Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
MPI is multipoint injection en dat is een soort EFI
ABS = Antiblokkeer remsysteem
ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
Twin-Cam = DOHC
TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
GDI = Gasoline Direct Injection
Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
LPG = Liquified Petrol Gas
etcetera
[Dit bericht is gewijzigd door ZX9R op 15-01-2004 18:39]
quote:Wat is VTEC overigens?
Op donderdag 15 januari 2004 18:37 schreef ZX9R het volgende:
Tis idd wel heel veel Nissan.Volgens mij betekent GT ook Grand Tourismo
MPI is multipoint injection en dat is een soort EFIABS = Antiblokkeer remsysteem
ESP = Electronisch stabiliteitsprogramma
Twin-Cam = DOHC
TDI = Direct ingespoten turbodiesel (VAG-concern)
JTD = Jetronic Turbodiesel (Fiat-concern)
CDI = Commonrail Diesel Injectie (Daimler-Chrysler concern)
GDI = Gasoline Direct Injection (NEC-Mitsubishi)
Bi-Fuel = Auto die op twee soorten brandstof loopt (benzine en gas)
LPG = Liquified Petroleum Gasetcetera
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 19:10 schreef Piro het volgende:[..]
Wat is VTEC overigens?
Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
quote:deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
Op donderdag 15 januari 2004 18:22 schreef jacco het volgende:
[afbeelding]Eigenlijk niet veel uitleg. Want de topctitel zegt het al. Heb hier een lijstje met afkortingen van Nissan voor voornamelijk de Skyline. Maar er zijn natuurlijk honderden afkortingen en dingen over Planes, Trains & Automobiles te vertellen.
Maar wil het hier centraal over de afkortingen hebben.
RB: Nissan; Race Bred (voortgekomen uit de racerij) GT: Nissan; Grand Touring (E = Economy, S = Sports, X = Extra, R = Racing) 4WD: Four Wheel Drive 2WD: Two Wheel Drive EFI: Electronic (multiport) Fuel Injection OHC: Over Head Cams DOHC: Double Over Head Cams kW: KiloWatts; 1 kW is 1,36 pk RPM: Revolutions Per Minute PS: Japanse/Europese metrische paardekracht (Pferdestärke); 1 PS = 0,986 BHP BHP: Brake Horse Power; 1 BHP = 1,015 PS Man: Manuele transmissie Auto: Automatische transmissie 4WS: Four Wheel Steering HICAS: Nissan; HIgh Capacity Active Steering ATTESA E-TS: Nissan; Advanced Total Traction Engineering System for All wheels, Electronic Torque Split S-spec: Nissan; S-spec = Sport specification V-spec: Nissan; V-spec = Victory specification (opgevolgd door V-spec II) M-specNür: Nissan; M-specNür = jubileumserie vanaf eind 2001 FTO: Mitsubishi; Fresh Touring Origination MIVEC: Mitsubishi's Intelligent Valve timing and lift Electronic Control system Dus plaats hier al de afkortingen die je weet en/of wilt weten
-edit-
VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk )
quote:Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..]
deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
quote:Uuh, wow.
Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Pferdestränge is het ipv stärke![]()
En is het niet rotations per minute ipv revolutions (staat zo in mijn monteurshandboek![]()
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
quote:ja, maar gewoon HP ofwel PS ofwel PK is op de motor.... de kracht die je in de overbrenging verliest is per auto verschillend dus er is geen vaste verhouding voor...
Op donderdag 15 januari 2004 19:59 schreef jacco het volgende:[..]
Ik neem aan dat bij elke auto 1 BHP ook 1 BHP is. En er staat daar alleen de verhouding tussen BHP en PS
een auto van het merk X heeft 100pk aan de motor en 90pk (90BHP) aan de achterwielen en een auto van het merk Z heeft 100pk aan de motor en 87pk aan de achterwielen (87BHP)
verder is er geen verschil tussen PS en PK en HP
en ook geen verschil tussen PK op de achterwielen en BHP
-edit-
wat overigens wel kan is dat er tussen HP (engelse PK) en PK/PS oid een verschil zit... (dat weet ik zelf niet)
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 15-01-2004 20:06]
quote:Dat is de druk waarop de turbo draait
Op donderdag 15 januari 2004 20:01 schreef Piro het volgende:[..]
Uuh, wow.
Kan je dat APC ook in een andere auto zetten?
En wat is die turbodruk.
Haldex: naam van een 4x4 systeem dat de aandrijf-verdeling met een computer aanpast, bijv. als je in een rechte lijn rijd, word de aandrijving naar de achterwielen uitgeschakeld.
quote:Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
Op donderdag 15 januari 2004 20:04 schreef jacco het volgende:[..]
Dat is de druk waarop de turbo draait
quote:je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
Op donderdag 15 januari 2004 21:15 schreef Piro het volgende:[..]
Hoe hoger hoe meer 'turbo'?
quote:Al gelezen, ga ik daar effe de spemmert uithangen
Op donderdag 15 januari 2004 21:21 schreef jacco het volgende:[..]
je kan de turbo druk opvoeren. Om dus meer vermogen uit je turbo te halen. Maar je kan dus oom te ver gaan waardoor je je motor op blaast. Het moet dus zeer nauwkeurig afgestelt worden. voor verdere vragen over dit onderwerop verwijs ik je naar [Hoe zit dat met...] Turbo's en Superchargers
quote:Vtec >> VTEC
Op donderdag 15 januari 2004 19:18 schreef jacco het volgende:[..]
Vtec: Variable Valve Timing and Lift Electronic Control Dus eigenlijk een mengeling van verschillende termen
/heb ik een 4x4 is mn garage 2 bij 2
dankzij dit topic weet ik eindelijk waar VTS voor staat
Toyota specific:
quote:ff offtopic: die apc is denk ik een soort pingelsensor. een pingelsensor zit ook op een renault 5 gtt ph 2 (88'-90') . bij een gtt zit dit in / bij de ontstekings module.
Op donderdag 15 januari 2004 19:39 schreef j22flyingdownwind het volgende:
APC = Automatic Power Control. Door deze device komt Saab met 0,3 bar turbodruk (20 jaar oud) op dezelfde kracht als VAG met 0,8 bar (heden). Verder beschermt het systeem de motor tegen te hoge belasting bij pingelen van de motor. Als dit optreedt wordt de turbodruk ietsofwat ingehouden. Oude Saab turbomotoren rijden daarom ook nog in grote getalen rond. Terwijl andere geblazen motoren uit die tijd (denk aan R5 GTT, Daihatsu Charade, Tipo turbo etc etc) vaak slecht lopen en ontzettend veel onderhoud vereisen.
VTS: Vehicle Trés Sportive
en
VTR: Vehicle Trés Rapide
quote:VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide
Op donderdag 15 januari 2004 19:56 schreef Youp het volgende:[..]
deze klopt niet helemaal... brake horse power is het aantal pk's op de achterwielen... dus min de 'brake' ofwel weerstand van de overbrenging... dit is bij iedere auto anders dus er is geen vaste waarde aan te geven
-edit-
VTS; citroen; Voiture Tous Sport (niet letten op mogelijke spelfouten mijn frans op de havo was vreselijk
)
-edit-
Spuit 11
quote:kan idd best kloppen
Op maandag 19 januari 2004 16:18 schreef yup het volgende:[..]
VTS is toch Voiture Tres Sportive? En VTR is toch Voiture Tres Rapide
-edit-
Spuit 11
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |