Ik weet niet of hier al een topic over is, ik heb er in ieder geval geen kunnen vinden Ik vraag me een paar dingen af mbt spelen in een andere toonsoort... Ik heb het zelf wel eens geprobeert maar om eerlijk te zijn snap ik er geen ruk van
een paar vraagjes dus:
hoe zorg je dat een nummer herkenbaar blijft, gebruik je allemaal andere tonen of combineer je wat lagere met de originele noten?
waarom zou je een andere toonsoort gebruiken?
bij bepaalde artiesten heb ik het idee dat ze live dus spelen in een andere toonsoort, onze grote held, Robbie W bijvoorbeeld... luister maar eens naar de originele versie van Supreme en de versie die hij live op Knebworth zong heb het idee dat het originele ietwat hoger word gezongen
andere tips/weetjes/verhalen/ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom... ik heb op google gezocht en ik kon veel over dit onderwerp vinden, dat wel, maarrrrrr het word allemaal uitgelegd in een jargon waar ik geen reet van snap dus misscien dat jullie het me iets beter kunnen uitleggenn
Wordt soms gedaan omdat men live hoge noten niet haalt
Dan wordt het hele nummer een of meer halve-tonen verlaagd.
Een 'halve toon' is 1 stapje. (semitone)
Als je een nummer 12 semitones omlaag of omhoog gooit, speel je het een octaaf lager of hoger. Het nummer wordt dan gespeeld in dezelfde toonsoort maar klinkt belachelijk laag of hoog.
[Dit bericht is gewijzigd door michiel- op 20-01-2004 15:18]
als het nummer dan in een lagere toonsoort wordt gespeeld houdt dat in dat alle noten in zijn geheel een aantal tonen lager zijn. de melodie blijft hetzelfde omdat er tussen de tonen onderling niets veranderd.
quote:[trivia]
Op dinsdag 20 januari 2004 15:18 schreef DJRoberto1978 het volgende:
het kan zijn dat een artiest in de studio tijdens de cd-opname een bepaalde toonhoogte wel haalt (het kan 100 keer overnieuw), maar dat hij/zij dit live niet waar kan maken als erbij moet worden gedanst enz.
Denk dat de nummers live een stukje lager gespeeld worden. De manier waarop hij z'n stem gebruikt tijdens dat optreden kan hij niet gebruiken als hij zo hoog zingt. Hard, agressief maar zuiver, klinkt mooier alssie het wat lager doet
quote:Precies maar ik heb eerlijk gezegd niet eens gemerkt dat ie de tonen iets veranderde
Op dinsdag 20 januari 2004 15:24 schreef Kwootzak het volgende:
Klopt inderdaad dat de nummers van RW anders klinken op de DVD van Knebworth dan de 'versies' die uit de studio komen. Vind ik veel mooier op zich.Denk dat de nummers live een stukje lager gespeeld worden. De manier waarop hij z'n stem gebruikt tijdens dat optreden kan hij niet gebruiken als hij zo hoog zingt. Hard, agressief maar zuiver, klinkt mooier alssie het wat lager doet
quote:Dit noemen ze transponeren. Bijv. een nummer die in C-groot staat in G-groot spelen noemen ze transponeren.
Op dinsdag 20 januari 2004 15:12 schreef rickywilliams het volgende:Ik vraag me een paar dingen af mbt spelen in een andere toonsoort...
Tijdens een nummer van toonsoort wisselen (vaak een half toontje hoger), wat veel in musicals, songfestivalliedjes gebeurt noemt men moduleren.
Je moet hier theoretisch gezien verstand hebben van intervallen, toonladders (majeur en mineur), kwinten -,kwartencirkles en opbouw van akkoorden.
Praktisch gezien vergt het ter plekke kunnen transponeren en moduleren de nodige studie, met name op piano.Of je gebruikt een transposeknop op een keyboard,synthesizer....
Maar dan zijn er ook de auditieve muzikanten, met name de gitaristen,bassisten die met grepen en loopjes werken en zo snel kunnen transponeren door een vakje,snaartje hoger of lager te spelen.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 20-01-2004 16:38]
ik vraag me nog een dingetje af eigelijk
aangezien ik over een week of 2 een bruiloftsfeestje van mijn tante (ze is maar 5 jaar ouder dan mij maar goed ) heb
willen wij iets voorbereiden (met neefjes en nichtjes) in de vorm van een liedje
nu was zei, net als ik, een groot Take That fan
(ja ik weet het, maar kom op ik was 9 ofzo
) daarom willen we het liedje Everything Changes doen van die groep
nu komt het:
ik ben dus uitverkoren om het liedje te gehore te brengen maarrrr ik heb van me zelf een zeer zware stem
en dat nummer word heel hoog gezongen
DUS vraag ik me af of hier iemand is die (evt tegen vergoeding) een karaokeversie van dat nummer in een lagere toonsoort
wil maken voor mij
(met behulp van een computerprogje ofzo
)
ik heb gezocht en gezocht maar kan alleen midi's vinden die dus te hoog zijn degene die dat voor mij wil doen is GOD
Wat is een sequencer? Zoek eens op cubase.
quote:met andere woorden dat je ze lager kan maken?
Op dinsdag 20 januari 2004 16:31 schreef Manji het volgende:
Midi bestanden kan je in elke sequencer transponeren met een druk op de knop.Wat is een sequencer? Zoek eens op cubase.
voila (dat zegt cas spijkers altijd)
quote:is gebeurt
Op dinsdag 20 januari 2004 17:27 schreef michiel- het volgende:
rickywilliams, mail me maar
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 18:56 schreef Beathoven het volgende:
Klik hierik hoop dat je winzip hebt
quote:ROFLOL
Op dinsdag 20 januari 2004 19:04 schreef rickywilliams het volgende:[..]
![]()
![]()
JIJ BENT JEZUS
![]()
![]()
ik heb cakewalk en nu transponeur ik alle nummertjes naar -2 en god wat mooi klinkt het nu ik ben jullie dankbaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |