The_NiteAngyl | donderdag 15 januari 2004 @ 13:47 |
Hee muziekliefhebbers, Te vaak krijg ik te horen dat mensen die beginnend gitarist zijn, zich afvragen wat een barrégreep eigenlijk is. Elke gitarist krijgt vroeg of laat ermee te maken. Het is een simpele handeling, eigenlijk een heel instinctive handeling, die toch enige oefening vereist. Maar als je een barré onder de knie heb, verleer je 'm nooit meer. De term 'barré-greep' slaat op de positie van de wijsvinger, die als een soort klem over alle (of enkele) snaren wordt gelegd, en op die manier de functie van de brug overneemt. Zo kan je dus op elke plaats op de frets een akkoord met 'open' snaren spelen. Een belangrijke opmerking is dat barré-akkoorden glijdende akkoorden zijn. Dat betekent dat je dezelfde greep, en dus dezelfde akkoord, naar elke willekeurige plaats op de toets kan verschuiven, zonder dat je je vingerposities hoeft te verschuiven. Het vergt natuurlijk enige training, maar het loont de moeite zeker. De naam van zo'n barré-akkoord wordt bepaald door de noot van de fret waarop het is gebaseerd. Om te beginnen zal ik een duidelijk voorbeeld geven; Je ziet dat er al een barré toegepast wordt, namelijk op de kleine e snaar, en op de B snaar. Het is dus raadzaam om je wijsvinger hiervoor toe te passen. Maar het F-akkoord kan ook anders gegrepen worden, namelijk: e----1------------- "Copyright (c) Six Strings Music Publishing Het lijkt op een E-majeur greep, maar dan een fret opgeschoven en met een barrégreep. Om deze tutorial af te sluiten, eindig ik met een nummer dat alleen barréakkoorden gebruikt. Het kan natuurlijk zijn dat je meer voorbeelden vind/heb, dus schroom niet om deze in dit topic te plaatsen. [/b]Lake of Tears - When my sun comes down[/b] Intro: Verse 1 aa Chorus CCC C C C C C C C GG CCC C C C C C C CCC C C C C C C C GG GGG Couplet 2 Oh raven, say will it be mine ****** Mocht ik nog eventuele toevoegingen hebben, of hebben jullie enige opmerkingen, dan hoor ik die maar al te graag. Rock on! ---Edit: Copyright toegevoegd--- [Dit bericht is gewijzigd door Cynix ® op 26-01-2004 23:31] | |
Oppersmurf | donderdag 15 januari 2004 @ 14:04 |
Misschien een beetje offtopic, ![]() e--------10-10-------10-10 | |
NullPointer | donderdag 15 januari 2004 @ 14:05 |
overbodig.. | |
The_NiteAngyl | donderdag 15 januari 2004 @ 14:10 |
quote:Die x'en zijn inderdaad dode noten. Die speel je door je vinger erop te leggen (of je handpalm, wat jij wilt), en te spelen. Daardoor klinken ze gedempt. Dit wordt het meest bij heavy metal ed. gebruikt. Meestal is dat in combinatie met distortion, zodat het een crunchy geluid geeft. | |
Oppersmurf | donderdag 15 januari 2004 @ 14:22 |
quote:Dank je, nu begrijp ik het eindelijk. ![]() | |
Sjabbo | donderdag 15 januari 2004 @ 14:53 |
quote:Ik denk dat je in de war bent met palm mute. Dode noten worden idd wel in metal gebruikt, maar zeker voert dat niet de boventoon. Naar mijn mening worden ze meer gebruikt bij punk en dergelijke. Meestal geeft het een mooi accent aan akkoorden. mooie tutorial voor de beginner btw | |
Kwark | donderdag 15 januari 2004 @ 14:59 |
Ik kan wel barré-akkoorden spelen, maar liefst alleen als het moet. Vaak klinkt het toch wat ielig in vergelijking met de open greep. Wat ik geregeld doe is een barré faken door (eventueel) alleen de lage e-snaar te grijpen, en de hoge E en B-snaren open te laten. In vrijwel alle opgeschoven Emaj-posities kan dit en levert het een extra vol akkoord op. Met andere grepen ook wel, maar dat vereist wat uitzoekwerk (ben autodidact, er zal ongetwijfeld genoeg theorie over bestaan om dit te kunnen beredeneren maar over die bagage beschik ik niet). Een heel simpel voorbeeldje: pak een Emaj akkoord, en schuif deze dan één fret naar beneden (dus naar je toe). Dit klinkt een beetje flamenco-achtig. Schuif 'm nog eentje verder naar je toe en je hebt alweer een cool klinkend akkoord, en zo de hele hals over. |