Wie verwacht er dat een verbaal aggressieve knul van 17 met een pistool verhaal komt halen??
Ik denk dat sommigen echt geen idee hebben hoe het er aan toe gaat op dergelijke scholen, waarmee leraren te maken hebben dagelijks.
Er is verdomme een politiepost IN de school aanwezig of portiers, camerabewaking in alle hoeken en gaten, dat alleen al geeft aan met wat soort jeugd je te maken hebt fdaarzo.
Die knullen accepteren NIETS van buitenstaanders, hebben nooit geleerd dat er zoiets is als NEE, dat mag NIET.
En dat is op heel veel VMBO scholen het geval, dus, moeilijke jongens die geen tegenspraak dulden.
En dan de politiek maar wijsmaken dat zwarte scholen geen probleem zijn.
Nee, miet als de leerlingen HAVO VWO niveau hebben en betrokken ouders, maar dat heeft het gros dus niet.
EN dan zou de school tekort schieten en verantwoordelijkheid dragen?
Ze moeten noodgedwongen roeien met de riemen die ze heeft en ze roeien zich te pletter, maar de politiek laat die leraren al jarenlang flink in de kou staan, neemt ze niet serieus, want ach het valt allemaal reuze mee, toch?
Als je zegt, dit is incidenteel, dan moet je daar maar eens gaan kijken, de UITKOMST is incidenteel, er is nu een leraar vermoord, maar het gedrag van die jongelui is allesbehalve incidenteel, er lopen vele Murats rond en de school heeft eenvoudigweg niet de draagkracht om al die jongens op te vangen, al was het maar omdat die jongens eenvoudigweg niet bereikbaar zijn, ze accepteren NIETS, en zo'n leraar kiest, logisch, eieren voor zijn geld, want degene die dat niet doet, eindigt zoals deze conrector misschien.
quote:Nou, sorry, dat laatste zag ik bijvoorbeeld niet bij die Antilliaanse jongens die een knul doodstaken om zijn fiets, de hele Antilliaanse gemeenschap, keurden dit resoluut af, geen excuussmoesje gehoord toen, niet van maatschappelijk werkers uit die groep, niet van eventuele voogden, niet van leerlingen of familie.
Op donderdag 15 januari 2004 13:31 schreef Re het volgende:[..]
ik ben het grotendeels heus wel met je eens hoor (dat weetje toch), maar in dit geval was het misschien dan niet de verantwoordelijkheid van de school (ze hebben blijkbaar wel hun best proberen te doen) maar ik zou er niet op tegen zijn dat de school in zulk soort zaken wat meer sociale controle mag opzetten voor toekomstige probleem gevallen. Ouders in dit geval opvoeden misschien
Het is trouwens niet vreemd dat mensen in de buurt van een dader hun daden probeert te vergoeilijken om hun eigen falen te verdoezelen, dat is niet "cultuur" gebonden
Als ik Arslan van Forum hoor, die kwam ook meteen al met "dat is niet de cultuur, daar heeft het niets mee te maken" aanzetten, terwijl hij vervolgens in 1 adem meldt dat er allochtone (Turkse) leraren nodig zijn omdat alleen die dergelijke knullen kunnen bijstaan en begrijpen, omdat ze uit dezelfde cultuur komen.
Wat is het nou??
De Turkse criminoloog bij Netwerk was wmb een stuk duidelijker in zijn betoog.
Het lééft onder die knullen, het lééft onder de jeugd uit die groep.
Het is niet incidenteel.
Het is in de Turks-koerdische cultuur heel normaal om geweld te accepteren als de EER is aangetast, het wordt toegejuigd, bewonderd.
De eer herstel je door de ander te doden, ten overstaande van velen liefst.
Gezien de ontwikkelingen en de belachelijke discussie die gevoerd word over de schuldvraag in deze vreselijke situatie
zie ik in de nabije toekomst Murat in zijn gestolen BMW Cabrio de Geleenstraat tegemoet rijden terwijl de achtergrond feestelijk verlicht wordt door een brandend Binnenhof.
Een nieuwe stap in de intergratie is genomen.
quote:het is een verklaring van de naasten, misschien om het te verklaren, misschien om er een rationale achter te zoeken. De ware toedracht over het waarom is mij nu nog niet duidelijk, hij zwijgt immers
Op donderdag 15 januari 2004 13:41 schreef milagro het volgende:[..]
Wat is het nou??De Turkse criminoloog bij Netwerk was wmb een stuk duidelijker in zijn betoog.
Het lééft onder die knullen, het lééft onder de jeugd uit die groep.
Het is niet incidenteel.
Het is in de Turks-koerdische cultuur heel normaal om geweld te accepteren als de EER is aangetast, het wordt toegejuigd, bewonderd.
De eer herstel je door de ander te doden, ten overstaande van velen liefst.
quote:Daar heb ik toch twijfels bij ... toevallig weer hetzelfde fenomeen als toen die jongen in Venlo doodgeschopt werd, of toen een stel "cultureel verbonden" snotapen op straat stonden te juichen op 11 september 2001. Eigenlijk nooit gezien in mijn cultuur.
Op donderdag 15 januari 2004 13:31 schreef Re het volgende:Het is trouwens niet vreemd dat mensen in de buurt van een dader hun daden probeert te vergoeilijken om hun eigen falen te verdoezelen, dat is niet "cultuur" gebonden
Als je nou kijkt naar de reacties van medeleerlingen, natuurlijk is het gros hardstikke aangeslagen, maar er zijn er zelfs een aantal die posters met daarop "Murat, We love you" naar die herdenking willen meenemen! Ook is er gezegd door een medeleerling: "het is niet eerlijk dat Murat zo slecht word afgeschilderd, de leraar lokte het zelf vaak uit"
Dat vind ik pas shocking! En dan kun je wel met kort door de bocht reacties komen van "terugsturen die mensen" "natuurlijk die allochtonen weer" maar denk eens dieper, die mensen zijn zwaar achtergesteld, het "uitschot" komt vaak naar Nederland.
Na een paar jaar krijgen we van die wijken die afgesloten worden door hekken, in iedere stad zgn. "no go areas", en wat doe je ertegen? Niks.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 13:52 schreef Re het volgende:[..]
het is een verklaring van de naasten, misschien om het te verklaren, misschien om er een rationale achter te zoeken. De ware toedracht over het waarom is mij nu nog niet duidelijk, hij zwijgt immers
quote:Ach ja..Murat had geen keus, hij moest de leraar wel doodschieten.
Ze zijn erg boos dat Murat zo slecht wordt afgeschilderd. Volgens hen heeft Van Wieren het zelf uitgelokt. "Elke pauze sprak Van Wieren hem aan. Murat heeft op alle manieren geprobeerd om zijn problemen op te lossen, maar iedereen heeft een grens", zegt een van hen.... "Hij was onze man en deed geen vlieg kwaad." Volgens de leerlingen zou dit de enige optie voor Murat zijn geweest. "Als hij van school af zou gaan, zou hij al zijn vrienden achterlaten. We hopen dat hij snel weer vrij komt."
.
Eerwraak dus volgens deze knulletjes, de conrector had hem tot op het bot getergd.
En waarmee, met het woord NEE.
Sorry Re, ook voor lieden uit de directe omgeving is dit niet NORMAAL.
Ze praten het gewoon helemaal goed zelfs.
De voogd doet dat niet direct met zoveel woorden, maar feitelijk legt hij de schuld dus vooral bij de school en dus ook bij de conrector.
En het feit dat lieve Murat weigert een verklaring af te leggen is wel heel tegenstrijdig met de zogenaamde spijtbetuiging, vind je niet?
quote:het is escapism, fout gedrag inderdaad, maar het kan wel een verklaring zijn om de daad te rationaliseren, in mijn ogen is dit gewoon sociaal psychologisch gedrag. Dat wij dat niet kunnen en mogen begrijpen is duidelijk (ik moet gewoon aan die reclame denken "Dat doet tie anders nooit")
Op donderdag 15 januari 2004 13:53 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Daar heb ik toch twijfels bij ... toevallig weer hetzelfde fenomeen als toen die jongen in Venlo doodgeschopt werd, of toen een stel "cultureel verbonden" snotapen op straat stonden te juichen op 11 september 2001. Eigenlijk nooit gezien in mijn cultuur.
quote:laat even duidelijk zijn dat ik het gedrag veroordeel maar dat ik gewoon vanuit verklaarbaar gedrag redeneer. Eerwraak op zich is zo fout als de neten natuurlijk
Op donderdag 15 januari 2004 13:59 schreef milagro het volgende:[..]
[..]Ach ja..Murat had geen keus, hij moest de leraar wel doodschieten.
Eerwraak dus volgens deze knulletjes, de conrector had hem tot op het bot getergd.
En waarmee, met het woord NEE.Sorry Re, ook voor lieden uit de directe omgeving is dit niet NORMAAL.
Ze praten het gewoon helemaal goed zelfs.
De voogd doet dat niet direct met zoveel woorden, maar feitelijk legt hij de schuld dus vooral bij de school en dus ook bij de conrector.En het feit dat lieve Murat weigert een verklaring af te leggen is wel heel tegenstrijdig met de zogenaamde spijtbetuiging, vind je niet?
Ik heb gewoon het gevoel dat het bij deze jongen vroeg of laat toch wel fout ging, en of dat nou cultuurgebonden is of gewoon psychisch gedrag is een tweede... ik neem aan dat in Turkije er ook geen leraren worden doodgeschoten als iemand de klas uit wordt gestuurd
Iemand vermoorden omdat diegene je "eer" heeft aangetast? Ik heb ook regelmatig ruzie met de (con)rector bij op school, maar het is nooit in mij opgekomen om ook maar een wapen naar school te nemen, en iemand te bedreigen, laat staan vermoorden.Dan ben je echt ziek.En iedereen die nu loopt te roepen dat die Murat z'on lieve jongen is, is misschien wel net zo "ziek" in hun stinkende hoofdjes als die Murat zelf !!
sorry , maar moest ik ff kwijt....
quote:goed zo, ga nu maar weer buitenspelen
Op donderdag 15 januari 2004 14:09 schreef Imbi het volgende:
sorry , maar moest ik ff kwijt....
quote:nee, maar dat is het er een van hen, hè, en wordt er een thuiswedstrijd ghespeelt,zou je kunnen zeggen.
Op donderdag 15 januari 2004 14:09 schreef Re het volgende:[..]
laat even duidelijk zijn dat ik het gedrag veroordeel maar dat ik gewoon vanuit verklaarbaar gedrag redeneer. Eerwraak op zich is zo fout als de neten natuurlijk
Ik heb gewoon het gevoel dat het bij deze jongen vroeg of laat toch wel fout ging, en of dat nou cultuurgebonden is of gewoon psychisch gedrag is een tweede... ik neem aan dat in Turkije er ook geen leraren worden doodgeschoten als iemand de klas uit wordt gestuurd
Arslan zei ook dat een allochtone leraar beter is, ze zien "ons" niet als autoriteit, ze zien witte agenten niet als autoriteit, laat staan witte leraren.
Wat dat betreft had hij ms wel een punt, de buurtvaders zijn met die argumenten ook aangesteld.
Ze accepteren geen NEE , geen correctie op hun gedrag van een kaaskop.
Verder is het natuurlijk zo dat je dergelijke idioten overal aantreft en dat een moord als deze nooit te voorkomen is, in principe.
Maar als je meent dat de school verantwoordelijk is, omdat de jongen overduidelijk symptomen van een potentielen moordenaar vertoonde en dat men dat door ervaring had moeten opmerken (want hoe herken je anders die symptomen immers) dan kun je niet tegelijkertijd spreken van een incidenteel geval, hooguit dat de úitkomst (de dood vd leraar) incindenteel is.
Integratie werkt niet, assimilatie staat hier ten lande gelijk aan fascisme en dus blijft er
naar mijn bescheiden mening maar één (1) optie over:
De VVD heeft het dualisme in de politiek ingevoerd, laat Min. Donner maar hetzelfde
doen in de rechtspraak. Geheel naar de tradities die onze gekleurde broeders zo koesteren,
moeten wij hen bestraffen volgens de Sharia. Desnoods stellen we een paar Islamitische
(scherp-)rechters aan, da's meteen weer goed voor de arbeidsparticipatie!
De meeste steden en dorpen hebben wel een marktplein, dat doorgaans maar één of twee
dagen per week wordt benut en derhalve uitstekend dienst kan doen om de straffen er te
laten voltrekken. Ter leeringh ende vermaeck, zullen we maar zeggen. Een paar aanshouwelijke
lessen zullen zeker bevorderlijk zijn in de strijd het morele verval een halt toe te roepen.
quote:Als er op korte termijn oplossingen moeten komen om dit soort zaken te voorkomen zouden zulk soort maatregelen misschien wel nodig zijn, oplossingen voor de langere termijn moeten natuurlijk vanuit de basis worden aangepakt maar daar zie je geen resultaten van op de korte termijn. Dus zal er iets moeten gebeuren wat ook direct effect heeft en niet pas over een generatie of zo
Op donderdag 15 januari 2004 14:18 schreef milagro het volgende:[..]
op het andere nieuwsbericht (leerling schiet leerling neer) iedereen de mond vol over 'waar hebtie dat wapen gekocht, zie je wel, allochtoon' enzovoorts.
wel consequent blijven he: als wapens in nederland vrij verkrijgbaar zijn, en mensen mogen die gebruiken, dan ja: inbrekers e.d. zullen eerder doodgeschoten worden (alhoewel de kans dat zo'n vent dan zelf ook een gun meeneemt, -en- niet zal aarzelen die te gebruiken aardig groot zal zijn....) maar ook onschuldige mensen, want wapens zijn nou eenmaal vrij te krijgen, en gekken ook!
quote:Terracollege afd. Havo-VWO-Gymnasium
Op donderdag 15 januari 2004 13:32 schreef milagro het volgende:
En dat is op heel veel VMBO scholen het geval, dus, moeilijke jongens die geen tegenspraak dulden.En dan de politiek maar wijsmaken dat zwarte scholen geen probleem zijn.
Nee, miet als de leerlingen HAVO VWO niveau hebben en betrokken ouders, maar dat heeft het gros dus niet.
quote:Doen *ze* toch?
Op donderdag 15 januari 2004 14:09 schreef Imbi het volgende:
Waarom doen ze die dingen niet in hun eigen land?
quote:en op fok is het volstrekt acceptaal om dieven te doden, het wordt toegejuigd, bewonderd.
..........
je punt is?
en thuis kom je er als eerste stap hulpverlener (school die problemen wilt aankaarten) 9 van de 10 keer niet in, wegens diezelfde trots en eer.
bij de eerste de beste kritiek op zoonlief wordt er een andere school gezocht, dat is ook een van de (minder belangrijke) oorzaken van het ontstaan van zwarte scholen.
en thuis vinden ze dat zodra zoonlief de deur achter zich dichtdoet, de verantwoordelijkheid bij de politie en de school ligt.
ga daar maar aanstaan als goedwillende leraar/school.
de medewerking vanuit de basis is veelal nul komma nul.
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:31 schreef milagro het volgende:
en de basis ligt thuis.en thuis kom je er als eerste stap hulpverlener (school die problemen wilt aankaarten) 9 van de 10 keer niet in, wegens diezelfde trots en eer.
bij de eerste de beste kritiek op zoonlief wordt er een andere school gezocht, dat is ook een van de (minder belangrijke) oorzaken van het ontstaan van zwarte scholen.en thuis vinden ze dat zodra zoonlief de deur achter zich dichtdoet, de verantwoordelijkheid bij de politie en de school ligt.
ga daar maar aanstaan als goedwillende leraar/school.
de medewerking vanuit de basis is veelal nul komma nul.
quote:nee, want dat bepaal jij niet.
Op donderdag 15 januari 2004 14:31 schreef simmu het volgende:
en mijns insziens heeft dit dus HE-LE-MAAL niks met eerwraak van doen, dus kan daar alsjeblieft over opgehouden worden?
en of het met eerwraak te maken heeft, weet ik niet, maar gezien de reacties van zijn vrienden zou het zomaar eens kunnen.
zij vinden immers dat de conrector te ver gegaan is en dat Murat geen keus had.
dus blijkbaar leeft dat soort gedachten wel onder die specifieke groep jongelui, de Murats.
quote:lees alsjebliefd dan even wat ik eerder hier al postte (scheelt me alles quoten) -mijn- punt is het volgende:
Op donderdag 15 januari 2004 14:35 schreef milagro het volgende:[..]
nee, want dat bepaal jij niet.
en of het met eerwraak te maken heeft, weet ik niet, maar gezien de reacties van zijn vrienden zou het zomaar eens kunnen.
zij vinden immers dat de conrector te ver gegaan is en dat Murat geen keus had.dus blijkbaar leeft dat soort gedachten wel onder die specifieke groep jongelui, de Murats.
dit is -geen- incident, dit is een direct gevolg van een verharding van de huidige maatschappij, waarin het toegejuicht wordt door 'het volk' om mensen die in hun opinie geen mens zijn (kan dus een dief zijn, of een moordenaar, of een leraar of whatever, gewoon iemand die iets doet wat jij niet wilt dattie doet) te verwonden of te doden, dit alles in het kader van rechtvaardigheid!
als zodanig zie ik dus niet wat het te maken heeft met eerwraak, of huidskleur. dit had net zo goedf een blanke jongen kunnen wezen, die random een donkergekleurd persoon neerschiet, omdat de blanke jongen op school gepest wordt door wat 'marokaantjes'
kijk ff op de fp, en de link die ik al gaf: 71-jarige invalide in cel na doden crimineel
daar wordxt wapengebruik toegejuicht, door o.a. precies dezelfde personen als die nu lopen te jammeren dat zo'n jongen geen wapen mag hebben.
kijk: iedereen is weleens gefrustreerd, en boosof bang. tegenwoordig is het heel makkelijk om een wapen te kopen 'om jezelf te beschermen', en door het soort houding wat nu leeft is het wel heel verleidelijk geworden om dat te gebruiken.
VMBO is idd een school voor de iets minder makkelijk lerende scholier, als zodanig moet je daar ook geen intellectuele hoogstandjes verwachten! dus ook geen echte 'eerwraak' motieven, want daar kunnen die lui geeneens goed genoeg voor redeneren!
quote:En christenen wel?
Op donderdag 15 januari 2004 13:11 schreef Mr-Mackey het volgende:[..]
Moslims mogen zich niet te buiten gaan aan alcohol en drugs, dus ...
quote:Zoek de oorzaak bij het mens en de situatie waar hij in verkeerde.
Bovendien staat er op de FP een update: Pa lief zit ook in de cel en de doodgeschoten leeraar zou daar een opmerking over hebben gemaakt. Of dat al of niet waar is doet er niet echt toe. 'T blijft wel frappant dat pa-lief óók al achter de tralies zit. Echt weer een verrijking voor ons land, die familie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |