Maar ouwe sok,,,, aan de eerste foto , die van die wattenstokjes is niet zoveel te zien , je ziet een hoop wit en meer niet , je moet je ogen samenknijpen om de contouren van de fotote zien, de tweede foto , die van dat schedeltje.. das toch veel duidelijker???
Op zondag 15 februari 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Die wattenstaafjes voldoen helemaal aan de highkey-norm voor zover die bestaat. De toonzetting klopt helemaal
Het verbeterpunt is ook hier de weergave van de wattenstructuur. Daar zit ook gelijk het probleem in bij high-key, het moet helemaal uit het onderwerp en de verlichting komen. Aan de belichting mag je in principe niet teveel sleutelen om het effect erin te branden.
De tweede foto is qua weergave van vorm en structuren goed in orde, alleen lijkt het onderwerp al te donker voor een 'echte' high-key.Het lowkey-object heeft kennelijk toch nog licht van voren gehad. In het ideale geval verlicht je een lowkey-object van achteren om die fraaie lichtzoom te maken. Van voren doe je niet meer dan een ietsepietsie invullen zodat er net doortekening in zit, maar het geheel nog wel in de donkere zones blijft.
Dit is trouwens wel de manier om het verlichten onder de knie te krijgen, gewoon oefenen met dingetjes die je in huis voor het grijpen hebt en vooral goed onthouden hoe je onderwerp reageert op de verschillende verlichtingswijzen. Heb je dan één keer onder de knie hoe je een donkere of lichte boventoon in je foto zet kun je ook sleutelen aan de sfeer in je opnamen, of het nou portretjes, tabletops of wat dan ook zijn, en daar was het volgens mij allemaal om begonnen in deze tak van sport
.
Na wat oefening zou je je dus eens aan een portretsessie kunnen wagen waarbij je bewust probeert om je opnamen een dromerig/romantisch of een sombere/hardere sfeer mee te geven. Of het dan high- of low-key volgens de 'regeltjes' wordt doet er niet zoveel meer toe.
Of snap ik het nu nog steeds niet???
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |