abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:25:20 #1
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_16259851
Tijdens 't uitvoegen op een vrij lange uitvoegstrook kwam al invoegend een vrachtauto-cabine (dus zonder oplegger enzo) met een vrij hoge snelheid ingevoegd, ging gelijk de linkerbaan op, en had er zo te zien een behoorlijk tempo in.

Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?

Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?

Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_16260010
Ik heb geen id of hij dan nog aan z'n regels moet houden
Het enigste wat ik weet is dat dat ding hartstikke snel optrekt zonder aanhanger
pi_16260018
Een begrenzer mag je niet kunnen uitschakelen. Ook de zekering van de begrenzer is meestal gekoppeld met die van een ander elektrisch systeem (bijv. je lichten) dus om die er uit te trekken helpt niet, want dan heb je dus ook geen licht...
Don't let my username fool you...
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:33:55 #4
45787 fulco-
I want my avatars back!
pi_16260037
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:25 schreef Farao het volgende:
Tijdens 't uitvoegen op een vrij lange uitvoegstrook kwam al invoegend een vrachtauto-cabine (dus zonder oplegger enzo) met een vrij hoge snelheid ingevoegd, ging gelijk de linkerbaan op, en had er zo te zien een behoorlijk tempo in.

Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?

Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?


Begrenzer moet altijd aanstaan, mag daarom ook niet uit te schakelen zijn voor de bestuurder! Echter... veel begrenzers zijn met bepaalde truukjes om de tuin te leiden (ik beschouw ze eigenlijk als opzettelijk ingebouwde features).

Een vrachtwagencabine wordt zowel met als aanhanger gezien als een vrachtwagen waarvoor in NL een maximum snelheid van 80 km/h geldt. Met alleen een cabine en de begrenzer om de tuin geleid, kan pittig gereden worden. Max. snelheid ligt meestal op hooguit 130 km/h.

pi_16260076
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)

pi_16260137
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:41:49 #7
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_16260198
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:33 schreef Metalfreak het volgende:
....Ook de zekering van de begrenzer is meestal gekoppeld met die van een ander elektrisch systeem (bijv. je lichten) dus om die er uit te trekken helpt niet, want dan heb je dus ook geen licht...
Nu was dit niet zo'n probleem want 't was midden overdag en redelijk helder, dus z'n lichten had ie niet nodig.
Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_16260271
met of zonder oplegger blijft 80 Km/h maar ze kunnen een uitloop tot 90 hebben met begrenser maar harder mag echt niet als je al 90 rijdt pakken ze je al op.
pi_16260326
vrachtwagen heeft veel pktjes maar ja is niet gemaakt voor snelheid maar als zow ding natuurlijk gas geeft zonder oplegger gaat zoiets vrijrap natuurlijk
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:47:24 #10
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_16260359
Ik reed nog aan't begin van die (lege) uitvoegstrook en had nog ongeveer een snelheid van 120 km/h (was vrij leeg en reed daarvoor ong. 140) toen die truck mij inhaalde.

Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.

Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:52:12 #11
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_16260461
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

[...]


Laat me niet lachen, ik doe mijn werk voor een groot deel in de transportbranche en kom veel bij transportondernemingen over de vloer. Zodoende hoor je weleens het een en ander met betrekking tot begrenzers. Die zijn bijna zonder uitzondering verschrikkelijk makkelijk uit te schakelen door de chauffeur. En geloof me maar als ik zeg dat vrachtwagenchauffeurs nou niet bepaald hoogbegaafde professoren zijn. NOFI
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:54:45 #12
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_16260514
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:47 schreef Farao het volgende:
Ik reed nog aan't begin van die (lege) uitvoegstrook en had nog ongeveer een snelheid van 120 km/h (was vrij leeg en reed daarvoor ong. 140) toen die truck mij inhaalde.

Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.


Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:58:49 #13
45787 fulco-
I want my avatars back!
pi_16260611
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:54 schreef T_R_I_P het volgende:

[..]

Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.


Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.
  woensdag 14 januari 2004 @ 18:58:59 #14
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16260619
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:39 schreef Metro2005 het volgende:
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
Valt behoorlijk tegen.

Deze heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 14 januari 2004 @ 19:02:43 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16260720
Ik kom nog wel eens een vrachtwagen zonder oplegger tegen in scheveningen. Maar ik kan je verzekeren dat die dingen optrekken als een lijp helm josti. Die trekken je er echt dik uit
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_16260721
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....
  woensdag 14 januari 2004 @ 19:03:25 #17
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16260739
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef erikkll het volgende:

[..]

slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....


Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  woensdag 14 januari 2004 @ 19:04:07 #18
16443 T_R_I_P
PROUD OF BRASIL
pi_16260755
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef fulco- het volgende:

[..]

Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.


Dat soort systemen zijn wel in ontwikkeling, maar binnen europa zijn transportbedrijven nog altijd verplicht met schijven te werken.
"Statistics are like bikinis, what they reveal is suggestive but what they conceal is vital"
  woensdag 14 januari 2004 @ 19:05:06 #19
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16260791
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.


Ligt er aan of me schoonmoeder er in zit of niet
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_16260794
Zie ook dit topic


Acceleratie van een truck deze dus

[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 14-01-2004 19:10]

pi_16260821
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.


maar ik wel
pi_16260831
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Valt behoorlijk tegen.

Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.

Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo


Daar weet je alles van hè Robert?

Timmermanszoon zeker...

pi_16260837
vrachtwagens moeten ook koppel(nm's) hebben om te trekken, pk's zijn ondergeschikt iig
pi_16260868
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  woensdag 14 januari 2004 @ 19:09:10 #25
11731 pr0f
Hit any user to continue
pi_16260876
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.

Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)


De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.
Renault 5 GT Turbo. 120 pk, 848 kg, 0-100 in 7.8 sec.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')