abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16282612
Stel je voor. Je bent student, woont in een studentenhuis. 's Morgens aan het ontbijt praten jij en je medebewoners toevallig over de Informatie Beheer Groep. Een medebewoner vertelt dat hij een vriend heeft die al lange tijd fraudeert met de studiefinanciering. Dit doet hij door een neppe uitwonende adres te melden aan de IB-groep, en zodoende krijgt hij elke maand een hoger bedrag. Hij woont namelijk gewoon thuis. Je medebewoner vindt dit eigenlijk niet kunnen.
Je verteld hem dat hij eigenlijk zijn vriend moet aangeven bij de IB-groep. Hij weet het namelijk, en hij kan er iets aan doen dat mensen misbruik hiervan maken. Dan zegt een andere medebewoner die ook aan het ontbijten is, dat jij het nu ook weet. Dus dat jij ook verantwoordelijk bent. Daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in. Dus bel jij naar de IB-groep en zegt dat een medebewoner, waarvan jij de naam en adres zegt, een vriend heeft die fraude pleegt. Je zegt duidelijk dat de naam die jij doorgeeft niet de fraudeur is, maar alleen iemand kent die fraudeert. Je verteld dit tegen je medebewoner en dan wordt hij boos. Hij vind het niet kunnen dat jij zijn naam hebt doorgegeven. Maar jij vind eigenlijk dit jou verandwoordelijkheid en denkt dat het toch niet zoveel kwaad kan bij je medebewoner. Iemand moet het toch aangeven. Natuurlijk doen heel veel mensen frauderen, maar als iedereen er niets aan doet dan wordt het niet opgelost.
Is het terecht dat je medewoner boos wordt? Is het terecht wat jij doet?
pi_16282676
Waarom zijn wij op aard?
Buikpijn van het lachen!
pi_16282698
Ik vind het niet terecht dat je hem "aangeeft", van mij mag je de ib-groep op welke manier dan ook zo hard mogelijk pakker
It's not a beer belly, it's a fuel tank for a sex machine!
  donderdag 15 januari 2004 @ 13:49:16 #4
80328 BFSkinner
give me childeren
pi_16282713
Natuurlijk is het niet goed om met je stufi te frauderen, maar kom op, iemand verraden/aangeven is wel erg fout.

Mind your own f*ckin business!!

-Shrink-
  donderdag 15 januari 2004 @ 13:50:10 #5
4210 Joe Gain
Is you, or is you ain't??
pi_16282734
Ben jij een student??? Je kunt niet eens spellen man!
*No animals were harmed during the posting of this post*
  donderdag 15 januari 2004 @ 13:50:59 #6
4210 Joe Gain
Is you, or is you ain't??
pi_16282752
En het zijn NSB praktijken!
*No animals were harmed during the posting of this post*
pi_16282774
Hmm.. dit is echt een onmogelijke patstelling..

Iemand die je aardig vind doet iets wat niet kan.. wat heb je liever, dat hij iets niet kan of dat hij jou aardig vind.

Ergens kun je stellen dat diegene dus al niet aardig is, omdat hij iets doet wat niet kan. Volgens mij, aangezien het een vriend van die vriend is, waait het wel over.. die vriend van die vriend zal wel boos zijn op die vriend, want die moet een berg geld terugbetalen - wat hij ten onrechte ontvangt.

Als we het dan toch over normen en waarden hebben.. ik denk niet dat die vriend-vriend er iets van leert, maar hij moet iig boeten voor zijn daden. Dus, aangeven lijkt moraalridderig.. maar als jouw kids strx geen studiefinanciering krijgen door de jarenlange fraude van vele.. tjah.. eigen schuld.

quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:48 schreef Cybersailor het volgende:
Ik vind het niet terecht dat je hem "aangeeft", van mij mag je de ib-groep op welke manier dan ook zo hard mogelijk pakker
Lekkere instelling. Zo wordt dat potje gedeeld door nog meer mensen al kleiner. Je hebt toch ook een hekel aan asielzoekers die ten onrechte uitkeringen naar verweggistaan laten wegsluizen, dit is exact hetzelfde. Het voorbeeld is ter illustratie en niet-generaliserend bedoeld, ik probeer de schrijver van het berichtje iets duidelijk te maken..
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:49 schreef BFSkinner het volgende:
Natuurlijk is het niet goed om met je stufi te frauderen, maar kom op, iemand verraden/aangeven is wel erg fout.

Mind your own f*ckin business!!

Waarom zou het fout zijn.. zeker als je weet dat diegene het makkelijk zonder kan, diegene het gezamelijke potje voor studenten (die al fucking leeg is) aanspreekt om.. nog meer bier te zuipen? Ik zou het niet doen voor niemand anders dan me eigen stufi.

[Dit bericht is gewijzigd door NiGeLaToR op 15-01-2004 13:55]

donderdag 15 januari 2004 @ 13:53:16 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_16282819
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:48 schreef Cybersailor het volgende:
De stufi wordt wel betaald van de Belastingcenten van wel werkende mensen. Elke fraude kost dus, via een omweg, de maatschappij geld.

Bovendien is fraude strafbaar en ben je als nederlander verplicht, jou ter kennis gekomen strafbare feiten te melden bij de bevoegde autoriteiten.

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 15 januari 2004 @ 13:54:20 #9
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_16282862
ik zou er een topic over openen op Fok!
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_16282933
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De stufi wordt wel betaald van de Belastingcenten van wel werkende mensen. Elke fraude kost dus, via een omweg, de maatschappij geld.

Bovendien is fraude strafbaar en ben je als nederlander verplicht, jou ter kennis gekomen strafbare feiten te melden bij de bevoegde autoriteiten.

En weet je wat al die junks ons kosten? Dat beetje fraude wat zo'n student pleegt, betaald hij later als hij werkt via zijn belastingcenten wel weer terug aan de maatschappij. Hij studeert namelijk en zal zeer waarschijnlijk een redelijk inkomen gaan genieten waarover hij belasting gaat betalen die de overheid wel weer aan een ander verspilt.

Niemand is heilig, TS niet, die student niet, jij niet en ik ook niet. Ik geef die student eigenlijk gelijk dat hij ook een keer profiteert. Zijn veel ergere profiteurs zoals illegalen en junks die nog véél méér geld kosten van de maatschappij.

het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
pi_16282957
ok ok, NSB opmerkingen enzo mogen achterwege blijven.

Discussie mag, maar blijf op niveau aub.

A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 15 januari 2004 @ 13:57:36 #12
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_16282964
Hhmm.. best lastig dilemma dit.

Enerzijds vind ik frauderen echt niet kunnen en is het geld van de overheid (lees: belastingbetaler) waar hier misbruik van wordt gemaakt en mag je daar dus best aangifte van doen. Anderszijds denk ik dat menig criminele organisatie een schoner blazoen heeft en er eervoller methoden er op na houdt dan de IB-groep. Persoonlijk wacht ik met smart af tot ze nog een keer een misstap in mijn richting begaan en ik sleep ze voor de rechter, tot in Europa.

Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_16283011
edit

ben je blind?

HW

[Dit bericht is gewijzigd door HeatWave op 15-01-2004 14:10]

donderdag 15 januari 2004 @ 13:59:30 #14
54624 _dazzling
nee jij trekt volle zalen
pi_16283019
zielig k#t ventje en al helemaal een zielig k#t studentenhuis!

Waar the fuck maken jullie je druk om? Mind your own fokking business!
Hij vangt iets meer centjes van de ib groep... wat zou het? Hij brengt daarmee jullie niet in gevaar. Als hij nu frauduleuse zaken opzet waar jullie ook de dupe van worden zou ik zeggen ja! Maar nu zit je iemand gewoon te verlinken...

[Dit bericht is gewijzigd door _dazzling op 15-01-2004 14:03]

liever voor achter dan hoog nietwaar?
  donderdag 15 januari 2004 @ 14:02:36 #15
19840 Libris
Live from Singapore
pi_16283093
Nee, ik zou het niet doen, je schaadt het vertrouwen van je huissgenoot, wat me belangrijker lijkt dan de 120 euro (?) verschil per maand die iemand krijgt die je geeneens kent. Ik kan me de woede van je huisgenoot goed voorstellen.

[Dit bericht is gewijzigd door Libris op 15-01-2004 14:06]

pi_16283116
Jezus mina wat ben jij een belachelijk vies ventje.
Dat ze jou nog niet in elkaar hebben gemept en uit het studentemhuis hebben gemieterd verbaast me!

(Je zeker neit veel vrienden of wel, die naai je zeker ook allemaal als je die hebt...)

[Dit bericht is gewijzigd door FLipKick op 15-01-2004 14:05]

pi_16283118
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:59 schreef jakees het volgende:
quote verwijderd HW
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:57 schreef HeatWave het volgende:
ok ok, NSB opmerkingen enzo mogen achterwege blijven.

Discussie mag, maar blijf op niveau aub.

.

[Dit bericht is gewijzigd door HeatWave op 15-01-2004 14:11]

pi_16283134
helemaal mee eens: aangeven die handel!

Mijn neef wilde gaan studeren en zich dan inschrijven bij mijn opa en oma en thuis blijven wonen. Zijn ouders zijn rijk genoeg, wonen in een enorm huis.
Om mijn opa en oma te beschermen heb ik gedreigd de IB te bellen. Grote heibel in de familie.

Mensen die gewoon alles netjes volgens de regels doen worden de dupe!

donderdag 15 januari 2004 @ 14:04:42 #19
80328 BFSkinner
give me childeren
pi_16283139
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:51 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waarom zou het fout zijn.. zeker als je weet dat diegene het makkelijk zonder kan, diegene het gezamelijke potje voor studenten (die al fucking leeg is) aanspreekt om.. nog meer bier te zuipen? Ik zou het niet doen voor niemand anders dan me eigen stufi.
Wat de redenen zijn voor die persoon, dat gaat jouw toch niets aan, misschien is zijn pa net ontslagen ofzo weet jij veel. Het gaat erom dat het jouw zaken niet zijn!

En als je van mening bent dat dat wel het geval is, of dat het je plicht is om mensen aan te geven; heb je gvd NIKS BETERS TE DOEN IN JE ZIELIGE LEVENTJE???

[Dit bericht is gewijzigd door BFSkinner op 15-01-2004 14:07]

-Shrink-
pi_16283178
[quote] quote verwijderd HWquote]

Wat een intellente reactie . .

Stel je het volgende voor: jij kent een allochtone buurman die uitkeringsfraude pleegt. Geef je hem WEL aan ?

Misschien jij niet, maar het gros van de mensen wel.
IBG-fraude, zoals eerder al aangegeven, gaat net zo goed ten koste van diegenen die er WEL recht op hebben als bijv. uitkeringsfraude.

Alleen wordt die IBG-fraude flink gebagatelliseerd, merk ik steeds. Zo zie je maar, men is nooit te jong om er een dubbele moraal op na te houden . . .

[Dit bericht is gewijzigd door HeatWave op 15-01-2004 14:11]

Fearlessly the idiot faced the crowd, smiling.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
pi_16283181
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:56 schreef apophis4u het volgende:

[..]

En weet je wat al die junks ons kosten? Dat beetje fraude wat zo'n student pleegt, betaald hij later als hij werkt via zijn belastingcenten wel weer terug aan de maatschappij. Hij studeert namelijk en zal zeer waarschijnlijk een redelijk inkomen gaan genieten waarover hij belasting gaat betalen die de overheid wel weer aan een ander verspilt.

Niemand is heilig, TS niet, die student niet, jij niet en ik ook niet. Ik geef die student eigenlijk gelijk dat hij ook een keer profiteert. Zijn veel ergere profiteurs zoals illegalen en junks die nog véél méér geld kosten van de maatschappij.

En maar zeuren over anderen.. maar dit mag in ene wel? Das echt het kwaadaardige gezwel van onze maatschappij.. dat kromme redeneren. In feite zou je weer terug moeten naar het aloude al het frauderen is slecht, maar nee, we vinden dat je best van de IB mag stelen, maar niet jouw auto.. toch?
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:59 schreef _dazzling het volgende:
zielig k#t ventje en al helemaal een zielig k#t studentenhuis!

Waar the fuck maken jullie je druk om? Mind your own fokking business!
Hij vangt iets meer centjes van de ib groep... wat zou het? Hij brengt daarmee jullie niet in gevaar. Als hij nu frauduleuse zaken opzet waar jullie ook de dupe van worden zou ik zeggen ja! Maar nu zit je iemand gewoon te verlinken...

I'm minding my own fucking bussiness, want ik woon wel op mezelf als student en krijg wel tering weinig geld. Omdat de rest op gaat aan van die frauderende nep-studenten. Dus, hij doet iets waar IK de dupe van wordt. Alleen al daarom zou ik zo iemand aangeven. Je gaat maar een bijbaan zoeken, net als ik doe.
  donderdag 15 januari 2004 @ 14:07:48 #22
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_16283211
Yugh

Ik heb altijd al een hekel gehad aan matennaaiers.... je lijkt me een gelovig iemand, dus hier een leuke bijbelspreuk voor je:

Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.

"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_16283225
Iemand die op deze manier geld dat voor anderen is opmaakt moet je gelijk aangeven. Maar ik denk dat je beter even met de medewoner had kunnen overleggen of hij erg veel bezwaar had gehad tegen het noemen van zijn naam.
  donderdag 15 januari 2004 @ 14:09:35 #24
75038 TAB
Rubber Duckie!
pi_16283258
fraude blijft natuurlijk fraude,

alleen als jij zegt dat een vriend van jouw vriend fraudeert en vervolgens de gegevens van je vriend doorgeeft met de vermelding dat hij NIET fraudeert, wat heeft de IB aan deze informatie? denk je echt dat ze dan uit gana zoeken wie zijn vrienden zijn en welke er nou precies fraudeert.

dus het effect zal uiteindelijk 0,0 zijn.

Maar uiteindelijk is het wel netjes dat je in ieder geval de stap hebt genomen om de moeite te doen. zijn veel mensen die daar niet het lef voor zouden hebben.
ok ik zou zelf ook mijn vrienden niet verraden, maar een vriend van een vriend heb je verder niks mee te maken, hij zit fout dus op zich terrecht.

[utopiemodus]
als iedereen dat in de wereld nou dit netjes zou doen, zou niemand meer frauderen en zou de wereld een betere plaats zijn zonder criminaliteit.
[\utopiemodus]

[Dit bericht is gewijzigd door TAB op 15-01-2004 14:10]

pi_16283264
i smell trouble
We zijn nou eenmaal anders, maar niet beter dan elkaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')