abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16440657
Een van de mooiste ongeschreven regels in het openbaar vervoer is dat je als jongere, je zitplaats af moet staan aan de wat oudere medemens. Op zich een hele mooie regel ... maar ow ow ow, wat kunnen die oudjes toch vervelend doen!

Als ik naar school ga, moet ik een half uur bussen, en daarna ff metro'en of trammen. En s'ochtends, als de bus lekker vol is .. dan is het altijd weer raak hoor. Werkelijk een comedy ! Wie staat er op voor wie?? Echt grappig (kom ik later op terug).

Ik, als "ervaren" busser, weet dat ik altijd helemaal achterin moet zitten om hier niet aan mee te doen, want 9 van de 10 keer zie altijd een twee-deling:

- Voorin: de grijze-copagnie + buschauffeur
- Achterin + staant in het midden: de jeugd

Kijk, begrijp me niet verkeerd, ik sta graag op voor iemand die er niet-mobiel genoeg uit ziet. En trouwens, waar trek je die grens? Wanneer sta je voor iemand op en wanneer niet? Soms denk ik van: die mevrouw laat ik zitten op mijn plek want die ziet er niet mobiel genoeg uit, en dan zegt die mevrouw: Nee, ik sta wel .. ik hoef toch maar 2 haltes. Vind ik altijd wel leuk als iemand dan eerlijk tegen je is.

Maar vandaag joh, het was weer es raak!! Geweldig !!

[Situatie]

Ik stap in de bus, alle plekken waren bezet dus ik stond als een van de eersten in het midden. Na een paar haltes stapt er een bejaard-kwartet in (in mijn ogen nog mobiel) en het werd al wat drukker in het midden.

En je zag die ouderen kijken van: wie ga ik es benaderen om te zeggen dat ik daar moet zitten. En inderdaad !!! 2 van de 4 (toevallig de bejaarde dames) die zeiden tegen 2 meisjes die voor mij zaten. Staan jullie eens op, jij hebt nog jonge benen, en ik kan bijna niet meer staan (onzin, want ze liepen echt niet moeilijk hoor). Nou, het is jammer dat ik die gezichten van die 2 jonge meisjes niet helemaal kon zien, maar ik denk dat dat er geweldig uit zag van de verbazing !! Goed, de bus ging weer rijden ... meisjes staan op ... laten de ouderen zitten (de echtgenoten bleven heel stoer staan) en ik zie 1 van die echtgenoten al op het knopje drukken !!! En jawel hoor .. die 2 dames zaten nog niet eens 15 SECONDEN op hun kont en ze gingen weer opstaan want ze hoefden maar 1 halte (opstaan ging trouwens binnen de seconde) !!! (250 meter verderop is een supermarkt en dat kunnen ze niet lopen hoor .. nee ... ze kunnen wel in totaal 250 meter in de supermarkt zelf lopen, maar heen-en-terug is absoluut niet mogelijk).

Het bejaarde kwartet stapt uit, en je hoort die meisjes van: ***** zeg, ze hoefden maar 1 halte !!!

Tja, ik heb het dan wel vaker gezien en ik zie de grap er wel van in, maar hebben jullie daar ook ervaring mee? Van mensen die perse iets willen wat eigenlijk overbodig is?

Goed, laat ik niet beginnen over kinderwagens, die altijd precies in het midden van het gangpad van winkels moeten worden voortbewogen .

Khoop btw niet dat ik iemand beledigd heb

[Dit bericht is gewijzigd door Speedski op 20-01-2004 21:28]

pi_16440796
Ik sta alleen op voor ouwertjes als ze echt kreupel zijn, anders hebben ze pech... al te veel van dat soort kutlui gezien, wat nog loopt als een kieviet, nog staan als een blinkend haantje/kippetje, en dan jonge kinderen uitkafferen om maar te kunnen zitten
pi_16440815
een paar opmerkingen, wij hebben hier een andere indeling in de bus, buitenlanders en irritante hangjeugd achterin, normale mensen voor in, maar dat terzijde..

waar anders dan door het midden van het gangpad wil jij kinderwagens verplaatsen? over de stoelen ?

Wat niet is kan nog komen, of is al geweest
pi_16440879
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:26 schreef Neo_TGP het volgende:
een paar opmerkingen, wij hebben hier een andere indeling in de bus, buitenlanders en irritante hangjeugd achterin, normale mensen voor in, maar dat terzijde..

waar anders dan door het midden van het gangpad wil jij kinderwagens verplaatsen? over de stoelen ?

Ow, heh .. foutje .. k bedoelde meer van de gangpaden in bijvoorbeeld winkels
Kheb het ff ge-edit
pi_16440948
Ge-wel-dig
Ik snap je volkomen, mij is ook een paar keer zoiets belachelijks overkomen

Voorbeeld 1: Ik zit in een totaal lege bus op zo'n 4 zits (je weet wel, 2 banken tegenover mekaar). Stapt er een bejaarde echtpaar in die niet meer zo mobiel waren, maar ik lette er niet op, ik zat tenslotte in een totaal lege bus. En wat denk je wat mevrouw zeg: Meisje wil je even weggaan, wij willen daar zitten! Ja hallo, dan breekt toch effe mn welbekende klomp hoor! Die hele bus was verdorie leeg! Ik ben toch ook niet opgestaan hoor, ik ben niet helemaal achterlijk.

Voorbeeld 2: Dit is me wel vaker gebeurd. Ik sta natuurlijk weer op voor de wat minder mobiele medemens. Moet kunnen toch? Maar wat me vaak is opgevallen is dat die oudere dames, die al in de bus zitten als je instapt, 2 plaatsen in beslag nemen. En dan wel één voor hunzelf... En één voor hun miniscule handtasje! En mooi niet dat ze dat wegpakken zodat jij daar kunt zitten he! NEEM DAT DING DAN OP SCHOOT! Dat deed ik ook met mn schooltas!

En dan heb je natuurlijk nog het feit dat als je mensen met een kinderwagen of dergelijk helpt, er niet eens een bedankje afkan

Tot zover mijn Bus Frustraties!

pi_16441082
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:30 schreef The_Voice_Within het volgende:
Ge-wel-dig
Ik snap je volkomen, mij is ook een paar keer zoiets belachelijks overkomen

Voorbeeld 1: Ik zit in een totaal lege bus op zo'n 4 zits (je weet wel, 2 banken tegenover mekaar). Stapt er een bejaarde echtpaar in die niet meer zo mobiel waren, maar ik lette er niet op, ik zat tenslotte in een totaal lege bus. En wat denk je wat mevrouw zeg: Meisje wil je even weggaan, wij willen daar zitten! Ja hallo, dan breekt toch effe mn welbekende klomp hoor! Die hele bus was verdorie leeg! Ik ben toch ook niet opgestaan hoor, ik ben niet helemaal achterlijk.

Voorbeeld 2: Dit is me wel vaker gebeurd. Ik sta natuurlijk weer op voor de wat minder mobiele medemens. Moet kunnen toch? Maar wat me vaak is opgevallen is dat die oudere dames, die al in de bus zitten als je instapt, 2 plaatsen in beslag nemen. En dan wel één voor hunzelf... En één voor hun miniscule handtasje! En mooi niet dat ze dat wegpakken zodat jij daar kunt zitten he! NEEM DAT DING DAN OP SCHOOT! Dat deed ik ook met mn schooltas!

En dan heb je natuurlijk nog het feit dat als je mensen met een kinderwagen of dergelijk helpt, er niet eens een bedankje afkan

Tot zover mijn Bus Frustraties!

Je hebt me weer helpen herinneren waarom ik toch zo'n hekel heb aan bussen en trams... (treinen vind ik minder erg, maar komt eerlijk gezegd ook omdat als ik er in zit, het nooit in de spits is)...

Ga overigens tegenwoordig op mijn stalen ros (lees motor ) overal naartoe... klote openbaar vervoer (op NS na)

dinsdag 20 januari 2004 @ 21:34:57 #7
79445 Jazpkip
Denk je echt?
pi_16441087
Tuurlijk beetje respect voor 65+ die op krukken lopen en half inelkaar gezakt zijn.
En anders niet.
Ik ga helemaal voor de Lidl
  dinsdag 20 januari 2004 @ 21:37:00 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16441142
Voor een dame of heer sta ik altijd op, voor zo een bejaarde hufter die voordringt, zich al in de trein wurmt als er nog mensen uitstappen heb ik moeite, daar sta ik niet voor op, en ik duw ze gegarandeerd weer naar buiten als ik net wou uitstappen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 21:41:05 #9
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_16441290
Ik heb ooit een keer het gevalletje gehad dat zo'n ouwe tang het nog behoorlijk onbeschoft vroeg... Toen heb ik gewoon gezegd: Nu niet meer als u het fatsoenlijk gevraagd had was ik opgestaan...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_16441297
quote:
Ik ben toch ook niet opgestaan hoor, ik ben niet helemaal achterlijk.
En wat was dan de reden dat je niet bent opgestaan om ergens anders te gaan zitten (desnoods op de plek achter hen, om te laten zien dat je het een 'vreemd' verzoek vond)?

Nu wond jij je op over hun verzoek, en zelf ben je er ook niets mee opgeschoten door niet ergens anders te gaan zitten. Je had het ook heel laconiek kunnen oplossen, door iets te zeggen in de trant van: "Natuurlijk, mevrouw. Dat doe ik graag om ervoor te zorgen dat u zich niet langer zorgen hoeft te maken over het vinden van een geschikte zitplaats. Vindt u het erg als ik direct achter u plaats neem?"

Toch?

Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.
  dinsdag 20 januari 2004 @ 21:47:25 #11
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_16441472
een keer zo'n wijf met kinderwagen geholpen, pak dat ding benede vast, flikkert dat hele ding uitmekaar (boodschappen rolde over de straat) keek ze me nog boos aan ...

wist ik veel dat dat kut ding zo slap was ben maar snel weer gaan zitten en zei tabee

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
pi_16441484
Idd ja. Die oudjes van tegenwoordig die kruipen echt zovaak voor. Alsof ze al vantevoren bang zijn dat hun plek bezet is. Ik zit in Arnhem de laatste tijd erg vaak in lijn 20, en die lijn wordt bestempeld als de 'oude vandagenbus'. En dat klopt ook wel. Maar helemaal geen problemen ermee. Ik ben ook wel zo iemand die altijd opstaat voor de wat oudere mensen en vind het ook wel gezellig om een babbeltje te maken, wat hun ook erg vaak doen.

Maar idd, ik kan me soms wel ergeren aan de ouderen die, zoals in jullie posts ook voorkomen ja.
Een jaar geleden ofzo zat ik ook in zo'n 4zitsplaats tegen het raam aan en tegenover mij zat een meisje en naast mij haar vriendin. Toen kwam er een oudere mevrouw tegenover haar zitten en dus schuin tegenover mij. En die zei tegen dat meisje dat ze haar tas even weg moest doen die voor dat meisjes' voeten stond zodat ze daar kon gaan zitten. En ze vroeg het dus niet, ze commandeerde dat meisje. Dus dat meisje, zoals ik ook had gedaan was ik het geweest, zei dus mooi dat ze dat eerst maar eens netjes moest gaan vragen. Nou, dat weigerde mevrouw dus en ze ging daar wel zitten en duwde met haar tas zo ongeveer die tas van dat meisje weg. Dus dat meisje echt zo van: "ja wat krijgen we nou dan!?"..en die oude vrouw die deed vervolgens alsof er niets aan de hand was, zelfs niet toen iedereen zich er beetje mee ging bemoeien en grapjes om haar heen begon te maken. Dat was toch wel een leuk busmoment.

pi_16441555
En wat mij altijd opviel, is dat altijd de jongeren opstonden. Mannen/vrouwen, vitaal en gezond van boven de 40oen deden het eigenlijk nooit.

De jeugd van tegenwoordig, wat wil je, met zo'n voorbeeld?

pi_16441601
Ik ga ook gewoon in het midden of achterin zitten. Erger mij wel aan figuren die gewoon domweg blijven zitten en doen alsof ze niets zien als er zo'n oud vrouwtje met wandelstok binnenstapt.
quote:
Hmja, d'r stond vanmiddag een vrouw met een kinderwagen te martelen, dus ik denk, kom laat ik eens sociaal wezen en ff mee helpen tillen...

Keek dat mens me toch kwaad aan!

pi_16441606
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:49 schreef beerten het volgende:
En wat mij altijd opviel, is dat altijd de jongeren opstonden. Mannen/vrouwen, vitaal en gezond van boven de 40oen deden het eigenlijk nooit.

De jeugd van tegenwoordig, wat wil je, met zo'n voorbeeld?

Inderdaad !!

Heb je wel es een "ouder" iemand voor een NOG-ouder iemand op zien staan ?? Misschien heel toevallig es, maar het zijn idd altijd de jongeren die opstaan

dinsdag 20 januari 2004 @ 21:52:14 #16
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_16441636
Vroeger stond ik nog wel op voor bejaarde mensen maar nu doe ik dat niet meer omdat mijn rug het niet trekt. Jammer dat niemand me de laatste tijd meer gevraagd heeft om op te staan want ik wil 't gezicht wel 's zien als ik zeg 'Sorry, mijn rug trekt dat niet.' .
pi_16441639
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:41 schreef aa_koch het volgende:

[..]

En wat was dan de reden dat je niet bent opgestaan om ergens anders te gaan zitten (desnoods op de plek achter hen, om te laten zien dat je het een 'vreemd' verzoek vond)?

Nu wond jij je op over hun verzoek, en zelf ben je er ook niets mee opgeschoten door niet ergens anders te gaan zitten. Je had het ook heel laconiek kunnen oplossen, door iets te zeggen in de trant van: "Natuurlijk, mevrouw. Dat doe ik graag om ervoor te zorgen dat u zich niet langer zorgen hoeft te maken over het vinden van een geschikte zitplaats. Vindt u het erg als ik direct achter u plaats neem?"

Toch?

haha

Trouwens, ik herinner me nu plots iets van wat eens gebeurde op zo'n groot busplein hier. De achterdeur ging open..en zoals normaal stappen er dan mensen uit. En er was zo'n oud vrouwtje wat ook uit wou stappen en zij had wel een grote tas bij zich met boodschappen. Dus er stapt zo'n jongen die gewoon zat te wachten op een andere bus van het bankje dat voor die deuren stond om haar te helpen met uitstappen en die tas te dragen. Die tas stond dus boven aan het uitstaptrapje. Dus die jongen stapt beetje gebukt achter in die bus in om die tas te pakken en die mevrouw vond dat dus heel aardig. Alleen het leuke was de buschauffeur. Die dacht dat die jongen stieken achter in wou stappen en was me aan het schelden tegen die gast van achter zijn stuur

dinsdag 20 januari 2004 @ 22:18:55 #18
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_16442433
Ik kan me nog een enorme rel herinneren in groningen.. superdrukke stadsbus volgepakt met scholieren. Een man van een jaartje of 30 zat op het voorste stoeltje bij de invalidestoel. Kwam een ouder persoon de bus in en die man staat netjes op.
En wat er toen gebeurde onttaarde zich in een aardige rel. Er ging een man die niet van nederlands komaf zitten en deze zei doodleuk tegen mevrouw en die man dat hij ook heeft betaalt voor de bus en hij ook wou zitten.
De andere man gewoon zeggen dat het beleefd is om op te staan voor ouderen en ze beginnen me toch een potje te schelden. Op gegeven moment zijn er gewoon anderen opgestaan. De weg naar het station zat die gozer maar boos vooruit te kijken af en toe scheldend.. was nog bijna een echte rel geworden ook..

ff ter duidelijkheid, het was lijn 3 vinkhuizen

I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
pi_16442545
De enige mensen die ik help zijn gehandicapten ( vaak vrolijk en beleefd), en de écht bejaarde. De rest kan oprotten .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_16442658
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 21:52 schreef Smeich het volgende: Trouwens, ik herinner me nu plots iets van wat eens gebeurde op zo'n groot busplein hier. De achterdeur ging open..en zoals normaal stappen er dan mensen uit. En er was zo'n oud vrouwtje wat ook uit wou stappen en zij had wel een grote tas bij zich met boodschappen. Dus er stapt zo'n jongen die gewoon zat te wachten op een andere bus van het bankje dat voor die deuren stond om haar te helpen met uitstappen en die tas te dragen. Die tas stond dus boven aan het uitstaptrapje. Dus die jongen stapt beetje gebukt achter in die bus in om die tas te pakken en die mevrouw vond dat dus heel aardig. Alleen het leuke was de buschauffeur. Die dacht dat die jongen stieken achter in wou stappen en was me aan het schelden tegen die gast van achter zijn stuur
Hehe ... das wel matig zeg . Doe je eindelijk je goede daad ....

Nee, wat ik wel es heb gezien, is dat jongen een moeder helpt met de kinderwagen en dat die jongen toen buitengesloten werd !!! Gelukkig voor hem gingen de deuren wel weer gelijk voor hem open

pi_16442815
Ik sta op voor:

* Moeders met kindertjes en veel boodschappen
* Mensen met ondraaglijk veel tassen
* Omaatjes en opaatjes met het wandeltempo van een wandelende tak
* Blinde of op andere manier gehandicapte mensen.

Pfoe, behoorlijk wat.
Maar als ze echt gaan vrágen of ze mogen zitten en er meteen weer uitgaan, dan zeg ik er wel wat van. Tjezus. Nog nooit gehad trouwens, maar goed.

pi_16442904
Als ze het op zo'n toon zouden 'vragen' konden ze wat mij betreft mooi blijven staan, al moesten ze 3 uur met die bus..
pi_16443669
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 22:44 schreef Swolly het volgende:
Ouderen en OV zijn een bron van ergernis zo te zien:

Nee! Ik sta niet op voor bejaarden, en....
ik sta niet op voor bejaarden (deel 2)
Sta jij op voor bejaarden??
Bejaarden in het openbaar vervoer
(Sommige) oude mensen in de bus....
Oude mensen en de trein

Wow, heb jij ff research gedaan Sommigen uit 2001
Toen al !!! Toen waren ZE bezig :P:P
  dinsdag 20 januari 2004 @ 23:37:28 #25
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_16444868
Als 't fatsoenlijk gevraagd word sta ik uiteraard op voor ouderen, maar als ze 't eissen kunnen ze mij ook de pot op.

"zeg sta jij eens op!"
"Zou ik misschien even mogen zitten".

Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')