abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16478164
Veel dunnere snaren spelen.

Ik heb het net even die bend geprobeerd op m'n gitaar met .012 als dunste snaar, en op die met .008 als dunste snaar (als ik de maten goed heb onthouden). Met dikke snaren was het in ieder geval vrijwel onmogelijk, met dunne snaren was het al een stuk makkelijker.

Ik heb de intonatie van m'n gitaren afgesteld op de dikte van de snaren, als jij dat ook hebt, moet je even uitkijken als je zomaar snaren gaat wisselen van dikte...

Ik heb voor dit soort grappen ook een tijd lang een gitaar gehad met daarop vrij dikke lage snaren (dropped C tuning), maar voor de solo's toch twee relatief dunne snaren als hoogste twee.

If you're not wiping out, you're not pushing your limits
pi_16478499
damn 008 is wel erg dun zeg. snijdt dat niet dwars door je vingers heen?? heb je op zulke dunne snaren niet een sustain van minder dan een seconde?? ik vindt de sustain van 009 al klote, maarja ze spelen wel lekker die dunne snaartjes. je moet trouwes bij veranderen van snaardikte wel op wat meer dingen letten. Zo verandert bijv. de trekkracht op de hals, waardoor je ook aan de trekstang moet kloten om weer een goede actie te krijgen..en de goede intonatie idd.
nu is het sowiezo niet aan te raden om op een LP zulke dunne snaren te zetten, aangezien de lengte tussen de topkam en de brug iets langer is dan normaal. de lengte waarover de snaar gespannen is is dan groter. Hierdoor is er meer kracht nodig om de snaar op de goede toonhoogte te stemmen en moet je dus een snaar hebben die een grotere kracht kan weerstaan. Correct me if i'm wrong hoor , ik weet de natuurkundige details niet meer zo goed, maar het kwam er iig op neer dat je dikkere snaren nodig hebt
"playing bass is totally not gay", says he who shaves his balls twice a day
  donderdag 22 januari 2004 @ 02:20:14 #28
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_16478544
ik gebruik geen tremolo meer maar druk met m'n pols op de plaats waar de snaren zitten (noem het tremolohals). Hierdoor krijg je wat gaver tremologeluid en kan je ondertusen makkelijker doorspelen. Is natuurlijk wel afhankelijk van de stugheid van je tremolo.
pi_16478611
tja...maar daarvoor moet je wel een zwevende tremelo hebben (ik neem aan dat je bedoelt dat je op de brug drukt om zo de toon te verhogen?) en dat is het probleem....die heeftie niet .
je kan trouwes ook verhogen door heel hard het stukje snaar tussen de topkam en de stemmechaniekjes in te drukken (als je geen locking nuts heb natuurlijk, maarja die hebje niet als je geen tremelo hebt hehe) dit doet wel pijn trouwes bij de hoge e .
pi_16478691
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 01:13 schreef RageAgainstBullshit het volgende:

[..]

En tja...eelt krijg ja zoals eerder gezegd door op een setje lekkere nieuwe dikke snaren een beetje powerchords te spelen op de lage E (zoveel mogelijk sliden), het liefst op een akoestische natuurlijk.

Hmm, dat is het dus. Ik speel bas en in het begin, jaren geleden, had ik binnen een week al een korst van eelt op mijn wijs en middelvinger van mijn frettende hand. Dit kwam omdat mijn vingers zo lekker schuurden over die grove dikke snaren. Nu heb ik heb ik haast geen eelt meer omdat ik met mijn vingertopjes speel en blindelings de fretten kan vinden. Ik vind dit echt erg vreemd. Alleen op de vingertopjes waarmee ik de snaren aansla zit eelt. Is dat misschien verklaarbaar?
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
pi_16480256
ik speel veel accoustisch op een gitaar met versleten frets, dus moet extra hard drukken, dat kweekt ook extra eelt!

de snaren van mijn les paul zitten vrij los, vooral ook door de Eb tuning.

pi_16480494
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 23:31 schreef Coppertop het volgende:
Ik heb ooit eens ergens gelezen (volgens mij in de OOR) dat Steve Ray Voughn z'n vingertoppen insmeerde met (super)lijm. Lijkt me niet echt aan te raden, maar ik zie wel in hou het kan werken....
flea van RHCP deed dat ook volgens mij, tenminste zoiets heb ik wel es iets over hem gehoord
*iets met rechterhand*
  donderdag 22 januari 2004 @ 11:56:00 #33
71333 BUG80
Stop making sense
pi_16483689
Wat mij trouwens opvalt, is dat je vrij snel pijnlijke vingers krijgt als je een tijdje (bijvoorbeeld een week) niet gespeeld hebt. Dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit hoeveel gitaar je in het verleden hebt gespeeld. Dus ik denk dat het vooral een kwestie is van bijhouden, dus elke dag even dat ding oppakken. Wat dat betreft is het net topsport eigenlijk
  donderdag 22 januari 2004 @ 13:48:45 #34
61362 gijsbert2002
consumeren is mijn leven
pi_16486367
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 01:13 schreef RageAgainstBullshit het volgende:

[..]

Je zou bijvoorbeeld ook gewoon op de 14e fret 1 toon omhoog kunnen benden.....het is niet helemaal de bedoeling datje zonder tremelo een noot 2 tonen omhoog bendt (hoe schrijf je dat in correct nederlands:D) . ik heb het ff geprobeert en mij lukt het iig niet om dat lekker te laten klinken. Als je hem meer dan 1 toon naar boven bendt begint hij, doordat de hals bol is, al te trillen tegen de andere frets (fretbuzz...ook wel kletterende snaren in de volksmond ) en hoor ik dus geen zuiver geluid meer. je kan natuurlijk ook voor een JEM gaan sparen als je Steve Vai wil spelen...met een floyd rose lukt het wel hoor .

En tja...eelt krijg ja zoals eerder gezegd door op een setje lekkere nieuwe dikke snaren een beetje powerchords te spelen op de lage E (zoveel mogelijk sliden), het liefst op een akoestische natuurlijk.

[edit] ik moet leren spellen!

Hij bend hem eerst omhoog en terwijl de toon nog klinkt nog eens, dus dat moet wel.
ete
  donderdag 22 januari 2004 @ 13:49:40 #35
15600 BB-King
Long live the King!
pi_16486392
Gebruik een muntstuk.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_16486723
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:48 schreef gijsbert2002 het volgende:

[..]

Hij bend hem eerst omhoog en terwijl de toon nog klinkt nog eens, dus dat moet wel.

jah..en die laatste "bend" doet hij met zn tremelo, maar zonder tremelo is dit bijna niet te doen volges mij.
pi_16492341
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:49 schreef BB-King het volgende:
Gebruik een muntstuk.
waar slaat dat nou weer op dan?
pi_16493402
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 17:14 schreef afraidtech het volgende:

[..]

waar slaat dat nou weer op dan?

Een muntje gebruiken als plectrum.

Maar goed, daar heb je niks aan bij de hals.

pi_16494190
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:49 schreef BB-King het volgende:
Gebruik een muntstuk.
gebruik liever een plectrum als je snaren je lief zijn hehe. tenzij je natuurlijk Brian May-achtig wil klinken
  donderdag 22 januari 2004 @ 18:23:36 #40
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_16494196
Gewoon heel veel spelen.
pi_16494358
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 17:47 schreef Seborik het volgende:

[..]

Een muntje gebruiken als plectrum.

Maar goed, daar heb je niks aan bij de hals.

daarom, maar daar ging het niet over
pi_16495282
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 15:52 schreef gijsbert2002 het volgende:
Ik ben nu bezig om op mijn Les Paul dubble cutaway nummers van Steve Vai te leren spelen. Zodoende kwam ik op het nummer the crying machine.

Nu het probleem. Ik heb geen tremolo. Dus ik kan de toonhoogte niet omhoogtrekken. Nu moet hij in de eerste solo 2 hele tonen (4 fretten) opgedrukt worden en dat doet best wel erg veel pijn.

Mijn vraag is dus hoe krijg ik zo snel mogelijk en zo pijnloos mogelijk eelt op mijn handen?

Dan kan ik weer door, want als ik nu blijf proberen dan gaat het bloeden.

Oefenen, eelt kweken jongen!

enne... ik weet niet hoe je probeert op te drukken, maar met meerdere vingers opdrukken wil ook wel eens helpen.

succes!

me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  donderdag 22 januari 2004 @ 19:40:21 #43
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_16496147
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:23 schreef RageAgainstBullshit het volgende:

[..]

gebruik liever een plectrum als je snaren je lief zijn hehe. tenzij je natuurlijk Brian May-achtig wil klinken

Je moet toch af en toe meerdere snaren tegelijk aan slaan dus dat helpt ook niet helemaal he
pi_16499161
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 19:40 schreef Djaser het volgende:

[..]

Je moet toch af en toe meerdere snaren tegelijk aan slaan dus dat helpt ook niet helemaal he

nou ik weet niet wat voorn plectrums jij gebruikt maar die van mij kunnen wel meerdere snaren tegelijk aanslaan hoor
pi_16499247
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:24 schreef RageAgainstBullshit het volgende:

[..]

nou ik weet niet wat voorn plectrums jij gebruikt maar die van mij kunnen wel meerdere snaren tegelijk aanslaan hoor

die van mij ook hoor (gebruik zowat altijd 2.0 mm)
  donderdag 22 januari 2004 @ 21:55:50 #46
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_16500277
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:24 schreef RageAgainstBullshit het volgende:

[..]

Ehm ik ben een beginner maar het lijkt me toch niet als er een paar snaren tussen zitten dat je meerdere goede snaren tegelijk aan kan slaan.
pi_16502150
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:55 schreef Djaser het volgende:

[..]

Ehm ik ben een beginner maar het lijkt me toch niet als er een paar snaren tussen zitten dat je meerdere goede snaren tegelijk aan kan slaan.

jawel hoor, gewoon de tussenliggende snaren dempen met je linker hand
  dinsdag 27 januari 2004 @ 22:08:09 #48
63246 Shadow_Smile
Be awake in your dreams !
pi_16640498
Heel veel spelen, dan krijg je van zelf eelt

--> KLIK HIER !!!!

De er is jammer genoeg geen geluid aanwezig !!!!!!!

Maar mijn microfoon is ook KAPOET

See my lonely life unfold,...... I see it every day !!!
pi_16641041
dan sluit je toch je versterker op je geluidskaart aan?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  dinsdag 27 januari 2004 @ 22:25:34 #50
63246 Shadow_Smile
Be awake in your dreams !
pi_16641143
quote:
Op dinsdag 27 januari 2004 22:22 schreef Jordy-B het volgende:
dan sluit je toch je versterker op je geluidskaart aan?
Als ik het geld er voor had, wel ja,..................

ik heb niet de juiste kabeltjes

See my lonely life unfold,...... I see it every day !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')