Adelmund zei dat maandag in de Tweede Kamer na kritiek van de meeste fracties, die vinden dat haar beleid op dat punt tekortschiet. Volgens hen is de laatste jaren de vijandigheid toegenomen, waardoor sommige docenten en leerlingen niet meer voor hun seksuele geaardheid durven uit te komen.
Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de scholen geen oog heeft voor de homovijandigheid die de Kamer constateert. Nederland lijkt erg tolerant ten opzichte van seksuele minderheden, maar de werkelijkheid is minder fraai, vinden de regeringspartijen PvdA, VVD en D66 alsmede GroenLinks. Sinds 1996 heeft de VVD al gepleit voor beter toezicht door de onderwijsinspectie.
Volgens Adelmund is de laatste jaren wel veel in gang gezet om discriminatie tegen te gaan maar is er meer nodig om het homo-emancipatiebeleid concreter vorm te geven.
Klachten
Van de inspectie verwacht ze veel. "Ik wil alle klachten boven tafel, niet alleen die onder het Wetboek van Strafrecht vallen, maar ook lichtere zaken zoals intimidatie." Ze wil homoseksualiteit als thema bovendien aanhaken bij de brede campagne voor de veilige school.
Staatssecretaris Vliegenthart van Volksgezondheid, die het homobeleid coördineert, zal de komende vier jaar elk jaar 4 ton uittrekken voor een expertisecentrum. Aanvankelijk had ze 300.000 gulden in gedachten, maar met name de VVD vond dat te weinig. Het centrum zal als onafhankelijke organisatie het homobeleid volgen en kennis over homoseksualiteit vergaren en verspreiden.
Verder wil de Kamer dat nieuwkomers in Nederland tijdens inburgeringscursussen nadrukkelijk over homoseksualiteit worden geïnformeerd.
Volgens Vliegenthart gebeurt dat al maar ligt het accent op taal. "En het is niet reëel te denken dat mensen door de informatie anders gaan aankijken tegen homoseksualiteit."
Ook van de extra les over normen en waarden voor geestelijke nieuwkomers moet volgens haar niet teveel worden verwacht. Ze noemde de negatieve uitlatingen van de Marokkaanse imam El-Moumni in die zin positief dat die hebben geleid tot een brede afkeuring van zijn visie door de maatschappij en tot de gewenste dialoog.
© NU.nl
======================================================
''We zijn minstens 15 jaar terug in de tijd gegaan'', zei een leraar op het journaal. ''Vroeger kwamen we er voor uit dat we homo waren, maar dat durft bijna niemand meer''.
Een ding vind ik wel vreemd, vroeger waren de mensen toch ook niet zo homo vriendelijk, maar hoorde je toch nooit over gewelddadigheden op school, waar komt dat dan ineens vandaan??
Verder treurig om te zien Adelmund vanavond op tv in gesprek met Dittrich. Adelmund gaf toe tegen Dittrich dat het voor een groot deel allochtone leerlingen zijn die de intolerante sfeer aanwakkeren: ''U moet er maar
van uitgaan dat de homosexuele-emancipatie weer opnieuw kan beginnen.''
Wie was er ook weer verantwoordelijk voor het beleid? Tante ''huil'' Adelmund haarzelve toch??
Voorlichting is heel belangrijk.. want als men er niet over praat... blijft homofilie onbekent bij onze kinnekes... en wat onbekent is blijft voor veel mensen eng.
hoop dat het allemaal werkt wat ze van plan zijn...
quote:
Kamer wil aanpak homovijandigheid op scholen
UTRECHT/ DEN HAAG. - De Tweede Kamer vindt dat de overheid onvoldoende aandacht heeft voor discriminatie van homoseksuelen in het onderwijs. Een meerderheid stelde maandag dat het beleid van staatssecretaris Adelmund (Onderwijs) daarin tekortschiet.Uit onderzoek is gebleken dat tweederde van de scholen geen oog heeft voor de homovijandigheid die de Kamer constateert. Nederland lijkt erg tolerant ten opzichte van seksuele minderheden, maar de werkelijkheid is iets minder fraai, vinden de regeringspartijen PvdA, VVD en D66 alsmede GroenLinks. Volgens de partijen is de laatste jaren sprake van toegenomen vijandigheid, waardoor sommige docenten en leerlingen niet meer voor hun geaardheid durven uit te komen.
De Kamer vindt dat de Nederlandse overheid het gesprek met imams moet voortzetten. De Marokkaanse imam El-Moumni baarde eerder dit jaar opzien door discriminerende uitlatingen over homoseksuelen. De verplichte inburgeringscursussen voor imams moeten aandacht besteden aan de Nederlandse grondwet en het non-discriminatiebeleid, stelde het CDA.
VVD en D66 vinden dat er een al dan niet reizende permanente expositie over homoseksualiteit moet komen. Dat zou de acceptatie van homoseksualiteit kunnen verhogen. Bij de financiering ervan wordt gedacht te putten uit de zogeheten oorlogstegoeden.
quote:_______________________
waspman:
sterk plan... (maarja zoals altijd in de politiek zullen de plannen zover afgezwakt worden dat het niks meer voorsteld)
quote:Onwetendheid is de grootste oorzaak van intolerantie/non-acceptatie/agressie/racisme
Op dinsdag 03 juli 2001 08:34 schreef Postduif het volgende:
wat een gelul doe maar gewoon doe je al gek genoeg.
Dus hoe meer voorlichting er is, hoe beter... En de houding 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' is zó jaren 50! Absoluut niet van deze tijd...
quote:wat ben je weer lekker irritant vanochtend, eerst al in het paardentopic. Je bent zeker een kloon van guana19.
Op dinsdag 03 juli 2001 12:01 schreef mightyspawn het volgende:
waarom voor homo's????? homos zijn toch een misvorming, of niet????
get a life.
quote:Ik zal je maar niet serieus nemen he?
(laat je 's lekker in je reet neuken, zou ik zeggen)
quote:Jij hebt nodig wat voorlichting nodig...
[Gratis-Tip-van-Verbal mode]
Heel erg oppassen met dit soort teksten, mightymouse
Die zouden jouw verblijf op dit forum danig kunnen bekorten...
[Gratis-Tip-van-Verbal mode]
V.
quote:Waarom eigenlijk? Ik snap dat dreig-met-ban-gedoe niet zo goed.
Op dinsdag 03 juli 2001 15:22 schreef Verbal het volgende:
Heel erg oppassen met dit soort teksten, mightymouse
Die zouden jouw verblijf op dit forum danig kunnen bekorten...
quote:Omdat je het dan blijkbaar niet wilt snappen, want het is evident.
Op dinsdag 03 juli 2001 16:44 schreef Ringo het volgende:[..]
Waarom eigenlijk? Ik snap dat dreig-met-ban-gedoe niet zo goed.
V.
Dit impliceert dat er veel eerder opgetreden had moeten worden. Dus als er signalen zijn, niet pappen en nathouden maar ook voor dit soort zaken zero-tolerance beleid.
quote:Pfft ja precies, groot gelul dus allemaal
Op dinsdag 03 juli 2001 23:43 schreef Meneer_Aart het volgende:
Goed idee, maar het zal wel iets worden van het vak Verzorging in klas 2, wat je dan een weekje behandelt. Een lachertje dus.
Hij was bang dat zijn klasgenoten hem zouden uitlachen en hij gelijk over enkele figuren in mijn klas. Maar homo's slecht of onnatuurlijk vinden is vaak ene gevoel en ik weet niet of voorlichting daar veel aan veranderd. De mentaliteit van de ouders vaak wel.
En over de reacties ' Is het geen misvorming' en ' we zouden zo'n reacties moeten bannen' ---> niet doen want het is even rechts als homo's misvormd vinden.
quote:"Rechts" is synoniem aan "fout" begrijp ik? Dus alle VVD'ers zijn foute mensen?
Op vrijdag 13 juli 2001 03:52 schreef freya99 het volgende:
En over de reacties ' Is het geen misvorming' en ' we zouden zo'n reacties moeten bannen' ---> niet doen want het is even rechts als homo's misvormd vinden.
PS Ik stem altijd PvdA
[Dit bericht is gewijzigd door B.R.Oekhoest op 13-07-2001 16:58]
Wat Hooghoudt schrijft beaam ik ook volledig. Extreem links en extreem rechts zijn hetzelfde op de politieke cirkel en daarom is de term links en rechts o.a. verouderd maar ja het is een gemakkelijkheidsoplossing.
Anyway. Pollitiek correct zijn dat beoog ik ook niet, ik wil correct zijn t.o.v. mijn eigen principes en als die zogenaamd politiek correct zijn dan is dat maar zo.
quote:La maar zitten
Op dinsdag 03 juli 2001 10:40 schreef mad26 het volgende:
Onwetendheid is de grootste oorzaak van intolerantie/non-acceptatie/agressie/racisme
quote:Helemaal gelijk, homos voelen zich nu oppermachtig !
Op vrijdag 13 juli 2001 21:11 schreef Duiveltja het volgende:
altijd maar die homo's, wanneer komen de hetero's nou aan de beurt
quote:Nou inderdaad!
Op zaterdag 14 juli 2001 04:10 schreef Deadre het volgende:
homos voelen zich nu oppermachtig !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |