abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 januari 2004 @ 12:27:47 #176
72282 360sjors
King of the Hill
pi_16484436
Zucht.. net mijn briefje voor de annuleringsverzekering geschreven.. Ik zat toch liever in Val Tho dan dat ik nu mijn poen terug krijg...

Zometeen maar beginnen aan het bijeenschrapen van de documentjes die de ziektekostenmverzekering nodig heeft (ter plekke de diagnose + kalktabletten moeten betalen).. En aan de reisverzekering eens vragen waar de vergoeding voor mijn Stardust blijft..

* 360sjors baalt, zeker bij het zien van de lichte sneeuwval die we nu hier in NL hebben..

donderdag 22 januari 2004 @ 12:38:11 #177
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_16484665
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 09:32 schreef BrakkeAap het volgende:

[..]

Ik kan er toch wel vanuit gaan dat bij een willekeurig lawine gevaar alle geopende pistes veilig genoeg zijn om op te boarden??
In Tignes is nu Lawinegevaar 3 en inmiddels hebben ze het grootste deel van de pistes weer geopend. Daar kan ik, zonder me al te veel zorgen hoeven te maken, toch wel vrolijk vanaf glijden??

* BrakkeAap is nogal een angsthaas wat lawines betreft

Ohw jah hoor.

Het gebied gaat echt niet zijn bezoekers gevaar laten lopen. Pistes waar lawine gevaar is (of naast de piste, dat het dus over de piste heen kan komen) zijn echt wel afgesloten.

Pistes die open zijn kun je dus gewoon nemen. Alleen niet off-piste gaan.

Nogeen nederlands linkje naar een stukje over lawines: http://www.advalvas.be/ski/Default.asp?cc=lawine

Dit is trouwens de lawineschaal. Dit om wat meer duidelijkheid te verschaffen in de hoeveelheid gevaar en het bijbehorende cijfer:

1) Gering gevaar, d.w.z. in het algemeen uitsluitend door het kunstmatig verwekken (door explosie ) veroorzaakt. Geen beperkingen qua skiën.
2) Matig gevaar, d.w.z. door overbelasting van skiers slechts op bepaal­de plaatsen van toepassing. Deze plaatsen worden in het lawinebericht duide­lijk omschreven. Geen beperkingen qua skiën behalve op vermelde plaatsen.
3) Redelijk gevaar, d.w.z. al bij geringe belasting door een skiër of wandelaar
mogelijk. Enkele beperkingen qua skiën in bepaalde gebieden.
4) Groot gevaar, d.w.z. al bij geringe belasting door personen of mogelijk zelfs spontaan ontstaan van een lawine. Sterke beperkingen qua skiën in het algemeen.
5) Zeer groot gevaar, d.w.z. spontaan ontstaan van lawines te verwach­ten, zelfs op minder steile hellingen. Verbod tot skiën.

Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  donderdag 22 januari 2004 @ 12:56:37 #178
13640 BrakkeAap
Tragically Unhip
pi_16485059
* BrakkeAap slaakt een zucht van verlichting en prent in om op de pistes te blijven

Morgen op pad
Zelden ergens zoveel zin in gehad...

pi_16485927
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 23:09 schreef Komakie het volgende:

[..]

Niet helemaal.

Een pisteregel is ook dat je gelijke bochten moet maken. Dus niet kort.. kort lang kort maar kort kort kort lang lang lang enzo.
Dus ineens een haakse bocht maken is ook niet goed
[..]

Dat is waar, het was ook niet mijn bedoeling alle regels hier op te schrijven. En geloof mij maar dat als jij achterop iemand knalt, jij alle schuld op je krijgt. Ongeacht welk bochtenpatroon die persoon die voor jou heeft gemaakt.

Er zit ook nog al onderscheid tussen het overtreden van de ene en de andere regel. IIn Oostenrijk ziet men het van achteren tegen iemand aanboarden als een misdrijf. Ik heb genoeg mensen zo afgevoerd zien worden door de politie. Maar voor het maken van ongelijke bochtjes wordt je echt niet van de piste gehaald

Iets heel anders, die lawineangst die hier wordt opgevoerd is echt buiten alle proporties. Tuurlijk lawines zijn gevaarlijk en alles. Maar als je een stukje buiten de piste gaat speel je echt niet met je leven hoor.
Hoe hoger de lawineschaal, hoe meer poeder Tegenwoordig zet men hem meteen na wat sneeuwval op 3 of 4 om de mensen zo lekker op de piste te houden.

Nogmaals ik moedig mensen echt niet aan om zich maar van willekeurig welke berg te storten. Maar het gevaar wat door veel mensen hier geschetst wordt is echt overdreven. Laat je goed voorlichten, doe een keer een backcountry camp, koop een pieper,schep en sonde. Let op de hellingshoek, noord-zuid etc. en gewoon door de poeder knallen

donderdag 22 januari 2004 @ 13:49:45 #180
72282 360sjors
King of the Hill
pi_16486395

't is vrijwel onmogelijk om hier op te zien, maar dit heeft dus deze tragische omstandigheden veroorzaakt

Waar kan ik trouwens bestanden uploaden buiten snowboard.com? Want dat schiet ook niet echt op...

pi_16487043
Rechts is je bot ietsje lichter ?
  donderdag 22 januari 2004 @ 14:18:21 #182
9756 Dentist
Toept over...
pi_16487153
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 13:32 schreef Kentaro het volgende:
Iets heel anders, die lawineangst die hier wordt opgevoerd is echt buiten alle proporties. Tuurlijk lawines zijn gevaarlijk en alles. Maar als je een stukje buiten de piste gaat speel je echt niet met je leven hoor.
Hoe hoger de lawineschaal, hoe meer poeder Tegenwoordig zet men hem meteen na wat sneeuwval op 3 of 4 om de mensen zo lekker op de piste te houden.
'Hoe hoger de lawineschaal, hoe meer poeder' en 'Tegenwoordig zet men...' Je hebt echt geen enkel idee waar je het over hebt.

Maar goed, dat vinden de vrienden en familie van de 284 slachtoffers die vorig jaar vielen denk ik ook.. Of de 7 doden (allemaal : seizoenswerkers, oud skileraren of pisteurs) die in de eerste 2,5 week van dit jaar vielen in de franse alpen.

Misschien moet je het eens hardop zeggen. Tweehondervierentachtig doden. Mensen met gezinnen, vrouwen, kinderen, etc. DOOD. Alleen omdat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren.

quote:
Nogmaals ik moedig mensen echt niet aan om zich maar van willekeurig welke berg te storten. Maar het gevaar wat door veel mensen hier geschetst wordt is echt overdreven. Laat je goed voorlichten, doe een keer een backcountry camp, koop een pieper,schep en sonde. Let op de hellingshoek, noord-zuid etc. en gewoon door de poeder knallen
Het gevaar dat geschetst wordt is het volgende : Lawines zijn dodelijk, period.
Wanneer loop je risico : als je domme dingen doet, of door botte pech.
Wanneer doe je domme dingen : als je niet beter weet of als je denkt 'dat het wel goed zit' of 'niet zo gevaarlijk is'.

9 van de 10 mensen in dit topic weten NIETS van lawines en potentieel gevaarlijke hellingen, die moeten, zeker in deze periode, op de piste blijven. Het is de taak van iedereen die beter weet, die mensen voor te lichten over de gevaren. Dergelijke zaken afdoen als 'het kan best' doet totaal geen recht aan de ernst van de zaak.

donderdag 22 januari 2004 @ 14:59:41 #183
72282 360sjors
King of the Hill
pi_16488213
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:14 schreef dapluiz het volgende:
Rechts is je bot ietsje lichter ?
pi_16489333
Ik las trouwens net wel iets grappigs op ultimate snowboarding, namelijk een "nieuw" soort binding van www.beyond.be
Hierdoor kan je je boots makkelijker in je bindingen krijgen, soort kruising van step-in en straps. Tis alleen nog in ontwikkeling, er is nog nix te koop ofzo

donderdag 22 januari 2004 @ 15:48:22 #185
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_16489564
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 15:40 schreef dapluiz het volgende:
Ik las trouwens net wel iets grappigs op ultimate snowboarding, namelijk een "nieuw" soort binding van www.beyond.be
Hierdoor kan je je boots makkelijker in je bindingen krijgen, soort kruising van step-in en straps. Tis alleen nog in ontwikkeling, er is nog nix te koop ofzo

[afbeelding]

hehe, hopen dat ze geen strap-in gaan heten

edit:
ze heten dus echt strap-on..ins

I am always right, once I thought I was wrong, but I was mistaken
pi_16490395
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 11:17 schreef DarkChylde het volgende:

[..]

hoezo helaas. sex met de ex kan altijd

ik stond duck me 15/-5 en sta nu carve 25/13.
ga vanavond mijn tas inpakken :d. heb er al helemaal zin :d
jaaaaaa

Mja, dat zit er helaas niet in

Enne veel plezier, vanavond weg zeker??

donderdag 22 januari 2004 @ 16:30:58 #187
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_16490920
morgen om 4 uur. maar vanavond inpakken. en last minute check doen van alles. kan echt alleen maar aan de sneeuw denken
* DarkChylde gaat het wel koud hebben
  donderdag 22 januari 2004 @ 16:39:36 #188
13640 BrakkeAap
Tragically Unhip
pi_16491172
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 16:30 schreef DarkChylde het volgende:
morgen om 4 uur. maar vanavond inpakken. en last minute check doen van alles. kan echt alleen maar aan de sneeuw denken
* DarkChylde gaat het wel koud hebben
* BrakkeAap kent het gevoel, heeft het zelf namelijk ook
pi_16491182
Ben nog geen 3 weken terug van Tignes, ga ik ga over een maandje weer Dit keer in Oostenrijk.

Moet alleen m'n board nog even waxen.
Weet alleen niet precies hoe dat moet (of kan je het goedkoop laten doen?). Waar haal je die spullen ervoor? Bij intersport bv?

pi_16491307
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:18 schreef Dentist het volgende:

[..]

'Hoe hoger de lawineschaal, hoe meer poeder' en 'Tegenwoordig zet men...' Je hebt echt geen enkel idee waar je het over hebt.

Ik board 8 jaar en sta jaarlijks zo'n 70 tot 100 dagen op mijn board, dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik weet waar ik het over heb.
quote:
Maar goed, dat vinden de vrienden en familie van de 284 slachtoffers die vorig jaar vielen denk ik ook.. Of de 7 doden (allemaal : seizoenswerkers, oud skileraren of pisteurs) die in de eerste 2,5 week van dit jaar vielen in de franse alpen.

Misschien moet je het eens hardop zeggen. Tweehondervierentachtig doden. Mensen met gezinnen, vrouwen, kinderen, etc. DOOD. Alleen omdat ze op het verkeerde moment op de verkeerde plek waren.
[..]

Het gevaar dat geschetst wordt is het volgende : Lawines zijn dodelijk, period.
Wanneer loop je risico : als je domme dingen doet, of door botte pech.
Wanneer doe je domme dingen : als je niet beter weet of als je denkt 'dat het wel goed zit' of 'niet zo gevaarlijk is'.

9 van de 10 mensen in dit topic weten NIETS van lawines en potentieel gevaarlijke hellingen, die moeten, zeker in deze periode, op de piste blijven. Het is de taak van iedereen die beter weet, die mensen voor te lichten over de gevaren. Dergelijke zaken afdoen als 'het kan best' doet totaal geen recht aan de ernst van de zaak.

Misschien moet je mijn hele post nog maar eens doorlezen in plaats van selectief te quoten. Ik doe niets af als het kan best en wijs duidelijk op de risico's en geef aan dat mensen zich moeten laten voorlichten, camps moeten volgen etc.

Het punt wat ik maakte en wat kennelijk langs je heen is gegaan is dat je de gevaren ook kunt overdrijven. Ik vindt dat je dat wederom doet met het noemen van aantallen slachtoffers. Zelf weerhoud je dit ook niet om off-piste tegaan toch?

Lawines zijn dodelijk, dat klopt. Het verkeer is ook dodelijk, om maar een vergelijking te maken. Dat is wat anders dan off-piste boarden is dodelijk of autorijden is dodelijk.

Men moet zich gaat laten voorlichten, de ervaring langzaam opbouwen, de juiste spullen aanschaffen en met proffesionele gidsen de bergen in gaan. Dan is er een hoop plezier te beleven

donderdag 22 januari 2004 @ 17:16:53 #191
9756 Dentist
Toept over...
pi_16492421
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 16:44 schreef Kentaro het volgende:
Ik board 8 jaar en sta jaarlijks zo'n 70 tot 100 dagen op mijn board, dus ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik weet waar ik het over heb.
Gefeliciteerd.. Alleen is ervaring geen vervanger van stupiditeit. En ohja, dan heb je natuurlijk ook wel eens mensen verloren in een lawine, met zoveel ervaring..

Bovendien weet een lawine niet of je een self-proclaimed expert bent of niet, vraag maar aan de 3 saissoniers die in Tignes om het leven zijn gekomen, of de pisteur uit Ste. Foy.

quote:
Misschien moet je mijn hele post nog maar eens doorlezen in plaats van selectief te quoten. Ik doe niets af als het kan best en wijs duidelijk op de risico's en geef aan dat mensen zich moeten laten voorlichten, camps moeten volgen etc.
Sorry, maar een opmerking als : "hoe hoger de gevarenschaal, hoe hoger de poeder" schiet gewoon in het verkeerde keelgat. Om de analogie met autorijden te maken : "Ach, hoe meer mist, hoe leuker het wordt om 200 te rijden." Juist op dat moment moet je oppassen en even 2 tellen nadenken voordat je de poeder in duikt.
quote:
Het punt wat ik maakte en wat kennelijk langs je heen is gegaan is dat je de gevaren ook kunt overdrijven. Ik vindt dat je dat wederom doet met het noemen van aantallen slachtoffers. Zelf weerhoud je dit ook niet om off-piste tegaan toch?
Overdrijven met het aantal slachtoffers? Sorry, maar die getallen zijn gewoon feiten en daar is niks overdrevens aan. Zelf weerhoudt het gevaar me overigens dikwijls om offpiste te gaan, terwijl ik anderen wel rustig met z'n 8-en tegelijkertijd een lawinepad zie traverseren.. Is het dan overdreven om niet te gaan, als de slope wel houdt? Ik dacht het niet...

Ik snap wel dat er een ander uiterste is om te stellen : "als je offpiste gaat, speel je met je leven", maar dat doe ik ook niet. Mensen moeten zich alleen wel zeer bewust zijn van de consequenties van hun acties, aangezien die niet mild zijn. Misschien denken ze dan ook nog ff na over hun acties, dat zou mooi meegenomen zijn.

quote:
Lawines zijn dodelijk, dat klopt. Het verkeer is ook dodelijk, om maar een vergelijking te maken. Dat is wat anders dan off-piste boarden is dodelijk of autorijden is dodelijk.
Op het moment dat het lawinegevaar 5 is, wat het de afgelopen week in veel plaatsen geweest is, dan is er een grote kans dat off-piste boarden een fatale afloop krijgt. Dat is gebleken uit de 7 extreem ervaren slachtoffers die zijn gevallen.
quote:
Men moet zich gaat laten voorlichten, de ervaring langzaam opbouwen, de juiste spullen aanschaffen en met proffesionele gidsen de bergen in gaan. Dan is er een hoop plezier te beleven
Uiteraard is er een hoop plezier te beleven, zolang mensen eens beginnen met nadenken over wat er kan gebeuren. 9 van de 10 lawine-ongelukken zijn nl. te voorkomen door je beter te gedragen offpiste. Daarbij hoort een bepaald bewustzijn dat gekweekt moet worden en dat kweek je niet door te zeggen 'dat het allemaal wel meevalt'.
pi_16494662
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 17:16 schreef Dentist het volgende:

Overdrijven met het aantal slachtoffers? Sorry, maar die getallen zijn gewoon feiten en daar is niks overdrevens aan.

Natuurlijk zijn die getallen feiten. Alleen wil dat nog niet zeggen dat je door het noemen van die getallen een juist beeld schept.

Er gaan bv. in Nederland per jaar 1000 mensen dood aan griep. Iemand die dat leest en de ziekte griep niet kent, zal wanneer hij van iemand hoort dat hij griep heeft verwachten dat diegene niet lang te leven meer heeft. Wanneer je erbij verteld dat 2 miljoen mensen griep krijgen en dat degene die er aan overlijden hoogbejaard of ernstig ziek zijn. Dan geef je een reeel beeld van de risico's.

Ik zie hier met enige regelmatig beginners posten die zich afvragen of ze op de piste wel veilig zijn voor lawines. Zij krijgen door dat constante hameren op de gevaren een vertekend beeld van de risico's. Vandaar dat ik enige nuance wel op zijn plaats vond. Het is nou eenmaal niet zo dat als je 20 meter naast de piste door een stukje sneeuw board wat niet geprepareerd is, dat je dan van geluk mag spreken als je het overleeft.

donderdag 22 januari 2004 @ 18:57:46 #193
9756 Dentist
Toept over...
pi_16495014
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:43 schreef Kentaro het volgende:
Ik zie hier met enige regelmatig beginners posten die zich afvragen of ze op de piste wel veilig zijn voor lawines. Zij krijgen door dat constante hameren op de gevaren een vertekend beeld van de risico's. Vandaar dat ik enige nuance wel op zijn plaats vond. Het is nou eenmaal niet zo dat als je 20 meter naast de piste door een stukje sneeuw board wat niet geprepareerd is, dat je dan van geluk mag spreken als je het overleeft.
Uiteraard niet, maar gevaren bagatelliseren, zeker bij de gemiddelde lezer van dit topic, is mischien wel gevaarlijker dan ze overdrijven. Iemand die geen rijbewijs heeft, zal misschien ook wel een f1 auto de bocht om krijgen, echt veilig is het niet...

Anyway, voor wie er meer over wil weten, we beginnen binnenkort met een serie artikelen over lawines en bc-skiing, wellicht gevolgd door een praktische cursus. Doe er je voordeel mee.

pi_16495468
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 18:57 schreef Dentist het volgende:

[..]

Uiteraard niet, maar gevaren bagatelliseren, zeker bij de gemiddelde lezer van dit topic, is mischien wel gevaarlijker dan ze overdrijven. Iemand die geen rijbewijs heeft, zal misschien ook wel een f1 auto de bocht om krijgen, echt veilig is het niet...

Anyway, voor wie er meer over wil weten, we beginnen binnenkort met een serie artikelen over lawines en bc-skiing, wellicht gevolgd door een praktische cursus. Doe er je voordeel mee.

Helemaal mee eens, het is ook in geen geval mijn bedoeling de gevaren te bagataliseren. Ik heb zelf de verwoestende werking van lawines van dichtbij kunnen aanschouwen en ken inderdaad mensen die door een lawine om het leven zijn gekomen.
  donderdag 22 januari 2004 @ 19:52:29 #195
36662 kees_zenuwpees
U drink, u drive, u spill...
pi_16496495
Hee dentist, je claimt nogal veel van lawines af te weten.
Weet jij toevallig (of iemand anders) een site, waar de gevarenschaal voor lawines in wintersportgebieden wordt bijgehouden?

Of is het zo dat je die info moet zoeken op de site van het betreffende gebied en dus afhankelijk bent van het feit of ze die site goed verzorgen of niet, als je snapt wat ik bedoel?

"The future looks so bright,
I've GOT to wear shades..."
  donderdag 22 januari 2004 @ 19:57:43 #196
9756 Dentist
Toept over...
pi_16496673
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 19:52 schreef kees_zenuwpees het volgende:
Hee dentist, je claimt nogal veel van lawines af te weten.
Weet jij toevallig (of iemand anders) een site, waar de gevarenschaal voor lawines in wintersportgebieden wordt bijgehouden?

Of is het zo dat je die info moet zoeken op de site van het betreffende gebied en dus afhankelijk bent van het feit of ze die site goed verzorgen of niet, als je snapt wat ik bedoel?

oa.

http://www.lawinen.at/austria/

http://www.meteo.fr/meteonet/vigilance/index.html#

http://www.wsl.ch/slf/avalanche/avalanche-en.html

http://www.slf.ch/swiss-snow/snowinfo.html

Elke keer ff doorklikken om op de plek te komen waar je wil en het zijn slechts indicaties. In principe kan je bij de lokale liftbediende de laatste info vragen, als het niet bij de lift op een bord staat.

pi_16497759
Ik moet zeggen dat ik die hele discussie over offpiste, lawines etc. niet echt interressant vind. Ga dat over msn of via email bespreken, maar nu staat het halve topic vol met jullie betogen... NOFI
  donderdag 22 januari 2004 @ 20:47:29 #198
36662 kees_zenuwpees
U drink, u drive, u spill...
pi_16498084
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 19:57 schreef Dentist het volgende:

[..]

Bedankt man
"The future looks so bright,
I've GOT to wear shades..."
  donderdag 22 januari 2004 @ 21:20:19 #199
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_16499033
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 20:35 schreef Enemy het volgende:
Ik moet zeggen dat ik die hele discussie over offpiste, lawines etc. niet echt interressant vind. Ga dat over msn of via email bespreken, maar nu staat het halve topic vol met jullie betogen... NOFI
anders ga je zelf iets bijdragen of zo.

feit is, dat ik eenmaal eerder offpiste gegaan ben. en van plan was om in risoul proberen veel offpiste te pakken.
feit is, dat ik dat nu alleen ga doen als het echt kan. of liever gezegd niet doen, wanneer het niet kan. dus lawinegevaar 3+.

misschien vindt jij het niets bijdragen. maar misschien heeft het mij wel een hele hoop ellende bespaard...

ga natuurlijk wel kijken/vragen of er niet stukje zijn waar je nog wel een beetje door de poeder kan knallen.

nog ff voor de mensen die nu (te) veel gevaar zien. zolang je op een ge-opende piste zit, hoef je je nergens druk over te maken

en nu inpakken

pi_16499427
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 21:20 schreef DarkChylde het volgende:

[..]

anders ga je zelf iets bijdragen of zo.

feit is, dat ik eenmaal eerder offpiste gegaan ben. en van plan was om in risoul proberen veel offpiste te pakken.
feit is, dat ik dat nu alleen ga doen als het echt kan. of liever gezegd niet doen, wanneer het niet kan. dus lawinegevaar 3+.

misschien vindt jij het niets bijdragen. maar misschien heeft het mij wel een hele hoop ellende bespaard...

ga natuurlijk wel kijken/vragen of er niet stukje zijn waar je nog wel een beetje door de poeder kan knallen.

nog ff voor de mensen die nu (te) veel gevaar zien. zolang je op een ge-opende piste zit, hoef je je nergens druk over te maken

en nu inpakken

Ik heb het alleen over Dentist en Kentaro die lopen te discussieren over wie er gelijk heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')