Xtreem | maandag 19 januari 2004 @ 14:43 |
![]()
[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic
Doordat benzine en diesel motoren een beperkt bruikbaar toerenbereik hebben, is een vaste versnelling ontoereikend. Een versnellingsbak zorgt ervoor dat de motor binnen het gestelde toerenbereik (tot de redline) blijft, maar de auto wel verder kan versnellen, door verschillende overbrengingsverhoudingen. In de meest ideale situatie is het aantal versnellingen onbeperkt, waardoor de motor continu op het ideale aantal toeren kan draaien. Dit is de gedachte achter de Continu Variabele Transmissie (CVT).
Zo ziet een reguliere 5 versnellingsbak er, gesimplificeerd, uit. Oude autos hadden geen synchroomringen, om van versnelling te wisselen moest je double clutchen. Eerst de koppeling in, versnelling in neutraal, vervolgens bracht je de motor op het toerental dat de motor bij die snelheid behoort te maken in de volgende versnelling, en vervolgens schakel je de gewenste versnelling in. Omdat dit nogal onpraktisch is, heeft men syncroomringen ontwikkeld. Dit moet je zien als een koppeling die het snelheidsverschil opvangt tussen de versnelling en de as. De beweging van de pook t.o.v. de versnellingsbak, spreekt voor zich...
| |
PeuRac | maandag 19 januari 2004 @ 14:47 |
Is misschien wel interessant voor diegene wie het willen weten: Dat gierende geluid bij het achteruit rijden wordt veroorzaakt door dat kleine tussentandwiel welke de draairichting een keer extra omdraait (waardoor je dus achteruit gaat) Edit - jammer dat je geen plaatjes van een synchromesh ring hebt, die had ik wel voor je kunnen vinden denk ik. | |
SAF | maandag 19 januari 2004 @ 15:06 |
quote:Heeft toch ook mee te maken dat je achteruit een rechte vertanding is en je vooruit versnellingen schuine vertanding? | |
PeuRac | maandag 19 januari 2004 @ 15:09 |
quote:Klopt ![]() | |
Henk_Westbroek | maandag 19 januari 2004 @ 15:54 |
maar waarom maakt het dan een gierend geluid? | |
slashme | maandag 19 januari 2004 @ 15:56 |
quote:omdat de tandjes recht zijn en het harder slijt | |
_VoiD_ | maandag 19 januari 2004 @ 16:18 |
zo had ik ooit nog eens zo'n filmpje van een of andere racewagen. Die maakte toch een takkeherrie (alle versnellingen waren rechte vertanding). | |
daNpy | maandag 19 januari 2004 @ 17:12 |
quote:Die van die BMW STW, die heb ik nog ![]() De tanden zijn dan idd niet schuin afgesneden, waardoor ze meer herrie maken. Dit hoor je ook al goed bij R/C wagens. |