abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17881182
Ik ben ook een redelijke taalpurist, maar op zekere hoogte.

Ik kan me behoorlijk irriteren aan dat mensen iets met een D schrijven terwijl het een T moet zijn en andersom. Brakke zinnen en brakke spelling vind ik ook vreselijk, net als BrEeZaH-taal.

Maar:

Als iemand dyslectisch is, heb ik er absoluut alle begrip voor en moet men er niet over zeiken!

Verder word ik sowieso al milder; het is inderdad vechten tegen de bierkaai en mensen verbeteren doe ik sowieso niet, ik vind het zelf ook bloedirritant als ze het bij mij doen, dus waarom zou ik het een ander wel aandoen? Ach en soms gebruik ik ff tussendoor ook wat wel chat-taal (zoals ff ).

Mensen moeten niet zo moeilijk doen. Je maakt het een ander moeilijk, maar jezelf ook.
pi_17881756
Tja, ik ben redelijk klassiek opgeleid als het om taalregeltjes gaat, en mij valt dus ook op dat de gemiddelde poster, uit luiheid of pure onmacht een paar regels te onthouden, nog geen alinea zonder fouten kan schrijven. Maar me eraan storen doe ik allang niet meer.

Echter, als je het presteert om te beweren dat je een taalpurist bent om vervolgens 'ik wordt' te produceren, ja, dan ben je echt zeldzaam dom.
  maandag 22 maart 2004 @ 10:24:30 #53
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_17882329
ik zie net een stukje over D en T.
Laat dat bij mij nou 1 van de ergste dingen zijn. Ik maak daar zo veel fouten mee.
Maar ook met EI of IJ. En gewoon letters omdraaien. Denk aan Ue IPS EU.

Maar het is meer dan alleen taal. En er zijn heel veel verschillende vormen van dislecy.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_17882433
Het enige wat ik weer van die 'taalpuristen' hier op fok!, is dat ze maar lopen te zeiken op je grammatica omdat ze nix beters te zeggen hebben.. het gaat om de boodschap wankers

En nouja, verder nix van aan trekken, doe ik ook niet, en ik ben gewoon een luie typer
  Milf maandag 22 maart 2004 @ 11:25:34 #55
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_17883292
quote:
Op maandag 22 maart 2004 10:24 schreef ook_gek het volgende:
ik zie net een stukje over D en T.
Laat dat bij mij nou 1 van de ergste dingen zijn. Ik maak daar zo veel fouten mee.
Maar ook met EI of IJ. En gewoon letters omdraaien. Denk aan Ue IPS EU.

Maar het is meer dan alleen taal. En er zijn heel veel verschillende vormen van dislecy.
en dat weten heel veel mensen niet
quote:
Op maandag 22 maart 2004 10:32 schreef godard_k het volgende:
Het enige wat ik weer van die 'taalpuristen' hier op fok!, is dat ze maar lopen te zeiken op je grammatica omdat ze nix beters te zeggen hebben.. het gaat om de boodschap wankers

En nouja, verder nix van aan trekken, doe ik ook niet, en ik ben gewoon een luie typer
precies.... en als de boodschap duidelijk is waarom dan zeuren over een d of t'tje of niet dan
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 22 maart 2004 @ 12:50:10 #56
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_17885195
als er intresse is wil ik best wel eens een grotere uitleg geven over dyslexie met wat er nog meer bij komt kijken dan alleen spelling.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
  Milf maandag 22 maart 2004 @ 12:51:11 #57
16000 nikky
pi_17885211
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:50 schreef ook_gek het volgende:
als er intresse is wil ik best wel eens een grotere uitleg geven over dyslexie met wat er nog meer bij komt kijken dan alleen spelling.
zet het allemaal maar neer is alleen maar een verrijking van het topic en misschien dat mensen dan wat beter kunnen voorstellen wat het is
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 22 maart 2004 @ 12:59:07 #58
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_17885382
Zal deze week eens kijken of ik er iets leuks van kan maken.
zo dat mensen weten wat dyslexie is. En dat het zich niet beperkt tot gramatica.

En voor je spellings freaks. Ja er gaat netjes een spellings controle over heen.
Lang leven F7 in word
  Milf maandag 22 maart 2004 @ 13:01:41 #59
16000 nikky
pi_17885442
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:59 schreef ook_gek het volgende:
En voor je spellings freaks. Ja er gaat netjes een spellings controle over heen.
Lang leven F7 in word
vast uitgevonden door iemand met dislexie
  maandag 22 maart 2004 @ 13:05:32 #60
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17885511
quote:
Op maandag 22 maart 2004 08:37 schreef ToT het volgende:

Als iemand dyslectisch is, heb ik er absoluut alle begrip voor en moet men er niet over zeiken!
Daarnaast kan je het niet zien op een forum of iemand het heeft. Dus laat dat gezeik idd maar ophouden.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 22 maart 2004 @ 13:34:36 #61
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_17886117
Af en toe irriteer ik me ook dood aan dat gezeur over spelling.

Ik kan er dus net als Nikky niets aan doen. En ook al lees ik het door, ik zie de fouten gewoon vaak niet. Dus 2 keer doorlezen helpt mij ook niet. Ik wou dat ik dat gevoel had dat ik meteen wist of het een d of een t is, maar om nu voor elke post, elke zin te gaan ontleden. Beetje onzinng.

Met of zonder spelfouten, het gaat toch om de inhoud. Of ik nou het licht is aan of het ligt is aan schrijf. Je snapt aan de zin toch wat ik bedoel.
pi_17891530
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:59 schreef ook_gek het volgende:
Zal deze week eens kijken of ik er iets leuks van kan maken.
zo dat mensen weten wat dyslexie is. En dat het zich niet beperkt tot gramatica.

Lang leven F7 in word
Als je nog hulp nodig hebt, je weet me te vinden...
Bij mij gaat de spellingscontrole er ook standaard overheen... Het is toch verrot makkelijk... En hij haalt er bij mij nog wel eens wat uit...
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_17891757
[nevermind
Faat zei: Nee hoor, ik heb áltijd roze borstjes
pi_17891856
quote:
Op maandag 22 maart 2004 17:08 schreef superbam het volgende:
[nevermind
Jammer dat ik sneller ben dan dat jij hoopte en ik je eerste reactie nog wel hebt gezien... Dat vind ik dus nergens op slaan dat je daar over valt... Voor degenen die die reactie niet hebben gezien: hij viel over de n die teveel na leven stond...
<gr8w8>bitch
  maandag 22 maart 2004 @ 17:54:37 #65
80714 ElPatrico2002
werkt aan zijn persoonlijkheid
pi_17892871
Ik had gister zelf ruzie op het forum over dat verbeter-gedoe altijd. Ik vind ook dat dislectie veel te moeilijk is voor mensen die het niet hebben.
Ik kan gewoon lezen. Ik heb een goede woordenschat. Alleen net piepkleine dingentjes die ik weer over het hoofd zie.
Mensen vallen daar gewoon over, en dat vind ik weer flauw. Iedereen maakt eens een foutje. Bewust of onbewust.

Dislectici trekken ten strijden tegen die-hard taalpuristen.
You cant enjoy light if you havent seen darkness
pi_17906584
quote:
Op maandag 22 maart 2004 17:54 schreef ElPatrico2002 het volgende:
Ik had gister zelf ruzie op het forum over dat verbeter-gedoe altijd. Ik vind ook dat dislectie veel te moeilijk is voor mensen die het niet hebben.
Ik kan gewoon lezen. Ik heb een goede woordenschat. Alleen net piepkleine dingentjes die ik weer over het hoofd zie.
Mensen vallen daar gewoon over, en dat vind ik weer flauw. Iedereen maakt eens een foutje. Bewust of onbewust.

Dislectici trekken ten strijden tegen die-hard taalpuristen.
Dyslectici gonna rule the world!!!
Ik kan er echt niet tegen als mensen dyslectici afkraken... Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik niet altijd foutloos schrijf?? Dus ik ben het helemaal met je eens ElPatrico2002
<gr8w8>bitch
  dinsdag 23 maart 2004 @ 10:17:39 #67
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_17907087
Ik kan me er nooit zo druk over maken. Een goeie uitleg is al genoeg voor begrip
En wat ook altijd leuk is om te zeggen.

Gho als je zo goed in je taal bent betreft spelling controleren moet u ook er van op de hoogte zijn dat er mensen zijn die dyslexie hebben. U zou dan in twijfel kunnen trekken of dit ook van toe passing is op deze persoon in kwestie. ( mij dus )

Of is dat nu weer net iets te hoog gegrepen voor u. En hoopt u door middel van andermans spelling te verbeteren slimmer over te komen.

Ik mag hopen van niet. Want op dat punt gaat u jammerlijk de mist in.
Veel plezier met het spelling controleren.
pi_17917448
Ik ben qua taalpurisme ook wat afgezwakt, doe het nu meer met een smiley dan met een smiley.

Maar als het via MSN gaat, tegen een van mijn klasgenoten, dan is het volop los. Ik ken in mijn huidige klas niemand met dyslectie, dus... (Heeft ook te maken met het feit dat ik de helft van de tijd met de klas overhoop lig, maar dat is dus een ander, lang, verhaal.)

En voor de rest, you have it, I don't, and you live with it, I don't, so what do I know.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 20:12:36 #69
85882 Wolfjesfan
Morgen ga ik de ramen lappen.
pi_17921190
[..]
Vanaf de vierde klas lagere school bijle,voortgezet onderwijs ook bijles.
Ik moest thuis ook hardop lezen en als mijn moeder er niet naast zat dacht zei ook dat ik er maar `n potje van maakte, maar als ze dan keek wat ik grlrzen had was het een heel ander verhaal.
Later bij ons in het dorp nog eens geprobeert om nederlandse les te volgen.

Verder weet ik het verschil niet tussen links en rechts. Ik kan een boek lezen en als ik het zelfde boek `n jaar later nog eens pak is het lijkt het net of ik het niet gelezen heb. Het verhaal lijkt heel anders.
Daar in tegen ben ik weer heel goed in rekenen. Ga dus een curcus boekhouden doen.
pi_17921372
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 20:12 schreef Wolfjesfan het volgende:
[..]
Vanaf de vierde klas lagere school bijle,voortgezet onderwijs ook bijles.
Ik moest thuis ook hardop lezen en als mijn moeder er niet naast zat dacht zei ook dat ik er maar `n potje van maakte, maar als ze dan keek wat ik grlrzen had was het een heel ander verhaal.
Later bij ons in het dorp nog eens geprobeert om nederlandse les te volgen.

Verder weet ik het verschil niet tussen links en rechts. Ik kan een boek lezen en als ik het zelfde boek `n jaar later nog eens pak is het lijkt het net of ik het niet gelezen heb. Het verhaal lijkt heel anders.
Daar in tegen ben ik weer heel goed in rekenen. Ga dus een curcus boekhouden doen.
Dat hardop lezen dat ken ik... Je moet mij echt niet vragen om iets spontaan hardop te lezen... Ik maak dan echt ontzettend veel fouten... Ik heb daarentegen geen moeite met links en rechts...
Rekenen/wiskunde ben ik ook erg goed in...
<gr8w8>bitch
  dinsdag 23 maart 2004 @ 20:47:12 #71
85882 Wolfjesfan
pi_17922218
Het ging er niet om dat ik het fout las, maar dat het hele verhaal ergens anders over ging.
Op de en of andere manier verzon ik het gewoon.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 22:00:01 #72
545 dop
:copyright: dop
pi_17924252
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 11:40 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Dyslectie wordt te vaak als smoes gebruikt en vaak wordt simpele onwil en (sorry maar het is zo) domheid verbloemd met de woorden 'ik heb dyslectie'.

Zou je niet eens gewoon een cursus NLs gaan volgen?
En net zo vaak worden taal fouten gebruikt als argument om iemand in een discusie niet serieus te nemen .
Je kunt je afvragen wat nu zwakker en dommer is

als dislectici ben je overigens in goed gezelschap Leonardo da Vinci, Winston Churchill , Thomas Edison,,graham bell, Thomas Edison, Charles Darwin en Albert Einstein hadden ook dyslexie

maar ook Hans Christian Andersen, Agatha Christie , Walt Disney , Steven Spielburg, Wubbo Ockels,Bill Gates,enz

[ Bericht 6% gewijzigd door dop op 23-03-2004 22:21:37 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_17924340
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 22:00 schreef dop het volgende:

[..]

En net zo vaak worden taal fouten gebruikt als argument om iemand in een discusie niet serieus te nemen .
Je kunt je afvragen wat nu zwakker en dommer is
<gr8w8>bitch
  dinsdag 23 maart 2004 @ 22:24:02 #74
85882 Wolfjesfan
pi_17925117
quote:
Op maandag 22 maart 2004 12:50 schreef ook_gek het volgende:
Ik ben zeer benieuet hoeveel vormen er zijn. Ik kan me redelijk redden tot nu toe.
Voor school heeft mijn broer uren zitten voorlezen als ik er niet uit kwam.
Het is best een opsteker als je er zo over kan typen.
Er zijn dagen dat het heel doed gaat ,maar ook dagen dan kan ik nog niet eens komkommmer goed opschrijven.
Ik weet niet of je het uit kan vinden, maar het is net of hoe meer ik lees hoe beter ik schrijf.
Wegens verbouwing zit ik de hele dag op internet te lezen.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 23:08:56 #75
80714 ElPatrico2002
werkt aan zijn persoonlijkheid
pi_17926850
Vormen zijn er een hele hoop. Ikzelf denk dat ik toch een van de meest verwarrende vormen heb. Alles wat ik lees begrijp ik goed. Lange zinnen, moeilijke woorden. Geen probleem. Lange (juridische) teksten lees ik als een reclame foldertje. Hoewel een normaal mens er geen wijs uit kan.

Maar ik heb weer hele kleine simpele woord problemen. tog en toch is een voorbeeld daarvan. Maar ook de D en T probleem heb ik.

Dat is dus het verwarrende, mensen zien een tekst van mij staan die doet denken aan een persoon die goed ontwikkeld is in Nederlands. Dat is in principe ook zo. En dan lezen ze bij een simpel woordje een fout. Logisch dat men dit afdoet als slordigheid.

Verder heb ik wat research willen doen naar dislectici, maar vond alleen een foldertje die verbazend genoeg erg ingewikkeld geschreven is. Mocht ik nog wat interessants vinden dan post ik dat hier.
You cant enjoy light if you havent seen darkness
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')