[afbeelding]
Krijg mijn foto niet anders geplaatst dan zo??? sorry voor het ongemak
enig commentaar?
quote:Petje af
Op maandag 26 januari 2004 21:21 schreef fr.oos het volgende:
nieuwe poging!![afbeelding]
Krijg mijn foto niet anders geplaatst dan zo??? sorry voor het ongemak
enig commentaar?
Misschien moet je nu eens in fotosoep of iets dergelijks met de levels gaan spelen zodanig dat de donkere partijen echt op de grens van de doortekening zitten en toch het nodige contrast vertonen, dit alles zonder de lichten aan te tasten (oftewel gewoon met die controlslidertjes spelen en kijken wat er met het schaduwcontrast gebeurt)
quote:Bedankt
Op maandag 26 januari 2004 21:33 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Petje af
, zo ga je dus met lowkey om
. Alles in de donkere zones houden op een smalle accentuerende lichtzoom na, oftewel helemaal goed.
Misschien moet je nu eens in fotosoep of iets dergelijks met de levels gaan spelen zodanig dat de donkere partijen echt op de grens van de doortekening zitten en toch het nodige contrast vertonen, dit alles zonder de lichten aan te tasten (oftewel gewoon met die controlslidertjes spelen en kijken wat er met het schaduwcontrast gebeurt)
quote:wat een rotfoto's!
Op donderdag 29 januari 2004 02:55 schreef saladz het volgende:
hi-key:[afbeelding]
stroboscoop tijdens dnb feestlo-key:
[afbeelding]
toetsenist tijdens concert
quote:Hmmm deze foto;s voldoen niet echt aan de eisen voor Low en Hi key.
Op donderdag 29 januari 2004 02:55 schreef saladz het volgende:
hi-key:[afbeelding]
stroboscoop tijdens dnb feestlo-key:
[afbeelding]
toetsenist tijdens concert
Ouwesok heeft het aardig onder woorden gebracht.
Maar wel moedig dat je zelf wat foto's hebt geplaatst je bent toch toe de enige
Voor een High-key foto zou ik het bosje rozen met spuitverf helemaal wit moeten spuiten. Dat wordt wel vaak gedaan geloof ik.
quote:Inderdaad aardig gelukt. Hoewel er mischien toch nog iets te veel "grijs"in zit. Maar toch een goede poging. Vond je het moeilijk o viel het mee. Ik ben nu zelf bezig met een hi key opname pffff ok erg lastig
Op zaterdag 31 januari 2004 14:55 schreef ventje5haar het volgende:
Vannacht ook eens Low-key geprobeert met het bosje rozen op tafel.
Is wel aardig gelukt dacht ik zo.Voor een High-key foto zou ik het bosje rozen met spuitverf helemaal wit moeten spuiten. Dat wordt wel vaak gedaan geloof ik.
[edit] hier nog eentje, simpel plantje, huislook of zoiets.
[Dit bericht is gewijzigd door luap op 01-02-2004 17:30]
quote:Deels goed.
Op zondag 1 februari 2004 16:24 schreef luap het volgende:
Is dit Hi-key of is dit meer een foto met weinig contrast en een lichte achtergrond? Ik moet zeggen dat ik dit een vrij moeilijk begrip vindt maar ik ben wel van plan speciaal ook op mogelijkheden voor hi/low key plaatjes te gaan letten.[edit] hier nog eentje, simpel plantje, huislook of zoiets.
[afbeelding]
Alleen dat van dat lage contrast klopt niet helemaal. Je zorgt er bij beide stijlfiguren steeds voor dat er een beperkt aantal tonen in de opname zitten, bij high-key voornamelijk lichte, bij low-key voornamelijk donkere. Het contrast daarentegen blijft 'normaal' . Het in fotosoep laten zakken van het contrast is dus geen optie, het ziet er dan net zo min high-key uit als destijds mensen in de doka hun foto's simpelweg te licht afdrukten op een te lage papiergradatie. Wat je dan mist is dat ene donkere accentje dat de boel weer helemaal in proportie zet.
Je doet het dus helemaal met het onderwerp en de verlichting .
quote:
Op maandag 2 februari 2004 01:51 schreef IJsmuts het volgende:
hi-key?
Hoewel het dromerige sfeertje dat bij high-key hoort hier niet in zit past ie qua toonwaarden wel aardig in het goeie hoekje.
quote:Ok heb al een idee, nu nog even kijken of dat gaat werken. Als het iets is zal ik nog wel eens posten. Bedankt voor de uitleg
Op zondag 1 februari 2004 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
Je doet het dus helemaal met het onderwerp en de verlichting.
quote:Een hele simpele oefening voor high-key:
Op maandag 2 februari 2004 20:37 schreef luap het volgende:[..]
Ok heb al een idee, nu nog even kijken of dat gaat werken. Als het iets is zal ik nog wel eens posten. Bedankt voor de uitleg
De volgende sessie doe je met een digitale camera, een lichtbron en de nodige reflectiekartonnetjes.
Maak van een stuk wit karton een simpel rondwandje.
Neem een wit ei
je voelt hem al aankomen
Fotografeer het witte ei op de witte rondwand en wel zo dat de vorm van het ei en bij voorkeur de structuur van de schaal zo goed mogelijk uitkomt en de dominante toon in het plaatjes [jan des bouvriemodus]wit [/jan des bouvriemodus] is.
Alle slagschaduwen netjes invullen middels de kartonnetjes en uiteindelijk zorgen dat je één mooi schaduwkantje aan het ei verlicht.
In plaats van een ei kun je ook een bol van piepschuim of een tennisbal nemen. Zolang het ding maar een lichte tint heeft, een duidelijke oppervlaktestruktuur en het ding niet te groot is.
Waarvoor is die oppervlaktestruktuur zo belangrijk bij deze oefening ?
spoiler:
Suc7 d'rmee
quote:Goed bezig
Op maandag 2 februari 2004 22:22 schreef luap het volgende:
Ik heb je eier verhaal niet meer gelezen omdat ik druk in de weer was met... fotograferen.
Hier het resultaat. Er stond hier nog een stel rozen in een vaas. Witte rozen zelfs. Is dit al beter, ik merk wel dat er geen zwart/donker in zit maar hier is niet aan geshopt.
[afbeelding]
scherpte laat misschien wat te wensen over, of is dat het dromerige effect.
Die schaduwtjes die hierin zitten zijn precies goed, zowel qua dekking als de verhouding waarin ze aanwezig zijn.
Nou nog die structuurweergave (hoewel er weinig overstraling in zit)
quote:Je kunt er ook langzaam naar toe werken. Leer vanuit een gemiddelde naar een lichter of een donkerder accent te werken.
Op maandag 2 februari 2004 22:55 schreef Ymke het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe jullie dit doen , volg dit topic op de voet , mooi hoor !
De lichte benadering:
Flink veel invulling realiseren zodat je geen schokkende kanten aan je bloemetje krijgt. Nog niet helemaal high-key, maar daar ben je dan eigenlijk ook witte narcissen voor nodig.
De zware benadering.
Naast de zwarte achtergrond is hier de reflectie zoveel mogelijk weggelaten om de bloem een wat verhard uiterlijk te geven.
Streef niet naar een verschil van dag en nacht maar leer eerst met de toonzetting te spelen en met lichte nuances. Lukt dat eenmaal, dan kun je verder afglijden richting échte high- en low-key
bedankt voor de uitleg ,,,,steeds
quote:Zolang er maar een mooi struktuurtje in het oppervlak zit dat je kunt vastleggen.
Op maandag 2 februari 2004 23:18 schreef Ymke het volgende:
Ok , ik ga binnenkort (als ik het aandurf) ook wat plaatsen ,
Het enige echt witte wat ik nu in huis heb zijn suikerklontjes en tampons
Vooral om een kunstje te leren moet je niet al te moeilijk doen, die hoogblonde miep in de mist kan altijd nog
[edit] foutje
[Dit bericht is gewijzigd door luap op 03-02-2004 20:42]
quote:Geslaagd met ruimte voor verbetering
Op dinsdag 3 februari 2004 20:42 schreef luap het volgende:
low-key probeersel: walnoten
[afbeelding]
Streef bij de walnoten naar een heel klein beetje doortekening in die schaduwkant, waardoor je iets van de struktuur in de noot ziet.
De keukenrol komt ook al zo lekker in de richting. Struktuur nog helemaal zichtbaar en alles fraai in de lichte hoek gehouden.
Met het onderwerp heb je je een klein probleempje op de hals gehaald, deze kant van de keukenrol heeft alleen struktuur en geen vorm. Juist met die combinatie van vorm en struktuur kun je bij deze verlichtingsoefeningetjes zo lekker spelen.
quote:Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?
Op dinsdag 3 februari 2004 21:11 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Streef bij de walnoten naar een heel klein beetje doortekening in die schaduwkant, waardoor je iets van de struktuur in de noot ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |