Bij de Oban stokerij hebben we bij het proeven speciaal water erbij gekregen. Kan je ook halen bij die zaak in Bilthoven
zoals Johnny Walker of Jack Daniëls...
maar de echte beter Scotch is eigenlijk zonde.
Ik raad aan om er een glas water met ijs naast te zetten... en de whisky druppelsgewijs te gaan waarderen. Vooral laat op de avond of op koude winterdagen gaat het er hier wel in!
quote:De 17 wordt toch niet meer gebotteld? (tot 2005 of 2006 dan...dan kan-ie weer. Dat vertelde een Ardbeg-vertegenwoordigster tegen me. Bij de grotere zaken (lees slijterij-ketens) zie ik 'm niet meer. In B'hoven inderdaad nog wel.
Op vrijdag 23 januari 2004 09:13 schreef Doffy het volgende:
BIj mijn weten wordt de Ardbeg 17 gewoon verkocht; ik vind 'm alleen wat te houtig; had laatst een Cadenhead's botteling van een Ardbeg 10. Tering wat fijn!Er is een nieuwe Ardbeg uit, die ik nog niet geproefd heb: de Ardbeg Uigeadail. Niet eens zo duur (40 a 50 euro, geloof ik).
quote:m.b.t. de Islays: de jongere zijn inderdaad een paar tandjes ruiger; rauwer. Om het complete smaakspectrum eruit te halen moet ik echt een scheutje water erbij hebben. De scherpte verhult de warme tonen een beetje in mijn mond. Dus voor mij liever de oudere. En die Talisker...tja, duur is-ie. Maar ik mag het graag hebben. Ook voor die prijs. De Signatory Highland Park (8 jaar, meen ik) heb ik eens geproefd: duidelijk een andere serie vaten: iets minder het zoetje erin. En wat robuuster. De Signatory Vintage blend vind ik overigens...brrrr....niet echt geweldig....nogal plat naar mijn idee.
Wat betreft Lagavulin kan ik de 'nieuwe' Lagavulin 12yr CS aanraden: zoeter, kruidiger, zee'iger, intenser. Bijzonder fijn.De distillerybottelings van Scapa en Highland Park vind ik te karakterloos, of je moet het over de 18 of 21yr versies hebben. Van de eilanden prefereer ik doorgaans de jongere versies; dan zijn ze nog lekker ruig en spannend. Daarna worden ze zo... soft (en dat geldt mi. ook voor de waaaaaay over-priced Talisker 25yr!). Magoe, er zijn hele goeie Signatory of Wilson & Morgan bottelingen van Highland Park en Scapa. Probeer ze als je ze kan vinden.
quote:Het verbaast me dat de "gewone" Port Ellens niet vaker in de winkel te vinden zijn.
Als je dan toch teveel geld uit wilt geven, koop dan een leuke (maar niet *te* oude) Port Ellen!
quote:Kopen voor een Islay-liefhebber? (vooral de wat rijpere Islay-liefhebber?)
Als je echt wilt genieten: met wat geluk staat er nog een Wilson & Morgan Mortlach 10yr, CS. Weliswaar een Speyside, maar hiervoor dank je de heer op je blote knietjes! Rokerig, turfig, zoetig, bloemig; diep en complex.
quote:Mij is ooit verteld dat die whiskeystokerij niet meer bestaat. Vandaar dat die flessen zo duur zijn!
Op vrijdag 23 januari 2004 17:16 schreef AntigoonVooruit het volgende:
Het verbaast me dat de "gewone" Port Ellens niet vaker in de winkel te vinden zijn.
quote:Dat heb ik dan gemist, maar ik vermoed eenzelfde stunt als het "bericht" dat de Lagavulin 16yr op zou zijn: marketing, heet dat.
Op vrijdag 23 januari 2004 17:16 schreef AntigoonVooruit het volgende:
De 17 wordt toch niet meer gebotteld? (tot 2005 of 2006 dan...dan kan-ie weer. Dat vertelde een Ardbeg-vertegenwoordigster tegen me. Bij de grotere zaken (lees slijterij-ketens) zie ik 'm niet meer. In B'hoven inderdaad nog wel.
quote:De Signatory 8 (bedoel je de Vintage Orkney?) is inderdaad wat te gemeen, maar ik heb HP en Scapa vooral graag zo rond de 10 a 13yr - afhankelijk van botteling. Mét een beetje echt Island-karakter, graag
m.b.t. de Islays: de jongere zijn inderdaad een paar tandjes ruiger; rauwer. Om het complete smaakspectrum eruit te halen moet ik echt een scheutje water erbij hebben. De scherpte verhult de warme tonen een beetje in mijn mond. Dus voor mij liever de oudere. En die Talisker...tja, duur is-ie. Maar ik mag het graag hebben. Ook voor die prijs. De Signatory Highland Park (8 jaar, meen ik) heb ik eens geproefd: duidelijk een andere serie vaten: iets minder het zoetje erin. En wat robuuster. De Signatory Vintage blend vind ik overigens...brrrr....niet echt geweldig....nogal plat naar mijn idee.
quote:Mij niet. Als het spul "zomaar" te koop was, konden ze er niet zulke hoge prijzen voor vragen
Het verbaast me dat de "gewone" Port Ellens niet vaker in de winkel te vinden zijn.
quote:Het is zeker geen Islay, maar voor een Speysider is-ie wel erg spannend. En zeker voor 't geld dat ie moet kosten - 49 euro staat me bij. In elk geval niet alteveel geld.
Kopen voor een Islay-liefhebber? (vooral de wat rijpere Islay-liefhebber?)
quote:Ja, sinds 1983 al, geloof ik. Maar hoe dan ook, er ligt daar een compleet warenhuis vol met vaten Port Ellen; en die worden, heel slim, heeeeeeeeel traag op de markt gebracht, zodat ze lekker hoge prijzen kunnen vragen!
Op vrijdag 23 januari 2004 17:33 schreef Pandorah het volgende:
Mij is ooit verteld dat die whiskeystokerij niet meer bestaat. Vandaar dat die flessen zo duur zijn!
Heb dit echter nooit gezien, hoewel ik er wel eens vaker een verwijzing naar zag.
Wie weet meer, nu we de kenners hier bij elkaar hebben..
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mijn wijn en dranken encyclopedie (alexis lichine, (c) 1982) zou er ook nederlandse Wiskey bestaan, met een eigen smaak om dat het graan waarvan het word gestook op turfvuren zou worden gedroogt. Dit geeft een rooksmaakHeb dit echter nooit gezien, hoewel ik er wel eens vaker een verwijzing naar zag.
quote:Thuis heb ik een Nederlandse Wiskey staan. Deze is gestookt door de jeneverfabrikanten. Ik vind hem niet zo bijzonder. Ik zal thuis eens het merk opzoeken als je dat wilt weten.
Op vrijdag 23 januari 2004 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mijn wijn en dranken encyclopedie (alexis lichine, (c) 1982) zou er ook nederlandse Wiskey bestaan, met een eigen smaak om dat het graan waarvan het word gestook op turfvuren zou worden gedroogt. Dit geeft een rooksmaakHeb dit echter nooit gezien, hoewel ik er wel eens vaker een verwijzing naar zag.
Ik heb ooit eens in Griekenland een Japanse whisky gekocht. En die is best aardig moet ik zeggen.
De Indiase whisky die ik thuis heb staan, heb ik niet geproefd maar volgens vriendjelief is deze wel aardig .
quote:Tja, wat er dan voor marketing-stunt aan zit dat bv. Gall & Gall alleen de 10 nog heeft staan ontgaat me dan een beetje. Hoe het ook zij, de 17 mag ik graag, prijsje is ook zeer acceptabel.
Op vrijdag 23 januari 2004 17:38 schreef Doffy het volgende:
Dat heb ik dan gemist, maar ik vermoed eenzelfde stunt als het "bericht" dat de Lagavulin 16yr op zou zijn: marketing, heet dat.
quote:Weet niet meer, bij een vriendje gedronken. Het zou een 8-jarige HP-bottling zijn. Overigens heb ik HP en Scapa meestal voor de visite staan: als ze wel benieuwd zijn, maar niet eerder een maltje hadden vind ik ze zeer toegankelijk. Om ze nu gelijk met een Laphroaig om de oren te slaan...
De Signatory 8 (bedoel je de Vintage Orkney?) is inderdaad wat te gemeen, maar ik heb HP en Scapa vooral graag zo rond de 10 a 13yr - afhankelijk van botteling. Mét een beetje echt Island-karakter, graag
quote:Nou, ik zal eens goed opletten of ie ergens in de schappen staat.
Het is zeker geen Islay, maar voor een Speysider is-ie wel erg spannend. En zeker voor 't geld dat ie moet kosten - 49 euro staat me bij. In elk geval niet alteveel geld.
quote:Ja graag
Op vrijdag 23 januari 2004 17:46 schreef Pandorah het volgende:[..]
Thuis heb ik een Nederlandse Wiskey staan. Deze is gestookt door de jeneverfabrikanten. Ik vind hem niet zo bijzonder. Ik zal thuis eens het merk opzoeken als je dat wilt weten.
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 11:32 schreef Hanneman het volgende:
Ik heb een fles Highland Bird Scotch Whisky gekregen. Ik heb nog nooit eerder Wisky gehad en aangezien het alcoholpercentage 40% is, wil ik het graag mixen.Heeft iemand nog goede ideeen?
quote:Ook niet helemaal waar... vooral sommige vatsterkte (CS) whiskies kunnen soms erg opknappen van een paar druppels water.
Op vrijdag 23 januari 2004 18:01 schreef Flip21 het volgende:
Het enige wat je verder nog in een glas schenkt naast whisk(e)y is MEER whisky...
quote:Die heb je neem ik aan op een geheime plaats begraven?
Op zondag 25 januari 2004 19:55 schreef E- het volgende:
nooit hoeven mixen, 1x wou iemand er jus d'orange bij...
quote:whisky mag je niet mengen!!!!
Op vrijdag 16 januari 2004 11:32 schreef Hanneman het volgende:
Ik heb een fles Highland Bird Scotch Whisky gekregen. Ik heb nog nooit eerder Wisky gehad en aangezien het alcoholpercentage 40% is, wil ik het graag mixen.Heeft iemand nog goede ideeen?
quote:Whisky mag je gerust mengen. Zeker rans-whisky als "highland bird"; asjeblieft meng het, als je leven je lief is!!!
Op zondag 25 januari 2004 21:25 schreef Darkster1981 het volgende:
whisky mag je niet mengen!!!!
tis geen vulgaire drank die je mixt zoals de breezah cultuur.
hewoon een bodempje in een whisky glas, eventueel ijsklontje erin en dan een goeie sigaar erbij en genieten voor de openhaard
Niet mengen doe je bij goeie whiskies, veelal single-malts of een enkele blend. Maar zie de rest van dit topic voor alle hints, tips en inzichten
quote:Stoer...
Op vrijdag 16 januari 2004 11:39 schreef Doffy het volgende:
Ranzige goedkope blends, zoals de jouwe klinkt, mix je altijd met colaOf je gebruikt het als je WC-Eend op is
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 12:47 schreef DiEr het volgende:
Ik stem voor een centraal Whisky topic.
Ik ook!
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 15:47 schreef Ixnay het volgende:
De echte whiskey krijg je in Rusland.
quote:ik heb hier op 't moment ook een CS staan en die smaakt prima zonder ook maar iets erbij
Op zondag 25 januari 2004 19:55 schreef Doffy het volgende:
Ook niet helemaal waar... vooral sommige vatsterkte (CS) whiskies kunnen soms erg opknappen van een paar druppels water.
Weet iemand trouwens nog een lekkere single malt die een beetje lijkt op glenfiddich en glenmorangie
quote:Done.
Op maandag 26 januari 2004 16:08 schreef Doffy het volgende:
@ een moderator: kunnen we hier geen [CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1 van maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |