abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16223413
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:00 schreef Unstable_Element het volgende:

[..]

je vergeet een 0
3000 km/u
en inderdaad voor de mensen geintresseert in vliegtuigen De blackbird gaat harder

btw een heeeeel kleinstukje buiten de loop versnelt hij ook nog (op de druk golf) maar dat is echt micrometer werk en niet van meetbare invloed.


de concorde gaat ook harder dan een rifle-kogel (aldus discovery channel) dus 3000 lijkt me overdreven
Power perceived is power achieved.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 16:18:51 #27
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_16223686
http://hypertextbook.com/facts/2003/MichaelTse.shtml " target="_blank"> http://hypertextbook.com/facts/2003/MichaelTse.shtml

Hier staat een en ander over de snelheid van een kogel uit de loop..

Waar zouden we zijn zonder de "on"
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:20:00 #28
19773 eGo2k
watashi wa
pi_16225882
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
En vertel eens, welke kracht zit achter die versnelling nadat de kogel de loop heeft verlaten?
..desu!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:22:41 #29
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_16225950
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
In elke kogel zit dus een piepklein straalmotortje ingebouwd ofzo ?
zzz
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:25:26 #30
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_16226025
Een kogel gaat wel zeker harder dan het geluid. Als je een schot afvuurt met een sluipschuttersgeweer hoor je vaak de knal pas als je geraakt bent.
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:26:43 #31
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_16226064
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:25 schreef Ludwig het volgende:
Een kogel gaat wel zeker harder dan het geluid. Als je een schot afvuurt met een sluipschuttersgeweer hoor je vaak de knal pas als je geraakt bent.
Dus zolang je niet geraakt wordt door de tegenstander hoor je de knallen van je eigen geweer niet ?
zzz
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:26:44 #32
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_16226067
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:

[..]

okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.


Wordt eens wakker
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:27:35 #33
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_16226095
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:26 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

Dus zolang je niet geraakt wordt door de tegenstander hoor je de knallen van je eigen geweer niet ?


He wat zijn we weer flauw zeg...
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:29:21 #34
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_16226153
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:

[..]

okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.


quote:
Maximum Speed: Mach 3.3+ (Limit CIT of 427 degrees C)
Cruising Speed: Mach 3.2
Check: http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71/index.htm
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_16226232
Waar het op neer komt bij versnellen is de samenwerking tussen 2 krachten: de kracht van de explosie die de kogel voortstuwt en de afremming ten gevolge van de luchtdruk.

De kracht van de explosie vindt plaats in de loop. De uitzetting van het gas in de afgesloten ruimte tussen de kogel en het begin van de loop zorgt voor de versnelling. Zodra de kogel uit de loop is verdwijnt grotendeels die kracht, doordat de explosieve expansie van het gas niet meer plaatsvindt. Dit, omdat de uitstroom van het gas nu alle kanten op gaat. Echter, de eerste paar meters na de loop zal een deel van het gas nog wel degelijk met een zekere (vrij hoge) snelheid voortbewegen. Ook vaste deeltjes zoals kruitdeeltjes zitten in deze luchtstroom.
In het eerste stuk na de loop zal de kracht dus sterk afnemen, maar is niet gelijk aan nul. Het eerste stukje zal de kogel dus nog wel degelijk iets versnellen.

Dan het verhaal van de luchtdruk. Deze zal de kogel weer een lagere snelheid geven. De luchtdruk neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus al op het moment dat de kogel in de loop zit zal er een tegenkracht gaan werken, die in de loop van de tijd alleen maar groter wordt. Totdat de kogel een constante snelheid heeft. Daarna neemt door de afnemende snelheid ook de tegendruk af.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_16226347
quote:
Die knal is hard, maar ik heb nog nooit een kogel door de geluidsbarriere horen gaan hoor.
De knal wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontploffing van kruit achter de kogel. Waarschijnlijk gaat een kogel al in de loop door de geluidsbarriere. De vraag is echter of dit wel hoorbaar is, een kogel is namelijk maar klein. De vorm van een voorwerp dat door de geluidsbarriere gaat heeft namelijk zeer veel invloed op de productie van de knal.
pi_16226400
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:32 schreef Lucille het volgende:
Waar het op neer komt bij versnellen is de samenwerking tussen 2 krachten: de kracht van de explosie die de kogel voortstuwt en de afremming ten gevolge van de luchtdruk.

De kracht van de explosie vindt plaats in de loop. De uitzetting van het gas in de afgesloten ruimte tussen de kogel en het begin van de loop zorgt voor de versnelling. Zodra de kogel uit de loop is verdwijnt grotendeels die kracht, doordat de explosieve expansie van het gas niet meer plaatsvindt. Dit, omdat de uitstroom van het gas nu alle kanten op gaat. Echter, de eerste paar meters na de loop zal een deel van het gas nog wel degelijk met een zekere (vrij hoge) snelheid voortbewegen. Ook vaste deeltjes zoals kruitdeeltjes zitten in deze luchtstroom.
In het eerste stuk na de loop zal de kracht dus sterk afnemen, maar is niet gelijk aan nul. Het eerste stukje zal de kogel dus nog wel degelijk iets versnellen.

Dan het verhaal van de luchtdruk. Deze zal de kogel weer een lagere snelheid geven. De luchtdruk neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus al op het moment dat de kogel in de loop zit zal er een tegenkracht gaan werken, die in de loop van de tijd alleen maar groter wordt. Totdat de kogel een constante snelheid heeft. Daarna neemt door de afnemende snelheid ook de tegendruk af.


Goed verhaal, alleen een kleine correctie: Het is volgens mij luchtweerstand, in plaats van luchtdruk. luchtdruk is weer een heel ander verhaal.

edit: verbetering van mezelf: luchtwrijving. F(w,l) = Kracht(weerstand,lucht)

pi_16228078
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:37 schreef Marnick het volgende:

[..]

Goed verhaal, alleen een kleine correctie: Het is volgens mij luchtweerstand, in plaats van luchtdruk. luchtdruk is weer een heel ander verhaal.

edit: verbetering van mezelf: luchtwrijving. F(w,l) = Kracht(weerstand,lucht)


Damn, je hebt helemaal gelijk. Hoe kon ik zo stom zijn.
Dank je wel voor de correctie dus.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 13 januari 2004 @ 18:36:19 #39
8412 klinz
weet van NIETS
pi_16228244
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:
okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.
Straalvliegtuigen
[b][u][url=http://www.zenobits.com/]www.zenobits.com[/url][/u][/b]
pi_16240171
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:20 schreef eGo2k het volgende:

[..]

En vertel eens, welke kracht zit achter die versnelling nadat de kogel de loop heeft verlaten?


F = m x a
Waarin a de versnelling is. Massa kogel is iets van 10 gram geloof ik?
pi_16250517
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
Waar moet die kogel de energie vandaan halen? Hij krijgt zijn energie van de explosie van het kruit in het wapen. De druk is het hoogst vlak na die explosie, daarna wordt de energie omgezet in kinetische energie van de kogel -> hij gaat versnellen. Zodra hij de loop verlaat verdwijnt de druk erachter -> versnelling stopt, door wrijving gaat de kogel vertragen.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_16268411
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:

[..]

okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.


er zijn zelfs vliegtuigen die et dubbele halen
pi_16269152
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 00:45 schreef PvtRyan het volgende:

[..]

F = m x a
Waarin a de versnelling is. Massa kogel is iets van 10 gram geloof ik?


en de wrijvingkracht werkt tegen dus

-Fw = m x a

dus je hebt een negatieve versnelling (dus een vertraging)

pi_16291347
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 17:35 schreef Beertje79 het volgende:

[..]

De knal wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontploffing van kruit achter de kogel. Waarschijnlijk gaat een kogel al in de loop door de geluidsbarriere. De vraag is echter of dit wel hoorbaar is, een kogel is namelijk maar klein. De vorm van een voorwerp dat door de geluidsbarriere gaat heeft namelijk zeer veel invloed op de productie van de knal.


volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau)
Dus kogels die harder gaan dan 340m/s gaan door de geluidsbarriere.
Maar volgens mij gaat een kogel uit een revolver niet harder dan ongeveer 250m/s.

Trouwens wat een drie-letterig-onderwerp zeg.... stomme vuurwapens...

Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_16294996
[/quote] xenobinol blaate.

volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau)
Dus kogels die harder gaan dan 340m/s gaan door de geluidsbarriere.
Maar volgens mij gaat een kogel uit een revolver niet harder dan ongeveer 250m/s.

[/quote]

250m/sec =900km/u, er zullen vuurwapens zijn die met een zwak patroon deze snelheid niet halen, maar langs de andere kant, alles wat een beetje krachtig is, deze snelheid veruit overtreft.

Anders zou de uitdrukking "faster than a speeding bullet" nogal futiel zijn.

Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_16338043
quote:
Op woensdag 14 januari 2004 23:21 schreef Unstable_Element het volgende:

[..]

en de wrijvingkracht werkt tegen dus

-Fw = m x a

dus je hebt een negatieve versnelling (dus een vertraging)


die wrijvingskracht is niet gelijk aan m x a zenne ... anders zou da bolleke wel vree rap vertragen ... de wrijvingskracht is in functie van verschillende factoren ... zoals de luchtdichtheid, de vorm (oppervlak) van de kogel, de weerstand van het medium (hier lucht), de luchtdruk, ... indien da kogelke wrijvingsloos door de lucht zou kunnen vliegen, zou de stroming van de lucht rond het kogelke laminair gebeuren .. da is natuurlijk nie het geval, er gaat turbulentie ontstaan juist achter het kogelke (zou hier paar fotokes willen plakken die dit moeten verduidelijk, maar om d' één of d' andere reden lukt het mij nie), waardoor de luchtdruk daar veel kleiner zal zijn dan juist voor het kogelke, wat zorgt voor wrijving, dus vertraging ... dat wordt in formules van de thermodynamica in rekening gebracht met het getal van Reynolds (voor lucht is da 26 als ik mij nie vergis) ... ge kunt natuurlijk de vorm veranderen, zodanig dat het getal van Reynolds kleiner wordt en ge minder wrijvingsweerstand krijgt (cfr. vleugel van een vliegtuig, sportwagens, ... ), maar moest ge da doen met een kogelke dan zou die veel sneller uit z'n baan vliegen ... tis die ronde vorm die hem zo mooi in z'n baan houdt (hij draait inderdaad heel snel rond) ... (das natuurlijk ook relatief hé, door (oa) de zwaartekracht gaat die een parabolische kromming naar de aarde toe volgen) ... dus de wrijvingskracht gelijk stellen aan -m x a, waardoor de krachten in het horizontaal vlak elkaar zouden opheffen, en het kogelke enkel onderhevig zou zijn aan de zwaartekracht (en naar beneden zou donderen), zou een beetje simplistisch zijn

[offtopic] iets gans anders nu, wat bedoelen nederlanders wanneer ze iig zeggen? heb da hier al vaak gezien ... en waarom zeggen jullie altijd 'liev' (met een v)? ... 'k heb er mij al zot over gepeist jong ... [/offtopic]

[Dit bericht is gewijzigd door St.Germain op 17-01-2004 12:52]

I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
pi_16340601
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:05 schreef borisje007 het volgende:
van een m16 geweer gaat ie 853 km/s, en ik ga er vanuit dat die wat sneller schiet dan een handgeweer.
Dat is 3 miljoen km/u.

@ St. Germain: iig is in ieder geval

pi_16347148
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 12:25 schreef St.Germain het volgende:

[..]

die wrijvingskracht is niet gelijk aan m x a zenne ... anders zou da bolleke wel vree rap vertragen ... de wrijvingskracht is in functie van verschillende factoren ... zoals de luchtdichtheid, de vorm (oppervlak) van de kogel, de weerstand van het medium (hier lucht), de luchtdruk, ... indien da kogelke wrijvingsloos door de lucht zou kunnen vliegen, zou de stroming van de lucht rond het kogelke laminair gebeuren .. da is natuurlijk nie het geval, er gaat turbulentie ontstaan juist achter het kogelke (zou hier paar fotokes willen plakken die dit moeten verduidelijk, maar om d' één of d' andere reden lukt het mij nie), waardoor de luchtdruk daar veel kleiner zal zijn dan juist voor het kogelke, wat zorgt voor wrijving, dus vertraging ... dat wordt in formules van de thermodynamica in rekening gebracht met het getal van Reynolds (voor lucht is da 26 als ik mij nie vergis) ... ge kunt natuurlijk de vorm veranderen, zodanig dat het getal van Reynolds kleiner wordt en ge minder wrijvingsweerstand krijgt (cfr. vleugel van een vliegtuig, sportwagens, ... ), maar moest ge da doen met een kogelke dan zou die veel sneller uit z'n baan vliegen ... tis die ronde vorm die hem zo mooi in z'n baan houdt (hij draait inderdaad heel snel rond) ... (das natuurlijk ook relatief hé, door (oa) de zwaartekracht gaat die een parabolische kromming naar de aarde toe volgen) ... dus de wrijvingskracht gelijk stellen aan -m x a, waardoor de krachten in het horizontaal vlak elkaar zouden opheffen, en het kogelke enkel onderhevig zou zijn aan de zwaartekracht (en naar beneden zou donderen), zou een beetje simplistisch zijn

[offtopic] iets gans anders nu, wat bedoelen nederlanders wanneer ze iig zeggen? heb da hier al vaak gezien ... en waarom zeggen jullie altijd 'liev' (met een v)? ... 'k heb er mij al zot over gepeist jong ... [/offtopic]


wat jij zegt geeft een andere Fw en dus een andere a (tenzij de snelheide die van het licht benadert want dan veranderd de m ook)

dus die formule gaat zeker op...

[offtopic]
liev met een v geeft een hardere klank op het eind.. lief is een zachte f...
[/offtopic]

pi_16348585
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 18:58 schreef Unstable_Element het volgende:

[..]

wat jij zegt geeft een andere Fw en dus een andere a (tenzij de snelheide die van het licht benadert want dan veranderd de m ook)

dus die formule gaat zeker op...

[offtopic]
liev met een v geeft een hardere klank op het eind.. lief is een zachte f...
[/offtopic]


ja ge hebt gelijk sorry .... m.a = de som van alle krachten die op da moment op het bolleke inwerken, en da zijn dan de zwaartekracht en de wrijvingskracht ... en de horizontale projectie geeft inderdaad m.a = Fw (waarbij a en Fw dan tegengesteld zijn van richting) ... en inderdaad als de snelheid niet meer verwaarloosbaar is ten opzichte van de lichtsnelheid dan geldt de relativiteitstheroie van Einstein en zal m een andere waarde krijgen ... toch raar hé eigenlijk dat de massa van een voorwerp geen constante is ... of de lengte ... moet toch een knappe bol geweest zijn die Einstein ...
I hear and I forget. I see and I remember. I do and I understand.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 19:59:37 #50
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_16348728
Bij de schietclub hebben we es een keer gemeten hoesnel de kogeltjes uit een luchtdrukgeweer nou eigelijk gingen. De hoogste snelheid zat dacht ik op 230 m/s .
Van een vuurwapen hebben we het niet gemeten (schoten ze daar niet mee) maar zo uit m'n hoofd zit een handpistool rond de 1100 km/h. Aangezien een rifle een langere loop heeft gaan die kogels wss wel boven de geluidssnelheid.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')