abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16260889
Omdat het in een ander topic het uiteindelijk meer ging over het scoren van een platendeal dan de werkelijke vraag (Wie kan een gitaarsolo in spelen?) open ik nu dit topic.

Ik ben dus wel benieuwd geworden naar de manier waarop mensen (denken) een platencontract te kunnen krijgen.

Ik denk zelf dat het niet perse nodig is dat je in elke bar/cafe/braderie/feesttent hoeft te hebben gestaan, maar dat als je een goede demo maakt en goed laat zien dat je "verkoopbaar" bent dat je dan ook zeker een kans maakt.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben, of er zelf mee bezig zijn? Of mensen met een visie over dit onderwerp....

pi_16260911
*backfindmail*
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
pi_16260923
Je kunt het beste persoonlijk alle relevante platenmaatschappijen afgaan. Die gasten krijgen over de post zo ongelovelijk veel demo's e.d. dat je eruit moet zien te springen.

Of grotere shows spelen. Paradiso, Melkweg, 013 etc.

Hoe je daar komt? Door eerst in kleinere tentjes te spelen, contacten leggen met grotere, meer gevestigde bands, als voorprogramma draaien etc.

M.a.w. : netwerken.

woensdag 14 januari 2004 @ 19:12:49 #4
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_16260972
Meest belangrijke is dat je mensen in het wereldje kent. Heb je dat geluk niet dan moet je bij de (iets) grotere maatschappijen echt met iets bijzonders komen wil je een kans maken.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_16261069
Ik zou om te beginnen zoveel mogelijk alles in eigen beheer doen, want als je echt gelooft in je eigen muziek moet je ook het lef hebben om er zelf cash in te stoppen. Dus zelf opnames en cd-persingen financieren en dergelijke, en zo veel mogelijk optredens proberen te regelen. Als je op een bescheiden niveau succes hebt, dan komen die platenmaatschappijen uiteindelijk vanzelf wel. En netwerken en 'de juiste mensen kennen' lijkt me inderdaad ook erg belangrijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 14-01-2004 19:17]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16261181
De grote namen als Eric Clapton, Sting, U2, Dire Straits, Rolling Stones en vele anderen zijn allemaal doorgebroken door tijdens live optredens hun ding zo goed te doen dat toevallig daar rondhangende platenmaatschappij-mensjes wel interesse in ze hadden. Je moet denk ik wel heel erg goed zijn wil je het via een demo doen. En dan bedoel ik echt uitmuntend goed én verniewend. Het zoveelste poprock bandje bijvoorbeeld daar heeft een platenmaatschappij weinig trek in tenzij je iets vernieuwends/unieks hebt. Maja alles staat of hangt dus met de kwaliteit van de muziek, hoewel het volgens mij een dikke pro is als je ook podiumervaring hebt en daar een uniek ding weet neer te zetten
pi_16261515
Ik denk eerlijk gezegd dat originaliteit nog niet eens zo'n heel belangrijk criterium is. Toen 'grunge' populair was, gingen alle major labels op zoek naar 'hun eigen' grungeband, toen 'nu-metal' in was, moesten ze allemaal een eigen nu-metal band hebben, etc. Uitstraling, image en verkoopbaarheid zal er meer mee te maken hebben.

Het kan ook wel door een demo op te sturen, zoals bijv. bij Spinvis is gebeurd, maar dat lijkt me toch een vrij uitzonderlijk geval.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16261921
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:34 schreef Zander het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat originaliteit nog niet eens zo'n heel belangrijk criterium is. Toen 'grunge' populair was, gingen alle major labels op zoek naar 'hun eigen' grungeband, toen 'nu-metal' in was, moesten ze allemaal een eigen nu-metal band hebben, etc. Uitstraling, image en verkoopbaarheid zal er meer mee te maken hebben.

Het kan ook wel door een demo op te sturen, zoals bijv. bij Spinvis is gebeurd, maar dat lijkt me toch een vrij uitzonderlijk geval.

Originaliteit is niet het allerbelangrijkste maar wat mij opvalt is dat iedereen ook altijd de muziek maakt die op dat moment "hot' is. Wat je kans ook een stuk kleiner maakt denk ik. Dus je moet wel enigszins iets hebben waardoor je meer bijzonder bent dan anderen.

Wat mij ook opviel toen ik een aantaal biografien las (mijn favoriete "literatuur") is dat veel "ontdek" verhalen compleet verzonnen zijn. Zelfs in de tijd van de Rolling Stones en de Beatles werden er al popsterren op formaat gemaakt. En Guns N Roses is ook deels "gemaakt".

Hoewel ik zeker weet dat alleen een demo niet genoeg is denk ik toch ook dat als je een hele goede demo hebt je wel de interesse kan wekken van PM-en.

woensdag 14 januari 2004 @ 20:02:43 #9
73606 vim-fuego
I let my guitar speak for me..
pi_16262384
...klein beginnen, zoals Zander al aanhaalde, wellicht in eigen beheer, of bij een klein of zelfs heel klein label....Vroegah, ehm, vroeger, toen ik zelf nog al zingend in een band mijn ding deed, zijn we ook begonnen met een miniscuul klein duits label en langzaam opgeklommen....het was echter wel een lange weg (10 jaar), en dus ja, hard werken....
...and what about cunture club, are they a cult too?...
pi_16262444
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:02 schreef vim-fuego het volgende:
...klein beginnen, zoals Zander al aanhaalde, wellicht in eigen beheer, of bij een klein of zelfs heel klein label....Vroegah, ehm, vroeger, toen ik zelf nog al zingend in een band mijn ding deed, zijn we ook begonnen met een miniscuul klein duits label en langzaam opgeklommen....het was echter wel een lange weg (10 jaar), en dus ja, hard werken....
Maar ben je uiteindelijk echt ergens gekomen, en zou je het nu anders doen?
  woensdag 14 januari 2004 @ 20:12:38 #11
73606 vim-fuego
I let my guitar speak for me..
pi_16262777
...ik ben er niet superberoemd mee geworden, maar dat was mijn doel niet, en ik denk ook jouw doel niet als ik je berichten lees. Wel heb ik artistiek gezien mijn doel bereikt....Ik heb platen verkocht over heel de wereld, heel veel opgetreden op veel grote festivals en de bekendere nederlandse poppodia, volle zalen getrokken met mensen die mijn liedjes meezongen, radio optredens, tv optredens, veel van mijn muzikale helden mogen ontmoeten en , het allerbelangrijkste, reacties van mensen die in hun leven echt iets aan mijn muziek/teksten hebben gehad. Ook de ervaring van de studio induiken met een onbeperkt budget (platenmaatschappij betaalde alles en gaf ons de mededeling dat we maar moesten kijken hoelang we erover gingen doen), is een ervaring die ik koester.

Wat ik nu anders zou doen als ik alles opnieuw kon doen? Minder in hokjes denken, ik zong in een punkrockband, een stroming waar we fors aan vasthielden, terwijl ik zelf van zoveel muzieksoorten kan genieten......
In de beginjaren zat ik ook nog in een metalband, die echter na de eerste cd hun metalroots overboord gooiden en van alles door elkaar gingen spelen, achteraf gezien had ik liever daar mee verder gegaan......maar ja.....

...and what about cunture club, are they a cult too?...
  woensdag 14 januari 2004 @ 20:15:36 #12
45720 doedelzak13
downt er lustig op los
pi_16262895
Ik? Als ik me binnenkort eens ga verdiepen in muziek, word ik gewoon de beste van de wereld. En de origineelste. Ik zal geschiedenis schrijven, sowieso.

maw: naast praktische, realistische dingetjes is enige ambitie en zelfs naïviteit niet heel slecht denk ik

pi_16279377
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:15 schreef doedelzak13 het volgende:
maw: naast praktische, realistische dingetjes is enige ambitie en zelfs naïviteit niet heel slecht denk ik
Ambitie is prima, naïviteit dodelijk...
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
pi_16280218
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 20:12 schreef vim-fuego het volgende:
...ik ben er niet superberoemd mee geworden, maar dat was mijn doel niet, en ik denk ook jouw doel niet als ik je berichten lees. Wel heb ik artistiek gezien mijn doel bereikt....Ik heb platen verkocht over heel de wereld, heel veel opgetreden op veel grote festivals en de bekendere nederlandse poppodia, volle zalen getrokken met mensen die mijn liedjes meezongen, radio optredens, tv optredens, veel van mijn muzikale helden mogen ontmoeten en , het allerbelangrijkste, reacties van mensen die in hun leven echt iets aan mijn muziek/teksten hebben gehad. Ook de ervaring van de studio induiken met een onbeperkt budget (platenmaatschappij betaalde alles en gaf ons de mededeling dat we maar moesten kijken hoelang we erover gingen doen), is een ervaring die ik koester.

Wat ik nu anders zou doen als ik alles opnieuw kon doen? Minder in hokjes denken, ik zong in een punkrockband, een stroming waar we fors aan vasthielden, terwijl ik zelf van zoveel muzieksoorten kan genieten......
In de beginjaren zat ik ook nog in een metalband, die echter na de eerste cd hun metalroots overboord gooiden en van alles door elkaar gingen spelen, achteraf gezien had ik liever daar mee verder gegaan......maar ja.....

Klikt wel tof! In welke band zat je als ik vragen mag?
  donderdag 15 januari 2004 @ 12:39:52 #15
80732 Xternal
Say Hé! Say Ho!
pi_16280732
Kijk eens hoe de Beatles zijn begonnen ... Die hebben eerst een aantal jaren opgetreden in een aantal nachtclubs in Hamburg, waar ze hun muzikaliteit wisten te perefctioneren. Vervolgens gingen ze weer terug naar Liverpool en begonnen daar met optreden in The Cavern en raakten polulair onder de Liverpoolse jeugd.

Op hetzelfde moment heeft een eigenaar van een platenzaak al twee of drie klanten aan zijn toonbank gehad die naar platen van "The Beatles" vragen, platen die hij natuurlijk (nog) niet heeft. Nieuwsgierig als hij is, gaat deze persoon eens naar een optreden van The Beatles en raakt enthousiast. Hij stelt zich voor als Brian Epstein en tekent de Beatles.

Vervolgens is het zaak om een demo te maken en de Beatles nemen een nummer op. Vervolgens gaat Brian Epstein hier in Londen mee leuren, en wordt een aantal keren afgewezen. The Beatles wordt verweten dat ze teveel als "The Shadows" klinken en dat "daar al genoeg bandjes van zijn". De mensen die The Beatles hebben afgewezen kunnen zich later wel voor hun kop slaan en een gozer (ik geloof van Decca Records) gaat voor de rest van zijn leven door het leven als "the guy who turned down the beatles".

Vervolgens komt Brian Epstein bij EMI aan de deur, waar George Martin The Beatles meteen tekent. En de rest is geschiedenis!

Moraal van het verhaal: als je ècht goed bent, wordt je geheid ontdekt. Het is zaak om op het juiste moment muziek uit te brengen waar dat moment ècht veel behoefte aan is, zoals Nirvana of 2 Unlimited. Dan hoef je muzikaal niet eens zo geniaal te zijn om toch door te breken!

pi_16282276
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 12:22 schreef OutKast het volgende:

[..]

Klikt wel tof! In welke band zat je als ik vragen mag?

inderdaad cool . Vengeance? Sleeze Beez?
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')