quote:de concorde gaat ook harder dan een rifle-kogel (aldus discovery channel) dus 3000 lijkt me overdreven
Op dinsdag 13 januari 2004 16:00 schreef Unstable_Element het volgende:[..]
je vergeet een 0
3000 km/u
en inderdaad voor de mensen geintresseert in vliegtuigen De blackbird gaat harderbtw een heeeeel kleinstukje buiten de loop versnelt hij ook nog (op de druk golf) maar dat is echt micrometer werk en niet van meetbare invloed.
Hier staat een en ander over de snelheid van een kogel uit de loop..
quote:En vertel eens, welke kracht zit achter die versnelling nadat de kogel de loop heeft verlaten?
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
quote:In elke kogel zit dus een piepklein straalmotortje ingebouwd ofzo ?
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
quote:Dus zolang je niet geraakt wordt door de tegenstander hoor je de knallen van je eigen geweer niet ?
Op dinsdag 13 januari 2004 17:25 schreef Ludwig het volgende:
Een kogel gaat wel zeker harder dan het geluid. Als je een schot afvuurt met een sluipschuttersgeweer hoor je vaak de knal pas als je geraakt bent.
quote:Wordt eens wakker
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:[..]
okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.
quote:He wat zijn we weer flauw zeg...
Op dinsdag 13 januari 2004 17:26 schreef L.Denninger het volgende:[..]
Dus zolang je niet geraakt wordt door de tegenstander hoor je de knallen van je eigen geweer niet ?
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:[..]
okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.
quote:Check: http://www.sr-71.org/blackbird/sr-71/index.htm
Maximum Speed: Mach 3.3+ (Limit CIT of 427 degrees C)
Cruising Speed: Mach 3.2
De kracht van de explosie vindt plaats in de loop. De uitzetting van het gas in de afgesloten ruimte tussen de kogel en het begin van de loop zorgt voor de versnelling. Zodra de kogel uit de loop is verdwijnt grotendeels die kracht, doordat de explosieve expansie van het gas niet meer plaatsvindt. Dit, omdat de uitstroom van het gas nu alle kanten op gaat. Echter, de eerste paar meters na de loop zal een deel van het gas nog wel degelijk met een zekere (vrij hoge) snelheid voortbewegen. Ook vaste deeltjes zoals kruitdeeltjes zitten in deze luchtstroom.
In het eerste stuk na de loop zal de kracht dus sterk afnemen, maar is niet gelijk aan nul. Het eerste stukje zal de kogel dus nog wel degelijk iets versnellen.
Dan het verhaal van de luchtdruk. Deze zal de kogel weer een lagere snelheid geven. De luchtdruk neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus al op het moment dat de kogel in de loop zit zal er een tegenkracht gaan werken, die in de loop van de tijd alleen maar groter wordt. Totdat de kogel een constante snelheid heeft. Daarna neemt door de afnemende snelheid ook de tegendruk af.
quote:De knal wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontploffing van kruit achter de kogel. Waarschijnlijk gaat een kogel al in de loop door de geluidsbarriere. De vraag is echter of dit wel hoorbaar is, een kogel is namelijk maar klein. De vorm van een voorwerp dat door de geluidsbarriere gaat heeft namelijk zeer veel invloed op de productie van de knal.
Die knal is hard, maar ik heb nog nooit een kogel door de geluidsbarriere horen gaan hoor.
quote:Goed verhaal, alleen een kleine correctie: Het is volgens mij luchtweerstand, in plaats van luchtdruk. luchtdruk is weer een heel ander verhaal.
Op dinsdag 13 januari 2004 17:32 schreef Lucille het volgende:
Waar het op neer komt bij versnellen is de samenwerking tussen 2 krachten: de kracht van de explosie die de kogel voortstuwt en de afremming ten gevolge van de luchtdruk.De kracht van de explosie vindt plaats in de loop. De uitzetting van het gas in de afgesloten ruimte tussen de kogel en het begin van de loop zorgt voor de versnelling. Zodra de kogel uit de loop is verdwijnt grotendeels die kracht, doordat de explosieve expansie van het gas niet meer plaatsvindt. Dit, omdat de uitstroom van het gas nu alle kanten op gaat. Echter, de eerste paar meters na de loop zal een deel van het gas nog wel degelijk met een zekere (vrij hoge) snelheid voortbewegen. Ook vaste deeltjes zoals kruitdeeltjes zitten in deze luchtstroom.
In het eerste stuk na de loop zal de kracht dus sterk afnemen, maar is niet gelijk aan nul. Het eerste stukje zal de kogel dus nog wel degelijk iets versnellen.Dan het verhaal van de luchtdruk. Deze zal de kogel weer een lagere snelheid geven. De luchtdruk neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus al op het moment dat de kogel in de loop zit zal er een tegenkracht gaan werken, die in de loop van de tijd alleen maar groter wordt. Totdat de kogel een constante snelheid heeft. Daarna neemt door de afnemende snelheid ook de tegendruk af.
edit: verbetering van mezelf: luchtwrijving. F(w,l) = Kracht(weerstand,lucht)
quote:Damn, je hebt helemaal gelijk. Hoe kon ik zo stom zijn.
Op dinsdag 13 januari 2004 17:37 schreef Marnick het volgende:[..]
Goed verhaal, alleen een kleine correctie: Het is volgens mij luchtweerstand, in plaats van luchtdruk. luchtdruk is weer een heel ander verhaal.
edit: verbetering van mezelf: luchtwrijving. F(w,l) = Kracht(weerstand,lucht)
quote:Straalvliegtuigen
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:
okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.
quote:F = m x a
Op dinsdag 13 januari 2004 17:20 schreef eGo2k het volgende:[..]
En vertel eens, welke kracht zit achter die versnelling nadat de kogel de loop heeft verlaten?
quote:Waar moet die kogel de energie vandaan halen? Hij krijgt zijn energie van de explosie van het kruit in het wapen. De druk is het hoogst vlak na die explosie, daarna wordt de energie omgezet in kinetische energie van de kogel -> hij gaat versnellen. Zodra hij de loop verlaat verdwijnt de druk erachter -> versnelling stopt, door wrijving gaat de kogel vertragen.
Op dinsdag 13 januari 2004 16:07 schreef XraiDeD het volgende:
volgens mij versneld een kogel nog in de eerste paar honderden of mischien tientalle meters nadat ie de loop heeft verlaten
quote:er zijn zelfs vliegtuigen die et dubbele halen
Op dinsdag 13 januari 2004 16:02 schreef NeMe het volgende:[..]
okay ik zit er flink naast maar 3000km/h lijkt me niet echt reeel! en een ik heb nog nooit van een vliegtuig/straaljager gehoord die zo snel gaat.
quote:en de wrijvingkracht werkt tegen dus
Op woensdag 14 januari 2004 00:45 schreef PvtRyan het volgende:[..]
F = m x a
Waarin a de versnelling is. Massa kogel is iets van 10 gram geloof ik?
-Fw = m x a
dus je hebt een negatieve versnelling (dus een vertraging)
quote:volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau)
Op dinsdag 13 januari 2004 17:35 schreef Beertje79 het volgende:[..]
De knal wordt voornamelijk veroorzaakt door de ontploffing van kruit achter de kogel. Waarschijnlijk gaat een kogel al in de loop door de geluidsbarriere. De vraag is echter of dit wel hoorbaar is, een kogel is namelijk maar klein. De vorm van een voorwerp dat door de geluidsbarriere gaat heeft namelijk zeer veel invloed op de productie van de knal.
Trouwens wat een drie-letterig-onderwerp zeg.... stomme vuurwapens...
volgens mij is de voortplantingssnelheid van het geluid ongeveer 340m/s (in de aardse atmosfeer op zeeniveau)
Dus kogels die harder gaan dan 340m/s gaan door de geluidsbarriere.
Maar volgens mij gaat een kogel uit een revolver niet harder dan ongeveer 250m/s.
[/quote]
250m/sec =900km/u, er zullen vuurwapens zijn die met een zwak patroon deze snelheid niet halen, maar langs de andere kant, alles wat een beetje krachtig is, deze snelheid veruit overtreft.
Anders zou de uitdrukking "faster than a speeding bullet" nogal futiel zijn.
quote:die wrijvingskracht is niet gelijk aan m x a zenne ... anders zou da bolleke wel vree rap vertragen ... de wrijvingskracht is in functie van verschillende factoren ... zoals de luchtdichtheid, de vorm (oppervlak) van de kogel, de weerstand van het medium (hier lucht), de luchtdruk, ... indien da kogelke wrijvingsloos door de lucht zou kunnen vliegen, zou de stroming van de lucht rond het kogelke laminair gebeuren .. da is natuurlijk nie het geval, er gaat turbulentie ontstaan juist achter het kogelke (zou hier paar fotokes willen plakken die dit moeten verduidelijk, maar om d' één of d' andere reden lukt het mij nie), waardoor de luchtdruk daar veel kleiner zal zijn dan juist voor het kogelke, wat zorgt voor wrijving, dus vertraging ... dat wordt in formules van de thermodynamica in rekening gebracht met het getal van Reynolds (voor lucht is da 26 als ik mij nie vergis) ... ge kunt natuurlijk de vorm veranderen, zodanig dat het getal van Reynolds kleiner wordt en ge minder wrijvingsweerstand krijgt (cfr. vleugel van een vliegtuig, sportwagens, ... ), maar moest ge da doen met een kogelke dan zou die veel sneller uit z'n baan vliegen ... tis die ronde vorm die hem zo mooi in z'n baan houdt (hij draait inderdaad heel snel rond) ... (das natuurlijk ook relatief hé, door (oa) de zwaartekracht gaat die een parabolische kromming naar de aarde toe volgen) ... dus de wrijvingskracht gelijk stellen aan -m x a, waardoor de krachten in het horizontaal vlak elkaar zouden opheffen, en het kogelke enkel onderhevig zou zijn aan de zwaartekracht (en naar beneden zou donderen), zou een beetje simplistisch zijn
Op woensdag 14 januari 2004 23:21 schreef Unstable_Element het volgende:[..]
en de wrijvingkracht werkt tegen dus
-Fw = m x a
dus je hebt een negatieve versnelling (dus een vertraging)
[offtopic] iets gans anders nu, wat bedoelen nederlanders wanneer ze iig zeggen? heb da hier al vaak gezien ... en waarom zeggen jullie altijd 'liev' (met een v)? ... 'k heb er mij al zot over gepeist jong ... [/offtopic]
[Dit bericht is gewijzigd door St.Germain op 17-01-2004 12:52]
quote:Dat is 3 miljoen km/u.
Op dinsdag 13 januari 2004 16:05 schreef borisje007 het volgende:
van een m16 geweer gaat ie 853 km/s, en ik ga er vanuit dat die wat sneller schiet dan een handgeweer.
@ St. Germain: iig is in ieder geval
quote:wat jij zegt geeft een andere Fw en dus een andere a (tenzij de snelheide die van het licht benadert want dan veranderd de m ook)
Op zaterdag 17 januari 2004 12:25 schreef St.Germain het volgende:[..]
die wrijvingskracht is niet gelijk aan m x a zenne ... anders zou da bolleke wel vree rap vertragen ... de wrijvingskracht is in functie van verschillende factoren ... zoals de luchtdichtheid, de vorm (oppervlak) van de kogel, de weerstand van het medium (hier lucht), de luchtdruk, ... indien da kogelke wrijvingsloos door de lucht zou kunnen vliegen, zou de stroming van de lucht rond het kogelke laminair gebeuren .. da is natuurlijk nie het geval, er gaat turbulentie ontstaan juist achter het kogelke (zou hier paar fotokes willen plakken die dit moeten verduidelijk, maar om d' één of d' andere reden lukt het mij nie), waardoor de luchtdruk daar veel kleiner zal zijn dan juist voor het kogelke, wat zorgt voor wrijving, dus vertraging ... dat wordt in formules van de thermodynamica in rekening gebracht met het getal van Reynolds (voor lucht is da 26 als ik mij nie vergis) ... ge kunt natuurlijk de vorm veranderen, zodanig dat het getal van Reynolds kleiner wordt en ge minder wrijvingsweerstand krijgt (cfr. vleugel van een vliegtuig, sportwagens, ... ), maar moest ge da doen met een kogelke dan zou die veel sneller uit z'n baan vliegen ... tis die ronde vorm die hem zo mooi in z'n baan houdt (hij draait inderdaad heel snel rond) ... (das natuurlijk ook relatief hé, door (oa) de zwaartekracht gaat die een parabolische kromming naar de aarde toe volgen) ... dus de wrijvingskracht gelijk stellen aan -m x a, waardoor de krachten in het horizontaal vlak elkaar zouden opheffen, en het kogelke enkel onderhevig zou zijn aan de zwaartekracht (en naar beneden zou donderen), zou een beetje simplistisch zijn
[offtopic] iets gans anders nu, wat bedoelen nederlanders wanneer ze iig zeggen? heb da hier al vaak gezien ... en waarom zeggen jullie altijd 'liev' (met een v)? ... 'k heb er mij al zot over gepeist jong ... [/offtopic]
dus die formule gaat zeker op...
[offtopic]
liev met een v geeft een hardere klank op het eind.. lief is een zachte f...
[/offtopic]
quote:ja ge hebt gelijk sorry .... m.a = de som van alle krachten die op da moment op het bolleke inwerken, en da zijn dan de zwaartekracht en de wrijvingskracht ... en de horizontale projectie geeft inderdaad m.a = Fw (waarbij a en Fw dan tegengesteld zijn van richting) ... en inderdaad als de snelheid niet meer verwaarloosbaar is ten opzichte van de lichtsnelheid dan geldt de relativiteitstheroie van Einstein en zal m een andere waarde krijgen ... toch raar hé eigenlijk dat de massa van een voorwerp geen constante is ... of de lengte ... moet toch een knappe bol geweest zijn die Einstein ...
Op zaterdag 17 januari 2004 18:58 schreef Unstable_Element het volgende:[..]
wat jij zegt geeft een andere Fw en dus een andere a (tenzij de snelheide die van het licht benadert want dan veranderd de m ook)
dus die formule gaat zeker op...
[offtopic]
liev met een v geeft een hardere klank op het eind.. lief is een zachte f...
[/offtopic]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |