Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?
Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?
quote:Begrenzer moet altijd aanstaan, mag daarom ook niet uit te schakelen zijn voor de bestuurder! Echter... veel begrenzers zijn met bepaalde truukjes om de tuin te leiden (ik beschouw ze eigenlijk als opzettelijk ingebouwde features).
Op woensdag 14 januari 2004 18:25 schreef Farao het volgende:
Tijdens 't uitvoegen op een vrij lange uitvoegstrook kwam al invoegend een vrachtauto-cabine (dus zonder oplegger enzo) met een vrij hoge snelheid ingevoegd, ging gelijk de linkerbaan op, en had er zo te zien een behoorlijk tempo in.Mag je als vrachtwagen, als je zonder oplegger rijdt, de begrenzer uitschakelen, als dat uberhaupt al mogelijk is ?
Of moet je gewoon 80 blijven rijden met je cabine en je houden aan de regels die normaal ook voor vrachtwagens gelden ?Als je zonder begrenzer mag rijden met zo'n ding lijkt 't me dat je behoorlijk wat pk's, die je normaal gebruikt om je oplegger te trekken, kan gebruiken om flink de vaart er in de houden.
Of heb ik 't mis ?
Een vrachtwagencabine wordt zowel met als aanhanger gezien als een vrachtwagen waarvoor in NL een maximum snelheid van 80 km/h geldt. Met alleen een cabine en de begrenzer om de tuin geleid, kan pittig gereden worden. Max. snelheid ligt meestal op hooguit 130 km/h.
Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)
quote:Nu was dit niet zo'n probleem want 't was midden overdag en redelijk helder, dus z'n lichten had ie niet nodig.
Op woensdag 14 januari 2004 18:33 schreef Metalfreak het volgende:
....Ook de zekering van de begrenzer is meestal gekoppeld met die van een ander elektrisch systeem (bijv. je lichten) dus om die er uit te trekken helpt niet, want dan heb je dus ook geen licht...
Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.
quote:Laat me niet lachen, ik doe mijn werk voor een groot deel in de transportbranche en kom veel bij transportondernemingen over de vloer. Zodoende hoor je weleens het een en ander met betrekking tot begrenzers. Die zijn bijna zonder uitzondering verschrikkelijk makkelijk uit te schakelen door de chauffeur. En geloof me maar als ik zeg dat vrachtwagenchauffeurs nou niet bepaald hoogbegaafde professoren zijn. NOFI
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.[...]
quote:Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.
Op woensdag 14 januari 2004 18:47 schreef Farao het volgende:
Ik reed nog aan't begin van die (lege) uitvoegstrook en had nog ongeveer een snelheid van 120 km/h (was vrij leeg en reed daarvoor ong. 140) toen die truck mij inhaalde.Hij reed toen in iedergeval al over de 120 km/h en dat liep nog wel op want hij ging vrij snel uit zicht.
quote:Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.
Op woensdag 14 januari 2004 18:54 schreef T_R_I_P het volgende:[..]
Dan is het voor die kerel niet te hopen dat hij gecontrolleerd word, want hij kan per direct opnieuw zijn groot rijbewijs overnieuw gaan halen als ze merken dat de begrenzer eraf is. En dat kunnen ze naderhand ook altijd nog zien aan zijn tachograafschijf.
quote:Valt behoorlijk tegen.
Op woensdag 14 januari 2004 18:39 schreef Metro2005 het volgende:
hoeveel pk heeft een vrachtwagen eigenlijk?
en zijn het gewone diesels of turbodiesels?
Deze heeft slechts 410 pk.
Ik had echt iets van 1.400 verwacht of zo
quote:slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Valt behoorlijk tegen.
Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.
quote:Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
Op woensdag 14 januari 2004 19:02 schreef erikkll het volgende:[..]
slechts 410? onze auto heeft 165 ofzo.... en die is al redelijk snel....
quote:Dat soort systemen zijn wel in ontwikkeling, maar binnen europa zijn transportbedrijven nog altijd verplicht met schijven te werken.
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef fulco- het volgende:[..]
Tachograafschijf? ... Dacht dat dat inmiddels in het techniekmuseum lag. Tegenwoordig gebeurt dat elektronisch met systemen die de authenticiteit van de gelogde data waarborgen met cryptografische sleutels.
quote:Ligt er aan of me schoonmoeder er in zit of niet
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
Acceleratie van een truck deze dus
[Dit bericht is gewijzigd door Virus.NL op 14-01-2004 19:10]
quote:maar ik wel
Op woensdag 14 januari 2004 19:03 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Jullie auto weegt waarschijnlijk geen 14 ton.
quote:Daar weet je alles van hè Robert?
Op woensdag 14 januari 2004 18:58 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Valt behoorlijk tegen.
Deze [afbeelding] heeft slechts 410 pk.
Timmermanszoon zeker...
quote:De motoren van vrachtwagens hebben een verschrikkelijk kleine powerband, daarom hebben ze ook 25 versnellingen ofzo. Een lege vrachtwagen kan er natuurlijk wel een heel zootje overslaan maar je schakelt je nog steeds helemaal leip.
Op woensdag 14 januari 2004 18:36 schreef beerten het volgende:
80 isa 80. Wat de samenstelling van het voertuig (vrachtwagen) ook is. De begrenzer is wel uit te schakelen, maar dat is zeerzeker niet makkelijk te doen.Vergeet niet dat een lege vrachtwagen, in verhouding, enorm veel pk's heeft. Dus erg snel is. Daarbij komt dat de motoren van vrachtwagens over een heel groot toerenbereik een constante trekkracht hebben. Schakelen hoeven ze dus nauwelijks als ze leeg of zonder olegger rijden. Dat maakt ze vaak verrassend snel! (tot 80km/h, dan bederft de begrenzer de pret voor fde chauffeur. Feitelijk iets van 83 km/h)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |