abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16438603
Zoals je in de titel al zag is mijn gitaar vals. Nou heb ik niet mega veel verstand van electrische gitaren, en dit is een geleende gitaar van het merk Samick. Dat klinkt goedkoop en dat is het waarschijnlijk ook.

Het probleem is dat als ik hem gestemd heb op EADGBE is hij goed, maar speel ik een melodie een octaaf hoger dan is het vals(ig).

Nou zitten er ook schroefjes aan de rechterkant van de gitaar, waar de snaren vastzitten. Als ik hieraan draai, is de toon wordt mooi, alleen dan is de losse snaar weer vals.

Heb ik gewoon een kutgitaar of is dit te verhelpen?

pi_16438750
niet het type vals waar Martin Gaus wat mee kan he?
dobedobedo
pi_16438819
Je moet m ook stemmen op EBGDAE
Signature:
Max. 4 regels
pi_16438875
Samick is over het algemeen inderdaad een kutmerk (nofi, heb er zelf ook een gehad), maar het probleem hier is waarschijnlijk dat de intonatie van je gitaar niet goed is. Als het goed is, dan moet de flageolet die je op de 12e fret kunt spelen, exact gelijk klinken aan de gefrette noot op de 12e fret. Als dit niet zo is, dan kun je dit verhelpen door de zadeltjes bij de brug opnieuw af te stellen met een schroevendraaier. Als je dit zelf nog niet eerder hebt gedaan, kun je het misschien beter door een kenner in een muziekzaak laten doen, kost een paar tientjes.

In een erger geval zou ook nog de hals van je gitaar niet recht meer kunnen zijn, dan wordt het een meer prijzige reparatie.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16438937
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:15 schreef OutKast het volgende:
Zoals je in de titel al zag is mijn gitaar vals. Nou heb ik niet mega veel verstand van electrische gitaren, en dit is een geleende gitaar van het merk Samick. Dat klinkt goedkoop en dat is het waarschijnlijk ook.

Het probleem is dat als ik hem gestemd heb op EADGBE is hij goed, maar speel ik een melodie een octaaf hoger dan is het vals(ig).

Nou zitten er ook schroefjes aan de rechterkant van de gitaar, waar de snaren vastzitten. Als ik hieraan draai, is de toon wordt mooi, alleen dan is de losse snaar weer vals.

Heb ik gewoon een kutgitaar of is dit te verhelpen?

Waarschijnlijk staat je hals te slap. En dan heeft ie te veel speling en dan klinkt je gitaar voor geen meter... aanspannen dus (if possible)

-edit-

voor de cracks, ik ben ook maar een beginnertje hoor, maar dit was bij mijn gitaar het geval... (gitaarleraar vertelde dat het wel vaker voorkomt bij nieuwe gitaren, dat het hout nog een beetje werkt enzo, en ja, ik heb een goedkope gitaar Aria STG-004)

pic:

[Dit bericht is gewijzigd door PatrickM op 20-01-2004 20:32]

dinsdag 20 januari 2004 @ 20:28:21 #6
32966 Flying_Vee
Toyota Corolla G6R _O_
pi_16439023
"Censuur is de dood van de democratie"
  dinsdag 20 januari 2004 @ 20:28:46 #7
77451 Esproc
Gewoon Harry.
pi_16439037
Wat je even moet doen op elke snaar is kijken of hij bij de 12e fret ook precies een E is (of en A,D,G,B,E) Hoogstwaarschijnlijk is dit niet het geval, dus zul je de gitaar moeten (laten) intoneren.

Ik weet niet precies wat voor brug op de gitaar zit, maar het zal vast niet al te moeilijk zijn om het zelf te doen.

ow ik zeg niks nieuws...

[Dit bericht is gewijzigd door Esproc op 20-01-2004 20:29]

Bands waar ik in speel:
Xantossa
Serenade of Darkness
pi_16439049
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:24 schreef Zander het volgende:
Samick is over het algemeen inderdaad een kutmerk (nofi, heb er zelf ook een gehad), maar het probleem hier is waarschijnlijk dat de intonatie van je gitaar niet goed is. Als het goed is, dan moet de flageolet die je op de 12e fret kunt spelen, exact gelijk klinken aan de gefrette noot op de 12e fret. Als dit niet zo is, dan kun je dit verhelpen door de zadeltjes bij de brug opnieuw af te stellen met een schroevendraaier. Als je dit zelf nog niet eerder hebt gedaan, kun je het misschien beter door een kenner in een muziekzaak laten doen, kost een paar tientjes.

In een erger geval zou ook nog de hals van je gitaar niet recht meer kunnen zijn, dan wordt het een meer prijzige reparatie.

Ik ben echt nog vrij onbekend met de (electrische) gitaar. Maar die schroeven aandraaien heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Wat zijn daar voor tips & trucs voor?
pi_16439279
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:28 schreef OutKast het volgende:
Ik ben echt nog vrij onbekend met de (electrische) gitaar. Maar die schroeven aandraaien heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Wat zijn daar voor tips & trucs voor?
Hier staat het wel redelijk uitgelegd:

http://www.epinions.com/inst-review-22B5-413C279-3A25844F-prod1

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16453840
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:36 schreef Zander het volgende:

[..]

Hier staat het wel redelijk uitgelegd:

http://www.epinions.com/inst-review-22B5-413C279-3A25844F-prod1

Hey Zander het is gelukt dankzij jouw URL. Mijn dank is groot
pi_16453961
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 20:22 schreef Napalmmm het volgende:
Je moet m ook stemmen op EBGDAE
jij bent niet een van de slimsten of wel soms ?
pi_16453985
ik wist niet eens dat er ook gitaren waren van Samick...hahaha
pi_16455172
Dat wordt opnieuw afstellen, want dan is de intonatie niet goed. Octaafzuiver maken is overigens erg goed zelf te doen hoor!

http://www.westerhaven.nl/afstel/onderdelen/brug.htm

kijk maar eens hier

It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
  woensdag 21 januari 2004 @ 16:10:56 #14
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_16461249
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 12:06 schreef OutKast het volgende:

[..]

Hey Zander het is gelukt dankzij jouw URL. Mijn dank is groot