ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:04 |
 [Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic geschreven door ThaFreak

Geschiedenis Het gebruik van Nitrous Oxide in motoren dateert uit de Tweede Wereld oorlog. De Geallieerden gebruikten het in hun vliegtuigen om in tijden van nood extra vermogen bij de hand te hebben zodat het vliegtuig sneller ging en tot grotere hoogte kon klimmen. Door de komst van straalmotoren verdween de belangstelling. In de jaren zeventig kwam de belangstelling hiervoor weer terug maar nu in de racerij. Vanaf die tijd is het niet meer verdwenen. In het begin waren het vrij provisorische systemen waar nogal eens wat mee gebeurde. Maar door bedrijven als Nitrous Oxide Systems ( NOS ), Nitrous Xpress is het product verder ontwikkeld zodat de veiligheid flink is verbeterd ten opzichte van vroeger. Wat is Nitrous oxide nu precies?? Het is eigenlijk lucht, maar een meer pure vorm dan gewone lucht. NOS bevat 36% pure zuurstof terwijl gewone lucht 23% pure zuurstof bevat. Tel daarbij op dat NOS 50% dichter is dan gewone lucht. Na een kleine rekensom blijkt dat 28 liter NOS 2.3 keer zoveel pure zuurstof bevat dan gewone lucht. Dus door het vervangen van sommige zuurstof door NOS zal leiden dat er meer pure zuurstof in de motor komt en er dus meer benzine bij kan wat voor de explosieve toename van het vermogen zorgt. Maar NOS heeft nog een voordeel, wanneer NOS wordt ingespoten zorgt het ook voor een verkoelend effect op de lucht die door de inlaat van de motor gaat, koudere lucht heeft een lagere dichtheid en dus kan er weer meer lucht en benzine worden ingespoten. Dus samengevat zorgt NOS zorgt ervoor dat er meer zuurstof is die nodig is om meer brandstof te verbranden. NOS is dus GEEN brandstof.
Typen Nitrous systemen Er zijn 3 type systemen om de NOS aan te brengen in het systeem, wet, dry en port die ik alle drie hieronder een voor een zal uitleggen: Wet
 Extra benzine wordt samen met de NOS in het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk ingebracht via een zogenaamde nozzle. Hierbij wordt bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk nat. Hierdoor ook de naam "Wet" NOS. Dit systeem wordt aangeraden bij een motor met turbo of supercharger
Dry
NOS wordt in het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk. Kleinere dichtheid dus het management zal kiezen om meer brandstof in te spuiten..... Het bovenste gedeelte van het inlaatspruitstuk blijft hierdoor droog en vandaar weer de naam "Dry" Dit systeem wordt meestal gebruikt in motoren zonder een vorm van turbo/supercharger
Port
Wordt extra benzine en NOS in elke apart kanaal van het inlaatspruitstuk in gespoten. Dit is dus het serieusere werk aangezien er gaten in het inlaatspruitstuk moeten worden geboord. Systeem is precieser en zal meer pk's opleveren dan een ander NOS systeem, daardoor wordt dit systeem ook vaak gebruikt in race auto's waarvan de motoren gebouwd zijn voor dergelijke pk aantallen.
Nitrous purge
Stoere wolken NOS die uit de auto komen. Niet alleen leuk om te zien maar ook heeft een degelijke functie. Bij het purgen worden de leidingen schoongeblazen en op druk gebracht, dus er is geen vertraging als het systeem wordt geactiveerd!
Vermogens Kan varieren van 25 tot wel 350 pk voor streetcars dan. Raceauto's kunnen wel tot een NOS shot van 500pk aan! De nozzle bepaalt hoeveel nitrous erin kan en hoeveel dus de pk winste is. Grotere nozzle meer NOS meer vermogen. Hoeveel vermogen een auto aankan hangt af van model en motor. Sommige motoren kunnen meer aan dan andere. Laat je goed informeren naar de mogelijkheden en laat het inbouwen aub aan de profs over en ga er niet zelf mee aan de slag als je er niet veel van af weet.
Info van Holley. Gerenomeerde inbouwer in nederland is dbmengineering. |
da_rippah | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:06 |
Mooie post Het meeste wist ik al wel, maar toch leuk om het weer eens te lezen... goed gedaan  |
babba | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:08 |
 |
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:17 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:06 schreef da_rippah het volgende: Mooie post Het meeste wist ik al wel, maar toch leuk om het weer eens te lezen... goed gedaan 
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:08 schreef babba het volgende:

thanxz.... |
RetepV | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:19 |
Hehe, er is een aflevering van Top Gear waarin ze een aantal snelle sportwagens tegen elkaar laten racen. Een Porsche 911 GT1, een Ferrari Maranello, etc. Daar zit ook een Jaguar XJS bij. Well, niet helemaal onverwacht wint de Porsche 911 GT1 de sprint en komt de Jaguar (veruit) als laatste binnen. Die Jag is simpelweg VEELs te zwaar . Maar dan bouwen ze NOS in bij die Jag... Die Jag heeft standaard al iets van 315Pk geloof ik, met NOS zaten ze wel over de 500Pk heen. Enneh, het resultaat was dat de andere auto's stil leken te staan . Wieldruk en dus tractie is prima bij zo'n zware Jag . Edit: Ik kon op het web niks anders vinden dan wat postings van mensen die iets meer details wisten te vertellen: http://lists.dumpshock.com/pipermail/shadowrn/Week-of-Mon-20030526/062210.html http://lists.dumpshock.com/pipermail/shadowrn/Week-of-Mon-20030526/062219.html [Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 13-01-2004 17:21] |
UberPhreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:23 |
wordt je blok niet ongelofelijk gaar als je dit redelijk vaak gebruikt trouwens..? |
RetepV | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:23 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:23 schreef UberPhreak het volgende: wordt je blok niet ongelofelijk gaar als je dit redelijk vaak gebruikt trouwens..?
Eh: ja.
|
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:25 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:23 schreef UberPhreak het volgende: wordt je blok niet ongelofelijk gaar als je dit redelijk vaak gebruikt trouwens..?
zal reuze meevallen MITS Je hem niet te lang aan een stuk gebruikt. Je hem goed hebt laten installeren. Je hem goed hebt afgesteld en de goede pk-shot hanteerd. |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:38 |
 |
Polleke83 | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:46 |
Dus door het vervangen van sommige zuurstof door NOS zal leiden dat er meer pure zuurstof in de motor komt en er dus meer benzine bij kan wat voor de explosieve toename van het vermogen zorgt. omdat je nos inspuit gaat er meer benzine in? oke, dat als er meer zuurstof inzit er meer benzine kan verbranden kan ik inkomen, maar dat zinnetje vind ik dus wat onlogisch. |
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:52 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:46 schreef Polleke83 het volgende: Dus door het vervangen van sommige zuurstof door NOS zal leiden dat er meer pure zuurstof in de motor komt en er dus meer benzine bij kan wat voor de explosieve toename van het vermogen zorgt.omdat je nos inspuit gaat er meer benzine in? oke, dat als er meer zuurstof inzit er meer benzine kan verbranden kan ik inkomen, maar dat zinnetje vind ik dus wat onlogisch.
meer zuurstof meer benzine..... yupz anders klopt je air/fuel mix niet meer..... |
Polleke83 | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:58 |
dus die benzine wordt er extra toegevoerd ofzo? |
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:06 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:58 schreef Polleke83 het volgende: dus die benzine wordt er extra toegevoerd ofzo?
bij port en wet systemen extra benzine en bij de dry gewoon meer benzine..... |
Ultimora | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:17 |
NOS is trouwens het systeem van Holley tis dus geen op zichzelf staand merk ofzo. Edelbrock heeft tegenwoordig ook al sytemen. |
hollander172 | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:23 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 17:25 schreef ThaFreak het volgende:[..] zal reuze meevallen MITS Je hem niet te lang aan een stuk gebruikt. Je hem goed hebt laten installeren. Je hem goed hebt afgesteld en de goede pk-shot hanteerd.
Bijna.........Doordat je meer vermogen hebt zal ook de druk op afzonderlijke onderdelen hierdoor hoger zijn. Vooral krukas (lagers) hebben hier onder te lijden. Als je je beseft dat je dus meer druk uitoefent (want meer vermogen) dan zal het ook logisch zijn dat alle draaiende delen meer op te vangen hebben en dus sneller slijten. Belangrijkste punt voor de slijtage blijft altijd nog de smering, gebruik de juiste olie, laat de motor op temperatuur komen en zorg ervoor dat de boel netjes op peil blijft, zo zorg je er voor dat je lang plezier kan beleven aan je NOS bolide. |
blup | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:34 |
Ik had een foto van een iemand die het zelf wel kon inbouwen..  Boel ontploft.. |
CEx | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:56 |
Hulde aan TS  |
Classic-PC | dinsdag 13 januari 2004 @ 19:45 |
Ik zit er aan te denken om het in te bouwen in m'n Trans-Am. Althans ik laat het inbouwen door een kennis van me die er meer ervaring mee heeft dan ik  |
SAF | dinsdag 13 januari 2004 @ 19:56 |
Je kunt alleen nossen in de hoogste versnelling? |
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 20:06 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 19:56 schreef SAF het volgende: Je kunt alleen nossen in de hoogste versnelling?
Neej als je wil kun je zelf al vanaf versnelling #1 NOS inzetten, als het veel nut zal hebben neej.... Het wordt aangeraden vanaf versnelling #2 vanaf 2500 toeren bij volgas! |
SAF | dinsdag 13 januari 2004 @ 20:08 |
Oke! ik heb ook gelezen ergens dat je het systeem zo in kan stellen dat ingeschakeld word als je pedaal echt vloert, dus zonder knopje? |
ThaFreak | dinsdag 13 januari 2004 @ 20:14 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 20:08 schreef SAF het volgende: Oke! ik heb ook gelezen ergens dat je het systeem zo in kan stellen dat ingeschakeld word als je pedaal echt vloert, dus zonder knopje?
Idd er zijn systemen die automotisch geactiveerd worden bij bepaalde gasstand en toerental. Maar dit is meer werk voor racerij en drags, waar je aan meer dingen moet denken dan alleen aan een knopje op het juiste moment in te schakelen. |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 23:56 |
Ik mis nog wel wat hoor... zo weet ik nu nog niet hoe het dan 'werkt'. ik bedoel, stel, ik heb een knopje in de auto voor NOS. moet ik die dan ingedrukt houden? of wordt mijn bus in 1x helemaal erdoor gejast. of moet je vooraf instellen hoeveel NOS er per shot vrij komt? En mag je NOS gebruiken bij half-gas? of alleen vol gas, en waarom dan (niet) ? Daarnaast, past elke auto met een "chip" (dus electronisch) gestuurde inspuiting automatisch de dosering aan bij dry nos? of moet er een "standalone fuel management system" worden geplaatst. ? |
Blackheart | woensdag 14 januari 2004 @ 08:12 |
Hmm, de vraag over NOS in eerste versnelling. Als je een shot NOS in je motor jakkerd, dan verhoog je het aantal PK's, maar ook het koppel. Nu het grappige is dat op lage toeren NOS je koppel zo hoog kan opjagen dat je de carterpan eruit drukt, omdat de krukas niet snel genog kan volgen volgens rpm/kracht. Oftewel je blaast de motor op. Je kan dus wel NOS veilig inzetten in een lage versnelling wanneer je hoog in toeren zit, maar leer maar eens te schakelen tegen zo'n versnelling. Nu de potentiele misgebruikersvragen. ******************************************************** zo weet ik nu nog niet hoe het dan 'werkt'. ik bedoel, stel, ik heb een knopje in de auto voor NOS. moet ik die dan ingedrukt houden? of wordt mijn bus in 1x helemaal erdoor gejast. of moet je vooraf instellen hoeveel NOS er per shot vrij komt? En mag je NOS gebruiken bij half-gas? of alleen vol gas, en waarom dan (niet) ? ** Stel, je hebt het leuke Fast & Furious idee met een prachtknop in je stuur.En het is dom systeem(lekker goedkoop) dat met alle parameters zoals welke versnelling, toerental, en dosering niet nodig heeft. Te lage toeren, Bang daaag motor. Te lage versnelling, druk op de knop en je had al 4 keer moeten schakelen Druk op de knop geeft je gewoon een hoop PK's en koppel bij. Heel simpel, de hoeveelheid PK's word beslist door de hoeveelheid N2O er kan vloeien, de hoeveelheid extra benzine moet juist zijn of je hebt of een dooie motor, of minder vermogenswinst en meer verbruik van benzine dan leuk. Hoe,langer je op de knop drukt, hoe langer de boost duurt, tot de fles leeg is. **** Daarnaast, past elke auto met een "chip" (dus electronisch) gestuurde inspuiting automatisch de dosering aan bij dry nos? of moet er een "standalone fuel management system" worden geplaatst. ? ***** Hierop zijn de antwoorden simpel. Dit hangt ervan af hoe intelligent(duur) het systeem is dat je laten plaatsen hebt. Maar in de meeste gevallen zal je fuelmanagment een serieuze custom job worden, want je krijgt meer parameters waaraan voldaan moet worden ,dus extra sensoren en programma's die ingeschakeld worden. ***** Voordelen van een intelligent systeem zijn wel velerlei. Het kan dus minder of meer N2O injecteren naargelang het toerental en het geprogrammeerde N2O/fuel traject ten opzichte van het motortoerental en de versnelling waarin je jezelf bevind (de eerste streetracescene in F&F ,waarin onze "Held" met die laptop loopt te klooien tegen 140mph+ geeft aan hoever het kan gaan); Dit geeft een geleidelijke stijging van het vermogen ,die exponentieel kan gaan ten opzichte van het toerental.(meest ideaal, blaas je de motor niet op)
|
Tjabbo | woensdag 14 januari 2004 @ 09:41 |
 Nu snap ik hem helemaal. Goed begrijpelijk stukje. Netjes geschreven ook! 
|
ThaFreak | woensdag 14 januari 2004 @ 09:49 |
quote: Op dinsdag 13 januari 2004 23:56 schreef Tjabbo het volgende: Ik mis nog wel wat hoor...
had ik expres geen antwoord op gegeven aangezien er teveel mogelijk is met NOS en ook met de manier hoe het te gebruiken.... |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 19:25 |
Wat er dus in F&F wordt gedaan, is in princiepe allemaal echt mogelijk?
Of is het allemaal zeer overdreven? Ze zullen zeker in de film harder gaan om het spektakulairder te laten uitzien |
Tjabbo | vrijdag 30 april 2004 @ 19:34 |
quote:Op vrijdag 30 april 2004 19:25 schreef metallicattim het volgende: Wat er dus in F&F wordt gedaan, is in princiepe allemaal echt mogelijk?
Of is het allemaal zeer overdreven? Ze zullen zeker in de film harder gaan om het spektakulairder te laten uitzien Dat met NOS uit de film is inderdaad mogeljk. Veel andere dingen kloppen ook, alleen dat met van die laptop e.d. is wat over the top. daarnaast gaat het volgens mij helemaal niet zo heel hard meestal. heel veel dingen zijn gewoon special effects. |
metallicattim | vrijdag 30 april 2004 @ 19:41 |
thx  |
ook_gek | zaterdag 1 mei 2004 @ 19:18 |
KAn je ze ook in stappen opvoeren? Ik bedoel. In 1X een 150PK is wel opeens veel voor de eerste keer. Kan je het ook met 20 30 40 50 60 en ga zo maar doen? |
Blackheart | zaterdag 1 mei 2004 @ 20:37 |
Dat kan perfect, en op 2 manieren.
De doorlaat van de Nozzle bepaald alles, dus een kleine nozzle laat weinig N2O door, dus minder vermogenswinst.
Nu voor de progressieve systemen, zoals de Hi-End peperdure inteligente systemen, die kunnen dat ook, en die doen dat door de N2O kleppen snel te openen en te sluiten, de zogenaamde Pulsoids- samentrekking van puls en solenoide- door de tijd dat ze open staan te verlengen geef je dus meer N2O,en dus meer PK's. |
Foo_niks | zondag 2 mei 2004 @ 14:51 |
Mis nog een stukje over koeling. Meer zuurstof geeft hogere verbrandingstemperatuur. Bij de wat exremere configuratie's is het verstandig om op gesmede /gecoate zuigers over te gaan anders smelten ze waar je bij staat. Hiervoor wordt ook wel olie tegen de onderzijde van de zuiger gesproeid/gespoten om hem te koelen. |
Blackheart | maandag 3 mei 2004 @ 20:18 |
Als je het N2O/brandstofmengsel niet goed hebt is dat correct, dan smelt je je motor door een veel te arme verbranding, da's vragen om gaten in je zuigers en verbrande kleppen. Maar dit geld ook bij niet N2O gebruikers, een te arm mengsel is brokken vragen.
Nu bij leuk gebruik van N2O daalt de temperatuur in de verbrandingskamers. Bij de nozzle kan de temperatuur tot -80 dalen, gelukkig dat de enorme hoeveelheid lucht verbruikt bij de normale N2O toerentallen ervoor zorgt dat die temperatuur snel terug naar betere waarden oploopt.Eigenlijkt werkt de distikstofoxide hier als primitive interkoeler, en geeft zo een extraatje mee. |
Eindewege | maandag 3 mei 2004 @ 20:36 |
Wat ik me dan afvraag, waarom worden er geen andere soorten mengsels gebruikt. Dus verrijkte lucht (nitrox) of zuurstof ofzo. Zou dit te gevaarlijk zijn? (Grotere ontploffing = meer pk ) |
Blackheart | dinsdag 4 mei 2004 @ 16:05 |
De eigenschappen van N2O zijn net zo leuk omdat het wel meer doet dan alleen extra zuurstof toevoegen. De vraag waarom er geen zuivere zuuirstof word ingespoten.Simpel eigenlijk. Per CC heeft N2O meer O in zich dan zuivere zuurstof op dezelfde druk.Om eenzelfde resultaat qua zuurstofcapaciteit te hebben moet je een zuurstoftank met 230 bar + druk gaan gebruiken, en dan nog is die sneller leeg.
Ook het leuke detail dat door de verdamping van vloeibare N2O meer warmte word weggenomen, waardoor de inlaatkoellucht sterker afkoelt is niet onbelangrijk. |
Hertog_Martin | donderdag 8 juli 2004 @ 17:43 |
Is het gebruik van NOS legaal? |
yup | donderdag 8 juli 2004 @ 18:11 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 17:43 schreef Hertog_Martin het volgende: Is het gebruik van NOS legaal? Volgens mij niet, ik had een keertje gelezen dat de politie een auto in beslag had genomen omdat ze bij de controle de nos-systeem hadden gezien... Waar ik dit heb gelezen, weet ik niet, maar volgens mij kan je concluderen dat het verboden is ja |
Rietvaerder | donderdag 8 juli 2004 @ 18:33 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 18:11 schreef yup het volgende:[..] Volgens mij niet, ik had een keertje gelezen dat de politie een auto in beslag had genomen omdat ze bij de controle de nos-systeem hadden gezien... Waar ik dit heb gelezen, weet ik niet, maar volgens mij kan je concluderen dat het verboden is ja Je mag officieel niks aan je motorische gedeelte wijzigen... dus  Mits het voorzien is van een E-keurmerk  |
Rietvaerder | donderdag 8 juli 2004 @ 18:34 |
Dus, wie kan er aan een NOS-installatie komen die voorzien is van een E-keurmerk?  |
ThaFreak | donderdag 8 juli 2004 @ 19:03 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 17:43 schreef Hertog_Martin het volgende: Is het gebruik van NOS legaal? makkelijk antwoord: JA |
Rietvaerder | donderdag 8 juli 2004 @ 21:31 |
Zie 2 posts hierboven |
ThaFreak | donderdag 8 juli 2004 @ 21:57 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 21:31 schreef Rietvaerder het volgende: Zie 2 posts hierboven ooh dus dat betekent dat jij automatisch gelijk hebt??
Maar NOS is dus niet verboden omdat het een hulpbrandstof is en geen hoofdbrandstof.... Wel zijn er bepaalde regels aan de installatie van een NOS set, bevestiging, directe afsluiting enz enz |
errorken | donderdag 8 juli 2004 @ 22:35 |
nosser in den bosser |
Rietvaerder | donderdag 8 juli 2004 @ 23:15 |
Freak, hoe weet jij dan zo zeker dat het legaal is....
Ik weet zeker dat de verzekering gaat kutten bij een eventueel ongeval..... als de Technische Dienst dan zegt dat er een motorische wijziging is, in dit geval NOS dus, check je Polis Voorwaarden maar eens.... staat het vast wel in. |
Eric82 | vrijdag 9 juli 2004 @ 01:19 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 23:15 schreef Rietvaerder het volgende: Freak, hoe weet jij dan zo zeker dat het legaal is....
Ik weet zeker dat de verzekering gaat kutten bij een eventueel ongeval..... als de Technische Dienst dan zegt dat er een motorische wijziging is, in dit geval NOS dus, check je Polis Voorwaarden maar eens.... staat het vast wel in. Ja....je moet het natuurlijk wél aan je verzekering melden |
ThaFreak | vrijdag 9 juli 2004 @ 10:11 |
quote:Op donderdag 8 juli 2004 23:15 schreef Rietvaerder het volgende: Freak, hoe weet jij dan zo zeker dat het legaal is....
Ik weet zeker dat de verzekering gaat kutten bij een eventueel ongeval..... als de Technische Dienst dan zegt dat er een motorische wijziging is, in dit geval NOS dus, check je Polis Voorwaarden maar eens.... staat het vast wel in. Wat de verzekering besluit na het aansluiten van een NOS installatie verschilt per maatschappij..... sommigen willen het niet en sommigen willen het wel, maar puur technisch BV rdw keuring komt je auto/motor gerust erdoor...
bronquote:Subject: RE:Uw informatieverzoek aan de RDW [#24952] In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het betreft hier een hulpbrandstof en geen hoofdbrandstof.De hoofdbrandstof blijft benzine.Het voertuig moet wel blijven voldoen aan de de regeling permanente eisen uit het voertuigreglement. artikel5.2.9.
De onderdelen van het brandstofsysteem van personenauto's moeten veilig zijn en deugdelijk zijn bevestigd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging. Visuele controle van alle aanwezige brandstofsystemen, waarbij de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. 1. Het brandstofsysteem mag geen lekkage vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich met draaiende respectievelijk niet-draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. 2. Indien de personenauto is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle uitgevoerd wanneer de motor wordt gevoed met de hoofdbrandstof zoals deze is vermeld op het kentekenbewijs.Het tweede brandstofsysteem wordt eveneens gecontroleerd indien het mogelijk is de motor op de tweede brandstof te laten draaien. Indien controle van het tweede brandstofsysteem niet mogelijk is, wordt dit vermeld op de voorzijde van het keuringsrapport.Een LPG-installatie wordt gecontroleerd met behulp van een middel dat lekkage zichtbaar maakt, waarbij het contact moet zijn ingeschakeld. 3. De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop. Visuele controle.
In hoofdstuk 6 van het voertuigreglement staan de wijzigingen die de beoordeelt (gekeurd) moeten worden. Voor de wet mogen dus overige wijzigingen aangebracht worden zonder dat dit beoordeelt hoeft te worden. Tuning van de motor staat niet in het rijtje van hoofdstuk 6. Met betrekking tot de motor staan er alleen eisen in hoofdstuk 6 indien de motor vervangen wordt voor een motor met een andere motorcode of als de motorbrandstof wordt gewijzigd. Ik denk dat in dit geval de hoofdbrandstof gelijk blijft en daardoor de installatie niet gekeurd behoeft te worden.
Ten aanzien van de uitstoot moet het voertuig blijven voldoen. Tijdens de APK-keuring wordt het CO-percentage bij stationair toerental beoordeelt en eventueel de 4-gasmeting. Ook staat er in hoofdstuk 5 dat de auto aan het Besluit Motorrijtuigen Luchtverontreiniging moet blijven voldoen. Weliswaar wordt dit aspect niet bij een APK-keuring beoordeeld toch is er een mogelijkheid voor de controlerende instantie (kan ook justitie zijn) om een nader onderzoek naar de uitstoot (te laten) instellen. Of dit snel gebeurt is natuurlijk weer een ander verhaal.
Ook kan het misschien wel zo zijn dat de verzekeringsmaatschappij dit niet accepteerd indien het vermogen gigantisch is gestegen.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW |
Rietvaerder | vrijdag 9 juli 2004 @ 19:43 |
quote:Op vrijdag 9 juli 2004 01:19 schreef Eric82 het volgende:[..] Ja....je moet het natuurlijk wél aan je verzekering melden Misschien ziet de Technische Dienst dat wel 
Die jongens zijn niet debiel ofzo.. |
Rietvaerder | vrijdag 9 juli 2004 @ 19:44 |
quote:Op vrijdag 9 juli 2004 10:11 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
Wat de verzekering besluit na het aansluiten van een NOS installatie verschilt per maatschappij..... sommigen willen het niet en sommigen willen het wel, maar puur technisch BV rdw keuring komt je auto/motor gerust erdoor...
bron [..] Okay  |
archanox | vrijdag 9 juli 2004 @ 21:48 |
Jammer dat de plaatjes in de startpost het niet meer doen. |