joris120 | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:49 |
Kan iemand me vertellen wanneer een kogel die afgeschoten word, de hoogste snelheid bereikt? Net uit het pistool of eerder of later? | |
BloodRayne | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:49 |
quote:Vanaf het begin van lanceren loopt de snelheid alleen maar terug, IMO. Weet het niet zeker. Zal wel door weerstand alleen maar langzamer gaan. | |
Billy_daKid | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:51 |
quote:Indeed. | |
Masta-t | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:51 |
De hele weg in de loop is hij aan het versnellen, op het moment dat de loop wordt verlaten is de maximum snelheid bereikt. vandaar de term muzzle-velocity. [Dit bericht is gewijzigd door Masta-t op 13-01-2004 15:52] | |
Volano | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:52 |
quote: | |
Solomon | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:52 |
Zolang hij nog in de loop zit, wordtie voortgestuwt door de ontploffing. Dus ik denk dat hij dan nog versneld. Alsie een stukje uit de loop is, en buiten bereik van de kracht van de ontploffing, dan zalie afremmen denk ik. | |
Varr | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:53 |
Hoe snel is dat dan... ![]() | |
Choices | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:54 |
een verklaring waarom sniper rifles zo'n lange loop hebben toevallig? | |
DaForZz | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:55 |
quote:Voor precisie. | |
Tha_Ramsush | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:55 |
Wist je dat een kogel de hele tijd keihard rond draait... In de loop heeft hij nog een kaarsrechte baan, daarna kan hij vrij bewegen!! En gaat hij onder andere in snelheid afnemen... | |
NeMe | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:56 |
quote:300km/h ? | |
NiteSpeed | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:57 |
quote:Harder denk ik ![]() | |
daniel_hoenderdos | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:58 |
quote:Dat, en ook omdat - grof en ongenuanceerd - geldt dat hoe langer de loop, hoe noukeuriger je een afwijking kunt aanbrengen (1 milimeter op twee meter is een stuk naukeruriger dan op 7 centimeter). En de snelheid van een kogel uit een handvuurwapen ligt op ongeveer 2000 km/h. Van een sniperrifle ligt dit aanmerkelijk hoger. [Dit bericht is gewijzigd door daniel_hoenderdos op 13-01-2004 15:59] | |
VioLenT | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:58 |
quote:is per wapen en kogel verschillend lijkt mij maar hoe hard? | |
black_scorpion | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:58 |
quote:rond de snelheid van het geluid EDIT: [Dit bericht is gewijzigd door black_scorpion op 13-01-2004 16:01] | |
BloodRayne | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:00 |
*wacht op de inkopper van de TS* | |
Unstable_Element | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:00 |
quote:je vergeet een 0 3000 km/u en inderdaad voor de mensen geintresseert in vliegtuigen De blackbird gaat harder ![]() btw een heeeeel kleinstukje buiten de loop versnelt hij ook nog (op de druk golf) maar dat is echt micrometer werk en niet van meetbare invloed. | |
BloodRayne | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:00 |
quote:Die knal is hard, maar ik heb nog nooit een kogel door de geluidsbarriere horen gaan hoor. ![]() iig wat background info: The velocity of a bullet is given in feet per second (fps) in the United States. The 0.22 rimfire cartridge, which has a very small powder charge, sends its bullets on their way at between 370 m/s and 460 m/s. Cartridges in rifles -- centerfire cartridges -- propel their bullets at a much faster rate. The 0.220 Swift, which drives a very small bullet at over 1220 m/s, is the cartridge with the highest velocity. Omrekenen is niet mijn sterkste vak. | |
NeMe | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:02 |
quote:okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat. | |
Seabert | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:03 |
quote:Snelheid van geluid is volgens mij 330m/s dus je geeft zelf al aan dat kogels sneller gaan | |
BazP | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:04 |
quote:Van meter/seconde naar KMH doe je door x 3,6 te doen ![]() | |
VioLenT | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:04 |
quote:m/s in meters per seconde? das dan maal 3.6 dus kom je op 4392 km/h voor 1220 m/s [Dit bericht is gewijzigd door VioLenT op 13-01-2004 16:05] | |
borisje007 | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:05 |
van een m16 geweer gaat ie 853 km/s, en ik ga er vanuit dat die wat sneller schiet dan een handgeweer. | |
BloodRayne | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:07 |
quote:Mijn post is dan ook in chronologische volgorde.. ik wist het niet maar het leek me sterk.. dus poste ik wat achtergrond info en wachtte ik op een wiskundeknobbel om die info om te rekenen. Is het niet feet per second? | |
XraiDeD | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:07 |
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten | |
Modwire | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:12 |
quote:de concorde gaat ook harder dan een rifle-kogel (aldus discovery channel) dus 3000 lijkt me overdreven | |
JaapB | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:18 |
http://hypertextbook.com/facts/2003/MichaelTse.shtml " target="_blank"> http://hypertextbook.com/facts/2003/MichaelTse.shtml Hier staat een en ander over de snelheid van een kogel uit de loop.. | |
eGo2k | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:20 |
quote:En vertel eens, welke kracht zit achter die versnelling nadat de kogel de loop heeft verlaten? | |
_Led_ | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:22 |
quote:In elke kogel zit dus een piepklein straalmotortje ingebouwd ofzo ? ![]() ![]() | |
Ludwig | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:25 |
Een kogel gaat wel zeker harder dan het geluid. Als je een schot afvuurt met een sluipschuttersgeweer hoor je vaak de knal pas als je geraakt bent. | |
_Led_ | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:26 |
quote:Dus zolang je niet geraakt wordt door de tegenstander hoor je de knallen van je eigen geweer niet ? ![]() | |
Ludwig | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:26 |
quote:Wordt eens wakker ![]() | |
Ludwig | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:27 |
quote:He wat zijn we weer flauw zeg... ![]() | |
Sjaakman | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:29 |
quote: ![]() quote:Check: http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71/index.htm | |
Lucille | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:32 |
Waar het op neer komt bij versnellen is de samenwerking tussen 2 krachten: de kracht van de explosie die de kogel voortstuwt en de afremming ten gevolge van de luchtdruk. De kracht van de explosie vindt plaats in de loop. De uitzetting van het gas in de afgesloten ruimte tussen de kogel en het begin van de loop zorgt voor de versnelling. Zodra de kogel uit de loop is verdwijnt grotendeels die kracht, doordat de explosieve expansie van het gas niet meer plaatsvindt. Dit, omdat de uitstroom van het gas nu alle kanten op gaat. Echter, de eerste paar meters na de loop zal een deel van het gas nog wel degelijk met een zekere (vrij hoge) snelheid voortbewegen. Ook vaste deeltjes zoals kruitdeeltjes zitten in deze luchtstroom. Dan het verhaal van de luchtdruk. Deze zal de kogel weer een lagere snelheid geven. De luchtdruk neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus al op het moment dat de kogel in de loop zit zal er een tegenkracht gaan werken, die in de loop van de tijd alleen maar groter wordt. Totdat de kogel een constante snelheid heeft. Daarna neemt door de afnemende snelheid ook de tegendruk af. | |
Beertje79 | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:35 |
quote:De knal wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontploffing van kruit achter de kogel. Waarschijnlijk gaat een kogel al in de loop door de geluidsbarriere. De vraag is echter of dit wel hoorbaar is, een kogel is namelijk maar klein. De vorm van een voorwerp dat door de geluidsbarriere gaat heeft namelijk zeer veel invloed op de productie van de knal. | |
Marnick | dinsdag 13 januari 2004 @ 17:37 |
quote:Goed verhaal, alleen een kleine correctie: Het is volgens mij luchtweerstand, in plaats van luchtdruk. luchtdruk is weer een heel ander verhaal. edit: verbetering van mezelf: luchtwrijving. F(w,l) = Kracht(weerstand,lucht) | |
Lucille | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:30 |
quote:Damn, je hebt helemaal gelijk. Hoe kon ik zo stom zijn. ![]() Dank je wel voor de correctie dus. ![]() | |
klinz | dinsdag 13 januari 2004 @ 18:36 |
quote:Straalvliegtuigen | |
PvtRyan | woensdag 14 januari 2004 @ 00:45 |
quote:F = m x a ![]() Waarin a de versnelling is. Massa kogel is iets van 10 gram geloof ik? | |
Alecks | woensdag 14 januari 2004 @ 13:24 |
quote:Waar moet die kogel de energie vandaan halen? Hij krijgt zijn energie van de explosie van het kruit in het wapen. De druk is het hoogst vlak na die explosie, daarna wordt de energie omgezet in kinetische energie van de kogel -> hij gaat versnellen. Zodra hij de loop verlaat verdwijnt de druk erachter -> versnelling stopt, door wrijving gaat de kogel vertragen. | |
metimguy | woensdag 14 januari 2004 @ 23:03 |
quote:er zijn zelfs vliegtuigen die et dubbele halen | |
Unstable_Element | woensdag 14 januari 2004 @ 23:21 |
quote:en de wrijvingkracht werkt tegen dus -Fw = m x a dus je hebt een negatieve versnelling (dus een vertraging) | |
xenobinol | donderdag 15 januari 2004 @ 18:34 |
quote:volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau) Dus kogels die harder gaan dan 340m/s gaan door de geluidsbarriere. Maar volgens mij gaat een kogel uit een revolver niet harder dan ongeveer 250m/s. Trouwens wat een drie-letterig-onderwerp zeg.... stomme vuurwapens... | |
Blackheart | donderdag 15 januari 2004 @ 20:33 |
[/quote] xenobinol blaate. volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau) [/quote] 250m/sec =900km/u, er zullen vuurwapens zijn die met een zwak patroon deze snelheid niet halen, maar langs de andere kant, alles wat een beetje krachtig is, deze snelheid veruit overtreft. Anders zou de uitdrukking "faster than a speeding bullet" nogal futiel zijn. | |
St.Germain | zaterdag 17 januari 2004 @ 12:25 |
quote:die wrijvingskracht is niet gelijk aan m x a zenne ... anders zou da bolleke wel vree rap vertragen ... de wrijvingskracht is in functie van verschillende factoren ... zoals de luchtdichtheid, de vorm (oppervlak) van de kogel, de weerstand van het medium (hier lucht), de luchtdruk, ... indien da kogelke wrijvingsloos door de lucht zou kunnen vliegen, zou de stroming van de lucht rond het kogelke laminair gebeuren .. da is natuurlijk nie het geval, er gaat turbulentie ontstaan juist achter het kogelke (zou hier paar fotokes willen plakken die dit moeten verduidelijk, maar om d' één of d' andere reden lukt het mij nie), waardoor de luchtdruk daar veel kleiner zal zijn dan juist voor het kogelke, wat zorgt voor wrijving, dus vertraging ... dat wordt in formules van de thermodynamica in rekening gebracht met het getal van Reynolds (voor lucht is da 26 als ik mij nie vergis) ... ge kunt natuurlijk de vorm veranderen, zodanig dat het getal van Reynolds kleiner wordt en ge minder wrijvingsweerstand krijgt (cfr. vleugel van een vliegtuig, sportwagens, ... ), maar moest ge da doen met een kogelke dan zou die veel sneller uit z'n baan vliegen ... tis die ronde vorm die hem zo mooi in z'n baan houdt (hij draait inderdaad heel snel rond) ... (das natuurlijk ook relatief hé, door (oa) de zwaartekracht gaat die een parabolische kromming naar de aarde toe volgen) ... dus de wrijvingskracht gelijk stellen aan -m x a, waardoor de krachten in het horizontaal vlak elkaar zouden opheffen, en het kogelke enkel onderhevig zou zijn aan de zwaartekracht (en naar beneden zou donderen), zou een beetje simplistisch zijn [offtopic] iets gans anders nu, wat bedoelen nederlanders wanneer ze iig zeggen? heb da hier al vaak gezien ... en waarom zeggen jullie altijd 'liev' (met een v)? ... 'k heb er mij al zot over gepeist jong ... [/offtopic] [Dit bericht is gewijzigd door St.Germain op 17-01-2004 12:52] | |
Steijn | zaterdag 17 januari 2004 @ 14:21 |
quote:Dat is 3 miljoen km/u. ![]() @ St. Germain: iig is in ieder geval | |
Unstable_Element | zaterdag 17 januari 2004 @ 18:58 |
quote:wat jij zegt geeft een andere Fw en dus een andere a (tenzij de snelheide die van het licht benadert want dan veranderd de m ook) dus die formule gaat zeker op... [offtopic] | |
St.Germain | zaterdag 17 januari 2004 @ 19:54 |
quote:ja ge hebt gelijk sorry .... m.a = de som van alle krachten die op da moment op het bolleke inwerken, en da zijn dan de zwaartekracht en de wrijvingskracht ... en de horizontale projectie geeft inderdaad m.a = Fw (waarbij a en Fw dan tegengesteld zijn van richting) ... en inderdaad als de snelheid niet meer verwaarloosbaar is ten opzichte van de lichtsnelheid dan geldt de relativiteitstheroie van Einstein en zal m een andere waarde krijgen ... toch raar hé eigenlijk dat de massa van een voorwerp geen constante is ... of de lengte ... moet toch een knappe bol geweest zijn die Einstein ... | |
ATuin-hek | zaterdag 17 januari 2004 @ 19:59 |
Bij de schietclub hebben we es een keer gemeten hoesnel de kogeltjes uit een luchtdrukgeweer nou eigelijk gingen. De hoogste snelheid zat dacht ik op 230 m/s . Van een vuurwapen hebben we het niet gemeten (schoten ze daar niet mee) maar zo uit m'n hoofd zit een handpistool rond de 1100 km/h. Aangezien een rifle een langere loop heeft gaan die kogels wss wel boven de geluidssnelheid. | |
h_vreman | zondag 18 januari 2004 @ 14:34 |
Vanaf het moment dat de schutter wil vuren duurt het ong. 0,2 sec. voordat de trekkervinger het "hersenbevel" opvolgt. De slagpin slaat ca. 0,005 sec. later tegen het slaghoedje van de patroon/kogel. Daarna ontbrandt het kruid in de patroonhuls in 0,0004 sec. In totaal dus 0,2054 sec. Door de onstekingsvlam van het slaghoedje wordt de kruitlading onstoken en begint zich een gasdruk te onwikkelen. Deze chemische reactie blijft doorgaan, zelfs nadat de kogel de loop heeft verlaten. Na ca. 0,004 sec. komt de kogel los uit de huls en begint hij zijn traject al draaiend in de loop. De kogel verlaat de loop met een "bescheiden" snelheid van ca. 300 m/s, nadat hij door de loop is geperst in een tijd van 0,0012 sec. Afhankelijk van de lengte en nog een aantal andere factoren heeft de kogel, die de loop inmiddels heeft verlaten, een rotatiesnelheid van 1000 omwentelingen per sec. Hierna begint het afremmen van de kogel. De mondingssnelheid, snelheid waarmee de kogel de loop verlaat is de hoogste snelheid die de kogel kan bereiken. |