[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic
geschreven door ThaFreak
Waarom:
Waarom zou je een sportuitlaat onder je auto monteren??
Looks and sound, dat is de grootste reden dat men voor een sportuitlaat kiest.
Een anders punt is dat een op maat uitlaatsysteem goed voor de pk's kan zijn.
Net als in topsport is ademhalingtechniek een gevoelig punt voor prestaties en zo is dat ook voor auto's en een uitlaat is er een deel van.
Een optimale uitlaat zie je bij dragsters, per cilinder een dikke korte pijp, een snelle en weerstandvrije afvoer van de uitlaatgassen.
Het nadeel van zo'n systeem is dat het veel geluid produceert en de uitlaatgassen ongefilterd de lucht inkomen, hierdoor zal dit systeem nooit worden toegelaten op de openbare weg.
Het standaard uitlaatsysteem van een auto bestaat merendeel uit filters en kleine pijpen, dit zorgt voor goede uitlaatgassen en een stil motorgeluid maar door alle demping is er wel een redelijke weerstand/tegendruk voor de uitlaatgassen. Door deze weerstand krijg je helaas ook wat vermogens verlies.
De techniek van een uitlaatsysteem
Uitlaatgassen die de cilinders verlaten hebben een temperatuur van ruim 800ºC met een druk van 5 Bar.
Een uitlaatsysteem heeft eigenlijk 3 functies, het afvoeren van verbrandingsgassen, het afkoelen van de geproduceerde hitte het het dempen van geluid.
Vanuit de cilinders worden de uitlaatgassen (ug) in het voorste gedeelte van het uitlaatsysteem gepropt. Je kunt nagaan dat iedere cilinder heeft zijn eigen pijp om de ug af te voeren, en als het ineens in een pijp moet word het drukken geblazen.
Vanuit daar gaan de uitlaatgassen richting katalysator, daarna de middendemper en daarna de einddemper. Hier moeten al de ug worden doorgedrukt om het geluid en de temperatuur te laten afnemen.
Ook zitten er gevaren aan een te geknepen uitlaatsysteem, door tegendruk van al het proppen met die uitlaatgassen kan de temperatuur van de uitlaatgassen te hoog worden wat kan leiden tot verbrande kleppen.
Techniek van een sportuitlaat
Een sportuitlaat bestaat niet uit een mooi pijpje aan de achterkant. Het is een mooi samenspel speciaal spruitstuk, tussenpijpen met grotere diameter en door gebruik te maken van absorptiedempers met groot volume. Dit alles om de gassen zo snel en zonder veel weerstand af te voeren. Er is maximaal 10% vermogen te winnen bij een volledig op de auto afgestemd uitlaatsysteem. De lengte van de pijpen van een spruitstuk is per auto/motor verschillend en wordt door proberen en berekeningen bepaald.
Duidelijk is natuurlijk dat na een samenvoeging van pijpen de diameter moet worden verhoogd om de ug niet af te knijpen.
vershillende dempers
Er bestaan 3 type dempers die ik hieronder zal uitleggen
reflectiedemper
absorbtiedemper
combinatie van bovenstaande.
Reflectiedemper, hier word het geluid gedempt door het te laten reflecteren/botsen tussen verschillende schotten in de demper. Dit soort demper is effecties in de lage toeren en bied erg veel weerstand.
absorbtiedemper, zoals hier het woord het al zegt is deze demper gevuld met geluidabsorberend materiaal, staalwol, basaltwol of glaswol zijn de meest gebruikte vulstoffen. Dit soort demper is effectief in de hoge toerentallen en bied minder weerstand dan de reflectiedemper.
combinatie Lijkt me duidelijk, een combinatie van bovengenoemde dempers.
Eindstukje
Een sportuitlaat word vaak gezien als het begin van motortuning maar het is ook te zien als eindstuk van je motortuning. Stel je hebt een auto en daar laat je een complete uitlaat voor maken. Maar stel je gaat daarna verder tunen met nokkenassen, turbo, superchager enz enz. Als je het dan goed wil doen moet je weer een complete uitlaat laten aanmaken om het weer goed af te kunnen stemmen op de nieuwe motor eigenschappen.
Een mooi voorbeeld van proffesionele techniek is www.uitlaten.com van esp
Vooral bij niet-atmosferische motoren (turbo's wel te verstaan, niet bij superchargers) kun je veel winst halen bij het uitlaatsysteem. Door hem deels of helemaal te vervangen door een minder 'krappe' variant, kunnen je turbo's een hogere druk in je motor blazen.
Die 10% die je noemt geldt dan waarschijnlijk ook voor atmosferische motoren, aangezien een goede downpipe + uitlaat (RMM downpipe, Blitz Nur spec uitlaat) voor mijn supra bijvoorbeeld zo'n 50 PK (15%) opleveren...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |