abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 februari 2004 @ 09:28:44 #226
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_16935808
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 20:18 schreef DiEr het volgende:
Ardberg 10 years old van e. 47,49 voor e. 39,99 (met G&G kaart).
34.95 standaard prijs bij mijn slijter (www.tonovermars.nl). Ardbeg is één van mijn favo whiskies - toegankelijk, maar blijft boeien. Niet teveel turf - maar ook niet te weinig, en eigenlijk gewoon bijzonder lekker. Voor een beginner een goed idee, zeker voor de beginner die houdt van whiskies met pit en diepgang.
quote:
The Balvenie DoubleWood 12 years old van e. 39,09 voor e. 34,99 (met G&G kaart).
32.95 standaard bij Ton. Zeer zachte, vrij zoete indrinkwhisky. Whisky die ik graag cadeau geef aan mensen die houden van lekkere sterke drank maar er verder weinig van af (willen) weten. Voor mij persoonlijk gaat deze whisky vrij snel vervelen: na alle zoetigheid is er niks spannends over.
quote:
De malt v/d maand: Tormore 12 years old van e. 35,99 voor e. 29,99
Tormore ken ik niet, Ton heeft 'm niet in het assortiment (behalve eentje van een independent bottler), maar het feit dat ie bij mij geen belletje doet rinkelen, zeg tegelijkertijd niets en alles
quote:
The Ileach, geen leeftijd vermeld, van e. 26,89 voor e. 23,99, met 400 air miles, e. 19,99
Die ken ik. Heb 'm ook wel eens zien staan voor 19 euro, geloof ik. Is een blend, die doorgaat voor "Gaelic whisky". Komt van het eiland Skye af, en bevat aldus een fikse scheut Talisker en een boel lokaal verbouwde graanwhisky. Niet denderend, maar in de categorie blends een acceptabele.
'Nuff said
  vrijdag 6 februari 2004 @ 13:35:50 #227
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_16941793
Aha, qua aanbiedingsprijzen valt het dus nog wel tegen.

Alleen The Ileach is volgens G&G een single malt, op de site staat:

The lleach
Islay Single Malt
70 cl.

Kenners roemen de robuuste turfsmaak en de onmiskenbare smaaknuances van de zee, die deze single Islay malt herbergt. Terecht dat The Ileach een gouden medaille won in 'The international Wine & Spirit Competition'.

Van 26,89 voor 23,99 (euro)

19,99 + 400 Air Miles

"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  vrijdag 6 februari 2004 @ 14:32:32 #228
27698 Doffy
pi_16943283

Oops, ik was in de war met Te Beagh, daarvoor geldt dat verhaaltje wat ik hier boven afstak. Excuses

Je hebt gelijk, Ileach is een Islay. Officieel krijg je natuurlijk nooit te horen wat het is (in elk geval geen distillery zelf), maar het is vrijwel zeker een zeer jonge Lagavulin. Met 'zeer jong' bedoel ik dan dus een jaartje of 5. Ruig spul, heet dat. Er is ook een 5yr Lagavulin van Signatory Vintage - die heet Vintage Islay. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de vatsterkte (CS) versie daarvan (goed bij verkoudheid! ), maar van de standaard 43% (of nog erger, 40%) versies wat minder.

'Nuff said
pi_17061853
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 09:28 schreef Doffy het volgende:
Tormore ken ik niet, Ton heeft 'm niet in het assortiment (behalve eentje van een independent bottler), maar het feit dat ie bij mij geen belletje doet rinkelen, zeg tegelijkertijd niets en alles
Van de week die Tormore maar eens gehaald, moet zeggen dat `ie best goed te doen is! Ik vond `m niet eens zo zoet, wel heel zacht en een beetje kruidig. Bovendien ook nog een opvallend lange afdronk, geen slechte whisky dus. Een verademing na een lelijk flesje Dalwhinnie
pi_17062981
Mijn slijter (G&G) heeft nog een leuk assorti aan flessen uit een schipbreuk (in de Nieuwe Waterweg). Combi van Balvenie en GlenFiddich, voor het geld (18 EUR) prima te drinken (de fles was binnen 10 uur leeg, de kater bleef 48 uur zitten)
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:43:51 #231
27698 Doffy
pi_17063086
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:40 schreef Solitarias het volgende:
Mijn slijter (G&G) heeft nog een leuk assorti aan flessen uit een schipbreuk (in de Nieuwe Waterweg). Combi van Balvenie en GlenFiddich, voor het geld (18 EUR) prima te drinken (de fles was binnen 10 uur leeg, de kater bleef 48 uur zitten)
Dat was Speyburn toch?
'Nuff said
  dinsdag 10 februari 2004 @ 16:46:09 #232
27698 Doffy
pi_17063157
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:06 schreef JvL het volgende:
Van de week die Tormore maar eens gehaald, moet zeggen dat `ie best goed te doen is! Ik vond `m niet eens zo zoet, wel heel zacht en een beetje kruidig. Bovendien ook nog een opvallend lange afdronk, geen slechte whisky dus. Een verademing na een lelijk flesje Dalwhinnie
Ik zag het volgende in een advertentie:
quote:
En Tormore dank z'n fijne zachte mede aan de - ook al zeldzame - zoetwatermosselen die in dit water nog voorkomen.
Ja hoor, je proeft de zoetwatermosselen

Maar ik zal toch maar eens een beetje gaan proeven, dan

'Nuff said
pi_17064775
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:43 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dat was Speyburn toch?

Burn of Speyside...val ik in herhaling?
  dinsdag 10 februari 2004 @ 17:41:25 #234
27698 Doffy
pi_17064871
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 17:38 schreef Solitarias het volgende:
Burn of Speyside...val ik in herhaling?
Ah ja, dat was 't Speyburn is indd een single-malt.

Overigens, er is helemaal niets gezonken in de Nieuwe Waterweg, maar 't is een mooi marketingverhaal

'Nuff said
pi_17070143
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

Tormore wordt aangeprezen als / prijst zich aan als (doorhalen wat niet van toepassing is ) "The pearl of Speyside". Die naam dankt hij aan de *tadadada* zoetwatermosselen! In het boekje wat bij de fles zat staat ook wel dat het water aldaar zo zuiver is door die mosselen. Ik denk dat die knuppels van de Gall & Gall dat een beetje raar hebben verwerkt in hun enorme stroom marketing-praatjes

Maar goed, ga hem eens proeven idd... voor 30 euro kun je je geen buil vallen. Anders kun je `m altijd nog aan je vrienden opschenken, werkt hier altijd wel

dinsdag 10 februari 2004 @ 20:50:00 #236
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17070358
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 16:46 schreef Doffy het volgende:

[..]

[..]

Zoetwater mosselen komen ook voor in de rijn, ijssel, ik zie ze regelmatig als ik door de uiterwaarden loop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 22:02:03 #237
62182 Georges
That's the shit
pi_17072694
Overigens, dat gemekker over je moet een whisk(e)y puur drinken of met een een beetje water, dat slaat nergens op natuurlijk.
Je drinkt iets zoals je het lekker vindt.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_17073904
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 22:02 schreef Georges het volgende:
Overigens, dat gemekker over je moet een whisk(e)y puur drinken of met een een beetje water, dat slaat nergens op natuurlijk.
Je drinkt iets zoals je het lekker vindt.
Kijk, over smaak valt niet te twisten, dat is zeer zeker waar. Maar het is nou eenmaal een feit dat de "kenners" soms geneigd zijn om bij sommige, vaak wat sterkere whiskies `n druppeltje water te doen om de smaak beter tot z`n recht te laten komen. Het is geen complete onzin
pi_17222138
Je proeft voor een groot gedeelte wat je ruikt. Ruik eerst eens even aan je whisk(e)y. En als de een zegt dat hij/zij avocado ruikt en de ander zegt dat hij/zij appel ruikt dan is het allbei goed. Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met kennis te maken. En dat is wel een onbediscusieerbaar feit.

Over smaak valt idd. niet te twisten. Maar van de betere whisk(e)y's vind ik het zonde om hier ijs in te doen. Het verdunt de whisk(e)y idd onregelmatig.

Een paar druppels (heb ik ook gelezen in dit topic) zorgt wel voor een andere geur en smaak beleving. TEST: ruik,nip en proef voeg een paar druppels (letterlijk druppels) toe ruik, nip en proef opnieuw.

Omdat in whisk(e)y vaak datgene wat je ruikt ook datgene is wat je proeft raad ik het je af om het te mixen met zoete drankjes zoals cola, 7-up, sinaasappelsap, etc etc. In whisk(e)y wordt zijn slechts tienden van procenten verantwoordelijk voor de geur/smaakbeleving. Bij de zoete frisdranken ligt dit vele malen hoger. Hierdoor gaat iig. de essentie van de whisk(e)y smaak weg.

Mijn persoolijke voorkeur ligt gek genoeg bij twee behoorlijk verschillende whisk(e)y soorten.

Old Bushmills (De oudste legale whiskey distileerderij ter wereld) in Noord Ierland.

En Macallan 18y Gran Reserva een malt uit de Speyside.
Mocht je deze heerlijke whisky ook willen proeven bij Gall & Gall voor ¤160,- voor 0,7 l.

maandag 16 februari 2004 @ 14:24:26 #240
27698 Doffy
pi_17222585
quote:
Op maandag 16 februari 2004 14:08 schreef SjaakieV het volgende:
Je proeft voor een groot gedeelte wat je ruikt. Ruik eerst eens even aan je whisk(e)y. En als de een zegt dat hij/zij avocado ruikt en de ander zegt dat hij/zij appel ruikt dan is het allbei goed. Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met kennis te maken. En dat is wel een onbediscusieerbaar feit.
"Je proeft wat je ruikt" is bepaald niet waar, in mijn beleving. Neem bijvoorbeeld de Springbank 12yr Bond van Cadenhead's - die ruikt naar hele zachte roomcaramel, maar smaakt naar een vleugje turf, vanille, fruit en wat noten - maar bepaald geen roomcaramel!
quote:
Over smaak valt idd. niet te twisten. Maar van de betere whisk(e)y's vind ik het zonde om hier ijs in te doen. Het verdunt de whisk(e)y idd onregelmatig.

Een paar druppels (heb ik ook gelezen in dit topic) zorgt wel voor een andere geur en smaak beleving. TEST: ruik,nip en proef voeg een paar druppels (letterlijk druppels) toe ruik, nip en proef opnieuw.

Dat is indd het probleem: onregelmatige afkoeling, plus een chronisch teveel aan water. Druppel voor druppel is indd beter.
quote:
Omdat in whisk(e)y vaak datgene wat je ruikt ook datgene is wat je proeft raad ik het je af om het te mixen met zoete drankjes zoals cola, 7-up, sinaasappelsap, etc etc. In whisk(e)y wordt zijn slechts tienden van procenten verantwoordelijk voor de geur/smaakbeleving. Bij de zoete frisdranken ligt dit vele malen hoger. Hierdoor gaat iig. de essentie van de whisk(e)y smaak weg.
Whisky is een subtiel drankje, cola etc. zijn dat bepaald niet. (Goeie) whisky moet genoten worden, niet gedronken - in tegenstelling tot cola en 7up, enzo.
quote:
Mijn persoolijke voorkeur ligt gek genoeg bij twee behoorlijk verschillende whisk(e)y soorten.

Old Bushmills (De oudste legale whiskey distileerderij ter wereld) in Noord Ierland.

Dat mag
quote:
En Macallan 18y Gran Reserva een malt uit de Speyside.
Mocht je deze heerlijke whisky ook willen proeven bij Gall & Gall voor ¤160,- voor 0,7 l.
De toevoeging "gran reserva' zegt me nagenoeg niets, maar als je de "standaard" MacAllen 18yr bedoelt, dan heb je gelijk - hij's fijn Alleen wel duur, want bij mijn slijter is de 18yr "maar" 75 euro
'Nuff said
pi_17232949
quote:
Op maandag 16 februari 2004 14:24 schreef Doffy het volgende:
De toevoeging "gran reserva' zegt me nagenoeg niets, maar als je de "standaard" MacAllen 18yr bedoelt, dan heb je gelijk - hij's fijn Alleen wel duur, want bij mijn slijter is de 18yr "maar" 75 euro
http://www.macallan.com/range/gran_reserva.html
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  maandag 16 februari 2004 @ 20:08:40 #242
27698 Doffy
pi_17233441
quote:
Op maandag 16 februari 2004 19:54 schreef W1ZZ het volgende:
http://www.macallan.com/range/gran_reserva.html
Ah, dank!

Ik denk niet dat ik 'm snel zal proeven, want zoveel geld geef ik zelden aan whiskies uit - en daar ik geen MacAllen-fan ben, zeker niet aan die

'Nuff said
pi_17239214
quote:
Op maandag 16 februari 2004 20:08 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ah, dank!

Ik denk niet dat ik 'm snel zal proeven, want zoveel geld geef ik zelden aan whiskies uit - en daar ik geen MacAllen-fan ben, zeker niet aan die

ik wel (fan van macallan), maar 160E vind ik ook teveel geld voor deze... als je beter zoekt zul je m uiteraard een stuk goedkoper ook wel vinden, maar ton overmars heeft m iig niet...
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_17247425
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 11:39 schreef Serve het volgende:
wij zijn tegenwoordig ook aan de whisky. We hebben altijd "Southern Comfort" en die is 37.5% en deze mixen we altijd met red bull. Gewoon 50/50 en is super om te drinken. En na 3 long drink glazen begin je hem wel te voelen
Southern Comfort is geen whiskey
  dinsdag 17 februari 2004 @ 10:21:55 #245
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_17248608
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 09:23 schreef warpozio het volgende:

[..]

Southern Comfort is geen whiskey

Maar is wel errug lekker!
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_17249767
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 11:39 schreef Serve het volgende:
wij zijn tegenwoordig ook aan de whisky. We hebben altijd "Southern Comfort" en die is 37.5% en deze mixen we altijd met red bull. Gewoon 50/50 en is super om te drinken. En na 3 long drink glazen begin je hem wel te voelen
blech!
red bull is echte verkrachting!

wat vinden jullie van "the Glenlivet 12 yr" ? ik heb m net op, en vond m super. interessant detail: als je er een sigaar bij rookt smaakt ie heel zoet en erg sterk naar appel. Hebben jullie dit al eerder gehad?
IK heb nu net een valentijnskado genaamd "famous grouse vintage malt 12yr" staan, ook erg lekker, wel wat scherper maar een beetje amandel-achtig. hmmm krijg er haast zin in, zo midden op de dag en met een zwaar tentamen voor de boeg vanmiddag.

ten slotte: nog tips voor whiskeys die bij de dirck III verkrijgbaar zijn?

[Dit bericht is gewijzigd door knuppelhout op 17-02-2004 11:47]

voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_17250595
Ik heb nu een fles Dimple staan en vind hem erg lekker. Drink zon 2 a 3 glazen in de week, niet teveel, aangezien ik ook nog wel eens in de auto stap (drank -> autorijden -> no go!). Tis mn eerste fles die ik heb gekocht, hiervoor wel eens een JW Red Label gedronken, maar ik had echt het idee dat het beter kan dan dat. Ik drink hem altijd met een paar druppeltjes mineraal water, zo vind ik hem het lekkerste.

Ben het een beetje aan het ontdekken en vind het ontzettend leuk om allemaal te proberen..... Veel mensen snappen het ook niet echt, whisk(e)y hoort men te mengen zeggen ze dan..... Naja, ieder zn meug en ik vind het zo erg lekker! Misschien dat ik wel een keertje naar een proeverij ga, Amsterdam ligt dan niet naast de deur, maar wil er best nog wel eens een keertje naar toe gaan.....

Trouwens, over de glas keuze. Ik heb nu zon groot glas, met een groot gat erin (als je begrijpt wat ik bedoel). Nu lees ik op dit forum dat hierdoor smaak en geur verloren gaat. Wat is dan een beter glas om te proberen en waar koop ik echt goede whisk(e)y glazen??

pi_17250644
dat zijn van die uit de kluiten gewassen sherryglazen. ziet er vreemd uit, maar schijnt lekkerder te zijn. ik heb nu 'gewone' whiskeyglazen, in 3 verschillende maten
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  dinsdag 17 februari 2004 @ 11:59:49 #249
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_17250790
Cognacglazen schijnen het goed te doen...
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_17254326
Ik ga donderdag whiskey proeven bij een schots cafe. Welke whiskeys moet ik echt proeven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')