In navolging van Biefstukkie bakken. & Hoe bak je een eitje (ff serieus) vond ik het wel leuk om ook maar direct mijn bakwerk te laten zien Het was de eerste keer dat ik brood ging bakken, heb gewoon het recept gevolgd en ben ervoor gegaan. Het recept kwam uit een van de boeken van (de welbekende) Jamie Oliver. In plaats van slechts saai brood ervan te bakken heb ik gekozen voor una ciabatta en een focaccia (daar moet het op lijken tenminste
). Natuurlijk heb ik er foto's van genomen:
2 ciabatta's naast elkaar, voor de eerste keer vind ik vooral de onderste aardig gelukt:
Broodjes liggen nog af te koelen dus weet nog niet of ze ook smaken, maar ze zien er iig wel smakelijk uit. Het was iig wel geinig om eens te proberen en het is aan te raden voor mensen die het ook eens willen proberen
Over de topping van de focaccia, er zit op:
Door de ciabatta zit nog olijfolie gemend
[Dit bericht is gewijzigd door Rave17 op 15-01-2004 12:12]
Als je de nederlandse vertaling hebt zou ik maar een groot glas water bijdehand houden, de hoeveelheid zout klopt daar namelijk niet bij. (is een klein theelepeltje, maar in boek staat eetlepel)
Maaruh, verder zien ze er top uit
quote:Uhm, het is de nederlandse vertaling. Nou hoop ik maar dat het eetbaar is
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef T_R_I_P het volgende:
Heb ik 1 vraagje voor je. Heb je het recept uit een nederlandse vertaling van zijn boek of had je het engelse boek?Als je de nederlandse vertaling hebt zou ik maar een groot glas water bijdehand houden, de hoeveelheid zout klopt daar namelijk niet bij. (is een klein theelepeltje, maar in boek staat eetlepel)
Maaruh, verder zien ze er top uit
Bedankt voor alle reacties trouwens dat het er lekker uitziet
Enneh.. waarom zou je het af laten koelen? Als het nog een beetje warm is is het eigenlijk het lekkerst! (vind ik dan)
Opensnijden, aan 1 kant besmeren met tappenade, beleggen met mozzarella en dan dichtklappen en in de oven doen. Dat is lekker.
quote:Wat er dus in het recept stond, schrik niet: 30 gram
Op woensdag 14 januari 2004 19:05 schreef T_R_I_P het volgende:
Maar hoeveel zout heb je er nou in gegooid?
Snap ook niet dat zo'n drukfout in een boek komt te staan :S
quote:Voor de volgende keer waren we ook van plan om het in combinatie met tappenade te nemen
Op woensdag 14 januari 2004 19:10 schreef Lucille het volgende:
Nog een tip voor de Focaccia:Opensnijden, aan 1 kant besmeren met tappenade, beleggen met mozzarella en dan dichtklappen en in de oven doen. Dat is lekker.
quote:Ik zal morgen wel verhaaltje vertellen hoe ik het heb gemaakt en dan plaats ik er meteen een beter recept bij (met minder zout erin
Op woensdag 14 januari 2004 19:18 schreef Christine het volgende:
Ik had toch zeker een recept hier verwacht.....maar dat komt nog, ja toch??
Het begin voor zowel de ciabatta als de focaccia is hetzelfde. Pas bij de laatste stap maak je er 2 aparte dingen van. Nogmaals: het recept is oorspronkelijk van Jamie Oliver, maar ik heb er af en toe wat tips tussen gestopt
Benodigdheden:
30g verse gist óf 3x 7g zakjes gist.
30g honing of suiker (suiker is makkelijker i.v.m. afwegen).
625ml water (liefst lauw).
1kg (tarwe) bloem.
10 á 20g zout (ligt er net aan in welke mate je normaal zout gebruikt, zout moet erin, want brood zonder zout is geen brood ).
Werkwijze:
1: Maak een geschikte plek schoon, dit kan beter te ruim zijn dan te klein. Zorg er wel voor dat het droog is voordat je de bloem er neer gaat strooien
2: Neem de helft van het (lauwe) water en roer hier de suiker en de gist doorheen. Doordat het water lauw was en me maatbeker niet erg groot, kwam het er al snel overheen. Een grote maatbeker is dus aan te raden.
3: Nu moet je een "meer" gaan maken, waarbij de bloem de wanden vormen. Aangezien pakken meel per kilo gaan, heb ik niet alle bloem in één keer gebruikt. Ongeveer 50 á 60 gram had ik bewaart in het pak voor later. Strooi alle bloem & zout op je werkplek en probeer een kuil in het midden te maken (daar moet straks het water inkomen en het moet niet kunnen wegstromen ).
4: Het is nu de bedoeling dat je het mengsel van (lauw) water + suiker + gist in het kuiltje in je bloem schenkt. Als het goed is stroomt het er (nu nog) niet overheen. Nu komt echter het leukere deel, je moet nu het water mengsel met de bloem gaan mengen. Bij mij stroomde het alle kanten erover, maar uiteindelijk kwam alles toch goed Het mengen kan op meerdere manieren. Ik deed het met één hand, alles blijft onzettend aan je handen kleven, maar je hebt tenminste wel controle erover
Het moet ook lukken met een vork, nadeel is dat je daardoor wel krassen kan maken op je ondergrond. Wanneer een beetje al het water is gemengd kan je het overige deel erbij gieten. Slimste is natuurlijk om dit beetje voor beetje te doen, tenzij je ook hier graag een waterbalet wilt hebben
5: Op dit moment zal het waarschijnlijk een grote kleefboel zijn en het is het verstandigst om nu 2 handen te gaan gebruiken. Het is zaak om eerst de kleefboel een beetje op orde te brengen alvorens goed te kunnen kneden. Knijp, duw, pers en kneed zoveel als je maar kan in de kleefboel en gebruik af en toe wat bloem (wat je aan het begin apart hebt gehouden!). Bloem is ook erg handig als je handen vreselijk onder zitten (leuk om iemand dan een hand te geven ), gewoon klein beetje over je handen heen strooien en je krijgt het er allemaal heel gemakkelijk af
.
6: Zodra het geheel wat op orde is kun je echt gaan kneden. Als je een "bal-vorm" hebt, dan duw je met je muis van je hand het deeg iets naar boven. Je vouwt het dan weer terug op en draait het deeg een kwartslag. Als je dit steeds herhaalt en ook af en toe wat bloem neerstrooit gaat het allemaal prima Doe dit een paar minuten, wat langer als je denkt dat je het niet goed genoeg hebt gekneed.
7: Nu moet het deeg voor de eerste keer rijzen. Maak van je deeg een "bal" en leg het bijvoorbeeld in een kom (plastic, glas, maakt niet uit). Door er een kruis in te snijden schijnt het rijzen sneller te gaan Ik had het geheel afgedekt met een theedoek en op de verwarming gezet. Het doel van het rijzen is om het deeg zeker 2x zo groot te maken. Bij mij kwam het deeg boven de kom uit na de 40 minuten rijzen.
8: Wanneer je denkt dat het deeg wel in volume genoeg heeft toegenomen, ga je alle lucht er weer uit kneden. Weer op de manier als bij stap 6. Na het kneden kan je het deeg gaan verdelen. Gebruik ook hier weer bloem als het teveel "plakt". Ik had ervoor gekozen om 2 ciabatta's ervan te maken en 1 "focaccia". Wanneer je niet tevreden bent over de vorm van het deeg kneed het dan weer zoals bij stap 6 staat.
De focaccia is best simpel: sla uit het deeg een soort ovaal en leg die op de bakplaat, vervolgens bestrooi je de "focaccia" met wat bloem. Op de bakplaat moet je ook van te voren weer wat bloem strooien. Met je vingertop prik je allemaal kuiltjes in het deeg (dat schijnt te horen bij focaccia ). Daarna kan de topping erop. Ik deed er zelf wat ingrediënten op naar eigen inzicht. In een schaaltje schonk ik wat olijfolie (
) en deed er vervolgens knoflookpeper (gekocht op de Zwarte Markt, is lekker pittig) en provencaalse kruiden doorheen. Even roeren en daarna uitsmeren over de focaccia.
De ciabatta ging want simpeler. Van het deeg maakte ik een platte bol met een klein kuiltje erin. Hierin deed ik enkele eetlepels olijfolie (moet je zelf bepalen, ligt aan de hoeveelheid deeg en je eigen smaak) en dan het geheel weer kneden. Aangezien het deeg weer gaat plakken kan je weer wat bloem gebruiken. Zodra het genoeg gekneed is moet je er een worst van rollen. Niet te lang, want je wilt geen stokbrood ervan maken Daarna gebruik je weer je muis van je hand om het deeg plat en breder te maken. Nu leg je deze ook weer op de bakplaat en strooit er redelijk wat bloem overheen. Met een mes maak je dan over het brood heen een aantal kerven.
9: Nu moet het deeg voor de 2de keer rijzen. Het meest handige is het om het op de bakplaat zelf op een warme plek te laten rijzen. Heb je echter geen grote kachel daarvoor, verplaats het dan met het bakpapier eronder. Probeer het niet met je handen te doen, want dan verpest je straks je brood (na het rijzen kan het dan weer inzakken, als je het terug naar de bakplaats verhuist). Het deeg moet voor de 2de keer 45 minuten rijzen.
10: De oven moet voor beide broden op 225 graden Celcius staan. De focaccia moet ongeveer 15 minuten bakken(laat hem er wat langer inzitten, als je hem nog te licht van kleur vindt) en de ciabatta moet 25 minuten.
11: Nu is je eerste eigen gemaakte brood klaar
Thx Rave17
eigenlijk moet ik gewoon het kookboek kopen natuurlijk
Door bovenstaand recept schijn je (ik heb dit recept nog niet geprobeerd, maar dat gaan we dit weekend doen) ook allemaal andere dingen te kunnen doen. Van een college kreeg ik te horen dat dit erg lekker is:
zongedroogde tomaatjes
knoflook, ui en rozemarijn
olijven en fetakaas
quote:Mijne was ook errug lekker hoor
Op woensdag 14 januari 2004 19:08 schreef Cola_Light het volgende:
Nou!! Te toevallig, ik ben sinds gisteren ook aan het experimenteren met Focaccia. Wij hebben er olijven doorheen gedaan, rozemarijn, cherrytomaten en oregano.
Hier mijn resultaat (heb alleen een webcam, sorry):
quote:In welk boek staat dit recpet eigenlijk? Ik heb namelijk ook een boek van Jamie en heb gisterenavond even gekeken, en volgens mij is bovenstaand recept hetzelfde als in het boek, alleen dus inderdaad met een eetlepel zout. Moet dus een theelepel zijn?
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef T_R_I_P het volgende:
Heb ik 1 vraagje voor je. Heb je het recept uit een nederlandse vertaling van zijn boek of had je het engelse boek?Als je de nederlandse vertaling hebt zou ik maar een groot glas water bijdehand houden, de hoeveelheid zout klopt daar namelijk niet bij. (is een klein theelepeltje, maar in boek staat eetlepel)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |