quote:
Wapen schietincident Terra College gevondenHet vuurwapen waarmee de onderdirecteur van het Terra College in Den Haag is neergeschoten, is gevonden in de bosjes bij de school. De 17-jarige verdachte, die zich gisteravond meldde bij de politie, heeft zelf aangegeven waar hij het vuurwapen had weggegooid. Dat heeft het Openbaar Ministerie gemeld.
Leerlingen, ouders en personeel van het Terra College in Den Haag zijn vanochtend bijeengekomen om stil te staan bij het overlijden van adjunct-directeur Hans van Wieren. Een team van slachtofferhulp staat de leerlingen bij.
De komende dagen worden er geen lessen gegeven op de VMBO-school. Vandaag kunnen leerlingen tot twaalf uur terecht om over hun gevoelens en emoties te praten. Voor het gebouw zijn bloemen neergelegd en er branden kaarsjes. De vlag hangt halfstok.
Persconferentie
Leerkrachten en directie waren al vroeg op de school aan de Beresteinlaan aanwezig. Directeur Miltenburg sprak de verzamelde pers toe en vroeg om gepaste afstand. "Het is voor ons personeel een zware taak om de 830 leerlingen de komende dagen op te vangen. Zij moeten hiervoor een topprestatie leveren", aldus Miltenburg. Vanmiddag om twee uur wordt een personconferentie gehouden in het Haagse stadhuis.De 49-jarige conrector en biologieleraar werd gisteren om 13.15 uur door het hoofd geschoten in de drukke kantine van de school. Het slachtoffer werd in kritieke toestand per traumahelikopter overgebracht naar het Westeinde Ziekenhuis, waar de hele avond voor zijn leven werd gevochten. Rond 22 uur overleed hij.
Politiemensen zochten de hele middag met speurhonden naar de vermoedelijke dader. Zijn identiteit was bekend. Veel scholieren waren getuige van het schietincident en hadden hem herkend. Hij zou Van Wieren hebben beschoten, omdat hij hem eerder deze week van school zou hebben gestuurd.
Spijt
De verdachte meldde zich op aandringen van familieleden om 21.05 op het politiebureau. Volgens zijn voogd heeft hij spijt van zijn daad.Het Terra College heeft al eerder te maken gehad met geweldsincidenten. Naar aanleiding daarvan zijn op initiatief van de omgekomen conrector veiligheidscamera's geïnstalleerd. Ook is er beveiligingspersoneel aanwezig en een speciale schoolveiligheidsagent. Deze mensen mogen echter geen tassen van leerlingen doorzoeken op eventuele wapens.
Eens kijken of het vandaag wel mogelijk is om op een normale manier een discussie te voeren.
Geklooi, gescheld en gezanik wordt w.m.b. direct beloond met een gedwongen afscheid van dit forum.
quote:En daar zit het probleem. Ik had begrepen dat de politie op de betreffende school bijna dagelijks voor een of ander incidentje langs moest komen. Bovendien stonden veel leerlingen nou niet bepaald bekend als lieverdjes.
Ook is er beveiligingspersoneel aanwezig en een speciale schoolveiligheidsagent. Deze mensen mogen echter geen tassen van leerlingen doorzoeken op eventuele wapens.
IMO moet het op dergelijke scholen mogelijk moeten zijn/worden dat er WEL gecontroleerd mag gaan worden op bezit van wapens.
quote:Spijt, sjah, daar heeft dus helemaal niemand wat aan. De bedoeling van 'spijt' is dat je er voor je actie aan denkt dat je het na je actie zult hebben, zodat je de actie niet uitvoert. Dus spijt hebben na de actie is toegeven dat je onderaan de evolutionaire ladder staat, dat je niet veel beter bent dan een beest (wat je afkomst ook is).
De verdachte meldde zich op aandringen van familieleden om 21.05 op het politiebureau. Volgens zijn voogd heeft hij spijt van zijn daad.
Trouwens, als hij spijt heeft, dan is 'ie in het volle besef van wat hij gedaan heeft. Dus geen verzachtende omstandigheden. Wat mij betreft krijgt hij levenslang.
Het zou ook goed zijn als hij gedwongen werd de rest van zijn leven het gezin van Van Wieren financieel te steunen, in plaats van dat dat van mijn belastinggeld gebeurt.
Ik heb zelf een moord van dichtbij meegemaakt, ik weet hoe zoiets het leven van alle betrokkenen volledig ontwricht. Ik heb zoveel medelijden met Van Wieren's gezin en zijn collega's en vrienden, dat wil je niet weten . Ook medelijden met Van Wieren, maar voor hem is het al 'voorbij', zeg maar.
quote:Ik denk niet dat hem dat een haar zal helpen. Het is te laat om spijt te hebben. Hij is nu een moordenaar, hij heeft iemand van het leven beroofd, een vrouw van haar man, en kinderen van hun vader.
Spijt
De verdachte meldde zich op aandringen van familieleden om 21.05 op het politiebureau. Volgens zijn voogd heeft hij spijt van zijn daad.
en zijn voogd meent dat hij spijt heeft?
quote:Spijt met voorbedachte rade?!
Spijt, sjah, daar heeft dus helemaal niemand wat aan. De bedoeling van 'spijt' is dat je er voor je actie aan denkt dat je het na je actie zult hebben, zodat je de actie niet uitvoert.
quote:In ons rechtssysteem is het wel degelijk van belang of je jezelf aangeeft en of je spijt hebt.
Op woensdag 14 januari 2004 11:20 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
Ik denk niet dat hem dat een haar zal helpen. Het is te laat om spijt te hebben. Hij is nu een moordenaar, hij heeft iemand van het leven beroofd, een vrouw van haar man, en kinderen van hun vader.
En hoe komt hij aan dat wapen? En vooral: hoe komt hij aan het idee om iemand in koelen bloede neer te schieten? Het was geen opwelling, want hij heeft koelbloedig het pistool op de slaap van de leraar geplaatst en de trekker overgehaald. Eerlijk gezegd geloof ik geen bal van die "spijt"
quote:Ja, dat wel, maar als je spijt betuigt betekent dat IMO dat je je ten tijde van handelen bij volle verstand was.
Op woensdag 14 januari 2004 11:22 schreef Posdnous het volgende:[..]
In ons rechtssysteem is het wel degelijk van belang of je jezelf aangeeft en of je spijt hebt.
Dus geen ontoerekeningsvatbaar-verhaal denk ik (maarja, ik ben geen rechter/advocaat, dus ik kan natuurlijk de plank volledig misslaan )
Overigens zijn er wel vaker leraren neergestoken op scholen.
Ik geloof trouwens ook wel dat dit met voorbedachte rade is. Hij heeft het pistool bij zich gestoken en meegenomen naar school. Het is niet een klein pistool (volgens zeggen), dus daar loop je niet normaal mee op zak. Er is dus een reden dat hij het bij zich gestoken heeft. Daarbij was hij al van school gestuurd, kwam hij terug en had een pistool bij zich. Dat pistool is hij dus gaan halen om zijn argumenten kracht bij te zetten. Ik vind dat als iemand een pistool bij zich draagt, hij volledig verantwoordelijk voor zijn acties is als hij het dan ook gebruikt. Een pistool is geen speelgoed: hoe je het ook wendt of keert, als je een pistool bij je draagt en gebruikt, dan is dat imo met voorbedachte rade.
Een mes is naast een wapen ook een simpel gebruiksvoorwerp. Een pistool is alleen maar een wapen, je kunt er geen sinaasappel mee schillen.
[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 14-01-2004 11:30]
quote:Ik zou niiet weten hoe?
Op woensdag 14 januari 2004 11:24 schreef Just.an.Illusion het volgende:
Dan hadden ze wel mooi een waardeloze speurhond uitgekozen... Die had hem dan allang moeten vinden toch!
quote:Ik denk dat je als dader nog minder wilt dat het wapen in je handen aangetroffen wordt.
Op woensdag 14 januari 2004 11:19 schreef Bastard het volgende:
Ik vind het altijd maar vreemd dat een dader zijn pistool weggooid. Ik bedoel, die je wil toch helemaal niet gevonden laten worden?
quote:Hij weet toch hoe kruitresten ruiken?
Op woensdag 14 januari 2004 11:25 schreef infinium het volgende:[..]
Ik zou niiet weten hoe?
Hoe moet zo'n hond nu weten hoe de dader ruikt als ze geen jas oid hebben van de dader?
quote:Ergo: als je iemand vermoord moet je het wapen in zee gooien.
Op woensdag 14 januari 2004 11:26 schreef Fester het volgende:[..]
Ik denk dat je als dader nog minder wilt dat het wapen in je handen aangetroffen wordt.
quote:Ergo: best kun je gewoon niemand vermoorden
Op woensdag 14 januari 2004 11:27 schreef Just.an.Illusion het volgende:[..]
Ergo: als je iemand vermoord moet je het wapen in zee gooien.
quote:Dan spoelt het weer aan, kun je het beter in een rustig water in een park ofzo gooien.
quote:met tightripjes vastgebonden aan een baksteen waar een gat in geboord zit zodat je zeker weet dat het niet omhoog komt drijven...
Op woensdag 14 januari 2004 11:29 schreef Fester het volgende:[..]
Dan spoelt het weer aan, kun je het beter in een rustig water in een park ofzo gooien.
quote:Misschien moet je wel gewoon niemand vermoorden...
Matig...
quote:Ja; want dan ga jij ook zo'n ding kopen zeker?
Op woensdag 14 januari 2004 11:25 schreef NiteSpeed het volgende:
Nu ben ik benieuwd wat voor wapen het is.
Er is niks zo onbelangrijk als het preciese type wapen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |