abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16288823
25 jaar geleden vond er al een schietpartij plaats op een middelbare school in Maastricht. En toen ik op de middelbare school zat nam er ook iemand een (alarm)pistool mee naar school. Het is van alle tijden maar ik moet bekennen dat er de laatste jaren wel veel veranderd is op het gebied van de veiligheid op scholen. Het lijkt wel of jongeren steeds jonger geweldadig worden.
pi_16288896
Ik ben 17 dus voor mij is het niet lang geleden, maar nee... ik heb nog nooit echt iets meegemaakt met messen of vuurwapens ofzo. Natuurlijk hadden sommige absoluut geen respect voor de leraren en/of medeleerlingen, maar dat ging dan meer met scheldwoorden, echt geweld is er volgens mij nooit geweest.
Ik ben een paar keer keihard tegen mijn kluisje aan geduwd door een paar gozers, maar dat was niet echt geweldadig. Ik heb pas 1 keer een mes op mijn keel gehad in mijn leven (1 keer teveel natuurlijk) maar dat was niet op school.
  donderdag 15 januari 2004 @ 17:15:00 #28
46511 Linz
held der helden
pi_16288900
Telt docent wegtreiteren uit de klas tot huilens toe ook mee?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16289310
O, ik herrinder me opeens iets (stom, hoe kon ik dit incident vergeten, ik heb het er altijd over....).
1 gozer uit mijn klas was echt zo'n maffia ventje, hij dealde ook drugs enzo en het verhaal ging dat ie een paar volwassen mannen in elkaar had gebeukt. (had ook in de jeugdgevangenis gezeten)...
De leraren waren ook gewoon bang voor hem volgens mij, hij kwam vaak te laat... als ik te laat kwam werd er iets over gezegt, maar bij hem niet (ook niet als ie z'n walkman op z'n hoofd had).
1 keer wou hij het lokaal niet uit (vraag me niet waarom) en toen werden er een paar leraren bij gehaald, en hij schreeuwen "Kijk maar uit want ik schop je dood" en al die shit. Op een gegeven moment werd hij echt superkwaad en hij sloeg zo met zijn vuist keihard tegen de muur, de meeste leerlingen bleven wijs naar beneden toe kijken maar ik keek natuurlijk op en hij zo "waar kijk JIJ naar" en hij gooit zo zijn stoel door de klas heen! Ik vlug weer naar beneden kijken LOL
Iedereen aanbidde hem ofzo, ik maakte vaak wel grapjes achter zijn rug om, maar niet als ie erbij was... dat deed niemand want alhoewel hij heel gewoon leek moest je hem dus echt niet kwaad maken.

[Dit bericht is gewijzigd door sammielovesgreg op 15-01-2004 17:29]

pi_16289349
In mijn middelbare-school-tijd, 1990-1995, kwam dat echt nooit never voor. Daar dacht niemand aan. Maar goed, ik zat dan ook op een school op de Veluwe, dus echt representatief is dat ook weer niet.
For great justice!
pi_16289453
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:28 schreef QyRoZ het volgende:
Maar goed, ik zat dan ook op een school op de Veluwe, dus echt representatief is dat ook weer niet.
Nou, die inteeltjochies kunnen er ook wat van, kijk maar naar Urk
pi_16289883
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:04 schreef Suphafly het volgende:

[..]

Durf het bijna niet te vragen maar uhm waarom verdiende ze et? oh en WTF maakt het dat ze buitenlands was?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Krekker is de bom!
pi_16289931
Kan me overigens herinneren dat een klasgenootje ooit een pistool meenam naar school. Werkte volgens hem geloof ik niet meer. Maar leek 'm leuk om een keer te proberen daar een overval mee te plegen ofzo.
Krekker is de bom!
pi_16289989
Ik kan het me van mijn middelbare schooltijd (HAVO/VWO-school) ook niet echt herinneren, eigenlijk. Er werd wel veel drugs gebruikt bij ons, blowen in de pauze en zo.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16289996
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:48 schreef Rider_on_the_storm het volgende:
Ik wil wel eens weten of dat geweld op middelbare scholen iets typisch van de laatste tijd is. Want geweld op middelbare scholen, wat schering en inslag lijkt, en tevens voor mij zo onvoorstelbaar allemaal. Want in mijn middelbare school-tijd (1992 - 1997) was iets als bijvoorbeeld geweld tegen het gezag cq de leerkrachten echt een groot taboe. Sterker nog, dat bestond helemaal niet bij ons. Het is dan ook nooit gebeurd in 5 jaar tijd. Er is wel een keer een leraar geschorst die een leerling iets te hardhandig aanpakte, omgekeerde wereld dus.
Er zat een keer een jongen bij mij in de klas die op het bezit van een zakmes werd betrapt. Dat heeft 'm een "gele kaart" en 2 dagen schorsing opgeleverd. En ik ben een keertje betrapt op schoolreis, dat ik een fles bessenjenever onder m'n kussen had. Ben toen linea-recta teruggestuurd, gesprek ouders/rector, en heb een week kauwgom mogen krabben in de zomer-vakantie. At least soms een kleine vechtpartij, maar die werden vaak in de kiem gesmoord door oplettende leraren/concierges.
Beide voorbeeldjes (mes en schoolreis) sprak de hele school destijds schande van. Maar dat valt toch in het niet, met dingen die je nu hoort.

Wat hebben jullie zoal voor "vervelends" op de middelbare school meegemaakt?

Vergeet niet te vermelden in welke tijd dat was.

Ik heb in diezelfde tijd op school gezeten, een school met een goede naam in A'dam, ongeveer 30% allochtonen (laag aantal in feite).... maar wat jij beschrijft is wat mij betreft een andere planeet.

Wat bij ons vooral mooi was, was als er sneeuw lag. Dan stonden er soms wel 400 leerlingen bij de weg achter de school, sneeuw en ijsballen gooien op auto's, fietsers, etc. Het was altijd effe wachten tot het uit de hand liep... eerst de weg blokkeren met een sneeuwbal, vervolgens een vuilcontainer. En zo nu en dan vlogen er wel wat stenen her en der door de ramen. Uiteraard duurde dit 1 pauze... vanaf dan stond er politie op alle hoeken en was de pret voorbij.

Verder werd er wel het een en ander aan vetes uitgevochten, heel af en toe kwam daar wel eens een klein knuppeltje en/of traangas aan te pas, maar echt heel erg uit de hand liep het nooit (messen/pistolen).

De schoolfeesten waren wel lachen... standaard effe knokken met de marokaanse gemeenschap en dan vooral hun intro's. Niks gigantisch verder ofzo.

Geweld was niet ongewoon, maar het liep niet vreselijk uit de hand of zo.

Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_16290104
De laatste jaren stond bij ons op de schoolfeesten (die in de aula gehouden werd) er wel altijd een beveiligingsmedewerker bij het hek, omdat mensen die niet bij ons op school zaten naar binnen probeerden te komen.
pi_16290125
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:15 schreef Linz het volgende:
Ach ja, dat was bij mijn zusje in de klas ook wel eens gedaan, geloof ik.
  donderdag 15 januari 2004 @ 17:55:35 #38
58024 Rider_on_the_storm
The killer on the road
pi_16290176
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 17:15 schreef Linz het volgende:
Och dat hebben wij vaak genoeg gepresteerd. Maar dat was niet eens door schelden. Gewoon niet luisteren was genoeg.
Meer de zwakte van die leerkrachten dan het barbaarse van de leerlingen.
"The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
pi_16290198
Fokuser Freel heeft bijna ooit eens een docent vergiftigd... dat waren nog eens tijden!
pi_16290397
D'r was wel 1 lerares die flink getreiterd werd, maar die was te sjaggo om zich daardoor te laten verdrijven. Dat mens kon ook echt geen orde houden trouwens. Terwijl wij ook een leraar hadden die alleen maar met z'n ring op de tafel hoefde te tikken en het was stil.
  donderdag 15 januari 2004 @ 18:47:52 #41
46511 Linz
held der helden
pi_16291711
Misschien komt het voornamelijk in hoge mate op zwarte scholen voor:
quote:
Als leerkracht ben je vogelvrij - De Telegraaf 15 Jan 2004
Leerlingen van het Haagse Terra College uiten gisteren elk op hun eigen wijze hun gevoelens over de dood van biologieleraar Hans van Wieren.

Het schokkende schooldrama op het Terra College in Den Haag is in ons land weliswaar het eerste met dodelijke afloop voor een leerkracht, maar geweld op scholen is aan de orde van de dag. Veel leraren zijn feitelijk niet eens verbaasd. "Politici die nu nog durven stellen dat dit het werk van een gestoorde leerling is en dat dit niet snel nog een keer zal gebeuren, hebben geen idee van het aantal leerlingen die met dezelfde problemen kampen als de dader van deze aanslag", zegt een ervaren docent van het Terra College.

De man, die twintig jaar voor de klas staat, vindt de situatie dusdanig alarmerend dat hij het spreekverbod van zijn schooldirectie negeert. Hij wil wel vertellen over het moeilijke werk als docent, maar niet met zijn naam in de krant. "Dan komen er hoe dan ook leerlingen verhaal halen. Ik heb genoeg toestanden meegemaakt. Het wordt absoluut steeds erger. Het is grotendeels een allochtonenprobleem. Over het algemeen krijgen deze kinderen van huis uit weinig mee, en dat uit zich op school." "Als leerkracht ben je af en toe vogelvrij. Leerlingen kunnen zich bij ons heel veel permitteren voor ze van school worden verwijderd. Zelf ben ik ook enkele malen bedreigd. 'Jij gaat dood!' of 'Ik wacht je buiten wel op!' wordt je dan meegedeeld, op een toon die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.
Het ziekteverzuim op onze school is mede door dit soort situaties schrikbarend hoog, maar geen enkele instantie die daar lering uit trekt."

"De directie steunt je bovendien op geen enkele wijze na zo'n bedreiging. Je moet zelf dreigen dat je ziek naar huis gaat als de betreffende leerling toch je lokaal weer wordt ingestuurd. Dit is momenteel ons enige middel. Collega's die wel dit soort leerlingen bij de directie afleveren, komen diezelfde leerling een uur later weer doodleuk in de gangen tegen. De hele toestand is dan afgedaan met een waarschuwing."

"Van vechtpartijen tussen groepen Marokkaanse en Antilliaanse leerlingen kijken we al niet meer op. Er is de laatste tijd zeker al drie keer zwaar vuurwerk afgestoken in de kantine tijdens de pauze, maar daar wordt niets tegen gedaan. Soms vliegen de stoelen door de kantine. Leerlingen die niet op onze school staan ingeschreven, komen de school binnen om ruzies te beslechten en andere leerlingen in elkaar te slaan. Je auto moet je ver van school vandaan parkeren, want het aantal auto's van collega's dat is beschadigd tijdens schooltaken is niet meer op de vingers van twee handen te tellen. En als het niet gebeurt bij school, dan zoeken leerlingen je thuis wel op en spuiten je wagen daar geheel onder de verf. Dat is vorige week nog gebeurd bij een collega."

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16291879
Nou, ik zal je vertellen!
Zo rond die tijd meurde ik flink uit mijn bek!
Dit betekent dus dat diverse personen wouden dat ik de mondhyginene op een bepaald niveau zou brengen.
Na enkele forse ingrepen is de meur uit mijn bek verminderd...
Maar!! Nog steeds is geen rij te bespeuren teneinde de hormonen...

Dit moet echt betekenen..............

pi_16292350
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 16:48 schreef Rider_on_the_storm het volgende:
Ik wil wel eens weten of dat geweld op middelbare scholen iets typisch van de laatste tijd is. Want geweld op middelbare scholen, wat schering en inslag lijkt, en tevens voor mij zo onvoorstelbaar allemaal. Want in mijn middelbare school-tijd (1992 - 1997) was iets als bijvoorbeeld geweld tegen het gezag cq de leerkrachten echt een groot taboe. Sterker nog, dat bestond helemaal niet bij ons. Het is dan ook nooit gebeurd in 5 jaar tijd. Er is wel een keer een leraar geschorst die een leerling iets te hardhandig aanpakte, omgekeerde wereld dus.
Er zat een keer een jongen bij mij in de klas die op het bezit van een zakmes werd betrapt. Dat heeft 'm een "gele kaart" en 2 dagen schorsing opgeleverd. En ik ben een keertje betrapt op schoolreis, dat ik een fles bessenjenever onder m'n kussen had. Ben toen linea-recta teruggestuurd, gesprek ouders/rector, en heb een week kauwgom mogen krabben in de zomer-vakantie. At least soms een kleine vechtpartij, maar die werden vaak in de kiem gesmoord door oplettende leraren/concierges.
Beide voorbeeldjes (mes en schoolreis) sprak de hele school destijds schande van. Maar dat valt toch in het niet, met dingen die je nu hoort.

Wat hebben jullie zoal voor "vervelends" op de middelbare school meegemaakt?

Vergeet niet te vermelden in welke tijd dat was.

Jaja vroeger was alles beter

Ga je schijnheilge reet eens vegen

donderdag 15 januari 2004 @ 19:24:33 #44
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_16292666
Nou 5 jaar gelden geleden was mijn laatste jaar op de middelbareschool en er was behoorlijk wat geweld.

Of met de school ernaast (schoolfeesten waren dus een ramp) of met leerlingen onderling. Een jongen uit mijn klas heeft een andere jongen neergeslagen met de achterkant van een vlindermes (en eigenlijk wel een beetje terecht omdat hij enorm door hem werd gepest), een leerling heeft een lerares opgekrabt, tijdens locker zoekingen zijn enorm veel wapens gevonden, leerlingen van school verwijderd wegens mishandeling, leraar van school verwijderd wegens het slaan van een leerling.

En ik zat echt op een enorme kak school! Echt geen zwarte school. Ik had niet eens buitenlanders in mijn klas.

Ik was zelf ook geen lieverdje en ben dan ook vriendelijk verzocht te stoppen met school toen ik 16 was. Althans weg te gaan van die school. Maar niet wegens mishandeling meer wegens het simpel weg niet naar school gaan of een grote mond. Ben er niet trots op en heb dit dan ook pas na mijn post er bij gezet Beetje stoer doen. Sloeg nergens op. Doodzonde maar goed gebeurt is gebeurt.

[Dit bericht is gewijzigd door Silmarwen op 15-01-2004 19:30]

donderdag 15 januari 2004 @ 21:19:52 #45
58024 Rider_on_the_storm
The killer on the road
pi_16296435
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 19:13 schreef hicham het volgende:

[..]

Jaja vroeger was alles beter

Totdat jullie hier kwamen ja.
"The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
pi_16296620
Bij ons op school heb ik nog nooit geweld meegemaakt tegen een leraar of lerares.
Wel eens van een vriend destijds gehoord dat ie een leraar een mep heeft gegeven. Ruzie tegen leeftijdsgenoten viel eigelijk ook nog wel. Soms een simpel 1-1 gevecht en regelmatig stond er een complete groep voor de school met allerlei tierenlanteintjes bij zich. Bij een aantal ruzies was ik zelf bij betrokken, maar dat viel ook opzich weer mee
  donderdag 15 januari 2004 @ 21:28:00 #47
62338 Maxster4th
...Are You Kiddin' Me...
pi_16296691
Periode 95-00

Er is een keer een grote vechtpartij geweest, waarbij devolgende dag er wraak genomen zou worden op de "winnaar". Toen is de politie eventjes komen kijken en heeft de "winnaar" maar naar huis gebracht en alle vrienden van de verliezer vriendelijk gesommeerd naar huis te gaan (get the picture ).

En dan waren er de kleinere vechtpartijtjes maar die stelde niet echt veel voor, iedereen heeft wel eens ruzie en op de middelbare school discussieerde je met vechten.

Soms zegt stilte meer dan 1000 woorden kunnen
  donderdag 15 januari 2004 @ 21:29:28 #48
80797 hoi_mensen
ben weg voor altijd
pi_16296737
geweld op mijn school

hallo_mensen had ruzie ging op kop van persoon staan

ik hoi_mensen keek toe

daar is het bij gebleven

jongen hersenschudding

hallo_mensen geen straf

hoi_mensen moest lachen

ben weg voor altijd
pi_16296943
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 21:29 schreef hoi_mensen het volgende:
geweld op mijn school

hallo_mensen had ruzie ging op kop van persoon staan

ik hoi_mensen keek toe

daar is het bij gebleven

jongen hersenschudding

hallo_mensen geen straf

hoi_mensen moest lachen

046
Dank aan Yeahinho
pi_16297368
ik zit op een gymnasium en bij ons is echt nog nooit iets gebeurd. Een keer een relletje met een andere school op de straat voor onze school maar daar vielen geen klappen. Maar dat jij om een fles bessenjenever naar huis word gestuurd .... dat is bij ons toch niet zo hoor.
Jupiler is goed
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')