Hmm.. hiervan begin ik zin te krijgen in morgen, want dan ga ik ook Lasagna maken.
Ik doe het altijd als volgt, en met succes, want de kinderen (2 en 4 jaar oud) eten er bakken vol van!
- lasagnabladen/vellen ( ik heb altijd net niet genoeg aan 1 pak)
- (ruim) 400 gram gehakt
-1 zakje geraspte oude kaas
- nog wat kaas om bovenop te laten smelten (mozzarella, nog meer oude kaas of iets dergelijks)
- 2 flinke rode uien, fijn gesneden
- 1 rode paprika in blokjes gesneden
- stuk of 4 tenen knoflook
- 1 halve winterpeen, heel fijn gesneden
- verse basilicumblaadjes (ruim 1 hand vol)
- gedroogde oregano, thijm, (elk 1 of 2 eetlepels? Ik let nooit zo op de hoeveelheid)
- 1 laurierblaadje
- zout, peper
- 2 blikken tomatenblokjes
- 3 blikjes tomatenpuree (klein)
- creme fraiche
- klein flesje rode wijn (kookwijn kwaliteit)
De groente snijd ik dus behoorlijk klein omdat ik altijd zoveel mogelijk lagen wil maken. Dat lukt moeilijk als je van die dikke stukken groente hebt.
De oven voorverwarmen volgens de verpakking van de lasagnabladen.
Gehakt in een ruime braadpan in olijfolie of boter rul bakken, vervolgens de paprika, ui en knoflook (persen) erbij. De gedroogde kruiden en laurierblad kunnen er ook vast bij. Na een paar minuten zijn de groenten lekker gebakken en kan de fijngesneden peen erin. Dit weer een minuutje laten staan, de temperatuur wat op laten lopen en dan (naar smaak) de helft of meer van het flesje wijn erin gooien. Laat dit weer een paar minuten inkoken en leeg de blikken tomatenblokjes en puree erin.
Nu kan het vuur zacht en laat je de saus in minimaal 10 minuten (langer is beter) langzaam gaar worden. Ergens halverwege kunnen de (hele) basilicumblaadjes erin. Je kan er ook een paar bewaren om samen met de saus tussen de lasagnabladen te stoppen, omdat je er anders erg weinig van terug zult zien.
Proef de saus en breng het op smaak met zout en peper.
Nu kan de lasagna opgebouwd worden, het liefst in een vierkante ovenschotel. Begin met een laagje saus, dan bladen, dan weer saus enzovoort. Probeer de saus zo dun mogelijk over de bladen uit te smeren, zodat de lagen dun worden maar dat de bladen wel helemaal bedekt zijn met saus. Anders worden ze niet gaar. Over sommige lagen saus flink wat kaas strooien, de rest van de kaas bewaren voor bovenop of gebruik daar de andere kaas voor.
Als laatste doe je een dikke laag saus, de kunst is om daarmee uit te komen, en bovenop smeer je de creme fraiche en strooi je de rest van de kaas.
In de oven bereiden volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking van de bladen.
Ik probeer in een ovenschaal van 5 cm hoog tot 7 lagen bladen te komen, maar 5 of 6 is ook niet erg
![]()
.
Oh en als ik iets vergeten ben kom ik daar morgen tijdens het koken wel achter..