Ik ben dus wel benieuwd geworden naar de manier waarop mensen (denken) een platencontract te kunnen krijgen.
Ik denk zelf dat het niet perse nodig is dat je in elke bar/cafe/braderie/feesttent hoeft te hebben gestaan, maar dat als je een goede demo maakt en goed laat zien dat je "verkoopbaar" bent dat je dan ook zeker een kans maakt.
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben, of er zelf mee bezig zijn? Of mensen met een visie over dit onderwerp....
Of grotere shows spelen. Paradiso, Melkweg, 013 etc.
Hoe je daar komt? Door eerst in kleinere tentjes te spelen, contacten leggen met grotere, meer gevestigde bands, als voorprogramma draaien etc.
M.a.w. : netwerken.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 14-01-2004 19:17]
Het kan ook wel door een demo op te sturen, zoals bijv. bij Spinvis is gebeurd, maar dat lijkt me toch een vrij uitzonderlijk geval.
quote:Originaliteit is niet het allerbelangrijkste maar wat mij opvalt is dat iedereen ook altijd de muziek maakt die op dat moment "hot' is. Wat je kans ook een stuk kleiner maakt denk ik. Dus je moet wel enigszins iets hebben waardoor je meer bijzonder bent dan anderen.
Op woensdag 14 januari 2004 19:34 schreef Zander het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat originaliteit nog niet eens zo'n heel belangrijk criterium is. Toen 'grunge' populair was, gingen alle major labels op zoek naar 'hun eigen' grungeband, toen 'nu-metal' in was, moesten ze allemaal een eigen nu-metal band hebben, etc. Uitstraling, image en verkoopbaarheid zal er meer mee te maken hebben.Het kan ook wel door een demo op te sturen, zoals bijv. bij Spinvis is gebeurd, maar dat lijkt me toch een vrij uitzonderlijk geval.
Wat mij ook opviel toen ik een aantaal biografien las (mijn favoriete "literatuur") is dat veel "ontdek" verhalen compleet verzonnen zijn. Zelfs in de tijd van de Rolling Stones en de Beatles werden er al popsterren op formaat gemaakt. En Guns N Roses is ook deels "gemaakt".
Hoewel ik zeker weet dat alleen een demo niet genoeg is denk ik toch ook dat als je een hele goede demo hebt je wel de interesse kan wekken van PM-en.
quote:Maar ben je uiteindelijk echt ergens gekomen, en zou je het nu anders doen?
Op woensdag 14 januari 2004 20:02 schreef vim-fuego het volgende:
...klein beginnen, zoals Zander al aanhaalde, wellicht in eigen beheer, of bij een klein of zelfs heel klein label....Vroegah, ehm, vroeger, toen ik zelf nog al zingend in een band mijn ding deed, zijn we ook begonnen met een miniscuul klein duits label en langzaam opgeklommen....het was echter wel een lange weg (10 jaar), en dus ja, hard werken....
Wat ik nu anders zou doen als ik alles opnieuw kon doen? Minder in hokjes denken, ik zong in een punkrockband, een stroming waar we fors aan vasthielden, terwijl ik zelf van zoveel muzieksoorten kan genieten......
In de beginjaren zat ik ook nog in een metalband, die echter na de eerste cd hun metalroots overboord gooiden en van alles door elkaar gingen spelen, achteraf gezien had ik liever daar mee verder gegaan......maar ja.....
maw: naast praktische, realistische dingetjes is enige ambitie en zelfs naïviteit niet heel slecht denk ik
quote:Ambitie is prima, naïviteit dodelijk...
Op woensdag 14 januari 2004 20:15 schreef doedelzak13 het volgende:
maw: naast praktische, realistische dingetjes is enige ambitie en zelfs naïviteit niet heel slecht denk ik
quote:Klikt wel tof! In welke band zat je als ik vragen mag?
Op woensdag 14 januari 2004 20:12 schreef vim-fuego het volgende:
...ik ben er niet superberoemd mee geworden, maar dat was mijn doel niet, en ik denk ook jouw doel niet als ik je berichten lees. Wel heb ik artistiek gezien mijn doel bereikt....Ik heb platen verkocht over heel de wereld, heel veel opgetreden op veel grote festivals en de bekendere nederlandse poppodia, volle zalen getrokken met mensen die mijn liedjes meezongen, radio optredens, tv optredens, veel van mijn muzikale helden mogen ontmoeten en , het allerbelangrijkste, reacties van mensen die in hun leven echt iets aan mijn muziek/teksten hebben gehad. Ook de ervaring van de studio induiken met een onbeperkt budget (platenmaatschappij betaalde alles en gaf ons de mededeling dat we maar moesten kijken hoelang we erover gingen doen), is een ervaring die ik koester.Wat ik nu anders zou doen als ik alles opnieuw kon doen? Minder in hokjes denken, ik zong in een punkrockband, een stroming waar we fors aan vasthielden, terwijl ik zelf van zoveel muzieksoorten kan genieten......
In de beginjaren zat ik ook nog in een metalband, die echter na de eerste cd hun metalroots overboord gooiden en van alles door elkaar gingen spelen, achteraf gezien had ik liever daar mee verder gegaan......maar ja.....
Op hetzelfde moment heeft een eigenaar van een platenzaak al twee of drie klanten aan zijn toonbank gehad die naar platen van "The Beatles" vragen, platen die hij natuurlijk (nog) niet heeft. Nieuwsgierig als hij is, gaat deze persoon eens naar een optreden van The Beatles en raakt enthousiast. Hij stelt zich voor als Brian Epstein en tekent de Beatles.
Vervolgens is het zaak om een demo te maken en de Beatles nemen een nummer op. Vervolgens gaat Brian Epstein hier in Londen mee leuren, en wordt een aantal keren afgewezen. The Beatles wordt verweten dat ze teveel als "The Shadows" klinken en dat "daar al genoeg bandjes van zijn". De mensen die The Beatles hebben afgewezen kunnen zich later wel voor hun kop slaan en een gozer (ik geloof van Decca Records) gaat voor de rest van zijn leven door het leven als "the guy who turned down the beatles".
Vervolgens komt Brian Epstein bij EMI aan de deur, waar George Martin The Beatles meteen tekent. En de rest is geschiedenis!
Moraal van het verhaal: als je ècht goed bent, wordt je geheid ontdekt. Het is zaak om op het juiste moment muziek uit te brengen waar dat moment ècht veel behoefte aan is, zoals Nirvana of 2 Unlimited. Dan hoef je muzikaal niet eens zo geniaal te zijn om toch door te breken!
quote:inderdaad cool
Op donderdag 15 januari 2004 12:22 schreef OutKast het volgende:[..]
Klikt wel tof! In welke band zat je als ik vragen mag?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |