Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 02:38 |
Ik krijg steeds meer het (onderbuik)gevoel dat de NS er gewoon op uit is om reizigers te sarren en dat de overheidsmaatregelen voor hen als een geschenk uit de hemel kwamen. Het is toch van de zotten dat je op een open perron als een soort debiel bij een paal moet gaan staan omdat je anders door zo'n nepconducteur op de bon wordt geslingert ? - Je bent er niemand mee tot last als je op een open perron staat te roken - Mensen moeten eerst gaan zoeken naar een "pafpaal" - Mensen mogen in treinen ook al niet roken. Bij deze even een hele grote BIG FUCK voor de NS! | |
Nexxennium | zondag 18 januari 2004 @ 02:41 |
quote:That's what you think. De rest (70%) denkt daar anders over. | |
PLAE@ | zondag 18 januari 2004 @ 02:42 |
quote:Zijn de boete's net zo nep als die conducteurs ![]() | |
Dennis121 | zondag 18 januari 2004 @ 02:42 |
quote:ach kom op zeg, flikker toch op ![]() | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 02:42 |
quote:Waar blijkt dat uit ? En trouwens, bij zo'n debiele "pafpaal" waait de rook niet het perron op ? | |
Dennis121 | zondag 18 januari 2004 @ 02:42 |
quote: ![]() | |
Nexxennium | zondag 18 januari 2004 @ 02:43 |
quote:En jij bent een niet-roker? | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 02:43 |
quote:Ik hoop het. | |
E_Motion | zondag 18 januari 2004 @ 02:43 |
quote:Ah kom op man, als ik op een rustig perron sta te roken heeft NIEMAND daar last van. Kijk, een volgepakt perron is een ander verhaal, maar ik kan het moeilijk geloven dat iemand 25 meter verderop last heeft van mijn rook. | |
Sorcerer8472 | zondag 18 januari 2004 @ 02:44 |
Ik ben behoorlijk anti-roker, maar roken op perrons, daar heb ik niet echt last van ![]() In de trein is een heel ander verhaal trouwens, maar die palen? Weggegooid geld... | |
PLAE@ | zondag 18 januari 2004 @ 02:45 |
quote:jep net als al die ingebouwde asbakken in de treinen. Zonde van het geld ![]() En het dichtlassen zal ook nogal wat gekost hebben. | |
Dennis121 | zondag 18 januari 2004 @ 02:46 |
quote:Yep ![]() | |
Nexxennium | zondag 18 januari 2004 @ 02:46 |
quote:En jij gaat altijd aan het uiteinde van perrons staan zodat er ook niemand toevallig langs je moet lopen he? Het is gewoon smerig. Dat jij rookt, prima, maar val mij er niet mee lastig. | |
nlw | zondag 18 januari 2004 @ 02:46 |
gaat lekker met die rook topics | |
nozem | zondag 18 januari 2004 @ 02:46 |
quote:Dat merk je pas als je lang hebt gerookt en stopt. Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee, maar ik kan me voorstellen dat mensen die panisch zijn voor elke vorm van rook er last van hebben, je ruikt het namelijk prima op 25 meter afstand hoor. | |
Dennis121 | zondag 18 januari 2004 @ 02:46 |
quote:In de trein waar ik zat waren ze dichtgeschroefd ![]() | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 02:47 |
quote:-Op een open perron (dus zonder overkapping) mag je gewoon roken. -De rookzuil is gewoon service van de NS aan de roker die ze niet aan hadden hoeven bieden. -Rookverbod in trein en station is opgelegd door de Staat, dus leuk voor je dat je mee doet aan het nationale NS-bashen, maar je argumenten zijn loos en niet steekhoudend. Weer terug naar school dus en je feitenkennis wat bijspijkeren. | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 02:50 |
Het zoveelste NS-bash topic. ![]() Het is niet de NS die het rookverbod in openbare ruimtes heeft ingesteld het is de overheid. Je woede richten op de NS is dus zinloos, je moet je pijlen richten op de overheid. Overigens mag het rookverbod op perrons wat mij betreft de prullenbak in. Wel moet het in treinen gehandhaafd blijven. Zo kan je als niet roker tenminste overal in de trein gaan zitten. | |
Sorcerer8472 | zondag 18 januari 2004 @ 02:50 |
quote:idd... allemaal weggegooid geld als je het mij vraagt ![]() | |
Dennis121 | zondag 18 januari 2004 @ 02:51 |
quote:ghehehe al rokend die asbak dichten ![]() ![]() ![]() ![]() | |
E_Motion | zondag 18 januari 2004 @ 02:52 |
quote:Toevallig wel ![]() ![]() | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 02:52 |
quote:Helemaal met je eens, dat gezeik op de NS altijd. Ik ben het spuugzat. Het moet maar eens afgelopen zijn om de NS als nationale zondebok te zien. | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 02:54 |
quote:Die bestaan nauwelijks en ook met overkapping heeft een niet-roker nergens last van. quote:Een perron is een openbare gelegenheid in de open lucht. Anders kun je het roken op straat straks ook gaan verbieden. quote:Maar daarom hoef ik het er nog niet mee eens te zijn. quote:Yeah right! Of je gaat even lekker ergens anders spelen. ![]() | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 02:55 |
quote:Daar heeft de NS het he-le-maal zelf naar gemaakt. ![]() | |
Badharing | zondag 18 januari 2004 @ 02:55 |
Tuurlijk, iedereen heeft recht op een perron zonder hinderlijke sigarettenrook. Maar ik heb ook recht op een veilig station, een station zonder daklozen die lopen te schooien om geld en gaan schelden als je niks geeft. Ik heb ook recht op een station waar ik gewoon naar de wc kan zonder dat er een junk die bezet heeft om er rustig een spuit in zijn arm te steken, en die vervolgens bedreigingen naar mijn kop gaat gooien omdat ik hem stoor in zijn "onschuldige" bezigheid. Net zoals ik recht heb op een station waar ik mij veilig voel en niet continu op mijn hoede moet zijn om er niet te worden berooft door een kudde ongure aasgieren. Ik vraag mij nog steeds af wanneer de NS daar wat aan gaat doen!! Maar nee, ik mag geen sigaretje roken op een open perron waar je door de koude wind aan de vloer vast vriest, dat is veeeeel erger dan die echte overlast ![]() | |
Sorcerer8472 | zondag 18 januari 2004 @ 02:56 |
quote:Op zich wel mee eens ![]() Laatst ben ik een kwartier eerder op m'n bestemming aangekomen dankzij een vertraging van een kleine 5 minuten... ![]() | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 02:57 |
quote:Dat rookverbod kunnen ze niks aan doen. | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 02:58 |
quote: ![]() ![]() | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:02 |
quote:bijna geen enkel perron is voor de volle 100% overkapt en er zijn genoeg (niet-IC-)stations die niet overkapt zijn. quote:Een perron is eigendom van NS Stations of NS Vastgoed of een andere divisie. Je moet een geldig plaatsbewijs hebben om er op te komen en een perron is derhalve geen openbare gelegenheid. En al was het een opebare gelegenheid, dan had het al rookvrij moeten zijn, net als bijvoorbeeld bibliotheken. quote:Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat de argumenten die je aanhaalt om het er niet mee eens te zijn kant noch wal raken. quote:Ik speel? Omdat meneetje z'n zin niet krijgt? Guttegut want zal jij nog veel moeten leren in je leven... | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:03 |
quote:5 minuten vertraging van een aansluitende trein die je anders niet gehaald zou hebben. Door de vertraging wel, ergo: eerder op plaats van bestemming. | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 03:07 |
quote:Maar dat zegt niks over het effect. quote:Als je eens wat verder denkt zou je weten dat perrons gedeeltelijk open zijn en vaak een hele hoge stationshal hebben waar de wind als een gek doorheen raast. We kunnen hier dus spreken over een geventileerde rookplek. quote:De argumenten van NS slaan nergens op. Zouden anderen minder last hebben van rokers door ze op precies hetzelfde perron naar een plek te leiden ? quote:[off topic] Als ik je profiel zo bekijk voel ik me meteen gevrijwaard van alle kritiek die je op me uit. Ik vind je zelfs een beetje zielig. ![]() [/off topic] | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 03:08 |
quote:Ja, even niet aan gedacht. ![]() | |
Steijn | zondag 18 januari 2004 @ 03:10 |
quote:Studierichting: Chemie toverde anders wel een glimlach op m'n gezicht. ![]() | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:13 |
quote:Wind is geen ventilatie. Zomer is windstil, dus hangende rook quote:Ja, zo worden de rokers op één plek gehouden en kun je op gepaste afstand blijven als je er last van hebt. Op drukke perrons om de 0,5meter een roker is dat niet het geval. Blijf het feit dat het service is van de NS terwijl ze volgens de regels die Staat heeft opgelegd niet niet had hoeven doen, wat mn voornaamste kritiek is op je geblaat tegen de NS. De NS is helemaal geen partij in dezen. quote:Geheel insgelijks. Alleen vind ik jou niet zielig, maar in en in triest. Maar goed: jij moet er mee leven, ik niet. | |
Grooviee17 | zondag 18 januari 2004 @ 03:18 |
quote:Jezus, wat een gezeik....als je het ruikt dat iemand op 25 meter afstand van jou rookt, is het alleen maar mentaal zo. En dat je het pas merkt als je lang gerookt hebt, is het alleen maar zo dat je gefrusteerd bent dat je zelf niet meer kan gaan roken(want dan ben je een "weakling") en de ander dat wel doet. De ergste anti-rokers zijn meestal mensen die zelf (zwaar) gerookt hebben en gestopt zijn(vertel ik uit eigen ervaring). Ik heb zelf nog nooit een sigaret opgestoken, maar ik vind het rookbeleid wel heel erg stom... | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 03:19 |
quote:Onzin. quote:Oh, en als het zomers opeens windstil is dan ? ![]() Verder mierenneukerij tot op de komma. quote:Oke, doei ![]() | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:23 |
quote:Ik heb er zelf geen last van, maar het is weldegelijk te ruiken als er iemand in de zelfde wagon zit te roken. Dat er geen ergere anti-roker is dan een ex-roker is inderdaad waar. Het rookbeleid vind ik ten dele niet stom: het recht op een rookvrije werkplek. Iedereen mag van mij zn boterhammen in een rookvrije kantine opeten en rokers moeten zich aanpassen want zij veroorzaken de overlast. | |
Grooviee17 | zondag 18 januari 2004 @ 03:25 |
quote:Ja, daar ben ik het op zich wel met je eens. Niet roken op je werk vind ik wel terecht, want daar kies je niet voor. Behalve natuurlijk de horeca, dan weet je dat van te voren. Maar ik doelde vooral op het niet mogen roken op perrons, en daarmee doelde ik ook op die 25m. Als iemand op het perron op zo'n afstand staat, ruik je dat echt niet... | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:27 |
quote:Klopt, vandaar ook die rookzuil zodat alle rokers bij elkaar staan ipv verspreid over het perron. Heb je er last van kan je er nu voor kiezen om verder van de zuil af te gaan staan, zonder dat je het 'risico' loopt, dat er 3 meter verder weer een ander staat te roken. | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 03:32 |
quote:I.d.d. Bovendien brengt het alleen maar ongemak met zich mee. De reiziger moet op zoek gaan naar zo'n domme paal en de NS moet continue het rookbeleid in de gaten houden. Wees dan consequent: of laat zien dat je een echte mierenneuker bent en maak het gehele perron rookvrij of laat de toch al balende reiziger lekker zijn sigaretje/sigaartje roken op het perron. | |
Grooviee17 | zondag 18 januari 2004 @ 03:33 |
quote:Precies, en dat kost weer geld, totaal overbodig. Daarvan kunnen ze beter proberen om de treinen op tijd te laten rijden... | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:34 |
quote:Kan niet, want of je houdt je niet aan de wet, of je jaagt de rokers de trein uit. | |
Grooviee17 | zondag 18 januari 2004 @ 03:35 |
quote:Hoezo zou je je niet aan de wet houden als je het perron niet rookvrij maakt? Leg dat eens uit... | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:39 |
quote:Wel of geen rookzuil is totaal niet van invloed op de punctualiteit van de treinen. Financieel niet omdat die paar centen voor zo'n zuil 1. niets uitmaken en 2. meer geld voor de NS geen invloed heeft op de punctualiteit (onderhoud sporen in tenslotte zaak van de overheid). qua service niet omdat de handhaving van het rookbeleid grotendeels in handen is van de PLP en niet van HC's die 'toevallig' een station passeren in actieve dienst. | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 03:40 |
quote:Goed, laat ik nog maar even de moeite nemen om te reageren Waarom zou je wel in een hoekje in dezelfde ruimte mogen roken en niet op het gehele perron terwijl het qua afscheiding of ventilatie geen ene klap uitmaakt ? Ik kan me niet herinneren dat er in de wet iets over "minimum afstanden" die het verschil tussen roken en rookvrij bepalen staat. | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:42 |
quote:Beleid van de overheid is er op gericht dat men niet meer onvrijwillig aan schadelijke rook bloot hoeft te staan. Bovendien heeft personeel op de perrons (PLP. service medewerkers, wachtende HC of mcn, etct) recht op een rookvrije werkplek. Perron is bovendien geen openbare verblijfsruimte als bijv. een winkelstraat. | |
AchJa | zondag 18 januari 2004 @ 03:44 |
De NS heb ik jaren geleden al afgeschaft......... Ben ook niet van plan om ooit nog een bus of trein te pakken...... | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:45 |
quote:dank voor uw goedheid quote:Er staan zo veel regelingen niet in de wet (AMvB, APv, etc.) terwijl er op overtreding daarvan wel sancties kunnen staan. In het geval van de rookzuil heeft de NS ontheffing van de minister van VWS omdat op deze wijze het rookvrije perron in voldoende mate gewaarborgd blijft. | |
MREn | zondag 18 januari 2004 @ 03:46 |
quote:Ja en? | |
AchJa | zondag 18 januari 2004 @ 03:47 |
quote:Van mijn rook heb je dus geen last op het perron. | |
Goodluck | zondag 18 januari 2004 @ 03:52 |
quote:Dat is geen argument. quote:Blijft staan dat het zo inconsequent als de pest is. Een medereiziger heeft echt niet meer of minder last van een aantal rokers die massaal bij een paal staan te paffen, i.p.v op het het gehele perron. | |
Inspiration | zondag 18 januari 2004 @ 04:10 |
Goodluck, ik weet niet hoe oud je bent... Maar Saddam hier lult je dus helemaal omver | |
Blasted_Billy | zondag 18 januari 2004 @ 12:03 |
quote:vergeet je niet ook even een BIG FUCK voor Connexion, de Taxidiensten en alle vliegtuigmaatschappijen want bij hun mag je nl. ook niet roken ![]() | |
JPM01 | zondag 18 januari 2004 @ 13:00 |
waarom was het bij de rokerscoupe toch altijd drukker dan de niet rokers coupe ![]() | |
Wizard_of_life | zondag 18 januari 2004 @ 13:27 |
quote:Zou een motivatie niet kunnen zijn: de NS biedt deze service aan omdat ze bang zijn dat conducteurs gemolesteerd gaan worden? | |
en_door_slecht | vrijdag 23 januari 2004 @ 14:10 |
quote:Kan, een andere motivatie zou kunnen zijn dat de NS hiervoor gekozen heeft om klanten toch een gelegenheid te geven om te roken. Hiermee zou met een deel van de rokende reizigers geen uren durende discussie aangegaan te hoeven worden dat er niet gerookt mag worden in een redelijk open ruimte waar dit toch mogelijk zou moeten zijn maar wettelijk niet toegestaan is blah blah blah, maar men kan deze mensen vriendelijk verwijzen naar de zuil. Handig in het geval er Goodluckjes langs komen. | |
NiGeLaToR | vrijdag 23 januari 2004 @ 17:59 |
quote:Dat hebbik nog niet meegemaakt ![]() Ach ja, al die ophef over zoiets onbenulligs. Of is het een principekwestie? | |
MREn | zaterdag 24 januari 2004 @ 03:01 |
quote:..ja, zeg dat tegen Rob Oudkerk! | |
Lkw | zaterdag 24 januari 2004 @ 04:22 |
Even voor de duidelijkheid, en richting mensen die het hebben over NS-bashen: De NS is wel degelijk zélf verantwoordelijk voor het rookverbod op perrons. Van de politiek hoeft dat helemaal niet, alleen in de treinen - werkplek der conducteurs - is het bij wet verboden. Terecht dus om te gaan NS-bashen! Treurig bedrijf, ook hierin. | |
MREn | zaterdag 24 januari 2004 @ 20:46 |
Sinds wanneer is een perron geen werkplek meer? Volgens de Tabakswet moet iedereen vanaf 1 januari 2004 rookvrij kunnen reizen. Dat geldt voor alle vormen van personenvervoer, variërend van taxi tot trein. Het wettelijke rookverbod in vliegtuigen geldt al sinds 17 juli 2002. De Tabakswet voorziet in de mogelijkheid om door middel van nadere regelgeving uitzonderingen te maken op het rookvrije personenvervoer. Het Besluit uitzonderingen rookvrij personenvervoer is op 1 januari 2004 in werking getreden en zondert de volgende exploitanten uit van het rookvrij personenvervoer: - middelen van personenvervoer zoals internationalen treinen en veerboten die worden ingezet voor landsoverschrijdend personenvervoer en die worden geexploiteerd door een buitenlandse vervoerder of een internationaal samenwerkingsverband; in de open lucht of in open delen van middelen van personenvervoer. Bedrijven die het rookverbod niet handhaven kunnen een boete krijgen van ¤ 300 voor de eerste overtreding tot ¤ 2.400 bij herhaling. Overkapt perron is geen open lucht. | |
doemaardrie | zaterdag 24 januari 2004 @ 20:55 |
quote:Komt echter wel dichter bij open lucht dan bij besloten ruimte. | |
MREn | zaterdag 24 januari 2004 @ 21:00 |
quote:en een mandarijn komt dichterbij een sinaasappel dan een banaan. | |
Lkw | zaterdag 24 januari 2004 @ 22:03 |
quote:Maar wel een 'open deel van middelen van personenvervoer'. Dat weet jij, dat weet ik, en dat weet de NS. De NS was verplicht de trein rookvrij te maken, maar het rookverbod op perrons hebben ze uit eigen beweging toegevoegd. Erg leuk dus, dat door jou geciteerde artikel van de overheid, maar het ondergraaft juist je standpunt. | |
MREn | zaterdag 24 januari 2004 @ 23:06 |
Nee, want een 'middel voor personenvervoer' is een bus, auto, taxi, vliegtuis, tram ed. Een perron is geen vervoermiddel. | |
Lkw | zondag 25 januari 2004 @ 02:08 |
Ja, want een perron is ook een 'middel van personenvervoer'. Het is onzin om dat alleen te beperken tot bus, trein, tram, enz. Zonder perrons zou die hele trein geen nut hebben. Er valt dan namelijk niet in of uit te stappen. Het perron is daarom net zo hard een 'middel van personenvervoer', en nog 'een open deel' ook. Maar goed, welles - nietes spelen heeft niet zoveel zin... Een geluk nog dat ook busmaatschappijen deze betuttelende heilloze weg niet hebben gevolgd. Voor je het weet mag je bij een bushokje / abri ook niet meer roken... | |
MREn | zondag 25 januari 2004 @ 02:18 |
quote:Een perron met dak wordt niet aangemerkt als open deel. | |
MREn | zondag 25 januari 2004 @ 02:28 |
Nog een keer de volledige tekst uit het wetboek ipv wat regeltjes tekst op een site:quote:ad lid1: Een conducteur (en prociesleiders perron, assisentie mindervaliden, servicemedewerkers, etc.) dient voor uitoefening van zijn beroep de perrons te betreden. Recht op rookvrije werkplek, ergo: rookverbod. ad lid2: Passagiers moeten kunnen reizen zonder overlast van rokers, wederom: rookvrij perron. Indien het perron niet overdekt is, geldt het rookverbod niet wegen voldoende ventilatie welke blijkbaar niet optreed op overdekte perrons. lid3 t/m 5 niet van toepassing | |
Lkw | zondag 25 januari 2004 @ 02:57 |
Hmm, ik ben nieuwsgierig naar je bron! Waar haal je dit vandaan? Ik kan het namelijk nergens vinden (wél de tekst die je eerder liet zien). Maar goed, als dit letterlijk in de wet staat, heb je gelijk. | |
MREn | zondag 25 januari 2004 @ 16:46 |
quote:Nieuwe wetboeken van 2004. Die tabakswetsite kan gewoon niet goed juridische artikelen helder vertalen in 'gewone mensen taal'. Daarom komt tekst in wetboeken altijd zo ingewikkeld over, maar dit is met een zeer belangrijke reden gedaan: zo kan er geen enkele twijfel bestaan over de reikwijdte van de wet. |