abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 maart 2004 @ 20:12:49 #26
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17501301
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 19:56 schreef plasma_tv het volgende:

[..]

hmm, waar kan ik zo'n correcie tabel van mijn vergoter vinden?
en verder gaat er CPRA-Pro van Fhuji-hunt in die machine(ontwikkelaar)
heb je enig idee waar dat te krijgen is ?
Voor die correctiertabel: Welke vergroter/kleurkop heb je ?

Fuji Hunt levert volgens mij niet aan particulieren.

Eventueel kun je chemie inkopen bij de uitbater van het plaatselijke minilab, die is specaal voor kleinere roltransportmachines.
Ook chemie van Kodak, Tetenal en natuurlijk Agfa kunnen ook in die machien. Vergeet in dat kader ons vaderlandse Amaloco ook niet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ene RA-4 meer teeraanslag geeft dan de andere. Kan soms hele avonden rollenpoetsen schelen .

Hoe heb je die Agfa Pro op je waterleiding aangesloten ? Ik heb het ook wel eens overwogen, alleen is momenteel de hoeveelheid loodgieterswerk om de machine van spoelwater te voorzien duurder dan de machine zelf, die wordt vrijwel weggegeven (bij introduktie kostte de Pro50 een bedraq waarvoor je een heel aardig otootje kocht)
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_17501820
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 20:12 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Voor die correctiertabel: Welke vergroter/kleurkop heb je ?

Fuji Hunt levert volgens mij niet aan particulieren.

Eventueel kun je chemie inkopen bij de uitbater van het plaatselijke minilab, die is specaal voor kleinere roltransportmachines.
Ook chemie van Kodak, Tetenal en natuurlijk Agfa kunnen ook in die machien. Vergeet in dat kader ons vaderlandse Amaloco ook niet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de ene RA-4 meer teeraanslag geeft dan de andere. Kan soms hele avonden rollenpoetsen schelen .

Hoe heb je die Agfa Pro op je waterleiding aangesloten ? Ik heb het ook wel eens overwogen, alleen is momenteel de hoeveelheid loodgieterswerk om de machine van spoelwater te voorzien duurder dan de machine zelf, die wordt vrijwel weggegeven (bij introduktie kostte de Pro50 een bedraq waarvoor je een heel aardig otootje kocht)
Ik heb een Durst M305 (color(uiteraard))

neej, ik heb hem niet op het water
er zijn 2 mogelijkheden, of je gebruikt in bad 4 en 5 een stabilisator, of je gebruikt alleen in bad 4 een stabilosator, en in bad 5 laat je uit bijvoorbeeld een 30 liter jerry-can water rond pompen, en dat ververs je om de zoveel tijd
ik heb het met optie één, en het schijnt goed te werken
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 4 maart 2004 @ 20:43:51 #28
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17501929
Mocht je komende zondag nog naar de fotograficabeurs in Houten gaan, dan is het een goede zaak om bij de vele bakken met fotoboeken eens te zoeken naar een boekje over kleurvergroten (liggen er zat, werden begin jaren tachtig bij kubieke meters verkocht ). Er zijn alleen al over Durst een flink aantal boeken geschreven waarin altijd een tabelletje met verlengfaktoren staat.

Stabilisator is inderdaad ook een optie, en scheelt een hoop loodgieterswerk .
pi_17515078
Het is waarschijnlijk vast al een keer aan bod gekomen en ik weet eigenlijk niet goed of dit de juiste plek is om het te vragen maar ik doe het toch maar.

Ik ben pas begonnen met een beginners cursus fotografie waarbij het de bedoeling is dat we met name zwart-wit rolletje gebruiken. Wat zijn goeie, niet al te dure rolletjes?
Ik heb laatst Kodak (dacht ik) gekocht, maar die waren 5,45 per rolletje van 36 (400 ASA). Nu zag ik bij de Hema rolletjes liggen voor 3,95 ook 36 opnames 400 ASA. Is daar een echt kwaliteitsverschil te merken of is het voor mij voor de cursus nu goed genoeg om die van de Hema te gebruiken? ik vind namelijk 5,45 wel een beetje duur om elke keer te moeten aanschaffen.
pi_17518957
Kwalitatief zijn de rolletjes van de Hema goed te gebruiken en zeker voor een dergelijke cursus waar je nogal wat rolletjes verschiet.
Er wordt wel eens beweerd dat Ilford de film levert voor de zwart wit films van Hema, maar of dit inderdaad waar is durf ik niet te zeggen.
Voor een besparing van 1,50 per rolletjes zou ik het zeker niet laten.

Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 5 maart 2004 @ 23:25:18 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_17526501
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 10:34 schreef Fixers het volgende:
Over het zelf ontwikkellen van films, hoe makkelijk gaat dat zelf voor de verschillende typen (z/w, kleur, dia)? Is het proces in handelingen hetzelfde en gebruikt men andere chemicalien? Of is er meer verschil, en waar kan je dan het beste mee beginnen?
Het beste begin je met zwartwit omdat dat het meest interessant is om zelf te doen en omdat je daar heel veel mogelijkheden voor controle, verbetering en opitmalisatie hebt.

Kleurnegatieffilms is ook nog aardig zelf te doen. Doe het niet voor het geld want het is niet goeiekoper dan laten doen. Wanneer je zelf C41 doet doe je het voor de snelheid en de garantie dat iedere kras of vlek helemaal je eigen werk is . Ten opzichte van zwartwit zijn de stuur en optimalisatie mogelijkheden uiterst gering, je kunt maar heel weinig sleutelen aan het contrast van de film.
Argument om het zelf te gaan doen kan de snelheid zijn waarmee je op elk gewenst moment een film ontwikkeld kunt krijgen.

Diafilms ontwikkelen kan wel zelf, alleen is het zo'n klierig klusje dat je het eigenlijk niet moet willen. De enige manier waarop het goed kan is machinaal. Voor de thuisdoka komt het neer op de aanschaf van een Jobo Autolab, een geautomatiseerde trommelprocessor.
Mogelijkheid tot controle heb je over diafilms wel, je kunt push- en pull ontwikkeling toepassen, maar experimenteren is er nauwelijks bij.
Voor het geld hoef je het wederom niet te doen, een vaklab is goedkoper en wel zo veilig. De enige reden om zelf E6 te draaien zou snelheid moeten zijn, die situaties waarin je bij nacht en ontij met een diafilm zit die je ontwikkeld wilt hebben. Komt die situatie regelmatig voor, dan is er eens over te denken. In alle andere gevallen zou ik er niet aan beginnen.
Bedenk bij diafilms ook nog even dat wanneer er iets niet helemaal goed gaat, je dia's reddeloos verloren zijn.
pi_17528075
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 23:25 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

--knip--
Ik breng m'n filmpjes voorlopig nog wel lekker weg dus. Mischien als ik mettertijd meer tijd ga hebben om wat foto's te maken dat ik dan een tankje enzo ga aanschaffen. Volgens mij zag ik laatst een startset voor rond de ¤ 25 dus dat zijn de kosten niet.
pi_17602386
Overmorgen eindelijk m'n ontwikkelde z/w foto's afdrukken; ben benieuwd!
pi_17619956
OK, dat zelf onwikkellen hoe moet dat nu?

* Wat heb je nodig
* wat gaat het ongeveer kosten
Vast materiaal ( containers? )
Incidenteel materiaal ( vloeistof? )
* Zal het resultaat anders/beter/slechter worden dan bv kruidvat/hema/fotoboer
* is het voor iedereen weggelegd om te doen?
* Andere opmerkingen?

Bij voorbaat dank
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_17621888
Owjah is het ook mogelijk om alleen de negatieven van je filmpje te krijgen, dus geen foto's bij een fotoboer ofzo?

Want aangezien het scannen van negatieven betere resultaten geeft dan de foto's zelf, lijkt me dat wel een perfecte oplossing

Want ik neem aan dat dat goedkoper is
<a href="http://www.bmwe30club.nl" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 Club Nederland</a>
<a href="http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopic.php?f=24&t=8185" target="_blank" rel="nofollow">BMW E30 M-Tech II 325i</a>
pi_17623633
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:07 schreef metallicattim het volgende:
Owjah is het ook mogelijk om alleen de negatieven van je filmpje te krijgen, dus geen foto's bij een fotoboer ofzo?

Want aangezien het scannen van negatieven betere resultaten geeft dan de foto's zelf, lijkt me dat wel een perfecte oplossing

Want ik neem aan dat dat goedkoper is
Je kunt gewoon vragen om het alleen te laten ontwikkelen en niet te laten afdrukken.
Je kunt de negatieven zelfs op de rol laten zodat je zelf de negatieven kunt knippen.
pi_17627397
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 15:25 schreef Tedda het volgende:

[..]

Je kunt gewoon vragen om het alleen te laten ontwikkelen en niet te laten afdrukken.
Je kunt de negatieven zelfs op de rol laten zodat je zelf de negatieven kunt knippen.
Vet

Enig idee of en hoeveel het dan goedkoper word?
pi_17632265
zoo, afgelopen zaterdag even naar de plaatselijk rommelmarkt geweest, en een Meopta Opemus 4, voor 2 euro gekocht
weliswaar zonder lensplaat+lens
is een 6x6 vergroter, dus als iemand nog wat heb liggen. laat het even weten
niet dat ik 6x6 materiaal heb, maar dat komt nog wel!
verder nog een paterson ontwikkeltankje voor 40cent!
kijk, dan doen we zaken

oowja, als iemand intresse heeft in die vergroter, laat het even weten!
ik kocht hem, omdat ze hem anders toch weggooien ( niemand koopt die zooi hier!)
en verder heb ik nog een Durst RCP-40 staan
als je intresse heb, meld je maar, ik doe er nu toch niets mee
pi_17636881
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 12:42 schreef metallicattim het volgende:
OK, dat zelf onwikkellen hoe moet dat nu?

* Wat heb je nodig
* wat gaat het ongeveer kosten
Vast materiaal ( containers? )
Incidenteel materiaal ( vloeistof? )
* Zal het resultaat anders/beter/slechter worden dan bv kruidvat/hema/fotoboer
* is het voor iedereen weggelegd om te doen?
* Andere opmerkingen?

Bij voorbaat dank
Ik denk dat Ouwesok even is ingedut , normaal heeft ie er hooguit 5 minuten voor nodig om op dit soort vragen antwoord te geven. Ik lurk wel even mee.
pi_17638363
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 18:12 schreef metallicattim het volgende:

[..]

Vet

Enig idee of en hoeveel het dan goedkoper word?
Het is wel goedkoper dan de foto's ook laten afdrukken maar ik weet niet hoeveel goedkoper. Je betaald normaal gesproken namelijk de ontwikkelkosten en dan nog de afdrukkosten per foto. Dat laatste hoef je nu niet te betalen. Of het ook goedkoper is om de negatieven op de rol te laten weet ik niet.
pi_17639744
Ingredienten voor het ontwikkelen van Zwart/Wit films

Één of meerdere belichte films
Een ontwikkeltankje (paterson werkt erg goed)
Een Filmpicker (mag ook een flesopener zijn) om de film uit het rolletje te krijgen
Een schaar (om de film van de spoel los te knippen)
3 schone flessen (gemerkt met Ontwikkelaar, Stopbad en Fixeer)
Ontwikkelaar
Stopbad (is niet altijd nodig maar werkt wel lekker)
Fixeer
(evt. een bevochtigingsmiddel)
Een stopwatch (of een klok met een duidelijke minuten en secondewijzer)
Een thermometer
Filmklemmen (of zware knijpers)
(evt. een afstrijktang voor films)
Geduld
Muziekje

Dit zijn ongeveer de benodigde ingredienten, wanneer je even terugbladerd naar het eerste deel van dit topic staat er volgens mij nog wel een beschrijving. Mocht er nog iets ontbreken in dit lijstje dan hoor ik dat ongetwijfeld...

wat gaat het ongeveer kosten:

Op internet worden de vaste materialen voor (bijna) geen geld aangeboden dus daar zou ik het niet om laten.
Kijk bij de lokale fotoboer eens naar de vloeistoffen (Amaloco is niet duur en werkt over het algemeen erg goed)

Zal het resultaat anders/beter/slechter worden dan bv kruidvat/hema/fotoboer:

Wanneer je enige ervaring hebt met het ontwikkelen dan kun je betere resultaten behalen en heb je een betere controle over de afwerking van het negatief. (dus produceer je betere afdrukken)

Is het voor iedereen weggelegd om te doen?

Ja, als je tot tien kunt tellen (en ook nog een beetje maatvast bent) kun je in principe ook een film ontwikkelen.

Andere opmerkingen?

Ja: doe het in eerste instantie eens voor je plezier, dan doe je het later automatisch voor een betere kwaliteit. Wanneer je begint schrijf dan goed op wat je doet en hoe lang je dat dan doet. Met deze kennis in het achterhoofd leer je het proces nog beter beheersen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kermit77 op 11-03-2004 10:42:46 ]
die kauwen bijen
pi_17646794
Nou heb ik hier in het forum gelezen dat je je chemicalieen best bij een fotoboer kunt brengen. Ik aan die beste man vragen of ik het goedje zo nu en dan bij hem kan afgeven. Maar hij vertelde mij dat ik het met alle gemak gewoon (flink) verdunt in de wc kon gooien. Nou lijkt het mij een beetje slecht voor alles wat er zeg maar leeft. Maar wat moet ik er dan wel mee doen.
pi_17646853
Thx!!

Ik ga zo snel als mogelijk alles aanschaffen, en dan zien we wel waar het schip strandt!

Bedankt iig
pi_17646913
Enneh je hebt wel een klok nodig die lichtgevend is in het donker he, anders zie je nog nix
pi_17647744
@Novastar: Ouwesok zei in een vorig deel van dit topic iets in de richting van "als je over een aantal jaren ook nog boompjes en beestjes wil fotograferen..." en daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb een aantal 10 liter vaatjes waar de afgewerkte vloeistoffen in gooi en die lever ik in bij het KCA (klein Chemisch Afval)

@metallicattim Je kunt gewoon een normale klok gebruiken hoor want alleen het inspoelen doe je in het donker. De rest van het proces kun je gewoon in daglicht doen omdat het ontwikkeltankje wel lichtdicht is.
die kauwen bijen
pi_17649120
[quote]Op donderdag 11 maart 2004 17:06 schreef Kermit77 het volgende:
@Novastar: Ouwesok zei in een vorig deel van dit topic iets in de richting van "als je over een aantal jaren ook nog boompjes en beestjes wil fotograferen..." en daar ben ik het wel mee eens.
Ik heb een aantal 10 liter vaatjes waar de afgewerkte vloeistoffen in gooi en die lever ik in bij het KCA (klein Chemisch Afval)

Ja dat dacht ik ook al!!! Wil graag ook nog boompjes een beestjes voor mijn (eventueele) kindertjes. Kunnen zij er ook van genieten en fotograferen. KCA is een goede optie. Nu nog op zoek naar die vaatjes.
pi_17650044
Hey er zit in a'dam bij de arena een grote fotozaak/merkdealer/importeur/groothandel/materiaalverhuur hadden ook een flinke site, maar ben het adres kwijt, is vast wel hier bekend...
pi_17662682
@novastar:
Loop eens bij een schildersbedrijf of autogarage naar binnen. Die zijn meestal wel blij als je vaatjes voor hun opruimt. (en je niet laten verleiden om een 50 liter drum te nemen want dat kost je je rug... tja ervaring?!?)
die kauwen bijen
pi_17670349
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 10:21 schreef Kermit77 het volgende:
@novastar:
Loop eens bij een schildersbedrijf of autogarage naar binnen. Die zijn meestal wel blij als je vaatjes voor hun opruimt. (en je niet laten verleiden om een 50 liter drum te nemen want dat kost je je rug... tja ervaring?!?)
Thanks voor de tip kermit77
Haha nou die drum van vijftig liter laat ik zeker wel staan. Ben maar een tenger meiske.
Bovendien is dat ook wel een beetje overdreven toch?
  vrijdag 12 maart 2004 @ 22:21:44 #50
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_17678199
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 18:40 schreef Fixers het volgende:
Hey er zit in a'dam bij de arena een grote fotozaak/merkdealer/importeur/groothandel/materiaalverhuur hadden ook een flinke site, maar ben het adres kwijt, is vast wel hier bekend...
www.calumetphoto.nl
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')