Deze dader mag nu fijn een jaartje op kosten van de staat tv kijken. En de kosten zijn veel te hoog. Waarom maakt men van gevangenissen geen strafkampen?
Als het aan mij zou liggen: alle gevangenen op water en droog brood. 's Nachts fijn in de cel. Overdags in een grote zaal aan de ketting en werken. Het is jammer dat er zoveel geautomatiseerd is, anders hadden ze mooi de hele dag knijpers kunnen maken. Maar er zal vast wel dergelijk werk zijn wat niet automatisch kan. En pas als je je werk behoorlijk doet krijg je een plakje kaas en 's avonds een aardappeltje.
Laat gevangenis maar echt straf zijn. Als gevangenen dan niet lang weggestopt worden, zorg dan in ieder geval dat de tijd optimaal benut wordt.
Waarom is de gevangenis nog steeds een hotel, terwijl er nog steeds een begrotingstekort is?
Wat is jouw mening? Wat zijn de argumenten voor en tegen?
Maar ff serieus; iemand levenslang zijn vrijheid afpakken is al straf genoeg lijkt me.
quote:Jochies die allerlei verschillende misdrijven hebben gepleegd en onverbeterbaar lijken. Krijgen vanaf dag 1 al een strenge aanpak ala leger, bivakken in de bos, als 1 iemand de fout in gaat word de hele groep gestraft, word geleerd om onder druk te presteren, krijgen cursussen om na hun detentie wat te beteken in de maatschappij.
Den Engh is een gesloten Rijksinrichting voor op zwakbegaafd niveau functionerende, ernstig gedragsgestoorde jongeren van 12 23 jaar. Binnen de instelling worden de opgenomen jongeren opgevoed en behandeld door een unieke, groepsgerichte aanpak: de Socio Groeps Strategie
[Dit bericht is gewijzigd door MOBO666 op 13-01-2004 23:37]
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 23:33 schreef Intxaurraga het volgende:
Maar ff serieus; iemand levenslang zijn vrijheid afpakken is al straf genoeg lijkt me.
quote:hadden ze maar beter moeten nadenken voor dat ze domme dingen gingen doen
Op dinsdag 13 januari 2004 23:33 schreef Intxaurraga het volgende:
Ja laten we ze allemal geselen en benzine laten drinken....
In gevangenissen wordt ook wel degelijk gewerkt, hoor. Niet helemaal te vergelijken met de Daltons die in de "chaingang" aan de spoorweg stonden te werken, maar toch. Hoewel het werken dacht ik een privilege was en geen dwang, maar daar kunnen anderen vast meer over zeggen.
quote:
Ja laten we ze allemal geselen en benzine laten drinken....
quote:Ho, stop! ik heb het niet over zwaarder straffen cq martelen zoals enkelen voorstellen.
Deze discussie komt echt elke keer als er een vreselijke moord of verkrachting is begaan, vraag me af of hier nog iets nieuws uit gaat komen.
Ik heb het over de gevangene zelf voor de kosten op te laten draaien door de tijd die ze zitten te laten werken. En iedere cent die het dan opbrengt is voor de kosten van zijn eigen eten, bewaking, huur van de cel etc...
quote:Uhm jah dat gebeurt ook zo
Op dinsdag 13 januari 2004 23:36 schreef Fearlezz het volgende:Ik heb het over de gevangene zelf voor de kosten op te laten draaien door de tijd die ze zitten te laten werken. En iedere cent die het dan opbrengt is voor de kosten van zijn eigen eten, bewaking, huur van de cel etc...
Waarop basseer jij dat ze de hele dag niks doen?
quote:we moeten er wel iets aan hebben hé !
Op dinsdag 13 januari 2004 23:30 schreef Fearlezz het volgende:
Naar aanleiding van de moord in Den Haag had ik net een gesprek over het grote staatshotel met roomservice... de gevangenis.Deze dader mag nu fijn een jaartje op kosten van de staat tv kijken. En de kosten zijn veel te hoog. Waarom maakt men van gevangenissen geen strafkampen?
Als het aan mij zou liggen: alle gevangenen op water en droog brood. 's Nachts fijn in de cel. Overdags in een grote zaal aan de ketting en werken. Het is jammer dat er zoveel geautomatiseerd is, anders hadden ze mooi de hele dag knijpers kunnen maken. Maar er zal vast wel dergelijk werk zijn wat niet automatisch kan. En pas als je je werk behoorlijk doet krijg je een plakje kaas en 's avonds een aardappeltje.
Laat gevangenis maar echt straf zijn. Als gevangenen dan niet lang weggestopt worden, zorg dan in ieder geval dat de tijd optimaal benut wordt.
Waarom is de gevangenis nog steeds een hotel, terwijl er nog steeds een begrotingstekort is?
Wat is jouw mening? Wat zijn de argumenten voor en tegen?
dus gewoon alle gevangen wegen aan laten leggen. Bewaker met sniper erbij. Als je altijd goed werkt mag je die tv en beter bed gerust hebben. Doe je kut werken krijg je droog brood. Na de straf kunnen ze wegen blijven maken voor inkomen en dan zijn ze dat werkritme gewend in gevangenis werkervaring mja moet werken.
Mensen die niet meewerken met dit gooien we op een eiland ergens en die zoeken het maar mooi uit
quote:
Activiteiten
Diverse activiteiten moeten er voor zorgen dat de gedetineerde structuur in zijn leven krijgt, zijn agressie kwijt kan en dat hij zijn dag zinvol kan invullen. DJI streeft er naar de ingeslotenen zodanig op hun terugkeer in de maatschappij voor te bereiden, dat zij, na terugkeer in de maatschappij, niet meer terugvallen in strafbaar gedrag. Met een opleiding op zak of een (nieuw) geleerd vak heeft de gedetineerde, na terugkeer, de kans op een goede baan en de kans een nieuw bestaan op te bouwen.Scholing
Tijdens de detentie is het mogelijk om onderwijs te volgen. Het gaat vooral om inhaalonderwijs of het voltooien van een opleiding of cursus. Er is groepsonderwijs en individueel onderwijs. Individueel onderwijs wordt vaak via schriftelijke cursussen van erkende onderwijsinstellingen aangeboden. Buitenlandse gedetineerden kunnen een cursus Nederlandse taal volgen.
Arbeid
De meeste mensen denken dat ingeslotenen vooral eenvoudige arbeid verrichten, zoals knijpers maken of zakjes plakken. Vroeger was dat inderdaad zo, maar nu kent de arbeid in veel inrichtingen een hoge mate van professionaliteit. De inrichtingen zijn op veel terreinen actief. Ingeslotenen maken bijvoorbeeld producten van beton, hout, textiel en metaal. Er worden meubelen en grafische producten gemaakt. Andere activiteiten zijn lakspuiten en poedercoating. Vaak heeft een ingeslotene al ervaring als hij op een bepaald terrein wordt ingezet, maar hij kan hiertoe ook binnen de inrichting een opleiding volgen. Veel producten worden in opdracht van het bedrijfsleven vervaardigd.
Tijdsbesteding
In de inrichting geldt een vaste tijdsbesteding. Die kan per inrichting verschillen, want elke inrichting heeft haar eigen huisregels. De tijdsbesteding bestaat in ieder geval uit werken. Daarnaast kan elke ingeslotene een arbeidstraining of een opleiding volgen. De educatieve voorzieningen - onderwijs, bibliotheek of handenarbeid - kunnen per inrichting verschillen. Verder is per week een aantal uur beschikbaar voor recreatie en het zogenaamde 'luchten'.
Recreatie
Naast arbeid is er ook tijd voor ontspanning. Elke ingeslotene heeft in ieder geval recht op 6 uur sport of recreatie per week. In de meeste inrichtingen is er een recreatieruimte waar de ingeslotenen gezamenlijk televisie kunnen kijken. In elke inrichting is een bibliotheek; de ingeslotenen kunnen daar boeken lezen en lenen. De bibliotheek is vaak ook een sociale ontmoetingsplaats.
quote:Dat is per week bijna een complete werkdag niet-productief. Terwijl de kosten voor de cipier, 'huur' van de cel etc gewoon doorlopen.
Elke ingeslotene heeft in ieder geval recht op 6 uur sport of recreatie per week.
Wat betreft opleiding, daar kan ik me nog wel in vinden omdat het herhaling voorkomt. Maar ontspanning.... in de gevangenis? :S
quote:Owja... Jij bent zeker ook alleen maar thuis om te slapen en de rest van de tijd ben je aan het werk om je huur te betalen
Op dinsdag 13 januari 2004 23:44 schreef Fearlezz het volgende:Dat is per week bijna een complete werkdag niet-productief. Terwijl de kosten voor de cipier, 'huur' van de cel etc gewoon doorlopen.
voor de rest kan je werken voor geld.
de dingen zijn niet zo heel duur + je kan IDD en WERKELIJK WAAR een PS3 en XBOX2 met Dolby digital en een flatscreen plasma TV kopen/
en je hebt zon 9 uur pert dag om die te gebruiken.
Het zijn en blijven wel mensen, dus martelen kan niet. Ook het eten hoeft geen biefstuk te zijn, maar een aardappeltje, groente stukkie vlees kan toch wel? Stel jezelf eerst maar eens voor hoe het zou zijn als je een 1 jaar lang je slaapkamer niet uit zou mogen, wat je dan allemaal NIET meer kan doen....
quote:Lijkt me toch niet echt een pretje voor een paar jaar.
Het leven in de gevangenis
Wat houdt het ' leven in de gevangenis' in? Wat is de dagelijkse gang van zaken?De cel
Na de inschrijving krijgt de ingeslotene een cel toegewezen. Voor deze cel is de ingeslotene zelf verantwoordelijk. Hij moet hem zelf schoonmaken en mag niets vernielen. Er staat een bed, een bureau met stoel en een kast. Er is ook een toilet aanwezig. Om op de hoogte te kunnen blijven van wat er buiten de gesloten deuren gebeurt mag de ingeslotene een radio meenemen en bestaat er, afhankelijk van de inrichting, de mogelijkheid om een televisie te huren.De huidige standaardcel is 4,80 meter lang en 2,40 meter breed.
Geld
Uiteraard heeft de ingeslotene tijdens zijn verblijf in een inrichting bepaalde spullen nodig. Een aantal producten wordt standaard uitgereikt zoals zeep, suiker en koffie. Extra benodigdheden zoals bijvoorbeeld rookwaren, snoepgoed en lectuur kan de ingeslotene kopen in de winkel in de inrichting. Daarvoor wordt geld gehaald van zijn rekening, want ingeslotenen mogen geen contant geld op zak hebben. Per week mag hij ongeveer 68 euro besteden in de winkel. Dat geld kan hij onder andere verdienen met de arbeid die hij in de inrichting verricht.
Eten
De maaltijden worden verzorgd door de inrichting. De ingeslotene krijgt drie maaltijden per dag. In een aantal inrichtingen kunnen de ingeslotenen ook zelf koken. De benodigdheden daarvoor zijn verkrijgbaar in de winkel.
Gezondheidszorg
De inrichting biedt standaard een aantal vormen van gezondheidszorg. Zo heeft elke inrichting een medische dienst, een psycholoog, psychiater, huisarts, tandarts en een maatschappelijk werker in huis. Daarnaast heeft elke inrichting een aparte ruimte waar de ingeslotene zijn geloof kan belijden. Een gesprek met een katholieke, protestantse, humanistische of islamitische geestelijk verzorger is mogelijk.
Contact met de buitenwereld
De ingeslotene mag contact met de buitenwereld onderhouden. Hij mag zoveel brieven versturen en ontvangen als hij wil. Hij mag in ieder geval één uur per week bezoek ontvangen. Dit bezoek vindt onder toezicht plaats. In de gesloten inrichting mogen langgestraften eenmaal per maand een uur lang bezoek zonder toezicht ontvangen. Telefoneren mag in ieder geval tien minuten per week.
Raar....
quote:Maar als jij gek word in je kamer kun je altijd nog naar het cafe toe of naar vrienden.
Op woensdag 14 januari 2004 11:38 schreef sexbierum het volgende:
Hmmm...een cel is groter dan mijn studentenkamertje
quote:Er staat niks over het budget van de gevangene. Alleen dat die maximaal 68 euro MAG besteden in de winkel.
en de gevangene heeft meer geld om te besteden dan ik....
quote:1) Volgens mij stond er iets over een ruimte met een TV om gezellig bij elkaar te zitten, gevangen onder elkaar, leuk! Ook mogen ze lekker sporten en werken. Genoeg mogelijkheden dus om eens lekker uit het celletje te kruipen.
Op woensdag 14 januari 2004 11:41 schreef calvobbes het volgende:[..]
Maar als jij gek word in je kamer kun je altijd nog naar het cafe toe of naar vrienden.
En ik denk ook niet dat jij een wc op je kamer hebt
[..]Er staat niks over het budget van de gevangene. Alleen dat die maximaal 68 euro MAG besteden in de winkel.
2) Alleen het idee al dat ze zoveel mogen besteden. Daarbij komt dat als er ergens een maximum is ingesteld de kans aanwezig is dat er bepaalde gevallen zijn waarbij de gevange nog veel meer zou kunnen besteden! (anders heeft in instellen van een max helemaal geen nut he)
Van mij mag 't allemaal best een beetje strenger!
quote:Als dat leuke mensen zijn is dat wel leuk jah.
Op woensdag 14 januari 2004 11:51 schreef sexbierum het volgende:1) Volgens mij stond er iets over een ruimte met een TV om gezellig bij elkaar te zitten, gevangen onder elkaar, leuk!
quote:Ja overdag. Maar wel volgens een bepaald schema. Je kunt niet even zeggen "ik ga nu even lekker sporten". Je mag bijvoorbeeld maar 6 uur per week sporten.
Ook mogen ze lekker sporten en werken. Genoeg mogelijkheden dus om eens lekker uit het celletje te kruipen.
quote:Dat is waar.
2) Alleen het idee al dat ze zoveel mogen besteden. Daarbij komt dat als er ergens een maximum is ingesteld de kans aanwezig is dat er bepaalde gevallen zijn waarbij de gevange nog veel meer zou kunnen besteden!
quote:Lijkt wel een beetje op mijn leven.
Op woensdag 14 januari 2004 01:19 schreef speedfreakssj het volgende:
in een normale gevangenis moet je rond half 9 wakker zijn en aangekleed wanneer je een uurtje de tijd hebt om te ontbijten.voor de rest kan je werken voor geld.
de dingen zijn niet zo heel duur + je kan IDD en WERKELIJK WAAR een PS3 en XBOX2 met Dolby digital en een flatscreen plasma TV kopen/
en je hebt zon 9 uur pert dag om die te gebruiken.
Ik zit ook al 19 jaar bij 2 cipiers in een cel.
quote:Omdat er in een ziekenhuis waarschijnlijk geen geweldadige cq moorddadige types die zo onbetrouwbaar als de pest zijn een aantal jaar lang liggen?
Op woensdag 14 januari 2004 12:39 schreef Nijna het volgende:Terwijl als je in het ziekenhuis ligt (en je bent niet doodziek) dan lig je misschien wel met zn 6-en op 1 kamer... hoe krom kan het zijn???
Ik zeg ook maar wat....
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 14-01-2004 15:16]
Gaan jullie maar eens een weekje zitten, je word gillend gek.
En twee op een cel moeten we al helemaal niet doen, je moet ze niet een vriendje geven om mee te spelen hoor. Eenzame afzondering heeft een veel groter psychologisch effect. Misschien valt het voor nerdjes wel wat mee, die zijn niet gewend om in het echte leven met mensen te praten, maar voor de gemiddelde crimineel is vrijheidsberoving toch een van de ergste dingen die ze kan gebeuren.
quote:Ik zou voor geen goud in de cel willen ook niet voor een weekje. Want ik denk inderdaad dat je gillend gek wordt.
Op woensdag 14 januari 2004 14:32 schreef nietzman het volgende:![]()
![]()
Gaan jullie maar eens een weekje zitten, je word gillend gek.
En twee op een cel moeten we al helemaal niet doen, je moet ze niet een vriendje geven om mee te spelen hoor. Eenzame afzondering heeft een veel groter psychologisch effect. Misschien valt het voor nerdjes wel wat mee, die zijn niet gewend om in het echte leven met mensen te praten, maar voor de gemiddelde crimineel is vrijheidsberoving toch een van de ergste dingen die ze kan gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |