quote:
Op donderdag 8 juli 2004 23:15 schreef Rietvaerder het volgende:
Freak, hoe weet jij dan zo zeker dat het legaal is....
Ik weet zeker dat de verzekering gaat kutten bij een eventueel ongeval..... als de Technische Dienst dan zegt dat er een motorische wijziging is, in dit geval NOS dus, check je Polis Voorwaarden maar eens.... staat het vast wel in.
Wat de verzekering besluit na het aansluiten van een NOS installatie verschilt per maatschappij.....
sommigen willen het niet en sommigen willen het wel, maar puur technisch BV rdw keuring komt je auto/motor gerust erdoor...
bronquote:
Subject: RE:Uw informatieverzoek aan de RDW [#24952]
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Het betreft hier een hulpbrandstof en geen hoofdbrandstof.De hoofdbrandstof blijft benzine.Het voertuig moet wel blijven voldoen aan de de regeling permanente eisen uit het voertuigreglement. artikel5.2.9.
De onderdelen van het brandstofsysteem van personenauto's moeten veilig zijn en deugdelijk zijn bevestigd. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de deugdelijkheid van de bevestiging. Visuele controle van alle aanwezige brandstofsystemen, waarbij de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
1. Het brandstofsysteem mag geen lekkage vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich met draaiende respectievelijk niet-draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
2. Indien de personenauto is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, wordt de controle uitgevoerd wanneer de motor wordt gevoed met de hoofdbrandstof zoals deze is vermeld op het kentekenbewijs.Het tweede brandstofsysteem wordt eveneens gecontroleerd indien het mogelijk is de motor op de tweede brandstof te laten draaien. Indien controle van het tweede brandstofsysteem niet mogelijk is, wordt dit vermeld op de voorzijde van het keuringsrapport.Een LPG-installatie wordt gecontroleerd met behulp van een middel dat lekkage zichtbaar maakt, waarbij het contact moet zijn ingeschakeld.
3. De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop. Visuele controle.
In hoofdstuk 6 van het voertuigreglement staan de wijzigingen die de beoordeelt (gekeurd) moeten worden. Voor de wet mogen dus overige wijzigingen aangebracht worden zonder dat dit beoordeelt hoeft te worden.
Tuning van de motor staat niet in het rijtje van hoofdstuk 6. Met betrekking tot de motor staan er alleen eisen in hoofdstuk 6 indien de motor vervangen wordt voor een motor met een andere motorcode of als de motorbrandstof wordt gewijzigd. Ik denk dat in dit geval de hoofdbrandstof gelijk blijft en daardoor de installatie niet gekeurd behoeft te worden.
Ten aanzien van de uitstoot moet het voertuig blijven voldoen. Tijdens de APK-keuring wordt het CO-percentage bij stationair toerental beoordeelt en eventueel de 4-gasmeting. Ook staat er in hoofdstuk 5 dat de auto aan het Besluit Motorrijtuigen Luchtverontreiniging moet blijven voldoen. Weliswaar wordt dit aspect niet bij een APK-keuring beoordeeld toch is er een mogelijkheid voor de controlerende instantie (kan ook justitie zijn) om een nader onderzoek naar de uitstoot (te laten) instellen. Of dit snel gebeurt is natuurlijk weer een ander verhaal.
Ook kan het misschien wel zo zijn dat de verzekeringsmaatschappij dit niet accepteerd indien het vermogen gigantisch is gestegen.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW