Goeie blended
-William Lawsons
als ik zeg goed, bedoel ik, dat ik em lekker vind.....
quote:Da's kortzichtig!
Op vrijdag 16 januari 2004 11:37 schreef MALLENS het volgende:[..]
da's ierse whiskey, da's bocht!
Ik drink mijn 35 jaar oude Talisker meestal met Pepsi-light en wat citroen
quote:35 jaar oude Talisker?!
Op vrijdag 16 januari 2004 13:46 schreef Solitarias het volgende:
Da's kortzichtig!Ik drink mijn 35 jaar oude Talisker meestal met Pepsi-light en wat citroen
Met pepsi en citroen...
O tempora, o mores...!
(en oh ja, Talisker is geen Ierse whisky...)
[Dit bericht is gewijzigd door Doffy op 16-01-2004 14:00]
quote:Psst, je moet ook niet alles geloven wat ik zeg...
Op vrijdag 16 januari 2004 13:56 schreef Doffy het volgende:[..]
35 jaar oude Talisker?!
Waar? Welke bottelaar? Hoe duur?
Met pepsi en citroen...
![]()
![]()
![]()
O tempora, o mores...!
(en oh ja, Talisker is geen Ierse whisky...)
quote:Schoenmaker blijft bij uw leest
Op vrijdag 16 januari 2004 14:01 schreef Solitarias het volgende:
Psst, je moet ook niet alles geloven wat ik zeg...
Ik had al zo'n vermoeden, ik heb nog nooit van een 35yr Talisker gehoord, wel van een 25yr, maar 10 jaar is een groot gat - denk niet dat een Talisker dat overleeft, eerlijk gezegd)
quote:Kijk! met zo iemand kan ik praten! Ik heb helaas geen EUR160 over voor een blue label, maar Dimple en Gold staan standaard in de kast als "feest" whiskies.
Op vrijdag 16 januari 2004 13:44 schreef Doffy het volgende:
Andere redelijk goeie blends zijn: Johnny Walker Gold, Dimple (15yr), Black Bottle, Chivas Regal (de 12yr, maar vooral de 18 of 21yr).
quote:Duidelijk een liefhebber van de zwaardere whiskeys
Wat betreft de single-malts, mijn absolute favorieten zijn (niet in volgorde):
<uit geknipt, kijk maar in de originele post>
Overigens is er van de Lagavulin ook een 5 jarige niet op CS die anoniem verkocht wordt. Datgene wat over blijft na de eerste bijvulling van de vaten wordt zowel op CS als op "normale sterkte" gebottled en verkocht. Als je veel whisky drinkt is het een erg verassende sensatie. Niet persé de lekkerste, maar zeker heel anders dan anders......
Kun je me ook vertellen waar ik dit kan proeven? Lijkt me wel leuk om te doen.
quote:Ik vind Blue label lekker, maar zwaar overprijst. Ik vond die EUR 89 voor die Cutty Sark 25yr al veel geld, maar die is tenminste ook *zo* goed!
Op vrijdag 16 januari 2004 14:14 schreef Croga het volgende:
Kijk! met zo iemand kan ik praten! Ik heb helaas geen EUR160 over voor een blue label, maar Dimple en Gold staan standaard in de kast als "feest" whiskies.
quote:Yep, ik ben een Islay-man. Maar niet uitsluitend: de Longmorn 28yr is erg sherry'ig en houtig, en *errug* lekker. Ook de Aberlour A'Bunadh (CS) is een heerlijkheid. Bladnoch is ook niet zo sterk, maar het is wel de enige echt lekkere Lowlander, wat mij betreft. Dalwhinnie (is t niet 15yr?) is niet mijn type; Highland Park, Oban, Cragganmore, Glenfarclas, Glenrothes, Knockando zijn wel fijn; had laatst een *fantastische* Mortlach (Wilson & Morgan CS botteling), maar op basis van één goeie maak ik er niet meteen mijn favoriet van.
Duidelijk een liefhebber van de zwaardere whiskeysLaphroig en Lagavulin zijn erg goed, maar te zwaar naar mijn smaak. De 21 jarige Balvenie en de 16 jarige Dalwhinnie liggen meer in mijn richting.
quote:Die ken ik ook; die 'Vintage ....' collectie van Signatory Vintage is best een goeie collectie voor weinig geld! Ook de Island 8yr CS (Talisker) is een goeie!
Overigens is er van de Lagavulin ook een 5 jarige niet op CS die anoniem verkocht wordt. Datgene wat over blijft na de eerste bijvulling van de vaten wordt zowel op CS als op "normale sterkte" gebottled en verkocht. Als je veel whisky drinkt is het een erg verassende sensatie. Niet persé de lekkerste, maar zeker heel anders dan anders......
quote:Hangt er erg vanaf waar je woont, maar er zijn altijd wel whisky-fans nabij
Op vrijdag 16 januari 2004 14:15 schreef Doekes het volgende:
quote:Thanx!
Op vrijdag 16 januari 2004 14:29 schreef Doffy het volgende:[..]
Hangt er erg vanaf waar je woont, maar er zijn altijd wel whisky-fans nabij
In bijv. Amsterdam zijn ook best goeie whisky-kroegen waar je voor relatief weinig geld veel kunt proeven. Een paar leuke links zijn:
Malt Madness
Whisky Magazine
Cadenhead's Nederland
Is trouwens niet duur zo'n avondje proeven. 20 tot 30 euro!
Nu nog iemand vinden die met me mee wil. De meeste mensen die ik ken vinden whisk(e)y niet echt lekker.
quote:In het zuiden kun je eens kijken bij de grote Albert Heijn in Eindhoven (aan de rondweg, weet zo niet meer hoe die straat heet...) De Gall&Gall daar heeft een enorme whisky collectie, en organiseerd ook regelmatig nosings en tastings. Ik weet het; je zou het niet verwachten daar, maar de chef van dat filiaal is nogal whisky gek.
Op vrijdag 16 januari 2004 14:15 schreef Doekes het volgende:
En inderdaad, de Dalwhinny moet 15 jaar zijn, was even te lui om naar beneden te lopen
Overigens kun je ook je eigen nosing en tasting organiseren natuurlijk Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel whisky gekken je bij elkaar kunt krijgen, en doe dan op één avond een stuk of 4 (hooguit 5) verschillende whiskies. Ik wil zelf nog altijd een avond doen met 3 of 4 van de Balvenies. Kun je ook eens de verschillen daar tussen proeven
quote:U welcome
Op vrijdag 16 januari 2004 14:45 schreef Doekes het volgende:
Thanx!
quote:Valt indd wel mee. Als je naar een Cadenhead's proeverij gaat kan je gewoon binnen wandelen: die mensen daar zijn ontzettend tof volk waar je erg goed mee kan praten, en waar je veel van opsteekt. Shared passion, zogezegd
Is trouwens niet duur zo'n avondje proeven. 20 tot 30 euro!Nu nog iemand vinden die met me mee wil. De meeste mensen die ik ken vinden whisk(e)y niet echt lekker.
Ik sta zelf ingeschreven voor de 'Lost distillery' proeverij in april, dus dan ben je ook welkom
quote:Tsja, je moet het echt van enthousiaste mensen hebben
Op vrijdag 16 januari 2004 14:46 schreef Croga het volgende:
In het zuiden kun je eens kijken bij de grote Albert Heijn in Eindhoven (aan de rondweg, weet zo niet meer hoe die straat heet...) De Gall&Gall daar heeft een enorme whisky collectie, en organiseerd ook regelmatig nosings en tastings. Ik weet het; je zou het niet verwachten daar, maar de chef van dat filiaal is nogal whisky gek.
quote:Doe ik ook regelmatig, met vrienden
Overigens kun je ook je eigen nosing en tasting organiseren natuurlijkKijk bijvoorbeeld eens hoeveel whisky gekken je bij elkaar kunt krijgen, en doe dan op één avond een stuk of 4 (hooguit 5) verschillende whiskies. Ik wil zelf nog altijd een avond doen met 3 of 4 van de Balvenies. Kun je ook eens de verschillen daar tussen proeven
quote:Hoe oud ben je? (nee grappie, deze is wel goed)
Op vrijdag 16 januari 2004 11:32 schreef Hanneman het volgende:
Ik heb een fles Highland Bird Scotch Whisky gekregen. Ik heb nog nooit eerder Wisky gehad en aangezien het alcoholpercentage 40% is, wil ik het graag mixen.Heeft iemand nog goede ideeen?
Drink je whiskey ook niet meer uit het bekende whiskey glas, das niet ettiquette ...meer...... mag tegenwoordig ook uit een cognac glas drinken om je bouqet te behouden
Zorg ervoor dat je bronwater niet koud is maar meer op kamer temperatuur.
Drinkse
LOL
hic-up
quote:De Still is een leuke tent. Ga op een niet te drukke avond, dan hebben de barmensen nog tijd voor je. Als je geinteresseerd bent, helpen ze je graag.
Op vrijdag 16 januari 2004 15:13 schreef Doekes het volgende:
Om te beginnen ga ik een keer in cafe De Still in Amsterdam kijken, denk ik. En proeven natuurlijk!
Proef'se! Of, zoals whisky-fans graag een poging tot interessant doen, doen: slainthe! (Gaelic voor 'proost!', uitspraak als 'schlentjuh').
quote:Ik weet het wel, en dit is geen single malt!
Op vrijdag 16 januari 2004 15:17 schreef Ed_Gein het volgende:
Man whiskey, en zeker die niet (opzich zijn er wel betere, blend bijvoorbeeld, ik denk dat dit een malt is, single weet ik niet precies)
quote:Helemaal gelijk in!
maar wil je mengen, dan doe je dat met bronwater, EN niet te veelZorg ervoor dat je bronwater niet koud is maar meer op kamer temperatuur.
quote:Sterker, je hebt optimaal gezien een speciaal whisky proefglas nodig. Zoals deze bijvoorbeeld:
Drink je whiskey ook niet meer uit het bekende whiskey glas, das niet ettiquette ...meer...... mag tegenwoordig ook uit een cognac glas drinken om je bouqet te behouden
Wat veel mensen zien als "het" whiskyglas, zo'n groot open ding, is funest voor alle lekkere geur en alcohol. Niet doen dus, of je moet 't spul met ijs willen drinken.
Heeft iemand nog goede ideeen?
[/quote
maak het eens ut mixje Stone Sour
das een laag whiskey met sinasappelsap]
quote:Johnnie Walker Black Label
Op vrijdag 16 januari 2004 19:54 schreef veldmuis het volgende:
Ah, hier zitten kenners.
Wat is nou niet te dure, maar wel redelijk goede whisk(e)y.
* veldmuis beginner. En arm.
quote:Als beginner zou ik je persoonlijk aanraden te kijken naar de middelmatige blends of de wat jongere zoete whiskies.
Op vrijdag 16 januari 2004 19:54 schreef veldmuis het volgende:
Wat is nou niet te dure, maar wel redelijk goede whisk(e)y.
Ik heb eerlijk gezegd niet veel kijk op de prijzen (ik koop wat ik lekker vindt, en heb gelukkig het budget om dat te kunnen als het niet te vaak is ) maar kijk eens naar:
- Dimple: eenvoudige blend, rustige smaak, goed te drinken in gezelschap of thuis op de bank bij een goede film
- The Balvenie Founders Reserve (10 jaar): beetje zoetig, honing achtig. Beetje gecompliceerder boeket, dus liever samen met je partner op een romantische avond
- Dalwhinnie 15 jaar Classic Malt: beetje honing, iets minder zoet dan The Balvenie.
quote:Om even op het topic terug te komen; whisky drink je puur. Zonder water, zonder ijs. Alleen bourbon mag je mixen volgens de ongeschreven wetten, bijvoorbeeld met cola....................................
Op vrijdag 16 januari 2004 11:32 schreef Hanneman het volgende:
Ik heb een fles Highland Bird Scotch Whisky gekregen. Ik heb nog nooit eerder Wisky gehad en aangezien het alcoholpercentage 40% is, wil ik het graag mixen.Heeft iemand nog goede ideeen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |